Gathering of Tweakers

Quicksearch

Acties: [view][quote]

Door: Laurent Moderator CSL/OM / FP Admin

[BBG: Zomer 2007] Studenten notebook

Inleiding

Wegens de grote drukte en het grote succes van Icey's eerdere Studenten laptop BBG heb ik het initiatief genomen zijn BBG up te daten. Deze gids kun je gebruiken bij het kiezen van een notebook als student. We gaan er hierbij van uit dat je je notebook graag ook op de Universiteit wilt gebruiken en hem daarom ook vaak mee neemt.

« ·^

Waar?

• In de winkel

Dit heeft als grote voordeel dat je de laptop concreet kunt keuren. Is het toetsenbord en beeldscherm naar wens? Vaak hebben nabije winkels niet het assortiment waar jij op wacht en is de prijs in de meeste gevallen aan de hoge kant.

• Op het internet

Lage prijzen brengen de Tweaker vaak in verleiding te bestellen bij de webwinkels. Garantie is ook hier een issue aangezien de shops vaak niet om de hoek zitten. Mocht je een notebook op het oog hebben waarbij de fabrikant al standaard pickup & return garantie geeft, is dit natuurlijk geen issue. Het lezen van de Shop Survey is een absolute must.

• Via de onderwijsinstelling

Vaak is het mogelijk om een korting als student te krijgen op notebooks. Zo zijn er sites als http://www.pcprojecten.nl. Apple geeft tevens een extra korting aan studenten. Het is vaak mogelijk je notebook af te betalen in termijnen, wat later in deze BBG wordt besproken. Vaak is de garantie hierbij prima geregeld.

Deze keuze is makkelijk gemaakt, bestellen via je school / een PC-Project is de winnaar. Je bent goedkoper uit, hebt de keuze uit leuke laptops, hebt een hele redelijke garantie (2jaar), waarvan je weet dat de service desk op jouw school je de zelfde dag nog een vervangende laptop kan geven. Vaak ben je voor extra garantie al snel honderden Euro's kwijt bij normale notebooks.

« ·^

Welke notebook?

Nu wordt het iets ingewikkelder. Je zal een afweging moeten maken tussen veel performance en een lange accutijd. Vaak is het niet handig om elke dag 4 kilo mee te nemen in je rugtas. Het is ook vaak handig om lang te kunnen werken op je accu en niet teveel fratsen te hebben die je toch niet zult gebruiken. Als je opzoek bent naar een notebook om veel mee te gamen, raad ik je aan niet verder te lezen. Wij zijn uit op een hulpmiddel, een echte werkbak dus. Een aantal belangrijke punten hierbij zijn:

• Het geheugen is een belangrijke factor bij het kiezen van je notebook. Met een Vista installatie zal je vaak aan 512MB intern geheugen niet genoeg hebben. 1GB is dus zeker geen overbodige luxe. Ga je voor Windows XP of Windows 2000 zou je nog 512MB kunnen overwegen, maar gezien de lage geheugenprijzen raad ik je aan jezelf een plezier te doen door ruim voldoende intern geheugen in je Laptop te hebben.
  • Een opslagcapaciteit van 200GB is leuk, maar vaak niet nodig. Met een redelijke installatie van Windows Vista, een lading muziek en wat handige applicaties heb je vaak aan een 80GB schijf meer dan voldoende. Wel is aan te raden om te kijken naar een disk van 5400rpm. De performance in Windows gaat er stukken op vooruit t.o.v. de normale 4200rpm disk. Vaak kosten deze 2.5" disken los minder ¤80,-. Als meerprijs van een notebook verschilt het nogal, maar schroom niet om een disk te vervangen van je pas aangeschafte notebook. Dit is meestal een simpele klus en vaak raak je hierbij ook niet je garantie kwijt (dit is ook per fabrikant verschillend!).
  • Jij hoeft er niet op te gamen, dus een (dure) laptop met een goede videokaart hoeft niet. Met een simpele intergrated kaart kun je nog steeds oude en simpele games spelen en hierbij komen geen overbodige FANs en andere stroomgebruikende rommel kijken.
  • Een DVD Brander is tegenwoordig meer een regel dan een uitzondering. Vaak zul je het waarschijnlijk niet gebruiken, verkijk je niet op de specificaties van deze optische drives.

Nu komt het allemaal neer op één onderdeel: de processor. Er zijn verschillende 'types' met allemaal een ander doel, net zoals autos, je heb sportautos, of-the-road-autos, busjes en personenautos, ze brengen je allemaal van a naar b, maar ze verschillen in kosten, en doel waar ze voor gemaakt zijn.

Op dit moment zijn er slechts enkele grote spelers op de processormarkt voor de notebooks. Processorfamilies die er uit springen zijn AMD's Turion X2 en Intel's Core Duo processor. Van Intel's Core Duo processor zijn er twee smaken te vinden: De Core 2 Duo en de Core Duo verschillen onderling waardoor de performance van de grotere broer hoger ligt. Beide processors slagen er in om een prima performance neer te zetten tegenover een hoge accutijd die nauwelijks onderling verschilt. Als je weinig prioriteit legt bij de processorkracht, zal een Core Duo CPU zeker voldoen.
AMD's tegenhanger van de Core Duo, de Turion X2, weet ook prima resultaten neer te zetten. De processor is echter niet zuiniger dan Intel's tegenhanger, waardoor voor velen toch de keus naar Intel gaat. Toch is het stroomgebruik van de Turion zeker niet hoog vergeleken met de eerdere Pentium M processoren. Je hoeft je niet te schamen voor een Turion processor dus, alles behalve... ;)

« ·^

Overige tips & Nawoord

Een notebook kost geld, maar goedkoop is duurkoop bij notebooks. Simpele laptops kunnen snel gebreken geven en zijn vaak minder stevig gebouwd. Als je je notebook gaat gebruiken voor je studie, geef dan gewoon genoeg uit voor een degelijke notebook zodat je, in elk geval voor je studiejaren, een goede notebook hebt.

Welk merk notebook je aanschaft, is helemaal aan jou. IBM/Lenovo, wat vaak wordt aangeboden door de TU/e, is een aanrader wat betreft bouwkwaliteit. Wat dat betreft zit je dus goed als student aan deze universiteit: ieder jaar is er wel een aanbieding waarbij je goedkoop zo'n notebook op de kop kunt tikken. De notebooks van Dell zijn ook erg degelijk, terwijl de Aspire serie van Acer toch minder goed staat aangeschreven. Veelal maken fabrikanten gebruik van hetzelfde ontwerp voor vele notebookseries. Het loont dus zeker om te zoeken naar algemene ervaringen m.b.t. bouwkwaliteit van eerdere series. Hierbij kun je prima gebruik maken van de informatie die al op GoT te vinden is door te zoeken.

Wat ook nog een aanrader is, is een externe floppydrive. Dit medium wordt nog vaak genoeg gebruikt (helaas). Even iets op een floppy zetten is niet meer mogelijk met moderne notebooks. Een USB drive kost vaak minder dan 2 tientjes.

De keus blijft persoonlijk. Jij zal uiteindelijk degene zijn die de notebook moet gebruiken. Deze guide is geen wet en voel vrij om zelf een verschillende keus te maken.

Laurent wijzigde dit bericht 14-07-2007 17:15 (29%)

Love me. Feed me. Never leave me.

Ja handig! Alleen heb nu ook laptop 80 gig is best weinig voor al die programma's van school, en al die andere dingen!

Ga een HP Business laptop nemen denk ik

Gaming is a life!

Ik mis bij het kopje "welke" de maat, 17 inch is natuurlijk leuk maar als je je laptop elke zoveel uur/minuten weer moet verslepen gaat dat snel vervelen. Je zou zelfs het gewicht mee kunnen nemen in je afweging. of Mobiliteit als geheel natuurlijk, zit het allemaal bij :-)

IFL90-HR126 VBI: 15.4" WXGA Glare Type TFT 1280 x 800 - T7300 - 120GB @ 5400RPM - 3072MB DDR2 - 8600M GT 256MB - W-Lan 4965ABGN - Bluetooth 2.0 - 2.0 Megapixel Webcam - Stereo Microphone

Modbreak:
Het is niet de bedoeling hier losse vragen in te dumpen waardoor het niet meer gaat over de BBG. Zie ook: Invulling en behandeling Grote Topics aangepast

Laurent wijzigde dit bericht 18-07-2007 09:44 (89%)

quote:
Welk merk notebook je aanschaft, is helemaal aan jou. IBM/Lenovo, wat vaak wordt aangeboden door de TU/e, is een aanrader wat betreft bouwkwaliteit.
Ik vraag me werkelijk af of dit nog echt waar is. Ik ben wat dat betreft ook wel benieuwd naar de ervaringen van de eerstejaars van dit jaar, of zij ook weer zo enthousiast zijn over de bouwkwaliteit. Ik heb zelf een IBM T42 van de TU (3 jaar oud nu) en deze is in de afgelopen 3 jaar 2 keer stuk gegaan. Op zich is dat niet veel, maar ik ben wel benieuwd of de huidige degelijkheid nog steeds zo goed is, omdat aan de ene kant ik wel steeds vaker negatieve verhalen hoor over IBM's en aan de andere kant vraag ik me af of de degelijkheid er werkelijk zo veel toe doet (als ik een Asus zou hebben, zou deze dan ook in 3 jaar 2 keer stuk zijn gegaan?).

Als je op zoek bent naar een solide laptop is het sowieso aan te raden dit topic door te nemen: Stevige studielaptop . Hier wordt overigens ook Lenovo aangeprezen. O.a. hier wordt ook de T40 genoemd.

Laurent wijzigde dit bericht 20-07-2007 14:45 (23%)

Reg. datum: 25 oktober 2004

Ik vind anders de MacBooks ook erg goede notebooks als studie-notebooks. En zeker voor studenten altijd relatief goedkoop aan te schaffen. Ok, dat had je al opgenomen, zie ik.

Verder vraag ik me af in welke mate de bouwkwaliteit van Lenovo nog steeds superieur is, zeker tegenover merken als HP en Apple.

Meekel wijzigde dit bericht 22-07-2007 23:27 (6%)

Dikke vette fratsen. Dat scheelt

Modbreak:
Het is niet de bedoeling hier losse vragen in te dumpen waardoor het niet meer gaat over de BBG. Zie ook: Invulling en behandeling Grote Topics aangepast

Thandor wijzigde dit bericht 25-07-2007 22:24 (87%)

Opteron 170 @ 2,9GHz/2GB Kingston HyperX @ 245MHz/DFI Lanparty NF4/ATi X1950PRO

quote:
Dj-sannieboy schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 18:58:
[modbreak]Het is niet de bedoeling hier losse vragen in te dumpen waardoor het niet meer gaat over de BBG. Zie ook: Invulling en behandeling Grote Topics aangepast [/]
Kan ik mn orginele reactie nog terugzien?
Want dan maak ik even een nieuw topic aan. :/

Opteron 170 @ 2,9GHz/2GB Kingston HyperX @ 245MHz/DFI Lanparty NF4/ATi X1950PRO

Misschien is het bij de tips handig om even te wijzen op studie-specifieke laptopeisen. Hierbij denk ik aan studenten die misschien verwacht worden om bepaalde programma's van school/universiteit te draaien of gebruiken maar dat afhankelijk van het platform niet kunnen.

Bijvoorbeeld gis- of statistiekpaketten waar (helaas) veel studies naar closed source oplossingen grijpen en je dus bijvoorbeeld half verplicht bent om winXP te gebruiken.

Andere zaken waar een (aspirant)student ook best even rekening mee houdt is hoe te connecteren naar haar schoolnetwerk. Sommigen verkiezen 1 of andere cisco-vpn client bijvoorbeeld.

Is er op jou school ook rekening mee gehouden dat jij eventueel een andere vpnclient (of ander specifiek softwarepakket) gebruikt of zal je net dat besturingssysteem waar dat specifieke pakket op kan draaien nodig hebben?

edit: hou er rekening mee dat als je afwijkt qua software, je vaker zelf verplicht bent om het allemaal te onderhouden en configureren...

kwadronaut wijzigde dit bericht 26-07-2007 00:40 (7%)
Reden: Nog wat om rekening mee te houden.

@kwadronaut

daarvoor hebben we tegenwoordig VMware, dat ene programmaatje wat alleen in een specifiek OS draait kun je fijn daarin gebruiken :)

insta-edit: bedenk je dan alstjeblieft wel minstens 2GiB RAM te nemen, anders is het huilen met de pet op ja.

iceheart wijzigde dit bericht 30-07-2007 20:25 (27%)

quote:
Je zal een afweging moeten maken tussen veel performance en een lange accutijd. Vaak is het niet handig om elke dag 4 kilo mee te nemen in je rugtas
Wat ik mis is ook

1: het belangrijke punt van de grootte van het scherm en de laptop zelf. Wil je hem vaak meenemen en gebruiken in de collegebanken dan is een 12" fijner dan een 17" scherm immers kleiner scherm -> kleinere laptop -> minder ruimte. Ben je daarentegen van plan de laptop voor al op je studentenkamer te gebruiken (en heb je daarnaast geen desktop PC/TFT scherm) dan wil je juist wel een groot scherm.

2: De garantie. Als je laptop heel belangrijk is voor je studie dan heb je het liefst een laptop van een leverancier die je zo snel mogelijk een vervangend of gerepareerd exemplaar geeft en je niet 3 - 6 weken zonder laptop laat.

3: Een stukje over de voor- en nadelen van matte/glansende schermen bij tekstverwerking.

4: Het verhaaltje over een externe floppydrive is een beetje suf. Een USB memorystick volstaat prima tegenwoordig.

Holoris wijzigde dit bericht 31-07-2007 21:25 (28%)

quote:
AMD's tegenhanger van de Core Duo, de Turion X2, weet ook prima resultaten neer te zetten. De processor is echter niet zuiniger dan Intel's tegenhanger, waardoor voor velen toch de keus naar Intel gaat. Toch is het stroomgebruik van de Turion zeker niet hoog vergeleken met de eerdere Pentium M processoren. Je hoeft je niet te schamen voor een Turion processor dus, alles behalve... ;)
Het max verbruik van de Turion X2 is lager dan die van de CD (TPD van intel kan worden overschreden in real life). Tevens is de Turion X2 zuiniger is idle wat een notebook voornamelijk is als je um primair voor je studie gebruikt.

dus voor een echte studie notebook is een Turion X2 wel zuiniger, maar als je regelmatig zwaar werk wilt verzetten kan een CD of zelfs een C2D een betere keus zijn.
toch?

quote:
Deze keuze is makkelijk gemaakt, bestellen via je school / een PC-Project is de winnaar. Je bent goedkoper uit, hebt de keuze uit leuke laptops, hebt een hele redelijke garantie (2jaar), waarvan je weet dat de service desk op jouw school je de zelfde dag nog een vervangende laptop kan geven. Vaak ben je voor extra garantie al snel honderden Euro's kwijt bij normale notebooks.
Toch heeft niet elke hogeschool dat. Op PC Projecten bijvoorbeeld kan je wel een laptop kopen, maar dan heb je geen Santa Rosa laptop. Wat ik toch liever wel wil hebben aangezien ik beter op de toekomst voorbereid wil zijn. Verder, waar kan je ergens zien wat voor korting je krijgt bij Apple als je besteld?

Misschien is het ook wel geen slecht idee om de Belgische tegenhanger van pcprojecten.nl te vermelden?

Voor zover ik weet werken alle universiteiten/hogescholen bij ons via Signpost. En die heeft daarvoor een speciale website ingericht: http://www.academicshop.be .

Dit jaar is er blijkbaar voor de HP Business Series gekozen voor het gros van de instituten, alhoewel er ook uitzonderingen zijn: zo heeft de Hogeschool Gent Dell-laptops in de aanbieding..
Klimgeit

quote:
Wout,, schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:23:
Ja handig! Alleen heb nu ook laptop 80 gig is best weinig voor al die programma's van school, en al die andere dingen!

Ga een HP Business laptop nemen denk ik
Ik heb ook een laptop (BTO 15W25 van vorige zomer) met een 80GB en dat vind ik eigenlijk meer dan voldoende qua opslagcapaciteit hoor. Heb er WinXP Pro op staan met een hele zut programma's en een enkele game, Kubuntu Feisty, en nog wat muziek, aantal Top Gear afleveringen, enz.
Meer is altijd lekker natuurlijk, maar noodzakelijk.. neuh. Hoef geen 160GB muziek op m'n laptop hoor, dat doe ik wel op m'n desktop. Gewoon wat goede muziek (12GB ofzo) erop vind ik meer dan voldoende.
80GB zou echt zat moeten zijn. Zeker als je bedenkt dat het merendeel geen Dualboot gaat draaien en dus ruimte overhoudt t.o.v. mij. Daar tegenover heb ik weer wat weinig echt grote programma's voor m'n studie. Het blijft een laptop voor "studie" uiteindelijk en tuurlijk is wat muziek, een game of wat afleveringen van je favoriete serie leuk. Maar dat moet je toch echt kunnen redden met 80GB lijkt me.

Overigens had ik gewoon uit het oogpunt "meer is altijd makkelijk" graag 120GB ofzo gehad natuurlijk. Zeker als ik @ campusnet een beetje ga zitten "spelen" kan het ding snel vol zijn ;) Echter koos ik voor een 7200rpm en die zijn een stukkie duurder dus vond ik het wel best zo :P

Laurenz wijzigde dit bericht 02-08-2007 22:44 (19%)

It never gets easier, you just go faster.

Ik denk dat de nieuwe Notebook FAQ hier ook niet mag missen. Zo te zien is hij nog niet in de FAQ gezien in de 4 weken dat ik weg was, gelukkig heb ik hem online gezet.

Notebook FAQ by DaMarcus & GremliN-Online

Kryptonite | AMD A X2 5600+ - GigaByte-MA790X-DS4 - 4GB DDR2 - HD3870 512MB - 500GB - openSUSE FormulaF | Asus F3Sc - C2D T7100 - 2GB DDR2 - GeForce 8400M G - 160GB - openSUSE

quote:
SneakyViper schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:36:
[...]

Ik vraag me werkelijk af of dit nog echt waar is. Ik ben wat dat betreft ook wel benieuwd naar de ervaringen van de eerstejaars van dit jaar, of zij ook weer zo enthousiast zijn over de bouwkwaliteit. Ik heb zelf een IBM T42 van de TU (3 jaar oud nu) en deze is in de afgelopen 3 jaar 2 keer stuk gegaan. Op zich is dat niet veel, maar ik ben wel benieuwd of de huidige degelijkheid nog steeds zo goed is, omdat aan de ene kant ik wel steeds vaker negatieve verhalen hoor over IBM's en aan de andere kant vraag ik me af of de degelijkheid er werkelijk zo veel toe doet (als ik een Asus zou hebben, zou deze dan ook in 3 jaar 2 keer stuk zijn gegaan?).
En dan heb jij het nog goed gedaan SneakyViper,

ik heb dezelfde laptop, uit dezelfde batch (ook van de TU/e) en die van mij heeft inmiddels (als ik goed geteld heb) z'n 6e moederbord erin zitten. Helaas is nu wel de garantie verlopen, dus ik als ik het bekende probleem nu weer krijg zal ik toch aan een nieuwe moeten.

Zijn er ervaringen met de HP Business reeks in het studentenleven?
Ik ben namelijk van plan deze notebook te kopen. Hierbij komt nog een extra reepje geheugen van 1gb of 2gb.

Taken voor deze laptop zijn: nota's nemen, mailen, internetten, java en .net programmeren. Ik heb gekozen voor een 14" omdat deze mij kleiner/handiger en leuker lijkt om mee op de schoolbanken te zitten.
Ik twijfel tussen de

Asus F3SC-AP023C
http://www.pcmegastore.nl....php?products_id=28173736
+ betrouwbaarder
- geen officepakket

en de

Fujitsu Siemens Amilo Pi 2530
http://digidesk.vu.nl/pri...7%202008%20versie%202.pdf
+ office geinstalleerd
+ goedkoper (ik krijg 200,- subsidie van VU)
- minder betrouwbaar en degelijk

Da Ni-LXL wijzigde dit bericht 15-08-2007 17:08 (4%)

quote:
Da Ni-LXL schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 17:08:
Ik twijfel tussen de

Asus F3SC-AP023C
http://www.pcmegastore.nl....php?products_id=28173736
+ betrouwbaarder
- geen officepakket

en de

Fujitsu Siemens Amilo Pi 2530
http://digidesk.vu.nl/pri...7%202008%20versie%202.pdf
+ office geinstalleerd
+ goedkoper (ik krijg 200,- subsidie van VU)
- minder betrouwbaar en degelijk
zonder twijfel voor de FS !!
een beter merk wat betreft laptops als asus :)

There is no place like 127.0.0.1

Verhaal over grootte HD is vaak wel waar, maar er moet niet vergeten worden dat een grotere HD gepaard gaat met een hogere datadichtheid en dus ook hogere leessnelheden bij een gelijk RPM. Snelheid van een HD wordt namelijk niet alleen bepaald door het aantal RPM. Mijn 60GB 7200RPM presteert namelijk nagenoeg gelijk aan een 80GB 5400Rpm, omdat het aantal platters gelijk is.

Pick my icon!

MacBooks/iBooks zijn inderdaad nog steeds mooie dingetjes voor studenten. Zeker met de extra korting het overwegen waard :)

Pick my Icon!
Specs: Game PC
"Everything that can go wrong, will go wrong" -Murphy's Law

Wat een hele mooie laptop kan zijn voor de student is de nieuwe Vostro serie van Dell.

http://www1.euro.dell.com...lbsdt1&l=nl&s=bsd

Als je zorgt dat je aan een kortingscoupon komt van 5% en je stelt je laptop samen door de E-value code naar consumenten te transporteren kan je goedkoop een hoge midden segment laptop samenstellen.

Not by the mercy of God, but by my own will I live! | Specs

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws