Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 07 oktober 2005

Heeft iemand al informatie over de nieuwe kaart van Auzen die gerbuikmaakt van Creative's X-FI chip? Ik zag hem in het X-Fi topic (en in de headlines) staan en vroeg me af of mensen er al een hebben.
Het gaat dus om deze kaart:
http://www.hardwarecanucks.com/imagehosting/240465dfef32a29f.jpg

Op de website van Auzen stond het volgende:
quote:
Auzen X-FI™ Prelude 7.1 Coming Soon

Santa Clara, CA -April 16, 2007: Auzentech, Inc. (www.auzentech.com), developer of the world's first Dolby® Digital Live and DTS® Connect PCI sound card, announces today a new sound card series based on the Creative X-FI™ chipset.

The Auzen X-FI™ Prelude 7.1 is scheduled for release near the end of May 2007. It will fully support EAX 5.0 and have the same expandability as the Auzen X-Meridian™ 7.1. Support for Dolby® Digital Live real time encoding for Vista is scheduled for Q4 of this year.
The Auzen X-Fi™ Prelude marks the first time Creative has permitted a third-party soundcard vendor to use the Creative X-FI™ chipset in its own soundcard design.

“By building a soundcard based upon Creative's high-quality X-Fi™ chipset, we are fulfilling one of the most common feature requests from our customers,” said Stephane Bae, President of Auzentech, Inc. "When you're playing games, the Auzen X-Fi Prelude soundcard will output the best 3D audio and latest EAX® effects. And when you're listening to music or watching movies, you'll enjoy an audiophile-quality experience."

"We’re excited to provide Auzentech with our award-winning X-Fi audio chipset and technology to provide an outstanding audio experience for Auzentech’s customers,” said Steve Erickson, VP of audio for Creative.

About Auzentech, Inc.
AUZENTECH, Inc. is a provider of quality consumer electronics products, which is headquartered in Santa Clara, CA. AUZENTECH developed the World's first Dolby® Digital Live Sound card (X-Mystique 7.1 Gold) and the World's first DTS® Connect Sound Card (X-Plosion 7.1 DTS Connect) and continues to bring innovative audio products to the market.
PR Contact: pr@auzentech.com

About Creative Technology Ltd.
Creative (NASDAQ: CREAF) is a worldwide leader in digital entertainment products. Famous for its Sound Blaster sound cards and for launching the multimedia revolution, Creative is now driving digital entertainment on the PC platform with products like its highly acclaimed ZEN™ portable audio and media players.

Technologies
EAX® is Creative’s sound card technology that creates 3D sound ambience during gameplay. Real time encoding technology allows any audio signal to be delivered as a digital bitstream to your home theater system. Dolby® Digital Live is a real time encoding technology is provided by Dolby®. For more on these and other sound card technologies, see the Auzentech Sound Card Glossary:
De verschillen met Creative X-Fi's zijn oa. de aanluitingen:
De Creative's:
  • uitgang voor front
  • uitgang voor rear/side right
  • uitgang voor sub/center/side left
  • FlexiJack voor microfoon, line in óf SPDIF I/O
De Auzen:
  • uitgang voor front
  • uitgang voor rear
  • uitgang voor subwoofer/center
  • uitgang voor side
  • ingang voor microfoon
  • lijningang
  • SPDIF uitgang (coaxiaal óf Toslink dmv. convertertje).
  • SPDIF ingang (coaxiaal óf Toslink dmv. convertertje).
Ook heb ik begrepen dat de DAC's beter zijn dan die van Creative.
De prijs weet ik ook nog niet.

Zou deze kaart beter zijn dan de Creative's? Als je kijkt naar bijvoorbeeld mogelijkheden, geluidskwaliteit of gebruik in games?

Vraag me eerder af of je de drivers ook op de creative versie kunnen worden gebruikt?
En zo ja hebben ze dan wel normaal drivers voor windows vista

quote:
Tha Ra schreef op maandag 04 juni 2007 @ 14:34:
Heeft iemand al informatie over de nieuwe kaart van Auzen die gerbuikmaakt van Creative's F-FI chip? Ik zag hem in het X-Fi topic (en in de headlines) staan en vroeg me af of mensen er al een hebben.
Ik betwijfel of er al gebruikers van die kaart zijn. Auzentech heeft volgens hun site geen Nederlandse importeur. Volgens de pricewatch is er in Nederland maar 1 bedrijf wat Auzentech kaarten verkoopt en dan nog alleen een low-end model van hun.

Ook de Amerikaanse webshops (ik heb een handjevol bezocht) vermelden deze kaart nog niet wat, en ik heb er ook nog geen reviews van gezien, wat vermoedelijk betekent dat ie nog niet uit is. Aangezien Auzentech 'm wel voor eind mei aankondigde zou je verwachten dat ie elk moment in de winkels kan liggen.
quote:
Zou deze kaart beter zijn dan de Creative's? Als je kijkt naar bijvoorbeeld mogelijkheden, geluidskwaliteit of gebruik in games?
Dat is afwachten zo zonder reviews. Ik ben zelf een beetje op zoek naar een opvolger voor mijn Audigy 2 en de belangrijkste eisen zijn 64-bits Vista-support, hoogwaardige muziekweergave (waar de X-Fi onderdoet voor merken als M-Audio en de Auzentech X-Meridian), en S/PDIF of Toslink digitale in- en uitgangen, naast een aantal minder belangrijke eisen. Maar ik heb nog geen enkele kaart gevonden die aan al mijn eisen voldoet. Vooral die 64-bits Vista support is een enorm probleem.

Als Auzentech erin slaagt met de gamesupport van de X-Fi te combineren met betere I/O en hogere geluidskwaliteit, en misschien zelfs betere drivers (al vermoed ik dat ze gewoon rebadged Creative drivers gaan gebruiken), dan levert dat tot dusver het beste compromis op. Desnoods wil ik zo'n kaart dan wel in de VS bestellen.

Das computermachine ist nicht fuer gefingerpoken und mittengrabben. Ist easy schnappen der springenwerk, blowenfusen und poppencorken mit spitzensparken. Ist nicht fuer gewerken bei das dumpkopfen.

Reg. datum: 16 september 2004

@Tha Ra

Het voordeel van die kaart is DDL. Iets wat de creative kaarten niet hebben, dit betekend dus EAX 5.0 (beste voor games) in combinatie met DDL (beste voor game serround) in een kaartje. Dus EAX 5.0 via glasvezel of coax, dat vind ik zeer mooit om te horen. Waneer je geen mogelijkheid hebt om je speakers via glas of coax aan te sluiten voldoet creative ook genoeg, maar de dac's die op deze kaarten zitten zijn wel erg goed. En de opamps zijn meestal ook nog upgreadebaar.

quote:
kippy schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:14:
@Tha Ra

Het voordeel van die kaart is DDL. Iets wat de creative kaarten niet hebben, dit betekend dus EAX 5.0 (beste voor games) in combinatie met DDL (beste voor game serround) in een kaartje.
+ De supersnelle X-Fi chip die geen enkele ander niet-Creative kaart heeft!

Nieuwe informatie van de Auzentech site:
quote:
Auzen X-FI™ Prelude 7.1 Release Update

Santa Clara, CA -June 4, 2007: Auzentech, Inc., developer of the world's first Dolby® Digital Live and DTS® Connect PCI sound card, announced today a revised shipping date of the end of June for the company's new sound card based on the Creative X-FI™ chipset.

The revised June 2007 release date for the Auzen X-FI™ Prelude 7.1 is a response to confirmed parts availability. The original date -- based on projected parts availability -- had placed the ship date near the end of May.
Eind juni maar helaas niet een concrete datum. Nog even wachten op de eerste reviews dus...

Das computermachine ist nicht fuer gefingerpoken und mittengrabben. Ist easy schnappen der springenwerk, blowenfusen und poppencorken mit spitzensparken. Ist nicht fuer gewerken bei das dumpkopfen.

Op de site stond dat hij $200 gaat kosten :(

Tja, dat komt door die supersnelle X-fi chip. :P

Fotoalbum | Systeemspecs | Milieu, de nieuwste religie!

Ik vond iets veel goedkopers van Auzen, maar ik denk dat het niet compleet hetzelfde is :P

The Theatron Agrippa DTS 7.1
http://www.fudzilla.com/i...&id=1315&Itemid=1
http://www.fudzilla.com/images/stories/2007/May/general%20news/club3d-theatron_agrippa.jpg

Slechts 70¤ maar zo te zien is dit een DTS/7.1 home theatre kaart, en niet voor gamen.
Maar ik wist niet waar ik het anders moest posten :P

XanderDrake wijzigde dit bericht 06-06-2007 01:01 (10%)

Mnemosyne XT Viator Abacus New!!! => Minimus
Non scholae sed vitae discimus Seneca

quote:
XanderDrake schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 01:00:
Ik vond iets veel goedkopers van Auzen, maar ik denk dat het niet compleet hetzelfde is :P
Da's een Club3D Theatron en die is (vrijwel?) identiek aan de Auzentech X-Plosion die stukken goedkoper is dan de X-Fi Prelude.
Voor die kaarten kun je beter het C-Media 8788 topic bekijken waar beide kaarten regelmatig worden genoemd al gebruiken ze niet de 8788 chipset.

Wow, LM5462 opamps voor de front channels :D 'T is duidelijk dat men niet bespaart op kwalitiet. Jammer van de X-fi chip, 't was anders een mooi kaartje geweest :+

specs | Gentoo rules! |
Do diamonds shine on the dark side of the moon?

quote:
voodooless schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 09:28:
Wow, LM5462 opamps voor de front channels :D 'T is duidelijk dat men niet bespaart op kwalitiet. Jammer van de X-fi chip, 't was anders een mooi kaartje geweest :+
Wat is er mis met de X-FI chip dan? Het is alleen te hopen dat de driver support goed komt want de drivers voor deze kaart zullen naar alle waarschijnlijkheid gewoon bij Creative wegkomen.

quote:
Remcor2000 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 09:36:
Wat is er mis met de X-FI chip dan?
Prima voor games en entertainment, maar voor highend audio doet het ding gewoon veel teveel, zelf al zet je de processing zooi zoveel mogelijk uit. Voor mij is zo'n kaar dus niet weggelegd.
quote:
Het is alleen te hopen dat de driver support goed komt want de drivers voor deze kaart zullen naar alle waarschijnlijkheid gewoon bij Creative wegkomen.
quote:
S/W and drivers

* Creative X-Fi Driver
100% creative drivers dus voorlopig.

specs | Gentoo rules! |

Voodooless, kun je technisch onderbouwen waarom de x-fi chip (de chip, dus niet de rest) niet geschikt is voor high end apparatuur?

rodemannetje wijzigde dit bericht 14-06-2007 23:09 (16%)

q6600 3.42ghz 1.36v/ gigabyte p35-dq6/ 4x1024 ozc pc6400 plat./ asus 8800gtx@ultra (650,1630,2020)/ tuniq tower 120/ creative x-fi plat./ raptors etc./ 2 branders/ enermax 600w noisetaker/ revolution muis/ silverstone tj09/ Samsung 214t tft

Acties: [view][quote]

Door: voodooless Moderator AUD/VID
quote:
rodemannetje schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 23:08:
Voodooless, kun je technisch onderbouwen waarom de x-fi chip (de chip, dus niet de rest) niet geschikt is voor high end apparatuur?
't probleem met het ding is dat ie altijd wel wat doet met het geluid. Sample rate conversion is altijd aanwezig en alleen uit te zetten voor SPDIF output. Het scheelt dat de SRC van de Xfi erg goed is, maar het is niet iets wat de audiofielen graag zien :)

Neemt niet weg dat deze kaart meer dan prima geluidskwaliteit zal bieden voor 99% van de mensen :)

Maar waarom zou een audiofiel ook een dergelijke kaart kopen:? Die mensen games niet, en hebben ook lak aan 7.1 De functies van de Xfi zijn dus totaal nutteloos. Geld kun je dus ergens anders beter uitgeven.

voodooless wijzigde dit bericht 15-06-2007 10:27 (23%)

specs | Gentoo rules! |

Reg. datum: 19 februari 2002

Heren, als het goed is is vandaag de dag aangebroken waar we een geluidkaart hebben met volledige EAX ondersteuning én hardware AC3 encoding. De Auzentech Prelude is released!

Alhoewel:
quote:
Support for Dolby® Digital Live real time encoding for Vista is scheduled for Q4 of this year.
Maar ik wil `m hebben!!

http://www.auzentech.com/...i_prelude.php#releasedate
http://www.auzentech.com/site/company/press.php

Patriek wijzigde dit bericht 03-08-2007 05:32 (28%)

Oh yeah? Define well-adjusted.

Eindelijk! X-Fi én maar één kabeltje naar je speakerset. Waarom dat Creative dat weigert in te bouwen, het blijft me een raadsel. Eens de drivers er zijn, ga ik hem ook halen denk ik.

Only a hitman or a gamer would shoot a person in the face - Jack "the Joker" Thompson
Origin, Bullfrog, Westwood, DICE, Maxis. Pandemic and Bioware must be so thrilled to be in such good company.

Volgens de laatste berichtjes op hun site, zou deze kaart een week geleden gereleased moeten zijn ... Iemand al iets opgevangen/gehoord, ergens?

Ik heb alleszins een Belgische computerwinkel op jacht gestuurd ...

Ik zoek zelf ook een goed kwaliteits kaartje die ik vooral wil gebruiken voor passtrough SPDIF, en kijken of ik meer uit analoog geluid kan halen als digitaal.
Ik vind op het moment mijn geluid veels te schel en rommelig de versterker ingaan (onboard Soundmax DTS connect chip) ik zoek dus vooral iets met (redlijke) audiofiele kwaliteiten, maar ook niet super duur.
Is de Audiotrak Prodigy 7.1 HIFI wat?

WS: E6600, Asus P5B Dlx, 2x 1gb OCZ 4-4-4-15 , Sapphire x1950GT, 2x WD3200AAKS (raid 0) + 1x WD3200KS, Pioneer dvr108, Dell 2005FPW 20,1", Lian-Li V1200B | Server: 2400+, 512mb, 2x160gb 8mb, | Laptop: Asus A6k, Turion mt30, 512mb, gf6200, 60gb

Ik MOET er een hebben.

Ik heb nu een X-Fi XtremeMusic en ben daar zeer tevreden over, alleen de DAC en OpAmp's kunnen een stuk beter.
Maar voor spellen is de X-Fi meer dan perfect. EAX HD 5.0 klinkt echt way beter dan DDL of DTS Connect.

Offtopic: ik snap niet waar iedereen over zeurt. Koop een goede AVR met 6/8 channel direct input en een stel goede kabels en je hebt perfect geluid.

Digitaal naar analoog gaat via de X-Fi Prelude 4 maal "AKM AK-4396" DAC naar de "LM4562NA" OpAmp voor links/rechts en via de 3 overige "TI OPA2134" OpAmp naar de surround channels.
Daarna gaat het analoog signaal naar de AVR die het alleen maar versterkt.

Hier wat er gebeurt met de een digitaal signaal:
De meeste van jullie hebben niet eens een AVR, en de gene die er wel een hebben, hebben er een die over minderwaardige DAC's en OpAmps beschikt. (uitzonderingen nagelaten)
Dus het "perfecte" digitalen signaal word in de AVR omgezet naar een analoog signaal middels die midderwaardige DAC's en OpAmps.

Dus mijn advies koop een X-Fi Prelude en stel goede kabels en sluit die aan op de 6/8 channel direct input van de AVR (Hoeft niet eens een hele goede AVR te zijn).

Sarge_Mango wijzigde dit bericht 11-08-2007 18:12 (65%)

Specs & Casemod Mammy, ik wil ook een kitty cornershot. "Sow panic & surrender will bloom"

Opde website staat nu meer informatie:

http://www.auzentech.com/site/images/xfi/xfi_prelude_box.jpg

http://www.auzentech.com/site/images/xfi/xfi_prelude_soundcard_0.jpg

http://www.auzentech.com/site/images/xfi/xfi_prelude_soundcard_1.jpg

http://www.auzentech.com/site/images/xfi/xfi_prelude_soundcard_2.jpg

http://www.auzentech.com/site/images/xfi/xfi_prelude_soundcard_3.jpg

http://www.auzentech.com/site/images/xfi/xfi_prelude_soundcard_4.jpg

Specs:
  • 24-bit Analog-to-Digital conversion of analog inputs at 96kHz sample rate
  • 24-bit Digital-to-Analog conversion of digital sources at 96kHz to analog 7.1 speaker output
  • 24-bit Digital-to-Analog conversion of stereo digital sources at 96kHz to stereo output
  • 16-bit to 24-bit recording sampling rates:32, 44.1, 48 and 96kHz
  • ASIO 2.0 support at 16-bit/44.1kHz, 16-bit/48kHz, 24-bit/44.1kHz 24-bit/48kHz and 24-bit/96kHz with direct monitoring.
  • Enhanced SoundFont support of up to 24-bit resolution
  • 64MB of X-RAM
  • Rear panel connectors for MIC, line input, channel line output, S/PDIF input and output
  • Front panel connectors for MIC input and headphone
  • On-board connectors for AUX and digital extension header
  • Swappable OPAMP Socket (Front L/R only)
Maar nog steeds Creative drivers :'(

Er gaat trouwens een gerucht dat er binnenkort een extension board uitkomt met HDMI ! Dan kan je dus 7.1-formaten als Dolby TrueHD en DTS-HD digitaal naar je receiver zenden! _/-\o_

quote:
Sarge_Mango schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 19:56:
De meeste van jullie hebben niet eens een AVR, en de gene die er wel een hebben, hebben er een die over minderwaardige DAC's en OpAmps beschikt. (uitzonderingen nagelaten)
Speak for yourself.
M'n Marantz AV9000/MM9000 combinatie heeft toch wel DAC's en versterkercirquits (en de bijbehorende voeding en afscherming om die dingen hun werk goed te laten doen) die een BAK beter zijn dan welke geluidskaart ook. En zo zijn er hier nog een hele hoop mensen met goed audio-spul, kijk maar 's goed rond in dit forum...

"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral

quote:
Afterlife schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 22:49:
[...]
Speak for yourself.
M'n Marantz AV9000/MM9000 combinatie heeft toch wel DAC's en versterkercirquits (en de bijbehorende voeding en afscherming om die dingen hun werk goed te laten doen) die een BAK beter zijn dan welke geluidskaart ook. En zo zijn er hier nog een hele hoop mensen met goed audio-spul, kijk maar 's goed rond in dit forum...
Lees: (uitzonderingen nagelaten) !!!! )44|* 5(_)>|>|31

Specs & Casemod Mammy, ik wil ook een kitty cornershot. "Sow panic & surrender will bloom"

De verschillen met Creative X-Fi's zijn oa. de aanluitingen:
De Creative's:
uitgang voor front
uitgang voor rear/side right
uitgang voor sub/center/side left
FlexiJack voor microfoon, line in óf SPDIF I/O
De Auzen:
uitgang voor front
uitgang voor rear
uitgang voor subwoofer/center
uitgang voor side
ingang voor microfoon
lijningang
SPDIF uitgang (coaxiaal óf Toslink dmv. convertertje).
SPDIF ingang (coaxiaal óf Toslink dmv. convertertje).

dus dan sluit je bij deze zet een anoloog surround setje anders aan, moet die ook maar ondersteunen dan....

nickchange vroeger SPEEDDRAGON

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws