Leuke (regelmatig terugkerende

) discussie dit.
Of de ene dood gaat, ik weet het niet, ik heb geen glazen bol.
[hypothese]
Wat zou kunnen is dat er straks op de pc een tweedeling gaat komen. Aan de ene kant krijg je de grote spelers zoals EA met hun massa franchises. Aan de andere kant de onafhankelijke ontwikkelaars die een soort Steam achtige distributie hanteren, makkelijk, snel, aardig tegen kopiëren beveiligd en geen tussenhandel dus ook goedkoop.
De laatste groep zou dan kleinere, niet in de massa passende spellen maken, of zich richten op mods, conversions etc.
Naast een distributiesysteem wordt het ook mogelijk gemaakt spellen direct van ontwikkelaars te kopen.
PC games moeten het vooral van de modcommunity hebben.
[/hypothese]
Ik zie hier voornamelijk een paar paradepaardjes voorbij komen: Crysis, RTS, FPS, consolegemak, pc veelzijdigheid.
Uiteraard is dit een technisch forum, met mensen die verstand hebben van pc's en ze zelf ook in elkaar zetten en onderhouden. En er komen hier ook heel veel mensen.
Wat veel van deze mensen lijken te vergeten is, hoeveel bezoekers/leden er hier misschien rondlopen (en ook op soortgelijke communities) we nog steeds niet "de massa" zijn. We zijn hier een onderdeel van de markt, en gezien sommige wensen hier, zelfs een niche.
Voor ontwikkelaars en ondernemingen zijn kleinere onderdelen en niches misschien aardig, maar niet top prioriteit. Simpelweg omdat het rendement te laag is, zeker als alles wat los en vast zit wordt gekopiëerd en dat weer wordt goedgepraat door allerlei drogredeneringen.
Laat ik Crysis even als voorbeeld nemen.
Qua engine, graphics en weet ik wat nog meer voor technische hoogstandjes veruit superieur aan de Wii spellen of andere bekende consolegames. natuurlijk, dit spel biedt ontwikkeling, laat zien dat programmeurs niet stil zitten en het zal er ongetwijfeld prachtig uitzien....op een pc van dik ¤ 2000,-
Het zal ongetwijfeld heel lekker spelen met de muis/tobo combinatie en het zal vast heel makkelijk te downloaden zijn. Dit belangrijk voor velen om "te testen", maar waarom zou je zoiets doen als je bij voorbaat al een orgasme krijgt als je er over praat? Dan koop je dat spel toch blind?
Om er op terug te komen: Dat spel zal er dus fantastisch uitzien en speelt heel soepel als je precies díe configuratie hebt. En laat dat nou net een peperdure config zijn.
Dus allemaal maar weer aan de upgrade, want een spel als Crysis ga je natuurlijk niet zitten spelen op 800x600 op 16 bit kleur met alle denkbare opties uit of laag.
Nu weer de massa erbij betrekken.
Het spel wordt lyrisch (orgastisch, zo u wil) ontvangen en wordt aardig verkocht (en nog beter verspreidt op de netwerken). Maar toch, toch levert het niet op wat ze ervan verwacht hadden. Waarom niet? Omdat de massa op consoles speelt, en van de pc gamers is een groot gedeelte van de downloads (spel gedownload = geen verlies geleden -> want anders toch niet gekocht of weer gedelete)
Waar ik heen wil? Simpel, games zijn voor het gemak, de ontspanning en de lol. En natuurlijk zijn er hele volksstammen WoW, GW, CS en C&C aan het spelen, het meerendeel speelt op consoles omdat dat zo lekker makkelijk is (en af en toe ook nog eens goed voor je conditie). Gamers zijn allang niet meer de bebrilde, bleekhuidige op cola en pizza etende übernerd, nee, je tante van 43, dat leuke buurmeisje of die stoere Hells Angel is net zo goed een gamer. En in die grote massa, daar zit het geld. De massa die geen ruk geeft om pixelshadersmoothprocessingpipelinearchytecturedbumpmappedsoftshadows en nog meer van die praat. De massa wil vermaak, snel, makkelijk en zonder omzichtig gepruts in zo'n kastje met wat lampjes.
PC en consolegaming zal altijd wel naast elkaar blijven bestaan, wat verandert is de groep gebruikers. Je kan het zien als een golfbeweging, in de jaren 80 en 90 waren arcadehallen mateloos polulair en zaten we thuis aan de NES, Megadrive en Atari. Hier en daar een C64, MSX of een Amiga, maar die waren, wees eerlijk, veruit in de minderheid.
Toen de pc ontwikkeling in een stroomversnelling kwam (met de "domesticatie" van internet) verdwenen de arcade hallen en de consoles meer naar de achtergrond. Totdat de PS2 opkwam. Ineens werd het hip om zo'n console te hebben en de prijzen gingen ook naar beneden. (kent u die tijd nog, van 200 gulden voor een Snes spel?)
De huidige consoles, PS2, GC, PS3, Xbox, Xbox360, Wii, PS3 zijn meer en meer gepositioneerd als iets wat je in elk huishouden zou moeten hebben, zeker met alle extra functies erbij (dvd, bluray, hd-dvd, wiimote, muziek, streaming etc.)
Het zijn lifestyle producten, statussymbolen zoals een luxe Senseo, een Borettikeuken of 19" lichtmetalen velgen onder je Daihatsu Cuore.
En dát, dat is wat de pc nog steeds niet is, ondanks de htpc's(kasten), maar de Mac dan weer wel.
Ik? Ik heb twee pc's, een Xbox, een PS2, een GBA, een Atari Lynx. Wat speel ik? Eigenlijk alleen maar Guild Wars en af en toe eens een spelletje op de PS2 of Xbox. Ik ben geen fanboy van een platform, ik speel gewoon net op waar ik op dat moment zin in heb.
TroonStaal wijzigde dit bericht 30-05-2007 15:11 (3%)