Gathering of Tweakers

Quicksearch

Acties: [view]

Door: Floor-is AM Pricewatch / Moderator FG
Dus je hebt besloten dat je een Digitale Spiegel Reflex camera wilt, je bent echter nog niet helemaal zeker van je keuze of hebt zelfs geen idee hoe tot een keuze te komen? Misschien weet je zelfs nog niet waar je op moet letten en wat eigenlijk niet zo belangrijk is voor jouw specifieke gebruik.

Dan ben je in dit topic op de juiste plek, hier zullen we je helpen met het maken van de juiste keuze, maar je moet er zelf ook wat voor doen. Hoewel we in dit forum een heleboel kennis hebben van camera's zijn we -voor zover mij bekend op dit moment- niet in staat om van achter onze PC's en Appletjes jouw gedachten te lezen.

Daarom heb ik getracht een simpel basis-vragenlijstje op te stellen zodat we een inzicht kunnen krijgen in wat jouw eisen en behoeften zijn, wat je budget is etc.
  1. Wat is je beschikbare budget?
  2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
  3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
  4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
  5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
  6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
  7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
  8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
  9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
  10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
  11. Is 2e hands een optie of per se niet?

Floor-is wijzigde dit bericht 03-07-2007 18:43 (11%)
Reden: toevoeging+

Mijn gear
If what is is, what is the story in my head then all about?

Komt dit in de plaatst van het welke start dslr topic?

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600

Zoals ook in het feedback-topic te lezen is: ja :)

Mijn gear

Reg. datum: 05 augustus 2005

11. Wil je all-round setje, of wil je specifiek beginnen met landschappen/portretten/vogelen

Hmm interessant een nieuw topic, loop zelf al een tijdje met het idee een dslr te gaan kopen maar is er nog niet van gekomen. Op het moment gebruik ik nog een simpele compact camera maar na onder andere de fotocursussen hier begin ik er duidelijk de beperkingen van te zien.

Nu is mijn vraag, ik heb nog geen ervaring met DSLR fotografie en heb ook geen idee welke lens wat doet (ken wel de begrippen diafragma sluitertijd en ISO natuurlijk ;)). Als ik hiermee zou willen beginnen raden jullie me dan aan om eerst een 2e hands camera te kopen of niet? Als een DSLR namelijk erg van persoonlijke smaak afhankelijk is dan koop ik denk ik liever eerst een 2e hands zodat ik weet welke functies ik belangrijk vind zodat ik daarna in 1 keer de goede kan kopen.

It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos

Door: Nomad Moderator FG
In het kort thekip: Eigenlijk is elk merk goed, slechte body's bestaan niet meer en elk platform (merk) heeft genoeg lenzen om je op weg te helpen.
Juist omdat alle camera's tegenwoordig heel behoorlijk zijn geven mensen hier vaak het advies om naar een winkel te gaan en daar te voelen hoe ze vasthouden, daarin zit vaak nog wel een verschil die goed merkbaar is. 2e hands is leuk en een goede optie, maar je zult toch eerst even moeten verdiepen in wat je wilt met fotografie en welk merk je aantrekt. Kortom, doe rustig aan, bedenk of een prosumer camera als de s9600 niet goed genoeg is en als je echt een dslr wilt, ga dan lekker voelen en kijken wat fijn voelt.

quote:
I-me schreef op zondag 27 mei 2007 @ 11:37:
11. Wil je all-round setje, of wil je specifiek beginnen met landschappen/portretten/vogelen
Die probeer ik juist een beetje met de 3e vraag af te vangen :)

Thekip: wellicht is het een idee om anders een keer naar een meeting te komen? Er worden meer dan 60 meetings per jaar gehouden door de bezoekers van dit forum, met name vanuit ons IRC kanaal moet ik zeggen. Dan kan je nog eens een camera vasthouden, beetje voelen hoe en wat :)

Mijn gear

@Nomad & Floris
thx voor de tips ik zal de meetings eens wat meer in de gaten gaan houden en gaan bekijken wat voor foto's ik nu voornamelijk maak. Het zal waarschijnlijk een allround setje moeten worden misschien dat ik later dan nog iets specifiekers wil als het me bevalt :)

It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos

1. Wat is je beschikbare budget? Tot ongeveer 900 euro.

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb) Omdat ik wat meer wil halen uit de foto's die ik maak. Op dit moment ben ik gebonden aan foto's met weinig diepgang van een compactcamera.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben) Portretten, concerten, natuur en gewone huis,tuin en keukenfoto's.

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? Nopes.

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? Canon 400D omdat ik hiermee, voor mijn gevoel, goed verder kan groeien, genoeg mogelijkheden. Compact is ook een Canon.

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? Komt mettertijd, eerst even spelen met de DSLR.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders) Advies, goedkeuring heb ik niet nodig, ik ben een grote meid. ;)

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken? Ik denk niet dat er een commerciëel doeleind aan te pas komt. Wellicht dat enkele concertfoto's gebruikt zullen worden door bands voor bv CD/LP artwork maar verder niet.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen? Naar alle waarschijnlijkheid wel. Ik wil eerst even zien hoever ik kom met de standaard spulletjes (zoals een basis Canonkit). Ik wil ook eerst even zien welke kant ik mij op wil/ga ontwikkelen met een DSLR.

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan? Een Canon Powershot A75. Deze fotografeert voor mijn gevoel slecht in donkere omgevingen. Ik krijg er ook niet díé diepte mee die ik graag zou willen zien.

Ik zou zeggen, Shoot!! :)

Reg. datum: 14 december 2004

Wat is je beschikbare budget?
Niet veel...wil gewoon eens kijken of ik t leuk vind.

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik vind fotografie erg leuk.. en heb mn camera'tje vaak bij me. Heb nu een gewone digitale camera, maar zou het leuk vinden veel meer instellingen zelf te bepalen, en bepaalde effecten te creeeren etc.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Allround.. dus mensen..landschappen...vakanties etc.

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik zag een E-10 op marktplaats voor weinig. Geen idee of dat wat is..

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies :)

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Gewoon voor de lol, af en toe eens middagje fotograferen etc.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Misschien wel..ligt er aan hoe t bevalt.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik heb nu een fuji f440. Vind het een leuke cam, maar er zijn maar weinig instellingen mogelijk.

Al met al zoek ik dus een leuke camera waar ik vanalles op kan instellen. Niks professioneels ofzo, gewoon voor de lol. Moet geen dure zijn, maar gewoon een cam waar ik op kan uitproberen. Liefst tweedehands dus.
Graag advies!

Reg. datum: 10 augustus 2001

In eerste instantie wilde ik iets van ¤500 á ¤600 uitgeven aan camera met kitlens, maar aangezien ik er waarschijnlijk ook wel gelijk een extra lens bij wil wil ik het houden op zo'n ¤1000 (inclusief extra lens).
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
    Om kwalitatief goede foto's te krijgen (scherp, weinig ruis, etc) die achteraf ook goed bewerkt kunnen worden, iets waarvoor RAW voor zover ik weet goed geschikt is.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
    Van alles een beetje waarschijnlijk, landschappen, dieren, portretten. Weinig tot geen sportfoto's. Macro lijkt me ook heel leuk, maar macrolens zal waarschijnlijk later pas aangeschaft worden, dus daar ligt de nadruk nog niet op.
    Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
    Canon 400D leek mij een mooie instapper, maar in een ander topic werd de 30D al aangeraden, dus echt een voorkeur heb ik nog niet.
    Waarschijnlijk een 18-200mm Canon-lens (als het een Canon gaat worden), om allround een beetje uit de voeten te kunnen.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
    Advies, aangezien ik nog niet zeker weet wat ik wil :)
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
    Het zal niet verder komen dan een (dure) hobby, waar ik wel meerdere uren per week aan wil gaan besteden.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
    Ja, een grip en een macrolens lijken me bijvoorbeeld goede/leuke aankopen, maar die zijn voor latere zorg.
    Een of andere HP camera van een paar jaar oud, weet de naam ervan niet eens :X Heeft vrij veel beperkingen, lage resolutie, veel ruis, traag, weinig aan in te stellen, gewoonweg slechte kwaliteit foto's.

+/- ¤500, iets meer als het echt nodig is.
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb) De camera die ik nu gebruik maakt foto's van slechte kwaliteit. Ook vindt ik het maken van een foto te lang duren, iets wat je natuurlijk niet moet hebben voor autosport foto's.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Autosport, auto's spotten en wat allround werk.
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Heb nog geen echte voorkeuren en welk naamplaatje er op een camera zit maakt me niet zoveel uit.
Eerst nog niet, later misschien wel.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Het blijft bij een hobby.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als het allemaal goed bevalt wel.
Kodak camera van m'n ouders, 3.1MP. Foto's zijn belabberd, scherpstellen duurt lang, zeker een voorwerp dichtbij de lens, inzoomen duurt lang, foto's maken duurt lang, opstarttijd is lang. Er langzame camera dus.

Als er eenmaal één schaap over de dam is... :P

Reg. datum: 14 december 2004

quote:
Ravenna schreef op zondag 27 mei 2007 @ 14:50:
Als er eenmaal één schaap over de dam is... :P
Haha ja idd zeg! Nu hopen dat er ook reacties met advies komen ;)

Zo'n 700-800 euro

Ik vertrek aanstaande augustus naar Lund (Zweden dus :)) om daar een half jaar te wonen/studeren. Ik wil veel foto's schieten van Lund, omliggende steden en de korte reizen die ik vanuit Malmo/Kopenhagen zal maken

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Met name reisfoto's, in eerste instantie steden, later 'all-round'.

Nope.

Ik heb met een Canon EOS 350D wat foto's geschoten. Vond 'm persoonlijk fijn in de hand liggen. Mijn 'voorkeur' ligt daarom tot dusverre bij een Canon EOS 350D/400D

Niet direct, zie ook punt 9.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies graag :Y

Gezien het feit dat het om een budget DSLR gaat is het met name voor plezier shoots. Ik heb echter wel de tijd en het geduld om er op uit te trekken op zoek naar mooie plekken/situaties.

Als het me bevalt, jazeker :Y

Een Canon Powershot A530, die ik leen van mijn vriendin omdat zij er bar weinig mee doet. Ik heb het gevoel dat ik de werkelijkheid niet zo op de foto kan krijgen zoals ik dat zou willen, bovendien blijkt het schieten van sommige plaatjes (bijvoorbeeld exotische vogels op vakantie) nagenoeg onmogelijk aangezien er -voor mijn gevoel té- lange wachttijd is.

@Ravenna: Als je veel concertfoto's maakt, is een 350D misschien beter geschikt dan een 400D. Die heeft minder ruis bij hoge ISO's, en die 2MPixels minder merk je echt niet.

@Jcktje: Niks mis met een E-10, maar 't is ondertussen al wel een ouwetje, en 4MP is niet echt meer van deze tijd (alhoewel je er prima A4-formaat afdrukken mee kunt halen). Ik zou eerder naar een Canon 350D/400D kijken, of een Nikon D40x/D40/D80 (afhankelijk van je budget), een Pentax K100D/K110D/K10D (ook weer budget afhankelijk). Of naar een nieuwer model Olympus natuurlijk.

"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral

quote:
Ravenna schreef op zondag 27 mei 2007 @ 14:03:
1. Wat is je beschikbare budget? Tot ongeveer 900 euro.

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? Canon 400D omdat ik hiermee, voor mijn gevoel, goed verder kan groeien, genoeg mogelijkheden. Compact is ook een Canon.

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? Komt mettertijd, eerst even spelen met de DSLR.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen? Naar alle waarschijnlijkheid wel. Ik wil eerst even zien hoever ik kom met de standaard spulletjes (zoals een basis Canonkit). Ik wil ook eerst even zien welke kant ik mij op wil/ga ontwikkelen met een DSLR.

Ik zou zeggen, Shoot!! :)
Doorgroeimogelijkheden zijn belangrijk voor jou als ik je post zo lees. Dan zou ik zeker voor Canon/ Nikon gaan. Vindt je de 400D wel degelijk genoeg aanvoelen en goed in de hand liggen?
quote:
Jcktje schreef op zondag 27 mei 2007 @ 14:14:

Nee

Al met al zoek ik dus een leuke camera waar ik vanalles op kan instellen. Niks professioneels ofzo, gewoon voor de lol. Moet geen dure zijn, maar gewoon een cam waar ik op kan uitproberen. Liefst tweedehands dus.
Graag advies!
Ik betwijfel of een tweedehands dSLR kopen in dit segment lonend is. Een tweedehands Olympus E-10 is erg goedkoop, maar dat is niet voor niks. De ruis, het scherm, de evf, de autofocus zijn allemaal erg matig. Een nieuwe digitale spiegelreflex kit koop je al voor ¤380, daar kan tweedehands prijs/kwaliteit moeilijk tegenop.
@Bob-HenK: Als je de 350D lekker in de hand vindt liggen, kijk dan absoluut ook 's naar de Pentax K100D/K110D. Voor mij is Pentax de prettigst hanteerbare camera in het kleine/compacte segment, en daar zijn ze al decennia vreselijk goed in.

"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral

quote:
Afterlife schreef op zondag 27 mei 2007 @ 15:20:
@Ravenna: Als je veel concertfoto's maakt, is een 350D misschien beter geschikt dan een 400D. Die heeft minder ruis bij hoge ISO's, en die 2MPixels minder merk je echt niet.
Over de ruis bij hoge ISO-waarden..de één zegt dat het te verwaarlozen is, dat verschil tussen 350D en 400D maar er zijn ook duidelijk mensen die daar anders over denken. Ligt eraan hóé groot dat verschil is. Kan iemand daar duidelijkheid in brengen? En verschil in MP is niet zo belangrijk, ik ga er geen gebouwen mee beplakken. :P
quote:
-DarkShadow- schreef op zondag 27 mei 2007 @ 15:22:
[...]

Doorgroeimogelijkheden zijn belangrijk voor jou als ik je post zo lees. Dan zou ik zeker voor Canon/ Nikon gaan. Vindt je de 400D wel degelijk genoeg aanvoelen en goed in de hand liggen?
Dit laatste is inderdaad best belangrijk voor me. Ik denk toch (mezelf kennende) dat ik toch meer ga eisen na een tijdje. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de 400D nog niet vast heb gehad, dat was ik morgen van plan te gaan doen.

quote:

Ik vind fotografie erg leuk.. en heb mn camera'tje vaak bij me. Heb nu een gewone digitale camera, maar zou het leuk vinden veel meer instellingen zelf te bepalen, en bepaalde effecten te creeeren etc.

Nee.

Nee

Advies :)

Ik heb nu een fuji f440. Vind het een leuke cam, maar er zijn maar weinig instellingen mogelijk.

Graag advies!
Waarom koop je geen Canon powershot G5 / G7? Er zijn heel veel mogelijkheden en instellingen met deze camera (heb zelf een G5 2e camera naast mijn 20D), en je kunt een hele hoop uitproberen. Met een beetje onderhandelen heb ik op marktplaats een G5 met een externe flitser, batterijen en een CF-kaart (en een heel lelijk tasje) kunnen overnemen voor 200 euro. Mocht je zoiets echt wat vinden dan kun je alles (incl. batterij) gebruiken in een Canon spiegelreflex. Lijkt me goedkoper en beter passen bij je behoefte dan een spiegelreflex.

I may be small, but I can kick your butt!

Voor alle mensen hier die een camera zoeken: Het is natuurlijk ook mogelijk een tweedehandscamera te kopen en dan meteen een stapje hoger te kijken!
Een Canon 10D body kost maar een paar honderd euro op marktplaats, en dat is een heel leuk dingetje om mee te beginnen... (sterker nog: hij is net zo duur als een 350D)

Even zoeken loont ipv naar de MediaMarkt te rennen omdat ze daar een "aanbieding" hebben!

I may be small, but I can kick your butt!

Dit topic komt precies op het juiste moment voor mij. Ben me de laatste tijd een beetje aan het oriënteren op de verschillende mogelijkheden en ik ben erg benieuwd wat jullie mening is.

Liefst zo min mogelijk, maar ongeveer 300 á 400 euro is haalbaar.
Om de uitgebreide feature-set waaronder dingen als schieten in RAW, losse flitsers, losse lenzen en hogere ISO waardes.
Het gaat hoofdzakelijk om hoby-fotografie, foto's maken van bloemen, gebouwen en landschappen.
Nee.
De camera's van Canon spreken mij wel aan door het bedieningsgemak en de goede reviews.
Nee, alleen een lens om mee te beginnen.
Vooral advies, er zijn zo veel verschillende keuze mogelijkheden dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet.
In deze hobby gaat zeker flink wat tijd meer gestoken worden dan op het moment. Het doel is om uiteindelijk toch wel af en toe voor anderen op opdracht te gaan werken.
Als ik tegen de beperking aan loop van de gekochte apparatuur ben ik wel van plan om uit te breiden.
Eerst een HP720 gebruikt, sinds iets meer dan een half jaar een Konica Minolta Z10. Dit is opzich een fijne camera, zeker door zijn grote optische zoom bereik (8x). Alleen vertoont hij bij ISO 200 en 400 erg veel ruis. Hierdoor is het fotograferen in slechte licht omstandigheden bijna niet te doen.
11. Nieuw of 2ehands?
Maakt me eigenlijk niet uit. De huidige camera heb ik 2ehands gekocht en daar heb ik zeker geen spijt van. Vaak zijn de verschillen in prijs redelijk groot en dan ga ik voor 2ehands. Als de prijs maar een klein beetje verschild dan ga ik natuurlijk voor nieuw.

quote:
Ravenna schreef op zondag 27 mei 2007 @ 14:03:
8< 8<

Okay budget ±900 EUR, je wil ook in weinig licht werken en meer diepte-gevoel. Lichte voorkeur voor Canon, mede vanwege je huidige camera. (Hele korte samenvatting :P)
Ik zou zeggen: 2e hands Canon 350D (bij voorkeur een kit) met een Speedlight 430EX en een 28-75DX lens van Tamron. Dan heb je wel overlap in de lenzen, maar de Tamron is echt super voor concert-werk. :)

Mijn gear

quote:
In dat geval is het denk ik wel een idee om te beginnen met een DSLR die al een paar jaar oud is, een Nikon D100 of een Canon D30/D60/10D bijvoorbeeld, met een 18-200 lensje of iets dergelijks. Dan kan je met een erg klein budget (paar honderd euro is erg weinig in DSLR-land) al best leuk proeven aan wat een DSLR je brengen kan. :)
quote:
Kan op zich, maar ik zou kiezen voor een wat toegankelijker systeem, een merk waar een overdaad van lenzen voor te vinden is en dan kom je eigenlijk altijd wel bij Canon/Nikon uit zo'n beetje.

Volgens mij best een leuke aanpak voor jou :)

Mijn gear

directive?

+/- ¤2500, als ik het nu doe, wil ik het ook goed doen
Mijn vriend heeft een D200 en vindt het leuk om er af en toe op uit te gaan (dierentuin etc.) en dan loop ik er maar wat bij met m'n Ixusje. Zijn foto's zijn dus vrijwel altijd veel mooier. Ik ben geen fotohobbyist maar ik heb wel enigszins oog voor mooie composities en kleuren.
Voornamelijk portretten (mensen en dieren). Eventueel productfoto's. Landschappen fotograferen vind ik niet interessant. Ik zal voornamelijk bij mooi weer gaan fotograferen.
Nee, maar mijn vriend heeft wel een goedgevulde tas met Nikon lenzen en accessoires.
Ondanks bovenstaande heb ik een voorkeur voor Canon. Ook omdat de 5D zo lekker in de hand ligt :+ (een 30D ook hoor, maar de 400D weer niet, evenmin als de Nikon D200, D80 en D40). Lenzen delen gaat toch niet lukken ("Mag ik nu de 70-200?" "Nee, die heb ik nu!") en dan ga ik uiteindelijk toch ook zo'n lens aanschaffen. Dat vind ik dan weer overdreven, twee dezelfde 70-200 VR lenzen in één huishouden :X
Wat ik wil aanschaffen is een body en een telelens (tot ~200, met IS/VR). Misschien een polarisatiefilter omdat dat mooiere kleuren oplevert.
Advies
Ik zal niet dagelijks of wekelijks gaan fotograferen, maar als we erop uit gaan dan zal dat best fanatiek zijn.
Misschien
Een Ixus 55, die prima bevalt voor simpele zaken. Alleen wil ik veel meer tele want de Ixus levert voor portretten teveel vervorming.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws