Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame Energie deel 2

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last

Nieuw Topic
1365Watt-piek op ons dak!

quote:
thafusion schreef op maandag 21 mei 2007 @ 22:20:
wireless logitech muis afsloot het verbruik omlaag ging tot 50Watt.
Een draadloze muis die 45W verbruikt? Dat lijkt me stug.... Weet je zeker dat je goed gemeten hebt?

Ik heb mijn draadloze muis sowieso weggedaan, de batterijen waren altijd op het verkeerde moment leeg, storing van de andere draadloze muis en ik was hem soms kwijt onder de zooi op mijn bureau. Daarom gewoon een simpel draadmuisje voor mij!

(Overigens: realiseer je dat batterijen zo'n beetje de duurste manier is van elektriciteit kopen: zo'n ¤ 200 per kWh betaal je zomaar...)

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

(houtgestookt)
Reg. datum: 08 oktober 2006

quote:
thafusion schreef op maandag 21 mei 2007 @ 22:20:
Leuk topic, heb zelf sinds net een Watt meter om toch eens te bekijken waar onze stroom naartoe gaat. Mijn computer gedeelte (VOIP telefoon,printer in standby, speaker set,switch,laptop,draaidlozemuis) gebruikt ~95Watt tijdens gebruik. Waar ik erg van schrok was toen ik mijn wireless logitech muis afsloot het verbruik omlaag ging tot 50Watt. Ga toch maar eens op zoek naar een andere muis want als je ziet hoelang die muis aanstaat per dag valt daar toch behoorlijk op te bezuinigen!
Op onderstaande link kun je een leuk program downloaden om je pc zuiniger te laten zijn als je er even niet bent.
http://www.localcooling.com/
Na verloop van tijd kun je zien wat je bespaart hebt, ook het vermogen in bedrijf en in rust wordt weergegeven.

Bart

quote:
Speksteenkachel schreef op maandag 21 mei 2007 @ 22:37:
Op onderstaande link kun je een leuk program downloaden om je pc zuiniger te laten zijn als je er even niet bent.
Na verloop van tijd kun je zien wat je bespaart hebt, ook het vermogen in bedrijf en in rust wordt weergegeven.
Ik kende dit niet en ik heb het dus gelijk geïnstalleerd, het leek me grappig en interessant. Er klopt helaas niet veel van... het programma denkt dat mijn laptop 86W verbruikt 8)7 (dat is in het echt 30W). Het programma biedt geen mogelijkheid de snelheid van mijn processor en de helderheid van mijn beeldscherm te regelen (de twee zaken die de grootste invloed hebben op het stroomverbruik van mijn laptop) en bv. hardware ( zoals WLAN, PCMCIA, etc.) selectief uit te schakelen.

Het idee is leuk maar de uitvoering is wat zwak, helaas...

PS: En het kan aan mij liggen, maar ik zie de relatie tussen elektriciteitsverbruik en bomen totaal niet - tenzij je houtsnippers opstookt in een elektriciteitscentrale

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

(houtgestookt)

quote:
CanonG1 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 23:07:
[
PS: En het kan aan mij liggen, maar ik zie de relatie tussen elektriciteitsverbruik en bomen totaal niet - tenzij je houtsnippers opstookt in een elektriciteitscentrale
Die houtsnippers gaan mijn speksteenkachel in ;)

Bart

quote:
CanonG1 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 22:26:
[...]
Een draadloze muis die 45W verbruikt? Dat lijkt me stug.... Weet je zeker dat je goed gemeten hebt?

Ik heb mijn draadloze muis sowieso weggedaan, de batterijen waren altijd op het verkeerde moment leeg, storing van de andere draadloze muis en ik was hem soms kwijt onder de zooi op mijn bureau. Daarom gewoon een simpel draadmuisje voor mij!

(Overigens: realiseer je dat batterijen zo'n beetje de duurste manier is van elektriciteit kopen: zo'n ¤ 200 per kWh betaal je zomaar...)
De muis opzich gebruikt geen 45W maar de draaidloze verbinding vanaf het basis station naar de muis. Wanneer ik de muis in het oplaad station zet gebruikt het nog maar +/-5W.

Heb het nog een keer getest het klopt echt.

Reg. datum: 11 oktober 2002

quote:
Speksteenkachel schreef op maandag 21 mei 2007 @ 22:37:
[...]

Daar heb ik al iets voor, een klein knopje op mijn keyboard met een maantje erop. 1 keer drukken en mijn pc gaat in hybernate, en opstarten duurt zo'n 30 seconden of zo...Indien er 's nachts een download loopt, zorgt een programmaatje voor een nette hybernate na afloop.
Niet noodzakelijke hardware (bijna alles dus) hangt achter een stekkerblok met uit knop.
Omdat ik soms remote op mijn pc wil zijn, maar daarvoor geen 24x7 stroomslurper van mijn pc wil maken, gebruik ik wake-on-lan. Mijn router is dusdanig geconfigureerd dat ik via internet mijn pc kan inschakelen. En als ie eenmaal aanstaat, en ik er remote opkan, kan ie dus ook weer netjes in hybernate teruggebracht worden. En dat werkt erg goed. En bespaart stukken meer energie dan met dit tooltje. (Mijn scherm gaat immers al na 5 minuten uit als er geen activiteit is, en er staat dan ook geen energie slurpend process als SETI te draaien of zo).

Edit; toch ff geïnstalleerd: De schattingen kloppen redelijk naar mijn idee, voor mijn desktop althans. Ware het niet dat hij mijn 4 in 1 cardreader als 4 harddisks ziet. Dat scheelt zo al 30 watt. Maar inderdaad; echt stroombesparen doe je toch nog steeds gewoon met de uitknop. Ook dit programma doet niet meer dan je zelf ook kan.

Mistraller wijzigde dit bericht 21-05-2007 23:58 (11%)

Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net

1.710 Wp op m'n dak

De Rabobank heeft een energiestudie aangeboden aan het kabinet, deze is als PDF te raadplegen onder http://www.rabobankgroep.nl/kennisbank/

altijd handig om eens te lezen!

(houtgestookt)

Mee eens, hier zit ook alles achter een stekkerblok.
Maar het komt vaak genoeg voor dat je even weg loopt en dat even blijkt een half uur te worden.
Het tooltje is ook geen superbespaarder maar alle kleine beetjes helpen.
Op het werk inmiddels ook bij een paar collega's geinstalleerd, als je alles dan bij elkaar opteld is het toch een aardig vermogen wat je jaarbasis bespaard. :)

Bart

quote:
NielsTn schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 09:02:
De Rabobank heeft een energiestudie aangeboden aan het kabinet, deze is als PDF te raadplegen onder http://www.rabobankgroep.nl/kennisbank/

altijd handig om eens te lezen!
Bedoel je dit document?

Dat is een interessant document. Mijn vriendin en ik willen begin volgend jaar een huis kopen. Indien mogelijk* willen we wel een zonneboiler. Het kan dan zeker zinvol zijn naar de hypotheken van de Rabobank te kijken.

* Daar kiezen we het huis wel gedeeltelijk op uit natuurlijk!

1.710 Wp op m'n dak

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 14:33:
[...]

Bedoel je dit document?

Dat is een interessant document. Mijn vriendin en ik willen begin volgend jaar een huis kopen. Indien mogelijk* willen we wel een zonneboiler. Het kan dan zeker zinvol zijn naar de hypotheken van de Rabobank te kijken.

* Daar kiezen we het huis wel gedeeltelijk op uit natuurlijk!
Inderdaad DAT bericht... van mijn ex-werkgever.... nu verder beunen bij een grote ICT-speler....

(houtgestookt)

Zeer mooi dokument, gelijk maar eens gedownload.
Een hele simpele besparing krijg je dus al door het gebruikt van een koffiepad-apparaat ipv een traditionele koffiezetter. (verschil al 25kwh op jaarbasis)
Dit maal een miljoen huishoudens :9
Na de gloeilamp komt minister Cramer vast met een verbod op de oude koffiezetters :D

Bart

Zooo...even flink klussen, maar dan heb je ook wat. Het linux script voor het ophalen van incidentele data bevindt zich in de béta fase.
Hiervoor gebruik ik de historie functie uit de soladin. Grafiek wordt aangemaakt op basis van dagelijkse opbrengst middels RRDTool, de dagopbrengst en de draaitijd worden in een CSVtje weggeschreven.

Historie functie uit de soladin kent helaas wel bugs, die ik niet kan vermijden als ik de soladin historie uit wil lezen: Dat zijn er tot nu toe 3:
1) Als op 1 dag de soladin een tijdje uitgaat, en later weer opstart, wordt dit als een nieuwe dag gelogd.
2) Als de soladin een dag niet draait kan ik dat niet uit de ontvangen data halen.
3) De draaitijd wordt naar beneden afgerond op 5 minuten.

Probleem 1 en 2 komen niet vaak voor, alleen bij sneeuwval en defecten etc. Ik kan ze echter niet afvangen.

Geïntereseerden; stuur me een DM.

Reg. datum: 24 augustus 2006

Volgens mij kun je wel iets doen aan probleem 1)
Uit de gegevens van de dagen ervoor en erna, kun je bepalen wat de gemiddelde duur van de dag is.
Vergelijk dit eventueel met een tabel voor tijden van zonsopkomst en ondergang.
Of vergelijk met de datum, je kunt redelijkerwijs vaststellen hoeveel uur er beschikbaar zou kunnen zijn.
Vervolgens tel je de twee opbrengsten (en uren) bij elkaar.
Als je het heel simpel wil houden, een dag duurt toch wel minimaal 6 uur.
Overigens heb ik ook de urenstanden van 4 soladins bijgehouden vanaf Augustus 2006.
Die gegevens wil ik best beschikbaar stellen. (Ik heb een exel gestand)
Daar zijn een aantal dagen bij geweest dat de soladin uit gegaan is. (Dit heb ik alleen op papier)

Guus Assmann

quote:
guus.assmann schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 17:22:
Volgens mij kun je wel iets doen aan probleem 1)
Uit de gegevens van de dagen ervoor en erna, kun je bepalen wat de gemiddelde duur van de dag is.
Vergelijk dit eventueel met een tabel voor tijden van zonsopkomst en ondergang.
Of vergelijk met de datum, je kunt redelijkerwijs vaststellen hoeveel uur er beschikbaar zou kunnen zijn.
Vervolgens tel je de twee opbrengsten (en uren) bij elkaar.
Als je het heel simpel wil houden, een dag duurt toch wel minimaal 6 uur.
Overigens heb ik ook de urenstanden van 4 soladins bijgehouden vanaf Augustus 2006.
Die gegevens wil ik best beschikbaar stellen. (Ik heb een exel gestand)
Daar zijn een aantal dagen bij geweest dat de soladin uit gegaan is. (Dit heb ik alleen op papier)
Het is erg lastig om een verwachting in een programma te vatten. De enige keer dat ik dit soort uitval heb zien gebeuren, was toen het sneeuwde. En in die gevallen kan je helemaal niets zeggen op basis van verwachtingen. Hetzelfde geldt bij stroomuitval ed. Ik heb er wel over nagedacht, en het is wel te programmeren, maar je kan nooit zeker zijn van het resultaat. Daarom heb ik er uiteindelijk niets mee gedaan.
In het script wat ik zelf continu heb lopen, gebruik ik de interne historie functie van de soladin daarom helemaal niet, maar kijk ik puur naar de totaalopbrengst van de soladin. Dan gaat het altijd goed.
Het 2e script waar ik dus wel de soladin historie mee ophaal is puur voor het incidenteel uitlezen (bv 1x per week) onder linux, als er dus geen linux device beschikbaar is om continu te monitoren, bv bij een pc.

Pwnd
Reg. datum: 04 augustus 2006

Zeg! :)
Wat vinden jullie van het plan van de minister om gloeilampen te gaan verbieden?

Ziet er iemand bezwaren die ik over het hoofd zie?

Want ik zelfs sta er wel positief tegenover, maar dan vind ik wel dat er meer soorten (zoals prettig gekleurde met kleine fitting enzo) moeten komen natuurlijk. Want de argumenten op het nieuws van verschillende mensen (sukkels?) die zeggen dat de minister klaarblijkelijk geen gezellige huiskamers wil slaat natuurlijk nergens op :S

edit:

...argh
dankie sai, deom

Onderbroek88 wijzigde dit bericht 23-05-2007 13:39 (5%)
Reden: edit

NJS

Voorlopig afwezig
Reg. datum: 25 april 2002

quote:
Onderbroek88 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 13:31:
Wat vinden jullie van het plan van de minister om gloeilampen te gaan verbieden?

Want ik zelfs sta er wel positief tegenover, maar dan vind ik wel dat er meer soorten (zoals prettig gekleurde met kleine fitting enzo) moeten komen natuurlijk. Want de argumenten op het nieuws van verschillende mensen (sukkels?) die zeggen dat de minister klaarblijkelijk geen gezellige huiskamers wil slaat natuurlijk nergens op :S
Kijk hier
Verbod op gloeilampen

quote:
Onderbroek88 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 13:31:

edit:

...argh
dankie sai, deom
Dit is de grootste onzin die ik heb gehoord qua maatregelen. Gloeilampen (ook halogeen is gewoon een gloeilamp) komen op de gekste plaatsen voor. Zie het al voor je, in de koelkast, moet je wachten tot ie aanspringt, alle gloeilampen in auto's, waar moet je in godsnaam de grens trekken? Stimuleer dan de verkoop van spaarlampen met subsidies of zo, dan doet de marktwerking de rest, en maak je mensen er bewust van.
En als je dan toch wilt gaan verbieden, verbied dan de airco, bijzetkachel of weet ik veel wat. Belachelijke proefballonnetjes ook altijd.

Wat is dat in zijn avatar?
Reg. datum: 21 november 2003

Het gloeilampje in onze koelkast wordt overigens ontzettend warm, daar mogen ze wel een luxeon in zetten oid :/ Maar een geheel verbod ben ik ook niet voor, promotie van andere verlichting wel.

We hebben alle deelnemers van de BEP Modding Trophy een voeding opgestuurd, kom even kijken wie er naar de finale zijn doorgegaan!

quote:
brinkdinges schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 17:15:
Het gloeilampje in onze koelkast wordt overigens ontzettend warm, daar mogen ze wel een luxeon in zetten oid :/ Maar een geheel verbod ben ik ook niet voor, promotie van andere verlichting wel.
Hoe lang laat je de deur van je koelkast open? Je pakt je spullen en sluit hem weer. Als de deur langer dan 1 minuut open staat ben je al "raar" bezig.

Pwnd
Reg. datum: 04 augustus 2006

Wat je zegt klopt helemaal, MisTrailer.
Precies zoals ik altijd al vond: verbied de standby functie op ál die stomme apparaten (zei daar iemand tv??) die stiekem stroom staan te slurpen. En inefficiënte computervoedingen enz. enz. enz.!

NJS

zonne-energie voor iedereen

Ik vind de reactie van "coalitiepartner" Spies (CDA) nog vele malen erger.

Nog even, en het bloed spat op het blauwe pluche.

Dahag, Balkenende IV....

Wat een wanvertoning.

Cramer for president!

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
Onderbroek88 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 00:21:
Precies zoals ik altijd al vond: verbied de standby functie op ál die stomme apparaten (zei daar iemand tv??) die stiekem stroom staan te slurpen. En inefficiënte computervoedingen enz. enz. enz.!
Licht is zo'n beetje de meest zichtbare verbruiker, dus de meeste energie aan licht wordt in elk geval nuttig gebruikt. En iedereen doet het licht uit na gebruik, niet uit zuinigheid, maar puur gewoonte. Valt dus weinig te winnen IMHO.

Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
Onderbroek88 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 00:21:
Standby functies hoeven niet verboden te worden, maar gewoon efficient gemaakt worden.
Het kan wel. 1 van mijn TV's trekt in standby <1 Watt.
Qua inefficiente voedingen ben ik het wel met je eens, maar hoe doe je dat bij losse adapters van apparaten?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Lomax

nog een leuk achtergrond artikeltje over die prius vs hummer gedoe van een tijdje terug.

http://www.nu.nl/news/108...ride_is_niet_slecht!.html
Gisteren toevallig het NRC gelezen, en wie prijkt daar op een foto bij een artikel over alternatieve energie als een soort guru op zn dak tussen de zonnecellen? Een van onze tweakerts ;)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: