Ik ben zelf lid van windturbine-coöperatie de Windvogel. Dat werkt anders dan de Windunie. Ik leg geld in (feitelijk leen ik ze geld) waarvan windturbines geplaatst en onderhouden worden. Uit de opbrengst krijgen de leden een uitkering. Ik ben nog geen jaar lid, maar wat ik uit de jaarverslagen haal is dat de afgelopen paar jaar zo'n 3-5% van de inleg geweest. Dat is toch ene mooi rendement wat niet veel spaarrekening halen!
De Windunie werkt anders: zij worden je energieleverancier. Je krijgt geen rekening meer van de Nuon (of Essent, of whatever) maar van de Windunie. En het is echt duurzame elekctriciteit ook: geen hydro-elektriciteit uit Noorwegen of bijgestookte palmolie. Dat is al erg interessant. Maar wat mij vooral opviel op hun website is de volgende passage:
(vetgedrukt door mij) (bron)quote:
Dat vind ik wel bijzonder interessant. Ik lees hier nog wel eens het één en ander over problemen met netbeheerders etc. (maar ook veel gevallen waarin het wel goed gaat). Als je nu onolosbare problemen hebt met je netbeheerder over je teruggeleverde zonnestroom dan zou dit een optie kunnen zijn. Toch?
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl