quote:
Laat ik beginnen te stellen dat ik het
'wanneer heb ik de installatie terug verdiend' vraagstuk/argument over het algemeen
nonsens vind.
Die stelling is deels gebaseerd op Floris Wouterlood's keiharde argument dat je jezelf zo'n vraag ook niet stelt als je een auto of nieuwe plasma tv koopt
Daarnaast is die voor eigen-huis-eigenaren zoals ik-zei-de-gek (en dat zullen, een paar fanaten daargelaten de meeste zonnepanelen installeerders toch wel zijn

) al een stuk minder opportuun.
De kosten kun je volgens mij zonder blikken of blozen in je/een hypotheek met rente aftrek onderbrengen en daarnaast kan ik me voorstellen dat de waarde van je huis met vrijwel hetzelfde bedrag stijgt, als het niet al meer is.
Dit itt die mooie badkamer of keuken die weer zo sterk smaak afhankelijk is dat de volgende eigenaar hem er direct weer uit sloopt.
Ik stel me zo voor dat een huis welke voor een significant deel in zijn eigen stroom/energie voorziet, zonder dat dat enig/veel onderhoud vergt (dus geen bio-composthoop in de tuin), een stuk aantrekkelijker is voor kopers.
Vooral ook die mensen die de aankoop wel kunnen financieren maar niet zeker zijn of ze de dagelijkse kosten op langere termijn wel kunnen opbrengen (been there-done that-no t-shirt).
Ok, dat was een van de punten die ik wilde maken
Dat geschreven hebbende, laten we voor de lol eens aan het rekenen slaan.
quote:
9500 / 0,85 = 11000Wp aan zonnestroompanelen heb je nodig. Een Wp kost je op dit moment (nieuw) ¤ 5, dus ¤ 55000. 11000 neemt 110m2 in beslag.
Mijn 'bescheiden' toko ligt hier;
http://maps.google.nl?sad...selaan%2078,%20den%20haag
Zoals je op de satteliet foto versie kunt zien ben ik gezegend met een plat dak van grofweg 12x6 = 72m
2. Waarschijnlijk dus niet voldoende voor de 110m
2 hoewel ik niet weet of daarmee 'plat' of 'staand' of iets daartussen in bedoeld wordt.
Het dak heeft de breede kant aan de zuidkant, op een graad of 5-10 na ?
Oftewel optimaal voor de plaatsing van panelen. Bijkomend voordeel is dat er direct onder het dak een ruimte zit die als soort opslag hok in gebruik is, alwaar... twee vmvk kabels toe komen van twee, nu, ongebruikte groepen.
Kan het beter ? Ik dacht het niet en daarom ben ik maar eens verder gaan lezen en hier terecht gekomen. Maar ik dwaal weer een beetje af
Bij een investering van ¤ 55.000,= bespaar ik, uitgaande van een afschrijving van 35 jaar en gelijkblijvende energie prijs; 35 * 9500 * 0,20 = 66.500,=.
Oftewel, na 35 jaar heb ik 11.500,= winst gemaakt.
Dit natuurlijk allemaal fictief; die 35 jaar moet gehaald worden en de energie prijs moet niet stijgen (yeah right

).
Maar laten we groot verbruikers als mij even buiten beschouwing en gaan uit van de vaak genoemde modale gebruikers a 3500 kWu/j. Dan liggen de cijfers ongeveer zo (toch ?);
3500 / 0,85 = 4100Wp, dus ca ¤ 20.000.
De besparing is dan ca 24.500,= op de genoemde 35 jaar basis.
Oftewel 4.500,= winst. Dat is ca 130,=/jaar.
De directe besparing is 3500 * 0,20 = 700,=
Nu heeft niet elke modale gebruiker die 20.000,= liggen.
Als ze echter een bank vinden die graag 'duurzame projecten steunt' en dus tegen interessante voorwaarden het geld leent (bv 4%), en de belastingdienst werkt ook nog een beetje mee (bv met 32%), dan kun je die 20.000,= financieren voor (20.000,= x 0,04 x (1 - 0,32)) = 544,=/jaar.
Dus voor 80% van wat je per jaar direct bespaard kun je de financiering afdekken.
De resterende 20% kun je voor afschrijving gebruiken mocht dat nodig zijn.
Ziet iemand de fout in deze redenering of zal ik nu de Rabobank en [vul hier de naam van de grootste speler op zonnenpanelen markt in nederland] bellen ?
Wat ik overigens nog niet in de vergelijking heb meegenomen is het bedrijf die voor mijn zonnepanelen (en dergelijke) zorgt zolang ik ze nog niet op mijn dak heb staan; Greenchoice.