Gisteravond onze HTPC in elkaar gezet, met o.a.:
Fusion Black 430
AMD X2 BE-2400
2 GB ram
Gigabyte GA-MA69GM-S2H
Hauppauge WinTV MCE PVR 150 (tijdelijk tot Onsnet digitale tv aanbiedt)
Vista Home Premium 32bits
Dell 2407WFP A04
De combinatie van moederbord en kast was wel passen en meten. De SATA aansluitingen op het mb staan haaks op het bord en de stekkers van de meegeleverde SATA-kabels zijn net te groot om nog tussen mb en een tussenschot in de kast te passen. Gelukkig had ik nog andere kabels liggen met een korte stekker.
Van alle insteekkaarten moest ik een 3 mm van het lipje van het metalen bracket afknippen, anders konden ze niet diep genoeg zakken (ze stuitten tegen de bodemplaat van de kast).
De pc draait nu in de werkkamer waar ook een workstation, UPS en switch staan te koelen. Met dat omgevingsgeluid is de HTPC onhoorbaar, op de dvd drive na, maar daar is makkelijk wat aan te doen. Benieuwd hoe hij het straks doet in de woonkamer.
Even snel wat kleine testjes gedaan op de maagdelijke Vista installatie. 1080p afspelen vanaf een netwerkshare stottert in WMP. Dvd's waren totaal geen probleem, 720p alleen vloeiend in venster, niet full screen. Maar er is dan ook nog geen enkele extra codec of player geïnstalleerd. CoreAVC 1.6 is net uit, moet er bijvoorbeeld nog op.
Wat me tot nu toe echt tegenvalt is het tv beeld. Vista MCE vind ik leuk werken met de program guide en alles, maar de kwaliteit is niet geweldig. Het binnenkomende signaal is erg goed, aan de sterke kant zelfs. Toch redelijk onscherp (maar ja, PAL opblazen naar HD en er dan op 60 cm vanaf blijven zitten is ook niet slim natuurlijk). Breedbeelduitzendingen zijn in NL in letterbox formaat, dus met zwarte balken boven en onder in het PAL signaal. De meeste breedbeeld tv's herkennen dit en zoomen dan automatisch in. Maar MCE ziet het blijkbaar als vol 4:3 signaal en zet het beeld netjes in het midden van het scherm, met zwarte balken links en rechts, ook al is in MCE ingesteld dat er een breedbeeld HD monitor aan hangt. Uitendelijk kijk je dus tv met een dik, zwart kader om de uitzending heen. Maar dat terzijde, de oplossing staat vast ergens op GoT,
vanavond zoek ik verder in de tv-kaartentopics.
Edit: gewoon één keer goed inzoomen in MCE dus, dan moet het goed zijn