quote:
1975Mark30 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 16:06:
Hallo allemaal,
Allereerst bedankt voor jullie input waarop ik mijn keuze deels gebasseerd heb.
Bij deze mijn (voorlopige) configuratie:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Athlon X2 BE-2400 | ¤ 83,50 | ¤ 83,50 |
| 1 | Antec Fusion V2 | ¤ 153,- | ¤ 153,- |
| 1 | Gigabyte GA-MA69GM-S2H | ¤ 59,07 | ¤ 59,07 |
| 1 | Kingston KVR667D2N5K2/2G | ¤ 38,53 | ¤ 38,53 |
| 1 | Logitech diNovo Edge (Zwart) | ¤ 140,38 | ¤ 140,38 |
| 2 | Nexus Real Silent D12SL-12 (120mm, 22,8dB, 3/4p) | ¤ 6,60 | ¤ 13,20 |
| 1 | Samsung SH-203N | ¤ 26,94 | ¤ 26,94 |
| 2 | Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) | ¤ 85,85 | ¤ 171,70 |
| 1 | Scythe Scythe Ninja Mini | ¤ 29,95 | ¤ 29,95 |
| Importeren | Totaal | ¤ 716,27 |
Deze wil ik aanvullen met 2 maal de floppydtv van digital everywhere en 2 maal een alphacrypt full cam voor dvb-c van Casema.
Waar ik nog niet helemaal zeker over ben is het volgende.
Processor: Is deze voldoende voor het vloeiend afspelen van al het 1080p materiaal zonder extra videokaart? De meningen lijken hier over te verschillen. Ik wil liever geen extra videokaart. Het alternatief is een 5200 65W, maar vraag bij deze is weer of deze door de bovenstaande koeler passief te koelen is.
DVD-RW drive: Wat is de beste keuze voor een goede/stille SATA DVD-RW drive voor een HTPC? Ik zie de Asus DRW-1814BLT ook wel eens langs komen of de Samsung SH-S203B. Welke is aan te raden, en waarom?
Geheugen: Is dit geheugen voldoende snel? Ik wil 2GB intern geheugen. Dat lijkt mij genoeg, maar moet ik misschien naar PC6400 kijken ipv PC5300. Van welk merk? En waarom?
Fans: Is de Nexus real silent 120mm de beste keuze voor de fans? Of de Noctua van Moondust?
Alvast bedankt voor jullie opmerkingen/aanmerkingen/aanbevelingen.
Beetje late reactie, maar here it is.
Als je ook echte HDDVD en BluRay schijfjes wil kunnen afspelen, dan denk ik dat je met een BE-2400 wat te kort komt. Ik weet dit niet zeker, maar mijn BE-2350 kan 12GB MKV-bestanden nog vloeiend afspelen, maar heel veel ruimte heb ik niet (CPU load uitschieters richting de 90%), dus ik verwacht dat VC1 en H264 met een veel hogere bitrate teveel van het goede is. Maar wellicht is het juist lichter, omdat de compressie minder is. Hoe dan ook, je doet er verstandig aan zo ruim mogelijk te zitten. Dus als die 5200 passief te koelen is met de Mini Ninja, zonder meer doen.
De beoogde Samsung lijkt me prima, maar welke je ook kiest, ze zijn allemaal stiller te maken m.b.v.
NeroDriveSpeed. Dit programma schroeft gewoon de snelheid omlaag waardoor zo'n beetje elke drive stil zijn werk kan doen.
Over het geheugen moet je je niet erg druk maken. Of je nu PC5300 of PC6400 koopt, het verschil zal je echt niet merken. Echter, als het qua prijs niks of amper iets scheelt verdient het natuurlijk aanbeveling om PC6400 CAS4 geheugen te nemen. Ik heb bij Salland Automatisering destijds Team Extreme 2x1GB PC6400 CAS4 geheugen gekocht voor nog geen 70 euro. Ik vermoed dat het merk niet zoveel uitmaakt. Vroeger was het nog weleens zo dat je moederbord compatible moest zijn met het geheugen, maar ik geloof dat een mismatch nog maar heel zelden voorkomt. Lees voor de zekerheid het manual van het beoogde moederbord door of kijk op de website van de producent voor info.
En tot slot de 120mm fans. Ik heb ook heel wat reviews en gebruikerservaringen gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat ik een keuze moest maken tussen de merken Nexus, Noctua en SilentX. Vlak voordat ik mijn keuze ging maken hoorde ik van iemand dat hij heel erg gelukkig was met zijn Noctua fans en dus heb ik die gekozen (in jouw geval natuurlijk altijd de nieuwe Noctua fans nemen). En tot op heden geen spijt van, ik hoor ze echt niet. Het enige wat ik hoor is de Antec voeding. En zelfs die geeft zo weinig geluid dat ik er totaal geen last van heb. Als je um nog stiller wil hebben kan je een passieve voeding overwegen. Silverstone heeft een goed presterende van 300Watt. Dat moet genoeg zijn, want jouw config trekt echt niet zoveel stroom dat per se een 400Watt nodig is. Maar goed, een passieve voeding is natuurlijk ook een risico als je er geen ervaring mee hebt. Eigenlijk zou er iemand zich moeten melden die succesvol zijn Antec Fusion met een passieve voeding voorziet van stroom.
Maakt je vooral niet te druk over details (o.a. intern geheugen en casefans). Je richt je al op de beste hardware, dus een buil zal je niet oplopen verwacht ik.