Hoofdcategorieën
Topicacties

LHC - Large Hadron Collider & zwarte gaten

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 25 26 27 28 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 05 januari 2003

Hier staat ook nog een leuk artikel over de LHC:
http://www.universetoday....are-completely-unfounded/

As the Safety Assessment Group writes, "Each collision of a pair of protons in the LHC will release an amount of energy comparable to that of two colliding mosquitoes, so any black hole produced would be much smaller than those known to astrophysicists." They conclude that such microscopic black holes could not grow dangerously.

Reg. datum: 22 september 2005

Lekkere redenatie dan....
1. 't gaat niet om de hoeveelheid energie, maar om de energiedichtheid.
2. als een klein zwart gat explosief zou groeien wordt hij groot --> geen wonder dat ze nooit een kleine gevonden hebben (kleine vindkans, want klein* + beperkte tijd, want groeit)

Volgens mij is er maar één echt overtuigend argument: deze botsingen vinden continu plaats (and we're still alive).

Dit wordt daar ook als belangrijkste reden aangedragen btw:
"In a nutshell, it says nature's own cosmic rays regularly produce more powerful particle collisions than those planned within the LHC, and nothing bad has happened to Earth from those quite natural and frequent events."

* ze worden vaak aan hun gravitatieveld ontdekt, bijv. sterren die er omheen draaien, dan ben je dus niet klein (meer).

- J.W. - wijzigde dit bericht 07-09-2008 14:00 (8%)

Niemand kan met zekerheid zeggen wat er gaat gebeuren, anders was heel dit experiment niet nodig geweest. Ze baseren zich op aannames, maar bezitten geen daadwerkelijke kennis.

Nu proberen we tot in de kleinste deeltjes de realiteit uit elkaar te trekken, maar wat proberen we nu te bewijzen ? We zien het grote geheel niet meer, omdat we onszelf verliezen in details. Einstein,Tesla en andere knappe koppen konden niet met een sluitende theorie komen. Het menselijk intellect is beperkt. De kosmos is te groots voor de menselijke ervaring om te bevatten.

Zolang niemand exact kan aantonen dat dit project op een of andere manier gevaar kan opleveren voor ons bestaan op deze planeet, eis ik dat dit monsterlijke project stopgezet wordt. Dit kan verregaande consequenties hebben voor ons recht om vrij te leven en ik vind dat wetenschappers zonder acurate kennis van zaken niet het recht hebben om daar inbreuk op te maken.

mad men, only do it because we can.

Albert Einstein: Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

Onzin --->
Reg. datum: 11 juni 2006

8)7

Begrijp je er uberhaupt iets van? Dit project 'monsterlijk' noemen is hooguit als je naar het budget kijkt, buiten dat is het gewoon een relatief simpele test met relatief duur speelgoed.

Het is meer een proof-of-concept om een theorie in de praktijk te bewijzen, we weten 99% zeker wat er gaat gebeuren maar hopen op die ene procent zodat we weer nieuwe theorieen kunnen verzinnen. :D

Er is echt geen gevaar voor onze planeet, dan heb je er echt geen kaas van gegeten. Het is maar een simpele deeltjesversneller, daarin gaan deeltjes heel snel en we laten ze dan botsen zodat ze uit elkaar spatten. Klinkt heel erg spannend maar de deeltjes zijn echt miniscuul, vandaar het dure speelgoed.

De botsingen die ze gaan uitvoeren gebeuren dagelijks op grote hoogte in onze atmosfeer als we met onze planeet op deeltjes botsen die los door de ruimte vliegen. Het is alleen nog veel duurder om al dat speelgoed daarheen te brengen en dan ook nog eens op de juiste plek en juiste tijd te zijn, dus doen we het lekker in onze eigen achtertuin.

Prof. Dr. Brian Cox is mijn held!
Boeiend dat ik een loser ben

Reg. datum: 09 januari 2004

eis jij

rofl :D

Sol Lucet omnibus
Reg. datum: 03 juli 2000

quote:
KaMiKaZe schreef op zondag 07 september 2008 @ 19:07:
Dit kan verregaande consequenties hebben voor ons recht om vrij te leven en ik vind dat wetenschappers zonder acurate kennis van zaken niet het recht hebben om daar inbreuk op te maken.
Als je je daar zorgen over maakt, kun je beter gaan kijken naar de effecten van de globalisering en de machtspolitiek van de supermachten in deze wereld, het feit dat je tegenwoordig als een ketter vervolgd wordt als je een sigaretje opsteekt, de wetenschap dat al je emails en telefoonverkeer wordt opgeslagen.Het feit dat overal camera's hangen.Maar nee, de wetenschap heeft het weer gedaan -zucht-
quote:
mad men, only do it because we can.
Tja, dat zeiden ze over de eerste stoomtrein ook, levensgevaarlijk die snelheden boven de 30 km/h ;)

"Don't believe the hype"

The cynic knows the price of everything and the value of nothing.

Joy to the world!

quote:
blobber schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:48:

[...]

Tja, dat zeiden ze over de eerste stoomtrein ook, levensgevaarlijk die snelheden boven de 30 km/h ;)

"Don't believe the hype"
Totdat een doemdenker voor de verandering wèl eens gelijk krijgt natuurlijk. Maar dan is het te laat :)

Ik denk trouwens, als topicstarter zijnde, niet echt meer dat er een reëel risico is.

Systeemspecs: Klik hier!

Reg. datum: 31 mei 2005

quote:
eis ik dat dit monsterlijke project stopgezet wordt
Succes.

Ach, als het misgaat dan kunnen we er toch niet meer over zeiken.

Reg. datum: 20 augustus 2008

quote:
Hacku schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 10:09:
Tijd-ruimte verschijnselen, wat bedoel je daarmee?
Ik bedoel daarmee , dat vanuit de LHC een soort rimpel-golf kan ontstaan op onze tijd-ruimte kromming. Net alsof je in een stilstaand wateroppervlak een steen gooit, waardoor een cirkelvormige golf ontstaat. Er bestaat zelfs een groot experimenteel toestel, dat die flucuaties zou kunnen meten.

Het is een feit dat we gaan te maken krijgen met "fysische gebeurtenissen" die men nog nooit op aarde heeft gezien. Wat men niet kent boezemt altijd angst in. Dit is natuurlijk voer voor doemdenkers die al sinds mensenheugenis bestaan.

Ben benieuwd ! Woensdag 10 september gaan de hadrons hun eerste rondjes draaien. (11.000 omwentelingen per seconde in een cirkel van 27 km). Ik ben ook benieuwd of hun "beam dump" naar behoren werkt !

Sol Lucet omnibus
Reg. datum: 03 juli 2000

quote:
Wildfire schreef op zondag 07 september 2008 @ 22:27:
[...]
Totdat een doemdenker voor de verandering wèl eens gelijk krijgt natuurlijk. Maar dan is het te laat :)
Zolang het ongefundeerd gebeurd, ben ik daar niet zo bang voor. :)

blobber wijzigde dit bericht 08-09-2008 23:15 (7%)

The cynic knows the price of everything and the value of nothing.

Hoe gaat dat eigenlijk verder? Na het eerste experiment op 10 september knallen die dingen op elkaar. Daarna weet je dus hoe het zit, gaat het ding dan op 11 september weer dicht? :P

www.digitalracing.nl

Reg. datum: 16 juni 2005

quote:
hgwells schreef op maandag 08 september 2008 @ 10:58:
[...]
Het is een feit dat we gaan te maken krijgen met "fysische gebeurtenissen" die men nog nooit op aarde heeft gezien.
Zo'n feit is dat niet, want wat ze in de LHC doen gebeurt dagelijks in de atmosfeer van de aarde.

Shadow wijzigde dit bericht 08-09-2008 11:50 (18%)

quote:
BeQuietAndDrive schreef op maandag 08 september 2008 @ 11:47:
Hoe gaat dat eigenlijk verder? Na het eerste experiment op 10 september knallen die dingen op elkaar. Daarna weet je dus hoe het zit, gaat het ding dan op 11 september weer dicht? :P
Nee, eerst gaan ze calibreren bij 'lage snelheid'.
Dan doen ze experimenten op 'lagere snelheid' en dan gaat hij in de loop van het jaar steeds sneller draaien voor de snellere experimenten.
Dit doen ze omdat deeltjes die er uit vliegen door de enorme snelheid kogels zijn geworden die de apparatuur slopen als ze er uit vliegen (wat gebeurt).

Niemand weet of er niks kapot gaat als ie op 100% draait, dus dat stellen ze sowieso zo lang mogelijk uit.

Er worden dus meerdere experimenten gedaan, op de ring zitten op verschillende plekken uitgangen naar de verschillende detectoren voor de experimenten. Dus eerst doen ze wat weekjes/maanden een bepaalde experiment en dan gaan ze door naar de volgende.

Ah, ze gaan gewoon door tot het ding vanzelf gesloopt wordt :P

www.digitalracing.nl

quote:
- J.W. - schreef op maandag 08 september 2008 @ 12:03:
[...]

Nee, eerst gaan ze calibreren bij 'lage snelheid'.
Dan doen ze experimenten op 'lagere snelheid' en dan gaat hij in de loop van het jaar steeds sneller draaien voor de snellere experimenten.
Dit doen ze omdat deeltjes die er uit vliegen door de enorme snelheid kogels zijn geworden die de apparatuur slopen als ze er uit vliegen (wat gebeurt).

Niemand weet of er niks kapot gaat als ie op 100% draait, dus dat stellen ze sowieso zo lang mogelijk uit.

Er worden dus meerdere experimenten gedaan, op de ring zitten op verschillende plekken uitgangen naar de verschillende detectoren voor de experimenten. Dus eerst doen ze wat weekjes/maanden een bepaalde experiment en dan gaan ze door naar de volgende.
Ik denk dat het inderdaad op die manier gaat gaan.
Op 10 september gaan de hadrons gewoon rondjes draaien.

Debian GNU/Linux Sid
Reg. datum: 10 augustus 2000

quote:
hgwells schreef op maandag 08 september 2008 @ 12:29:
Ik denk dat het inderdaad op die manier gaat gaan.
Op 10 september gaan de hadrons gewoon rondjes draaien.
En zelfs zonder botsingen...op zich nog niet zo interessant dus - soort snelle achtbaan, zonder loopings of wat dan ook :). Overigens wordt dat rondgaan nog lastig genoeg: dit weekend zijn er weer tests gedaan en de boel werkt nog niet volledig naar behoren...er gaan wat mensen weinig slaap krijgen de aankomende 44 uur :).

Na het opstarten duurt het nog een hele tijd voor de machine op volledige kracht werkt en moet er nog heel veel gekalibreerd worden. Zelfs als de machine volledig werkt, moet hij nog een behoorlijke tijd draaien voor je nieuwe inzichten opdoet: nieuwe deeltjes zie je niet 'direct', maar eerder als piekjes in grafieken van vervalproducten en zo - en je moet een hoop botsingen hebben voor je de miniscule piekjes met enige zekerheid kunt zien, zeg maar :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Reg. datum: 06 mei 2005

Ok ben zelf absoluut geen doemdenker en vind dit project geweldig.
Wat ik wel apart vind is dat men beweerd dat er niks zal plaatsvinden dat zich van nature niet al standaard plaatsvind, terwijl ik vaak hoor in teksten en filmpjes over dit onderwerp dat ze omstandigheden willen creeren die sinds de eerste momenten na de "oerknal" niet meer voorkwamen.
En mocht het, hoe ongelooflijk dan ook, toch misgaan, dan hebben we wel de meest spectaculaire manier in de gesshiedenis van de mensheid. Lijkt me ook een behoorlijke prestatie >:)

Zover ik begrepen heb, bedoelen ze daarmee dat ze de situatie gaan nabootsen zoals het tijdens de eerste momenten van het universum was. Oftewel een hele hoop energie en massa in een klein stukje ruimte. Daar vonden veel botsingen plaats omdat alles zo dicht op elkaar zat. (Zelfs licht kon niet naar buiten omdat het "botste" op vrije deeltjes.) Die botsingen gaan ze nu proberen na te bouwen. En dit is de eerste keer dat we (als mensheid) dit zo gaan doen sinds dat de big bang is geweest.

drZymo wijzigde dit bericht 08-09-2008 14:27 (5%)

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

quote:
odysseus schreef op maandag 08 september 2008 @ 13:17:
[...]

En zelfs zonder botsingen...op zich nog niet zo interessant dus - soort snelle achtbaan, zonder loopings of wat dan ook :). Overigens wordt dat rondgaan nog lastig genoeg: dit weekend zijn er weer tests gedaan en de boel werkt nog niet volledig naar behoren...er gaan wat mensen weinig slaap krijgen de aankomende 44 uur :).
Ja in 2007 is het ook misgelopen , constuctiefout in een aantal magneten, en die vervang je niet op een namiddagje. :) Als de beam uit de bocht gaat kan de energie ervan ook enorme schade toebrengen aan de omloopbaan en de detectoren, met maanden (jaren) vertraging tot gevolg. Da's hun eerste doel : de hadrons op een stabiele wijze rondjes laten draaien. Als dat op 10 september lukt mogen ze al van een sukses spreken. Hoewel er weinig aan te zien zal zijn voor de tv-kijker.

De datum (10/9/2008) is gewoon vastgelegd (al in 2007) en op die datum moest de LHC opstarten.
Er zit een enorme druk op de LHC omdat die zoveel geld heeft gekost. Hij moet eens beginnen "opbrengen". Als ze een oerknal krijgen, toch waar voor hun geld dan ... geef toe, alleszins meer dan één higgs-deeltje !

hgwells wijzigde dit bericht 08-09-2008 14:41 (10%)

computer says no!

quote:
Mutatie schreef op maandag 08 september 2008 @ 13:37:
En mocht het, hoe ongelooflijk dan ook, toch misgaan, dan hebben we wel de meest spectaculaire manier in de gesshiedenis van de mensheid. Lijkt me ook een behoorlijke prestatie >:)
Zeg ff tegen tweakers, dat ze de database en het forum de ruimte in schieten, wie weet zijn er nog buitenaardse die wat hebben aan dat gekeuvel hier de laatste decennia.

Ik ben het met je eens, als het dan misgaat is dat toch nog vrij knap. Zeg maar een EPIC FAIL alhoewel ik geen aanhanger ben van die term. Met alle dreiging in de wereld van grootmachten met nuclaire wapens. Gaat de gehele mensheid ten onder aan een (relatief minder gevaarlijk dan bijv. a-bom) apparaat wat ze zelf gebouwd hebben.

Overigens denk ik ook, dat er niets "ernstigs" gebeurt.
Reg. datum: 15 februari 2003

quote:
Mutatie schreef op maandag 08 september 2008 @ 13:37:
Geschiedenis in de zin van 'ooit gebeurd' maar verder geen enkel spoor meer. :)
quote:
drZymo schreef op maandag 08 september 2008 @ 14:25:
Zover ik begrepen heb, bedoelen ze daarmee dat ze de situatie gaan nabootsen zoals het tijdens de eerste momenten van het universum was. Oftewel een hele hoop energie en massa in een klein stukje ruimte. Daar vonden veel botsingen plaats omdat alles zo dicht op elkaar zat. (Zelfs licht kon niet naar buiten omdat het "botste" op vrije deeltjes.) Die botsingen gaan ze nu proberen na te bouwen. En dit is de eerste keer dat we (als mensheid) dit zo gaan doen sinds dat de big bang is geweest.
Inderdaad, die deeltjes zullen voor het eerst sinds de Big Bang weer opduiken in het Heelal, tenzij andere beschavingen ons al voor geweest zijn. Toch?

PC: P5W-DH DL | E8500 @ 3.5 | 4GB DDR2 800 | GTX275 | 2x Vertex 30GB RAID0 | 2x Maxtor 320GB | X-FI X-Music | Dell 30"

Onzin --->

In zoverre dat die deeltjes er nu ook gewoon zijn, alleen gekoppeld aan andere deeltjes.

Vergelijk het met een taart, in de taart zitten alle ingredienten, bijvoorbeeld water. Nu hebben we een gebakken taart en willen we het water er weer uit krijgen. Dit doen we door em op verschrikkelijk hoge snelheid tegen een andere taart aan te botsen in de hoop dat er wat water druppeltjes uit komen.

De deeltjes bestaan als het goed is nu ook wel ergens in ons universum hoor, alleen niet bij ons in de buurt.

quote:
TRRoads schreef op maandag 08 september 2008 @ 15:27:De deeltjes bestaan als het goed is nu ook wel ergens in ons universum hoor, alleen niet bij ons in de buurt.
Hoezo niet bij ons en wel ergens anders? Sterker nog, die botsingen gebeuren overal in 't heelal....

Alleen is het niet zomaar even te detecteren, daarom wordt 't gecontroleerd gedaan en gemeten.

Onzin --->

Nee ik bedoel in een stabiele staat, dus niet bij een botsing.

Het kan inderdaad zo zijn dat er bij de botsingen (die overal voorkomen) die deeltjes vrijkomen, maar dat hoeft niet zo te zijn, daarom gaan we dat dus testen.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 25 26 27 28 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: