Hoofdcategorieën
Topicacties

LHC - Large Hadron Collider & zwarte gaten

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 25 26 27 28 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 05 januari 2002

Bij het NIKHEF gebeurt niet veel bijzonders morgen; er is wat pers en de medewerkers kunnen op een grote tv de gebeurtenissen bij CERN volgen. Verder niets. Volgens mijn vriendin (OiO op het NIKHEF bij ATLAS (een van de LHC detectors)) wordt het daar niet eens als een bijzondere dag gezien, aangezien het enige dat er gaat gebeuren is dat de beam een volledige cirkel door de tunnel maakt, maar ieder individueel gedeelte is al getest met protonen-beams. De dag dat de eerste collisions plaatsvinden zal veel spannender zijn voor de wetenschappers.

I want to be the minority! - Olympus E-3, 9-18, 14-45, 40-150, 70-300

offtopic:
OMG :X die website van nikhef ook :|

Ik vind het ook wel grappig dat al die doemdenkers lopen te schreeuwen dat morgen de wereld verdwijnt, maar er gebeurt dan nog helemaal niets bijzonders. Rondje draaien met wat deeltjes, wohoo. Is hetzelfde nivo als klagen over een telefoon mast op je dak die nog niet aan staat :).

Als de test morgen slaagt weet men dan ook wanneer de eerste (lowspeed) botsingen gaan plaats vinden?

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Paar weken tot een maand als er geen problemen plaatsvinden. Na de test van morgen wordt er nog een test gedaan waarbij de deeltjesbundel de andere kant om het rondje maakt en zodra ook die geslaagd is, kunnen er botsingen plaats gaan vinden.

Debian GNU/Linux Sid
Reg. datum: 10 augustus 2000

quote:
letatcest schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 14:50:
Maar eh... hoe is het met odysseus die daar nog steeds stage loopt/werkt? nog gave interessante nieuwtjes te melden voor morgen? :)
Weinig nieuws - voor mij is morgen gewoon een normale werkdag :). In de verschillende conferentieruimtes op het terrein zullen de beelden die de journalisten ook krijgen vertoond worden. 's Morgens zal ik wel even naar de parkeerplaats net buiten het terrein lopen: daar zullen wel flink wat journalisten zijn :). Voor zover ik weet worden journalisten niet op het terrein toegelaten, dus veel zullen we er vast niet van merken - wat misschien maar goed is ook, want er moet die dag minstens zo veel werk gebeuren als op andere dagen.

Ik heb begrepen dat ze misschien al sneller botsingen kunnen uitvoeren, aangenomen dat het allemaal goed lijkt te gaan - nog wel op lage energie natuurlijk. Overigens worden de detectoren al een behoorlijke tijd gekalibreerd met behulp van kosmische straling - het zijn dus in zekere zin niet de eerste deeltjes die ze zullen zien :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Kidult

Cool! Dat die straling gewoon zo goed doordringt tot zo ver he.. aan de andere kant schiet dat natuurlijk gewoon leuk door de aarde heen (waar dan ook onlangs een detector voor gebouwd is in de middelandse zee die deeltjes die al door de aarde zijn heengeschoten gemeten worden, maar dat geheel terzijde natuurlijk)
Is dat al officieel bekend dat men misschien al wel eerder kan beginnen? Nou ja, ook niet zo belangrijk, eerst maar eens de hele buizen gebruiken... een collega van me was er nog geweest toen men nog naar beneden mocht, mei geloof ik.. wel super. Nou ja, ik kijk morgen wel naar de multiple webcasts of er misschien nog dingen gemeld worden die niet in alle *(pers) berichten staan :)

Ook nuttig:
voor in de HK

Confusion wijzigde dit bericht 10-09-2008 08:19 (64%)

Reg. datum: 16 juni 2005

quote:
Ook voor in de HK

Confusion wijzigde dit bericht 10-09-2008 08:20 (54%)

Reg. datum: 18 september 2003

quote:
Hacku schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 09:16:
Mini zwarte gaten verdampen in een fractie van een seconde.
Is deze stelling 100% wetenschappelijk aangetoond?

Het 'verdampen' van zwarte gaten is gelijk aan Hawking-straling, wat nog steeds een theorie is.
Verder is het zo dat Hawking straling gebaseerd is op deeltjes die exact ontstaan op de waarnemingshorizon van het zwart gat. Wat als deze deeltjes toevallig niet ontstaan en het zwart gat juist deeltjes gaat aantrekken? Zelfs het beste vacuüm op aarde zit nog tjokvol deeltjes. Nu denk ik dat het wel zal loslopen, en zoniet dan zullen we over een paar dagen gezellig allemaal bij elkaar komen. :)
Onzin --->
Reg. datum: 11 juni 2006

quote:
Snowwie schreef op woensdag 10 september 2008 @ 00:34:
[...]

Het 'verdampen' van zwarte gaten is gelijk aan Hawking-straling, wat nog steeds een theorie is.
Verder is het zo dat Hawking straling gebaseerd is op deeltjes die exact ontstaan op de waarnemingshorizon van het zwart gat. Wat als deze deeltjes toevallig niet ontstaan en het zwart gat juist deeltjes gaat aantrekken? Zelfs het beste vacuüm op aarde zit nog tjokvol deeltjes. Nu denk ik dat het wel zal loslopen, en zoniet dan zullen we over een paar dagen gezellig allemaal bij elkaar komen. :)
Zelfs al verdampt ie niet maakt het nog niets uit, er is niet genoeg energie/massa aanwezig om echt iets te doen.

We weten dus al vrijwel zeker dat die dingen verdampen aangezien we er nog geen gezien hebben terwijl dit soort botsingen heel veel gebeuren.

Of ie verdampt via Hawking straling of op een andere manier weten we niet zeker, maar een groot zwart gat zal het niet worden aangezien dat tot nu toe ook nog niet is gebeurt met ontelbaar veel meer en krachtigere botsingen.

Prof. Dr. Brian Cox is mijn held!
Boeiend dat ik een loser ben

Reg. datum: 29 augustus 2005

quote:
TRRoads schreef op woensdag 10 september 2008 @ 01:01:
[...]

Zelfs al verdampt ie niet maakt het nog niets uit, er is niet genoeg energie/massa aanwezig om echt iets te doen.

We weten dus al vrijwel zeker dat die dingen verdampen aangezien we er nog geen gezien hebben terwijl dit soort botsingen heel veel gebeuren.

Of ie verdampt via Hawking straling of op een andere manier weten we niet zeker, maar een groot zwart gat zal het niet worden aangezien dat tot nu toe ook nog niet is gebeurt met ontelbaar veel meer en krachtigere botsingen.
En dit alles gaat om 'die dingen'?

Edit: Wat ik me trouwens afvroeg is, hoe controleren ze inpact waar het plaats vindt. Ik neem aan dat die kleine dingetjes na 1 rondje nog niet op snelheid zijn. Hoe laten ze die dingen dan precies botsen tussen het vlak waar het meetapparatuur zit?

xzaz wijzigde dit bericht 10-09-2008 01:32 (16%)

Schiet tussen de palen en je scoort!

Viktor

quote:
Snowwie schreef op woensdag 10 september 2008 @ 00:34:
[...]

Wat we wel weten, is dat die mini zwarte gaten niet stabiel genoeg zijn om te blijven bestaan. Dus ze verdwijnen weer. De manier waarop ze verdwijnen weten we niet 100% zeker, maar we gaan uit van de Hawking straling. Grote zwarte gaten verdwijnen ook, maar die doen er veel langer over. Maar het spreekt voor zich - denk ik - , dat we met de LHC geen zwart gat kunnen maken die 3x de zonmassa heeft.

Reg. datum: 15 februari 2003

quote:
xzaz schreef op woensdag 10 september 2008 @ 01:19:
[...]

Edit: Wat ik me trouwens afvroeg is, hoe controleren ze inpact waar het plaats vindt. Ik neem aan dat die kleine dingetjes na 1 rondje nog niet op snelheid zijn. Hoe laten ze die dingen dan precies botsen tussen het vlak waar het meetapparatuur zit?
Ik denk dat ze er gewoon miljoenen/miljarden tegelijk doen, vergroot de kans al aanzienlijk.

PC: P5W-DH DL | E8500 @ 3.5 | 4GB DDR2 800 | GTX275 | 2x Vertex 30GB RAID0 | 2x Maxtor 320GB | X-FI X-Music | Dell 30"

Reg. datum: 20 augustus 2008

quote:
xzaz schreef op woensdag 10 september 2008 @ 01:19:
[...]

Goeie vraag. Ik denk dat de in tegenovergestelde richting lopende beams altijd botsen in de meetapparatuur. Alleen op lage snelheden (en energieën) blijven de protonen nog heelhuids. Tegen hoge snelheid spatten ze uiteen. De beam-trein is eigenlijk een aaneenschakeling van protonenbundels (1 om de 10 meter dacht ik) en de hele cirkel van 27 km is dus helemaal opgevuld met zo'n "trein" in beide richtingen. Het is dus niet 1 pakketje dat rondcirkelt maar een 3000-tal. Om de zoveel uren zou dan de hele "vervuilde" beam-trein "gedumpt" worden in de "beam dump". Dit in beide richtingen. Dan worden er "verse" protonenbundels aangemaakt en beginnen ze weer opnieuw te injecteren. Dan kunnen ze weer beginnen botsen. :+

http://lhc-machine-outreach.web.cern.ch/lhc-machine-outreach/images/lhc-schematic.jpg

hgwells wijzigde dit bericht 10-09-2008 08:56 (32%)

Reg. datum: 09 januari 2004

Wat ik me kan herinneren is dat vlak voor de detectors maar een enkele pijp zit. Iig voor 1 van de experimenten :P

Ik heb vaak vlak achter CMS bij point 6 gewerkt :)

euh.. proper?
Reg. datum: 14 september 2007

Is er iemand die reeds beeld uit de webcast krijgt? Bij mij blijft hij maar laden.

Er staat trouwens (voor diegenen die het nog niet wisten):
quote:
LHC First Beam - 10th September 2008 - 9am CEST (GMT+2)

Specsels ♦♦♦ 5D Mark II + wat mooi glaswerk en lichtjes

quote:
ev1ltje schreef op woensdag 10 september 2008 @ 09:41:
Is er iemand die reeds beeld uit de webcast krijgt? Bij mij blijft hij maar laden.

Er staat trouwens (voor diegenen die het nog niet wisten):

[...]
Krijg ook niets door, denk gewoon dat er teveel "hits" zijn en de link oververzadigd is.
Kan ook, dat de boel daarginds al misgelopen is natuurlijk ! >:)

quote:
Thankx voor de link...

Zouden de beams al rondjes aan 't draaien zijn ?

Reg. datum: 29 augustus 2005

quote:
hgwells schreef op woensdag 10 september 2008 @ 09:47:
[...]

Krijg ook niets door, denk gewoon dat er teveel "hits" zijn en de link oververzadigd is.
Kan ook, dat de boel daarginds al misgelopen is natuurlijk ! >:)
Heb je die server park gezien >:) Misschien dat ze daar 1% upstream van kunnen leechen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

euh.. proper?
Reg. datum: 14 september 2007

@hgwells: check drie posts boven je

ev1ltje wijzigde dit bericht 10-09-2008 10:19 (5%)

Specsels ♦♦♦ 5D Mark II + wat mooi glaswerk en lichtjes

Op www.citytv.nl is een livestream van de (lange) pers-conferentie op het NIKHEF, waar ze ook de ontwikkelingen op CERN volgen.

De protonenbundel heeft zojuist een volledig rondje gemaakt door de LHC-tunnel, hetgeen het doel was van de test van vandaag.

Kidult

... waar ze best een nette cameraopstelling hebben, maar helaas iets minder kaas van geluid gegeten hebben..

even in de categorie domme vragen: men heeft het daar steeds over de beam die uiteindelijk helemaal rond gaat en dan zeggen ze: nu is ie tot hier! en dan tot daar! nou ja, dat soort dingen, maar zet men een 'sluis' open of zo? Weerkaatst de bundel waar ze hem gestopt hebben, of is het een constante stroom?

Ze hebben de bundel telkens een stukje verder in de tunnel op een "blokkade" laten crashen. Bij iedere stap hebben ze zo'n blokkade weggehaald waardoor de bundel steeds een stukje verder kwam. Zodra de LHC echt gaat draaien, zal er een constante stroom protonen zijn in tegenstelling tot the korte bursts van vandaag.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 25 26 27 28 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: