Hoofdcategorieën
Device Settings
Topicacties

Fonero ervaringen topic - Deel 2

Gerelateerde producten

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 15 oktober 2001
Matched: fon

"Stilletjes" is firmware v2.3.6.1 voor de Fonera 2.0n uitgebracht:
quote:
Alle Fonera 2.0n bezitters kunnen zich vandaag verheugen! Er is een nieuwe firmware uit die enkele cruciale issues oplossen die zijn ontstaan met versie 2.3.6.0.
* Ticket 669 – Het oranje scherm “Je internet is niet goed geconfigureerd” zou nu veel minder moeten voorkomen!
* Ticket 620 – Friends&Family werkt terug
* Ticket 830 – Registratie van je Fonera werkt terug
* Ticket 540 – WPS werkt terug…vnl een issue met Blackberry en Android gebruikers
* Ticket 872 – Premium MegaDownload/Rapidshare werkt terug (Neen de Fonera zal standaard nog altijd geen guest toegang aankunnen…hiervoor dient een plugin met Captcha support)
* OpenSSL integratie is nu overal in gebruik
* Ticket 633 – SSH toegang na een upgrade is terug in orde.
quote:
Update: We’ve found the first minor regression in 2.3.6.1. When you do a factory reset and go through the welcome wizard, you’ll get a lua error: “attempt to index field ’spot’ (a nil value)”. For more info and a workaround, see ticket #894. We’ll probably not release a separate fix for this, but instead make sure this is fixed in 2.3.7.0.

Update: There’s a second minor regression in 2.3.6.1. Again in the wizard, you can enter your Rapidshare account details. However, the code that processes those details has not been updated to reflect the new Rapidshare login method, so entering your details in the wizard will (silently) fail. Entering your details in the download manager settings normally should work.
Op de Fon Blog maakt wel iemand kenbaar dat na een firmware-update al zijn instellingen weer zijn verdwenen. Even backuppen dus en daarna terugzetten :)

Rave17 wijzigde dit bericht 03-09-2010 07:41 (24%)

Gadgets haal je natuurlijk uit Hong Kong bij DealExtreme. Gratis verzonden!

wat bedoel je van "stilletjes"?
Er zijn 2 FON blogs en 30tal twitter logs die het nieuws kenbaar maakten :-)
er is geen "automatic update" systeem zoals bij Fonera 1.0 (2100/2200/2201)
en er is idd geen mailinglist/newsletter verstuurd...
sommigen konden hem al week op voorhand doen;
dan een grotere groep

ondertussen 2-3tal bugs nog opgelost... en is m'n weer bezig met andere zaken aan te pakken...
evt 3G support verbeteren?

btw welke webcams heb je getest?
kun je eventueel wiki.fon.com aanpassen/updaten met de 3G/Webcam/Printer tests jullie zoal goed/slecht ervaren?

Mijn SIMPL is nog niet aangekomen

Reg. datum: 15 oktober 2001

quote:
steven.leeman schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 12:41:
wat bedoel je van "stilletjes"?
Er zijn 2 FON blogs en 30tal twitter logs die het nieuws kenbaar maakten :-)
er is geen "automatic update" systeem zoals bij Fonera 1.0 (2100/2200/2201)
en er is idd geen mailinglist/newsletter verstuurd...
sommigen konden hem al week op voorhand doen;
dan een grotere groep

ondertussen 2-3tal bugs nog opgelost... en is m'n weer bezig met andere zaken aan te pakken...
evt 3G support verbeteren?

btw welke webcams heb je getest?
kun je eventueel wiki.fon.com aanpassen/updaten met de 3G/Webcam/Printer tests jullie zoal goed/slecht ervaren?

Mijn SIMPL is nog niet aangekomen
Stilletjes in de zin van dat het nog niet in dit topic langs was gekomen ;)

En het automatisch updaten, dan wel melding weergeven is een feature die van mij wel uitgerold mag worden :Y

Gadgets haal je natuurlijk uit Hong Kong bij DealExtreme. Gratis verzonden!

forty-two
Reg. datum: 13 juni 2001

Gebruikt iemand de FTP server van de fonera 2.0N? Ik heb die vandaag aangezet, en ook ergens ingesteld dat die vanaf de WAN zijde te benaderen moet zijn, maar ik kan geen verbinding krijgen. Ik kan ook nergens vinden of instellen op welke poort de FTP server draait, ik neem aan 21? Moet ik in het modem iets instellen? Lijkt me niet, het modem stuurt gewoon alles door naar de fonera.

I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.

Reg. datum: 21 december 2006
Geen matches

Blokkeert je ISP niet standaard poort 21 ofzo? Hier in Belgie blokkeert Telenet standaard alles onder de 1024.

Somewhere in Texas... there's a village missing an idiot - Specs

forty-two
Geen matches

quote:
Petervanakelyen schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 23:09:
Blokkeert je ISP niet standaard poort 21 ofzo? Hier in Belgie blokkeert Telenet standaard alles onder de 1024.
nee dat lijkt me sterk.

Reg. datum: 03 januari 2008
Geen matches

quote:
Ga je dit bij iedereen doen, die met een mogelijke oplossing komt? Dan hoeven wij ons verder ook niet in te spannen, als jij je er met een "nee, lijkt me sterk", van af maakt...

Korting op een Fonera SIMPL

forty-two
Geen matches

quote:
evdm schreef op maandag 06 september 2010 @ 21:05:
[...]

Ga je dit bij iedereen doen, die met een mogelijke oplossing komt? Dan hoeven wij ons verder ook niet in te spannen, als jij je er met een "nee, lijkt me sterk", van af maakt...
nee hoor, ga ik nog testen als ik weer op internet buitenshuis ben. maar ondertussen lijkt het me toch echt sterk, heb nog nooit meegemaakt dat een ISP poort 21 blokkeert. in belgie doen ze wel meer rare dingen bij ISP's, dus het lijkt me echt niet op nederland van toepassing.

Byte_Me wijzigde dit bericht 07-09-2010 12:32 (10%)

Geen matches

Je kan gewoon even inloggen op het internet van de buren/hotspot/2de publiek IP en dan met tooltjes zoals nmap een portscan doen. Ik neem overigens aan dat je na het instellen wel gereboot hebt? Heeft mijn Linksys blijkbaar ook nodig (uren achter liggen zoeken).

quote:
skoj schreef op donderdag 02 september 2010 @ 21:54:
Zojuist de Fonera SIMPL ontvangen. Ik had er graag een krachtige antenne op gezet, is deze de right way to go?
http://www.edimax.com/en/...amp;pl1_id=1&pl2_id=8

14 dBi en ik kan hem buiten hangen :-) Wel nog niet zeker of ik hem kan koppelen aan de Fonera SIMPL.. Iemand een idee of de Edimax op een standaard uitgang past?
rsma... voor de simpl
maar voor "buiten" gebruik is een TNC beter (dikkere grotere connectoren... beter weerbestendig ook)
en deze edimax heeft TNC dus je gaat een verloop plugje nodig hebben

steven.leeman wijzigde dit bericht 08-09-2010 15:54 (6%)

Reg. datum: 20 januari 2007

vorige week firmware v2.3.6.1 erop gezet en tot nu toe geen onterechte oranje schermen meer, wel 1 keer een terechte. Waarbij ik eerst dus de fonera de schuld gaf.

Na de upgrade bleef hij wel aangeven bezig te zijn met het installeren van Transmission zelfs na uren nog. Na een herstart was dit verdwenen. Alleen blijkt nu dat de link naar de webinterface verdwenen is, meerdere mensen met dit probleem?

Volgens de wiki kun je ook http://fonera:9091 gebruiken maar dat werkt ook niet.

Iemand een idee over dit laatste?

Update.
Handmatig de 3 "torrent.2.3.6.1" bestandden van de usb dis gewist en daarna een reboot en een herinstallatie gedaan van Transmission. Nu heb ik de links naar de web inteface weer terug in dashboard. De hierboven genoemde link werkt (nog steeds) niet, wat wel werkt is: http://IP-nr-fon:9091/transmission/web/

xs2tom wijzigde dit bericht 13-09-2010 21:05 (23%)

http://www.sinterklaasinschiedam.nl - Alles over de intocht

forty-two

nog steeds de FTP server niet aan de praat. vanuit LAN benaderen werkt gewoon, vanaf de WAN kant niet.
ik heb de volgende dingen ingesteld, zie ik iets over het hoofd?

Probleem is opgelost. Het lag uiteraard gewoon aan mijzelf, ik had het IP adres van de Fonspot ingevoerd bij een van de rules in het modem |:(
Zag het toen ik deze post gemaakt had, gecorrigeerd, en ik zit nu op mn werk en kan op de FTP server. Ik laat de plaatjes maar staan, misschien heeft iemand er nog iets aan in de toekomst.

wat is trouwens het nut van pingen op WAN toestaan?

Modem:
http://i54.tinypic.com/552vk5.jpg

http://i54.tinypic.com/2ppbpck.jpg

Fonera:
http://i51.tinypic.com/2ic1hys.jpg

http://i52.tinypic.com/10ehhyv.jpg

Byte_Me wijzigde dit bericht 14-09-2010 09:26 (32%)
Reden: probleem opgelost

eventueel iets voor ook op wiki.fon.com te zetten op een (/nl) pagina natuurlijk met die NL screenshots?

Koekje d'r bij?

quote:
berns schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 10:29:
Ik wacht ook af, heb wel nooit antwoord gekregen op men email mbt de SIMPL giveaway.
Maar Fon kennende wil dat nog niks zeggen.

Email van 19 jul 10

If you are willing to be featured please reply to this email or to simpl@fon.com with your user type as the subject line – “Bill” (you make money from your Fonera), “Linus” (you own a Fonera or have opted in to FON on a partner router and share WiFi), or “Pass Buyer” (you buy FON passes to connect). We’ll respond to you with a few questions. Once we have your photo and your responses, we’ll mail your free Fonera SIMPL .
All responses must be received by July 26.
Thanks and Enjoy FON!
Elvira and the FON Team
Ik heb net een briefje in m'n bus gevonden van UPS, terwijl ik niks besteld had. Trackingnummer nagekeken; het komt ergens vanuit (de buurt van) Madrid. Ik heb een mail gestuurd naar het hierbovenstaande emailadres, daarna kreeg ik redelijk snel een mail met het verzoek om een vragenlijst in te vullen. Deze heb ik ingevuld en ik vermoed dat ze me nu een SIMPL hebben opgestuurd.

Als ie het echt is, dan zal ik asap even een aantal foto's en een review posten!
quote:
On Mon, 06 Sep 2010 18:15:08 +0200, Elvira Avilés wrote:

Hello Rowdy,

Thank you for agreeing to be featured Fonero. We really appreciate your help!
Please answer the following questions and don't forget the send us a photo(s) of you and your business.

Answers to these questions are public:
1. How would you like your name and your company name to appear? (e.g. Mary M., owner of Three Acres Farm)
2. What is the URL of your business?
3. What is the location (city/country) of your business?
4. How long have you been a Fonero (owned a Fonera)?
5. Which Fonera model do you use? Do you use a Fontenna? (e.g. Fonera+, Fonera 2.0n)
6. How do you use FON WiFi at your business? How does it help your business? Tell us your story.
7. How much money do you make each month (as a "Bill") on average with your Fonera?
8. Recommendations for other small businesses owners who might be considering buying a Fonera?

*Please send us photos of you and your business. The more the better!

Answers to these questions will be kept private and are for shipping purposes:
1. Name
2. Address
3. Phone number

After we receive you responses and your photos, we will send you the Fonera SIMPL (It is not released to the public yet, so you will be getting yours before anybody else!) Then, we will compile the bios and select three or four businesses to feature on our web and/or in our promotions.

If you have any questions do not hesitate to email or call me directly.

Sincerely,
Elvira

--
Elvira Avilés
FON Technology
Edit:
Hij is binnen! :)
Vanavond zal ik wel een review en wat foto's posten... :)

Rowdy.nl | Realiteit is een ilusie die ontstaat door een tekort aan alcohol...

iep ondertussen weekje verder en nog geen review & foto's :-)
heb vorige week ook "vouchers" uitgedeelt op www.brucon.org voor een 25%-40% korting op de Fonera Simpl als ie live gaat (ergens eind oktober) op shop.fon.com

Volgens Fonosfera IRC zou het "repeater" gedeelte zeer goed werken op de Simpl .... ben alvast benieuwd...

Ook de FoneroGetsFonero zou van toepassing worden op de Fonera Simpl...
want op dit ogenblik is ie alleen van toepassing op een Fonera+ die niet meer verkocht wordt :((

Koekje d'r bij?

quote:
steven.leeman schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 15:58:
iep ondertussen weekje verder en nog geen review & foto's :-)
heb vorige week ook "vouchers" uitgedeelt op www.brucon.org voor een 25%-40% korting op de Fonera Simpl als ie live gaat (ergens eind oktober) op shop.fon.com

Volgens Fonosfera IRC zou het "repeater" gedeelte zeer goed werken op de Simpl .... ben alvast benieuwd...

Ook de FoneroGetsFonero zou van toepassing worden op de Fonera Simpl...
want op dit ogenblik is ie alleen van toepassing op een Fonera+ die niet meer verkocht wordt :((
True... Ik heb een zwik met foto's gemaakt ed, maar ben nog de signaalsterktes aan het testen, en dan vooral ook de verschillen met de Fonera+. Helaas nog geen tijd voor gehad.
Ook is Japans nogal lastig te leren... :P (GUI is standaard ingesteld op Japans)

Voorlopige conclusie; snel, stabiel maar de software moet nog het eea aan gebeuren...!

Hoe verander je de taal naar eg Engels?
dat lezen we op wiki.fon.com :
http://wiki.fon.com/wiki/...e_and_change_the_language

eergisteren op irc nog gehoord van een van de developers dat ie ook de beste "repeater" op de markt zou zijn... maar geen reactie of het ook een standaard firmware feature zal zijn

we tellen af naar eind oktober...

Koekje d'r bij?

quote:
steven.leeman schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 15:04:
Hoe verander je de taal naar eg Engels?
dat lezen we op wiki.fon.com :
http://wiki.fon.com/wiki/...e_and_change_the_language

eergisteren op irc nog gehoord van een van de developers dat ie ook de beste "repeater" op de markt zou zijn... maar geen reactie of het ook een standaard firmware feature zal zijn

we tellen af naar eind oktober...
Of, zoals een goede tweaker betaamd klop je gewoon het wachtwoord in op het inlogscherm en fiets je door de opties heen tot je die ene dropdown vindt waar je het verlossende woordje 'English' ziet staan... :P

Geen matches

quote:
Rowdy.nl schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 16:31:
[...]

Of, zoals een goede tweaker betaamd klop je gewoon het wachtwoord in op het inlogscherm en fiets je door de opties heen tot je die ene dropdown vindt waar je het verlossende woordje 'English' ziet staan... :P
chance dat het geen dd-wrt is...Die heeft heeeeeeeel veel opties :-)

Ondertussen zou de SIMPL voor komende week zijn geplanned... ik ben benieuwd
Ondertussen al succesvol OpenVpn getest op de Fonera....dat werkt ook aardig

nu nog MediaTomb doen werken en Wake On Lan uittesten ;)

Vandaag een 'quick servey' verzoek van Fonera in mijn mailbox, als je die invult krijg je 40% korting op de Simpl waarvan de verkoop op 1 december zou moeten starten.

Code geldig van 1 december 2010 tot 15 november 2011, dat komt goed uit want ik weet nu nog niet of ik hem ga bestellen?

Iemand al ervaring met de Simpl of een goede bron met de te verwachten prijs? Ik zag ergens iets van 45 euro voorbij komen.

Koekje d'r bij?
Geen matches

Ik moet nog steeds die review maken van de SIMPL, maar hij draait nu al anderhalve maand rocksolid. Ben er zeer content mee...!

ondertussen is de SIMPL te koop voor iedereen...

de developers zijn een jaar bezig nu om de firmware te verbeteren.... maar die zou pas in 2011 beschikbaar worden op de SIMPL.... Luci wordt niet meer gebruikt; tzou AJAX gebruiken; repeatermode/bridging komt er dan aan

meer info op http://logs.nslu2-linux.org/livelogs/fonosfera.txt

en er is zelfs een FON-bericht in de newstracker gekomen van tweakers:
nieuws: 'Antwerpenaren moeten wifi delen'

Free standard shipping is valid on all Fon products from December 15, 2010 to January 7, 2011 at fon.com.

Hmmm samen met de voucher maakt dat de Simpl wel erg aantrekkelijk. Doe er je voordeel mee.

Geen matches

quote:
xs2tom schreef op woensdag 15 december 2010 @ 21:24:
Hmmm samen met de voucher maakt dat de Simpl wel erg aantrekkelijk. Doe er je voordeel mee.
xs2tom, welke voucher?

evdm wijzigde dit bericht 16-12-2010 09:53 (20%)

Geen matches

De voucher die diverse mensen hebben ontvangen na het invullen van een 'quick servey' die gemailed is, zie een paar postings terug.

Thar's no place like 127.0.0.1
Reg. datum: 19 februari 2009
Geen matches

Ik heb niet zo'n mailtje gehad. Wat houdt die voucher in?

En wat is het stroomverbruik van die SIMPL eigenlijk?

En is er ook al alternatieve firmware voor?

CaptJackSparrow wijzigde dit bericht 16-12-2010 21:00 (17%)

ik heb nog wel enkele codes over ...heb verschillende vouchers gehad :-)
stroomverbruik zal wel laag zijn... moet eens een nieuwe teller kopen de andere is kapot :(

alternatieve firmware.... je hebt de standaard ralink sdk ...
er was ook nog "fonita" maar die link werkt niet meer (darn)...
heb eens vluchtig gekeken...tzou werken met soort "redboot" systeem...
maar dan moet er dus een ander image klaarstaan :-)

maar er zijn nog geen interessantere alternatieven...Fon is zelf bezig met een betere firmware versie voor in januari nu heeft ie kwa functies dezelfde als de Fonera+ ... behalve dan wifi-n...
geen bridge, geen wireless repeater, ...dat zou er dus allemaal aankomen

ook ssh kan ie niet...want met 2mbyte flash hebben ze teweinig plek :-)
en daarmee zal je dus niet veel zien van DD-Wrt... die krijgt zich daar niet op geinstalleerd.... 2mbyte zou betekenen de micro editie...dat kon ie alleen met een broadcom chipset wiens drivers redelijk klein waren... de Ralink drivers zijn vrij groot... dus blijft er onvoldoende over voor de grote dd-wrt :-)

Ik gebruik al jaren tot volle tevredenheid het FreeWLAN alternatief in mijn classic Fonnetje (zie demo). Die staat in bridge mode zodat ik tenminste ook bij de rest van mijn interne LAN kan. Werkt probleemloos.

Ik zou een SIMPL evt. interessant vinden omdat ie WiFi-n toevoegt en wellicht wat zuiniger is dan de classic. Maar dan moet ie, eventueel op termijn, functioneel ook wel minimaal hetzelfde kunnen als wat er nu kan met FreeWLAN. Hoeveel korting geeft die voucher nu precies? Ik hou me evt. aanbevolen voor een van je overtollige vouchercodes. Mijn DM is geduldig. ;)

Reg. datum: 22 mei 2000

quote:
steven.leeman schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 16:07:
ik heb nog wel enkele codes over ...heb verschillende vouchers gehad :-)
stroomverbruik zal wel laag zijn... moet eens een nieuwe teller kopen de andere is kapot :(
Hoeveel gaat die simpl dan kosten met voucher? En is die Fontenna dan handig? Ik woon tegenover een aantal voorzieningen (bejaardentehuis, kinderdagverblijf, lagere school), gaat de fontenna helpen daar ook bereik te hebben?

quote:
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 20:15:
Ik gebruik al jaren tot volle tevredenheid het FreeWLAN alternatief in mijn classic Fonnetje (zie demo). Die staat in bridge mode zodat ik tenminste ook bij de rest van mijn interne LAN kan. Werkt probleemloos.
Hier ook ...

een viertal fon's met de .95 versie, die allemaal een "vaste" verbinding overbruggen
Ideale 'low budget' oplossing, om het campingnetwerk de deur uit te houden
( 0.5 MB up/down op zonnige dagen ) nu delen 4 man een adsl verbinding, en hebben ze 6 tot 8 MB voor een gedeeld kpn-adsl aboo

Hey,

Ik zou ook zo'n Fonera Simpl willen voorzien in de praktijkruimte van mijn wederhelft. Gratis Wifi is een leuke extra dienst voor de klanten. :-)

Ik heb begrepen dat je het maximaal Fon-verbruik kan beperken (per maand?). Wat ik niet meteen terugvond is hoe deze Fonera omgaat met bestaande routers. We hebben reeds een router (die DHPC doet) en dit wensen we zo te houden. Wil dit zeggen dat je die Fonera als Access Point moet configureren? Maar betekent dit dan dat je privé netwerk toegankelijk wordt voor de Fon-gebruikers?

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Koekje d'r bij?

quote:
Dries_Aendekerk schreef op woensdag 22 december 2010 @ 10:30:
Hey,

Ik zou ook zo'n Fonera Simpl willen voorzien in de praktijkruimte van mijn wederhelft. Gratis Wifi is een leuke extra dienst voor de klanten. :-)

Ik heb begrepen dat je het maximaal Fon-verbruik kan beperken (per maand?). Wat ik niet meteen terugvond is hoe deze Fonera omgaat met bestaande routers. We hebben reeds een router (die DHPC doet) en dit wensen we zo te houden. Wil dit zeggen dat je die Fonera als Access Point moet configureren? Maar betekent dit dan dat je privé netwerk toegankelijk wordt voor de Fon-gebruikers?
Een Fonera (alle verkrijgbare versies) heeft twee signalen; een privé signaal, beveiligd met WPA; hier kan niemand op zonder de sleutel. Het andere signaal is publiek, zonder sleutel. Hiermee heeft men slechts toegang tot het internet via FON.

Gratis is het echter niet voor je gebruikers; men moet of zelf Fonero zijn, en anders moet men of een reclameboodschap bekijken voor 15 minuten toegang, óf een (dag)pas kopen.

Het ding regelt zelf de DHCP, maar omdat dit op een apart signaal zit heeft je privé netwerk er geen last van.
Je kunt de bandbreedte beperken voor de gebruikers. Dus niet het verbruik per maand, maar de bandbreedte die men gebruikt.

quote:
Rowdy.nl schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:12:
[...]Gratis is het echter niet voor je gebruikers; men moet of zelf Fonero zijn, en anders moet men of een reclameboodschap bekijken voor 15 minuten toegang, óf een (dag)pas kopen.
Wat jammer. Ik dacht dat als je Linus was, het gratis was om te delen, maar nu lees ik het opnieuw en je hebt gelijk: het is enkel gratis voor FON-gebruikers. Maar is het een complexe procedure om een FON-gebruiker te worden? Is dat niet even snel registreren en klaar (het is toch gratis?).
quote:
Je kunt de bandbreedte beperken voor de gebruikers. Dus niet het verbruik per maand, maar de bandbreedte die men gebruikt.
Jammer. De bandbreedte boeit me minder, maar ik zou willen vermijden dat iemand zijn films/muziek begint te downloaden via mijn signaal en ik aan mijn limiet zit (heb maar 80Gb/maand).

Zijn er dan geen alternatieven waar ik:
* Ongecompliceerd/gratis toegang tot het internet kan geven aan klanten/bezoekers;
(geen complexe registratieprocedures e.d.)
* Dit kan afschermen van het eigen netwerk (dus apart wifi signaal);
* Kan beperken op verbruikte Mbs per dag/maand/...
Het voordeel dat ik via FON overal op het wereldwijde FON netwerk kan (als Linus) boeit me eigenlijk minder, ik heb in eigen land toch een 3G verbinding, en in het buitenland heb ik niet echt behoefte aan internet.

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

They'll never get caught.
Reg. datum: 29 december 2001

quote:
Dries_Aendekerk schreef op donderdag 23 december 2010 @ 08:00:
[...]
Wat jammer. Ik dacht dat als je Linus was, het gratis was om te delen, maar nu lees ik het opnieuw en je hebt gelijk: het is enkel gratis voor FON-gebruikers. Maar is het een complexe procedure om een FON-gebruiker te worden? Is dat niet even snel registreren en klaar (het is toch gratis?).
Registreren en een fonerarouter neerzetten. Maar volgens mij kun je ook een lokale gebruiker aanmaken (mijn Fonera ligt al weer een tijdje stof te verzamelen, maar in de oude firmware die ik nog heb kon je ook lokale accountjes aanmaken. Ik weet niet of dat nog steeds kan? )
quote:
[...]

Jammer. De bandbreedte boeit me minder, maar ik zou willen vermijden dat iemand zijn films/muziek begint te downloaden via mijn signaal en ik aan mijn limiet zit (heb maar 80Gb/maand).

Zijn er dan geen alternatieven waar ik:
* Ongecompliceerd/gratis toegang tot het internet kan geven aan klanten/bezoekers;
(geen complexe registratieprocedures e.d.)
* Dit kan afschermen van het eigen netwerk (dus apart wifi signaal);
* Kan beperken op verbruikte Mbs per dag/maand/...
Het voordeel dat ik via FON overal op het wereldwijde FON netwerk kan (als Linus) boeit me eigenlijk minder, ik heb in eigen land toch een 3G verbinding, en in het buitenland heb ik niet echt behoefte aan internet.
Volgens mij heeft het weinig met Fon te maken wat je zoekt ;) Er is wel apparatuur die dat kan, denk aan systemen die ze in hotels gebruiken.

Het lokale account wat ik hierboven noemde kun je trouwens wel niet complex maken door het op een briefje op te hangen aan de bar, bij de receptie (of wat van toepassing is). Verder zou je er wel een server tussen kunnen zetten die op macadres het dataverkeer monitort maar dat wordt een hele andere discussie.

☻/ Elwood: What kind of music do you usually have here?
/▌ Claire: Oh, we got both kinds. We got country *and* western.
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Na een mailtje n.a.v. het lezen van deze pagina kreeg ik een mail terug met vouchercode. Ik heb dan ook zojuist mijn SIMPL besteld. Met 40% korting en gratis verzending blijft er maar ¤23,40 over. Voor die prijs bijt ik wel. ;)

Alleen de betaling liep moeizaam. Met iDeal via clickandbuy liep het vast toen de bank mij een knopje aanbood dat me terug had moeten brengen naar het bestelproces maar dat werkte niet. Pas nadat ik uiteindelijk een mail aan FON had geschreven en de bevestigingsmail ophaalde die daarbij hoorde bleek er een mail van clickandbuy te zijn waarin ze me meldden dat de afgebroken betaling was omgezet in een saldo bij hun wat ik alsnog kon gebruiken voor de betaling. Ik had het tabje nog open staan en kon de draad weer oppakken en alsnog beëindigen. Het zou me een uur bespaard hebben als ze tijdens het proces vermelden dat die optie er is als het mis gaat. Waarom snappen al die bedrijven nou niet dat adequate informatie het belangrijkste is wat ik nodig heb. |:(

Door de snelheid te beperken; kan er ook minder verbruikt worden... Eg van punt 0gb naar 80gb via een weg die je 120km/h laat rijden...ben je er sneller dan via eentje waar je maar 30km/h moogt

een Fonero is iemand die een account heeft op www.fon.com
deze Fonero kan 3 statussen hebben:
Een Alien : deze maakt gebruik van fonspots maar heeft zelf geen fonspot... vnl om in te loggen en zijn (prepaid) wifi te verbruiken
Een Linus : deze geeft 100% van eventueel verdient hotspot geld aan FON
Een Bill: deze wilt 50% van eventueel verdient hotspot geld innen
een Linus& Bill mogen gratis op andere fonspots zolang hun fonspot werkzaam is

Heeft iemand hier nog een fon-kortingskode over? Die gast van fonblog heeft ze al allemaal uitgedeeld. :)

Koekje d'r bij?
Geen matches

Idd, bandbreedte beperken; als iemand dan veel wilt downloaden zittie toch flink wat uurtjes bij je in de wachtruimte. :)

However; je kunt idd lokale gebruikers, 'Friends and Family' aanmaken waarmee op het publieke signaal ingelogd kan worden. Maak je gewoon een gebruiker 'wachtkamer' aan...

Mijn SIMPL is vandaag bezorgd door UPS. Heb hem even per UTP direct aan mijn netbookje gehangen en even naar de webinterface gekeken en ook of er een draadloos signaal was. Alleen het private net was zichtbaar. Geen public signaal. Dat zal neem ik aan pas in de lucht komen als ie contact met FON heeft kunnen maken wat nu niet kon natuurlijk.

Mogelijkheden zijn wat Spartaans, maar dat was/is de originele firmware van mijn oude Fonera ook. (Nog) geen bridge mogelijkheid(?) Ik heb er verder geen haast/directe plannen mee en wacht de ontwikkelingen op firmware gebied voorlopig nog maar even af voordat ik hem evt. in gebruik ga nemen. Ik had begrepen dat Fon in principe zelf nog met een bridge mode zou komen (wat ik essentieel vind) er van uit gaande dat dit nu inderdaad nog niet werkt, wat ik me afvraag.

Waar kan ik nou harde feiten vinden over hoeveelheid RAM en Flash geheugen? Mijn originele Fonera zou 8MB flash en 16MB RAM hebben en deze SIMPL zou minder flash geheugen hebben? Ik kwam tegen 2MB(!) flash en 16MB RAM?

Een magere 2MB zou wel erg krap zijn om alternatieve firmware in te stoppen. Ik begrijp dat de meeste SIMPL's tot op heden in Japan zijn uitgeleverd/weggegeven bij iPhones in een poging om G3 verbruik terug te dringen ten gunste van WiFi en dat de meeste ervaringen/hacks op Japanse sites beschreven staan. Niet optimaal toegankelijk dus.

Wat me wel opviel is dat zodra ik de SIMPL bedraad aansloot de DHCP server blijkbaar de draadloze verbinding van mijn netbookje (met de oude Fonera) wegdrukte en ik dus ook geen internettoegang meer had. Dat verklaart ook neem ik aan waarom ik de web-interface van de SIMPL kon bereiken door gewoon "fonera" in de browser in te tikken zoals beschreven in de quick-start-guide (default IP is 192.168.10.1 en dat werkt ook natuurlijk). Dan zal ie daar neem ik aan toch ook een zeer bescheiden DNS functie voor moeten vervullen.

De geïnstalleerde firmware is 4.0.2.2. Daar staat nog onder FC: 2. Weet iemand wat dit laatste inhoudt?

Ik was even aan het zoeken of er al nieuwe firmware voor de SIMPL was. Ik kwam het volgende tegen.
quote:
Giuseppe Giudice
about Fonera Simpl: when will the next firmware be released?
will it have the bridge mode and the repeater mode? Thanks

FON Hi Giuseppe, the new Firmware is nearly ready, it just need to go through QA. It will certainly include many new features but I don't want to ruin the surprise listing them just yet :-). What I can tell you is that eventhough there is not an official date yet for the launch, it should go live by the end of next month (April).
22 March at 02:42
Het zou dus niet al te lang meer moeten duren.

Blijkbaar heeft iemand ook al alternatieve firmware gemaakt. Daar schijn je alleen een seriële verbinding voor op de print te moeten solderen. Het zou een stuk gebruikersvriendelijker zijn als dat ook mogelijk zou zijn via de ethernet poort zoals dat ook bij de Fonera 1 kan. Ik weet niet hoe je de officiële firmware zult moeten flashen bij de SIMPL maar dat zal toch ook geen seriële verbinding vereisen.

Heeft iemand hier deze firmware al geprobeerd?

Reg. datum: 09 augustus 2002

Ik heb mijn Fonera 2100A verknalt met het plaatsen van een DD-WRT firmware, heeft er hier misschien nog iemand een seriële kabel liggen met daaraan vast de serial level converter waarmee je de Fonera rechtstreeks kunt benaderen via de seriële poort op het apparaatje? Of alleen de converter? Zoals hier beschreven: http://www.webalice.it/fede.tft/fonera/fonera_serial.html

Je zou me er een groot plezier meedoen als ik hem even kan lenen ik betaal wel alle evt. verzendkosten.

JoostVerh wijzigde dit bericht 12-04-2011 16:23 (9%)

Reg. datum: 01 januari 2010

Ik wacht nog steeds op fatsoenlijke firmware voor mijn Fonera 2.0n. Gari the Hummingbird jr. 2.3.6.1 draait stabiel maar ik wacht al maanden op 2.3.7. Dat duurt echt enorm lang. Er zijn nog steeds zo goed als geen apps beschikbaar, UPnP werkt niet, verder is de router minimaal configureerbaar...

http://blog.fonosfera.org/2370-release-plans/ Sinds oktober vorig jaar is niets verbeterd.

Maar al met al voor het geld een leuk apparaatje. 49 euro

Reg. datum: 07 juli 2011
Geen matches

Is er toevallig nog iemand met een coupon/code voor een SIMPL? Ik zal er veel plezier van hebben, in ieder geval bedankt.

Geen matches

quote:
r.0d schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 14:56:
Is er toevallig nog iemand met een coupon/code voor een SIMPL? Ik zal er veel plezier van hebben, in ieder geval bedankt.
Kijk even op www.vriendenkorting.nl

Koekje d'r bij?
Geen matches

nvm.

Rowdy.nl wijzigde dit bericht 08-07-2011 08:34 (99%)

Reg. datum: 07 juli 2011
Geen matches

@evdm, dat is een echte aanraden als je een mooi apparaatje wilt en het niet breed hebt, thanks

Geen matches

quote:
r.0d schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 12:00:
@evdm, dat is een echte aanraden als je een mooi apparaatje wilt en het niet breed hebt, thanks
Graag gedaan!

Geen matches

Heeft er iemand een invite voor me zodat ik met korting eentje kan bestellen?
Graag ff mailen naar zakhooi.net@gmail.com
Bvd!

http://mauce.mobi , DE portal / startpagina voor je mobiel of iPhone

Koekje d'r bij?
Geen matches

quote:
ZakHooi schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 23:43:
Heeft er iemand een invite voor me zodat ik met korting eentje kan bestellen?
Graag ff mailen naar zakhooi.net@gmail.com
Bvd!
Als het goed is heb je d'r ene binnen... :)

Ik heb ook maar een Simpl in combinatie met de Fontenna besteld. Zeker met alle idiote prijsverhogingen van de mobiele providers in het achterhoofd vond ik dit wel een goed idee. Als alle Tweakers dit nu doen hebben we straks misschien gewoon landelijk wifi-dekking ;)

Optimaliseren!

quote:
posttoast schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:10:
Ik heb ook maar een Simpl in combinatie met de Fontenna besteld. Zeker met alle idiote prijsverhogingen van de mobiele providers in het achterhoofd vond ik dit wel een goed idee. Als alle Tweakers dit nu doen hebben we straks misschien gewoon landelijk wifi-dekking ;)
Haha dat geloof je toch niet serieus heh? ;)

quote:
MensionXL schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 14:33:
[...]

Haha dat geloof je toch niet serieus heh? ;)
Nee, natuurlijk niet. Maar uiteindelijk is dat natuurlijk wel de gedachte achter het hele Fon-principe. Kijk maar eens op de kaart en dan in bijvoorbeeld Manhattan. Een enorm goede dekking.

Geen matches

quote:
Rowdy.nl schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:07:
[...]
Als het goed is heb je d'r ene binnen... :)
Bedankt ik heb er een besteld.
Ik kreeg na de bestelling een factuur in het spaans, dus ik neem aan dat ie helemaal uit spanje moet komen.
Kan iemand mij vertellen hoe lang het duurt voordat je hem binnen hebt na de bestelling?
Bvd

http://mauce.mobi , DE portal / startpagina voor je mobiel of iPhone

Geen matches

meestal heb je hem binnen 1 a 1,5week

Reg. datum: 26 juli 2001
Geen matches

Bestelling op 11-07, in huis op 18-07 dit jaar. Dus een goede week, volgens mij met de trein oid, van madrid naar Chilly Mazarin in Frankrijk, via Brussel naar NL.
AmsterdamVideo

Ik krijg het idee dat Fon een goede week beleeft aan de Nederlandse klandizie.. Overal waar ik kijk, of het Tweakers / GoT is, of twitter, of bright, of nu.nl, overal roepen mensen dat ze een fonera besteld hebben.

Geeft je toch weer een trots gevoel, dat er veel Nederlanders niet over zich heen laten lopen door die telco's met hun absurde limietjes!
Ben benieuwd of we met al deze extra fonspots een drempelwaarde bereiken waarbij ook de 'normale man' zich een fonspot gaat aanschaffen - zegmaar de niet zo tech-savvy mensen - omdat er in de familie / kennissenkring een of meer mensen een fonera aanschaffen..
Lijkt me aardig om de maps.fon.com in de gaten te houden de komende maanden dan kunnen we eens kijken wat er in de praktijk bijkomt!

Tot slot nog een tip, het is ongetwijfeld al eens eerder in het topic genoemd, maar met EasyWiFi kun je je (android) telefoon volautomatisch laten scannen naar open wifi spots maar ook fonspots en als je nog op andere hotspots kunt zoals free-hotspot, kpn (omdat je een xs4all internet abo hebt bijvoorbeeld) kun je dat ook instellen. Die app neemt dan het scannen, verbinden en inloggen volledig uit handen, dus zodra het maar enigzins mogelijk is offload je je data mooi via wifi in plaats van via de 3G.
Natuurlijk ook altijd al handig geweest in het buitenland als je dataroaming uit hebt staan maar de wifi wel aan hebt. Krijg je langs iedere mcdonalds, starbucks en whatever cafe of plein je in de stad passeert in ieder geval je mail en tweets enz binnen. LOL!

Iedere dag nieuwe videos op AmsterdamVideo ||| Overal ter wereld gratis mobiel internet: FonNederland.nl

They'll never get caught.
Reg. datum: 29 december 2001
Geen matches

quote:
Petervanakelyen schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 23:09:
Serieus? Wat een kutprovider (heb het ook net aangevraagd :( )

☻/ Elwood: What kind of music do you usually have here?
/▌ Claire: Oh, we got both kinds. We got country *and* western.
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

quote:
carnager schreef op zondag 24 juli 2011 @ 15:07:
Tot slot nog een tip, het is ongetwijfeld al eens eerder in het topic genoemd, maar met EasyWiFi kun je je (android) telefoon volautomatisch laten scannen naar open wifi spots maar ook fonspots en als je nog op andere hotspots kunt zoals free-hotspot, kpn (omdat je een xs4all internet abo hebt bijvoorbeeld) kun je dat ook instellen. Die app neemt dan het scannen, verbinden en inloggen volledig uit handen, dus zodra het maar enigzins mogelijk is offload je je data mooi via wifi in plaats van via de 3G.
Klinkt goed, ik kan deze app alleen niet vinden als ik op EasyWIFI of Easy WIFI zoek... Welke is het?

Zoeken met "Fon".

Hoeveel kost de Fon SIMPL+antenne met invite?

AmsterdamVideo
Geen matches

quote:
musicfreak schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 20:30:
[...]

Klinkt goed, ik kan deze app alleen niet vinden als ik op EasyWIFI of Easy WIFI zoek... Welke is het?
Het is http://market.android.com...=com.devicescape.easywifi

Edit: Zie het al hij is tijdelijk uit de market ivm een major update.
De 'oude' versie staat hier: http://www.easywifi.com/get-android

carnager wijzigde dit bericht 26-07-2011 22:47 (13%)
Reden: aanvulling

Iedere dag nieuwe videos op AmsterdamVideo ||| Overal ter wereld gratis mobiel internet: FonNederland.nl

Zijn er mensen met ervaringen met Fon in New York? Lukt het je echt om daar via wifi het net op te gaan, of kun je beter een starbucks inlopen voor gratis wifi?

A.K.A. RHarmsen

quote:
Dijkhuis schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 19:13:
Zijn er mensen met ervaringen met Fon in New York? Lukt het je echt om daar via wifi het net op te gaan, of kun je beter een starbucks inlopen voor gratis wifi?
Je kan ook gewoon voor de starbucks gaan staan, en starbucks is niet de enige in New York, vrijwel elke koffie tent, ontbijt/lunchtent heeft wel gratis wifi.

Ik ben net lid geworden, maar leefde in de veronderstelling dat de FON android app ook zou werken om automatisch in te loggen op hotspots. Dit lukt echter niet, en redelijk verstopt op de fon-site zie ik nu staan dat je lid moet zijn van BT FON om die app te kunnen gebruiken. Waar slaat dat nou weer op? En waarom zetten ze dat er niet even bij in de Android market?

Zojuist dus Easywifi geinstalleerd, morgen maar eens kijken of dat werkt... Maar dan toch nog een vraag. Ik heb geen zin om de hele dag wifi aan te laten staan. Ik gebruikte tot nu toe altijd Y5 battery saver om wifi uit te zetten zodra er geen bekende netwerken meer in de buurt zijn (en vice versa). Gaat dat tooltje ook nog werken in combinatie met FON en Easywifi? Of misschien moet de vraag zijn: worden de diverse FON hotspots als individuele netwerken gezien, of zijn al die hotspots identiek aan elkaar? In het laatste geval zal Y5 het niet meer doen... denk ik.

BT als in British Telecom? Die heeft ook een eigen appje in de market staan maar dat is verder niet interessant als je gewoon een Nederlandse Fonero bent.

Ik heb dit appje geïnstalleerd en kort daarna vond ik ook deze 'officiële' versie van FON die leek op een iets minder handig opgezette kloon van die eerste die ondertussen niet meer te vinden is in de market.

Die van FON heeft een iets gelikter icoontje maar zoals gezegd vond ik de settings minder handig ingedeeld. Die FON Access 1.4.7 heb ik ook als enige geprobeerd en die werkt prima en logt inderdaad volautomatisch in.

quote:
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 00:16:
BT als in British Telecom? Die heeft ook een eigen appje in de market staan maar dat is verder niet interessant als je gewoon een Nederlandse Fonero bent.

Ik heb dit appje geïnstalleerd en kort daarna vond ik ook deze 'officiële' versie van FON die leek op een iets minder handig opgezette kloon van die eerste die ondertussen niet meer te vinden is in de market.

Die van FON heeft een iets gelikter icoontje maar zoals gezegd vond ik de settings minder handig ingedeeld. Die FON Access 1.4.7 heb ik ook als enige geprobeerd en die werkt prima en logt inderdaad volautomatisch in.
Thanks, die FON Acces 1.4.7 vond ik gisteren ook. Vandaag even proberen.
De tweede app die je noemt is degene waar ik het over had. Op de FON website staat dat je dan BT Fon lid moet zijn (inderdaad British telecom). Raar verhaal, inloggen is inloggen zou je zeggen.

Overigens heb ik dus dat modem bestelt en zou ik nu 30 dagen 'gratis' mogen inloggen. Maar dat lukte gisteren dus niet. Niet met de app en niet handmatig via de inlogwebsite. De inloggegevens kloppen, want ik kom er wel mee op mijn profiel via www.fon.com. Maar dat profiel zegt ook dat ik nog 'alien' ben, dus niet zou kunnen inloggen...

Ik weet niet beter dan dat pas als je zelf een actieve router hebt staan waar anderen op het publieke deel kunnen inloggen je zelf ook de mogelijkheid krijgt om van andere FonSpots gebruik te maken.

Geen idee meer hoe het was toen ik mijn Fonera kreeg. Da's ook al weer de nodige jaren geleden.

Staat er ergens op de Fon website dat je al eerder toegang krijgt? Geef es een linkje dan.

quote:
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:45:
Staat er ergens op de Fon website dat je al eerder toegang krijgt? Geef es een linkje dan.
Ik las het hier. Op de fon site zelf kan ik het zo snel niet meer vinden.
Maar in mijn account staat nu ook keurig dat ik tot 28 augustus toegang heb...
Misschien kwam het door dat BT-fon tooltje dat het gisteren mis ging. Straks probeer ik het zonder (geen spots bij mijn werk :F

Ja... ach... die oeioei site ziet er uit als zo'n typische site waar de informatie slecht van een 'date stamp' voorzien is en waar wel informatie bij is gezet maar nooit weg wordt gehaald of aangepast. De oudere modellen die genoemd worden zijn voor zover ik weet al behoorlijk lang niet meer verkrijgbaar bij Fon wat aangeeft hoe gedateerd die informatie is.

Maar goed. Kijk maar even of het nu wel werkt als je status op de Fon site gewijzigd is. Het Fon concept blijft een leuk concept dat helaas minder dan optimaal (je kunt het ook slecht noemen) uitgevoerd is.

Als het (nog) niet werkt dan vrees ik dat geduld een schone zaak is. ;)

quote:
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 19:17:
Ja... ach... die oeioei site ziet er uit als zo'n typische site waar de informatie slecht van een 'date stamp' voorzien is en waar wel informatie bij is gezet maar nooit weg wordt gehaald of aangepast. De oudere modellen die genoemd worden zijn voor zover ik weet al behoorlijk lang niet meer verkrijgbaar bij Fon wat aangeeft hoe gedateerd die informatie is.

Maar goed. Kijk maar even of het nu wel werkt als je status op de Fon site gewijzigd is. Het Fon concept blijft een leuk concept dat helaas minder dan optimaal (je kunt het ook slecht noemen) uitgevoerd is.

Als het (nog) niet werkt dan vrees ik dat geduld een schone zaak is. ;)
Laatste wijziging van die site is april dit jaar, valt wel mee toch? Moeten ze wel oude info weghalen natuurlijk ;-)
Het is gelukt, blijkt dat ik via die inlogsite niet direct moet inloggen, maar eerst naar de pagina moet doorklikken waar je een tegoed kan aanvragen (als niet Fonner). Daar kun je vervolgens toch nog 'gewoon' inloggen, waarna mijn 'tegoed' kennelijk wordt geactiveerd, want er draait nu een sessie van bijna 600 uur.
Jammer dat ze dit nergens even uitleggen, wel zo handig...

Die slechte uitvoering zal ik wel merken... of merk ik nu al. Van de 4 spots die ik volgens Fon Maps op weg naar huis passeerde bestond er maar eentje. Die het wel deed, dat dan wel...

Geen matches

Ik wou nog het volgende toevoegen maar je was me al voor (moest eerst even in de keuken 10 minuten in een pan 'roeren' :Y) ).

Ah wacht... alhoewel ze over "Op het moment van dit schrijven zijn er vijf:" spreken zie ik dat ze toch melden dat bepaalde modellen uitverkocht zijn. Nou vooruit. Het kon slechter.

Al that you know, is at an end

Net ook een Fon Simpl besteld. Gewoon, omdat ik het een mooi concept vind!
Wel nasty dat je 14 euro verzendkosten moet lappen, en niet meerdere tegelijk kan bestellen. Nog even gezocht naar een promo / voucher code, maar zonder succes.

SveNRG wijzigde dit bericht 11-08-2011 16:47 (15%)

quote:
SveNRG schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 16:46:
Net ook een Fon Simpl besteld. Gewoon, omdat ik het een mooi concept vind!
Wel nasty dat je 14 euro verzendkosten moet lappen, en niet meerdere tegelijk kan bestellen. Nog even gezocht naar een promo / voucher code, maar zonder succes.
Da's nou zonde, dat je over zo'n kortingcode begint nadat je het ding bestelt. Ik kreeg er via deze site eentje binnen 8 uur... Haal je zo ongeveer die verzendkosten eruit ;-)
Die 14 euro snap ik overigens wel, hij komt met de trein vanuit Madrid. De mijne is om 19:00 uur vanuit een tussenstation bij Parijs aan zijn laatste etappe begonnen (track and trace ;-) )

Geen matches

Mijn simpl draait nu in Groningen. Werk goed en met extra antenne is het bereik ook goed. Zeker tot het einde van de straat.

Nu nog mensen vinden die er gebruik van gaan maken :p

Geen matches

quote:
alwin-d schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 00:09:
Zeker tot het einde van de straat.
Ik weet niet hoe lang jouw straat is natuurlijk :+

Geen matches

6 huizen. ik heb de antenne dan ook tegen het raam aan zitten

quote:
JoepieNL schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 20:08:
Ik wacht nog steeds op fatsoenlijke firmware voor mijn Fonera 2.0n. Gari the Hummingbird jr. 2.3.6.1 draait stabiel maar ik wacht al maanden op 2.3.7. Dat duurt echt enorm lang. Er zijn nog steeds zo goed als geen apps beschikbaar, UPnP werkt niet, verder is de router minimaal configureerbaar...

http://blog.fonosfera.org/2370-release-plans/ Sinds oktober vorig jaar is niets verbeterd.

Maar al met al voor het geld een leuk apparaatje. 49 euro
Zat dit toevallig te lezen en je kan met de 2.3.7.1(beta)-developer firmware wel Upnp aan de praat krijgen.

Hiervoor moet je echter eerst via SSH op het apparaat inloggen en de miniupnpd service stoppen,
vervolgens kan je een dlna server installeren, ushare mbv 'opkg install ushare' of je kan de minidlna package downloaden http://fonera.be/plugins/index.php. Die kan je via de webserver installeren en werkt imho iets beter (voornaamste voordeel is dat je niet elke keer de service hoeft te restarten als je nieuwe content op je schijf hebt staan).

Met opkg kan je trouwens ook een heleboel andere packets installeren, zoals IRC clients, DNS servers, webservers, samba (met je eigen config), screen, webservers, php ...

Mijn advies: downloaden die (dev)-firmware!

Those penguins, they sure ain't normal

Reg. datum: 18 juni 2004

Net m'n Fonera SIMPL ontvangen. Draait perfect, al zijn er enkele merkwaardigheden.
  • De SIMPL is met een linksys WRT54GL verbonden (wired). De SIMPL krijgt netjes een ipadres (192.168.1.110) van de DHCP-server op m'n linksys. Ik kan echter de webinterface van de SIMPL niet bereiken door naar http://fonera te surfen, ook niet wanneer ik http://192.168.1.110 ingeef. De enige manier om in te loggen op de webinterface is door een draadloze verbinding te maken met de SIMPL (op privaat gedeelte).
  • Ik heb m'n SIMPLtje natuurlijk geregistreerd op mijn fonaccount. Op mijn profielpagina vind ik: Private Signal: MyPlace, Public Signal: FON_AP. Dit klopt niet, want ik heb My_Place naar privewifi hernoemd en het publieke signaal staat op FON_FREE_INTERNET ingesteld. Iemand enig idee hoe dit komt?

Heb je ook 169.254.255.1 geprobeerd? Het default IP van de SIMPL is overigens 192.168.10.1.

Is de firmware bij jou ook nog steeds v4.0.2.2 FC:2 ? Een nieuwe firmware was al vele VELE maanden geleden beloofd maar daar hoor je maar niets meer van. Die firmwareontwikkeling is toch helaas wel het zwakke punt bij FON.

Reg. datum: 18 juni 2004

Firmware is 4.0.2.0. Beide ip-adressen die je geeft werken niet. Volgens mij schermt de Fonera SIMPL zijn "computerpoort" (=2de lanpoort) af. De on-line configuratie van je router op fon.com is wel heel slecht uitgewerkt niet?
Geen matches

Je kunt ook nog evt. 169.254.255.2 proberen. Anders je computer twee vaste IP adressen geven waarvan het tweede in een van die subnetten 192.168.10.0 of 169 254.255.0 zit en dan die IP adressen in die subnetten gebruiken die ik eerder gaf.

Je kunt ook als alternatief proberen het subnetmasker in je computer op 255.255.0.0 te zetten i.p.v. 255.255.255.0. Dan zou 192.168.10.1 ook evt. kunnen werken.

Reg. datum: 20 augustus 2004

Ik sta ook op het punt om een Fonera aan te schaffen.
M'n internet-verbinding is 120Mbps down en 10Mbps up en alles zit achter een D-Link DIR-655 Gigabit router.

Maar welke Fonera kan ik nu het beste kiezen, de Fonera 2.0N of de Fonera Simpl (met eventueel een betere antenne)?

Weet namelijk niet of het aansluiten van een router op een router zo'n goed idee is.
De Fonera 2.0N biedt wel veel meer functionaliteit t.o.v. de Fonera Simpl (ik run wel 'ns een ftp-/web-/dns-/mail-server)

En de firmware niet te vergeten, is deze inmiddels een beetje stabiel/goed werkend?

Ik hoop een doorslag gevend antwoord van jullie te mogen krijgen! ;-)

Mvg,
born4trance

Ik heb een Fonera 2n met de nieuwe 2.37. Beta 2 firmware.

Voor mij werkt hij uitstekend.

Doe mee met Fonera, en voor onze Genealogie zie www.tonberendsen.com

Geen matches

quote:
born4trance schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:47:
ik run wel 'ns een ftp-/web-/dns-/mail-server
Als je wat wilt rommelen, zou ik voor de 2.0N gaan.
quote:
born4trance schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:47:
En de firmware niet te vergeten, is deze inmiddels een beetje stabiel/goed werkend?
Ik gebruik Firmware Versie: 2.3.7.0 Beta 1, maar ben nog geen problemen tegengekomen.

Houd er wel rekening mee, dat je op de 2.0N geen externe antennes kunt zetten. Op de Simpl wel.

Geen matches

Bedankt voor jullie antwoorden. Het is mij echter nog(steeds) niet duidelijk of het plaatsen van een 2e router nadelige implicaties geeft m.b.t. de performance e.d.

Buiten dit heeft de 2.0N tevens geen gigabit-poorten en is de WAN>LAN - LAN>WAN-doorvoersnelheid onbekend.

Zonder enige informatie hierover ben ik meer geneigd om de SIMPL te kiezen i.c.m. een omnidirectionele 10dBi-antenne.

born4trance wijzigde dit bericht 26-10-2011 19:26 (5%)

AmsterdamVideo

@born4trance Ik ben geneigd te zeggen, ga lekker voor die Simpl en blijf met je normale netwerk gewoon direkt achter de Dlink werken. De Simpl dan ergens zo dicht mogelijk bij de gevel zetten met eventueel een fontenna of andere externe antenne voor groter bereik. Dan heb je zelf het gemak van de WiFi, van het Fon netwerk voor gebruik elders, andere Fon members van het Fon bereik bij jou en je bent voor je gewone machines geen performance kwijt. Ik heb zelf een vergelijkbare situatie en heb het dan ook zo opgelost, zij het dat het hier 3 fonera classics geworden zijn (verschillende sectoren, redelijk wat straten in de omgeving hebben nu gewoonweg ook dekking dus verderop in de auto nog even je mail checken kan dan ook zonder gebruik te maken van umts of whatever..)

Thanks carnager voor het doorslaggevende bericht! :-)

ps: is het FON-princiepe nog in groeiende tendens?

>knip< (zo dan ;) )

born4trance wijzigde dit bericht 26-10-2011 23:50 (18%)

Belgacom (België) gaat vanaf 1 november Fon activeren op al hun VDSL2 modem/routers, lijkt me dus wel :)

AmsterdamVideo

@born4trance Graag gedaan.

Zoals @Petervanakelyen al aangeeft gaat Fon per November een grote stap vooruit in Belgie. Afgezien daarvan, ja, Fon groeit nog steeds (getuige ook bijvoorbeeld de maps.fon.com) maar je ziet dat dat het meeste gebeurt vanaf Maart tot circa September, zegmaar de periode dat mensen gaan plannen voor hun vakantie, op vakantie zijn of net terug gekomen zijn. Het zijn dan vooral de mensen die op reis willen kunnen internetten zonder meerkosten, bijvoorbeeld in het buitenland. In de andere maanden groeit Fon wat minder snel.. Natuurlijk helpen lokale bewoners / winkeliers initiatieven en online initiatieven bijvoorbeeld bij truckers, camperbezitters en andere doelgroepen ook bij de groei. Anyway, om je vraag in 1 woord te beantwoorden: JA.

PS. Op GoT groet iedereen elkaar standaard, het is dus niet nodig om onder je berichtje te groeten. :)

Geen matches

Oke, ik was namelijk in de veronderstelling dat dit niet meer het geval zou zijn omdat het al wat langer bestaat.

(CamperTV, here i come :) )

born4trance wijzigde dit bericht 26-10-2011 23:57 (12%)

Ik ben erg geinteresseerd in een Fonera Simpl om een tweede wifi access point aan m'n netwerk te koppelen. Op de bovenetage heb ik namelijk zeer slecht bereik met het wifi netwerk beneden, een tweede access point zou dit vehelpen.

Waarom Fon? Tegenover m'n huis bevindt zich een middelbare school, en ik heb het idee dat de leerlingen een Fon connectie tegenover hun school wel kunnen waarderen.

Nu kon ik nergens eenduidig vinden of ik via het private deel (mySpace) op de rest van mijn netwerk kan komen (NAS beneden bijv.) en hoe ik dan de Fonera Simpl moet configureren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
De uiteindelijke situatie (versimpeld):

mediaserver ===== switch ====== [Fonera Simpl]
                           ||
                           ||   boven
---------------------------||-------------------------
                           ||   beneden
                           ||
Internet ===== UPC router/modem met wireless
                           ||
       mediaserver ===== switch === NAS

Heeft iemand een soortgelijke situatie thuis ingericht en is dit goed te doen met de Fonera Simpl?

Vrienden en familie geld besparen? Schakel je voicemail uit!

Het zal ongetwijfeld komen doordat ik een beetje een prutser ben, maar wat jij wilt heb ik niet voor elkaar kunnen krijgen. Wellicht dat het met de meer geavanceerde Fonera wel kan, maar met de Simpl lukte het mij niet. Reden: het ding wil persé DHCP-servertje spelen. Als je dat uit zet (wat ik wil, omdat ik mijn eigen router dat wil laten doen), dan werkt het "open" deel ook niet goed meer.

Mocht jij er wel uit komen, dan hoor ik het graag!

Bedankt voor je reply posttoast. Ik heb nog niets besteld, ik wil eerst weten of het mogelijk is.

Ik heb inderdaad zitten kijken naar de Fonera 2.0n router. Die kan je in bridge modus zetten en dan zou het ook mogelijk moeten zijn. Nadeel is dat het (maar) een 100Mbit router en dat vind ik een beetje zonde van m'n netwerk en het geld: een router een domme switch laten zijn terwijl je voor een kwart van dat bedrag een gigabit switch hebt.

Ik zal de vraag eens uitzetten op het forum bij Fon. Mocht ik daar een goed antwoord krijgen, dan laat ik het weten.

Vrienden en familie geld besparen? Schakel je voicemail uit!

Reg. datum: 26 juli 2001
Geen matches

Ik heb het zo thuis draaien, niet zozeer wegens slecht bereik maar meer wegens wifi buitenland gratis gebruiken.
Het ding doet geen DHCP op de upload poort en via myplace kan ik prima mijn eigen netwerk op. Alleen bestandsdeling gaat wel eens stroef, maar dat hoeft niet perse door simpl te komen.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011