Gathering of Tweakers

Quicksearch
Het read only mounten werkt al perfect. Ik had die foutmelding al gelezen, maar helaas wil ik wel vista draaien. Jammer genoeg gaat dat dus nu niet werken omdat vista niet geinstalleerd wil worden op een lege ntfs partitie, ook niet als ik die aanmaak in de vista install zelf.

Overigens had ik de foutmelding wel doorgelezen, maar zit nu dus vanwege vista in dubio om ntfsfix te gebruiken :)

ik wou nu ntfsfix gebruiken op een partitie en dan krijg ik dit:
code:
1
2
sudo ntfsfix /dev/hdb2
Refusing to operate on read-write mounted device /dev/hdb2.

Als ik het unmount en dan hetzelfde uitvoer krijg ik een error, maar dat lijkt me nogal logisch omdat hij het dan volgens mij niet eens kan zien. Toch krijg ik een beetje het gevoel dat ik hier in cirkeltjes aan het werken ben |:(

DarkShadow wijzigde dit bericht 11-05-2007 15:41 (50%)

quote:
DOT schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 00:16:
[...]

Oow, gebruikersprofielen is simpel. Hieronder werkt t voor verschillende gebruikers in dezelfde logfile, en dan kan je ook nog voor bepaalde gebruikers andere tijden instellen natuurlijk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
DONE=false
while $DONE=false do
    sleep 60;
    echo "`whoami` `date +%D`" >> logfile;
    if `cat logfile | grep \`date %D\` | grep \`whoami\` | wc -l` = 115
        notify-send "Shutdown in one minute!" "This pc will power down in one minute, because your dad is an asshole."
    fi
    if `cat logfile | grep \`date %D\` | grep \`whoami\` | wc -l` = 120
        shutdown now;
        DONE=true;
    fi
done;

En je kan ook een simpel scriptje genaamd timeleft maken, dat uitleest hoeveel minuten je nog hebt. Dit zou je dan in conky op je desktop kunnen gooien.

Zoiets zou ongeveer moeten werken. Ik heb het niet getest, en ik ben geen Bash-expert, dus gooi er maar een debugger tegenaan. :)
Hmja sorry, ik zoek toch ff verder naar een gebruiksvriendelijk GUI'tje. Maar gezien alle enthousiaste reacties hier zal het er wel niet zijn :'(

getfirefox.com

quote:
DarkShadow schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:29:
Het read only mounten werkt al perfect. Ik had die foutmelding al gelezen, maar helaas wil ik wel vista draaien. Jammer genoeg gaat dat dus nu niet werken omdat vista niet geinstalleerd wil worden op een lege ntfs partitie, ook niet als ik die aanmaak in de vista install zelf.

Overigens had ik de foutmelding wel doorgelezen, maar zit nu dus vanwege vista in dubio om ntfsfix te gebruiken :)

ik wou nu ntfsfix gebruiken op een partitie en dan krijg ik dit:
code:
1
2
sudo ntfsfix /dev/hdb2
Refusing to operate on read-write mounted device /dev/hdb2.

Als ik het unmount en dan hetzelfde uitvoer krijg ik een error, maar dat lijkt me nogal logisch omdat hij het dan volgens mij niet eens kan zien. Toch krijg ik een beetje het gevoel dat ik hier in cirkeltjes aan het werken ben |:(
Huh? Je moet unmounten om chkdsk-achtige dingen uit te voeren, da's toch logisch?

1. unmount
2. ntfsfix
3. mount
klaar (hopelijk)

En je device /dev/hdb2 blijft altijd bestaan, totdat je de stekker eruit trekt ofzo. Doe maar eens dit commando voor en na de unmount:
ls /dev/hdb*

Je kan zelfs een cat doen, als je root bent. Doe dat maar niet, ben je nog even bezig ;)

MBV wijzigde dit bericht 11-05-2007 15:46 (10%)

Is 40 dagen offline: zie homepage

Ok, ik heb dat allemaal gedaan, hij geeft aan dat de ntfsfix succesvol was, maar als ik dan weer mount krijg ik deze error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
mount: special device /dev/disk/by-uuid/D268E8E268E8C677 does not exist
Volume is scheduled for check. Please boot into Windows TWICE, or
use the 'force' mount option. For example type on the command line:

mount -t ntfs-3g /dev/hdb2 /media/multimedia -o force

Or add the option to the relevant row in the /etc/fstab file:

/dev/hdb2 /media/multimedia ntfs-3g defaults,force 0 0

In windows kan ik dus op het moment niet booten, en als ik dat forceren uitvoer blijft het probleem bestaan, namelijk dat ik alleen maar kan uitlezen en niet schrijven.

@MBV, sorry voor de ietwat domme vragen, maar dit is mn 2e dag linux en dan kan een woord als mounten al vreemd in de oren klinken.

Nevermind, ik moet beter lezen, het ownership overdragen lukt nog steeds niet, maar ik heb nu wel schrijfrechten :). Helaas lukt dit truukje alleen met hdb2, als ik ntfsfix /dev/sda2 probeer krijg ik een error over een corrupte partitie en de melding dat ik chkdsk moet draaiien.

DarkShadow wijzigde dit bericht 11-05-2007 16:18 (34%)

quote:
rulus schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 08:28:
Ubuntu Studio is er, en ik moet zeggen, het ziet er alleszins goed uit. Of het ook goed werkt ga ik zeker eens testen :)
Als ik het goed begrijp installeert dit dus allemaal andere progs zodat je alles lekker kunt bewerken, maar het is geen programma opzich? Nog steeds wel handig, laat maar weten wat je ervan vindt!

BMW 325i E30 Cabrio Shadowline

Het is een complete distro gericht op de thuisstudio gebruiker. Gebaseerd op Ubuntu 7.04.
Op zich kun je de programma's die meegeleverd worden ok gewoon zelf installeren op je Linux installatie. Ik ben er wel voor. Ik draai nu Kubuntu, wanneer ik toe ben aan een verse installatie ga ik voor Ubuntu Studio. Nou maar hopen dat dit er voor gaat zorgen dat er meer virtuele synths ontwikkeld gaan worden. Een Fruityloops en Reason achtig iets voor Linux zou geweldig zijn.

Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.

And then there was silence
Reg. datum: 28 februari 2002

quote:
Matje2000 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 16:12:
[...]

Als ik het goed begrijp installeert dit dus allemaal andere progs zodat je alles lekker kunt bewerken, maar het is geen programma opzich? Nog steeds wel handig, laat maar weten wat je ervan vindt!
je kan de bronnen van ubuntustudio toevoegen zodat je alle audio, video, dtp programma's snel kan binnen halen.
Zo kan je ook alle artwork installeren.

voor degenen die ubuntustudio willen gebruiken:
code:
1
2
sudo su -c 'echo deb http://archive.ubuntustudio.org/ubuntustudio feisty main >> /etc/apt/sources.list' 
wget -q http://archive.ubuntustudio.org/ubuntustudio.gpg -O- | sudo apt-key add - && sudo apt-get update

uitvoeren in de terminal en dan met apt of synaptic zoeken naar ubuntustudio pakketen

moser wijzigde dit bericht 11-05-2007 22:16 (27%)

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

getfirefox.com

quote:
DarkShadow schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 16:08:
Ok, ik heb dat allemaal gedaan, hij geeft aan dat de ntfsfix succesvol was, maar als ik dan weer mount krijg ik deze error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
mount: special device /dev/disk/by-uuid/D268E8E268E8C677 does not exist
Volume is scheduled for check. Please boot into Windows TWICE, or
use the 'force' mount option. For example type on the command line:

mount -t ntfs-3g /dev/hdb2 /media/multimedia -o force

Or add the option to the relevant row in the /etc/fstab file:

/dev/hdb2 /media/multimedia ntfs-3g defaults,force 0 0

In windows kan ik dus op het moment niet booten, en als ik dat forceren uitvoer blijft het probleem bestaan, namelijk dat ik alleen maar kan uitlezen en niet schrijven.

@MBV, sorry voor de ietwat domme vragen, maar dit is mn 2e dag linux en dan kan een woord als mounten al vreemd in de oren klinken.

Nevermind, ik moet beter lezen, het ownership overdragen lukt nog steeds niet, maar ik heb nu wel schrijfrechten :). Helaas lukt dit truukje alleen met hdb2, als ik ntfsfix /dev/sda2 probeer krijg ik een error over een corrupte partitie en de melding dat ik chkdsk moet draaiien.
Tja, chkdsk zit nog niet in linux. En ik zou het risico niet willen nemen om het in wine uit te voeren ;). Start anders gewoon op met de windows-cd, en ga naar de rescue-console (of hoe dat ding ook heet). Dan kan je allebei je partities checkdisken, en ben je waarschijnlijk klaar.

of je mount ze read-only en converteert ze naar EXT3, kan je er vanuit windows ook bij :P

MBV wijzigde dit bericht 11-05-2007 20:35 (3%)

Is 40 dagen offline: zie homepage

01000010 01101111 01110010

Ik start Gaim op in ubuntu middels het commando "gaim" bij de opstartvoorkeuren voor mijn sessie. Bij elke start van een sessie komt Gaim met een inlogscherm die ik niet wil zien. Is het niet mogelijk wel gaim op te starten maar default niet in te loggen? Dwz, alleen inloggen wanneer ik dat kies via het Gaim icoon in de rechterbovenhoek?

Geen schaap.

Voorkeuren (Ctrl + P) -> Status / Idle -> Status bij opstarten -> Te gebruiken status bij opstarten -> Offline.

Ik gebruik het tray icon niet, dus weet niet of je dan via je tray kan connecten, maar zo sta je iig elke keer gaim op zonder in te loggen.

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

Voor de geïnteresseerden, 'k heb gisteren Ubuntu Studio even geïnstalleerd. Testje hier. Ik ben wel niet zo'n audio/video man, dus het testen van de software is minimaal.

korte vraag: ik wil ubuntu op mijn laptop installeren (zorg 1: gaat hij mijn wifi nic pakken) maar mijn cd-speler is redelijk gaar. Ik had bedacht dat ik dan wil installeren vanaf een 1 of 4gb usb stick (heb beiden). Als ik daar op google krijg ik de wereld aan sites die willen installeren OP een usb stick. Leuk maar niet wat ik wil. Enige tips? of kan ik de iso zo uitpakken op de stick?

Wh -wh-wh-wh-wh-When I raise my trig-ger fin-ger all yo' ****ers hit the deck, deck!

zoeken bij google naar 'ubuntu bootable usb stick' geeft bij mij iig een (misschien) nuttig resultaat: Ubuntu USB Install

En trouwens uiteraard ook de conventionele, officiele Ubuntu help: https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick :)

mithras wijzigde dit bericht 12-05-2007 13:44 (94%)

mag ik u danken :)
beter zoektalent dan ondergetekende. Nu nog hopen dat het werkt. Ga het gelijk proberen :)

Wh -wh-wh-wh-wh-When I raise my trig-ger fin-ger all yo' ****ers hit the deck, deck!

Community, Identity, Stability

Volgens mij is mijn hele Xubuntu (met Gnome-desktop) installatie naar de haaien na proberen te upgraden van 6.10 naar 7.04 (beide 64bit) via de upgrade manager. ;(

Moest voor de upgrade de sources.list aanpassen ("Failed to fetch" probleem), vervolgens tijdens het installeren van de nieuwe paketten kwam de melding:
quote:
Could not install the upgrades

The upgrade aborts now. Your system could be in an unusable state. A recovery was run (dpkg --configure -a).
Updaten ging gewoon verder met af en toe prompts of config bestanden moesten worden behouden of overschreven.

Met nog 10 minuten te gaan sloot het upgrade programma ineens af zonder waarschuwing en kon ik niets doen, dus besloot ik om te rebooten.

Na het rebooten krijg ik een X server error, dan maar naar tty1...
Inloggen als user gaat gewoon nog, maar geen enkel standaard Linux commando is uit te voeren.

$ ls
The program 'ls' is currently not installed. 
You can install it by typing: sudo apt-get install coreutils
-bash: ls: opdracht niet gevonden

$ sudo apt-get install coreutils
-bash: sudo: opdracht niet gevonden

Valt dit nog te reparen?

Orgy-porgy, Ford and fun, Kiss the girls and make them One. Boys at 0ne with girls at peace; Orgy-porgy gives release. | Jazzradio open-dir!

chown -R us ./base

quote:
Joost schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 13:59:
Volgens mij is mijn hele Xubuntu (met Gnome-desktop) installatie naar de haaien na proberen te upgraden van 6.10 naar 7.04 (beide 64bit) via de upgrade manager. ;(

Moest voor de upgrade de sources.list aanpassen ("Failed to fetch" probleem), vervolgens tijdens het installeren van de nieuwe paketten kwam de melding:

[...]

Updaten ging gewoon verder met af en toe prompts of config bestanden moesten worden behouden of overschreven.

Met nog 10 minuten te gaan sloot het upgrade programma ineens af zonder waarschuwing en kon ik niets doen, dus besloot ik om te rebooten.

Na het rebooten krijg ik een X server error, dan maar naar tty1...
Inloggen als user gaat gewoon nog, maar geen enkel standaard Linux commando is uit te voeren.

$ ls
The program 'ls' is currently not installed. 
You can install it by typing: sudo apt-get install coreutils
-bash: ls: opdracht niet gevonden

$ sudo apt-get install coreutils
-bash: sudo: opdracht niet gevonden

Valt dit nog te reparen?
Ik denk dat je 'path' variabelen naar de klote zijn, probeer dat even te fixen, of anders een reinstall idd.
Marion Raven fan
Reg. datum: 06 november 2004

quote:
mithras schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 13:42:
zoeken bij google naar 'ubuntu bootable usb stick' geeft bij mij iig een (misschien) nuttig resultaat: Ubuntu USB Install

En trouwens uiteraard ook de conventionele, officiele Ubuntu help: https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick :)
kan ik diezelfde methode gebruiken als ik een LiveEval-cd/dvd op usb-stick wil zetten?

After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...

Mijn Engels zegt me dat "From" niet hetzelfde is als "To", maar je kan het ongetwijfeld proberen. Ik zou wat verder Google'n en een andere howto pakken waarin de usb stick het doel is en niet het medium ;)

Marion Raven fan
Reg. datum: 06 november 2004

quote:
mithras schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 14:26:
Mijn Engels zegt me dat "From" niet hetzelfde is als "To", maar je kan het ongetwijfeld proberen. Ik zou wat verder Google'n en een andere howto pakken waarin de usb stick het doel is en niet het medium ;)
heuh, als je een installcd/dvd van stick kunt draaien dan lijkt me een livecd/dvd dan ook wel te kunnen?
Of niet?

After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...

goed hele middag lopen pielen. Heb vrij makkelijk volgens de instructies die usb stick gemaakt.

vol verwachting rebooten, kiezen voor usb... pakt ie niet :(
Ligt aan de laptop gok ik trouwens (oude PIII 900).

Nu dus met CDrom maar man wat is dat station gaar... ben nu al uur bezig met stap 1 van de install op next te drukken. Net gelukt... op naar stap 2

ding seekt zich gek. Aan de cd ligt het niet gok ik.

edit: eigenlijk een manier vinden om eerst naar harde schijf te kopieren ofzo. Of text based install. Vooralsnog maar ff door laten lopen zo.

Jazzper wijzigde dit bericht 12-05-2007 20:01 (14%)

Reg. datum: 07 februari 2004

Is er in gnome een optie om een nieuw vester in een andere workspace te openen?
Want dan zou ik die in de menu entry zetten zodat the GIMP in de andere workspace opent, ik krijg iets van die 3 vensters die ik krijg als ik het programma open.

When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle. Then I realized that the Lord doesn't work that way so I stole one and asked Him to forgive me. -Emo Philips

installatie van Feisty vanaf cdrom en usb liep niet (ligt aan mijn laptop, niet aan feisty).
Toen zag ik ineens Edgy desktop lts liggen.

die maar geprobeerd. En zowaar, een uur later (wederom de cdrom als vertragende factor) draait het! Ik kan nu toch gewoon upgraden (via gui danwel aptget) naar 7.04? Gaat erg soepel allemaal op een 256mb PIII-900Mhz moet ik zeggen. Jammer dat mijn wifi niet ondersteunt wordt. Moet ik daar weer een speciale pcmcia kaart voor fixen ben ik bang :/

Acties: [view]

Door: Pim. Moderator NOS
Yup, je moet je reposetories even veranderen (vervang dapper door feisty) en dan kan je inderdaad zo upgraden

Zo heeft mij lappie het ook gedaan (zonder fouten zelfs) :)

Wij wel Unix :P | Niet met me eens ? DM ME

Ik had vandaag wat vreemde fouten. Ik heb na mn nieuwe vista install, ubuntu weer geinstalleerd, deze keer werkte ntfs-g3 zonder fouten :). Nu ook onder ext3 geinstalleerd en met swap en home en root partitie. Grub werkte fantastisch mee door vista te herkennen en toe te voegen in het menu, dat overigens al automatisch op 10 seconden stond ingesteld. Maar nu had ik vandaag bij het starten van ubuntu al 2 keer dat ik een zwart scherm kreeg, reboot hielp een keer niet, een 2e reboot leverde gewoon een normaal werkende ubuntu op.

Kan dit aan brakke ati drivers liggen? Of heeft het te maken met vista en mogelijk ntfs-3g. Vista heeft nog geen problemen opgeleverd.

DarkShadow wijzigde dit bericht 13-05-2007 00:27 (6%)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws