Ik ben sinds 2 maanden ook echt intensief gaan kijken welke LCD tv ik wilde kopen. Kon tussen een bedrag van 750 tot 1000 euro. Her en der zijn het vaak Samsungs geweest die mijn aandacht hebben getrokken, omdat ik fijne ervaringen heb met mn samsung tft scherm en omdat een goede vriend ook een samsung LCD tv heeft en werkelijk alles ok is aan dat ding.quote:
Maar de hoofdmoot van de Samsungs binnen mijn budget draait op 60 Hz (60 beeldverversingen per seconde). Dit is duidelijk waarneembaar voor de menselijke hersenen en er treedt "judder" op bij bewegingen (denk niet alleen aan voetbal of F1, maar ook al aan een camera die van links naar rechts draait). 100 plaatjes per seconde zijn voor de hersenen echter als lastiger waarneembaar, waardoor het beeld rustiger en vloeiender verloopt bij bewegingen.
In de MediaMarkt van Utrecht zag ik 2 sharps boven elkaar geplaatst. De bovenste LC-32RD2E is voorzien van double frame driving en 4ms en kan daardoor op 100Hz draaien. Ik zag duidelijk verschil. Je hoeft hier geen kenner of mierenneuker voor te zijn om het verschil te zien. Een vriendin van mij zag het ook een keer in een andere winkel, ik vroeg haar of zij het verschil zag en ze vond bewegende beelden wel verbazingwekkend rustiger en strakker verlopen met 100Hz (Hier speelde een Ice Age DVD). Dit geeft een realistischere en prettigere weergave voor het oog en je hoofd (er zijn mensen die zo gevoelig zijn voor 60Hz dat men hoofdpijn ervan krijgt.)
In de Mediamarkt spelen ze van die Demobeelden af van Astra Satteliet TV, als je dan van die diertjes ziet lopen en de cam beweegt mee, dan is het 1 vloeiende bedoeling, bij de 60 Hz zie je ze stotterig en onrustig bewegen, vond ik na het zien van de 100Hz onprettig om naar te kijken. Tot de mate dat het onnatuurlijk of onrealistisch overkomt.
Of alleen al een voorbijrijdend treintje terwijl de camera stilstaat, zo vloeiend zie je dat echt niet op een 60Hz LCD.
Waarom denk je dat je bij die supermooie demobeelden van Sony en Samsung vaak een zo rustig mogelijk beeld ziet (daarmee bedoel ik van die promotiebeelden waarbij je het samsung of bravia logo meermaals voorgeschoteld krijgt)? Juist, om te voorkomen dan het mensen opvalt dat er judder optreedt bij snelle bewegingen. Je ziet langzaam bewegende insecten, geen snelle camerabeelden, stilstaande beelden van een mooie en kleurrijke omgeving waarbij je een mooie jongedame rustig ziet wandelen etc.
Ik heb dus sinds vorige week besloten de LC-32RD2E te bestellen. Sharp geeft hier ook gratis 3 jaar garantie op. De hoofdreden is de 100Hz voorziening en ik ben van mening dat Sharp goed bezig is op het gebied van LCD's ontwikkelen. Zo zijn ze ook de eersten die met 100Hz LCD's op de proppen zijn gekomen en zullen zeker in komende ontwikkelen met 100Hz de eersten zijn (Full HD 100Hz is er volgens mij nog niet maar zit er snel aan te komen).
Zo aantrekkelijk vind ik die 100Hz dat ik heb besloten een 37" Samsung binnen mijn budget te laten liggen, en toch ga genieten van een 32" - maar dan met 100 Hz - dat zegt toch wel iets denk ik
Daarom wil ik iedereen een advies geven en die is: zoek je een 32" LCD TV, overweeg dan zeker bovenstaand model. Je zult ook zien dat ie relatief goedkoop te vinden is op internet, in vergelijking met 100Hz Samsungs.
http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/2007/3
http://www.kieskeurig.nl/...37156C12572B900327863.htm
ParadoXygen wijzigde dit bericht 13-05-2007 14:16 (12%)