Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 10 - Open throttle Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Onderwerpen

• Smiling Pitbull
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 11-01 22:42

Smiling Pitbull

Wij willen bochten!!

quote:
Acid_Burn schreef op woensdag 18 april 2007 @ 22:24:
Mijn 1100 is anders heel goed te doseren hoor :)
Maar een 30 jarige met een vers rijbewijs is ook een n00b maar mag wel gelijk een busa rijden...

[...]

Niks kul en dat weet je. Laat me de onderzoeken en ongevalcijfers maar zien. Toon mij het verband tussen leeftijd, vermogen en rijervaring.
Dat er geen onderzoeken en cijfers voor zijn betekent niet dat het niet waar is :O

Heb jij een onderzoek nodig om te weten wat er gebeurt als je in de sloot springt? Lijkt me logisch dat je nat wordt.

Als je nou per ongeluk (uit onervarenheid) op het verkeerde moment wat aan je gashendel draait op een CB250 ga je heel wat minder snel op je smoel dat wanneer je dat op een R1 doet.
Een blok met veel vermogen vereist gewoon een meer geoefende rechterhand.

Kawasaki Zephyr 750 en GPZ750 Turbo.. oldskool baby

• DinX
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:39

DinX

Motormuis

Mja, je kan dat op 2 manieren zien. Ik denk dat ik wel een mooi uiterste heb meegemaakt.

Ik ben na 2 jaar op een XJ600S overgeschakeld op een FJR1300A. Dat is 's middags aankomen met 220kg, 60pk en 53Nm en 2 uur later weer vertrekken met 300kg, 100pk (heb hem gekocht met 100pk en 2 weken later full power laten zetten) en 134Nm onder je kont.
Ik had daarvoor nog nooit een proefrit gemaakt met dat ding. Gewoon gekeken in de winkel "die wil ik".

Toen ik daar op stapte was het ook meteen van "holy shit". Zelfs al bij het lossen van de koppeling in z'n 1 en dat eerste beetje gas. Dat werkt 2 kanten op. Je kan inderdaad door even te schrikken dat gas open trekken en naar voor schieten. Maar je kan je er ook van bewust zijn, en daardoor veel voorzichtiger gaan rijden.

Als ik eerlijk gezegd kijk hoe ik met m'n divi door het verkeer ging, als ware het een crosser (zeker in de file). Als ik dat vergelijk met hoe ik rij sinds ik de fjr heb, is dat een wereld van verschil. Natuurlijk geef je hem soms eens goed de sporen. Maar wees maar zeker dat je dat in het begin niet meteen doet. Ik durfde vorige zomer pas echt goed op het gas te gaan (daarmee bedoel ik dan echt snel dat gas open draaien richting vol gas). En pas van dit jaar echt vol gas te gaan (en dan nog oppassen in z'n 1 en 2 om niet een onverwachte wheely te krijgen. Heb het 3 weken geleden gehad en je schrikt je verrot als je het niet bewust doet ...).

Hangt misschien ook nog af van het type fiets. Ik heb nog nooit supersport gereden, maar ik denk dat het makkelijker overstappen is naar een supersport dan naar zo'n fiets als de mijne. Ik kan er compleet naast zitten, maar het lijkt me dat je met een toerenbereik van 1000 - 16.000 rpm net een tikkeltje beter kan doseren dan een bereik van 1000-9/10.000 (waarbij je bij 2000 toeren al een geweldig koppel hebt).

Ik moet dus eerlijk toegeven dat ik veiliger rij sinds ik m'n fjr heb. Maar ik had toen ook al 2 jaar rijervaring. Ik mag zelfs niet "al" zeggen, want 2 jaar stelt niks voor. Ik vind mezelf na 60k km nog altijd geen hele goede motard.

Maar over die hele 25kW regel, erg moeilijk. In "jaren" uitgedrukt zegt het ook zo weinig.
Ik ken mensen die 5000km rijden op een jaar. Ik doe er 25.000 per jaar. Lijkt me dat je dan 5 x meer ervaring hebt :? Al kan er met kilometers gewoon geknoeid worden, dus ook niet iedeaal.

Ik blijf het gewoon krom vinden dat iemand van 24+ dan in principe gewoon op een zx10R, R1, busa,... kan stappen zonder ook maar een km rijervaring (lessen neit meegerekend). Je kan dan wel zeggen "ze zijn al wat ouder, dan komt de wijsheid", maar dat is in dit gefal toch niet heel kloppend. Als ik zie wat er soms onder een helm uit komt kijkt je toch wel even "wtf". Kerels van 40-50 jaar die rondscheuren enzo.

Ik heb dus helemaal geen probleem met de 25kW regel. Vind het zelfs een perfecte regel. Maar het enige foute is dat het enkel en alleen tijdgebonden is.

DinX wijzigde deze reactie 18-04-2007 22:45 (27%)

Himalaya trip 2014:
------------------------------
GPS Tracker + Berichten sturen

Blog

• Acid_Burn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:45
quote:
Smiling Pitbull schreef op woensdag 18 april 2007 @ 22:37:
Dat er geen onderzoeken en cijfers voor zijn betekent niet dat het niet waar is :O
Aannames aannames. Zomaar dingen uit de lucht plukken en zeggen dat ze waar zijn maakt ze nog niet waar. :O
quote:
Als je nou per ongeluk (uit onervarenheid) op het verkeerde moment wat aan je gashendel draait op een CB250 ga je heel wat minder snel op je smoel dat wanneer je dat op een R1 doet.
Een blok met veel vermogen vereist gewoon een meer geoefende rechterhand.
Dat kan wel zo zijn, maar dat heeft geen drol te maken met de nieuwe regels. De regels zijn op leeftijd gebaseerd, niet op ervaring. Daarbij hoeft een motor met >35kw geen racemotor te zijn hoor. Er zijn genoeg toerfietsen met redelijk wat vermogen die veel minder wispelturig zijn dan een buikschuiver.

Zolang de regels niet op aantoonbare ervaring gebaseerd zijn, zijn het eigenlijk onzinnige regels. Iemand van 19 kan veel mer ervaring hebben dan iemand van 24 die al 6 jaar zijn rijbewijs heeft gewoon vanwege het feit dat degene van 24 mischien 2000km/jaar rijd en die van 19 30000km/jaar.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• -DG-
  • Registratie: april 2004
  • Nu online

-DG-

...

Theorie A aangevraagt voor 10 mei.

Omdat ik theorie B nog net heb gedaan en ik dus het grootste deel dan niet overnieuw hoef te leren. :Y)

Kan ik daarna tenminste echt beginnen met motorlessen. :+

... R-D1 | 15/4.5 | 28/2.0 | 40/1.4 ...

• M3rcury
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Groene gixxer

quote:
Capo schreef op woensdag 18 april 2007 @ 18:39:
[...]

Dat zijn klote momenten.. maatje van me same story. Met R1 door een hond heen, hele pak onder het bloed, hond tusen voorwiel dus in stukjes.. vraagt bij tankstation oid of ie mag bellen, ja daar maar wel eerst geld in gooien........ hallo pak onder bloed.. msischien ff bellen..

Hond dood , Marc had een pijnljik stuitje en een engeltje op z'n schouder gezien het een drukke 2 baans weg was....

Ik heb ook iets met motoren en dieren, maar hou het wel graag gescheiden ;)
Mark die ik ken? :P

Die met een wheelie zijn r1 doodreed :+

Suzuki GSX-R 600 K7!
PSN: Green-M3rcury
http://www.wax-on.nl voor Chemical Guys, Mothers Wax, Monello, Collinite, Poorboys World, EuroW, ScratchShield en Polishing Power

• Chevy454
  • Niet online

Chevy454

doet auto R&D

quote:
Nee hoor :) Met de motor heb je gewoon domweg meer kans om dood te gaan. Factor 3 keer meer en 10 keer meer kans om betrokken te zijn bij een ongeval. Een dode kip kan je niet plukken. De mensen welke veiligheid aandragen zijn een beetje naef :)

Een motor met 150pk zal idd sneller afstraffen als een motor met 50pk, zal ik zeker niet ontkennen. Maar als het echt om veiligheid ging dan had men ook een dergelijke vermogensbeperking wel ingevoerd bij auto's waar je gewoon in een 200pk sterke wagen kunt stappen na het behalen van je B als je 18 jaar bent.

Het veiligheidsaspect gebruiken ze om het te verkopen om het motorrijden te ontmoedigen. Zo ook dat van biodiesel. Het is inderdaad goed voor het milieu, jammer dat je auto er alleen kapot van gaat. Oh wacht, alle oudere auto's gaan kapot dus ze moeten allemaal investeren in een nieuwe auto welke 10 keer beter is voor het milieu. Ze willen gewoon het wagenpark verjongen en vertellen de nadelen niet.

Milieu en veiligheid....... vanuit de EU? Laat me niet lachen :)
quote:
Acid_Burn schreef op woensdag 18 april 2007 @ 22:24:
Mijn 1100 is anders heel goed te doseren hoor :)
Met die lompe constructie zal die inderdaad goed te doseren zijn, dat ding is enorm hard gesmoord :X

1100cc cartervolume vermindering -> drukstijging in het carter -> meer tegendruk dus hoe wilt het ding op toeren komen? Meer tegendruk in het carter dus ook minder vermogen. En als eindelijk de overdruk in het carter weg is gaat het carter zich vacuum zuigen omdat de zuigers naar buiten gaan en met 1100cc het cartervolume toeneemt. Iets vacuum trekken kost vermogen.

Gek dat hij dan goed te doseren valt, dat ding heeft ook geen vermogen ;) Moet je maar eens op mijn 1200cc powercruiser rijden, schijt je 7 kleuren stront als hij begint te trekken (vanaf 3000rpm, Vboost lag is weggewerkt :P )

Chevy454 wijzigde deze reactie 18-04-2007 23:44 (26%)

MSc automotive engineering. Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen.

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
Chevy454 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 23:33:
[...]

Een motor met 150pk zal idd sneller afstraffen als een motor met 50pk, zal ik zeker niet ontkennen. Maar als het echt om veiligheid ging dan had men ook een dergelijke vermogensbeperking wel ingevoerd bij auto's waar je gewoon in een 200pk sterke wagen kunt stappen na het behalen van je B als je 18 jaar bent.
Knulletjes van 17 jaar en 9 maanden in een Stilo Abarth enzo :X

Himalaya trip 2014:

Blog

• Smiling Pitbull
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 11-01 22:42

Smiling Pitbull

Wij willen bochten!!

quote:
Acid_Burn schreef op woensdag 18 april 2007 @ 22:50:
Zolang de regels niet op aantoonbare ervaring gebaseerd zijn, zijn het eigenlijk onzinnige regels. Iemand van 19 kan veel mer ervaring hebben dan iemand van 24 die al 6 jaar zijn rijbewijs heeft gewoon vanwege het feit dat degene van 24 mischien 2000km/jaar rijd en die van 19 30000km/jaar.
Volgens mij herhaal je hier wat ik zelf al aangaf; ze zouden moeten kijken naar km's ervaring.

En verder denk ik dat oudere mensen toch idd rustiger rijden gemiddeld dan jonge gasten (ben zelf net op mn plaat gegaan door jeugdige overmoed of onervarenheid, remember).Die hebben misschien thuis al wat kroost zitten bijvoorbeeld, dat remt toch harder :P Nu zal je wel weer gaan roepen dat er genoeg oude gekken rondrijden.. maar ik heb het over gemiddeld.

De rechterzijkant van mijn rechterbeen is sinds vandaag aardig paars trouwens, net als een deel van mn linkervoet :D Ook is mijn linkerenkel goed dik. Wat ben ik blij dat ik een leren pakkie aanhad en een goede helm op mn kop :X

Kawasaki Zephyr 750 en GPZ750 Turbo.. oldskool baby

• rimpeldinky
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12-10 21:07
quote:
Smiling Pitbull schreef op donderdag 19 april 2007 @ 08:46:
[...]

Volgens mij herhaal je hier wat ik zelf al aangaf; ze zouden moeten kijken naar km's ervaring.

En verder denk ik dat oudere mensen toch idd rustiger rijden gemiddeld dan jonge gasten (ben zelf net op mn plaat gegaan door jeugdige overmoed of onervarenheid, remember).Die hebben misschien thuis al wat kroost zitten bijvoorbeeld, dat remt toch harder :P Nu zal je wel weer gaan roepen dat er genoeg oude gekken rondrijden.. maar ik heb het over gemiddeld.

De rechterzijkant van mijn rechterbeen is sinds vandaag aardig paars trouwens, net als een deel van mn linkervoet :D Ook is mijn linkerenkel goed dik. Wat ben ik blij dat ik een leren pakkie aanhad en een goede helm op mn kop :X
ik denk dat er veeel half-dode bij zitten in het verkeer onder de oudjes, werd laatst thuisgebracht door de grootmoeder van een collega door een 30km zone ivm een school dat mens reed om half 1 snachts nog geen 20 daar en autos er achter maar seinen :'( mijn god ik wilde er uit!

*burp*

• DieterVDW
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 29-10 21:22
Vraagje: Op welke manier benvloedt je geluidsdemper eigenlijk de prestaties?
Waarom moet een motor afgesteld worden op de demper (of omgekeerd)?

• DinX

DinX

Motormuis

[chevy-mode]

14,7 op 1

[/chevy mode]

:+

Himalaya trip 2014:

Blog

• charrel
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 23:41

charrel

BMW R1200GS

quote:
DieterVDW schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:27:
Vraagje: Op welke manier benvloedt je geluidsdemper eigenlijk de prestaties?
Waarom moet een motor afgesteld worden op de demper (of omgekeerd)?
Een meer open demper laat de weerstand afnemen van de uitlaatgassen om het pand te verlaten.
Zodra je blok makkelijker zijn uitlaatgassen kwijtraakt kan door vermindering van de druk betekent dit vaak dat je motor wat armer komt te staan. Dit betekent dat hij naar verhouding dan minder benzine krijgt, dit kan dus schadelijk zijn voor je motor als de afstelling tussen de benzine/ luchtverhouding teveel veranderd is.
Doordat uitlaatgassen makkelijker weg kunnen kan er meer vermogen vrijkomen, dat hangt een beetje af van de situatie voor de vervangings demper.

charrel wijzigde deze reactie 19-04-2007 11:57 (9%)

• Chevy454
  • Niet online

Chevy454

doet auto R&D

quote:
DinX schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:48:
[chevy-mode]

14,7 op 1

[/chevy mode]

:+
Het is geen auto :|

MSc automotive engineering. Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen.

• DinX

DinX

Motormuis

Sorry :+

13,1 dan ? :p

DinX wijzigde deze reactie 19-04-2007 12:51 (51%)

Himalaya trip 2014:

Blog

• DieterVDW
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 29-10 21:22
quote:
charrel schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:55:
[...]

Een meer open demper laat de weerstand afnemen van de uitlaatgassen om het pand te verlaten.
Zodra je blok makkelijker zijn uitlaatgassen kwijtraakt kan door vermindering van de druk betekent dit vaak dat je motor wat armer komt te staan. Dit betekent dat hij naar verhouding dan minder benzine krijgt, dit kan dus schadelijk zijn voor je motor als de afstelling tussen de benzine/ luchtverhouding teveel veranderd is.
Doordat uitlaatgassen makkelijker weg kunnen kan er meer vermogen vrijkomen, dat hangt een beetje af van de situatie voor de vervangings demper.
Ik snap nog niet 100% waarom de motor armer komt te staan als de uitlaat druk vermindert.
Meer druk in de uitlaat betekent toch dat minder lucht de cylinderkamer verlaat, waardoor je dus net een armer mengsel zou moeten krijgen bij mr tegendruk (want meer lucht en evenveel benzine)?

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13:14

ToolkiT

brit-tweaker

quote:
DieterVDW schreef op donderdag 19 april 2007 @ 13:43:
[...]

Ik snap nog niet 100% waarom de motor armer komt te staan als de uitlaat druk vermindert.
Meer druk in de uitlaat betekent toch dat minder lucht de cylinderkamer verlaat, waardoor je dus net een armer mengsel zou moeten krijgen bij mr tegendruk (want meer lucht en evenveel benzine)?
denk dat het is doordat door de hogere druk van uitlaat er meer druk en dus meer lucht in motor kan, en dus ook meer brandstof omde lucht/brandstof verhouding goed te houden..

Maar rijd een motor met open uitlaat dan in theorie zuiniger??

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• DinX

DinX

Motormuis

Als die goed afgesteld is juist niet. (/me schuilt al voor chevy die hem nu gaat neerbliksemen) :p

Himalaya trip 2014:

Blog

• charrel

charrel

BMW R1200GS

Hij komt armer te staan omdat ie door verlaging van de druk inderdaad meer kan verbranden omdat hij het ook makkelijker kwijt kan.
Het mengsel wat de cilinder ingaat moet gewoon in de juiste verhouding naar binnen. Mijne is juist zuiniger geworden omdat hij gewoon beter is afgesteld dan dat ie standaard uit de fabriek rolt. Ik hoef de gaskleppen ook minder ver open te, bij bepaalde snelheden, zetten omdat hij meer vermogen heeft gekregen in het middengebied.
Middelste carb's hadden om de een of andere vage reden ook een grotere diameter sproeier......
Dit hoort dus niet, dat heb ik nagekeken.
Meeste mensen die een andere pijp erop zetten "gebruiken" deze dus ook waarvoor ie is, dus zullen ze niet zuiniger rijden :+

• Chevy454
  • Niet online

Chevy454

doet auto R&D

het zit em allemaal in de universele gaswet.
quote:
charrel schreef op donderdag 19 april 2007 @ 14:23:
Hij komt armer te staan omdat ie door verlaging van de druk inderdaad meer kan verbranden omdat hij het ook makkelijker kwijt kan.
Das wel erg simplistisch uitgelegd, het is wel net iets igewikkelder dan dat. Het heeft allemaal te maken met de thermische uitwisselingen van de gassen, het gevolg van de dichtheid daarop, de werking van de Constant Verlies carb en de weerstand van de uitlaatgassen icm de vacuumwerking van de uitlaatgassen.

Dat zijn al 4 redenen meer dan de enkele van jou ;) Het laten ademen is 1 aspect welke verandert maar dat verandert ook meteen de invloeden van de 4 anderen. Het is de harmonie van die 5 welke van belang is.
quote:
DieterVDW schreef op donderdag 19 april 2007 @ 13:43:
Minder tegendruk betekent meer gassnelheid en een hogere vacuum in de motor. Aangezien het vacuum constant moet blijven bij constant verlies carbs moet er wel wat gebeuren met de brandstof toevoer... namelijk de naald moet omhoog gaan maar die is niet voor dat profiel afgesteld dus zul je dat moet afstellen.

Maar maar.. er wordt toch ook meer benzine in gezogen? Ja maar de sproeier is voor een bepaald debiet afgesteld en aangezien dat te laag is moet de motor arm lopen met gevolg dat de verbrandings trager loopt en er meer restgassen in de cilinder zitten onder hoge druk welke allemaal nog sneller naar buiten willen gaan en zo nog armer gaat lopen. En dat is allemaal warmte welke verloren gaat op een verkeerde manier.

Chevy454 wijzigde deze reactie 19-04-2007 19:03 (165%)

• charrel

charrel

BMW R1200GS

quote:
Snapt ie het zo wel denk je? lol _/-\o_

charrel wijzigde deze reactie 19-04-2007 20:03 (3%)

• Chevy454
  • Niet online

Chevy454

doet auto R&D

quote:
charrel schreef op donderdag 19 april 2007 @ 20:03:
Snapt ie het zo wel denk je? lol _/-\o_
If you can't stand the heat, get out of the kitchen :P
Het is niet zo heel moeilijk hoor :+

Je moet gewoon weten hoe een constant verlies carbu werkt :+

• rimpeldinky
moet idd zeggen dat chevy's uitleg altijd op een vreemde manier erg duidelijk en te begrijpen is

*burp*

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
rimpeldinky schreef op donderdag 19 april 2007 @ 21:59:
moet idd zeggen dat chevy's uitleg altijd op een vreemde manier erg duidelijk en te begrijpen is
^^ Met dom

Himalaya trip 2014:

Blog

• rimpeldinky
quote:
ook altijd dat *DOH* gevoel? van hmm daar had ik bij na moeten denken (achteraf)? :P

*burp*

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
quote:
Chevy454 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 21:55:
[...]

Je moet gewoon weten hoe een constant verlies carbu werkt :+
En waarom bestaat deze post dan maar uit 3 regels? :N ;)

De 'term' 'CVK' carburateurs ken ik overigens wel, Constant Vacuum ofzo toch?

Osiris wijzigde deze reactie 19-04-2007 22:49 (14%)

• Chevy454
  • Niet online

Chevy454

doet auto R&D

quote:
Osiris schreef op donderdag 19 april 2007 @ 22:47:
En waarom bestaat deze post dan maar uit 3 regels? :N ;)
Ik kan geweldig uitleggen :+
quote:
De 'term' 'CVK' carburateurs ken ik overigens wel, Constant Vacuum ofzo toch?
Het is CV ;) Constant Vacuum idd maar ik noem het Constant Verlies wegens de vertraagde reactie van de diafragma welke onderdruk gestuurd wordt. (meer onderdruk, diafragma meer omhoog, naald gaat ook meer omhoog, meer benzine)

CVK komt niet van Keihin maar van Kawasaki ;) Is een aanduiding bij sommige Kawa carbs.

• Capo
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
quote:
M3rcury schreef op woensdag 18 april 2007 @ 23:02:
[...]

Mark die ik ken? :P

Die met een wheelie zijn r1 doodreed :+
Als ie ut Mares komt dan is het waarschijnlijk dezelfde :+

Maar vermogen gerelateerd aan ongevallen..

Gisteren is mijn 1000 afgesteld kwa veren door hk suspension. Het is nu echt een 600 kwa stuur gedrag.

Maar hij is wel zo gruwelijk vergif als je het gas open draait. Je weet niet wat je over komt bij volle acceleratie.

Kijk op snelweg is het wel enigzins te behapstukken zolang je maar recht door gaat en niet al te veel verkeer hebt.

Echter vol gas op van die 80 km/h verbidings wegen als bijv van Veghel naar Helmond (niet langs kanaal) dan is het toch wel ff andere koek..

Het ligt altijd aan de bestuurder en de rechterhand maar dan nog kan rechterhand die veel vermogen afgeeft toch erg vervelend zijn. Highsiders of wat te spreken van dat je zo snel zo hard rijd en dat alles dus sneller dichterbij komt als je verwacht.. en dan moet je dus gaan remmen/sturen.

No matter how good she looks, someone, somewhere, is tired of her sh!t.

• PsychoHellDude
  • Registratie: december 2001
  • Nu online
quote:
-DG- schreef op woensdag 18 april 2007 @ 22:54:
Theorie A aangevraagt voor 10 mei.

Omdat ik theorie B nog net heb gedaan en ik dus het grootste deel dan niet overnieuw hoef te leren. :Y)

Kan ik daarna tenminste echt beginnen met motorlessen. :+
let me know :) ik heb dan mijn motor verkeersexamen

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

quote:
zolang het lingo boekje niet te vaak gebruikt word idd wel ja :)

• Chevy454
  • Niet online

Chevy454

doet auto R&D

quote:
Ik ben niet vreemd :( Ik ben excentriek :P

Maar mijn uitleg is altijd "half half" want ik wil juist dit bekomen:
quote:
rimpeldinky schreef op donderdag 19 april 2007 @ 22:30:
ook altijd dat *DOH* gevoel? van hmm daar had ik bij na moeten denken (achteraf)? :P
De uitleg is altijd _net_ voldoende om je op gang te helpen en de eindconclusie zelf te bekomen door na te denken.

Chevy454 wijzigde deze reactie 20-04-2007 11:47 (9%)

• snars
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
quote:
Capo schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 07:59:
Het ligt altijd aan de bestuurder en de rechterhand maar dan nog kan rechterhand die veel vermogen afgeeft toch erg vervelend zijn. Highsiders of wat te spreken van dat je zo snel zo hard rijd en dat alles dus sneller dichterbij komt als je verwacht.. en dan moet je dus gaan remmen/sturen.
Schijnt ook te kunnen op een Suzuki GS500e :o
Je moet wel heel koelbloedig zijn om goed te reageren op een dreigende highsider, damn. Heb je dat wel es gehad?

Totdat ik zelf ging leren rijden heb ik nooit echt stil gestaan bij de werkelijke risico's van motorrijden. Ik weet van klimmen in klimhallen en in de Alpen dat je maar beter van tevoren in je hoofd kan hebben wat er mis kan gaan, dus ik verdiep me nu in de minder prettige kanten van het motardschap.
Ik erger me nu eigenlijk harder aan motorrijders die onnodige risico's nemen dan eerst.

Gister reed ik op de A325 vlak voor Lent/Nijmegen, toen een jongen op een gifgroene Kawa supersport met bijbehorend pak al bumperklevend achter een auto twee banen naar rechts wisselde om vlak voor mijn auto langs de afslag te pakken. Als een van de vier betrokken auto's plotseling had geremd (niet ondenkbaar op dat drukke punt), had hij nauwelijks op tijd kunnen reageren met z'n blitse supersport.
Vroegah had ik gedacht: "Achja, weer zo'n mafkees. Alle motorrijders rijden zo, dus het zal wel." Nu denk ik: "Sukkel, waarom geef je jezelf zo weinig veiligheidsmarge? Het kan ook anders..".

De grote groep mensen die iedere dag met hun grijze toermachien of oude brik redelijk rustig en onopvallend naar werk/school rijden, is inderdaad...onopvallend. Dat is natuurlijk goed voor het imago van motorrijders, maar eigenlijk ook wel een nadeel: je ziet ze nauwelijks, tenzij je er op let. Ik vind mezelf geen nonchalante automobilist, maar ik let nu pas echt goed op motorrijders.
Als automobilist ben je getraind in het herkennen van koekblikken en langzame fietsers, motoren vallen in geen van beide categorien. Bij de autorijopleidingen wordt niet expliciet aandacht besteed aan motorrijders, en Koos Spee en zijn BVOM is vooral obsessed met de maximumsnelheid en het van de buis halen van TV-programma's waar meneer zelf niet mag langskomen om zijn verkeersevangelie uit te dragen. Als de basisscholen weer beginnen zie je overal spandoeken, waarom zijn er in het voorjaar geen spotjes over motorrijders op TV? Neem deze: Think! Motorcycle safety. Ok dat is eigenlijk geen goed voorbeeld, die motor rijdt aan de verkeerde kant van de weg!! 8)7 |:( :P
Het houdt me wel bezig dus. Ik ben best geschokt door sommige topics op M-F, over weer een jonge gast die z'n einde vindt achterop een vrachtwagen of tussen een vangrail. Goed, genoeg veiligheidspraat.

Iets anders...ben ik heel stom als ik kijk naar een tweedehands Kawasaki ER-5n? :X :P

snars wijzigde deze reactie 20-04-2007 12:14 (3%)

I reject your reality, and substitute my own.

• Chakotay
  • Laatst online: 13:31

Chakotay

Lick here to continue

Een ER-5 n is toch een prima motor om mee te beginnen? Die dingen worden net als de ER6 best veel als lesmotor gebruikt zelfs :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

• shaggy8675
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:02

shaggy8675

Misantroop pur sang

Zo, eindelijk is hij er dan :)

Shaggy's TL1000R
http://tweakers.net/ext/f/c7aab6b6a0024c89bbe4e99d39e57da1/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/dcda5a20b9440fdd411b2b0cd8e0adb2/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/eff3efdfa02810f75117246d6b226ae6/thumb.jpg

Je krijgt alleen zo'n pijn in je gezicht en kaken van deze motor...
Ik kan namelijk niet stoppen met glimlachen :)

( mag gerust een foto voor de openingspost gepakt worden. ALs ik eens andere heb speel ik dat wel door )

• JdM
  • Laatst online: 29-10 20:08

JdM

Gas?Gas!

quote:
shaggy8675 schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 17:21:

Shaggy's TL1000R
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

( mag gerust een foto voor de openingspost gepakt worden. ALs ik eens andere heb speel ik dat wel door )
_/-\o_ maak eens een geluidsfragmentje :9~

Dolce et decorum est in taberna mori

• shaggy8675

shaggy8675

Misantroop pur sang

quote:
JdM schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 17:24:
[...]

_/-\o_ maak eens een geluidsfragmentje :9~
Zal ik het weekend wel eens doen, nu eerst even rijden 8)

• rimpeldinky
mooi ding!

*burp*

• Yoshi
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 03-09 19:50
quote:
snars schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 12:03:
[...]
waarom zijn er in het voorjaar geen spotjes over motorrijders op TV? Neem deze: Think! Motorcycle safety. Ok dat is eigenlijk geen goed voorbeeld, die motor rijdt aan de verkeerde kant van de weg!!
Ja, maar in het filmpje spelen ze vals! Eerst zie je de moto totaal niet, en daarna laten ze zien wat je had moeten zien. Maar dan gaat de camera net dat stukje verder...

• rimpeldinky
het ongeluk is gelukkig ook niet echt _o- zit er gewoon overheen gelayered

*burp*

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

quote:
Yoshi schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 17:38:
[...]

Ja, maar in het filmpje spelen ze vals! Eerst zie je de moto totaal niet, en daarna laten ze zien wat je had moeten zien. Maar dan gaat de camera net dat stukje verder...
that the point niet waar.. als hij de eerste keer beter gekeken had was er geen ongeluk geweest..

• endless
  • Registratie: april 2004
  • Niet online

endless

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
Nette motor shaggy!

Ik heb vandaag weer een 2,5 uur gelest..
Zelfs alleen speciale verrichtingen doen is al een genot!
Heerlijk, dat rijden..

Halve bocht gaat nu een stuk beter, dat kijken is gewoon ff wennen..
Uitwijkmanouvre is supergaaf! (Niet dat ik hem vaak hoop te gaan gebruiken.)

Over 2e week mijn eerste examen, op 8 mei dus!
Op 9 mei theorieexamen (het zit stampvol overal in brabant.. :X) en op 12 juni mijn 2e examen.

Moet goedkomen! 8)

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:40

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Wise enough to play the fool

quote:
shaggy8675 schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 17:21:

Shaggy's TL1000R
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Wat een beauty man! Die zou ik echt wel n de huiskamer, vr de TV zetten; hier kan je uren naar kijken!

"I've always loved the crackle of old records"

• shaggy8675

shaggy8675

Misantroop pur sang

Zo, net even een paar uurtjes weze rijden. Damn wat rijdt ie lekker. Beetje wennen aan waneer het vermogen erin komt. Maar verders heerlijk.

Leuk geluidje zo met die open pijpen 8) Zal morgen wel eens een kort filmpje proberen te maken voor de liefhebbers. Jaja, grote klappen, snel thuis
http://tweakers.net/ext/f/9ffdb35937b520c6325f17dde1a671af/full.gif

• ZiegoM
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18-10 01:55

ZiegoM

Yammie R1

Mooie fiets Shaggy :9
Ik hou wel van zo'n dikke beul.

Na mijn afgebroken schokbreker een tijdje terug heb ik een tweedehandse vervanger onder mn motor laten leggen. Nu is deze pas weer lek gegaan, dus moest ik weer een nieuwe hebben :( ...

Nu heb ik er een van een YZF600 Thundercat gekocht (heeft hetzelfde frame, blok, achterbrug etc als mijn FZR600R). Nu heb ik hem er zelf maar op gemonteerd ipv het laten doen, en het viel best mee :P Enige probleem was het losse reservoir wat mn originele shock niet had. Die moest ik dus ergens laten... heb hem nu onder de zijkant van de kont gehangen (had ik gezien op foto's van andere motoren).

Piccies:

http://members.chello.nl/w.bindels/nieuweshock1.jpg

http://members.chello.nl/w.bindels/nieuweshock2.jpg

ZiegoM wijzigde deze reactie 20-04-2007 21:46 (3%)

\_Specs_/

• Chevy454
  • Niet online

Chevy454

doet auto R&D

Ziet er nog eens geil uit ook :+

• shaggy8675

shaggy8675

Misantroop pur sang

Ziet er idd fraai uit dat dempertje zo. Als je maar geen Red-Bull blikje eromheen wikkelt. Dat is zo 1998...
Die demper is natuurlijk wel wat beter instelbaar of niet? Is wel fijn als je wat meer mogelijkheden hebt af en toe.

[dikke klopper modus]
Hehe, ben bijna klaar met lachen, maar je krijgt idd best lange armen van zo'n fiets... hehe
[/wat minder dikke klopper modus]

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

quote:
shaggy8675 schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 21:53:
Ziet er idd fraai uit dat dempertje zo. Als je maar geen Red-Bull blikje eromheen wikkelt. Dat is zo 1998...
Die demper is natuurlijk wel wat beter instelbaar of niet? Is wel fijn als je wat meer mogelijkheden hebt af en toe.

[dikke klopper modus]
Hehe, ben bijna klaar met lachen, maar je krijgt idd best lange armen van zo'n fiets... hehe
[/wat minder dikke klopper modus]
Ja, klopt deze demper is naast die grote plastic ring aan de bovenkant vd demper ook instelbaar dmv een schroefje op het reservoirtje... Weet er alleen niets vanaf, maar dat ga ik wel ff opzoeken op de diverse fora :P

\_Specs_/

• Chevy454
  • Niet online

Chevy454

doet auto R&D

Ingaande demping als ik me niet vergis...

De zuiger gaat naar binnen dus het volume boven de zuiger neemt af maar omdat er onder de zuiger nog de zuigerstang zit kan niet alles naar de onderkant van de zuiger gaan dus moet de stikstofbalg krimpen om het extra volume te compenseren. Door de stroom van olie naar de balg te smoren regel je ook de demping....

Zo is het :)

Chevy454 wijzigde deze reactie 20-04-2007 22:31 (3%)

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

quote:
Chevy454 schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 22:17:
Ingaande demping als ik me niet vergis...

De zuiger gaat naar binnen dus het volume boven de zuiger neemt af maar omdat er onder de zuiger nog de zuigerstang zit kan niet alles naar de onderkant van de zuiger gaan dus moet de stikstofbalg krimpen om het extra volume te compenseren. Door de stroom van olie naar de balg te smoren regel je ook de demping....

Zo is het :)
Volgens dit artikel is de schroef op het potje iig de 'compression'.
Er staan gelukkig ook de standaard en aanbevolen instellingen bij, dus ik kan morgen eens gaan testen :P

PB_suspension_2003.pdf

\_Specs_/

• Chevy454
  • Niet online

Chevy454

doet auto R&D

quote:
ZiegoM schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 22:59:
Volgens dit artikel is de schroef op het potje iig de 'compression'.
Ingaande dus :P Inveren of indrukken of compressie ;)
Maar ingaande demping merk je in het doorzakken van de achterkant bij het hard acceleren. (mits je veervoorspanning goed staat).

Zet je die helemaal dicht dan ga je sneller op het achterwiel als ik goed redeneer Bij het wheelien komt de kracht anders te staan op de schokbreker dus gaat hij uitveren.

Eerder gepost:

Wellicht al bekend, maar een beetje verstopt op de Nederlandse Ohlins site vond ik dit:

Suspension set-up

Introduction
Unfortunately there is no literature that can give you the perfect machine setup. Also suspension setup is individually dependent on the rider (style, preference) and track conditions, which vary from race to race. We can therefore only try to give you guidelines and ground rules for the chassis setup of your machine.

General guideline
The general guideline in road racing isthat the suspension has to support the tyres to create the best possible grip. For this reason suspension plays it's most important role in corners, chicanes, acceleration and braking. In the straight line the suspension works satisfactory if it can absorb the bumps without causing instability.

Suspension stroke
A road race bike should normally not use its full suspension stroke, although on some circuit one or two big bumps or hollows can cause the suspension to bottom. Also landing of front wheel after wheelies can cause excessive use of the front fork stroke. If suspension bottoms in big bump or hollow, it should not automatically mean that the suspension should be set more hard. However, if suspension bottoms at the place were the maximum grip is essential the tyre cannot create the best traction, because it also has to perform as spring. Adjusting the setting is necessary. During every riding session the suspension stroke should be carefully checked.When tyre grip and lap times improve, the suspension has a harder job. So, setting must be set harder. On the opposite, when it starts raining tyre grip and lap times go down, in that case a softer setting should be applied.

Suspension setup
Before starting suspension setup, read the owners manual!
A tip, do your changes in suspension setup one by one, try to learn what effect each individual adjustment has on your bike and take notes!

Static sag without rider
Hold the bike upright on a flat surface. Independently lift front and rear until the suspension is fully extended, the value should be approximately:

Type Front sag /Rear sag
Super Bike 20-30 mm /5-10 mm
Super Sport 20-30 mm /5-10 mm
RR 250 15-25 /mm 0-5 mm
RR125 15-25 mm /Just top out 0 mm

Note: An RR 125 cannot afford to loose the momentum that the sag would give in a straight line (loss of top speed). The static sag is adjusted by the spring preload. The procedure is the same for the front fork and rear shock.

Static sag with rider
The accepted manner to adjust the spring ratio is to measure how much stroke is used with the rider sitting on the bike in straight line position (behind fairing) after you have set the correct static sag without rider. Normally 1/3 of the full stroke is a good starting point for all machines. This is only a guide line for the right spring ratio. The final check must be done on the circuit.

Note: Ohlins racing shocks features a "top-out" spring to prevent the shock from extending to quickly, causing the rear wheel to jump under braking. The top-out spring also effects the negative sag, making it difficult to adjust the sag with the shock on the bike.

Your Ohlins shock is delivered with the correct spring preload set and we recommend you to use this value for the basic setup. Ride height should be adjusted with the ride height adjuster on the bike or on the shock.

Rebound damping
Rear suspension
Too much rebound damping can cause:

The rear "jumps" on the bumps instead of following the surface.
The rear "jutters" under braking.
It holds the rear down with the result that the bike will understeer!
It can cause overheating in the hydraulic system of the shock absorber and make it fade, in other words, it will loose damping when hot.
Too little rebound damping can cause:

The rear "tops out" too fast under braking, causing the rear wheel to jump
The bike feels unstable.
Front suspension
Too much rebound damping can cause:

Oversteering!
It will give poor grip of the front tyre.
It feels like the front wheels will tuck under in corners.

Too little rebound damping can cause:

Understeer!
The front can feel unstable.

Compression damping
Rear suspension
Too much compression damping can cause:

The rear wheel to slide under acceleration .
It can give a harsh ride over bumps.
Too little compression damping can cause:

The rear wheel start to bump sideways under acceleration out of the corner.
The bike will squad too much (rear is too low), that will cause the front to loose grip.
Front suspension
Too much compression damping can cause:

Good result during braking.
Feels harsh over the bumps.
Too little compression damping can cause:

Strong diving of the front.
Adjustment advice:
Compression damping should be adjusted together with front fork oil level.

Spring ratio
Rear
Too hard spring ratio:

Gives easy turning into corners.
Makes the rear feel harsh.
Create poor rear wheel traction.
Too soft spring ratio:

Gives good traction in acceleration.
Creates understeer in entry of corner.
Makes too much suspension travel which will make it difficult to "flick" the bike from one side to the other in a chicane.
Will give a light feeling in the front.
Front
Too hard spring ratio:

Good under braking.
Creates understeer.
It feels harsh in the corners.
Too soft spring ratio:

Gives easy turning into corners.
Creates oversteer.
Can cause front to tuck under.
Bad under braking (diving).

Front fork oil level
First see manual. The modern front fork of cartridge type is very sensitive for oil Ievel changes, because of the small air volume Air inside the front fork works as a spring. The different level of oil effects the spring ratio from the middle of the stroke and has a very strong effect at the end of the stroke.

When the oil level is raised:
The air spring in the later half stage of travel is stronger, and thus the front forks harder.

When the oil level is lowered:
The air spring in the later half stage of travel is lessened, and thus the front forks are softer. The oil level works most effectively at the end of the fork travel.

Note: Adjust the oil level according to your manual.

Staan wellicht nog wat onbekende dingetjes bij voor de vering-afstellers onder ons... :)

Veel afstel-fun :P

Nederlands + beknopt:

VOOR
Te weinig ingaande demping
*Te snel en diep duiken bij remmen* Doorslaan

Te veel ingaande demping
*onrustig bij oneffenheden*voorwiel stapt opzij in hobbelige bochten*traag insturen door hoogblijvende voorzijde

Te weinig uitgaande demping
*voorzijde is deinerig.*onnauwkeurig insturen*stuiteren tijdens hard remmen

Te weinig veervoorspanning
*vork zakt te ver in*kans op doorslaan*stuiteren tiijdens hard remmen*verminderde rechtuit stabiliteit

Te veel voorspanning
*verlies van wegcontact (bij acceleratie - kuilen - hobbels)*veert te weinig uit*voorzijde staat te hoog*voelt stug aan

Te zachte veren
*veert te ver in*te diep duiken/doorslaan bij remmen*te grote veerbeweging bij lastwisselingen.

Te harde veren
*stug en springerig.*absorbeert oneffenheden slecht*geen gebruik volledige veerweg

ACHTER
*veert te snel in bij acceleratie*doorslaan

Te veel ingaande demping
*stuitert aan de achterzijde*slecht wegcontact bij hobbelig wegdek

*deinerige achterzijde*komt achter te sterk omhoog bij remmen*achterkant wipt op bij hobbels

Te veel uitgaande demping
*stugge achterzijde*"omlaag pompen"achterzijde bij opeenvolgende hobbels*stuurt traag door lage achterzijde

*achter zakt te diep in*doorslaan*traag sturen

Te veel voorspanning
*verliest wegcontact bij hobbelig wegdek*Nerveus door hoge achterzijde

Te zachte veer
*achterzijde zakt te ver in*doorslaan + deinerig

Te harde veer
*stugge achterkant*springerig gedrag*weinig grip op de weg

Succes!

Eventjes van M-F gejat :P Heb geen zin om alles weer te beredeneren :P
Bold: Had ik toch nog gelijk ook :+

Chevy454 wijzigde deze reactie 20-04-2007 23:19 (107%)

• rimpeldinky
pff, ik heb dikkere olie voor mijn XT600 vork gehaald met nieuwe keerringen en stofringetjes ivm mijn kilotjes teveel en that should do the trick, wat nou instelbaar? :+ 1982 :Y)

*burp*

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

quote:
Bedankt,

Ik vind mijn vering voor eigenlijk te slap, bij remmen duikt hij heel erg. Misschien wat meer ingaande demping dus. Denk dat dit wel niet alles kan verhelpen en ik beter progressieve veren kan plaatsen.

Achter wat meer ingaande demping zal ook wel helpen, dat is dus die compression? Schroefje op het reservoir dus.

Ik ga morgen eens spelen na de olie en koelvloeistof te hebben vervangen :P Heb nu ook pas een km of 15 met die nieuwe shock gereden...

ZiegoM wijzigde deze reactie 20-04-2007 23:40 (5%)

\_Specs_/

• Capo
  • Niet online
Vering afstellen :

http://www.hksuspension.nl/uitgebreid_techniek.php?pid=4

Ziego M : Bel even met een vering specialist en laat ze even op zoeken hoeveel kg veer er op beide motors zit! Kan zijn dat op de een bijv. een 80 kg veer zit en op de andere een 70kg veer (is druk , geen lichaams gewicht. En dat verschil kan je opeens heel erg gaan merken :) better safe then sorry.
quote:
snars schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 12:03:
[...]

Schijnt ook te kunnen op een Suzuki GS500e :o
Je moet wel heel koelbloedig zijn om goed te reageren op een dreigende highsider, damn. Heb je dat wel es gehad?
ER5 is cool :)

Maar highsider gelukkig nog noooit. wel ebetje uitbreken bij acceleren ofzo maar nooit echt highsider, godzijdank.

Maar op die motor.. zo'n GS is ook niet gebouwd om echt te gaan gummen... bedoel je vering gaat pompen, je banden zijn geen echte plakkers, je frame begint te werken..

Highsider kan op iedere motor maar 50pk is heel wat anders als 150pk :)

Een 600cc is heel wat makkelijker hanteer baar. Maar vroeger was de ZZR600 de snelste productie fiets, nu is het de beste beginners fiets (en het verkeer is stuk drukker geworden)

Op een te zware motor beginnen is vaak net zoiets als je cel delen met een grote neger. Je beseft dat het zeer zou kunnen gaan doen maar eigenlijk is het enkel kwestie van wanneer en hoelang je er last van blijf thouden.

Capo wijzigde deze reactie 21-04-2007 00:20 (15%)

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Groene gixxer

quote:
Chevy454 schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 23:03:

ACHTER
*veert te snel in bij acceleratie*doorslaan

Te veel ingaande demping
*stuitert aan de achterzijde*slecht wegcontact bij hobbelig wegdek

*deinerige achterzijde*komt achter te sterk omhoog bij remmen*achterkant wipt op bij hobbels

Te veel uitgaande demping
*stugge achterzijde*"omlaag pompen"achterzijde bij opeenvolgende hobbels*stuurt traag door lage achterzijde

*achter zakt te diep in*doorslaan*traag sturen

Te veel voorspanning
*verliest wegcontact bij hobbelig wegdek*Nerveus door hoge achterzijde

Te zachte veer
*achterzijde zakt te ver in*doorslaan + deinerig

Te harde veer
*stugge achterkant*springerig gedrag*weinig grip op de weg
Dank je.. daar heb ik dus last van.. als ik hem van de ene naar de andere kant overgooi, dan komt de veer weer omhoog, en komt het achterwiel los van de grond (volgens de gene die achter me reed) Maar ik kan alleen mijn achterveer niet instellen. Ff kijken hoe ik dat ga oplossen -O-

Suzuki GSX-R 600 K7!
http://www.wax-on.nl voor Chemical Guys, Mothers Wax, Monello, Collinite, Poorboys World, EuroW, ScratchShield en Polishing Power

• Capo
  • Niet online
mercury, zie link in mijn post.

probeer een balans te vinden als je met 2 vlakke handen op de tank duwt (anders duw je deuken!) dat je motor voor en achter tegelijkertijd inveert en terugkomt.

Boekje van HK maakt veel duidelijk.

Capo wijzigde deze reactie 21-04-2007 00:22 (79%)

• justice strike
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 26-10 23:53
quote:
Capo schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 00:14:
Op een te zware motor beginnen is vaak net zoiets als je cel delen met een grote neger. Je beseft dat het zeer zou kunnen gaan doen maar eigenlijk is het enkel kwestie van wanneer en hoelang je er last van blijf thouden.
tja kijk je dan alleen naar de cc's of naar de pk's of de power/weight. daar zit nogal een verschilletje in.

persoonlijk lijkt mij bijvoorbeeld een 800cc bmw even handelbaar als een 650cc bandit omdat ze ongeveer hetzelfde aantal pk's hebben (bandit heeft zelfs meer pk's), maar ik kan daar niet over meepraten want ik heb de ervaring niet. Maar ik denk (en ik kan het fout hebben) dat er meer factoren meespelen.

motoren kun je netzoals negers niet allemaal over een kam scheren, niet iedereen heeft die behoeftes en niet iedereen is zo groot geschapen als de mythe is :)

justice strike wijzigde deze reactie 21-04-2007 01:43 (14%)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Capo
  • Niet online
Het ligt vooral ook aan de instelling van de kandidaat :+

Mijn vriendin reed een zzr 600 maar werd gek van 5000/6000 toeren draaien gemiddeld en dan moet je al doortrekken tot 10.000 toeren eer je echt voorruit wil gaan. Nou dan word je motor dus zenuwachtig etc. etc.

Die kocht een 1200 bandit omdat ze bij 4500 toeren wil schakelen en liefste rijd op 3500/4000 toeren. Beetje als een auto dus :)

Kijk als je met die bandit 5000/6000 toeren gaat rijden en gas geeft als een 600 gaat het mis als beginner. Je moet er gewoon rustig mee om gaan, bedoel het is een toer fiets en zo moet je die ook berijden.

Ze rijd ook wel eens op mijn 1000 en dan heeft ze echt zoiets van dit is echt snel en ze houd hem dan ook bewust laagtoerig en soepel met het gas.

We gaan in Mei VRO 1 doen om dat we beide weten dat we beide beter willen leren rijden, dat hoort er dan ook bij. Stukje verantwoordelijkheid voor eigen lijf.

VRO3 hoop ik 3 juni te doen :)

Capo wijzigde deze reactie 21-04-2007 08:23 (11%)

• Yoshi
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 03-09 19:50
quote:
ToolkiT schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 18:25:
[...]

that the point niet waar.. als hij de eerste keer beter gekeken had was er geen ongeluk geweest..
Ja, maar als daar nu een auto gereden had, dan had je hem als kijker ook niet gezien, gewoon omdat de camera niet verder keek. Als de camera nu wel dat stukje verder had gekeken dan had de meerderheid van de kijkers nog altijd de moto niet gezien. Gewoon omdat de meeste mensen het niet eens opmerken als er n koplamp op hun afkomt, en geen koekblik errond. Als ze dan naderhand opnieuw keken zouden ze iets hebben van "aja, die had ik moeten zien, shit, dat gaat wel echt snel". En zouden de mensen gesensibiliseerd zijn. Terwijl ze nu iets hebben van "aja, maar die had ik niet kunnen zien".
Het gaat om de moeilijke zichtbaarheid van motoren en dat je er als koekblikker echt goed op moet letten en niet over het feit dat de meeste mensen niet uitkijken als we in de auto zitten.

• shaggy8675

shaggy8675

Misantroop pur sang

Zo, heb maar even twee kleine filmpje gemaakt van de TLR. Een van het uitlaat geluid, en 1 van het achterlicht ( schijnt nogal uniek te zijn in deze uitvoering voor deze fiets? )

Laat gerust een POSITIEF berichtje achter daar ;)

Uitlaat

achterlicht

• Meph
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 25-10 10:14

Meph

1 + 1 = 3

hmm nice :) Lekker geluidje. Leuke lichtjes ook :) Alleen jammer van die jumbo tas ik denk dat je daar toch beter een kentekenplaat neer kunt hangen :P

• shaggy8675

shaggy8675

Misantroop pur sang

quote:
Meph schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 17:33:
hmm nice :) Lekker geluidje. Leuke lichtjes ook :) Alleen jammer van die jumbo tas ik denk dat je daar toch beter een kentekenplaat neer kunt hangen :P
Zou ik kunnen doen, maar nu komen de bekeuringen aan bij de Fam. Van Eerd ( eigenaars Jumbo.

Die kunnen het beter betalen dan ik 8)

• rimpeldinky
zolang het geen tassie van de jumbo op het lourdesplein is vind ik het best
*werkt al veel te lang bij jumbo..* :(

*burp*

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Groene gixxer

quote:
Capo schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 00:20:
mercury, zie link in mijn post.

probeer een balans te vinden als je met 2 vlakke handen op de tank duwt (anders duw je deuken!) dat je motor voor en achter tegelijkertijd inveert en terugkomt.

Boekje van HK maakt veel duidelijk.
Maar ik kan me voorvork niet afstellen, dus ik neem aan mijn achtervering ook niet. ik ga vanvond wel ff kijken.. Bedankt voor je link :>

Suzuki GSX-R 600 K7!

• justice strike
sjow, net even terug van de triumph dealer. Ik werd zonder pardon even op 2 motoren gezet, eerst de Thruxton, man geweldig geluid zeg, en flink veel koppel (mag ook wel met 900 cc) maar het frame en de pk's icm gewicht (70 pk/205kg) lenen zich niet echt voor het tourrijden. Het is een stadsfiets en als je de snelweg opgaat dan krijg je het flink koud, je kunt je benen niet echt tegen de tank houden dus je benen zitten rond vol in de wind.

Daarna werd ik op een tiger 2007 gezet, al had ik zelf mijn bedenkingen het is een grote motor met veel vermogen. Maar toch maar gedaan. Lekker geluid, niet zo luidt echt beschaaft, maar hij snotterd lekker als je van het gas af gaat. En wat een lekkere afgifte van vermogen. Geen verrassingen oid. Alleen wel heel erg gevoeling in de eerste versnelling, je geeft vrij snel teveel gas.
Verder is hij goed gekuipt en heb je het niet zo koud als bij de Thruxton.

kortom Thruxton is brute kracht (koppel) met daarbij ook veel gebrul, maar weinig gevoel met de motor (met name omdat je niet met je benen de tank klemt). Tiger 2007 is wat meer geraffineerd. Beschaaft geluid met geleidelijke vermogensafgifte, die overigens wel flink de toeren in gejaagd kan worden. Echt een werkpaard... Ik denk ook dat als ik zou moeten kiezen ik voor de tiger zou gaan en niet de thruxton, alhoewel ik dat echt super mooie fietsen vind

• S913
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 29-10 22:23

S913

Abusus non tollit usum

De Tiger is inderdaad een erg lekkere motor. Ik heb er 3 dagen op proefgereden, maar uiteindelijk is het hem toch niet geworden. Ik vond hem iets te beschaafd (kom van een Tuono) en bepaalde dingen voldeden niet aan mijn specifieke wensen, maar ik kan hem zker aanbevelen.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• justice strike
hij is zeker beschaafd, ik mag dat opzich wel. Ik ben (nog) niet een scheurmonster. Maar hij is aardig aan de prijs. 12000 zonder abs 13000 met abs (wel met 2 koffers) En bij triumph is er dan geen middenweg (of je komt dus bij de thruxton oid aan). BMW heeft dan nog een f800s, die wel wat lager geprijst is, maar ook een stuk minder vermogen heeft.

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Valt bij mij ook wel mee hoor O-) Ging ook niet echt om het vermogen (anders was ik niet teruggegaan van 130 naar 100 pk), maar het motorblok zelf. Had niet gedacht dat tussen een 2- en een 3-cilinder zo'n verschil zou zitten. Ik ben gewoon 2-cilinder verslaafd :P Daarom is het uiteindelijk toch de BMW geworden ...

Overigens is de Tiger ABS wel 13000, maar die zijkoffers kosten nog eens 630 euro (of je moet een leuke deal gehad hebben). De koffers waren voor mij een andere reden dat het Tiger niet geworden is, ze zijn gewoon te klein voor waar ik ze nodig heb (minimaal prettig om je helm er indien nodig in te kunnen doen). Maar je hoeft het niet uit te leggen, zoals ik al zei: de Tiger is een lekkere motor :)

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

Vanmiddag weer gesleuteld...

Gisteren de schokbreker vervangen en vandaag wilde ik eigenlijk alleen de olie + koelvloeistof vervangen. Helaas liep het even anders. Ik zag namelijk dat mn voortandwiel wel erg versleten was in vergelijking met mn achtertandwiel (lijkt erop dat de vorige eigenaar deze apart heeft vervangen). Dus nieuw voortandwiel gehaald en gemonteerd.
Tijdens het sleutelen vandaag heb ik em ook nog laten vallen... :'( jiffy niet uit en toen kon
ik hem niet meer houden. Gelukkig had ik dus mn kappen eraf liggen omdat ik
het voor tandwiel aan het vervangen was, dus zijkap is nog heel. Wel heb ik wat krasjes op het deksel aan de zijkant, op mn stuurgewichtje, koppelingshendel aan het uiteinde
krom, en mn linkerspiegel eraf... Dus eigenlijk niets ernstigs/kostbaars gelukkig.
Daarna nog ff snel de olie vervangen en toen was het alweer donker.

Zo nog ff een testritje of alles wel goed vastzit... :P

\_Specs_/

• alvi
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 28-03-2009
Die bonneville's (thruxton, T100, ...) zijn dan ook 'modern classics'. Maw hedendaagse technologie (wat betreft smering, elektriciteit en schijfremmen, wie oude britse moteren kent, begrijpt waarom ik die vb aanhaal ;) ) in een lekker retro vormgeving.

Echte 'heritage' styling, maar dan zoals het hoort. (als vb van zoals het niet hoort: de vw beetle).

Het gaat erom die sfeer en emotie van oude britse tweepitters op te roepen, zonder de nadelen van toen. Heerlijke fun (!!) bikes om eens een namiddagje op op bochtige wegjes rond te rijden (typische britse countryside like ) met zo een jet helm met stofbril :p .

Hier wordt je toch spontaan emotioneel van :p
klik
klik
klik

(btw: goeie site voor motor wallpapers)

Als ik afstudeer wil ik er meteen zon. Alhoewel ik vrij groot ben heb ik bij deze het gevoel op een normaal geproportioneerde motor te zitten, met meer vertrouwen. Enige wat zowat tegenzit is dat het 'maar' een 900cc is met 'maar' 70pk. Tegenwoordig is dat beginners/ladies-stuff en lacht iedereen je daar zowat mee uit. Beetje een deuk in je zelfbeeld :p . Maar ik ga mij niets aantrekken van de mening van anderen, zolang ik mezelf maar amuseer.

(toch wel rare evolutie, als je 20 jaar geleden een motor kocht zat je met 900cc al bij de big boys, 900cc's die bijlange niet zo goed waren als nu. Nu moet je je bijna stilletjes in een hoekje gaan schamen met een 900c en begint het pas echt bij 1100-1400 hyper powered nakeds en zo :) )

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

quote:
alvi schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 22:46:
Die bonneville's (thruxton, T100, ...) zijn dan ook 'modern classics'. Maw hedendaagse technologie (wat betreft smering, elektriciteit en schijfremmen, wie oude britse moteren kent, begrijpt waarom ik die vb aanhaal ;) ) in een lekker retro vormgeving.

Echte 'heritage' styling, maar dan zoals het hoort. (als vb van zoals het niet hoort: de vw beetle).

Het gaat erom die sfeer en emotie van oude britse tweepitters op te roepen, zonder de nadelen van toen. Heerlijke fun (!!) bikes om eens een namiddagje op op bochtige wegjes rond te rijden (typische britse countryside like ) met zo een jet helm met stofbril :p .

Hier wordt je toch spontaan emotioneel van :p
klik
klik
klik

(btw: goeie site voor motor wallpapers)

Als ik afstudeer wil ik er meteen zon. Alhoewel ik vrij groot ben heb ik bij deze het gevoel op een normaal geproportioneerde motor te zitten, met meer vertrouwen. Enige wat zowat tegenzit is dat het 'maar' een 900cc is met 'maar' 70pk. Tegenwoordig is dat beginners/ladies-stuff en lacht iedereen je daar zowat mee uit. Beetje een deuk in je zelfbeeld :p . Maar ik ga mij niets aantrekken van de mening van anderen, zolang ik mezelf maar amuseer.

(toch wel rare evolutie, als je 20 jaar geleden een motor kocht zat je met 900cc al bij de big boys, 900cc's die bijlange niet zo goed waren als nu. Nu moet je je bijna stilletjes in een hoekje gaan schamen met een 900c en begint het pas echt bij 1100-1400 hyper powered nakeds en zo :) )
Die Thruxton ziet er echt gaaf uit :9
Een echte caferacer.

\_Specs_/

• 4x2
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:15

4x2

Niks

quote:
ZiegoM schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 21:37:
Gisteren de schokbreker vervangen en vandaag wilde ik eigenlijk alleen de olie + koelvloeistof vervangen. Helaas liep het even anders. Ik zag namelijk dat mn voortandwiel wel erg versleten was in vergelijking met mn achtertandwiel (lijkt erop dat de vorige eigenaar deze apart heeft vervangen). Dus nieuw voortandwiel gehaald en gemonteerd.
:X
Altijd met een set vervangen, voortandwiel slijt nl een stuk harder dan een achtertandwiel omdat een voortandwiel stomweg 3x zo hard rond gaat.
Kortom: je kettingset was al versleten en nu rijd je je nieuwe voortandwiel ook binnen no-time naar de klote (aangezien het op elkaar inslijt).

Niks

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

quote:
4x2 schreef op zondag 22 april 2007 @ 00:09:
[...]

:X
Altijd met een set vervangen, voortandwiel slijt nl een stuk harder dan een achtertandwiel omdat een voortandwiel stomweg 3x zo hard rond gaat.
Kortom: je kettingset was al versleten en nu rijd je je nieuwe voortandwiel ook binnen no-time naar de klote (aangezien het op elkaar inslijt).
idd is zelfs bij een fiets al zo :X (bijv. 2 wielen setjes, bij 't wisselen moet je de tandwielen over zetten)

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• justice strike
quote:
S913 schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 20:38:
Valt bij mij ook wel mee hoor O-) Ging ook niet echt om het vermogen (anders was ik niet teruggegaan van 130 naar 100 pk), maar het motorblok zelf. Had niet gedacht dat tussen een 2- en een 3-cilinder zo'n verschil zou zitten. Ik ben gewoon 2-cilinder verslaafd :P Daarom is het uiteindelijk toch de BMW geworden ...
uit interesse, welke bmw heb je nu? zal waarschijnlijk een 1200 cc zijn (800 cc heeft maar 83 pk)
quote:
Overigens is de Tiger ABS wel 13000, maar die zijkoffers kosten nog eens 630 euro (of je moet een leuke deal gehad hebben).
ik had begrepen dat er bij de tiger standaard koffers geleverd werden. Afijn, ik moest inderdaad wel even schrikken van de prijs. Vooral ook omdat ze niet echt iets lichters hebben in die klasse het begint gewoon bij 1000cc/125pk.
quote:
De koffers waren voor mij een andere reden dat het Tiger niet geworden is, ze zijn gewoon te klein voor waar ik ze nodig heb (minimaal prettig om je helm er indien nodig in te kunnen doen). Maar je hoeft het niet uit te leggen, zoals ik al zei: de Tiger is een lekkere motor :)
als er een ding is waar ik vandaag mee om de oren ben geslagen is dat triumph echt ONTZETTEND veel accesoires hebben, ik heb echt teveel tassen jassen en andere ongein gezien, terwijl ik nog niet eens zeker wist of ik die motor wilde kopen. ook tassen waar je je helm in kwijt kunt ed. Afijn, ik hoef jou natuurlijk niet te overtuigen :)

• justice strike
quote:
alvi schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 22:46:
Als ik afstudeer wil ik er meteen zon. Alhoewel ik vrij groot ben heb ik bij deze het gevoel op een normaal geproportioneerde motor te zitten, met meer vertrouwen.
het is echt een klassieke styling. Ik heb er op gereden (thruxton) het eerste wat me opviel is dat je gewoon eigenlijk niet met je benen op de tank zit. De tank is redelijk slank en je moet wat x benen hebben op echt die knieen tegen te tank te krijgen. Ik had ook meer het gevoel dat ik op een (gewone) fiets met een motorblok zat dan op een motorfiets, maar dat hoort er ook wel bij (motorfietsen waren vroeger gewoon zo, en niet zo netjes vormgegeven als nu) Het was een geweldige fiets met karakter, maar het is geen werkpaard en/of fiets voor dagelijks gebruik, daar ben ik op het moment naar opzoek.
quote:
Enige wat zowat tegenzit is dat het 'maar' een 900cc is met 'maar' 70pk. Tegenwoordig is dat beginners/ladies-stuff en lacht iedereen je daar zowat mee uit. Beetje een deuk in je zelfbeeld :p . Maar ik ga mij niets aantrekken van de mening van anderen, zolang ik mezelf maar amuseer.
je kunt natuurlijk ook voor de rocket gaan :) ook een redelijk klassieke motor met een 2.3 liter eronder ;) Maar inderdaad is het jammer dat er geen sterkere motor is dan 900cc met 70pk, maar je verliest dan ook wel de sound denk ik met een andere motor.
quote:
idd, maar niet alleen dat, als je toen 900cc kocht had je veel minder power dan nu. Mijn vader kocht een bmw r80 (800cc) die heeft iets van 50 pk als ik me niet vergis. Als je nu een 800cc koopt komt daar met gemak 90 pk uit (als je bij bmw kijkt) en zelfs meer dan 125pk als je bij andere (lees jappaners) kijkt.

justice strike wijzigde deze reactie 22-04-2007 00:40 (8%)

• Meph

Meph

1 + 1 = 3

Hey guys :) Ik zou graag wat advies krijgen van de pro's hier.

Ik sta op het punt om mijn eerste motor te kopen. Helaas heb ik nog niet echt een groot budget dus ik heb mijn zinnen gezet op een honda cbr van rond het jaar 95.

Nu heb ik een cbr600f gevonden, uit 93 met een kleurstelling die me erg bevalt. Voor zover ik op de foto's kan zien ziet de fiets er goed uit. Toevallig weet ik dat er een andere mogelijke koper dezelfde fiets al is gaan bezichtigen, maar door omstandigheden er voor gekozen heeft niet tot koop over te gaan. De prijs van de motor is rond de 2100,- dus dat is een mooie prijs.

Omdat ik deze man (andere koper) zijn emailadres had heb ik besloten hem een mailtje te sturen om te vragen wat hij van de motor vond. De motor staat namelijk niet echt in mijn omgeving dus ik moet een redelijk stukje afreizen om te motor te bezichtigen.

Overigens is het een particuliere verkoop. De man die ik gemaild heb wist mij het volgende te vertellen:
quote:
Wat betreft de fiets kan ik moeilijk een oordeel geven. Ik heb namelijk een 96-er FZR600R gehad en een '01 Cagiva V-Raptor 1000 (v-twin). Toen ik op de CBR stapte had ik wel echt het idee van: Jeetje, wat zullen we nu krijgen?? Had echt het idee dat ik op een oud hok reed, gewoon qua gevoel dat ik had met de motor. Ik heb echter geen vergelijkingsmateriaal. Ja, alleen de FZR, maar die vond ik dus persoonlijk wel veel lekkerder rijden.

Het viel mij wel op dat de achterband slechts 150 breed was, ipv de gebruikelijke 160. Wellicht had dit iets te maken met het weggedrag. Ik vond de fiets nogal gauw de neiging hebben om weer omhoog te komen in de bochten. Maargoed, nogmaals.. ik heb amper vergelijkingsmateriaal en rij nog maar 3 jaar. Met mijn laatste motor ben ik gewoon verwend geweest (jonge motor, weinig km's, ontieglijk hoog koppel) dus ja, dan valt een motor van 8 jaar ouder gewoon tegen.
Op zich moet ik natuurlijk niet teveel verwachten van een fiets uit 93 voor die prijs. Ik wil dus denk ik wel de motor gaan bekijken en wellicht ook kopen.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk:

- Is een achterband die slechts 150 breed is inderdaad een mogelijk probleem?
- Wat kan het betekenen dat de fiets omhoog komt in de bochten?
- Ervaren jullie hetzelfde, dat een cbr uit 93 als een oud hok aanvoelt en is dit dus "normaal" ?

:) Alvast bedankt voor een eventuele reactie.

• S913

S913

Abusus non tollit usum

quote:
justice strike schreef op zondag 22 april 2007 @ 00:32:
[...]

uit interesse, welke bmw heb je nu? zal waarschijnlijk een 1200 cc zijn (800 cc heeft maar 83 pk)
Ben uiteindelijk voor de 1200GS Explorer gegaan.
quote:
[...]

als er een ding is waar ik vandaag mee om de oren ben geslagen is dat triumph echt ONTZETTEND veel accesoires hebben, ik heb echt teveel tassen jassen en andere ongein gezien, terwijl ik nog niet eens zeker wist of ik die motor wilde kopen. ook tassen waar je je helm in kwijt kunt ed. Afijn, ik hoef jou natuurlijk niet te overtuigen :)
Jup, dat verbaaste mij ook van Triumph, het merk was eerder nooit een optie voor me geweest dus had me er nooit in verdiept maar er is best veel te krijgen.

~ H.P. Lovecraft

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Groene gixxer

quote:
Meph schreef op zondag 22 april 2007 @ 10:26:

Ik sta op het punt om mijn eerste motor te kopen. Helaas heb ik nog niet echt een groot budget dus ik heb mijn zinnen gezet op een honda cbr van rond het jaar 95.

Nu heb ik een cbr600f gevonden, uit 93 met een kleurstelling die me erg bevalt. Voor zover ik op de foto's kan zien ziet de fiets er goed uit. Toevallig weet ik dat er een andere mogelijke koper dezelfde fiets al is gaan bezichtigen, maar door omstandigheden er voor gekozen heeft niet tot koop over te gaan. De prijs van de motor is rond de 2100,- dus dat is een mooie prijs.

Omdat ik deze man (andere koper) zijn emailadres had heb ik besloten hem een mailtje te sturen om te vragen wat hij van de motor vond. De motor staat namelijk niet echt in mijn omgeving dus ik moet een redelijk stukje afreizen om te motor te bezichtigen.

Overigens is het een particuliere verkoop. De man die ik gemaild heb wist mij het volgende te vertellen:

[...]

Op zich moet ik natuurlijk niet teveel verwachten van een fiets uit 93 voor die prijs. Ik wil dus denk ik wel de motor gaan bekijken en wellicht ook kopen.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk:

- Is een achterband die slechts 150 breed is inderdaad een mogelijk probleem?
- Wat kan het betekenen dat de fiets omhoog komt in de bochten?
- Ervaren jullie hetzelfde, dat een cbr uit 93 als een oud hok aanvoelt en is dit dus "normaal" ?

:) Alvast bedankt voor een eventuele reactie.
Een achterband van 150 is geen probleem, ik heb het op mijn rs ook, en het stuurt gewoon VEEL makkelijker in, nadeel daarvan is dat als je hem vierkant rijd, dat je hem moeilijker weer rond kan krijgen, omdat je daar gewoon veel platter voor moet gaan.

Dat ie als een hok aanvoelt, is gewoon een mening, hij heeft op een moderne v-raptor gereden, en daar zit toch echt wel een stukje techniek in. Mijn ervarin met klanten die voor het eerst een motor gaan kopen is dat ze letterlijk ALLES lekker vinden rijden, omdat je dus helemaal geen vergelijking hebt (ja je lesmotor, maar daar doe je als het goed is geen rare dingen op)

En wat bedoel je met het omhoog komen in bochten, als dat gebeurt schrik je, draai je het gas dicht komt omlaag, en kijk je vaak naar de berm.. dus dat gaat mis.

Suzuki GSX-R 600 K7!

• Chevy454
  • Niet online

Chevy454

doet auto R&D

quote:
S913 schreef op zondag 22 april 2007 @ 10:34:
Die zal zeker al de Euro 3 update hebben van de BMS-K vanuit de fabriek. Heb jij eventjes geluk ;)
Welke opties heb je allemaal genomen?

Chevy454 wijzigde deze reactie 22-04-2007 10:57 (8%)

• Meph

Meph

1 + 1 = 3

quote:
M3rcury schreef op zondag 22 april 2007 @ 10:52:
[...]
En wat bedoel je met het omhoog komen in bochten, als dat gebeurt schrik je, draai je het gas dicht komt omlaag, en kijk je vaak naar de berm.. dus dat gaat mis.
Hey Merc,

Bedankt voor de reactie. Wat hij precies bedoelt met het omhoog komen in de bochten weet ik niet maar het klinkt alsof de voorvering een beetje te strak staat ofzo? (of zeg ik nu iets heel doms)

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
[...]
Wat kost zoiets zonder BPM ?

Heb dat eigenlijk altijd al vette fietsen gevonden.

Eendebek O+

DinX wijzigde deze reactie 22-04-2007 11:24 (15%)

Himalaya trip 2014:

Blog

• S913

S913

Abusus non tollit usum

quote:
Chevy454 schreef op zondag 22 april 2007 @ 10:57:
[...]

Die zal zeker al de Euro 3 update hebben van de BMS-K vanuit de fabriek. Heb jij eventjes geluk ;)
Welke opties heb je allemaal genomen?
Oef .. bijna alles geloof ik: witte knippers, handkappen, RVS bochten, kofferdragers, boordcomputer, alarm, handvatverwarming, ABS, 2 zijkoffers en het Explorer-pakket (Akropovic demper, voorspatboord-verbreder, valbeugels en GS Adventure ruitje). Lekkere van de Explorer pakket is dat je de orginele onderdelen (demper en schermpje) er gewoon bij krijgt, dus mocht er ook 'ns iets mee gebeuren: ik heb reserve-onderdelen :)
quote:
DinX schreef op zondag 22 april 2007 @ 11:23:
[...]

Wat kost zoiets zonder BPM ?
Err ... als ik calculator op www.vwe.nl mag geloven zou hij incl BTW, maar excl BPM rond de 16250 moeten zitten (maar heb geen idee of dat klopt en hoe je dat anders zou berekenen).
quote:
Heb dat eigenlijk altijd al vette fietsen gevonden.

Eendebek O+
Nu zelfs met een brede eendebek door dat Explorer pakket :Y)

Maja, nog ruim een week wachten voor ik hem heb :/

~ H.P. Lovecraft

• DinX

DinX

Motormuis

Mede ook weer door Long Way Round ben ik onder de indruk geraakt van die fietsen. Ze hebben er wel wat problemen gehad met de subframes, maar dat was door te zware bepakking. Voor de rest hebben die fietsen zich heel erg goed gehouden die reis.

Met de fiets door een meter hogo water. Niet meer starten natuurlijk. Even de zuigers open, water eruit laten spuiten door even te proberen te starten en rijden maar 8)7.

Himalaya trip 2014:

Blog

• Chevy454
  • Niet online

Chevy454

doet auto R&D

quote:
S913 schreef op zondag 22 april 2007 @ 12:16:
en het Explorer-pakket (Akropovic demper)
I should have know _o- Het is misschien wijselijk om vanaf hier te stoppen met lezen :P

spoiler:
Ik ben benieuwd wat er met jouw katalysator gaat gebeuren :)
Die akrademper geeft meer vermogen doordat de motor zijn uitlaatgassen sneller kan afvoeren, probleem hierbij is dat het mengsel te arm gaat worden. Die GS heeft wel injectie maar dat is zo'n injectie wat goed is voor bij een auto. Het kan nu heel goed mogelijk zijn dat je uitlaatgassen te warm worden en je katalysator begint te smelten en dan is het einde verhaal.

Ik voor jou dat jij een andere BMS-K kenveld voor de injectie hebt dan de standaard GS.Bij de nieuwe GSX-R K7 smelt de kat weg na enkele uren doordat het mengsel te arm is voor de Euro 3 norm.

Chevy454 wijzigde deze reactie 22-04-2007 13:19 (74%)

• DinX

DinX

Motormuis

Boeie zo'n kat. Weg met dat ding :p

Himalaya trip 2014:

Blog

• Chevy454
  • Niet online

Chevy454

doet auto R&D

quote:
DinX schreef op zondag 22 april 2007 @ 13:27:
Boeie zo'n kat. Weg met dat ding :p
Het is een BMW :|
Weet je wel hoe <censuur> die dingen wel niet zijn? Eventjes de kat weghalen. Ik ga liever de composthoop omploegen dan proberen al die foutcodes door het weghalen van de kat te wissen en te voorkomen. Dat ding beschikt over 4 lambdasensoren meen ik..

Ik weet inmiddels wel hoe je het moet doen maar dat is bedrijfsgeheim O-)

Chevy454 wijzigde deze reactie 22-04-2007 13:32 (39%)

• S913

S913

Abusus non tollit usum

:P Nou we zien wel, die Akra zit in het standaard accessoire-assortiment van BMW dus ik mag hopen dat ze daar wel enigszins rekening mee hebben gehouden ... en anders heb ik 2 jaar garantie :+

Maar neem aan dat dat niet alleen voor de Akra geldt? Bijna elke GS die je ziet rijden heeft wel een vervangingsdemper.

~ H.P. Lovecraft

• Chevy454
  • Niet online

Chevy454

doet auto R&D

quote:
S913 schreef op zondag 22 april 2007 @ 13:31:
:P Nou we zien wel, die Akra zit in het standaard accessoire-assortiment van BMW dus ik mag hopen dat ze daar wel enigszins rekening mee hebben gehouden
Je wilt niet weten wat voor gegevens ze niet hebben betreffende jouw FarhzeugAuftrag :) Maar normaal houdt men er dan rekening mee bij het CIP'en maar dan nog, het ding loopt zoals een BMW, veels te arm :Y
quote:
Maar neem aan dat dat niet alleen voor de Akra geldt? Bijna elke GS die je ziet rijden heeft wel een vervangingsdemper.
Een BMW met een aftermarket demper is echt een godsgeklaag (mits we het over een echte absorptie demper hebben en geen reflectiedemper)

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Groene gixxer

quote:
Meph schreef op zondag 22 april 2007 @ 11:18:
[...]

Hey Merc,

Bedankt voor de reactie. Wat hij precies bedoelt met het omhoog komen in de bochten weet ik niet maar het klinkt alsof de voorvering een beetje te strak staat ofzo? (of zeg ik nu iets heel doms)
Nee, ik denk dan eerder te veel demping.. maar ik zou me er niet al te veel zorgen over maken, en gewoon lekker testrijden :Y

Suzuki GSX-R 600 K7!

• justice strike
quote:
[...]
en hoe rijdt dat? Ik ben ook aan het kijken naar bmw, ben voornamelijk wel geinteresseerd in die assecoires (die zijn voor alle fietsen nagenoeg hetzelfde) De boordcomputer is alleen voor de tijd, temp, mileage en constante snelheid? of kun je daar ook nog andere fratsen mee uithalen?

16.000 is net even teveel voor mij, net als 13000. maar een f800s is 10.000 dus dat zou dan weer wel kunnen (wel even lang doorsparen :S). Maar ik ga ervan uit dat een bmw gewoon wel goed is, ik zie vrij weinig bmw's op de 2de handse markt, dat kan komen omdat ze er te weinig van verkopen (maar dat denk ik niet) of dat niemand ze weg wil doen.

• DinX

DinX

Motormuis

2de hands zijn ze ook niet zoveel goedkoper bij BMW. Die houden hun waarde vrij goed vergeleken met andere merken.

Himalaya trip 2014:

Blog

• justice strike
quote:
DinX schreef op zondag 22 april 2007 @ 14:38:
2de hands zijn ze ook niet zoveel goedkoper bij BMW. Die houden hun waarde vrij goed vergeleken met andere merken.
idd, ook de reden waarom ik dat toch laat meewegen. Je kunt natuurlijk een fiets kopen die goedkoop is, maar niets meer waard is na 4 jaar. Of een fiets kopen die heel duur is, maar nagenoeg niet in prijs daalt, wanneer heb je dan de meeste winst.

aan de andere kant moet je er gewoon wel vanuit gaan dat als je een fiets koopt, er vanalles mee kan gebeuren, dus als ie duur is, ben je toch een smak geld kwijt.

justice strike wijzigde deze reactie 22-04-2007 15:21 (15%)

• Meph

Meph

1 + 1 = 3

quote:
M3rcury schreef op zondag 22 april 2007 @ 13:50:
[...]

Nee, ik denk dan eerder te veel demping.. maar ik zou me er niet al te veel zorgen over maken, en gewoon lekker testrijden :Y
OK :) Thanks a lot Merc

• Chevy454
  • Niet online

Chevy454

doet auto R&D

quote:
justice strike schreef op zondag 22 april 2007 @ 14:35:
De boordcomputer is alleen voor de tijd, temp, mileage en constante snelheid? of kun je daar ook nog andere fratsen mee uithalen?
Olieniveau als je die optie ook hebt genomen.
quote:
Maar ik ga ervan uit dat een bmw gewoon wel goed is
_o- Was gisteren nog in de werkplaats en kwam een Duitser met een BMW langs en iedereen zei om snel de poort te sluiten. Zo'n rampenbak willen we gewoon niet aan werken als het eventjes kan :+

Eventjes je remolievervangen kan iedere dwaas tenzij je een BMW hebt, dan moet je die aan de GT1 koppelen en de ABS-pomp aansturen. Eventjes synchroniseren kan ook iedereen maar niet bij een BMW. Daar moet je eerst de stelmotoren van de stationair regeling gaan spelen voordat je de motor kan syncen en nog meer van zulke fratsen.

BMW rijden betekent ook direct bij een BMW dealer gaan onderhouden en de hoofdprijs ervoor betalen. Onthoud dat goed :)

• DinX

DinX

Motormuis

Vandaar dat ze zoveel km's doen in hun leven en zo goed hun waarde houden.

Chevy en BMW :z

Himalaya trip 2014:

Blog

• S913

S913

Abusus non tollit usum

quote:
Tja, ik vind het heerlijk rijden ... kom van een 2 cilinder en die boxer vind ik een heerlijke motor, lekker ruig :P Misschien wat minder vermogen dan mijn Tuono en de Tiger, maar een heerlijk stuurmotor. Op YouTube circuleert een filmpje van een GS'er die op het eiland Man een SS-rijder zoekrijdt (al gaat mij dat natuurlijk nooit lukken ;))
quote:
Ik ben ook aan het kijken naar bmw, ben voornamelijk wel geinteresseerd in die assecoires (die zijn voor alle fietsen nagenoeg hetzelfde) De boordcomputer is alleen voor de tijd, temp, mileage en constante snelheid? of kun je daar ook nog andere fratsen mee uithalen?
Volgens mij heb je het meeste wel genoemd (maar ik weet niet alles van die comp, zat niet op het model waar ik op proefgereden heb), hij heeft daarnaast ook nog aan hoeveel km je nog op je reserve kan rijden.

Accessoires zijn er echt erg veel te vinden de voor de GS met bedrijven zoals Wunderlich en Touratech.
quote:
16.000 is net even teveel voor mij, net als 13000. maar een f800s is 10.000 dus dat zou dan weer wel kunnen (wel even lang doorsparen :S). Maar ik ga ervan uit dat een bmw gewoon wel goed is, ik zie vrij weinig bmw's op de 2de handse markt, dat kan komen omdat ze er te weinig van verkopen (maar dat denk ik niet) of dat niemand ze weg wil doen.
Wat ik toch ook positief vind (ookal zullen mensen het niet met me eens zijn ;)) dat je hier in NL vaak nog 2 jaar garantie kan krijgen op een 3 jaar oude motor met 45K op de teller. Ok daar betaal je ook wel voor, maar toch heeft zo'n dealer dan vertrouwen in zijn product.

~ H.P. Lovecraft

• Chevy454
  • Niet online

Chevy454

doet auto R&D

quote:
S913 schreef op zondag 22 april 2007 @ 18:34:
Wat ik toch ook positief vind (ookal zullen mensen het niet met me eens zijn ;)) dat je hier in NL vaak nog 2 jaar garantie kan krijgen op een 3 jaar oude motor met 45K op de teller. Ok daar betaal je ook wel voor, maar toch heeft zo'n dealer dan vertrouwen in zijn product.
De service van de importeur zijn ze wel goed mee zolang je het maar niet te moeilijk maakt.
Aan de telefoon onderdelen bestellen doe ik niet meer tenzij ik de lolbroek wil uithangen. "Meneer, u geeft de codes niet volgens de BMW standaard door _o- " Een mail werkt het beste bij die dozen ;)
quote:
DinX schreef op zondag 22 april 2007 @ 18:33:
en zo goed hun waarde houden.
Je weet toch dat het hoofdkantoor een handje heeft in de marktwaarde? Als ze te weinig nieuwe modellen verkopen dan kunnen ze de marktwaarde van de oude modellen aanpassen. Niet 1 dag maar wel in een verloop van een paar maanden. Hoe ze het precies doen weet ik niet :)
quote:
Chevy en BMW :z
Ik heb niets tegen BMW, ze mogen mij altijd 1 geven. Dan verkoop ik het wel voor een motor _o-
Ik vind het motortechnisch aspect bij BMW maar matig, het stuurtechnisch gedeelte heel erg netjes.
quote:
S913 schreef op zondag 22 april 2007 @ 18:34:
Met de lekkende oortjes is dat geen probleem nee :) Een BMW is dan ook pas na 100k in gereden :)
Zolang je maar fijn kunt sturen (en dat is bij een GS absoluut geen probleem ;) ) is het een fijne motor, als liefhebber van motorische techniek en de ingewanden van het motorblok erger ik me dood aan dergelijke fietsen :)

Chevy454 wijzigde deze reactie 22-04-2007 19:12 (83%)

• StarWing
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 11:54

StarWing

Huh ?!?

Ondergetekende is net thuis van een 2 daagse cursus.

Een aanrader voor iedereen, je zou ervan verschieten hoeveel je eigenlijk _niet_ kan, doch dat je denkt van wel.

Volgende stap: het circuit op :)

Page intentionally left blank.

• Chevy454
  • Niet online

Chevy454

doet auto R&D

quote:
StarWing schreef op zondag 22 april 2007 @ 18:57:
De cursus bij Aktief? Wil ik ook nog eens gaan doen maar de tijd zit me tegen :)

• justice strike
quote:
StarWing schreef op zondag 22 april 2007 @ 18:57:

Een aanrader voor iedereen, je zou ervan verschieten hoeveel je eigenlijk _niet_ kan, doch dat je denkt van wel.

Volgende stap: het circuit op :)
wie is de ondergetekende dan ;) Maar welke cursus heb je gevolgd? slip of iets anders.

• StarWing
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 11:54

StarWing

Huh ?!?

quote:
Chevy454 schreef op zondag 22 april 2007 @ 19:05:
[...]

De cursus bij Aktief? Wil ik ook nog eens gaan doen maar de tijd zit me tegen :)
idd
DRO plus that is :)

Page intentionally left blank.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013