quote:
Wootels schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:02:
Gegroet! Ik heb vorig jaar een PC helemaal zelf samen gesteld maar ik ben van plan om hem een beetje up te graden.
Na de up-grade moet het er zo uit zien als ik zo compleet mogelijk probeer te zijn:
* Asus A8N32-SLI moederbord
* AMD Opteron 185 processor (Dualcore)
* XFX nVidia 7950GX2 XXX (Zo'n enkele kaart die als een SLI werkt)
* Creative X-Fi Extreme Music geluidskaartje
* 2gb intern geheugen (Dacht dat er Corsair HyperX of iets dergelijks inzat, mocht dat helpen.)
* 1x 120x120 mm fan en een 80x80 fan.
* Fancontroller
* Een DVD speler, een DVD writer en een diskette station (maakt dat eigenlijk iets uit?

)
* Een standaard Western Digital HD zonder toeters en bellen.
* Allerhande USB aangesloten spulletjes. Zoals een iPod die wordt opgeladen door de PC.
Tot nu toe zit er een Enermax voeding van 460 watt (ik weet helaas niet meer precies welke) in. Zal dat genoeg zijn voor het systeem na de upgrade of moet ik op zoek gaan naar iets anders?
Alvast bedankt!

Jouw systeem heeft zonder overklok ongeveer 300 watt nodig. Hiervan zal er 20 amperres van de 12 volt lijn moeten komebn. Hoeveel jouw voeindg kan leveren op de 12 volt kan ik niet zeggen omdat ik geen typenummer heb en er geen 460 watt Enermax voeding in de PW staat.
Als je kijk naar het wattage dan is jouw voeindg nog ruim voldoende. Je kan zelfs nog een tweede videokaart bijplaatsen (quad sli) of de cpu voorzien van een hele nette overklok.
Op jouw voeindg staat waarschijnlijk in een tabel of in een stukje tekst aangegeven hoeveel amperres hij kan leveren op de 12 volt. Als hij meer dan 23 amperers kan leveren dan zit je met je voeind goed. Ben je echter van plan om de cpu over te klokken of om extra hardware bij te plaatsen dan is 28 amperres geen overbodige luxe.
Conclusie: kijk hoeveel amperres jouw voeindg kan leveren, is het meer dan 23 is hij geschikt voor je systeem, is het meer dan 28 kun je zelfs ook nog leuk overklokken
quote:
Jaydee833 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:33:
[...]
Bedankt voor de duidelijke uitleg, echter 1 vraag heb ik nog erbij. Hebben we het over piekwaarden of continuwaarden? De meeste fabrikanten geven piekwaarden op (liggen hoger dus staat mooier op de doos), maar de continuwaarden lijken me dus wel veel belangrijker...
En nog iets, maakt het aantal 12V circuits hierbij iets uit? Op nVidia heb ik uiteindelijk toch nog iets kunnen vinden en daar raden ze 30A op het 12V circuit aan (maar da's dan ook inaccuraat voor een totaalsysteem waar totaal niet over gesproken wordt... maar 30A voor alleen een videokaart???) maar die videokaart zal toch enkel de 2 PCI-E aansluitingen krijgen... Moeten die dan niet die waarde al aankunnen, in plaats van dat de totaalwaarde over alle 12V aansluitingen dat redden?
Die Antec hou ik zeker even in m'n achterhoofd. Aantal alternatieven die ik in overweging neem zijn de Zalman 600W, Cooler Master Real Power 550W en OCZ GameXStream 600W. Hier vond ik ook al uit dat OCZ met z'n 600W over piekvermogen spreekt, terwijl de Cooler Master 550W continuvermogen heeft en een piekvermogen van 650W. Altijd lekker makkelijk vergelijken zo

Voor de cpu gebruik ik het vermogen dat de fabrikant opgeef. Bij AMD betekend dit dat dit het piekvermogen is, bij Intel is dit het maximale continue vermogen.
Voor de videokaart gebruik ik
deze bron, en deze waardes zijn verkregen na metingen. Dit is dus wat de kaart continu maximaal verbruikt. De harde schijven is een maximum gebruik in Windows (of een ander OS).
Het komt er dus op neer dat wat ik opgeef het maximale continue vermogen is.
Als je voeingen gaat vergelijken, vergelijk dan alleen het continue vermogen, dit is namelij kwat echt belangrijk is voor je systeem, deze heeft namelijk ook continu vermogen nodig en niet heel even een piekvermogen.
Fabrikanten raden vaak een voeindg aan welke een minimum aan amperres heeft op de 12 volt. Dit is wat de voeindg kan leveren voor het compeklte systeem, dus inclusief een cpu, moederbord en al het andere. Vaak is deze aanbeveling ook wat overdreven
quote:
Thy King schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 12:21:
Ik vond wat handig leesvoer:
http://www.hardware.info/...oomverbruik_moderne_PCs/9
*edit: ik heb de Antec NeoHE 550W bekeken, maar dat zal geen succes worden. Hij heeft te weinig connectors. Zie hier:
Review van de Antec NeoHE 550 W, lijstje met connectors. Je moet een beetje naar beneden scrollen voor 'package contents'. Er zitten verrassend weinig stekkers in/op.
Mocht er iemand nog een andere aanrader hebben, graag! (mijn eerste idee, de Enermax Liberty 500W zou net iets te weinig kunnen leveren (32A op 2 rails van 12 v), maar heeft wel een legio aan connectors! Zie hier:
Review Enermax Liberty 500W ) Ik zal even het regeltje quoten, zodat je niet alles hoeft te lezen:
[...]
Edit 2: ik zit nu te kijken naar de Tagan Easycon xl, welke wel iets boven de 100 euri is, maar dat zal dan maar moeten.
Ik zoek iig 7+ sata connectors, en ongeveer 5+ molex connectors. Beide Enermax en Targan zitten boven dat aantal. Elke help is welkom. Sorry als ik te lastig word

Hoeveel connectort en voeding heeft hou ik mij niet heel erg veel mee bezig. Je kan eventueel wel splitters gebruiken, om van één molex er twee of drie te maken. Hiermee kun je gemakkleijk meer(dere) aansluitingen maken
quote:
Koeitje schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:05:
Ik zal mijn vraag voor de 2de keer hier opwerpen. Ik heb niet veel verstand van voedingen, ik weet dat ze genoeg ampere moeten leveren maar daar houd het wel mee op. Ik ben echter op zoek naar een voeding met een 8pins aansluiting voor een graka van ongeveer 600 watt (E6600 OC, HD2900XT OC, 4 HDD's). Ik was al een Zalman tegen gekomen, zijn er nog alternatieven?
Zoals ik hierboven oko al schreef hou ik mij niet zeer veel bezig met de hoeveelheid en soort aansluitingen welke een voeindg heeft. Je zult dus echt een aantal fabriaken af moeten gaan. Eventueel kun je ook bij online winkels kijken, deze hebben een hele uitgebereide lijst met voedingen, en vaak vermelden ze ook de hoeveelheid en soort aansluitingen bij
quote:
s4nd0rz schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:48:
Hee mensen.
Ik heb zojuist me pc geupgrade. 2 GB geheugen in het oude beestje en een x850xt AGP voor wat meer grafische power en een zalman CNPS7000B-Cu processor koeler. Ik heb alles erin gezet en alle kabels aangesloten maar nu gebeurd er vrij weinig als ik op de aan-knop druk. Als ik de stroomkabel in de voeding doe en dan de knop omzet beginnen de processorkoeler en de koeler van de grafische kaart wel te draaien. Maar als ik dan op dee aanknop doe gebeurd er niets. Nu vraag ik me af of mijn 250 watt voeding dit wel trekt allemaal. Daarom vraag ik aan jullie: is 250 watt genoeg voor deze configuratie?
Pentium 4 2,8 HT
MSI MS-6785 s.478
Kingston pc3200 2x1GB
Xpertvision x850xt 256MB DDR3
Seagate 7200.7 160GB
DVD,DVD-RW,Floppy, Cardreader
FSP-group 250 watt
Dit alles draait onder windows xp pro sp2
BVD
edit// voeding naam: FSP250-60MDN-120
Jouw 250 watt voeindg kan maar 12 amperres leveren op de 12 volt. Jouw systeem heeft echter 14 amperres nodig, ook tijdens het opstarten. Jouw voeindg is dus eigelelijk veel te licht voor je systeem, dit verklaard ook waarom de pc niet eens aan wilt.
Jouw systeem heeft behalve 14 amperres ook 220 watt nodig. Als je naar een andere voeindg gaat kijen is het een eis dat deze minimaal 16 amperres op de 12 volt kan leveren en minimaal 300 watt is. Een goede en goekope voeindg is de Coolermaster eXtremepower 430 watt. Deze voeindg kan totaal 29 amperres leveren en kost mar 40 euro bij Computerland, je heb dus ook geen verzendkosten.
Wil je liever een andere voeindg let er dan op dat deze voor minimaal 9 cent per watt in de Pricewatch staat. Als een 400 watt voeindg voor een prijs vanaf 25 euro in de pricewatch staat (=6 cent per watt)
kun j er vanuit gaan dat het roep is zoals Sweex, Qtec, Trust , Xgear of "no-name"