quote:
ZipperJR schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 21:09:
Afgelopen Woensdag heeft de nameless voeding van mijn huidige kast de geest gegeven,
Gelukkig heeft hij niks mee het graf in genomen (behalve zichzelf, de voeding).
Het is dus weer tijd voor een nieuwe voeding.
De voeding moet dusdanig genoeg power hebben, met het oog op de toekomst (2 DX 10 kaarten in SLI enz.)
Ik heb de FAQ en startpost doorgelezen en met die kennis heb ik zelf al wat op het oog.
Nou heb ik zelf al wel wat onderzoek gedaan op het internet en mijn oog viel op de volgende 2 voedingen:
Coolermaster 850W Real Power Pro of
OCZ GameXStream 700W
Beide hebben ze erg goede reviews maar heeft iemand enig ervaring met de bovenstaande voedingen???
Wat mij verder nog opviel is dat de CM voeding veel meer stroombeveiligen bevat dan de OCZ voeding, maar in hoeverre is die extra beveiligingen echt een MUST?
Reviews:
CM en OCZ
OCZ
CM
Welke is de beste koop volgens jullie????
Of kan ik juist een hele andere kopen?
In het geval dat mijn huidige specs nodig zijn:
Kast: Apevia(Aspire) X-Cruiser (Zwart)
Processor: Core 2 Duo 6600
MoBo: Asus P5W DH Deluxe'
Geheugen: Kingston 2 Gb 5300 Module (2 x 1 Gb)
GraKa: Asus ATi Radeon 1950XTX
Geluidskaart: Onboard Crap
CPU koeler: Tuniq Tower 120
Hardeschijf: Seagate Barracuda 320GB
Dvd Drive: Benq DW1670
Ik zit dus heel erg te twijvelen over welke ik moet kiezen,
Ik hoop dat jullie mij uit die twijvel kunnen halen!
Ik vind het absoluut niet verstandig dat je een 800 watt voeindg wilt halen. Jouw systeem heeft maar 270 watt nodig, hiervan hoeft er maar 18 amperres van de 12 volt te komen, en dit is als je de cpu 25% heb overgeklokt! De voeingen welke jij noemt kunnen gemakkelijk drie maal jouw systeem aan, ze zijn daarmee echt overdreven voor je systeem.
Een voeindg welke minimaal 21 amperres op de 12 volt kan leveren en minimaal 330 watt is is al geschikt voor je sysreem. Een goede en stille voeindg is de Antec NeoHE 380. Deze 380 watt voeding kan totaal 28 amperres leveren en is daarmee ook al ruim geschikt voor je systeem. Wil je erg veel power over hebben zodat je gemakkelijk kan upgraden of bijplaatsen is de NeoHE 430 watt aan te raden. Een voeinding welke meer dan dit kan leveren is echt overdreven en zone van je geld (een 800 watt voeindg kost veel meer dan een 430 watt voeindg).
Ik raad je eigelijk ook aan om andere geheugen bij je pc te nemen. PC6400 geheugen is maar een paar euro duurder dan pc5300 geheugen en met dit geheugen kun je veel beter de cpu overklokken. omdat dit geheugen sneller is.
quote:
Cyberpope schreef op zondag 13 mei 2007 @ 09:58:
Ik heb op dit moment een server draaien met 2 voedingen van 300 watt. Dat draait daar ruim op.
maar ik vraag me wel af wat die 2 voedingen met mijn energierekening doen en hoeveel het oplevert om deze 2 te vervangen door 1 voeding. En wat voor een voeding ik dan nodig heb.
Mijn systeem bestaat uit
Asrock 939A8X-M
Athlon 64 3000+ S939 Winchester
S3 virge videokaartje (simpelste van het simpelste)
2x 512MB DDR2
1x 3com netwerkkaartje
1x Promise IDE-raid controller
5 harddisks 2x WD (200+80) 2x Maxtor (120+5) 1x seagate (320)
1x BenQ DVD-Writer
1x Coolermaster HD cooler
Dus wat heb ik nodig? En wat levert het op door de 2 voedingen door 1 te vervangen? Op dit moment verbruikt hij 130 watt in dat wilde ik graag gaan drukken. (tips op dat vlak zijn welkom)
Ik heb nog wel een 600watt sweex voeding in de kast liggen, maar die wilde ik niet in mijn systeem hebben

Jouw systeem heeft maximaal maar 320 watt nodig en zal ook niet meer dan 21 amperres nodig hebben. Tijdens het opstarten heb je een stroompiek van een halve seconde van 34 amperres mocht je niet gebruik maken van staggered spinup of ene boot delay.
Hierboven heb ik de NeoHE 380 watt al aangeraden, en jou raad ik ook deze voeindg aan. Hij kan kortstondig een piek leveren van 45 amperres welke genoeg is voor je systeem.
De voeding heeft ook een erg hoog rendement, zoals uit
deze grafiek blijkt, de NeoHE 380 staat in de top 10 van zuinigste voedingen.
quote:
Pred87 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:07:
Ik wil mijn videokaart binnenkort gaan upraden maar kom er net achter dat mijn 1.5 jaar oude voeding de nodige aansluitingen niet heeft. Mijn huidige voeding is een Coolermaster Realpower 450 watt.
Mijn huidige specs:
Antec P160 met 2x 120mm fan
C2D E6600 @ 3ghz (wil ik verder gaan overclocken)
Scythe Ninja
2x 1gb Team ddr800
Asus P5B Deluxe
1x 320gb seagate 16mb cache
1x 250gb maxtor 16mb cache
XFX 6800GT wordt geupgrade naar 2900XT (OC)
Audigy 2 ZS
Nec brander
Lite-on DVD speler
Ik wil nu een voeding die zeker een tijdje meegaat (3/4 jaar). Ik ben niet van plan om Crossfire of SLI te gaan draaien. Wel wil ik er misschien een 2e kaart bijzetten zodat ik een 3 monitor setup kan draaien. Ik heb begrepen dat de 2900XT het beste werkt wanneer hij is aangesloten met een 8pin en een 6pin connecter. Dus dat moet hij minimaal hebben. Mijn budget ligt rond de 100 euro. Als dit niet haalbaar is ben ik bereid mijn budget te verhogen naar 150 euro. Maar liever niet aangezien ik 450 euro apart had staan voor een videokaart upgrade. Nou valt de prijs van de 2900XT erg mee dus heb ik 100 euro vrij.
Zelf zat ik al te kijken naar de Thermaltake 650 watt toughpower (
specs). De Thermaltake heeft de nodige aansluitingen en kost rond de 100 euro. Zou dit een goede keus zijn ?
alvast bedankt

Zonder videokaart en met een goede overklok (3.6 Ghz) heeft je systeem ongeveer 220 watt nodig, hiervan zal er 13 amperres van de 12 volt lijn moeten komen. De X2900XT is een kaart welke 240 watt nodig heeft. Dit haalt hij allemaal van de 12 volt af zodat de 12 volt lijn dus met 20 amperres belast wordt.
Totaal gaat je nieuwe systeem dus 460 watt en 33 amperres vragen. Een 500 watt voeding welke mimiaal 37 amperres kan leveren lijkt mij dan wel een minumum. Wil je ook nog een beetje ruimte hebben voor een upgraden dan is een 550 watt voeding met minimaal 40 amperres wel aan te raden.
De voeding welke jij aanhaalt kan totaal 650 watt leveren waarvan er 52 amperres van de 21 volt lijn kan komen. De voeindg is daarmee dus royaal geschikt voor je systeem. De 600 watt versie van deze voeindg kan "maar" 48 amperres leveren en is daarmee nog steeds zeer goed voor je systeem
quote:
Glaanieboy schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:58:
Ik heb een PC met de volgende specs:
315 Watt no name voeding, voltages wijken niet meer dan 3-4% af van de juiste waarde (heb ik ooit eens doorgemeten voor de gein)
Gigabyte moederbord met Intel 915PM chipset, zonder RAID of andere grappen
Intel Pentium 4 630 (3,0 GHz, 2 MB)
1 GB DDR geheugen (2x 512 MB in Dual Channel)
Ati Radeon X600 Pro 256 MB (stock snelheden, met standaard fan)
Geheugenkaartlezen aangesloten op interne USB
DVD-speler
DVD-brander
Verder nog wat losse apparaten aan de USB, zoals printer, muis, tobo, webcam etc.
Nu wil ik de Ati Radeon X600 die erin zit vervangen voor een GigaByte Geforce 7600 GT 256 MB (met Silent Pipe II), zie
http://www.gigabyte.com.t...oductName=GV-NX76T256D-RH.
De vraag is, kan mijn voeding dit aan? Of kan ik beter een sterkere voeding erin zetten, wat zouden jullie mij dan aanraden?
Ondanks dat de 7600 veel sneller is dan jouw huidige X600 heeft hij minder stroom nodig. De X600 heeft 45 watt nodig, de 7600GT heeft maar 35 watt nodig. Aangezien jij nu geen problemen heb met de voeindg van je systeem mag je er van uit gaan dat je dat ook niet heb met de 7600 in je systeem (als een auto 150 km/h kan rijden dan moet hij ook 140 km'h kunnen).
Echter raad ik je wel aan om een nadere voeindg te nemen, puur alleen omdat je nu een No-Name voeindg gebruik, en deze zijn niet echt betrouwbaar te noemen. Mocht je naar een andere voeindg kijken houd dan met de volgende dingen rekening:
- de voeindg moet minimaal 300 watt leveren
- de voeding moet minimaal 15 amperres kunnen leveren op de 12 volt lijn
- de voeindg moet alle aansluitingen hebben (sata power? 24 pins?)
- de voeding moet voor minimaal 9 cent per watt in de Pricewatch staan. (een 400 watt voeindg moet dus minimaal (0.09 x 400=) 36 euro kosten). Dit is om ervoor te zorgen dat je geen bagger in
huis je computer haalt