Gathering of Tweakers

Quicksearch
Official Prozac Dealer!

Ik heb op dit moment een server draaien met 2 voedingen van 300 watt. Dat draait daar ruim op.

maar ik vraag me wel af wat die 2 voedingen met mijn energierekening doen en hoeveel het oplevert om deze 2 te vervangen door 1 voeding. En wat voor een voeding ik dan nodig heb.

Mijn systeem bestaat uit

Asrock 939A8X-M
Athlon 64 3000+ S939 Winchester
S3 virge videokaartje (simpelste van het simpelste)
2x 512MB DDR2
1x 3com netwerkkaartje
1x Promise IDE-raid controller
5 harddisks 2x WD (200+80) 2x Maxtor (120+5) 1x seagate (320)
1x BenQ DVD-Writer
1x Coolermaster HD cooler

Dus wat heb ik nodig? En wat levert het op door de 2 voedingen door 1 te vervangen? Op dit moment verbruikt hij 130 watt in dat wilde ik graag gaan drukken. (tips op dat vlak zijn welkom)

Ik heb nog wel een 600watt sweex voeding in de kast liggen, maar die wilde ik niet in mijn systeem hebben :P

Believe nothing, no matter where you read it or who has said it. Not even if i have said it, unless it agrees with your own reason and you own common sense

quote:
disco stu schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 21:06:
Ik zal hier nog wat verduidelijking over gans het 12V vraagstuk proberen neer te schrijven, maar momenteel even geen tijd voor. Toch nog kort: 12V is volgens mij combined waarde van 12V1 en 12V2. je mag ze dus niet alle 3 optellen. 12V is feitelijk al de som van 12V1 en 12V2. Zo interpreteer ik de gegevens althans
Dit is vaag, als de 12V de som van 12V1 en 12V2 is dan zou ik hierop:
12V: 18A, + 12V1: 14A = 30A
en de 12V= dan 18A
wat is hier dan van toepassing. de 18A op 12V of de som van 12V1 en 12V2 namelijk 30A

mijn voeding.
Specification: 3,3V: 30A, 5V: 28A, 12V: 18A, 12V1: 14A, 12V2: 16A, -12V: 0,5A, 5VSB: 2,5A

Erg onduidelijk is het zeker wel in ieder geval.

teksetter wijzigde dit bericht 13-05-2007 10:56 (3%)

quote:
Cyberpope schreef op zondag 13 mei 2007 @ 09:58:

Dus wat heb ik nodig? En wat levert het op door de 2 voedingen door 1 te vervangen? Op dit moment verbruikt hij 130 watt in dat wilde ik graag gaan drukken. (tips op dat vlak zijn welkom)
Kun je niet beter je HD's vervangen door één groote,dan red je het waarschijnlijk wel met een voeding.

Official Prozac Dealer!

quote:
audiojunk schreef op zondag 13 mei 2007 @ 13:03:
[...]

Kun je niet beter je HD's vervangen door één groote,dan red je het waarschijnlijk wel met een voeding.
HD is duurder
1 HD is groter probleem bij uitval HD

Ik dacht aan een Chieftec Powersupply GPS-450AA-101A 450W

Believe nothing, no matter where you read it or who has said it. Not even if i have said it, unless it agrees with your own reason and you own common sense

Heeft iemand met verstand van voedingen en electrotechniek het artikel Why 99% of Power Supply Reviews Are Wrong gelezen? De strekking is onder andere dat het doormeten van een voeding met een multimeter, zoals in veel reviews gedaan wordt, niet zinvol is.

Mijn vraag is: klopt dit verhaal een beetje? En zo ja, wat voor consequenties zou dat moeten hebben bij het kiezen van een voeding?

Reg. datum: 18 februari 2005

Ik wil mijn videokaart binnenkort gaan upraden maar kom er net achter dat mijn 1.5 jaar oude voeding de nodige aansluitingen niet heeft. Mijn huidige voeding is een Coolermaster Realpower 450 watt.

Mijn huidige specs:

Antec P160 met 2x 120mm fan
C2D E6600 @ 3ghz (wil ik verder gaan overclocken)
Scythe Ninja
2x 1gb Team ddr800
Asus P5B Deluxe
1x 320gb seagate 16mb cache
1x 250gb maxtor 16mb cache
XFX 6800GT wordt geupgrade naar 2900XT (OC)
Audigy 2 ZS
Nec brander
Lite-on DVD speler

Ik wil nu een voeding die zeker een tijdje meegaat (3/4 jaar). Ik ben niet van plan om Crossfire of SLI te gaan draaien. Wel wil ik er misschien een 2e kaart bijzetten zodat ik een 3 monitor setup kan draaien. Ik heb begrepen dat de 2900XT het beste werkt wanneer hij is aangesloten met een 8pin en een 6pin connecter. Dus dat moet hij minimaal hebben. Mijn budget ligt rond de 100 euro. Als dit niet haalbaar is ben ik bereid mijn budget te verhogen naar 150 euro. Maar liever niet aangezien ik 450 euro apart had staan voor een videokaart upgrade. Nou valt de prijs van de 2900XT erg mee dus heb ik 100 euro vrij.

Zelf zat ik al te kijken naar de Thermaltake 650 watt toughpower (specs). De Thermaltake heeft de nodige aansluitingen en kost rond de 100 euro. Zou dit een goede keus zijn ?

alvast bedankt :)

quote:
teksetter schreef op zondag 13 mei 2007 @ 10:56:
Dit is vaag, als de 12V de som van 12V1 en 12V2 is dan zou ik hierop:
12V: 18A, + 12V1: 14A = 30A
en de 12V= dan 18A
wat is hier dan van toepassing. de 18A op 12V of de som van 12V1 en 12V2 namelijk 30A

mijn voeding.
Specification: 3,3V: 30A, 5V: 28A, 12V: 18A, 12V1: 14A, 12V2: 16A, -12V: 0,5A, 5VSB: 2,5A

Erg onduidelijk is het zeker wel in ieder geval.
Het woordje "som" is feitelijk verkeerde woordkeuze wat verwarring schept. Beschouw het gewoon als volgt:
12V1 : 14A
12V2 : 16A
12V : de feitelijke 12V combined : 18A
De voeding heeft dus een algemene 12V lijn dewelke 18A kan leveren. Deze wordt vervolgens opgesplitst in een 12V1 met beperking tot 14A en een 12V2 met beperking tot 16A. Neemt niet weg dat er op de beide lijnen 12V1 en 12V2 gezamelijk niet meer als 18A kan geleverd worden (aldus de combined waarde).
Daarbij hoort dan ook gezegd te zijn dat de beperking van de 12V1 en 12V2 lijnen (in jouw geval dus respectievelijk 14A en 16A) bij vele voedingen enkel "op papier" bestaan, in praktijk zou het er dan op neer komen dat je gewoon een 12V lijn hebt van 18A en daarmee basta... De 12V1 en 12V2 specs worden er dan bijgezet omdat een voeding met 2 rails van 14A en 16A veel beter lijkt dan gewoon te zeggen "12V: 18A".
quote:
teksetter schreef op zondag 13 mei 2007 @ 10:56:
De onderlijnde.
wederom mijn persoonlijk interpretatie van de vermeldde specs
quote:
Calamarain schreef op zondag 13 mei 2007 @ 13:34:
Heeft iemand met verstand van voedingen en electrotechniek het artikel Why 99% of Power Supply Reviews Are Wrong gelezen? De strekking is onder andere dat het doormeten van een voeding met een multimeter, zoals in veel reviews gedaan wordt, niet zinvol is.

Mijn vraag is: klopt dit verhaal een beetje? En zo ja, wat voor consequenties zou dat moeten hebben bij het kiezen van een voeding?
Ja dat klopt wel een beetje. gewoon de voeding in je pc hangen en uitmeten welk spanningen eruit komen met een multimeter is inderdaad nutteloos, gewoonweg al omdat je op een doorsnee multimeter niet spanningfluctuaties kan aflezen. Een multimeter "refreshed" maar een paar keer per seconden de meting die hij op het afleesscherm laat zien. Echter treden de fluctuaties op in een veel kleiner tijdsbestek dus worden deze gewoonweg niet gemeten. Stel je bent met de auto aan het rijden op een 50km/u weg en er staan 2 flitspalen op 5km afstand van elkaar. Je rijdt voorbij de flitspalen met een snelheid van 50km/u, maar op de 5km tussen de 2 flitspalen in, trek je constant op naar 100km/u om te stoppen om terug op te trekken om terug te stoppen enzovoort (=fluctuaties). De meting van de flitspalen zal dan ook gewoon aantonen dat je de hele tijd 50km/u hebt gereden terwijl dit niet zo was. De fluctuaties worden aldus niet waargenomen.

Een 2de zaak is dat je bij het testen een voeding goed moet belasten. Als je een voeding van 400W neemt en je belast deze met 100W, dan zal deze voeding daar niet veel moeite mee hebben om deze 100W stabiel te leveren. Belast je echter de voeding met 400W zodat hij op volle kracht moet werken, dan pas krijg je een objectief beeld van hoe stabiel hij blijft onder zware belasting.

Daarom moet je bij het lezen van reviews best op zoek gaan naar reviews waarbij de voeding onder verschillende belastingen wordt getest, hierbij telkens ingangsvermogen (wat er uit het stopcontact wordt getrokken), uitgangsvermogen (wat er door het systeem wordt gevraagd van de voeding) en de spanningsfluctuaties bij elke belasting. Uit deze gegevens kan men dan het rendement en de warmteproductie van de voeding berekent worden.

disco stu wijzigde dit bericht 13-05-2007 15:23 (48%)

quote:
disco stu schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:55:
Ja dat klopt wel een beetje. gewoon de voeding in je pc hangen en uitmeten welk spanningen eruit komen met een multimeter is inderdaad nutteloos, gewoonweg al omdat je op een doorsnee multimeter niet spanningfluctuaties kan aflezen. Een multimeter "refreshed" maar een paar keer per seconden de meting die hij op het afleesscherm laat zien. Echter treden de fluctuaties op in een veel kleiner tijdsbestek dus worden deze gewoonweg niet gemeten.

Een 2de zaak is dat je bij het testen een voeding goed moet belasten. Als je een voeding van 400W neemt en je belast deze met 100W, dan zal deze voeding daar niet veel moeite mee hebben om deze 100W stabiel te leveren. Belast je echter de voeding met 400W zodat hij op volle kracht moet werken, dan pas krijg je een objectief beeld van hoe stabiel hij blijft onder zware belasting.

Daarom moet je bij het lezen van reviews best op zoek gaan naar reviews waarbij de voeding onder verschillende belastingen wordt getest, hierbij telkens ingangsvermogen (wat er uit het stopcontact wordt getrokken), uitgangsvermogen (wat er door het systeem wordt gevraagd van de voeding) en de spanningsfluctuaties bij elke belasting. Uit deze gegevens kan men dan het rendement en de warmteproductie van de voeding berekent worden.
Dank je voor deze opheldering :)
Het is dus naar jouw idee niet zo dat de meeste reviews van voedingen niet zinvol zijn? Ik had naar aanleiding van dat artikel het idee gewoon maar een voeding van een goed merk te kopen en hopen dat ie goed was. Ik kreeg een beetje het idee dat reviews toch niks zeggen.

Everything's Tweakable!

Het stuk over de "som" is me nu ook helemaal duidelijk, thx! _/-\o_

Blijf 'k alleen nog beetje zitten met de vraag wat het nut van meerdere rails is, en wat daarvan de meerwaarde is...

---==((( www.cartuningforum.com - Online Car Tuning Community )))==---

Gigabyte GA-965P-DS4, Intel C2D E6600, Arctic Freezer 7 Pro, MSI GeForce 8800GTX OC, 2Gb Kingston PC6400 CL4, 2x 320Gb Seagate Barracuda

Erg blij met de duidelijke uitleg. Dus ik moet een voeding nemen met wat meer power op de 12V -_-. thanks voor de uitleg nogmaals.

Wat goede reviewsites zijn, volgens silentpcreview zelf:
quote:
It is also because there were very few serious PSU reviews done by other hardware web sites. In this context, SPCR PSU reviews really stand out.

Recently, some worthy competitors have emerged. These include extremeoverclocking, xbitlabs, pcperspective, and the latest, johnnyguru. We welcome these serious PSU reviewers to the field.
quote:
Jaydee833 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 20:16:
Blijf 'k alleen nog beetje zitten met de vraag wat het nut van meerdere rails is, en wat daarvan de meerwaarde is...
Oorspronkelijk (toen de vermogenvraag voor cpu's steeg, maar van SLI/CF nog geen sprake was) voor de veiligheid. Een beperking in de stroom op elke 12V lijn zorgt ervoor dat bij een kortsluiting of iets dergelijks de voeding uitschakelt ipv in een lasaparaat te veranderen.
In 2de instantie zijn die rails vooral een marketingterm waarmee her en der vooral gesmeten wordt voor het wow effect. De gemiddelde consument denkt dat een voeding die maar liefst 4 rails van 18A een heel stuk krachtig is als een voeding met 2 rails van 18A. Dit terwijl in praktijk ze beiden in totaal op 12V 36A kunnen leveren. Bij wijze van voorbeeld.
Toen SLI begon op te komen heeft men de eis dat er max 20A per rail mag geleverd worden laten vallen omdat sommige configs daarmee in de problemen kunnen komen. Desondanks blijft het vermelden van veel verschillende rails een veel gebruikte marketingtruuk. In vele gevallen belachelijk als je ziet dat er rails vermeld worden van zelf zo laag als 12A. Elke verder opsplitsing als je al aan 20A per rail max zat, is sowieso overbodig en wordt alleen maar gedaan om te kunnen zeggen "onze voeding heeft toch meer rails dus is hij beter". Niets is minder waar uiteraard.
Meer info lees hier:
http://www.silentpcreview...topic.php?p=198123#198123

disco stu wijzigde dit bericht 14-05-2007 10:23 (64%)

Rihanna addict

Pff, nou ik ook maar even dan.. :(

Vandaag mijn 8800GTS gekregen met een 2GB kitje!
maar ik stop hem in mijn pc booten, spel starten, en laden.
Als hij 100% is wil hij dus het spel beginnen, maar net op dat moment crashed hij.
(bij C&C3 & GRAW ) :'(

Mijn voeding is een Enlight 450W
Amperages:

+5V = 28A
+3.3V = 30A
+12V1 = 14A
+12V2 = 15A
-12V = 0.5A
+5VSB = 2A

Mijn systeem is:

P4 540 3,2GHz @ 3,84GHz
Asus P5GDC Delx.
Kinston value ram PC5300 2x1GB (2GB)
Asus 8800GTS 320MB
Maxtor 80GB IDE ATA133 (komen er 2 bij)
Samsung DVD + - brander + DL
en verder 4 usb divices.

Als ik het uitreken met die outevision powercalculator (met alles op zijn top) kom ik op zo'n 365W uit..

Ik hoop dat jij een verklaring hebt en of het aan mijn voeding ligt..

Wat ik al geprobeerd heb:
2 Spellen proberen
Ram timings hoger
Met ATI tool heb ik even de artifact tester gedraaid, die loopt perfect (800+FPS) en de kaart word niet warmer dan 70C (65C heb ik gezien Maximaal)

En ik ga nu de overclock uitzetten.
Mocht dat niet baten gaat windows er opnieuw op.

MexxT.

EDIT//

Nevermind _/-\o_

Ik had dus ook een nieuw setje 2GB mem gekregen, alleen ik heb vantevoren niet getest of het wel zou werken met mijn overclock.
Boosdoener is gevonden :9

toch bedankt ;)

MexxT wijzigde dit bericht 14-05-2007 12:40 (18%)

Core 2 Quad Q6600 (ES) @ 3,9GHz ~ 4GB OCZ Flex XLC PC6400 CL3 ~ Asus P5B Deluxe WiFi/AP ~ Club3D 9800GTX @ 840/1230/2110 ~ 3x Maxtor 80GB RAID0 ~ Antec TruePower Trio 550W

Ik heb een PC met de volgende specs:
315 Watt no name voeding, voltages wijken niet meer dan 3-4% af van de juiste waarde (heb ik ooit eens doorgemeten voor de gein)
Gigabyte moederbord met Intel 915PM chipset, zonder RAID of andere grappen
Intel Pentium 4 630 (3,0 GHz, 2 MB)
1 GB DDR geheugen (2x 512 MB in Dual Channel)
Ati Radeon X600 Pro 256 MB (stock snelheden, met standaard fan)
Geheugenkaartlezen aangesloten op interne USB
DVD-speler
DVD-brander
Verder nog wat losse apparaten aan de USB, zoals printer, muis, tobo, webcam etc.

Nu wil ik de Ati Radeon X600 die erin zit vervangen voor een GigaByte Geforce 7600 GT 256 MB (met Silent Pipe II), zie http://www.gigabyte.com.t...oductName=GV-NX76T256D-RH.

De vraag is, kan mijn voeding dit aan? Of kan ik beter een sterkere voeding erin zetten, wat zouden jullie mij dan aanraden?

moederbord

quote:
ZipperJR schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 21:09:
Afgelopen Woensdag heeft de nameless voeding van mijn huidige kast de geest gegeven,
Gelukkig heeft hij niks mee het graf in genomen (behalve zichzelf, de voeding).
Het is dus weer tijd voor een nieuwe voeding.

De voeding moet dusdanig genoeg power hebben, met het oog op de toekomst (2 DX 10 kaarten in SLI enz.)

Ik heb de FAQ en startpost doorgelezen en met die kennis heb ik zelf al wat op het oog.

Nou heb ik zelf al wel wat onderzoek gedaan op het internet en mijn oog viel op de volgende 2 voedingen:

Coolermaster 850W Real Power Pro of OCZ GameXStream 700W

Beide hebben ze erg goede reviews maar heeft iemand enig ervaring met de bovenstaande voedingen???

Wat mij verder nog opviel is dat de CM voeding veel meer stroombeveiligen bevat dan de OCZ voeding, maar in hoeverre is die extra beveiligingen echt een MUST?

Reviews:
CM en OCZ
OCZ
CM

Welke is de beste koop volgens jullie????
Of kan ik juist een hele andere kopen?

In het geval dat mijn huidige specs nodig zijn:

Kast: Apevia(Aspire) X-Cruiser (Zwart)
Processor: Core 2 Duo 6600
MoBo: Asus P5W DH Deluxe'
Geheugen: Kingston 2 Gb 5300 Module (2 x 1 Gb)
GraKa: Asus ATi Radeon 1950XTX
Geluidskaart: Onboard Crap
CPU koeler: Tuniq Tower 120
Hardeschijf: Seagate Barracuda 320GB
Dvd Drive: Benq DW1670

Ik zit dus heel erg te twijvelen over welke ik moet kiezen,

Ik hoop dat jullie mij uit die twijvel kunnen halen!
Ik vind het absoluut niet verstandig dat je een 800 watt voeindg wilt halen. Jouw systeem heeft maar 270 watt nodig, hiervan hoeft er maar 18 amperres van de 12 volt te komen, en dit is als je de cpu 25% heb overgeklokt! De voeingen welke jij noemt kunnen gemakkelijk drie maal jouw systeem aan, ze zijn daarmee echt overdreven voor je systeem.
Een voeindg welke minimaal 21 amperres op de 12 volt kan leveren en minimaal 330 watt is is al geschikt voor je sysreem. Een goede en stille voeindg is de Antec NeoHE 380. Deze 380 watt voeding kan totaal 28 amperres leveren en is daarmee ook al ruim geschikt voor je systeem. Wil je erg veel power over hebben zodat je gemakkelijk kan upgraden of bijplaatsen is de NeoHE 430 watt aan te raden. Een voeinding welke meer dan dit kan leveren is echt overdreven en zone van je geld (een 800 watt voeindg kost veel meer dan een 430 watt voeindg).

Ik raad je eigelijk ook aan om andere geheugen bij je pc te nemen. PC6400 geheugen is maar een paar euro duurder dan pc5300 geheugen en met dit geheugen kun je veel beter de cpu overklokken. omdat dit geheugen sneller is.
quote:
Cyberpope schreef op zondag 13 mei 2007 @ 09:58:
Ik heb op dit moment een server draaien met 2 voedingen van 300 watt. Dat draait daar ruim op.

maar ik vraag me wel af wat die 2 voedingen met mijn energierekening doen en hoeveel het oplevert om deze 2 te vervangen door 1 voeding. En wat voor een voeding ik dan nodig heb.

Mijn systeem bestaat uit

Asrock 939A8X-M
Athlon 64 3000+ S939 Winchester
S3 virge videokaartje (simpelste van het simpelste)
2x 512MB DDR2
1x 3com netwerkkaartje
1x Promise IDE-raid controller
5 harddisks 2x WD (200+80) 2x Maxtor (120+5) 1x seagate (320)
1x BenQ DVD-Writer
1x Coolermaster HD cooler

Ik heb nog wel een 600watt sweex voeding in de kast liggen, maar die wilde ik niet in mijn systeem hebben :P
Jouw systeem heeft maximaal maar 320 watt nodig en zal ook niet meer dan 21 amperres nodig hebben. Tijdens het opstarten heb je een stroompiek van een halve seconde van 34 amperres mocht je niet gebruik maken van staggered spinup of ene boot delay.
Hierboven heb ik de NeoHE 380 watt al aangeraden, en jou raad ik ook deze voeindg aan. Hij kan kortstondig een piek leveren van 45 amperres welke genoeg is voor je systeem.
De voeding heeft ook een erg hoog rendement, zoals uit deze grafiek blijkt, de NeoHE 380 staat in de top 10 van zuinigste voedingen.
quote:
Pred87 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:07:
Ik wil mijn videokaart binnenkort gaan upraden maar kom er net achter dat mijn 1.5 jaar oude voeding de nodige aansluitingen niet heeft. Mijn huidige voeding is een Coolermaster Realpower 450 watt.

Mijn huidige specs:

Antec P160 met 2x 120mm fan
C2D E6600 @ 3ghz (wil ik verder gaan overclocken)
Scythe Ninja
2x 1gb Team ddr800
Asus P5B Deluxe
1x 320gb seagate 16mb cache
1x 250gb maxtor 16mb cache
XFX 6800GT wordt geupgrade naar 2900XT (OC)
Audigy 2 ZS
Nec brander
Lite-on DVD speler

Ik wil nu een voeding die zeker een tijdje meegaat (3/4 jaar). Ik ben niet van plan om Crossfire of SLI te gaan draaien. Wel wil ik er misschien een 2e kaart bijzetten zodat ik een 3 monitor setup kan draaien. Ik heb begrepen dat de 2900XT het beste werkt wanneer hij is aangesloten met een 8pin en een 6pin connecter. Dus dat moet hij minimaal hebben. Mijn budget ligt rond de 100 euro. Als dit niet haalbaar is ben ik bereid mijn budget te verhogen naar 150 euro. Maar liever niet aangezien ik 450 euro apart had staan voor een videokaart upgrade. Nou valt de prijs van de 2900XT erg mee dus heb ik 100 euro vrij.

Zelf zat ik al te kijken naar de Thermaltake 650 watt toughpower (specs). De Thermaltake heeft de nodige aansluitingen en kost rond de 100 euro. Zou dit een goede keus zijn ?

alvast bedankt :)
Zonder videokaart en met een goede overklok (3.6 Ghz) heeft je systeem ongeveer 220 watt nodig, hiervan zal er 13 amperres van de 12 volt lijn moeten komen. De X2900XT is een kaart welke 240 watt nodig heeft. Dit haalt hij allemaal van de 12 volt af zodat de 12 volt lijn dus met 20 amperres belast wordt.
Totaal gaat je nieuwe systeem dus 460 watt en 33 amperres vragen. Een 500 watt voeding welke mimiaal 37 amperres kan leveren lijkt mij dan wel een minumum. Wil je ook nog een beetje ruimte hebben voor een upgraden dan is een 550 watt voeding met minimaal 40 amperres wel aan te raden.

De voeding welke jij aanhaalt kan totaal 650 watt leveren waarvan er 52 amperres van de 21 volt lijn kan komen. De voeindg is daarmee dus royaal geschikt voor je systeem. De 600 watt versie van deze voeindg kan "maar" 48 amperres leveren en is daarmee nog steeds zeer goed voor je systeem
quote:
Glaanieboy schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:58:
Ik heb een PC met de volgende specs:
315 Watt no name voeding, voltages wijken niet meer dan 3-4% af van de juiste waarde (heb ik ooit eens doorgemeten voor de gein)
Gigabyte moederbord met Intel 915PM chipset, zonder RAID of andere grappen
Intel Pentium 4 630 (3,0 GHz, 2 MB)
1 GB DDR geheugen (2x 512 MB in Dual Channel)
Ati Radeon X600 Pro 256 MB (stock snelheden, met standaard fan)
Geheugenkaartlezen aangesloten op interne USB
DVD-speler
DVD-brander
Verder nog wat losse apparaten aan de USB, zoals printer, muis, tobo, webcam etc.

Nu wil ik de Ati Radeon X600 die erin zit vervangen voor een GigaByte Geforce 7600 GT 256 MB (met Silent Pipe II), zie http://www.gigabyte.com.t...oductName=GV-NX76T256D-RH.

De vraag is, kan mijn voeding dit aan? Of kan ik beter een sterkere voeding erin zetten, wat zouden jullie mij dan aanraden?
Ondanks dat de 7600 veel sneller is dan jouw huidige X600 heeft hij minder stroom nodig. De X600 heeft 45 watt nodig, de 7600GT heeft maar 35 watt nodig. Aangezien jij nu geen problemen heb met de voeindg van je systeem mag je er van uit gaan dat je dat ook niet heb met de 7600 in je systeem (als een auto 150 km/h kan rijden dan moet hij ook 140 km'h kunnen).

Echter raad ik je wel aan om een nadere voeindg te nemen, puur alleen omdat je nu een No-Name voeindg gebruik, en deze zijn niet echt betrouwbaar te noemen. Mocht je naar een andere voeindg kijken houd dan met de volgende dingen rekening:
- de voeindg moet minimaal 300 watt leveren
- de voeding moet minimaal 15 amperres kunnen leveren op de 12 volt lijn
- de voeindg moet alle aansluitingen hebben (sata power? 24 pins?)
- de voeding moet voor minimaal 9 cent per watt in de Pricewatch staan. (een 400 watt voeindg moet dus minimaal (0.09 x 400=) 36 euro kosten). Dit is om ervoor te zorgen dat je geen bagger in huis je computer haalt

De theorie is het idealisme van de praktijk.

Tot nu toe heeft deze no-name voeding (hij zit in een Packard Bell computer en ik zie zo snel even geen stickers van een fabrikant, dus vandaar de banaming no-name) bijna 2 jaar zonder problemen gewerkt. De voeding zal ik dus niet gaan veranderen, zeker niet nu ik weet dat de nieuwe videokaart minder watts slurpt dan de huidige. Bedankt voor je uitgebreide antwoord :)

Official Prozac Dealer!

quote:
theodouma schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:55:
Jouw systeem heeft maximaal maar 320 watt nodig en zal ook niet meer dan 21 amperres nodig hebben. Tijdens het opstarten heb je een stroompiek van een halve seconde van 34 amperres mocht je niet gebruik maken van staggered spinup of ene boot delay.
Hierboven heb ik de NeoHE 380 watt al aangeraden, en jou raad ik ook deze voeindg aan. Hij kan kortstondig een piek leveren van 45 amperres welke genoeg is voor je systeem.
De voeding heeft ook een erg hoog rendement, zoals uit deze grafiek blijkt, de NeoHE 380 staat in de top 10 van zuinigste voedingen.
Ziet er erg goed uit.. alleen vind 70 euri voor een voeding redelijk veel. Maar scheelt het in effencie zo veel dat het loont boven een chieftec of asus voeding (20 euro goedkoper?)

Reg. datum: 10 april 2007

Ik heb (bijna) de volgende configuratie:

AMD x2 3800 (65 watt)
MSI K9N SLI 2f (nforce 570 mcp SLI)
Geil ultra PC6400 2 GB (cas 4 op 2,1 volt)
Nvidia 8600GT (nu nog 1 maar straks dus 2 in SLI)
PCI firewire kaartje
PCI raid kaartje
2 dvd branden/spelers
3 HD schijven alle 7200 rpm

Nu heb ik een MAXpower 300w (12 A op 12 volt), zal moeilik worden denk ik.

Ik twijfel tussen de Huntkey LW6450HG of the Coolermaster Xtreme 430 PCAP.

De Huntkey lijkt sterker 12v1 15A 12v2 17A tegen 12v1 14 en 15 op 12v2 van de Coolermaster.

Welke stiller is weet ik niet (ik denk de Coolermaster)

Welke raad je aan?

moederbord

quote:
Cyberpope schreef op maandag 14 mei 2007 @ 22:14:
[...]

Ziet er erg goed uit.. alleen vind 70 euri voor een voeding redelijk veel. Maar scheelt het in effencie zo veel dat het loont boven een chieftec of asus voeding (20 euro goedkoper?)
Je kan eventueel ook naar de Coolermaster eXtremepower 430 kijken. Deze 430 watt voeindg kan 29 amperres leveren op de 12 volt. Hij is wel iets minder efficient. Dit compenseert echter met de lage aanschafprijs van 40 euro (computerland)
[small] in de grafiek welke ik je heb gegeven staat niet de eXtremepower, alleen een oude versie van deze voeindg, en deze was niet al te best (maar 17A, veel herrie en laag rendement). De versie van Computerland is de nieuwe versie (29A, stil, goed rendement)
quote:
ambaas schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:13:
Ik heb (bijna) de volgende configuratie:

AMD x2 3800 (65 watt)
MSI K9N SLI 2f (nforce 570 mcp SLI)
Geil ultra PC6400 2 GB (cas 4 op 2,1 volt)
Nvidia 8600GT (nu nog 1 maar straks dus 2 in SLI)
PCI firewire kaartje
PCI raid kaartje
2 dvd branden/spelers
3 HD schijven alle 7200 rpm

Nu heb ik een MAXpower 300w (12 A op 12 volt), zal moeilik worden denk ik.

Ik twijfel tussen de Huntkey LW6450HG of the Coolermaster Xtreme 430 PCAP.

De Huntkey lijkt sterker 12v1 15A 12v2 17A tegen 12v1 14 en 15 op 12v2 van de Coolermaster.

Welke stiller is weet ik niet (ik denk de Coolermaster)

Welke raad je aan?
Met SLI en zonder overklok heeft je systeem ongeveer 330 watt nodig. Hiervan zal er 22 amperres van de 12 volt moeten komen. Het is daarom raadzaam om een voeindg te nemen welke minimaal 26 amperres kan leveren op de 12 volt en minimaal 380 watt is.
Met maar één videokaart heeft je systeem 260 watt nodig en 16 amperres. Een voeidng welke minimaal 19 amperres en minimaal 300 watt kan leveren moet dan voldoende zijn.

Jouw huidige voeding kan dit echt niet aan, jouw systeem zonder SLI kan hij niet aan en hij kan al helemaal niet jouw sli opstelling aan.

De eXtremepower 430 watt kan totaal 29 amperres leveren en is erg stil. Ik heb zelf de 380 watt versie van de voeding en ik kan zeggen dat hij erg stil is.

Let er alleen wel op dat je de goede versie neem van de voeindg, er zijn er namelijk drie. De eerste heeft een 80 mm fan aan de achterkant, deze moet je echt niet nemen, hij kan maar 17 amperres leveren op de 12 volt en maakt een pokkeherrie. De tweede versie heeft een 120 mm fan aan de onderkant en kan totaal 25 amperres leveren. De voeindg is erg stil. Een derde versie is de verbeterde versie, deze kan totaal 29 amperres leveren. Het uitlerijk is gelijk. Het is voor jouw systeem erg belangrijk dat jij de derde versie neem welke totaal 29 amperres kan leveren.
Volgens mij hebben ze bij Computerland de versie liggen welke 29A kan leveren op de 12 volt (40 euro)

De theorie is het idealisme van de praktijk.

XB360: OctagonQontrol

quote:
MAX3400 schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 17:42:
Zijdelings off-topic maar toch naar aanleiding van mijn eerdere vragen: welke (modulaire) voeding heeft de mogelijkheid om 8 SATA-powerconnectors aan te sluiten (en niet via molex-verloopjes).
Zou iemand zo lief willen zijn om deze vraag misschien te beantwoorden? Ik wil namelijk deze week mijn systeem gaan bestellen maar wil graag een mooie voeding erbij bestellen... O-)
Ik ben op zoek naar een nieuwe voeding, omdat ik een beetje gek wordt van deze luidruchtige voeding, namelijk een Coolermaster Extremepower 500W.

Ik zit te twijfelen tussen de Antec NeoHE 550W en de Thermaltake Toughpower 600 (Modulair). Ik wil gewoon lekker veel power, zodat ik genoeg ruimte hebt voor het uibreiden van mijn PC.

Mijn systeem:
Gigabyte 965P-DS3 (Rev 3.3)
Core 2 Duo E4300 @ 3GHz (voorlopig)
1GB GEIL Valueram @ 900MHz @ 2.2V
Asus EN7900GS @ voltmod 1.3v
Creative Audigy SE
Samsung Spinpoint 160GB (binnenkort nog ééntje voor RAID0)
Samsung DVD brandertje

Dus welke van de twee, of weten jullie een betere voor rond de ¤110? Hij moet stil en modulair zijn.

Alvast bedankt.

Reg. datum: 18 februari 2005

Bedankt theodouma, daar heb ik wat aan :)

Ik heb nog wat rond gekeken naar alternatieven en toen kwam ik op het volgende
Een 250watt dedicated videokaart voeding. Is dit niet veel beter dan een hele nieuwe voeding ? Scheelt een hoop geld.

Pred87 wijzigde dit bericht 15-05-2007 18:41 (9%)

Everything's Tweakable!

Nogmaals thx Stu, dat artikel was precies de informatie die ik zocht.

'k Twijfel nog wel 'n beetje (tussen Enermax Liberty 500W, Zalman 500W, Antec NeoHE 500, OCZ GameXStream en Coolermaster Realpower 550W) maar is me in ieder geval duidelijk nu waar ik op moet letten dus zal er wel uitkomen. Zal beetje kwestie zijn van (nog meer) reviews lezen en 'n keuze maken :P

MAX3400 'k heb jouw vraag even in 't hoofd gehouden tijdens m'n eigen zoektocht maar nog niks met 8 S-ATA aansluitingen tegengekomen... Als je modulair wil maakt dan dat verloopstukkie van molex zoveel uit? :?

Jesse99 wijzigde dit bericht 15-05-2007 14:43 (14%)

Gigabyte GA-965P-DS4, Intel C2D E6600, Arctic Freezer 7 Pro, MSI GeForce 8800GTX OC, 2Gb Kingston PC6400 CL4, 2x 320Gb Seagate Barracuda

quote:
Jaydee833 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 14:37:MAX3400 'k heb jouw vraag even in 't hoofd gehouden tijdens m'n eigen zoektocht maar nog niks met 8 S-ATA aansluitingen tegengekomen... Als je modulair wil maakt dan dat verloopstukkie van molex zoveel uit? :?
Tja, ik wil natuurlijk mijn kabels zo netjes mogelijk wegwerken... Anders moet ik even kijken naar de accesoires van Antec want ze kunnen extra kabels leveren alleen slecht in NL.
Everything's Tweakable!

Ahja, heb zelf nooit echt veel waarde aan het uiterlijk gehecht. Case modding is zeker leuk maar moet voor mij op de eerste plaats functioneel zijn. Nooit 'n modulaire voeding overwogen, maar altijd groot formaat big tower gehad (nog zo'n witte :P) waarin bovenin een paar vrije 5,25" baaien ruimte boden de niet-gebruikte kabels weg te werken ;)

Al iets gevonden? 'k Kom hier niks tegen met meer dan 4 SATA aansluitingen...

[Edit] De Cooler Master Real Power 850W heeft er 8... Maar of je nu alleen dáárvoor zo'n zware moet nemen... 8)7

Jesse99 wijzigde dit bericht 15-05-2007 15:43 (11%)

quote:
Jaydee833 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 15:37:
Ahja, heb zelf nooit echt veel waarde aan het uiterlijk gehecht. Case modding is zeker leuk maar moet voor mij op de eerste plaats functioneel zijn. Nooit 'n modulaire voeding overwogen, maar altijd groot formaat big tower gehad (nog zo'n witte :P) waarin bovenin een paar vrije 5,25" baaien ruimte boden de niet-gebruikte kabels weg te werken ;)

Al iets gevonden? 'k Kom hier niks tegen met meer dan 4 SATA aansluitingen...

[Edit] De Cooler Master Real Power 850W heeft er 8... Maar of je nu alleen dáárvoor zo'n zware moet nemen... 8)7
Het gaat niet om casemodding; voeding moet in een Lian Li V2000 komen (waarschijnlijk) en daar is de plaatsvinden van de voeding t.o.v. de drivebays heeel anders. Ik heb dus erg weinig zin om die ranzig dikke molex-aansluitingen half door mijn kast te trekken en daarna een verloopje te gebruiken.

Thanks anyway; ik ga nog ff rondkijken naar die modulaire kabels.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws