quote:
brama schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 22:47:
"vooruit komen"? Het snelt al minstens 2 van jouw 4 cpu's tesamen voorbij
Ik denk dat het qua snelheidsbeleving zelfs sneller zal werken dan 4*p3-700, al was het maar omdat losse programma's vaak geen gebruik maken van alle cpu's tegelijkertijd.
Windows misschien ja, met Linux is dat al beter geregeld.
quote:
Zie mijn voorbeeld. Met een max. upload van 70kbyte/s, en een simultane download van 800kbyte/s in totaal met een stuk of 3 torrents is de load 10%, en dat op 600Mhz (van de 1500). Aan de bak zelf merk je niet eens dat hij bezig is (ook niet aan disk-IO). De webserver zal er dus geen last van hebben.
Ik heb het meer over transfers tussen server en bijvoorbeeld een werkstation, over het netwerk. Dus dat je je volle netwerk eruit trekt. Dat geeft wel wat meer load dan een torrentje downloaden met 800 kb's hoor. In zo'n geval hoor ik mijn disks toch aardig rammelen.
quote:
Ik RAID1 alleen belangrijke data, het systeem zelf is niet gemirrored. Bovendien is RAID toch geen subtitutie voor backups, dus je moet alsnog backuppen. Maar RAID5 is zeker sneller ja. Het nut daarvan voor een thuisgebruiker die een downloadserver wil hebben is echter beperkt. Ook met 1 losse harde schijf haal je enkele tientallen megabytes per seconde als je bijv. een dvd-image kopieert, rar uitpakt, dat soort dingen. Als je met >=10mbit/s veel verschillende torrents tegelijkertijd upload, of je hebt een hele drukke webserver, zal je in de praktijk pas gaan merken dat je met scsi+raid(5) veel beter uitbent. Maar welke thuisgebruiker heeft dat?
Ik heb cronjobs draaien die elke nacht SQL backups maken en elke week een WWW backup, die ik handmatig over pomp met WinSCP naar mijn werkstation. (En nee, niet allemaal naar 1 schijf hoor, dan zou ik nog genaaid zijn mocht die ene schijf crashen waar ik alles naar toe backup).
En ja, ik heb meestal rond de 30 torrents draaien tegelijkertijd, en ook nog een redelijk drukke website + forum daarachter. Daarbij heb ik graag wat ruimte om te spelen en uit te breiden, dus die extra power staat me niet in de weg.
quote:
ik heb zelf trouwens een VPS (virtual private server) voor weinig voor mijn webserver en mail, dat deed het laptopje eerst ook erbij, maar een verbinding in een colo in Amsterdam is toch wat betrouwbaarder dan een Orange ADSL-thuisverbindinkje
Ik heb het dan thuis draaien, met een Chello Extreme verbinding, waarmee ik zo'n 2 MB's down en rond de 240 KB's up haal. Echter is deze verbinding zo stabiel als iets, en heb ik vrijwel nooit drops of problemen dat de verbinding weg valt. Daarbij klus ik graag fysiek aan de server, en verzorgt deze mijn netwerk, dus een colo is geen oplossing voor mij.quote:
Nou, als mijn server de lucht uit is, heb ik in 10 minuten iets anders voor de internet verbinding (modem zelf). Verder is het geen accuut probleem als ik eens niet op zondag kan downloaden. En gelukkig gaan voedingen niet om de haverklap stuk, dus zal je er niet snel last van hebben.
Nee als mijn server plat zóu gaan dan kan ik ook nog wel een switch of router ertussen gooien en vervolgens internetten op m'n laptop. Maar prio 1 is de server, want downtime pik ik gewoon niet

. Dat ik zelf niet kan internetten is prio 2.
quote:
350W continu verbruik vind ik zelf overigens ook niet acceptabel. Dat is bijna 10x meer dan wat ik verbruik, en dan is mijn oplossing waarschijnlijk zeker net zo snel, dan wel sneller (voor single-threaded apps), in het dagelijks gebruik ook.
Net zo snel / sneller trek ik toch mijn twijfels bij. Wat betreft het stroom verbruik; tja best veel, maar ach, ik kan het opbrengen dus dat is niet zo'n probleem. M'n werkstation maakt nu minder uren, sinds ik een server heb, dus dat scheelt ook alweer.
Maar ik weet niet of het wel zo nuttig is om deze discussie voort te zetten, ieder heeft zo z'n eisen en bedenkingen, dus ach. Het is mijn hobbie, en groter is beter vind ik zelf, en ben meer dan trots op mijn bakkie

TommyGun wijzigde dit bericht 23-03-2007 23:14 (6%)