Gathering of Tweakers

Quicksearch
Mirror, Mirror

Het is zover. Na het zoveelste prutsen, forums lezen, niet-werkende oplossingen uitproberen en nul op het rekest krijgen omdat ik persé KDE 4.1 RC2 met de allerlaatste ATI-drivers moest hebben draaien heb ik mijn oude vertrouwde Gentoo omgeving vaarwel gezegd en OpenSuSE 11.0 geinstalleerd.

Ik ga deze distro nog niet gelijk de hemel inprijzen maar die one-click installers zijn brilliant gevonden. Amarok met MySQL en xine-backend was ook even zoeken hoe ik dat precies geinstalleerd kreeg maar het loopt nu allemaal vlekkeloos. Hulde voor Novell. Benieuwd hoe lang het op mijn PC blijft staan maar het begin is uitstekend. :)
Just my two cents....

quote:
deadinspace schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 19:44:
Woei, Debian Unstable freeze volgende week. Het is alweer bijna tijd voor Lenny :P

Ik ben benieuwd hoe m68k het er van af brengt...
Ik denk dat ie gewiebelt wordt :P

Heeft heimwee naar Oz
Sorry no have...

<fee-tje> de seks op moam zuigt sowieso
<fee-tje> nja, behalve die keer met moto-moi dan

quote:
Zwerver schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 19:42:
Ik denk dat ie gewiebelt wordt :P
Sja, tziet er niet echt goed uit he? :P

Maar het zou wel jammer zijn, archs droppen is gewoon zonde. En ik hoorde dat de m68k developers er nog wel hard aan bezig zijn in de hoop de problemen op te kunnen lossen.

It isn't the software that's free, it's you.

Just my two cents....

quote:
deadinspace schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 23:44:
[...]

Sja, tziet er niet echt goed uit he? :P

Maar het zou wel jammer zijn, archs droppen is gewoon zonde. En ik hoorde dat de m68k developers er nog wel hard aan bezig zijn in de hoop de problemen op te kunnen lossen.
Tja, als dat zo is dan redden ze het m.s. nog wel :) You never know :)

Heeft heimwee naar Oz
Sorry no have...

quote:
William schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 19:31:
Het is zover. Na het zoveelste prutsen, forums lezen, niet-werkende oplossingen uitproberen en nul op het rekest krijgen omdat ik persé KDE 4.1 RC2 met de allerlaatste ATI-drivers moest hebben draaien heb ik mijn oude vertrouwde Gentoo omgeving vaarwel gezegd en OpenSuSE 11.0 geinstalleerd.

Ik ga deze distro nog niet gelijk de hemel inprijzen maar die one-click installers zijn brilliant gevonden. Amarok met MySQL en xine-backend was ook even zoeken hoe ik dat precies geinstalleerd kreeg maar het loopt nu allemaal vlekkeloos. Hulde voor Novell. Benieuwd hoe lang het op mijn PC blijft staan maar het begin is uitstekend. :)
Afgezien van het nog steeds niet automatisch kunnen laten verwijderen van orphan deps (RPM-issue since the dawn of time) vind ik OpenSUSE 11.0 echt erg mooi spul geworden. Je moet alleen wel erg je best doen, wil je net zoveel nutteloze deps genereren als een gemiddele Portage-snapshot groot is. 8) Mij interessert het vrij weinig allemaal meer sinds mijn stage : ik heb liever een desktopsysteem dat werkt, dan een ultra-lean systeem waarbij ik genoodzaakt ben zelf werk te verrichten.

De GNOME-variant (zou je die nog willen testen) zit overigens ook erg netjes in elkaar. Voor Nederlandse packages (handig voor ouders/grootouders/kinderen) moet je dan nog wel handmatig packages installeren om 95% van het systeem Nederlands te maken (bepaalde delen van Slab blijven bijvoorbeeld om onduidelijke reden in het Engels). Is dit eigenlijk een issue @ de KDE-versie (niet getest) ?
quote:
armel *O* NSLU2 *O*
* Jungian draait het nu stiekem al een tijdje op z'n NSLU2

Jungian wijzigde dit bericht 24-07-2008 00:23 (9%)

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Mirror, Mirror

Ik denk dat je Internationalization meer afhangt van Gnome en KDE zelf. KDE 3.5 was erg goed in het Nederlands maar de 4.x variant heeft nog teveel fouten zodat ik die gewoon in het Engels heb. En is SLAB niet iets van de Novell jongens? Dus daar verwacht ik niet zoveel van qua vertaling.
quote:
William schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 00:24:
Ik denk dat je Internationalization meer afhangt van Gnome en KDE zelf. KDE 3.5 was erg goed in het Nederlands maar de 4.x variant heeft nog teveel fouten zodat ik die gewoon in het Engels heb.
Ik gebruik sowieso alles in het Engels, dus voor mij is het lastig om bijzonder nuttige uitspraken hierover te doen (.po files -> gettext, daar houdt het bij mij mee op :+ ). Wat ik weet is dat Ubuntu ervoor kiest om voor de tijdens de installatie gekozen taal alvast de language packages te installeren (wat je anders later als n00b nog met een GUI tooltje kan doen). SUSE doet dit niet (slordig ?). Heel wat manen terug in een KDE 3.5.x-avontuur (non-SUSE) zat het ook allemaal netjes inelkaar. De KDE 4.x-devs hebben imo trouwens nog wel iets beters te doen dan zich bezig houden met internationali[s|z]ation. (8>
quote:
En is SLAB niet iets van de Novell jongens? Dus daar verwacht ik niet zoveel van qua vertaling.
Slab is een mogelijke evolutie van het GNOME Main menu. USP (Ubuntu) is daar weer van afgeleid. Het zijn niet echt veel zinnen die daarin terugkomen, dus het lijkt mij een kleine moeite om dat te vertalen. :P

Ik ben blij dat ik het audiostack-diagram (super secret project) waarmee ik laatst begonnen ben niet af heb gemaakt. De übergeeks hebben er al reeds één twee in elkaar gezet. :+

Linkje & nog een linkje

Natuurlijk heb ik deze linkjes @ LH gevonden.

Jungian wijzigde dit bericht 24-07-2008 03:10 (14%)

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Reg. datum: 02 juli 2003

quote:
deadinspace schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 19:44:
Woei, Debian Unstable freeze volgende week. Het is alweer bijna tijd voor Lenny :P

Ik ben benieuwd hoe m68k het er van af brengt...
Offtopic maar je zal het niet geloven, als ik die pagina open begint mijn scherm te zoemen. Als ik het tabblad weer sluit is het over :P

Ik vond het nogal irritant dat firefox 3 zo traag werd als de harddisk flink bezig was, ik heb nu een tmpfs drive gemount en de cache directory van firefox daarheen gesymlinked, dat lijkt best goed te werken.

Enige nadeel is natuurlijk dat je na een reboot je cache kwijt bent.

I can't believe it doesn't work, I found it on the internet man!
blog

Probeer eens een andere scheduler. Die CFQ scheduler mag nog lekker wat aan gesleuteld worden wil ik dat ding blijven gebruiken.
echo anticipatory > /sys/block/sda/queue/scheduler

Overigens gebruik ik deadline op servers, die bakken hebben niet zoveel verschillende taken dat je een uitgebreide scheduler zoals CFQ of Anticipatory wilt gebruiken.

Bakkes!

quote:
bobo1on1 schreef op zondag 27 juli 2008 @ 16:13:
Ik vond het nogal irritant dat firefox 3 zo traag werd als de harddisk flink bezig was, ik heb nu een tmpfs drive gemount en de cache directory van firefox daarheen gesymlinked, dat lijkt best goed te werken.

Enige nadeel is natuurlijk dat je na een reboot je cache kwijt bent.
Dit merk ik ook al. Telkens als Portage bezig is wat pakketten te upgraden of zn eigen cache aan het bijwerken is gaat FF3 stotteren. Word ik persoonlijk niet vrolijk van :/

He would insult the universe.

Ook het uitlezen van de history als je een url intikt geeft redelijk wat schijfactiviteit.

I can't believe it doesn't work, I found it on the internet man!
blog

Ja, de zoekfunctie is de history is best wel krachtig inderdaad, maar dat eist ook zo z'n tol.

$ vi
Terminal too wide
$ grep -r iets *
grep: illegal option -- r
$ ls --color
ls: illegal option -- -

* deadinspace wenst brakke Unix tools een pijnlijke dood toe.

(zo, dat moest er even uit)

quote:
deadinspace schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 15:59:

$ grep -r iets *
grep: illegal option -- r

code:
1
find . -exec grep iets {} \;

dat werkt wel op alle unixen die zich aan de posix standaard houden.

quote:
flupzor schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 17:45:
code:
1
find . -exec grep iets {} \;

dat werkt wel op alle unixen die zich aan de posix standaard houden.
Ja, maar het is meer typwerk en veel trager als het om veel kleine files gaat.

Hier, op zo'n 6000 kleinige files, duurt het 25 keer zo lang als grep -r.

quote:
deadinspace schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 18:00:
[...]

Ja, maar het is meer typwerk en veel trager als het om veel kleine files gaat.

Hier, op zo'n 6000 kleinige files, duurt het 25 keer zo lang als grep -r.
ah ja.

Ik vroeg me af, welke Unix versie heeft geen -R ondersteuning?

quote:
flupzor schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 18:07:
ah ja.

Ik vroeg me af, welke Unix versie heeft geen -R ondersteuning?
De machine in kwestie waar ik op aan het vloeken was draait Solaris 8 :P
Maar de grep van Solaris 10 ondersteunt het ook niet, en de antieke HP-UX 9.03 machine die ik net even geprobeerd heb ook al niet.

Ik kan trouwens ook nog wel dingen als
grep iets $(find . -type f)
find . -type f | xargs grep iets
doen (die zijn grappig genoeg sneller dan grep -r?), maar die gaan niet goed om met filenames met spaties erin (en die komen vaak genoeg voor om dat een probleem te laten zijn).

Dat is dan weer op te lossen met
find . -type f -print0 | xargs -0 grep iets
Maarja, -print0 en -0 zijn natuurlijk weer niet ondersteunde GNU-extensies.

En sommige mensen vragen zich af waarom ik op sommige machines GNU findutils en GNU coreutils installeer :P

Weet iemand trouwens waar dit door komt? (copie van df)
quote:
/dev/md3 824G 380M 781G 1% /home
mdadm, raid1, debian.

Boudewijn wijzigde dit bericht 06-08-2008 12:13 (5%)

Weet iemand een (2e handse) Auzentech X-meridian geluidskaart te koop? DM of mail me!

Iets met gereserveerde ruimte en ruimte voor je journals en superblocks:

/dev/sdb1 3.6T 6.4G 3.3T 1% /disk-arrays/01

Ik kan me ook niet voorstellen dat 6.4GB 0,3TB moet zijn ;)

5% reserved for root :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl

aaah shit ja, logisch :).

bedankt.

Weet iemand een (2e handse) Auzentech X-meridian geluidskaart te koop? DM of mail me!

Just my two cents....

* Zwerver mompelt prutser naar Boudewijn

Dat is toch basiskennis :P

Heeft heimwee naar Oz
Sorry no have...

Vandaag een dist-upgrade van etch naar lenny gedaan op 1 van mijn servers. Alleen apache ging de mist in en een bug m.b.t php5-curl en php5-pgsql (die ook al in etch zat). Zeer tevreden over het verloop :) Hoop echt dat lenny in september gereleased wordt, kunnen de andere servers ook geupgrade worden :Y)
quote:
Zwerver schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 12:58:
* Zwerver mompelt prutser naar Boudewijn

Dat is toch basiskennis :P
Nou ja die 5% wist ik wel, alleen dacht dat ik dat had uitgezet bij het partitioneren ;). (5% is toch 50gb, en die gebruikt root daar never nooit niet).
Daar zat beetje de clue (het vergeten uit te zetten)...en niet echt wakker zijn.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws