Gathering of Tweakers

Quicksearch
Je geeft zelf al de reden: hij heeft alleen de noodzakelijke functionaliteiten. Dus geen vastlopers, eindeloze opstarttijden, en nutteloze menu's.
quote:
DaannO schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 22:10:
Ik snap eigenlijk nooit het nut van een BB :?
Waarom zou je voor een BB gaan ipv een PDA os Smartphone? Ze kosten ongeveer even veel en de SM/PDA heeft meer functionaliteit en is vaak ook wat kleiner of handzamer. Pushmail hebben ze eigenlijk allemaal wel en bellen doen ze ook.

Dus wie overtuigt mij van de kracht van de BB?!

No more Mr. Nice Gaius!

Hier ook een tevreden gebruiker van een BB Pearl via BES :) Sinds deze week bel ik er ook mee dus lekker nog maar 1 apparaat voor m'n zakelijke mail en belverkeer. Hij werkt bovendien ook prima op de veelgebruikte Nokia CK7W carkit via Bluetooth.

Ben benieuwd naar de nieuwere modellen, als ze maar niet veel groter worden als de Pearl. Dat is een perfect formaat.

All right, that's it! No more Mr. Nice Gaius!

WYSIWYG

quote:
afterburn schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 09:50:
BB heeft 2 manieren voor email: BES (Blackberry Enterprise Service) en BIS (Blackberry Internet Service). BES is vergelijkbaar WM5 native push, en enkel bruikbaar voor bedrijven. Bij BIS kun je tot 10 email adressen configureren op een Blackberry server, die dan hun berichten naar je BB device gepushed worden. Deze vorm wordt gebruikt door particulieren en bedrijven die geen BES server willen/hebben.

Lijkt dus vrij vergelijkbaar, maar qua bediening, gebruiksgemak en de algehele manier waarop het werkt is BB superieur aan WM. Misschien dat dit in de toekomst verandert, maar op dit moment is WM5 nog geen serieus alternatief voor iemand die serieus met mobiele email communicatie aan de gang wil of dit nodig heeft. Een van de vele reviews en commentaren die ik heb gelezen vat het eigenlijk goed samen: "de ontwikkelaars van WM5 zouden verplicht moeten worden om 30 dagen lang hun email enkel en alleen via BB te benaderen, gevolgd door 30 dagen waarbij ze alleen WM5 mogen gebruiken. Misschien dat ze dan begrijpen waar een goed werkende implementatie aan moet voldoen en wat voor rampproduct ze nu op de markt zetten"
Hoe kan je BIS nu vergelijken met de e-mail functionaliteit van WM5 ? BIS is niets anders dan een doorstuurservice, geen synchronisatie dus. Totaal niet handig.

Push mail met WM5 werkt prima en zeer eenvoudig met Exchange, wat negen van de 10 bedrijven gebruikt, dus geen onnodige BES software nodig.

Pay peanuts get monkeys !

quote:
Archie_T schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 21:48:
Ik had ook een vraagje aan de blackberry bezitters (weet niet of dit het goede topic is) Ik heb nu al een tijdje een Blackberry 8700g en een losse telefoon. Ik zit er over te denken om ook te gaan bellen met mijn Blackberry. Gebruiken jullie het apparaat ook als telefoon? En zo ja, wat zijn de voor- en nadelen?
[...]

Je hebt gewoon een GPRS of UMTS verbinding hier overheen wordt je mail gepushed naar je Blackberry. Internet initieer je zelf met de Blackberry browser (of opera of iets anders...)
Blackberry's zijn vrij groot en dat belt niet altijd even handig... het is ook geen kroeg dier, dus bij het uitgaan zou ik hem ook zeker thuislaten

quote:
Dutch_guy schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 01:14:
[...]

Hoe kan je BIS nu vergelijken met de e-mail functionaliteit van WM5 ? BIS is niets anders dan een doorstuurservice, geen synchronisatie dus. Totaal niet handig.

Push mail met WM5 werkt prima en zeer eenvoudig met Exchange, wat negen van de 10 bedrijven gebruikt, dus geen onnodige BES software nodig.
In de meeste gezonde bedrijven wordt de keuze voor dit soort apparaten beoordeeld op functionaliteit voor de eindgebruiker, niet of het loodgieterswerk makkelijk of moeilijk is. Blackberry's zijn voor de (zakelijke)gebruiker echt super efficient.

WYSIWYG

En wat kan de BlackBerry volgens jou dan meer ?

surf's up dude!

quote:
kazuka schreef op maandag 16 juli 2007 @ 18:43:
Hier ook een tevreden gebruiker van een BB Pearl via BES :) Sinds deze week bel ik er ook mee dus lekker nog maar 1 apparaat voor m'n zakelijke mail en belverkeer. Hij werkt bovendien ook prima op de veelgebruikte Nokia CK7W carkit via Bluetooth.

Ben benieuwd naar de nieuwere modellen, als ze maar niet veel groter worden als de Pearl. Dat is een perfect formaat.
Is de spraakkwaliteit inmiddels verbeterd? Ik heb zelf een 7100v en vind de geluidskwaliteit niet heel goed. Je hoort vaak storingen op de lijn tijdens een gesprek. Heb de indruk dat het aan de toestellen ligt.

Overbetaalde Servicemonteur

quote:
xantos schreef op zondag 29 juli 2007 @ 14:46:
[...]

Is de spraakkwaliteit inmiddels verbeterd? Ik heb zelf een 7100v en vind de geluidskwaliteit niet heel goed. Je hoort vaak storingen op de lijn tijdens een gesprek. Heb de indruk dat het aan de toestellen ligt.
Ik heb een 8700g en die klinkt prima in vergelijking met mijn 6230 geen probleem eigenlijk.
quote:
Dutch_guy schreef op zondag 29 juli 2007 @ 14:38:
Waarom zou het meer moeten kunnen? Een blackberry doet goed wat het moet doen. Mail, calender, Internet, en eventueel bellen. Een WM5 device is een niet te beheren telefoon speeltje.

Als ik 300 blackberries uitrol zie ik ze alleen terug als ze gevallen zijn. Een WM5 device nodigt uit tot installeren van 3rd party software wat weer zorgt voor vastlopers. Een blackberry heeft daar veel minder last van.
Het kan dus zeker niet meer, alleen is het beter beheerbaar (policies) en stabieler voor de gebruiker.

Archie_T wijzigde dit bericht 30-07-2007 22:31 (23%)

Klikken is voor meisjes...

quote:
Dutch_guy schreef op zondag 29 juli 2007 @ 14:38:
Het mooiste is dat hij juist niet per definitie meer kan, hij kan het alleen effectiever. Het is een klein simpel OS zonder veel toeters en bellen. Ik gebruik mn blackberry vooral voor e-mail, agenda, rss feeds, msn messenger, navigatie en internet. Wat wil je er nog meer mee doen dan dat? Enkel keertje gebruik ik hem ook als mp3 speler, maar daar heb ik ook andere apparaten voor.

Het kan ook zijn dat meespeelt dat ie juist geen touchscreen heeft. Zo geweldig werkt dat nou ook weer niet, zeker niet als je het vergelijk met de trackball van de BB8800. Ik race letterlijk door mailtjes en agenda's heen, sneller dan ik ooit met mn oude WM device kon.

Voor de wizkids zal ie zeker niet flashy genoeg zijn, maar voor de zakelijke gebruiker die een strak design wil met een snel gebruik, dan denk ik niet dat je veel beter dan dit tegenkomt. Ik betrap me er zelfs soms op dat als ik weer es iemand zie met een wm device waar hij/zij dan met een styles mee bezig is dat ik denk: "daar heb je er weer zo een met zo'n mickeymouse geval". Gadgets en speelgoed is leuk, maar op een gegeven moment groei je daar uit... naar mijn bescheiden mening dan...

WYSIWYG

Nee sorry, ik ben niet overtuigd. Naar mijn mening wordt de BlackBerry aan alle kanten ingehaald door betere toestellen. Ik weet niet welk WM device jij voor het laatst hebt gebruikt, maar mijn Samsung i600 heeft geen touchscreen, maar gewoon een scrollwieltje aan de zijkant. Niet te vergelijken dus met een 'echte' pda.

Wat een BlackBerry effectiever kan ontgaat mij een beetje. De extra software die benodigd is op je server is duur en zeker niet rendabel voor een enkele BlackBerry. Voor een WM device is het 1 vinkje aanzetten bij een gebruiker om zijn toestel te laten synchroniseren met Exchange.

De BB's zijn absoluut mooi spul, maar naar mijn mening tegenwoordig de extra investering niet meer waard.

No more Mr. Nice Gaius!

BB's zijn ook minder geschikt voor MKB's en consumenten gebruik. Het is echt ontwikkeld voor uitrol in grote corporate organisaties waarbij veiligheid, beheer en effectiviteit hoog op het lijstje staan.

Bij mijn werkgever (wereldwijd 60.000 employees) hebben we 3 BES clusters; in Amerika, EMEA en APA. Hier wordt de policy geconfigureerd die wordt toegepast op alle BB gebruikers binnen de organisatie. Je BB gaat niet werken zonder password en encryption key in te stellen. Je staat direct in verbidning met je mailbox op de Exchange server (Mail, Calender, Global address book), internet verkeer loopt niet via een ISP maar via je eigen bedrijfsnetwerk.

De gebruikersvriendelijkheid en veiligheid van de BB's zelf zijn echt niet te overtreffen door welk eender WM of soortgelijk device dan ook. Been there, done that, didn't work. Verplaats je eens in de positie van de doelgroep, de gebruikers. Dat zijn veelal Sales medewerkers. Die willen geen uitgebreide en ingewikkelde poespas.

Als je het in de praktijk terugziet in zo'n grote organisatie zul je het wel zien en begrijpen.

kazuka wijzigde dit bericht 31-07-2007 19:55 (7%)

No more Mr. Nice Gaius!

quote:
xantos schreef op zondag 29 juli 2007 @ 14:46:
[...]

Spraakkwaliteit is redelijk (v4.2.0.51, T-mobile brand) maar niet beter dan een Nokia 6300 bijv.
Nadeel vind ik dat het ding af en toe traag reageert als je een nummer wilt bellen.

De 8100 is een poging van RIM om een fatsoenlijke consumenten versie op de markt te brengen. Dat is ze gedeeltelijk gelukt maar toch prefereer ik liever een higher end zakelijk model.

We krijgen binnenkort een aantal Curve's (8300) op proef. Ben zeer benieuwd.

Reg. datum: 09 augustus 2007

momenteel gebruik ik een 7290, maar ik wil een 8800 kopen
hoe ga ik al m'n adressen overzetten
is er een goede bluetooth set te koop voor in de auto

quote:
Kezand schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 20:26:
Weet iemand al wanneer de 8820 uitkomt? Wat ik tot nu toe gelezen heb zou het juli/augustus moeten zijn. Weet iemand al meer?
Ik zit zelf te kijken naar de nokia e90 en de BB 8820.
Als alles goed is zouden vandaag (10-8-2007) bij Vodafone de 8820 (met GPS en Wi-Fi) en de 8310 curve (met 2mpx camera en GPS, zonder Wi-fi) binnen komen.
Op 14-9-2007 staat een levering gepland van de 8100 Pearl refresh (volgens geruchten met 3.2 mpx camera)

ben benieuwd. Wordt smullen _/-\o_

quote:
plop113 schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 22:07:
momenteel gebruik ik een 7290, maar ik wil een 8800 kopen
hoe ga ik al m'n adressen overzetten
is er een goede bluetooth set te koop voor in de auto
Adressen eerst syncen met pc en daarna op de 8800 zetten.

Bluetooth set voor in de auto kan van parrot / nokia enz.
Werkt gewoon goed.

Vandaag zijn de 8310, 8820 en 8100 refresh op de online winkel van Vodafone gezet (particulier en zakelijk).
8100 refresh is helaas toch niet met 3.2 maar 1.3 mpx camera. :'( Lijkt erop dat alleen de kleur is aangepast :?

Overbetaalde Servicemonteur

Yeaah! Ik heb mijn 8700 op mijn werk ingeruild voor een 8300. Wat een gaaf apparaat zeg! Voor een blackberry erg plat, en hij werkt zelfs als telefoon erg goed (vond die 8700 een beetje tegenvallen qua telefoon).

De voicedialing werkt eigenlijk ook perfect, zelfs in combinatie met mijn bluetooth carkit. De blackberry herkent de stem prima.

Internet via BB Browser is niet echt ok, maar dat was het ook niet op de 8700, dus even Opera 4 beta geinstalleerd en dat werkt helemaal prima.

Heb er net een 2 Gbyte kaartje bij gekocht en dus kan ik hem nog redelijk gebruiken als MP3 speler met een standaard koptelefoon..

Ook even RIM live messenger geinstalleerd, alleen werkt dat denk ik nog niet icm onze BES server (missing servicebooks), zal wel gefixed worden met de nieuwe BES server versie.

Kortom ik vind het een aanradertje voor iedereen die een blackberry zoekt!

Klikken is voor meisjes...

x

TheJAG wijzigde dit bericht 06-09-2007 14:36 (100%)

Keep flying the Dutch Skies!

Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Nokia N95. Is er een BB op de markt (8820??) die WLAN en interne GPS heeft?

En kan de BB gebruikt worden i.c.m. TMobile? Dit i.v.m. een PIT abbonement wat ik daar heb lopen. Ideaal voor pushmail.

Nokia N95 & TomTom Mobile 6.02 + HP Ipaq 4150 & TomTom Navigator 6.030

quote:
bounzer schreef op donderdag 06 september 2007 @ 14:40:
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Nokia N95. Is er een BB op de markt (8820??) die WLAN en interne GPS heeft?

En kan de BB gebruikt worden i.c.m. TMobile? Dit i.v.m. een PIT abbonement wat ik daar heb lopen. Ideaal voor pushmail.
Die BB is er wel, maar als ik jou was zou ik me eerst eens verdiepen in de achterliggende techniek van een BB.
Heb je uberhaubt al op www.blackberry.com gekeken?
Met 4 klikken kom je hier terecht:
http://www.discoverblackb...il.jsp?navId=H0,C201,P403

Momenteel kan je geen BB's gebruiken op het T-Mobile netwerk, dat kan alleen met KPN en Vodafone, dit omdat BB's een BIS of BES nodig hebben om te functioneren.

Alhoewel ik zie dat ze nu op de zakelijke T-Mobile pagina wel de Pearl aanbieden, misschien dat T-Mobile nu wel BIS/BES services aanbiedt voor zakelijke klanten.
Zie: https://www.t-mobile.nl/z...ail/blackberry_pearl.aspx

Ga dit ook maar eens lezen:
http://en.wikipedia.org/wiki/BlackBerry

fabio-c wijzigde dit bericht 06-09-2007 18:51 (30%)

No more Mr. Nice Gaius!

Hmm, wij hebben al ruim 2 jaar BB's rechtstreeks bij T-Mobile afgenomen, we zitten op hun netwerk maar beheren wel onze eigen BES.

Een vraagje van mijn kant, mijn abbonement loopt eind dit jaar af en ik zoek een nieuwe smartphone/PDA/hoe je het ook noemt. Nu zag ik bij KPN de Blackberry 8300 Curve voor ¤20,45 per maand. Kan ik dan al internetten waar/wanneer/hoe lang ik maar wil? Of heb ik daar BlackBerry Internet Service voor nodig? Wat mijn kosten naar ¤30,xx per maand 2 jaar lang doet stijgen? (Wat niet erg is.)

En dan nog iets wat ik nog niet ben tegengekomen, kun je mp3's instellen als bel/smstoon?

Alvast bedankt! =D

Acer Aspire 5920G || HTC TyTN II || Microsoft Zune

McLaren F1

quote:
Sagaris schreef op zondag 09 september 2007 @ 22:34:
Een vraagje van mijn kant, mijn abbonement loopt eind dit jaar af en ik zoek een nieuwe smartphone/PDA/hoe je het ook noemt. Nu zag ik bij KPN de Blackberry 8300 Curve voor ¤20,45 per maand. Kan ik dan al internetten waar/wanneer/hoe lang ik maar wil? Of heb ik daar BlackBerry Internet Service voor nodig? Wat mijn kosten naar ¤30,xx per maand 2 jaar lang doet stijgen? (Wat niet erg is.)

En dan nog iets wat ik nog niet ben tegengekomen, kun je mp3's instellen als bel/smstoon?

Alvast bedankt! =D
Je kunt internetten als je dat wilt, echter voor automatisch ontvangst van al je mail, heb je een BIS of BES nodig.

Ik heb zelf de Pearl 8100 in gebruik, en ik kan MP3's instellen als beltoon. Geen probleem. Bij de Curve zou dat ook geen probleem moeten zijn. Ik heb de 8310 Curve in de verkoop in mijn winkel, getest en werkt !

{AthlonXP 2400+, 1024 MB, GF FX5700le 256MB, WinXP SP2 NL} {HTC Touch Diamond / BlackBerry Curve 8310 / Pearl 8100} {Sony PS3} {Nikon Coolpix P5000} {Ford Sierra 2.0i DOHC GHIA-uitvoering 1992}

Work Smart - Not Hard

Jongens ik heb vandaag mijn oude blackberry 8700 ingewisseld voor de 8800. Wat mij nu opvalt is dat deze geen UMTS ondersteunt. Erg jammer! :( Maar goed het heeft wel GPS. Wie gebruikt hier de GPS functie van zijn/haar Blackberry en hoe heb je dit werkend gekregen met TomTom of een andere softwarepakket?

Ik zie dat er trouwens ook plaats is voor een MICRO-SD kaart. Kan iemand mij vertellen wat ik daarop zou moeten installeren?

Dagi wijzigde dit bericht 10-09-2007 16:10 (17%)

.:: The difference between GENIUS and STUPIDITY is that genius has its limits! ::.

quote:
Dagi schreef op maandag 10 september 2007 @ 16:03:
Jongens ik heb vandaag mijn oude blackberry 8700 ingewisseld voor de 8800. Wat mij nu opvalt is dat deze geen UMTS ondersteunt. Erg jammer! :( Maar goed het heeft wel GPS. Wie gebruikt hier de GPS functie van zijn/haar Blackberry en hoe heb je dit werkend gekregen met TomTom of een andere softwarepakket?

Ik zie dat er trouwens ook plaats is voor een MICRO-SD kaart. Kan iemand mij vertellen wat ik daarop zou moeten installeren?
Voor UMTS is er ook de 8830 World Edition.

Er is geen TomTom voor het blackberry OS, je zit vast aan de RIM navigatie software:
Blackberry Maps

fabio-c wijzigde dit bericht 10-09-2007 16:54 (10%)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws