Hoofdcategorieën
Topicacties

[WHS] Windows Home Server ervaringen topic

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 21 oktober 2004

Ik lees hier allemaal dat backuppen van computers veel te lang duren. Je kan in de console aangeven welke schijven backups moeten krijgen hoor.

Dreaming in digital. Living in realtime. Thinking in binary. Talking in IP... Welcome to my world!

Truth hits everybody...

quote:
bvk schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:24:
Ik heb gisteren trouwens ook een geprobeerd om er een domeincontoller van te maken (dcpromo) en dat is nog gelukt ook. Alleen doet de Home server site het nu niet meer.... ;)
Interessant :P

Misschien de accounts voor de AppPool en anonymous access enz in IIS even nakijken? Maar misschien kan dat gewoon niet met active directory overweg. Verbaast me dat dat aanstaat :D

Weet jij een permanente huurwoning in Amsterdam tot 700 euro per maand? Dan zou ik graag eens met je praten!
Windows Server 2008

Reg. datum: 07 mei 2003

Backups gaan best snel als de eerste eenmaal gedaan is..

Reg. datum: 10 december 2003

quote:
iambig schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 22:27:
[...]

In Nieuw Zeeland is hij nu al te koop voor omgerekend ¤137.52.
Hier is het pakket goedkoper.

Reg. datum: 07 februari 2007

Hmm, HP brengt een 500GB en een 1TB versie uit.. Plaats voor 4 schijven. 2x250 en 4x250? Want dan zou later uitbreiden dus nog mogelijk zijn indien je de 500GB versie koopt..

Iets wat mij dus wel aantrekt. :)

Reg. datum: 21 oktober 2004

Eh, hoe zit het dan met 1 van die 4 schijven? Want ik neem aan dat daar het OS op staat?

Dreaming in digital. Living in realtime. Thinking in binary. Talking in IP... Welcome to my world!

Reg. datum: 02 augustus 2003

Hier in Duitsland al leverbaar : Vanaf zo'n 127 euro inc btw.

Ik vind het wel weer bijzonder prijzig voor zo'n beperkt pakketje. Ik weet dat er een volledig OS achter schuilgaat, maar dat is niet de point. De functionaliteit die je krijgt is shared folders en backups. En dat kan ook met je "gewone" os op je pc.

Dat alles 1 grote volume is, is wel leuk maar ook dat valt simpel te doen met jbod of beter nog raid-5. Dat laatste zit op elk 775 moederbord met een ICHxR southbridge. Even de raid array allignen en je hebt uitstekende raid 5 performance.

Windows home server heb ik proefgedraait, ik vind het een prima pakket en erg simpel te bedienen, maar iets van 59 euro is wel zat vind ik zo.

Reg. datum: 19 mei 2003

Heeft er al iemand getest of je WHS een domein kunt laten joinen?

Xbox Live Gamertag: UltraSubX

Reg. datum: 09 oktober 2002

Anandtech heeft een preview geschreven: http://www.anandtech.com/systems/showdoc.aspx?i=3075

Reg. datum: 13 juli 2002

Dus ik heb hier alles even doorlopen en ik merk dus dat raid 5 niet te bekomen is onder WHS . Straffer nog ,als ik dus van men huidige setup een clean install doe van whs dan ben ik alle data kwijt die op men Raid 5 staat !! Klopt dit of kan hier een mouw aangepast worden ?

Net zoals de mailserver is er hierbij de RTM versie ook een oplossing te bieden ?

Snif wijzigde dit bericht 03-10-2007 13:56 (13%)

Zoals ik het had begrepen heb je geen raid nodig, alle data wordt geclassificeerd en aan de hand van die classificatie verspreid over verschillende disks. Als het waar is wat jij schrijft, zou je geen bal aan zo'n server hebben... Kan ik me niet voorstellen.

Reg. datum: 21 mei 2003

Volgens mij maakt WHS zelf een soort software matig RAID aan. Daardoor moeten alle HDD's gewist worden om er gebruik van te maken ;)

Voordeel is dat niet alle HDD's even groot hoeven te zijn, maar dat wel alle diskspace wordt gebruikt. Er kan zelfs gebruikt maken van externe HDD's via USB.
Voor thuisgebruik lijkt me het geen slechte oplossing.

Echte RAID 5 opstelling is voor mensen te ingewikkeld en te duur :)

Reg. datum: 07 mei 2003

Ik heb inmiddels de OEM versie in huis. Ben zeer tevreden gebruiker van de RC voor 1,5 of 2 maanden nu.

Er zit ook een cd/dvd bij 'For System Builder use only for preinstallation' heb nog een idee wat daarop staat, maar heb ik vast niet nodig.

_PM wijzigde dit bericht 03-10-2007 17:51 (40%)

quote:
_PM schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 17:49:
Ik heb inmiddels de OEM versie in huis. Ben zeer tevreden gebruiker van de RC voor 1,5 of 2 maanden nu.

Er zit ook een cd/dvd bij 'For System Builder use only for preinstallation' heb nog een idee wat daarop staat, maar heb ik vast niet nodig.
En hoe zit het met die oem versie betrefd een mail server .

Snif wijzigde dit bericht 03-10-2007 20:04 (10%)

Maar wat gebeurt er dan nu inderdaad als je de OS disk(s) formatteert, wat gebeurt er dan met de data disks? Is het na een herinstall gewoon een kwestie van foreign disks importeren, en de boel is terug? Lijkt me toch dat WHS identifiers op de disks krast, om ze daarna weer te kunnen importeren?

quote:
UltraSub schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 21:51:
Maar wat gebeurt er dan nu inderdaad als je de OS disk(s) formatteert, wat gebeurt er dan met de data disks? Is het na een herinstall gewoon een kwestie van foreign disks importeren, en de boel is terug? Lijkt me toch dat WHS identifiers op de disks krast, om ze daarna weer te kunnen importeren?
Van wat ik gelezen heb begin je van nul , elke hd zal worden geformateerd en aangepast worden om in WHS te gaan werken als 1 geheel zonder partition letterkes . Ik heb hier aan 1.2 terra data staan dat ik zomaar niet kwijt wil ! En dat nu allemaal te gaan backuppen zie ik niet echt zitten :-(

edit
------

Ik lees nu net dat je de hd's kan afsluiten en in een andere pc kan proppen . Dus ik zou denken dat je dit best doet voor je herinstalleerd . Het zal uitproberen zijn vermoed ik voor we het fijn er allemaal van weten . Ik ga hem proberen te testen van zodra ik hem ergens vind .

Snif wijzigde dit bericht 03-10-2007 22:28 (27%)

slaat deze software eigenlijk aan bij jullie ? Hoeveel mensen hebben deze versie al draaien op een pc/server ?

Op deze site vind je een uitgebreide uitleg over WHS --> http://www.hardware.info/...soft_Windows_Home_Server/

Ik heb ook nog wel enkele vragen waar ik niet onmiddellijk antwoorden op vind!
Hoe zit het met drivers voor je hardware? Moet je de drivers nemen voor Windows 2003?
En zolas software? Neem nu een virus scanner, moet dat een software pakket zijn voor servers? Of werkt een client versie daar ook op? Is het immers mogelijk om er nog gewoon software er op te draaien? Kan je bijvoorbeeld een MS office 2007 installeren en laten gebruiken door clients ? Zodoende dat niet op elke thuis pc office moet worden geïnstalleerd?
Hoe zit het met hd's die nu via een raid controller gemonteerd zijn hoe gaat WHS hiermee om?Krijg je dit nog werkend ?
Je ziet vragen zijn er genoeg , misschien is tijd om een degelijke review te maken door de kenners want het word allemaal zo mooi gemaakt door MS en bepaalde zaken word niet over gerept .

ye olde farte
Reg. datum: 16 maart 2000

quote:
Snif schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 10:42:

Ik heb ook nog wel enkele vragen waar ik niet onmiddellijk antwoorden op vind!
Als je je nou eens bedenkt wat het doel van dit ding is?
Home Server is niet bedoeld voor Terminal Server werk, op de Server console werken of als Mailserver.
Ook het punt met de disken: door voor een softwarematige 'JBOD' oplossing met een extendable volume te werken kan je ongeacht welke diskgroottte er later bijpluggen als je ruimte te kort komt.
Voor de huisvader die dat ding moet doen een perfecte oplossing toch?

quote:
alt-92 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 11:21:
[...]

Als je je nou eens bedenkt wat het doel van dit ding is?
Home Server is niet bedoeld voor Terminal Server werk, op de Server console werken of als Mailserver.
Ook het punt met de disken: door voor een softwarematige 'JBOD' oplossing met een extendable volume te werken kan je ongeacht welke diskgroottte er later bijpluggen als je ruimte te kort komt.
Voor de huisvader die dat ding moet doen een perfecte oplossing toch?
Wat je vermeld is wel zo, maar ik heb geen echte server draaien omdat Windows server wat te moeilijk is en wat te omslachtig lijkt WHS ideaal. Echter lijkt me het dan wel dom dat ze de mogelijkheid er niet bijvoegen om raid te ondersteunen en een mailserver. Alles draait bij WHS toch om back-up. Een mailserver zou handig zijn als centrale opslagplaats en back-up plaats (draait whs toch om ) En dan die raid is gewoon omdat ik hier een raid 5 heb steken en die zou ik dus nu terug moeten afschrijven omdat ik whs wil gaan gebruiken wegens het comfort en gebruikt gemak. Toch wel dom niet waar? Daarom dat ik eerst even wil informeren hoe en wat voor ik het aankoop . Volgens mij moet hier wel een mouw aan te passen zijn als iemand de nodig kennis er van heeft .

ye olde farte

quote:
Snif schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 11:54:
[...]

Wat je vermeld is wel zo, maar ik heb geen echte server draaien omdat Windows server wat te moeilijk is en wat te omslachtig lijkt WHS ideaal.
Je wil dus voor een dubbeltje op de eerste rang zitten :+
quote:
Echter lijkt me het dan wel dom dat ze de mogelijkheid er niet bijvoegen om raid te ondersteunen en een mailserver. Alles draait bij WHS toch om back-up. Een mailserver zou handig zijn als centrale opslagplaats en back-up plaats (draait whs toch om )
wat heeft een mailserver met backups van doen?
quote:
En dan die raid is gewoon omdat ik hier een raid 5 heb steken en die zou ik dus nu terug moeten afschrijven omdat ik whs wil gaan gebruiken wegens het comfort en gebruikt gemak. Toch wel dom niet waar?
Nee, want jij kiest het verkeerde produkt voor je wensen en hardware :)

quote:
alt-92 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 12:03:

[...]

wat heeft een mailserver met backups van doen?

[...]

Nee, want jij kiest het verkeerde produkt voor je wensen en hardware :)
Mailserver die op whs zou staan zou dan ook automatisch kunnen worden gebackupt of over verschillende schijven worden geplaast zodoende dat je geen enkele mail zou verliezen .

En wat bedoel je met je laatste zin over de hd’s. Ik vermoed dat het systeem van whs betreft zijn hd's meer plaats zal benutten dan een raid 5 opstelling. Gok ik maar weer naar want nergens word er een voorbeeld gegeven van welke opslag je verliest bij bijvoorbeeld een 500 gig aan data en dit in een whs setup van 2 x 500 gig .

ik bezie het allemaal weer als comfort en zoals ik het zou willen natuurlijk . :-) Ik ben ook maar een gewoon gebruikertje die nets iets meer comfort wil in huis .

Misschien beter een whs systeem kopen die echt als file server werkt maar zit ik nog met een desktop met 1.2 terra aan data en dan heeft een whs systeem weer geen zin omdat er geen centrale opslag plaats is .

Misschien kan jij mij eens een voorstel doen betrefd mijn wensen wat het beste voor me zou zijn ?

ye olde farte

quote:
Snif schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 12:37:
Misschien kan jij mij eens een voorstel doen betrefd mijn wensen wat het beste voor me zou zijn ?
Ehm.. je wordt hier op dit forum wel verondersteld zelf het één en ander uit te kunnen zoeken in plaats van een boodschappenlijstje neer te zetten ;)

Zet gewoon voor jezelf verschillende produkten naast elkaar in een tabel, vergelijk de features en kijk welke het dichtste bij jouw wensenpakket (zowel hardwareondersteuning als software) komt.
In jouw geval zou ik bijvoorbeeld ook SBS in de vergelijking meenemen.

quote:
alt-92 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 12:42:
[...]

Ehm.. je wordt hier op dit forum wel verondersteld zelf het één en ander uit te kunnen zoeken in plaats van een boodschappenlijstje neer te zetten ;)

Zet gewoon voor jezelf verschillende produkten naast elkaar in een tabel, vergelijk de features en kijk welke het dichtste bij jouw wensenpakket (zowel hardwareondersteuning als software) komt.
In jouw geval zou ik bijvoorbeeld ook SBS in de vergelijking meenemen.
Ok bedankt , ik zal het eens nader bezien .Alvast bedankt ;-)

Het gaat nooit snel genoeg!
Reg. datum: 28 maart 2002

Voor zover ik heb kunnen bezien met de RC versie is WHS gebaseerd op SBS 2003 en heeft het ook al die functionaliteiten.
Als je de machine niet via de console, maar via RDP overneemt kun je gewoon van alles installeren, ik denk dat een mailserver ook geen probleem is.
Zelfs omzetten naar een domeincontroller kon met de Release Candidate, ik weet alleen niet wat ze in de Final nog over gelaten hebben als mogelijkheden.

Dat van die schijven is toch wel apart, ik heb 2 schijven in RAID0 draaien, dus één volume. Toch zet WHS op schijf 0 het OS en een hidden gedeelte en op de 2e schijf de data die je zelf aanmaakt etc.

Ik heb op diezelfde machine nu Server 2008 RC gezet en die schijven één voor één leeg moeten maken, ipv dat de data over 2 schijven tegelijk verwijderd wordt.
Je gaat hierdoor mogelijk denken dat je 2 afzonderlijke schijven hebt die niet in RAID staan, dan kom je denk ik van een koude kermis thuis als je één van die schijven zomaar in een andere pc stopt...?

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: