Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Cis schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:47:
[...]
Bedenk echter wel dat het, naar mate je loon stijgt, fiscaal minder aantrekkelijk is om een lage hyptoheek te hebben (toch? correct me if i'm wrong).
Fiscaal wel, financieel niet. Elke euro die je aan hypotheekrente terugkrijgt, heb je wel zelf betaald.
ITexperience.net

quote:
Canaria schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:53:
[...]

Fiscaal wel, financieel niet. Elke euro die je aan hypotheekrente terugkrijgt, heb je wel zelf betaald.
Maar je betaalt toch wel minder aan de belasting, doordat je een deel weer terugkrijgt vanwege je hypotheek...?
 Fools

quote:
MrSleeves schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 08:15:

Taxatie gaat toch pas na de koop?
Een taxateur komt wanneer jij het wilt. Meestal is dat pas na het sluiten van de overeenkomst ivm kosten, maar dat hoeft niet.
quote:
Ik zou een bouwtechnisch ingenieur (eigen huis) meenemen, maar dat heb ik ook pas na de eerste bezichtiging gedaan.
Bouwtechnisch kan ook, maar voor een "nieuw huis" is dat niet nodig meestal. en een taxatierapport moet je later toch laten maken.

Een taxatierapport voor een hypotheek voor de aankoop van je huis heeft fiscale voordelen, een bouwtechnische keuring niet.
quote:
Onderhandelen is leuk, maar ze moeten eerst hun eigen kosten eruit halen (als de makelaar 5K kost, "mag" ik dus zonder makelaar 5K verspelen bij het onderhandelen); ik ken een makelaar (ex-familie) die een percentage van het verschil tussen vraag- en aankoopprijs vraagt.
Die laatste heb ik ook gedaan, maar dan nog betaalde ik 1500 euro en normaal tarief was 2000 voor mijn huis. 5K is wel absurd veel. 1000-2000 euro kan het nog wel waard zijn misschien, zeker als je zelf er niet goed in bent.
quote:
Contract opstellen doet de verkopende partij; jij leest 'm alleen door en checkt op data (bij NVM is een contract standaard en is een invuloefening).
Inspectie kan iedereen, zeker als je man een klusbedrijf heeft.
Je moet het er als kopende partij wel mee eens zijn en daarom vooral begrijpen wat er in staat (een hoop mensen doen dit niet imo en denken NVM, het zal wel goed zijn). Maar bij de notaris laten opstellen kan ook. Moeilijk is het met inlezen zeker niet.

Zoals ik al zei, imo is een aankoopmakelaar zijn geld niet waard, ook al heb ik er zelf wel een genomen. Alleen het onderhandelen is ene echt voordele, maar zoals je zelf al zegt, het kost ook wat en het is maar de vraag of je er netto echt iets aan over houdt.

Fools

quote:
Simbacat schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 10:08:

- Koopcontract regelt verkopende partij, wij letten op ontbindende voorwaarden (zoals financiering etc)
Let niet alleen op de ontbindende voorwaarden, het hele contract moet ok zijn. Let bijv op bankgarantie, erfrechten, vrij van huur, boeteclausules, etc.

Fools

quote:
vanaalten schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 14:14:
Het liefst ga je voor de koop van een huis alvast met een paar hypothekers praten, scoor vast een paar offertes dat je zodra het er op aan komt weet wat je wil.
Denk maar niet dat je zonder koopovereenkomst een offerte gaat krijgen. Je kunt een berekening krijgen (lees: standaar computerduitdraai), meer niet, en dan is nog niks zeker.
quote:
Let met name op die prijs van het huis zelf. Als je daar net overheen gaat kan je misschien regelen dat je bepaalde onderdelen (zonwering, parket) 'los' overkoopt en daarmee de prijs van het huis verlaagt.
Daar kun je geen duizenden euro's mee redden hoor. De belastingdienst is niet gek. Als ze je pakken ben je zuur en het weegt echt niet op tegen die tientjes die je ermee wint. Gewoon laten zitten.
quote:
Maar goed, het loopt hier allemaal nog. Zal blij zijn als de hypotheek helemaal geregeld is. Algemene tip: als het er op aan komt gaat het sneller dan je denkt en heb je veel te weinig tijd om het helemaal goed te regelen. Goed voorbereid zijn helpt.
Dit is zeker waar!!!

Ik had 4 weken en een makkelijke hypotheek (een inkomen, starter, geen BKR / financiele verplichtingen / scheiding) en nog was het haasten. Achteraf gezien had ik het ook slecht voorbereid (teveel bezig met kijken en niet met kopen).

Kies alvast een een aantal notarissen, taxateurs, bouwdeskundige, hypothekers etc waarmee je in zee wil gaan. Duurt het bij de een te lang heb je nog een back-up.

quote:
Tweaker schreef op woensdag 11 april 2007 @ 00:31:
[...]
Denk maar niet dat je zonder koopovereenkomst een offerte gaat krijgen. Je kunt een berekening krijgen (lees: standaar computerduitdraai), meer niet, en dan is nog niks zeker.
Da's waar, maar je gaat daarna wel naar huizen kijken met de wetenschap dat je 'm kan betalen, weet wat voor hypotheek je wil en wat er bij komt kijken. Je kan dan vrij snel na aankoop van het huis de hypotheek regelen.
Oh, en met offertes bedoelde ik eigenlijk zo'n standaard uitdraai...
quote:
[...]
Daar kun je geen duizenden euro's mee redden hoor. De belastingdienst is niet gek. Als ze je pakken ben je zuur en het weegt echt niet op tegen die tientjes die je ermee wint. Gewoon laten zitten.
Ik vraag mij even af of het voor de belastingdienst iets uitmaakt. Ze missen inkomen van de overdrachtbelasting maar daar staat tegenover dat jij over die paar duizend euro die je buiten de koopsom praat geen renteaftrek hebt.

Mmmm... even een snel rekensommetje gemaakt. Stel dat je 7500 euro van de koop-prijs als losse roerende goederen weet op te voeren, dan scheelt dat je 450 euro aan overdrachtbelasting (6%) maar kost je jaarlijks 145 euro aan hypotheekrenteaftrek (4.6% rente in de 42% aftrekschaal). Belastingdienst vind dit denk ik wel een prima regeling!

Daarbij zorgt die truc er voor dat je een paar tiende procent minder rente betaald (NHG zorgt voor pak 'm beet 0.3% lagere rente), dus absoluut gezien minder hypotheekrente-aftrek dus ook daardoor loopt de belastingdienst minder inkomen mis.

Het zal eerder de stichting NHG iets uitmaken - je bent immers bezig om met je huis-waarde te smokkelen om NHG te krijgen.

(oh, en enkele duizenden euro's kan je er wel degelijk mee redden en er zijn wel degelijk hypotheekverstrekkers die er niet moeilijk over doen - of het zelfs zelf voorstellen.)

quote:
Het gaat om een zogenaamde halal-hypotheek. De Rabobank is daar mee bezig, al heb ik geen idee hoe ver ze daar in zijn. Je moet de Google-hits maar even doorkijken.

Overigens dacht ik dat volgens de Koran alleen woekerrentes verboden waren.
Perception is reality.
Reg. datum: 01 maart 2000

quote:
Let met name op die prijs van het huis zelf. Als je daar net overheen gaat kan je misschien regelen dat je bepaalde onderdelen (zonwering, parket) 'los' overkoopt en daarmee de prijs van het huis verlaagt.
Dat mag niet zomaar. Bepaalde onderdelen van een huis vallen namelijk ook onder de categorie onroerende goederen. (stond afgelopen maand een mooi stukje in in vereniging eigen huis)

Ik geloof dat hun richtlijn was dat als je het zonder het huis te beschadigen weg kunt halen het roerende goederen zijn. Een gelijmde parketvloer en zonwering valt daar dus niet onder.
quote:
MrSleeves schreef op woensdag 11 april 2007 @ 08:22:
[...]

Het gaat om een zogenaamde halal-hypotheek. De Rabobank is daar mee bezig, al heb ik geen idee hoe ver ze daar in zijn. Je moet de Google-hits maar even doorkijken.

Overigens dacht ik dat volgens de Koran alleen woekerrentes verboden waren.
Nee in principe is alle rente niet toegestaan, dus ook de rente op je spaarrekening geef je weg en lenen doe je in principe zonder rente. Probleem is dat je rente niet kan vermijden en dat alles draait op rente. En uiteraard zijn er meningsverschillen tussen geleerden over het kopen van een huis met een rente-lening. De meeste zeggen 'mag niet', enkele zeggen 'mag wel onder voorwaarden' (huis om te wonen, niet voor verhuur, geen overdreven koopsom, je probeert de lening zo laag mogelijk te houden en zo min mogelijk rente te betalen etc).

Zolang er HRA bestaat zal het er niet komen. Tevens kun je je afvragen hoe halal een rentevrije hypotheek is via een bank/instelling die in oorsprong wel met rente werkt. De 'moderne moslims' kopen nu toch al en de 'orthodoxe moslims' zullen om die reden geen hypotheek van de Rabo nemen.

Dit soort zaken zijn vooral lastig omdat de meeste fatwa's (religieuse uitspraken) worden gedaan in hele andere regio's die geen rekening houden met de omgeving waarin ik nu zit (geen isl. banken, andere huizenmarkt etc).

quote:
4of9 schreef op woensdag 11 april 2007 @ 08:23:
[...]

Dat mag niet zomaar. Bepaalde onderdelen van een huis vallen namelijk ook onder de categorie onroerende goederen. (stond afgelopen maand een mooi stukje in in vereniging eigen huis)

Ik geloof dat hun richtlijn was dat als je het zonder het huis te beschadigen weg kunt halen het roerende goederen zijn. Een gelijmde parketvloer en zonwering valt daar dus niet onder.
Inderdaad, zelfde voor een zonnescherm, als je het huis 'moet slopen' om m eraf te krijgen, dan valt het gewoon onder het huis
Reg. datum: 22 mei 2003

quote:
Cis schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:47:
[...]

Is het binnen die 3 maanden een verplichte verkoop? Dat zou niet interessant zijn als je "denkt" dat je er meer uit kan halen. Een huis kan wel 130.000 waard zijn, maar als je weet dat er binnen 2 jaar een winkelcentrumpje wordt gebouwd in de nabijheid, of dat er een revatilisering gaat plaatsvinden in de wijk, zou je er wellicht meer voor kunnen vangen.
Wat betreft het stijgen van de waarde van je huis: Stel dat de huizenprijzen elk jaar 4% stijgen, dan kost een huis van 100.000 na 5 jaar bijna 121.700. Dat is dus niet zo heel veel (21700/2 = 10.850). Bedenk echter wel dat het, naar mate je loon stijgt, fiscaal minder aantrekkelijk is om een lage hyptoheek te hebben (toch? correct me if i'm wrong).
Voordeel is hiervan is dat je niet met een huis langer dan 3 maanden zit... nadeel is natuurlijk dat je huis moet verkopen aan de woningstichting (waar je denk ik veel al het minimale voor krijgt en 50% winst moet delen). Maar het huis wordt altijd wel getaxeerd door een onafhankelijke (voor zover uiteraard) makelaar.
quote:
edit: wat betreft het groot onderhoud: als het aantal huurders groter is dan het aantal kopers, heeft de woningbouw ws. de overhand in de VVE. Dit betekent dat de woningbouw mag bepalen wanneer er dure onderhoudswerkzaamheden gaan plaatsvinden. Kan soms prijzig zijn...
Ehm... het gaat dan in mijn geval dan toch dat ik zelf bepaal of ik die (dure) keuken erin zet? Ik heb dan (toch?) niks te maken met VVE ? Hierbij geldt namelijk als het huis weer getaxeerd wordt (bijvoorbeeld bij verkoop) dan wordt de keuken apart getaxeerd en krijg ik de "winst" 100% terug. Dat bedoelde ik met groot onderhoud. Ook voor aanpassingen die gedaan zijn (denk dan bijvoorbeeld aan een dakkapel)

Ik zal even het stukje quoten wat betreft onderhoud:
quote:
Onderhouden en verbouwen
U moet de woning fatsoenlijk onderhouden. Net als iedere andere woningeigenaar. Als u dat nalaat zal de taxatiewaarde bij terugverkoop lager uitvallen. Dat kost u dan een deel van de opbrengst.

De eigenaar van een KoopGarantwoning is vrij om de woning naar eigen zin te verbouwen en te verbeteren. Als de woning daardoor meer waard wordt komt dat geheel ten goede aan de bewoner. Bij terugverkoop wordt het effect van de aangebrachte verbetering op de waarde van de woning apart getaxeerd. Dat stuk wordt niet gedeeld, maar komt de verkopende bewoner toe.
Zal trouwens ook even mijn situatie schetsen:
- baan met goede vooruitzichten met elk jaar salarisstijging
- vriendin gaat weer terug naar school (HBO studie) en is over 3 of 4 jaar klaar. Heeft een redelijke part-time baan en gaat er niet op achteruit (eerder uiteraard vooruit)

We willen niet in een appartement zitten, hebben nu een leuk huurhuisje nabij centrum van een stad met tuin en alles erop en eraan. Of we wachten 4 jaar (naar mijn mening "weggegooid" huurgeld) of we gaan nu een huis kopen (financieel redden we dat wel)

Trouwens huis met koopgarant kwamen we dus tegen, ik zeg niet dat we dit al gaan doen of doen. Ben namelijk benieuwd wat de ervaringen zijn en hoe andere mensen hierover denken.

Ik ben op dit moment bezig met de koop van een apartement voor mijzelf, en ik ontdek dat het een hoop geregel is. Ik ben net een jaartje bezig met werken, heb wel al een vast contract en ongeveer 21.000 bruto per jaar. Auto hoef ik niet te betalen = leasebak dus dat scheelt.

Even mijn verhaal c.q. ervaringen

Na een half jaar zoeken naar apartementen heb ik dan nu eindelijk een apartement gevonden wat mij bevalt. Sommige waren het net niet, of de prijs was net te hoog of er moest nog 6.000 tot 10.000 euro in geïnvesteerd worden. De vraagprijs van dit apartement bedraagd 129.000 euro. De uiterste verkoop prijs ligt op 126.000 in het geval dat de verkoper het pand niet verkocht zou krijgen.

Mijn eerste bod was dus meteen 125.500 omdat er een defecte oven in bleek te zitten. Na telefoontjes over en weer was de verkoper niet gecharmeerd van dit bod en heeft ze laten weten dat het niet weggaat voor onder de 128.000 euro, wat mij heeft doen besluiten het bod te verhogen naar 127.000 euro. Financieel (hypotheek) gezien ben ik uitgegaan van 128.000. En dat komt makkelijk rond. Mijn vader moet nog garant staan voor het apartement omdat ik de hypotheek alleen niet kan opbrengen. (Zelf kon ik 90.000 opnemen zonder eigen middelen en met 5.000 euro eigen middelen werd dat opgeschroefd tot 115.000)

Echter probeer ik nu een indicatie te krijgen van mijn vaste lasten.

De hypotheek bedraagt 140.000 ¤
  1. hypotheek 380~420 ¤ netto
  2. Vereniging van Eigenaren 80 ¤
  3. ziektekosten 105 ¤
  4. verzekering 25~50¤ ???
  5. GWL 100~150¤ ???
  6. Internet 25¤
  7. Gemeenteheffingen:
  8. Rioolrecht: 112 ¤ per jaar / 12 = 10 ¤
  9. Vastrecht 159 ¤ per jaar / 12 = 13,25 ¤ + 0,19ct per kilo afval
  10. Grondslag WOZ waarde (geen idee wordt bepaald ná de koop) formule is echter: WOZ waarde / 2500 = eenheden * 3,41 ¤ = bedrag x
  11. Telefoon v.d. zaak
  12. Auto v.d. zaak (full optional lease)
Dit komt dus uit op 853,25 ¤ per maand (uitgegaan van de maximale lasten van de hypotheek, GWL, verzekering) zonder WOZ waarde (waarbij ik me afvraag of dit ook maandelijks betaald moet worden?)

Per maand heb ik gemiddeld 1200,00 ¤ netto wat wellicht een beetje krap is maar er zit iets van verhoging aan te komen.

Zijn er verder nog zaken die ik over het hoofd zie? Huisdieren heb ik niet, vaste telefonie verwacht ik ook geen gebruik van te maken. En als potje achter de hand heb ik 5000 ¤ gereserveerd en voor de inrichting ligt er nog eens 3000 ¤ klaar.

Reg. datum: 22 mei 2003

quote:
Echter probeer ik nu een indicatie te krijgen van mijn vaste lasten.

.... opsomming ...
Hou er ook nog rekening mee dat je moet eten en drinken ;) Stappen ? Bios ? Vrienden die een keer langs komen ?

Verder zit je met je bedrag er wel aardig in de buurt ... je moet wel weten dat je als je eenmaal op jezelf woont vanzelf wel beter gaat inschatten hoe boodschappen te doen (bier in de aanbieding, wat te eten, af en toe ouders te eten, schaf die bonuskaart aan, vries je eten in, etc. . Dus qua boodschappen / eten wordt het goedkoper (tenminste dat is mijn ervaring)).

quote:
loewie-643- schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:08:
  3. ziektekosten 105 ¤
  5. GWL 100~150¤ ???
  6. Internet 25¤
  7. Gemeenteheffingen:
  10. Grondslag WOZ waarde (geen idee wordt bepaald ná de koop) formule is echter: WOZ waarde / 2500 = eenheden * 3,41 ¤ = bedrag x
  11. Telefoon v.d. zaak
Je GWL lijkt me voor een apartement aan de hoge kant. Kan je daar niet van de huidige bewoner/buren een indicatie van krijgen?
De WOZ-waarde zal rond de verkoopprijs komen te liggen, daar kan je in elk geval als stelpost voor je berekening van uitgaan.
Weet je zeker dat je je gemeentelijke lasten maandelijks krijgt? Ik krijg hem 1x per jaar, in juni te betalen. Dus ik weet weer waar m'n vakantiegeld heen gaat...
Gas Water Licht heb ik nog geen indruk van, dus ben ik van het ergste uitgegaan.

En gemeenteheffingen zijn inderdaad 1 * per jaar. Maar om toch de maandelijkse lasten te bepalen of datgeen opzij te zetten voor een jaarlijks afschrift wilde ik dat bedrag toch per maand erbij tellen.

Omdat ik niet in één keer een bedrag van rond de 350 euro moet gaan afschrijven, maar het dan al gespaard heb.

WOZ is dat dan nu maandelijks? of is dat éénmalig of jaarlijks?

Uitgaande van de WOZ waarde van 130.000 ¤ / 2500 = 52 eenheden * 3,41 ¤ is 177,32 ¤

loewie-643- wijzigde dit bericht 11-04-2007 18:32 (8%)

quote:
loewie-643- schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:30:
Gas Water Licht heb ik nog geen indruk van, dus ben ik van het ergste uitgegaan.

En gemeenteheffingen zijn inderdaad 1 * per jaar. Maar om toch de maandelijkse lasten te bepalen of datgeen opzij te zetten voor een jaarlijks afschrift wilde ik dat bedrag toch per maand erbij tellen.

Omdat ik niet in één keer een bedrag van rond de 350 euro moet gaan afschrijven, maar het dan al gespaard heb.

WOZ is dat dan nu maandelijks? of is dat éénmalig of jaarlijks?

Uitgaande van de WOZ waarde van 130.000 ¤ / 2500 = 52 eenheden * 3,41 ¤ is 177,32 ¤
De gemeente belasting betaal ik per 2 maanden geloof ik, dat kan wel gespreid. Je WOZ komt met je aangifte mee, dus dat 'merk je niet' (Je betaald het wel, maar vaak heb je ook hypotheek rente aftrek en wat andere posten die je aangifte drukken) (Of ik heb iets anders in mn hoofd met de WOZ)
Reg. datum: 28 april 2000

quote:
Jaspertje schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:50:
[...]

De gemeente belasting betaal ik per 2 maanden geloof ik, dat kan wel gespreid. Je WOZ komt met je aangifte mee, dus dat 'merk je niet' (Je betaald het wel, maar vaak heb je ook hypotheek rente aftrek en wat andere posten die je aangifte drukken) (Of ik heb iets anders in mn hoofd met de WOZ)
Wat jij bedoeld is denk het eigen woning forfait ( uit mijn hoofd 0,6 % ). Dat betekend dat je dus 0,6 % van de waarde van je huis bij je inkomsten op moet tellen. Effectief komt het er ongeveer op neer dat je van je rente de eerste 0,6 % niet kan aftrekken.

Maar volgens mij is er ook nog iets van gemeente belasting die afhankelijk is van de WOZ maar dat weet ik niet precies.

To be, or not to be, those are the parameters

Fools

GWL-kosten kun je bereken op de essent site, mits je een code hebt van iemand die al lid is.

Impulz
Reg. datum: 12 oktober 1999

ga maar uit van 100,- GWL, tenzij je elke dag in bad gaat en je wasmachine en droger heel de week draaien, oja en 5x per week onder de zonnebank :D

Monkey see, Monkey do!

Impulz
Reg. datum: 12 oktober 1999

quote:
loewie-643- schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:08:
  3. ziektekosten 105 ¤
  5. GWL 100~150¤ ???
  6. Internet 25¤
  7. Gemeenteheffingen:
  11. Telefoon v.d. zaak
denk dat je alles wel zo'n beetje hebt. de gemeentelijke lasten kan je idd per maand betalen. wel aanvragen. ik betaal 10 of 11 termijnen geloof ik. en het kost niks extra (geen toeslag).

verder heb ik hier nog 120,- per jaar waterschapsbelasting, weet niet of dat overal is in .nl....

anyway, tis krap maar het moet lukken met heeeel zuinig leven, weet niet of je veel dure kleding wenst en elk weekend in de kroeg zit :D

200 euro boodschappen in de maand heb je al gauw, dat betekent 150 euro over om te leven.

btw full optional lease (whatever the hell that is) heeft dat effect op je vaste lasten? ;)

Marko wijzigde dit bericht 12-04-2007 09:19 (4%)

Monkey see, Monkey do!

quote:
rwb schreef op woensdag 11 april 2007 @ 23:11:
Maar volgens mij is er ook nog iets van gemeente belasting die afhankelijk is van de WOZ maar dat weet ik niet precies.
Dat is je onroerend zaakbelasting. Maar het schiet me net te binnen dat Vereniging Eigen Huis hier een mooie rekenmodule voor op de website heeft staan: Gemeentelijke woonlasten. Geef hier jouw gegevens eens in om te kijken wat eruit komt. Weet alleen niet hoe ze het doen met het betalen van afval per kilo, kan zijn dat ze daar een gemiddelde voor nemen maar dat zie je dan wel in de specificatie.
Reg. datum: 28 april 2000

quote:
Marko schreef op donderdag 12 april 2007 @ 09:18:
[...]
btw full optional lease (whatever the hell that is) heeft dat effect op je vaste lasten? ;)
Ja in zoverre dat je geen extra kosten voor vervoer meer hebt ;) ( Al kost het natuurlijk nog steeds geld )

To be, or not to be, those are the parameters

quote:
Marko schreef op donderdag 12 april 2007 @ 09:18:
[...]

denk dat je alles wel zo'n beetje hebt. de gemeentelijke lasten kan je idd per maand betalen. wel aanvragen. ik betaal 10 of 11 termijnen geloof ik. en het kost niks extra (geen toeslag).

verder heb ik hier nog 120,- per jaar waterschapsbelasting, weet niet of dat overal is in .nl....

anyway, tis krap maar het moet lukken met heeeel zuinig leven, weet niet of je veel dure kleding wenst en elk weekend in de kroeg zit :D

200 euro boodschappen in de maand heb je al gauw, dat betekent 150 euro over om te leven.

Ik wens niet elke week in de kroeg te zitten, en hecht geen waarde aan dure kleding (alhoewel een gemiddelde spijkerbroek al gauw 80~100 euro kost en een trui 60 euro en schoen ook ron de 60 euro) Althans meer wil ik er niet voor betalen met al die belachelijke prijzen voor lapjes stof.

Boodschappen reken ik op 30 euro per week, kga in het begin regelmatig "contact houden met de familie" om 17.00 uur :X Dus ook dat loopt wel los denk ik dan...

quote:
rwb schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:25:
[...]

Ja in zoverre dat je geen extra kosten voor vervoer meer hebt ;) ( Al kost het natuurlijk nog steeds geld )
Klopt full optional lease wil zeggen dat alles wat betrekking heeft op de auto; benzine, verzekering, onderhoud etc. inbegrepen zit in de lease prijs. Mijn leasetarief is 620 ¤ per maand maar de auto die ik nu rijdt (skoda fabia combi elegance) zit tegen de 700 aan per maand, ik mocht mijn leasetarief met 20 % overschrijden en heb dus voor een grotere functionelere auto gekozen.

Dus als ik het niet overschreden had, had ik wellicht meer geld gehad in de maand dan 1200 euro netto.

En ben vandaag gebeld geworden dat er elke maand 100 euro bruto er bovenopmijn loon van 1600 ¤ bruto komt. Dus de teller staat nu op 1700, wat het ook weer wat makkelijker maakt.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws