Gathering of Tweakers

Quicksearch
Kuru Kuru Kururin

quote:
Nitai schreef op zondag 25 februari 2007 @ 21:22:
Dat is wel wat aan de hoge kant Virus.NL :X Bij ons kostte bijvoorbeeld een buitenkraan rond de 430 euro, bij jou is dat boven de 600 euro!
Nu ik die lijst van Virus.NL zo bekijk vind ik het zeer begrijpelijk dat VEH een onderzoek insteld. Om maar een buitenkraan te noemen; die staat op onze lijst voor ¤249 wat beduidend minder is dan ¤641,62

Zo globaal Virus.NL's lijst met die van ons tegen elkaar zijn de prijzen 100 tot 125% hoger als die in onze lijst. Ik zou die lijst dus ook maar even naar VEH sturen als ik jou was.

Vier jaar geleden nieuwbouwhuis gekocht.
Bij ons was buitenkraan in serre aanleggen: ¤ 700 ! :X

Iets anders van die meer-minder lijsten:
Wat je wilt veranderen, kan bijna nooit.
-muurtje (gibo-blokken) laten vervallen, ivm plafond wat nog gespoten zou worden: nee, er moet x-aantal bergruimte zijn in woning (er zat nòg een bergruimte in).
-badkamer zonder tegels op laten leveren (niet eerst slopen voor eigen tegels erin): nee kan niet, ivm garantie, etc, etc..
Waar het op neer kwam: we konden niets wijzigen..alleen keuken weglaten, andere combi-ketel en andere radiatoren.

Haast je langzaam,...het leven is zo voorbij....

Acties: [view]

Door: André Moderator WEB/GFX/DTE
Wij hebben dan toch een redelijk flexibele projectcoördinator. Wij hebben de volgende zaken aan laten passen buiten de toegestane opties om:

• Badkamer volledig laten betegelen, badkraan aansluiting op een andere plaats en geen bad (was ¤800, dus het bad plaatst ik zelf wel)
• Muur in de keuken laten vervallen
• Extra raam naast de tuindeuren laten vervallen
• Zelf uitgekozen tegels in WC en badkamer
• Vloerverwarming door laten leggen naar de gang toe.

Verder zijn sommige opties inderdaad schrikbarend duur. Een extra dakraam was naar ¤400 terwijl de buitenkraan voor ¤475 weg moest :X

andrescholten.nl, weblog over SEO, DHTML en Webanalytics

quote:
BM schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 21:23:
Ben vandaag voor het eerst wezen kijken naar een apparatementje in Helmond, leuke locatie, en niet AL te duur, al is het wel iets boven de gangbare prijs daar in de buurt, als ik dat zo op kadaster.nl zie.

Zag er netjes uit, maar zoals ik al dacht moet er best wel wat gebeuren. Her en der zijn de kozijnen echt heel hard aan een opknapbeurt toe, en het hele huis moet eigenlijk voorzien worden van nieuwe vloeren. Komt bij dat de keuken ook wel aan vervanging toe is.
Zit een beetje in dubio eigenlijk.
Enerzijds is het een erg leuk huisje, op een leuke plek. Anderzijds ben je er wel een tijdje mee bezig.
Achja, zal er wel bij horen :)

Mocht ik hier verder mee gaan, zal er sowieso een 10 a 15K van de kosten af moeten voor het weer interessant voor me word. Dat geld gaat toch wel op aan de diverse klussen

Tis mijn 1e huisje wat ik bekijk, dus verder zoeken doen we sowieso :)

Het is wel een leuke bezigheid, dat huizen zoeken :P
Welk huisje bedoel je?

like.no.other
Reg. datum: 14 oktober 2004

quote:
Virus.NL schreef op zondag 25 februari 2007 @ 19:10:
[...]

Ik heb ook even een PDFje van mijn Meer-/Minderwerklijst online gezet.
Schrik niet van de prijzen..

http://www.sharelor.com/v...lijst_waterlelie.pdf.html
Een loze leiding is duurder, dan een bedrade telefoonleiding, inc. montage en doos. :X Ik zou voldoende weten. :P
/// Meubel

quote:
Nitai schreef op zondag 25 februari 2007 @ 21:22:
Dat is wel wat aan de hoge kant Virus.NL :X Bij ons kostte bijvoorbeeld een buitenkraan rond de 430 euro, bij jou is dat boven de 600 euro!
erg aan de hoge kant ja...

als ik kijk naar mijn lijst:
Buiten-voor met sleutel: 185,- (vorstvrij: 220,-)
buiten-achter: 245,- (vorstvrij: 295,-)
Ja, ik had zelf ook wel door dat het heel erg aan de hoge kant is, maarja wat doe je eraan?
Ik moet over 3 weken de lijst ingeleverd hebben.

Er wordt gelukkig geen keuken geleverd, maar ik moet nog wel naar Plieger voor Sanitair (en omdat het een appartement is kan je dat niet laten vervallen).
Ik volg deze topics al een tijdje, en heb nu toch wat vragen :)

Allereerst, mijn vriendin en ik hebben samen ongeveer 32806 + 18400 = 51206 bruto per jaar en 2800~2900 netto per maand. (1 hoog, 1 laag salaris). We zijn 23 & 24 jaar oud.

Ik sta aan het begin van mijn carriere, ben zelfs pas 6 maanden bezig. Mijn vriendin heeft een MBO opleiding en werkt nu al 1,5 jaar.

Wij zijn aan het kijken naar huizen, en zijn als langs hypothekers geweest. Het blijkt dat een huis van 230 geen probleem is en er zelfs tot 290 geleend kan worden. Nu hebben wij veel eisen, en willen misschien een huis kopen dat voor 249.000 te koop staat.

Zijn er hier mensen met een vergelijkbare situatie? Ik heb berekend dat dit komt op maximaal het volgende kostenplaatje:

Hypotheek ¤ 1100,-
GWL ¤ 200,-
Belastingen/riool/inboedel/opstal ¤ 250,-
Komt op 1550,-.

Dat geeft ons nog 1250,- voor de overige kosten zijnde:

200,- zorgverz.
150,- voor de 2e auto
300,- eten
40,- telefoons
40,- internet

Komt op 1250 - 730 = 520.

Dus 520 euro per maand nog 'over' voor onverwachte kosten.

Het is niet veel, maar over 2 maanden gaat mijn salaris bruto 150 omhoog en netto ongeveer 85. 6 maanden daarna beginnen de salaris onderhandelingen weer.

Voordeel: nu al mooi wonen, en hier LANG kunnen blijven wonen (10 jaar of >). Daarnaast veel kapitaal opbouwen. De 1100,- is 100% spaarhypotheek en is te verlagen tot 750 euro als er een aflossingsvrij deel bijkomt.

Dus, de vraag, verstandig of niet?

2e vraag: wat is een goed openingsbod voor een nette 2 onder 1 kap woning, mooie keuken, nette maar oude badkamer, goed onderhouden, nette tuin. Weinig te repareren / vervangen. Vraagprijs is
¤ 249.000,-

wie heeft er aan mijn signature gezeten!?

Reg. datum: 18 april 2004

Hoi Tasma,

Ik heb zelf het afgelopen jaar ook een huis gekocht. Wij hebben bij het kopen van het huis gebruik gemaakt van een makelaar. Ik heb er lang over getwijfeld om wel of geen makelaar te nemen maar dit uiteindelijk wel gedaan. Dit om de volgende redenen:
  1. Een makelaar ziet dingen aan het huis die jij en ik niet zien. Wij waren naar een huis kijken en daar zei de verkoper dat er tussen het verlaagde plafond en het echte plafond piepschuim zat. Wij dachten goed voor de isolatie. Maar de makelaar zei weer dat dat heel brandgevaarlijk is.
  2. Een makelaar kijkt naar veel meer dan alleen het huis. Hij of zij vraagt stukken op van de VvE als daar sprake van is. Er wordt gekeken naar de staat van onderhoud. Is er veel achterstand? Dan kan je misschien nog wat van de prijs afhalen.
  3. Een makelaar wordt serieuzer genomen in onderhandelingen. Hij kan makkelijker 10.000 euro van de prijs afhalen dan een ieder.
  4. Een makelaar kan je helpen om voorwaarden in je contract duidelijk te stellen.
  5. Een makelaar kan je adviseren of het handig is om een bowukundige keuring uit te voeren (of niet)
Dat even over het bepalen van de werkelijke prijs die je gaat betalen voor het huis.
Waar je ook even rekening mee moet houden is: ga je nog verbouwen? Zo ja ga je dit uit je hypotheek financieren? Dan moet je daar wel rekening mee houden.

En zoals ik even snel naar je financiele situatie zou kijken. Zie ik niet echt een reden om het niet te doen.

Het lijkt erop alsof hetgeen wat een makelaar moet doen snel verdiend is. Maar als er str*nt aan de Knikker is kan je hem gewoon voor je laten werken. Want je betaald er immers voor.

Zillion Lives!

quote:
Tasma schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 14:21:

Voordeel: nu al mooi wonen, en hier LANG kunnen blijven wonen (10 jaar of >). Daarnaast veel kapitaal opbouwen. De 1100,- is 100% spaarhypotheek en is te verlagen tot 750 euro als er een aflossingsvrij deel bijkomt.

Mijn situatie is redelijk vergelijkbaar met die van jou denk ik. Ik ben toch voor een aflossingsvrij deel gegaan, om de maandlasten nu nog te temperen. Er bestaat wel de mogelijkheid om dit in te toekomst terug te brengen naar een volledige spaarhypotheek, wat in de lijn der verwachtingen zit. (over 10 jaar verdien je heus wel meer) Verder was de vraagprijs van mijn huis 245K en ben ik uiteindelijk voor 232K mijn handtekening gaan zetten. Suc6.... :)
Impulz
Reg. datum: 12 oktober 1999

quote:

Allereerst, mijn vriendin en ik hebben samen ongeveer 32806 + 18400 = 51206 bruto per jaar en 2800~2900 netto per maand. (1 hoog, 1 laag salaris). We zijn 23 & 24 jaar oud.

Ik sta aan het begin van mijn carriere, ben zelfs pas 6 maanden bezig. Mijn vriendin heeft een MBO opleiding en werkt nu al 1,5 jaar.

Wij zijn aan het kijken naar huizen, en zijn als langs hypothekers geweest. Het blijkt dat een huis van 230 geen probleem is en er zelfs tot 290 geleend kan worden. Nu hebben wij veel eisen, en willen misschien een huis kopen dat voor 249.000 te koop staat.

Zijn er hier mensen met een vergelijkbare situatie? Ik heb berekend dat dit komt op maximaal het volgende kostenplaatje:

Hypotheek ¤ 1100,-
GWL ¤ 200,-
Belastingen/riool/inboedel/opstal ¤ 250,-
Komt op 1550,-.

Dat geeft ons nog 1250,- voor de overige kosten zijnde:

200,- zorgverz.
150,- voor de 2e auto
300,- eten
40,- telefoons
40,- internet

Komt op 1250 - 730 = 520.

Dus 520 euro per maand nog 'over' voor onverwachte kosten.

Het is niet veel, maar over 2 maanden gaat mijn salaris bruto 150 omhoog en netto ongeveer 85. 6 maanden daarna beginnen de salaris onderhandelingen weer.

2e vraag: wat is een goed openingsbod voor een nette 2 onder 1 kap woning, mooie keuken, nette maar oude badkamer, goed onderhouden, nette tuin. Weinig te repareren / vervangen. Vraagprijs is
¤ 249.000,-
Hoi,

Ik denk dat eea te gunstig voor jullie is voorgerekend. Wij zitten samen aan 59600,- bruto pj maar krijgen echt geen hypotheek van 290 los. Tweede is ook of het verstandig is om direct aan een dikke hypotheek tegen je max te gaan zitten.

Ik denk ook dat je het met 300 euro per maand aan boodschappen niet gaat redden. En van 520 euro leven is ook erg krap. Je moet toch ook rekening houden met kleding, hobby's, leuke dingen doen, vakantie, onderhoudsbeurten auto, verjaardagen, overige levensmiddelen, etc.

40 euro voor 2 telefoonrekeningen is ook best laag, maja als je weinig belt kan dat. Wij zitten aan de 150 per maand voor 2 mobieltjes gemiddeld.

Ik wil je niet bang maken maar denk wel heel goed na over een 2/1 kap op je 23e.... ik zou niet graag in jullie situatie zo'n huis kopen. Met kk zit je zo aan 265/275 hypotheek. Gevolg kan zijn dat je jaar in jaar uit letterlijk op je geld moet zitten, omdat je amper geld hebt om te leven.

Wat betreft het bod, dat ligt eraan. Al lang in de verkoop? Tegenwoordig mag je blij zijn als je een huis van 249 voor 244 kunt scoren. Die fabeltjes van 10% gaan echt niet op.

Succes in ieder geval!

Monkey see, Monkey do!

@ Tasma: Uitgaande van een hypotheek van 270000 zitten jullie op 5,3 x je jaarsalaris; dat is toch een vrij forse hypotheek, waarmee je geheid in de problemen komt als een van jullie 2 de baan verliest, arbeidsongeschikt raakt, minder wil gaan werken vanwege kinderen etc..

Wij (startes) zitten op een hypotheek van 250.000 met een gezamelijk jaarsalaris van ruim 71.000. Dus ruim 3,5 x. Dat was ook wel bijna het maximale voor ons. Verder zie ik geen kosten voor radio / tv, kleding, vakanties, uitgaan, onderhoud huis, hobbies, en 150 voor een auto lijkt me erg weinig (rekening houdend met afschrijving). Aan sparen kom je zo al helemaal niet toe.

Persoonlijk zou ik als ik jullie was kijken voor een hypotheek van max 2 ton, dus koopprijs 180.000 ongeveer. Mocht je loon echt lekker stijgen de komende jaren dan kijk je over een jaar of 5 toch weer verder?

Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.

Impulz

quote:
FaceDown schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 16:59:
@ Tasma: Uitgaande van een hypotheek van 270000 zitten jullie op 5,3 x je jaarsalaris; dat is toch een vrij forse hypotheek, waarmee je geheid in de problemen komt als een van jullie 2 de baan verliest, arbeidsongeschikt raakt, minder wil gaan werken vanwege kinderen etc..

Wij (startes) zitten op een hypotheek van 250.000 met een gezamelijk jaarsalaris van ruim 71.000. Dus ruim 3,5 x. Dat was ook wel bijna het maximale voor ons. Verder zie ik geen kosten voor radio / tv, kleding, vakanties, uitgaan, onderhoud huis, hobbies, en 150 voor een auto lijkt me erg weinig (rekening houdend met afschrijving). Aan sparen kom je zo al helemaal niet toe.

Persoonlijk zou ik als ik jullie was kijken voor een hypotheek van max 2 ton, dus koopprijs 180.000 ongeveer. Mocht je loon echt lekker stijgen de komende jaren dan kijk je over een jaar of 5 toch weer verder?
helemaal mee eens dus. wij zitten met onze 59000 aan een hypotheek van 235000. zo zie je, staat aardig in verhouding. voorzichtigheid is geboden, altijd :)

btw, een hypotheek van 290 kan zeker via een vage geldverstrekker bij "De Hypotheker" ? Zijn er ook geweest, niet echt een toptent De Hypotheker...

Monkey see, Monkey do!

Liever IRC
Reg. datum: 15 november 2000

quote:

Ik zou rekening houden met de grens van Nationale Hypotheek Garantie; ¤ 265.000,- Dit kan een aardige rentekorting opleveren... Koopprijs zou dan rond ¤ 240.000,- zijn mits je alleen KK mee financiert... Weet je meteen wat je te doen staat voor dat huis ;)

Impulz

quote:
TAA schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 17:10:
[...]

Ik zou rekening houden met de grens van Nationale Hypotheek Garantie; ¤ 265.000,- Dit kan een aardige rentekorting opleveren... Koopprijs zou dan rond ¤ 240.000,- zijn mits je alleen KK mee financiert... Weet je meteen wat je te doen staat voor dat huis ;)
klopt, ca. 0,2%. Kost je wel 900 extra NHG borgtocht maja die financier je mee. Als je voor NHG kunt gaan, ALTIJD meenemen.

Monkey see, Monkey do!

quote:
Marko schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 17:13:
[...]

klopt, ca. 0,2%. Kost je wel 900 extra NHG borgtocht maja die financier je mee. Als je voor NHG kunt gaan, ALTIJD meenemen.
Hebben wij ook gedaan. Als nadeel kun je zien dat je maximaal 50% aflossingsvrij moet nemen, waar je anders tot wel 80% kunt gaan. Echter bouw je wel een lekkere spaarpot op natuurlijk.

FaceDown wijzigde dit bericht 28-02-2007 17:16 (27%)

Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.

Impulz

quote:
FaceDown schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 17:15:
[...]

Hebben wij ook gedaan. Als nadeel kun je zien dat je maximaal 50% aflossingsvrij moet nemen, waar je anders tot wel 80% kunt gaan. Echter bouw je wel een lekkere spaarpot op natuurlijk.
Jep, maja 50% was gevoelsmatig ook wel onze max wat betreft aflvrij. Dat gedeelte is nu 108000. Dat levert na 30 jaar een acceptabele maandlast op.

Aan de andere kant, een Nederlander verhuist gemiddeld 1 keer in de 7/8 jaar. Dus 30 jaar in ons huidige huis? Vast niet :)

Monkey see, Monkey do!

Rijbewijs A in de pocket

quote:
Bi-zonder schreef op maandag 26 februari 2007 @ 09:12:
Vier jaar geleden nieuwbouwhuis gekocht.
Bij ons was buitenkraan in serre aanleggen: ¤ 700 ! :X

Iets anders van die meer-minder lijsten:
Wat je wilt veranderen, kan bijna nooit.
-muurtje (gibo-blokken) laten vervallen, ivm plafond wat nog gespoten zou worden: nee, er moet x-aantal bergruimte zijn in woning (er zat nòg een bergruimte in).
-badkamer zonder tegels op laten leveren (niet eerst slopen voor eigen tegels erin): nee kan niet, ivm garantie, etc, etc..
Waar het op neer kwam: we konden niets wijzigen..alleen keuken weglaten, andere combi-ketel en andere radiatoren.
Waarom dit soort dingen niet kunnen is het bouwbesluit. Sommige aannemers willen mede in verband met GIW garantie dit risico niet lopen.

- Bouwbesluit bijvoorbeeld had vroeger een eis van 5(?)% van het oppervlak moet berging zijn. Laat je een berging vervallen dan wordt er niet meer gebouw volgens de vergunning en de eisen. Dus kan een ambtenaar van Bouw- en Woningtoezicht dwars gaan liggen.
- Badkamer zonder tegels. Nabij een douche of bad moet een strook van 3m¹ minstens tot 2100+vloerpeil waterdicht zijn. Zonder tegels wordt dit lastig. Rest van de ruimte moet minimaal tot 1200+vloerpeil wandtegels hebben. Ergo, voldoe je niet aan de eisen en kan wederom BWT gaan mekkeren.

Dus het is voor de koper niet prettig, maar het is vanuit de aannemer/ontwikkelaar wel logisch.
quote:
spk2go schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 07:46:
[...]

Een loze leiding is duurder, dan een bedrade telefoonleiding, inc. montage en doos. :X Ik zou voldoende weten. :P
Als je ergens een leiding wil hebben moet je deze optellen. Eerst de loze leiding, dan de 'vulling'. Standaard loze leidingen uitvullen is dan idd wat goedkoper.
quote:
Jigs schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 15:16:
Hoi Tasma,

Ik heb zelf het afgelopen jaar ook een huis gekocht. Wij hebben bij het kopen van het huis gebruik gemaakt van een makelaar. Ik heb er lang over getwijfeld om wel of geen makelaar te nemen maar dit uiteindelijk wel gedaan. Dit om de volgende redenen:
  1. Een makelaar ziet dingen aan het huis die jij en ik niet zien. Wij waren naar een huis kijken en daar zei de verkoper dat er tussen het verlaagde plafond en het echte plafond piepschuim zat. Wij dachten goed voor de isolatie. Maar de makelaar zei weer dat dat heel brandgevaarlijk is.
  2. Een makelaar kijkt naar veel meer dan alleen het huis. Hij of zij vraagt stukken op van de VvE als daar sprake van is. Er wordt gekeken naar de staat van onderhoud. Is er veel achterstand? Dan kan je misschien nog wat van de prijs afhalen.
  3. Een makelaar wordt serieuzer genomen in onderhandelingen. Hij kan makkelijker 10.000 euro van de prijs afhalen dan een ieder.
  4. Een makelaar kan je helpen om voorwaarden in je contract duidelijk te stellen.
  5. Een makelaar kan je adviseren of het handig is om een bowukundige keuring uit te voeren (of niet)
Dat even over het bepalen van de werkelijke prijs die je gaat betalen voor het huis.
Waar je ook even rekening mee moet houden is: ga je nog verbouwen? Zo ja ga je dit uit je hypotheek financieren? Dan moet je daar wel rekening mee houden.

En zoals ik even snel naar je financiele situatie zou kijken. Zie ik niet echt een reden om het niet te doen.

Het lijkt erop alsof hetgeen wat een makelaar moet doen snel verdiend is. Maar als er str*nt aan de Knikker is kan je hem gewoon voor je laten werken. Want je betaald er immers voor.
Je hebt meer aan een goed bouwkundige dan aan een makelaar. De verkoper is ook niet bijster handig door dat soort dingen te roepen, was zeker de verkopende makelaar? ;)
Verder moet je nooit verliefd worden op een huis, dan betaal je gegarandeerd te veel. Een beetje makelaar ruikt dan bloed. Natuurlijk heb je altijd goede ertussen zitten. Maar er zijn er zoveel die er niets van snappen...

kijk eerst hoe de wind waait
Reg. datum: 29 augustus 2002

quote:
Cis schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:12:
Op Kadaster.nl kun je voor ¤ 1,40 een Koopsommenoverzicht aanvragen voor een postcodegebied. Hiermee kan je inzicht krijgen in de verkoopprijzen van de huizen van afgelopen 5 jaar.

Op independer.nl kun je de laagste hypotheken bekijken :)
Dat Koopsommenoverzicht, is dat terug te leiden naar adres/straat? Of staat er alleen een huis verkocht voor X (waardoor je niet kun bepalen of het een vergelijkbaar huis is)?

heeft zijn sig ook eens gewijzigd

kijk eerst hoe de wind waait
Reg. datum: 29 augustus 2002

quote:
TAA schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 17:10:
[...]

Ik heb al een (goede) hypotheek (zonder NHG), maar zit nog steeds met een knagende vraag over de NHG. De grens die aangeeft is dat voor de koopsom van het huis of de hoogte van de hypotheek? Met name als de hypotheek lager als de koopsom is, welke van de twee wordt gehanteerd voor de NHG grens?

Kan je de NHG als nog nemen als je je hypotheek oversluit

Is de NHG iets wat elke bank gebruikt?

heeft zijn sig ook eens gewijzigd

Rijbewijs A in de pocket

quote:
jeanj schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:15:
[...]

Dat Koopsommenoverzicht, is dat terug te leiden naar adres/straat? Of staat er alleen een huis verkocht voor X (waardoor je niet kun bepalen of het een vergelijkbaar huis is)?
Koopsomoverzicht gaat op postcode. Je ziet dan de adressen + datum verkoop + prijs. Meestal moet je er meerdere van 1 straat kopen ivm even/oneven e.d.

quote:
jeanj schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:19:
[...]

Ik heb al een (goede) hypotheek (zonder NHG), maar zit nog steeds met een knagende vraag over de NHG. De grens die aangeeft is dat voor de koopsom van het huis of de hoogte van de hypotheek? Met name als de hypotheek lager als de koopsom is, welke van de twee wordt gehanteerd voor de NHG grens?

Uit de voorwaarden en normen van NHG
quote:
7.1 Aankoop nieuwbouwwoning
De kosten van het verkrijgen in eigendom bestaan uit:
a. de koop-/aannemingssom, eventueel (indien en voor zover niet begrepen onder de koop-/aannemingssom) vermeerderd
met:
- de kosten van onroerende installaties;
- de kosten van risicoverrekening;
- het architectenhonorarium;
- de kosten van dagelijks toezicht;
- de rente verschuldigd over vervallen termijnen uit
hoofde van de aankoop van grond en/of aannemingsovereenkomst;
- de kosten van aansluiting op de nutsvoorzieningen;
- de legeskosten;
- de omzetbelasting.
b. de kosten van meerwerk blijkens een door de aanvrager te overleggen specificatie;
c. de kosten van afkoop van toekomstige canonverplichtingen, mits de afkooptermijn tenminste gelijk is aan de looptijd van de lening;
d. een blijkens de koop-/aannemingsovereenkomst dan wel afzonderlijke overeenkomst overeengekomen eenmalige storting in een onderhoudsfonds ten behoeve van het totale toekomstig onderhoud van de woning;
e. een eenmalige premiestorting in verband met een verzekering
die (een deel van) de maandelijkse hypotheeklasten uitkeert bij arbeidsongeschiktheid en/of werkloosheid;
f. vermeerderd met 8% van de som van a. tot en met e. voor bijkomende kosten.

De som van a. tot en met f. mag niet meer bedragen dan
¤ 265.000,-

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Impulz

quote:
jeanj schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:19:
[...]

265000 is je max bedrag dat je aan hypothecaire lening mag nemen om gebruik te maken van NHG.

NHG kan via elke bank ja, is iets aparts waar je gebruik van maakt tegen betaling. De bank wil liefst altijd NHG omdat zij bij gedwongen verkoop ALTIJD zeker ervan zijn dat ze hun geld 100% terug zien. Als huiseigenaar heb je dan geen schuld meer bij de bank maar bij het NHG fonds, waar ze mogelijk (onder voorwaarden) je gedwongen verlies kunnen kwijtschelden.

Trouwens, hypotheek lager dan de koopsom? Das alleen als je bijv. KK uit je eigen zak betaalt of sowieso een pluk eigen geld meeneemt. Maar dan zou ik wel over 25k+ praten, anders heeft het niet zo'n zin, kun je eenvoudig doorrekenen. Vergelijk HRA en je eigen geld op een spaarrekening zetten.

Monkey see, Monkey do!

quote:
jeanj schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:15:
[...]

Wat ik in onze zoektocht meerdere malen gebruikt heb is de koopsomtelefoon (zie site van kadaster). Je krijgt dan een sprekende computer waar je het betreffende adres aan opgeeft en je krijgt dan de laatst bekende koopsom van die woning. Daarna heb je nog de keuze om de koopsommen van woningen in de straat/ buurt te horen.
Samen met de gemiddelde stijging van huizenprijzen in de regio kun je dan een heel aardig idee van de marktwaarde krijgen. Uiteraard zijn staat van onderhoud, onderhoudsgeschiedenis, eventuele verbouwingen etc niet meegenomen in die schatting. Ook wanneer het huis lange tijd in bezit van de verkoper is geweest (bijv. 10 jaar) is de koopsom niet echt waardevol.

quote:
Marko schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 16:33:
[...]

Hoi,

Ik denk dat eea te gunstig voor jullie is voorgerekend. Wij zitten samen aan 59600,- bruto pj maar krijgen echt geen hypotheek van 290 los. Tweede is ook of het verstandig is om direct aan een dikke hypotheek tegen je max te gaan zitten.

Ik denk ook dat je het met 300 euro per maand aan boodschappen niet gaat redden. En van 520 euro leven is ook erg krap. Je moet toch ook rekening houden met kleding, hobby's, leuke dingen doen, vakantie, onderhoudsbeurten auto, verjaardagen, overige levensmiddelen, etc.
We wonen al bijna 1,5 jaar samen, en redden het eigelijk altijd voor minder dan 60 in de week.
quote:
40 euro voor 2 telefoonrekeningen is ook best laag, maja als je weinig belt kan dat. Wij zitten aan de 150 per maand voor 2 mobieltjes gemiddeld.
Wederom, dit hebben we allebei al langer dan een jaar. Ik bel voor 12 in de maand, en zij voor 15. Rest is buffer. Skype veel.
quote:
Ik wil je niet bang maken maar denk wel heel goed na over een 2/1 kap op je 23e.... ik zou niet graag in jullie situatie zo'n huis kopen. Met kk zit je zo aan 265/275 hypotheek. Gevolg kan zijn dat je jaar in jaar uit letterlijk op je geld moet zitten, omdat je amper geld hebt om te leven.
Wat het hem is, als ik nu een huis koop van 180k, zit je niet waar je wil blijven zitten en ga je over 5 jaar weer verhuizen. Dat terwijl we juist graag willen wonen waar we een langere tijd kunnen blijven. Er vanuit gaande dat ik werk heb, verdien ik in de toekomst snel een stuk meer. Daarnaast zijn factoren als arbeidsongeschiktheid etc volledig verzekerd door de werkgever, zelfs overlijden al.
quote:
Succes in ieder geval!
tnx.

wie heeft er aan mijn signature gezeten!?

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws