Gathering of Tweakers

Quicksearch
De nieuwe blender is uit:
Even een vertaling van de nieuwe functies:
  • Huid en haar: Sneller en mooier renderen met minder geheugengebruik.
  • Particle system: Helemaal opnieuw geschreven voor betere controle over haar, betere natuurlijke nabootsing en zelfs explosies!
  • Plaatjes kijken: Nieuwe stabiele en snelle browser.
  • Kleding simulatie: Dmv een modifier kun je nu kleding van een mesh maken. Volledige controle dmv interactie met andere objecten en controleerbare krachten.
  • Glossy reflecties: Glossiness factor te gebruiken. Voor ruigheid van het materiaal, te zien aan weerkaatsing en breking van het licht.
  • App AO Snelle manier om een licht voor een complete scene te simuleren. Wat minder zichtbare gedeelten zijn donkerder.
  • Render voorbakken: Normal, displacement, transparency; je kan het nu allemaal in je model bakken.
  • Mesh deform modifier: Globaal of precies een mesh vervormen, het kan nu allemaal.
  • Physics c&b Alle physics gebruiken nu 1 systeeem voor caching & baking.

Heb weer even een vraagje, soms gaat middenin een filmpje namelijk alles op 2 keer zo licht.
Dit heb ik nou al een paar keer gehad, volgens mij altijd bij ffmpeg met h.264. Het komt er dus op neer dat de eerste 4 seconden gewoon zo zijn als ze moeten zijn. Echter daarna "gaat er een extra lamp aan" en ziet het er gewoon niet netjes uit. Iemand die weet hoe ik dit goed kan krijgen?
Check:www.lowlands .oma-g.com!

Ik heb ook een vraagje over Blender: Ik heb met MakeHuman een figuur gemaakt die ik in Blender heb geimporteerd als .obj. Vervolgens heb ik deze getextured (met UV mapping) en ook dit is redelijk gelukt. (Het resultaat is niet heel mooi, maar dat is niet zo belangrijk).
Nu probeer ik het projectje op te slaan, maar wanneer ik deze op een andere computer open is de figuur niet meer getextured, omdat het plaatje van de textures er niet bij zit of iets in die richting. Hoe krijg ik het nou voor elkaar dat de figuur daadwerkelijk die kleuren aanneemt, zodat ik de opdracht ook ergens anders kan openen en naar iemand kan toe mailen, zodat hij hem ook kan bekijken met texture?
Ik heb al geprobeerd het probleem te googlen, maar ik kan niet vinden wat ik zoek. Ik heb al wat dingen zelf geprobeerd (render image/animation) en ben uberhaupt zo ver gekomen aan de hand van een tutorial, maar ook deze helpt me niet verder. Ik gebruik Blender 2.45. Wie kan me vertellen wat ik vergeet? :/
quote:
Gnuitenjong schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 18:25:
Ik heb ook een vraagje over Blender: Ik heb met MakeHuman een figuur gemaakt die ik in Blender heb geimporteerd als .obj. Vervolgens heb ik deze getextured (met UV mapping) en ook dit is redelijk gelukt. (Het resultaat is niet heel mooi, maar dat is niet zo belangrijk).
Nu probeer ik het projectje op te slaan, maar wanneer ik deze op een andere computer open is de figuur niet meer getextured, omdat het plaatje van de textures er niet bij zit of iets in die richting. Hoe krijg ik het nou voor elkaar dat de figuur daadwerkelijk die kleuren aanneemt, zodat ik de opdracht ook ergens anders kan openen en naar iemand kan toe mailen, zodat hij hem ook kan bekijken met texture?
Ik heb al geprobeerd het probleem te googlen, maar ik kan niet vinden wat ik zoek. Ik heb al wat dingen zelf geprobeerd (render image/animation) en ben uberhaupt zo ver gekomen aan de hand van een tutorial, maar ook deze helpt me niet verder. Ik gebruik Blender 2.45. Wie kan me vertellen wat ik vergeet? :/
Ergens bij file oid staat een optie om het bestand te 'packen'.. Dan include hij dus ook alle externe bestanden zoals textures.

A closed mind is like a closed book; just a block of wood

Check:www.lowlands .oma-g.com!

quote:
link0007 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:01:
[...]

Ergens bij file oid staat een optie om het bestand te 'packen'.. Dan include hij dus ook alle externe bestanden zoals textures.
Ja, dat was inderdaad wat ik bedoelde, zo iets simpels maar ik zit er al veel te lang naar te zoeken :D
Thanks ^^
code == kunst

Ik heb een (best wel noob) vraag, maar ik vroeg me af of je in blender, in de 3d windows/space, ook naar voren kan bewegen. Want via control+scroll wheel en shift+scrollwheel kan je naar boven, beneden, links en rechts bewegen. Maar ik heb nooit een manier ontdekt om voorwaarts/achterwaarts te bewegen. Ik weet dat je ongeveer hetzelfde effect kan bereiken met in en uitzoomen, maar het vervelende aan inzoomen om dichter bij een object te komen is dat je op een gegeven moment maximaal zit ingezoomd. Wil je dan dichterbij komen moet je eerst je view 90° naar beneden draaien, dan via shift+scroll wheel richting het object bewegen en dan je view weer 90° omhoog bewegen.

(half) dyslectisch + semi-n00b

Ik snap je vraag niet helemaal. In- en uit-zoomen doe je met gewoon scrollen neem ik aan? Want bij mij zit daar geen limiet op. Zit je wel in orthogonal mode (NUM5)? Ander moet je dat even proberen.

quote:
Jogai schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 08:45:
Ik snap je vraag niet helemaal. In- en uit-zoomen doe je met gewoon scrollen neem ik aan? Want bij mij zit daar geen limiet op. Zit je wel in orthogonal mode (NUM5)? Ander moet je dat even proberen.
Maar verder is het bijna onmogelijk om fatsoenlijk je viewport camera naar voren te bewegen.. Je kan vanuit camera view 'rondvliegen', of met de .DEL knop op een voorwerp centreren, maar dat zijn omwegen.

De viewport camera controls werken gewoon kut.. Ff met je viewport cam door een net gemaakt huisje navigeren is bijvoorbeeld onmogelijk.

Onzin. Er moet gewoon een fatsoenlijke besturing zijn.. Daar hoor je geen externe apparaten voor nodig te hebben.

Klopt, daarom presenteer ik het als hulpmiddel. Anders had ik wel gezegd dat je deze moet kopen.

Jogai wijzigde dit bericht 25-07-2008 00:03 (40%)

quote:
link0007 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 22:03:
[...]

Maar verder is het bijna onmogelijk om fatsoenlijk je viewport camera naar voren te bewegen.. Je kan vanuit camera view 'rondvliegen', of met de .DEL knop op een voorwerp centreren, maar dat zijn omwegen.

De viewport camera controls werken gewoon kut.. Ff met je viewport cam door een net gemaakt huisje navigeren is bijvoorbeeld onmogelijk.
Is het dan niks om de shift+f combinatie te gebruiken, of had je die al afgesabeld? :P
quote:
l102212 schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 08:51:
[...]

Is het dan niks om de shift+f combinatie te gebruiken, of had je die al afgesabeld? :P
Die is ook verrot idd :+

Peer op pootjes

Heb je de optie om het rotatiepunt (wat ook het zoompunt is) te centreren rond geselecteerde objecten al geprobeerd?

(werkt net als in Silo, erg lekker)

Stukfruit wijzigde dit bericht 04-08-2008 11:23 (16%)

quote:
Stukfruit schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 11:22:
Heb je de optie om het rotatiepunt (wat ook het zoompunt is) te centreren rond geselecteerde objecten al geprobeerd?

(werkt net als in Silo, erg lekker)
Is dat de c knop of de numpad-delete? (heb al een tijdje geen 3D gefröbel meer gedaan)

quote:
link0007 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 11:54:
[...]

Is dat de c knop of de numpad-delete? (heb al een tijdje geen 3D gefröbel meer gedaan)
Ik heb het even geprobeerd, volgens mij bedoelt hij de numpad delete.
Werkt wel handig vind ik trouwens. Normaal moest ik altijd even in twee aanzichten bijstellen, waarna het rotatiepunt ook verschoof alleen dit gaat sneller :) .
Peer op pootjes

Nee, dit, in de preferences :)

http://xs230.xs.to/xs230/08321/blensel832.png

Ah dat, ja dat staat standaard aan hier :)

Werkt nog steeds niet goed hoor.. Probeer maar eens in een indoor-scene te navigeren!

Even een vraagje:
Ik zit de laatste tijd wat met Deadline te rommelen. Daarbij kan je met de gratis licentie 2 slaves (binnen je eigen netwerk) aansturen die dan voor je gaan renderen. Deadline regelt hierbij de verdeling van de frames over de computers en als output krijg ik dus video's van 50 frames (zelf in te stellen) lang. Weet iemand een handige manier om al die verschillende filmpjes aan elkaar te knopen? Ik weet dat je het zelf met de sequence editor in Blender kan doen, maar dat vind ik weer wat teveel werk. Een programmaatje of een script in Blender zou ik erg handig vinden :) .
http://virtualdub.sourceforge.net/
File -> open : 1e bestand
File -> append: 2e bestand

Ik gebruik naar volle tevredenheid farmerjoe. Cross-platform, blender-integratie en web gui voor het bijhouden van de jobs. Onbeperkt aantal render-nodes. Renderd losse plaatjes dus je hebt nog maximale controle.

Jogai wijzigde dit bericht 04-08-2008 21:11 (4%)

quote:
Jogai schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 21:10:
http://virtualdub.sourceforge.net/
File -> open : 1e bestand
File -> append: 2e bestand

Ik gebruik naar volle tevredenheid farmerjoe. Cross-platform, blender-integratie en web gui voor het bijhouden van de jobs. Onbeperkt aantal render-nodes. Renderd losse plaatjes dus je hebt nog maximale controle.
Bedankt voor de tips :) . Dat farmerjoe klinkt veelbelovend iig. Voor het samenstellen van de filmpjes zoek ik eigenlijk nog even verder naar een programma dat op basis van de naam van de filmpjes (alfabetisch) er 1 film van knutselt.

Gebruik je trouwens nog een goed programma om al je losse plaatjes tot een film te smeden?
Virtualdub kan dat erg goed
Open het eerste plaatje, en vink "open linked files" (o.i.d.) aan. Dan opend hij meteen alle plaatjes als filmpje. Nu hoef je hem alleen nog maar als .avi op te slaan.
Maar blender kan ook gewoon avi's renderen inplaats van alleen maar losse afbeeldingen hoor ;)

quote:
aegis3d schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 22:09:
Virtualdub kan dat erg goed
Open het eerste plaatje, en vink "open linked files" (o.i.d.) aan. Dan opend hij meteen alle plaatjes als filmpje. Nu hoef je hem alleen nog maar als .avi op te slaan.
Maar blender kan ook gewoon avi's renderen inplaats van alleen maar losse afbeeldingen hoor ;)
Okee dankjewel :) . Dat Blender ook filmpjes kan renderen wist ik al wel hoor :P . Ik wil een beetje knutselen met een kleine renderfarm en om daarbij de verschillen in eindtijd klein te houden was mijn bedoeling losse filmpjes van 50 frames te renderen (of losse plaatjes).

Iig bedankt voor die tip van Virtualdub
Heeft iemand ervaring met de boeken van Tony Mullen? Ik ken de basics van blender ondertussen wel een beetje (hoewel ik daar ook ongetwijfeld nog bij kan leren) en ik ben voornamelijk geinteresseerd in de boeken Bounce, Tumble and Splash! en/of Introducing Character Animation. Kent iemand deze boeken en zijn ze het geld waard?

The Flying Dutchman

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws