Hoofdcategorieën
Topicacties

[Blender] Het Blender vragentopic

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 19 20 21 22 last

Reageer Nieuw Topic
No beer, no glory

Onder het kopje 'Over Blender'
3d modeling, moet zijn 3d modelling.

Zelfde regel, bij 'Verder kan kan blender', moet 'Verder kan kan blender' zijn.
Volgende alinea:

Ton Roosendaal is de vader achter het Blender, is mooier zonder 'het'. Paar regels verder: Blender was toen shareware. En verderop, bij 100,000 euro: werd bestaald. En wederom stukje verder Hierop reageerden Roosendaal.

Een na laatste alinea: ontwikkeld wordt door

Laatste zin: spelling- en vertaalfouten voorbehouden.

Stukje verderop, onder het kopje 'Overige render programma's:
natuurkunde uitrekend[b]t/b]

Onder het kopje 'Mini FAQ';
refelcteerdt e.d.

Is alleen maar positief bedoeld hoor :)

Live every day, as if it's your last one

Reg. datum: 11 april 2006

dit probleem heb ik al constant gehad in blender maar het begint mij toch echt te ergeren nu
ik slaag er echt niet in om glas lichtdoorlatend te maken
heb al paar tutorials online bekeken en de instellingen overgenomen maar resultaat blijft hetzelfde
alle licht stopt bij het zogezegde glas

is er iemand die hier een oplossing voor weet of mij de instellingen duidelijk kan maken? :'(

? QuestioN ? EverythinG ?
Reg. datum: 16 april 2003

quote:
lucifer-rebirth schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 13:17:
dit probleem heb ik al constant gehad in blender maar het begint mij toch echt te ergeren nu
heb al paar tutorials online bekeken en de instellingen overgenomen maar resultaat blijft hetzelfde

is er iemand die hier een oplossing voor weet of mij de instellingen duidelijk kan maken? :'(
Je kunt een object lichtdoorlatend maken op de volgende wijze:

- Material buttons => links en pipelines => ZTransp aan (eventueel traceable uit)
- Material buttons => Material => A minder dan 1 doen (dit is voor de alpha)

Echter weet ik niet of dit een goede manier is, ik ben pas 2 weken bezig met blender...

"So, where's the Cannes Film Festival being held this year?" - Christina Aguilera
He's a guy who gets up at six o'clock in the morning regardless of what time it is.

code == kunst
Reg. datum: 14 oktober 2006

quote:

daar heb ik dus ook last van.

@Danski: Ik had het "glas" op ZTransp staan, dus volgens mij werkt dat niet. Met ZTransp zie je wel de dingen die je door het glas zou moeten zien, de opjecten achter het glas, maar volgens mij laat het geen licht door.
quote:
Postie schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 23:32:
....

Is alleen maar positief bedoeld hoor :)
Ik ben er echt blij mee dat iemand het meld hoor! Want ja, mijn spelling e.d. is niet echt geweldig, en als je het zelf allemaal hebt bedacht, weet je wat er ongeveer staat en lees je er véél sneller over heen hé. En het staat zo stom zo'n startpost vol met spelfouten.
Dus echt bedankt! _/-\o_

achtbaanfreak wijzigde dit bericht 24-03-2007 16:24 (23%)

(half) dyslectisch + semi-n00b

quote:
achtbaanfreak schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 16:21:
@Danski: Ik had het "glas" op ZTransp staan, dus volgens mij werkt dat niet. Met ZTransp zie je wel de dingen die je door het glas zou moeten zien, de opjecten achter het glas, maar volgens mij laat het geen licht door.
En je hebt ook traceable uit en de alpha minder dan 1?

"So, where's the Cannes Film Festival being held this year?" - Christina Aguilera
He's a guy who gets up at six o'clock in the morning regardless of what time it is.

code == kunst

quote:
Danski schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 16:52:
[...]

En je hebt ook traceable uit en de alpha minder dan 1?
met het model van een lamp dat ik nu heb, laat het glas wel licht door. Maar ik was een keer met een andere bezig, die dat niet deed. Maar vraag me niet hoe ik dit heb gedaan, want dat was al weer behoorlijke tijd geleden.

edit: Ik zie net dat als ik A (alpha?) op 1 zet -> hij weer solid word, het licht er gewoon doorheen komt, dus deze lamp spoort niet echt.

achtbaanfreak wijzigde dit bericht 25-03-2007 10:32 (15%)

No beer, no glory

quote:
Ik ben er echt blij mee dat iemand het meld hoor! Want ja, mijn spelling e.d. is niet echt geweldig, en als je het zelf allemaal hebt bedacht, weet je wat er ongeveer staat en lees je er véél sneller over heen hé. En het staat zo stom zo'n startpost vol met spelfouten.
Dus echt bedankt! _/-\o_
Ja ik ken dat probleem, heb er zelf ook last van. Ach er zullen nog wel meer instaan maar nu iig wat minder.

Het viel me trouwens ook op dat Yafray niet onder het kopje "Overige render programma's" wordt genoemd. Is toch 1 van de meest gebruikte externe render paketten dacht ik.

De lucht is groen, het gras is blauw. Ik ben niet dronken, wat lul je nou?

Reg. datum: 29 april 2006

quote:

Hoe raar het ook mag klinken, de oplossing voor dit probleem ligt niet in het glas, maar in de material settings van de voorwerpen erachter. Het zit namelijk zo:

Om licht wat door glas gaat op andere objecten te laten vallen, moet je in de material settings van het object waarop het licht valt het trashad-knopje aanklikken.
Voorbeeld:
http://xs113.xs.to/xs113/07131/voorbeeldtrashad.jpg
De linker kubus heeft trashad (receive transparent shadows) aan:
http://xs113.xs.to/xs113/07131/paneltrashadaan.png
en de rechter kubus niet:
http://xs113.xs.to/xs113/07131/paneltrashaduit.png

Hoe je je transparante glas rendert maakt dan niet uit. Ik heb raytracing gebruikt, maar ztransp kan ook, dan maakt het nog niet uit.

Edit:
Hoewel je je glas wel doorzichtig kan maken met ztransp, moet je voor dit effect wel raytracing aan hebben staan in je rendersettings. De schaduwen worden namelijk met raytracing berekend.

Edit2:
En natuurlijk moet je ook in de material settings van de lichtbron 'ray shadow' aanklikken.

Duesenberg J wijzigde dit bericht 26-03-2007 17:20 (10%)

code == kunst

quote:
ZipoBibrok5-108 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 16:30:
Het viel me trouwens ook op dat Yafray niet onder het kopje "Overige render programma's" wordt genoemd. Is toch 1 van de meest gebruikte externe render paketten dacht ik.
staat erin

No beer, no glory

Heb wat rondgekeken, krijg al meer en meer liefde voor het programma :) Maar is het in Blender ook mogelijk om de 'current view' te renderen?

quote:
Postie schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 14:34:
Heb wat rondgekeken, krijg al meer en meer liefde voor het programma :) Maar is het in Blender ook mogelijk om de 'current view' te renderen?
Ik weet precies niet wat je met current view bedoelt, maar je kunt de camera op de plekk krijgen die je ziet met CTRL+ALT+(keypad)0 en dan kun je renderen.

code == kunst

quote:
Postie schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 14:34:
met shift+p krijg je een preview schermpje. Dit kan je op een object houden en dan wordt dat schermpje gerederd, is een beetje moeilijk uit te leggen, met je maar even proberen.

Gekke ZBrush-verslaafde

In een cvs-build (tuhopuu geloof ik) kon je ooit een render maken met camera-instellingen zoals die van je viewport op dat moment waren, maar deze feature is nooit in Blender zelf terecht gekomen.

Bovenstaande methodes zijn nu inderdaad de enige die mogelijk zijn. Alleen jammer dat het preview-venstertje niet de juiste materialen rendert wanneer je die verandert, dus tot dat is opgelost heb je er eigenlijk niet zoveel aan...

"The probability of life originating on earth is no greater than the chance that a hurricane sweeping through a scrap-yard would have the luck to assemble a Boeing 747"

No beer, no glory

quote:
achtbaanfreak schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 16:36:
[...]

met shift+p krijg je een preview schermpje. Dit kan je op een object houden en dan wordt dat schermpje gerederd, is een beetje moeilijk uit te leggen, met je maar even proberen.
Perfect.. zoiets zit er ook in softimage xsi, precies wat ik zocht

Dit topic heeft weer een schopje nodig :O
Blender start niet verder dan dit:
http://jogai.nl/images/zoom/images/viewsize/blendervista.jpg
Vista
Radeon 9600 256mb
512mb intern
3200+ xp

Jogai wijzigde dit bericht 12-04-2007 23:05 (19%)
Reden: Plaatje te groot, is nu klikbaar.

Reg. datum: 18 augustus 2006

Misschien kan je pc dat niet aan...Vista met 512MB RAM, das ni vets hé.
Werkt bv. Photoshop wel?

Ik heb geen photoshop dus dat kan ik niet testen. De demo van Flight sim X draait wel. (weet alleen niet hoe ik moet starten, dus kom niet verder als de landingsbaan). Ook Aero draait. Als ik die uitzet doet hij het wel.
Voor de rest dacht ik wel dat t zou kunnen aan mn Vista Experience Index te zien:
http://jogai.nl/images/zoom/images/vei.jpg
En idd, geheugen is een bottleneck, maar ik dacht omdat mn videokaart redelijk scoort dat het wel zou lukken.

Gekke ZBrush-verslaafde

Flight Simulator gebruikt Direct3D, niet echt nuttig wanneer je OpenGL gebruikt met Blender :)
Geheugen ligt het niet aan omdat Blender en niet zoveel nodig heeft en er dan een foutmelding te zien zou zijn.

- Heb je de OpenGL driver van ATi geinstalleerd?
Met dit programma kan je zien of die ook gebruikt wordt.

- Heb je al geprobeerd om Blender in debug-mode te draaien? (vanuit een console "blender -d", zorg wel dat Blender in je pad staat of dat je even naar de Blender-directory cd't).

"The probability of life originating on earth is no greater than the chance that a hurricane sweeping through a scrap-yard would have the luck to assemble a Boeing 747"

Gekke ZBrush-verslaafde

quote:
Jogai schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 11:04:
Ook Aero draait. Als ik die uitzet doet hij het wel.
Oh, zie daar het probleem dus :P

[Zelf in te vullen]
Reg. datum: 14 februari 2006

Na een hoop tijd te hebben gespendeerd aan tut's ben ik nu zelf op weg om wat te maken maar ik moet nu een stuk anders texturen dan de rest van het geheel. Nou weet ik niet wat de makkelijkste weg hiervoor is? Ik had zelf gedacht het ding knippen en dan er een apart object van maken maar heb geen idee of dit kan? Graag wat tips :) Ik moet dus een stuk uit een object een andere kleur/texture geven.
Computer says no...
Reg. datum: 20 december 2006

quote:
TEAMIKKE schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 16:04:
Na een hoop tijd te hebben gespendeerd aan tut's ben ik nu zelf op weg om wat te maken maar ik moet nu een stuk anders texturen dan de rest van het geheel. Nou weet ik niet wat de makkelijkste weg hiervoor is? Ik had zelf gedacht het ding knippen en dan er een apart object van maken maar heb geen idee of dit kan? Graag wat tips :) Ik moet dus een stuk uit een object een andere kleur/texture geven.
Volgens mij staat er een viedeo tutorial op de officiele blender site hier over. mischien kan je die eens gaan kjiken.

Edit: Wat ook kan is alle verticals die je in een ander object wilt selecteren en dan L intoetsen. Daarna P intoetsen en dan kan je Separate aanklikken

blaguy wijzigde dit bericht 13-04-2007 17:11 (10%)

quote:
TEAMIKKE schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 16:04:
Faces kun je een aparte texture geven. Echter weet ik niet uit mijn bolle hoofd hoe dat moet.

Gekke ZBrush-verslaafde

Inderdaad, je hoeft niets te breken of apart te maken hoor :)

http://img404.imageshack.us/img404/6179/multmatblendered8.png

"New"-knopje indrukken, nieuw materiaal toevoegen in het materiaal-tabblad en het "Assign"-knopje gebruiken om het actieve materiaal aan de geselecteerde (in edit-mode) polygonen toe te wijzen.

Je kan tussen de verschillende sub-materialen switchen door op de pijltjes (die naar links/rechts wijzen) van het "x mat x"-veld te klikken.

[Zelf in te vullen]
Reg. datum: 14 februari 2006

Bedankt! Zal het zo ff proberen :) Leek me al sterk als het niet anders kon maar ik heb voornamelijk modelling-tuts gevolgd dus van de rest wist ik nog niet veel. Ik zal het zo ff proberen :)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 19 20 21 22 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: