Live every day, as if it's your last one
[Blender] Het Blender vragentopic
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 19 20 21 22 last
Reageer Nieuw TopicReg. datum: 11 april 2006
ik slaag er echt niet in om glas lichtdoorlatend te maken
heb al paar tutorials online bekeken en de instellingen overgenomen maar resultaat blijft hetzelfde
alle licht stopt bij het zogezegde glas
is er iemand die hier een oplossing voor weet of mij de instellingen duidelijk kan maken?
Je kunt een object lichtdoorlatend maken op de volgende wijze:quote:lucifer-rebirth schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 13:17:
dit probleem heb ik al constant gehad in blender maar het begint mij toch echt te ergeren nu
heb al paar tutorials online bekeken en de instellingen overgenomen maar resultaat blijft hetzelfde
is er iemand die hier een oplossing voor weet of mij de instellingen duidelijk kan maken?
- Material buttons => links en pipelines => ZTransp aan (eventueel traceable uit)
- Material buttons => Material => A minder dan 1 doen (dit is voor de alpha)
Echter weet ik niet of dit een goede manier is, ik ben pas 2 weken bezig met blender...
"So, where's the Cannes Film Festival being held this year?" - Christina Aguilera
He's a guy who gets up at six o'clock in the morning regardless of what time it is.
daar heb ik dus ook last van.quote:lucifer-rebirth schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 13:17:
dit probleem heb ik al constant gehad in blender maar het begint mij toch echt te ergeren nu
@Danski: Ik had het "glas" op ZTransp staan, dus volgens mij werkt dat niet. Met ZTransp zie je wel de dingen die je door het glas zou moeten zien, de opjecten achter het glas, maar volgens mij laat het geen licht door.
Ik ben er echt blij mee dat iemand het meld hoor! Want ja, mijn spelling e.d. is niet echt geweldig, en als je het zelf allemaal hebt bedacht, weet je wat er ongeveer staat en lees je er véél sneller over heen hé. En het staat zo stom zo'n startpost vol met spelfouten.quote:
Dus echt bedankt!
achtbaanfreak wijzigde dit bericht 24-03-2007 16:24 (23%)
(half) dyslectisch + semi-n00b
En je hebt ook traceable uit en de alpha minder dan 1?quote:achtbaanfreak schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 16:21:
@Danski: Ik had het "glas" op ZTransp staan, dus volgens mij werkt dat niet. Met ZTransp zie je wel de dingen die je door het glas zou moeten zien, de opjecten achter het glas, maar volgens mij laat het geen licht door.
"So, where's the Cannes Film Festival being held this year?" - Christina Aguilera
He's a guy who gets up at six o'clock in the morning regardless of what time it is.
met het model van een lamp dat ik nu heb, laat het glas wel licht door. Maar ik was een keer met een andere bezig, die dat niet deed. Maar vraag me niet hoe ik dit heb gedaan, want dat was al weer behoorlijke tijd geleden.quote:Danski schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 16:52:
[...]
En je hebt ook traceable uit en de alpha minder dan 1?
edit: Ik zie net dat als ik A (alpha?) op 1 zet -> hij weer solid word, het licht er gewoon doorheen komt, dus deze lamp spoort niet echt.
achtbaanfreak wijzigde dit bericht 25-03-2007 10:32 (15%)
Ja ik ken dat probleem, heb er zelf ook last van. Ach er zullen nog wel meer instaan maar nu iig wat minder.quote:Ik ben er echt blij mee dat iemand het meld hoor! Want ja, mijn spelling e.d. is niet echt geweldig, en als je het zelf allemaal hebt bedacht, weet je wat er ongeveer staat en lees je er véél sneller over heen hé. En het staat zo stom zo'n startpost vol met spelfouten.
Dus echt bedankt!
Hoe raar het ook mag klinken, de oplossing voor dit probleem ligt niet in het glas, maar in de material settings van de voorwerpen erachter. Het zit namelijk zo:quote:lucifer-rebirth schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 13:17:
Om licht wat door glas gaat op andere objecten te laten vallen, moet je in de material settings van het object waarop het licht valt het trashad-knopje aanklikken.
Voorbeeld:

De linker kubus heeft trashad (receive transparent shadows) aan:

en de rechter kubus niet:

Hoe je je transparante glas rendert maakt dan niet uit. Ik heb raytracing gebruikt, maar ztransp kan ook, dan maakt het nog niet uit.
Edit:
Hoewel je je glas wel doorzichtig kan maken met ztransp, moet je voor dit effect wel raytracing aan hebben staan in je rendersettings. De schaduwen worden namelijk met raytracing berekend.
Edit2:
En natuurlijk moet je ook in de material settings van de lichtbron 'ray shadow' aanklikken.
Duesenberg J wijzigde dit bericht 26-03-2007 17:20 (10%)
staat erinquote:ZipoBibrok5-108 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 16:30:
Het viel me trouwens ook op dat Yafray niet onder het kopje "Overige render programma's" wordt genoemd. Is toch 1 van de meest gebruikte externe render paketten dacht ik.
Ik weet precies niet wat je met current view bedoelt, maar je kunt de camera op de plekk krijgen die je ziet met CTRL+ALT+(keypad)0 en dan kun je renderen.quote:Postie schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 14:34:
Heb wat rondgekeken, krijg al meer en meer liefde voor het programmaMaar is het in Blender ook mogelijk om de 'current view' te renderen?
met shift+p krijg je een preview schermpje. Dit kan je op een object houden en dan wordt dat schermpje gerederd, is een beetje moeilijk uit te leggen, met je maar even proberen.quote:Postie schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 14:34:
Heb wat rondgekeken, krijg al meer en meer liefde voor het programmaMaar is het in Blender ook mogelijk om de 'current view' te renderen?
Bovenstaande methodes zijn nu inderdaad de enige die mogelijk zijn. Alleen jammer dat het preview-venstertje niet de juiste materialen rendert wanneer je die verandert, dus tot dat is opgelost heb je er eigenlijk niet zoveel aan...
"The probability of life originating on earth is no greater than the chance that a hurricane sweeping through a scrap-yard would have the luck to assemble a Boeing 747"
Perfect.. zoiets zit er ook in softimage xsi, precies wat ik zochtquote:achtbaanfreak schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 16:36:
[...]
met shift+p krijg je een preview schermpje. Dit kan je op een object houden en dan wordt dat schermpje gerederd, is een beetje moeilijk uit te leggen, met je maar even proberen.
Werkt bv. Photoshop wel?
Voor de rest dacht ik wel dat t zou kunnen aan mn Vista Experience Index te zien:

En idd, geheugen is een bottleneck, maar ik dacht omdat mn videokaart redelijk scoort dat het wel zou lukken.
Geheugen ligt het niet aan omdat Blender en niet zoveel nodig heeft en er dan een foutmelding te zien zou zijn.
- Heb je de OpenGL driver van ATi geinstalleerd?
Met dit programma kan je zien of die ook gebruikt wordt.
- Heb je al geprobeerd om Blender in debug-mode te draaien? (vanuit een console "blender -d", zorg wel dat Blender in je pad staat of dat je even naar de Blender-directory cd't).
"The probability of life originating on earth is no greater than the chance that a hurricane sweeping through a scrap-yard would have the luck to assemble a Boeing 747"
Oh, zie daar het probleem dusquote:Jogai schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 11:04:
Ook Aero draait. Als ik die uitzet doet hij het wel.
|| [CCIP] Demission || Specs! ||
Volgens mij staat er een viedeo tutorial op de officiele blender site hier over. mischien kan je die eens gaan kjiken.quote:TEAMIKKE schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 16:04:
Na een hoop tijd te hebben gespendeerd aan tut's ben ik nu zelf op weg om wat te maken maar ik moet nu een stuk anders texturen dan de rest van het geheel. Nou weet ik niet wat de makkelijkste weg hiervoor is? Ik had zelf gedacht het ding knippen en dan er een apart object van maken maar heb geen idee of dit kan? Graag wat tipsIk moet dus een stuk uit een object een andere kleur/texture geven.
Edit: Wat ook kan is alle verticals die je in een ander object wilt selecteren en dan L intoetsen. Daarna P intoetsen en dan kan je Separate aanklikken
blaguy wijzigde dit bericht 13-04-2007 17:11 (10%)
Faces kun je een aparte texture geven. Echter weet ik niet uit mijn bolle hoofd hoe dat moet.quote:TEAMIKKE schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 16:04:
Na een hoop tijd te hebben gespendeerd aan tut's ben ik nu zelf op weg om wat te maken maar ik moet nu een stuk anders texturen dan de rest van het geheel. Nou weet ik niet wat de makkelijkste weg hiervoor is? Ik had zelf gedacht het ding knippen en dan er een apart object van maken maar heb geen idee of dit kan? Graag wat tipsIk moet dus een stuk uit een object een andere kleur/texture geven.

"New"-knopje indrukken, nieuw materiaal toevoegen in het materiaal-tabblad en het "Assign"-knopje gebruiken om het actieve materiaal aan de geselecteerde (in edit-mode) polygonen toe te wijzen.
Je kan tussen de verschillende sub-materialen switchen door op de pijltjes (die naar links/rechts wijzen) van het "x mat x"-veld te klikken.
|| [CCIP] Demission || Specs! ||
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 19 20 21 22 last