The girl phoned me and she said "Come on over, there's nobody home." I went over. Nobody was home. -Dangerfield M1710 owner (T7200, 7950GTX, 2gb). Nokia N95 O+
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Ik heb dat geprobeert, maar het doet niet wat er staat in de tutorial, ik zal wel wat anders faut hebben gedaan.quote:
Hij krijgt sporadisch foutmeldingen lijkt het wel (en dat is al zo sinds 3D contest #50)..
A closed mind is like a closed book; just a block of wood
Als je graag wil dat iemand z'n tijd gebruikt om je te helpen, steek dan zelf svp ook wat tijd in een duidelijke vraagstelling.
Alvast bedankt
"The probability of life originating on earth is no greater than the chance that a hurricane sweeping through a scrap-yard would have the luck to assemble a Boeing 747"
Ik wil wel de uitkomsten van die tutorial van jou naar je toesturen, als je dat leuk vind/graarg wil, verder heb ik nog niet zo bar veel gemaakt met Blender. Maar als ik iets leuks heb, dan zie je het waarschijnlijk wel.quote:basvdijk1647 schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 14:41:
Toch best cool on de resultaten te zien van mensen die BlenderCourse doorlopen (als schrijver zie je iig dat je het niet voor niets doet) Wel jammer dat zo weinig mensen iets voor de gallery insturen *hint* Succes verder met het doorlopen van de course en het Blenderen...
(half) dyslectisch + semi-n00b
Zodra ik de foutmelding weer krijg, post ik wel ff een stel screenshots. Ik dacht dat het misschien een bekend probleem was..
A closed mind is like a closed book; just a block of wood
Daarnaast ook nog even Irfanview installeren zodat je de screenshot ook meteen kan opslaan. Erg handig!
"The probability of life originating on earth is no greater than the chance that a hurricane sweeping through a scrap-yard would have the luck to assemble a Boeing 747"
Installeer dan zowieso de nieuwste versie, misschien was het een bug die opgelost is ondertussen.quote:link0007 schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 20:25:
ff een vraag: Hoe komt het dat Blender V2.42a zo instabiel is op mijn PC?
Hij krijgt sporadisch foutmeldingen lijkt het wel (en dat is al zo sinds 3D contest #50)..
Ik zou hem gewoon volstoppen met spotlights in verschillende kleuren. Maak als 1e al je spotlights aan en render een keer. Waarschijnlijk heb je dan veel te veel licht dus moet je de energy heel laag zetten. Groepeer ze ook zodat je ze bij het draaien allemaal tegelijk kan animeren.quote:o0O KAASKOP O0o schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 18:30:
Hier onder staat een discobal, geen discobal die licht weerkaatst doormiddel van de spiegeltjes maar eentje die zelf licht geeft. Heeft iemand een idee hoe je die het best kan renderen/of heeft iemand een sort tutorial voor?
[afbeelding]
Korte antwoord: http://wiki.blender.org/i...ual/PartIV/Image_Texturesquote:pat42 schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 17:55:
Leuk topic dit, ik wilde net gaan beginnen met blender in combinatie met crystal space (3d engine). Als het goed is kan je met blender2crystal. Werkt best wel leuk, maar ik zit nu met een (erg simpel, denk ik) probleem. Als ik wil dat een texture niet 'uitgerekt' wordt, maar normaal vierkant blijft, en zich steeds herhaalt, hoe doe ik dat dan?
En kijk ook eens bij Blender game engine tutorials, misschien staan daar nog handige tips bij.
Dus een sphere met op iedere face een bepaalde mesh.
Voorbeeldje:

(dit heb ik dus niet gemaakt omdat ik het nog niet kan).
Simpel, het staat al in de tooltip
Je maakt object1 (altijd een mesh, geen curve oid) een child van object2 (het object waarbij je object1 op alle faces wil instantieren) door ze beiden te selecteren (object1 als laatst, afaik.. moet je even zelf uitproberen) en daarna zet je voor het parent object (object2 dus) de "DupliFaces"-optie in de objectknoppen (F7) aan
Reg. datum: 04 oktober 2002
Is Blender geschikt voor het visualiseren van architectuur?
Tot nu toe hoor ik heel goeie commentaren van 3d studio (max en/of viz al dan niet in combinatie met vray) en cinema4D
Heeft er iemand ervaring mee of goeie tutorials hiervoor?
Het modelleren zelf doe ik meestal in vectorworks (kan exporteren naar dwg/dxf)
Thanx, het werkt. Ik weet alleen niet welke tooltip je bedoelt.quote:Aardbei. schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 20:59:
@Jogai:
Simpel, het staat al in de tooltip
... ...
Jogai wijzigde dit bericht 08-03-2007 00:00 (41%)
@Promyquote:Promy schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 23:32:
het is waarschijnlijk een veelgestelde vraag, maar ik had graag een antwoord van mensen die blender gebruiken...![]()
Is Blender geschikt voor het visualiseren van architectuur?
Tot nu toe hoor ik heel goeie commentaren van 3d studio (max en/of viz al dan niet in combinatie met vray) en cinema4D
Heeft er iemand ervaring mee of goeie tutorials hiervoor?
Het modelleren zelf doe ik meestal in vectorworks (kan exporteren naar dwg/dxf)
Kijk eens hier:
http://blender-archi.tuxfamily.org/
Maar voor de rest kan ik je niet helpen denk ik want ik doe (nog) geen dingen met architectuur.
Wel vraag ik me af waarom je het op deze manier zou willen. Als je een 3d pakket hebt (vectorworks) heb je toch alleen maar een renderer nodig? Of wil je daadwerkelijk nog dingen veranderen aan je model.
Het probleem van blender is vooral dat het niet met maten werkt, maar daar zijn wel plugins voor. Als je een bestaand model gaat bewerken kun je ook de verhoudingen in de gaten houden.
Wanneer je alleen een renderer nodig hebt kun je ook blender gebruiken om vervolgens alles te renderen met indigo, kerkytrea, yafray, maxwell etc. Vooral de eerste is goed voor architectuur, kijk maar in de gallerij. Er zijn nog wel meer renderprogrammas waar blender gebruik van kan maken waarschijnlijk, maar ik gebruik eigenlijk altijd de ingebouwde.
Ik bedoelde de tooltip van de DupliFaces-knop:

Aardbei. wijzigde dit bericht 08-03-2007 06:09 (48%)
bedankt voor de link!
het modelleren van de architectuur doe ik inderdaad in vectorworks, maar het opwerken van de tekening (omgevingselementen toevoegen: mensen, auto's, bomen, stoelen, tafels,...) en het renderen zou ik in een ander programma doen.
Waar ik vooral zou willen is een goeie (en eenvoudige?) belichting
Volgens mij is dat niet exact hetzelfde mogelijk. In de laatste versie (2.43) is er wel iets dat er op lijkt, de Transform SnapIk gebruik blender ook graag. Maar ik ben zeer benieuwd of iemand weet of het in blender mogelijk is om op een zelfde manier te werken als in sketch up? Dus inprincipe met snap points en absolute lengte maten.
Absolute maten zoals meters etc zijn er niet, maar de grid is ook in stappen van 10 verdeeld, dus als in meters, decimeters, centimeters etc.
Je kunt in Blender ook naar de grid snappen (snap je het nog?) door tijdens verplaatsen, rotaten en scalen op ctrl en/of shift te drukken.
Bij de user preferences kun je daar nog wat aan instellen, bijvoorbeeld dat blender bij rotaten altijd stapjes van 5 graden neemt.
Succes ermee.
Chaos is more logic than you understand
Als je wat leuks hebt kun je het altijd voor de BlenderCourse gallery submittenquote:achtbaanfreak schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 22:53:
[...]
Ik wil wel de uitkomsten van die tutorial van jou naar je toesturen, als je dat leuk vind/graarg wil, verder heb ik nog niet zo bar veel gemaakt met Blender. Maar als ik iets leuks heb, dan zie je het waarschijnlijk wel.
Mijn CSS, HTML, JavaScript blog: http://web404.blogspot.com/
oke, als ik iets leuks heb ofzo dan krijg je het wel, alleen die ik nu niet zo veel met blender, dus het kan wel ff duren.quote:basvdijk1647 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 14:01:
[...]
Als je wat leuks hebt kun je het altijd voor de BlenderCourse gallery submitten
Reg. datum: 11 april 2006

ziet er goed uit, maar voor al je resultaten wil ik je toch even doorverwijzen naar het [3D] Post je 3D stuff maar weer - part 36 topic. Dit topic is voor vragen bedoelt.quote:lucifer-rebirth schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 14:18:
na lange tijd ook blender weer eens geopend en wat zitten prutsen
[afbeelding]
Ik heb al enkele raytracer renders gevond, maar nog niks ala vray
Lighting en materialen moet je uiteindelijk zelf doen, en dat is lastig (vind ik althans, ik zou er met de beste renderer niks van bakken op dat gebied).
Welke renderers he bje al gevonden? Yafray, Indigo, Sunflow?
Chaos is more logic than you understand