Hoofdcategorieën
Topicacties

[Blender] Het Blender vragentopic

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 19 20 21 22 last

Reageer Nieuw Topic
code == kunst
Reg. datum: 14 oktober 2006

http://pic15.picturetrail.com/VOL582/3242779/8994413/230495921.jpg
Het Blender vragentopic.
Inleiding.
Omdat er in het post hier je [3D] Post je 3D stuff maar weer - part 36 topic door vragen soms pagina's alleen maar vol met berichten komen te staan, zonder ook maar 1 resultaat, kwam ik op het idee om een algemeen Blender vragentopic te openen. Dit om alle vragen over Blender uit dat topic te krijgen. Na het voorgesteld te hebben bleek er wel wat animo voor te zijn. Hierna ben ik met een mod gaan overleggen, en dit is het resultaat.
Inhoud

Over Blender

Elephants Dream

Enkel veelvoorkomende toetsen/toetscombinaties

Overige render programma's

Mini FAQ

Handige links/tutorials

Nawoord

Over Blender
Blender is een gratis 3d modelling programma. Verder kan blender ook animaties maken, renderen en je kan met Blender ook games maken.

Ton Roosendaal is de vader achter Blender. In 1989 is hij begonnen met het schrijven van Blender. In 1998 is Blender van eigenaar gewisseld, van Roosendaal naar het bedrijf NaN (Not a Number Technologies). Blender was toen shareware. Nadat NaN in 2002 failliet ging wou NaN Blender als een gratis programma uitbrengen onder de GPU licentie, als er een bedrag van ¤100.000,- werd betaald. Hierop reageerde Roosendaal door op 18 juli een stichting (?Blender Foundation?) op te richten om via donaties ¤100.000,- bij elkaar te krijgen om de broncode van Blender te kopen. En op 7 september 2002 had hij het geld bij elkaar is de bron code vrijgegeven.

Nu is blender een gratis programma dat ontwikkeld wordt door de Blender Foundation, met Ton Roosendaal aan het hoofd.

Bron: en.wikipedia.com
spelling- en vertaalfouten voorbehouden
Elephants Dream
Elephants Dream is een film die in Blender is gemaakt. Verder zijn zo veel mogelijk open-source programma's gebruikt bij het maken van deze film. Alle .blend bestanden van deze film zijn ook vrij te verkrijgen, wat hem nóg meer open source maakt. De film is de eerste HD-DVD film en daarom gerenderd door een supercomputer van de Bowie State University. Het renderen heeft in totaal 125 dagen geduurd. De film duurt 11 minuten waarvan 1,5 minuut aftiteling.
De producer is (natuurlijk) Ton Roosendaal.
bron
De officiële website van Elephants Dream.
Nederlandse info over Elephants Dream
Enkel veelvoorkomende toetsen/toetscombinaties (versie 2.42a)

verplaatsen
g -> x = verplaatsen over de x-as
g -> y = verplaatsen over de y-as
g -> z = verplaatsen over de z-as
roteren
r -> x = om de x-as roteren
r -> y = om de y-as roteren
r -> z = om de z-as roteren
verschalen
s -> x = verschalen langs x-as
s -> y = verschalen langs de x-as
s -> z = verschalen langs de x-as
extruden
e -> x = de geëxtrude vertice(s) over de x-as verplaatsen
e -> y = de geëxtrude vertice(s) over de y-as verplaatsen
e -> z = de geëxtrude vertice(s) over de z-as verplaatsen
faces
selecteer 2 vertices + f -> vertices worden verbonden door middel van een edge
selecteer 3 vertices + f -> vertices vormen een face
selecteer 4 vertices + f -> vertices vormen een face
selecteer 5 of meer vertices + f -> fout melding, dit kan alleen maar met 4 of minder vetices
renderen
f12 = reder 3d object
f11 = laat de laatst gerenderde afbeelding zien
f10 = render panel
openen/opslaan
f3 = laatst gerenderde afbeelding opslaan
f2 = project opslaan
f1 = project openen
ctrl + 2 = opslaan
ctrl + o = laatste bestand openen
verplaatsen kijkpunt
scrollen = in- en uitzoemen
ctrl + scrollen = horizontaal heen en weer bewegen
shift + scrollen = verticaal heen en weer bewegen
panelen
f5 = shading panel
f6 = texture panel
f7 = object panel
f8 = world panel
f9 = editing panel
f10 = rendel panel
overige
q -> blender sluiten
x -> geselecteerd object/verice(s) verwijderen
n = teansform properties
i = insert keyframe
a = alles selecteren/deselecteren
b = blokselectie
o = proportional editing
tab = wisselen tussen object mode en edit mode

legenda:
a -> b = eerst op a drukken daarna op b drukken
a + b = op a en b tegelijkertijd drukken
Het kan zijn dat sommige toetsen/toetscombinaties niet werken, dit ligt er dan (waarschijnlijk) aan je in de verkeerde mode zit (druk op tab en ze zouden wel moeten werken).

Bron: blendercourse.com

Hier een lijst met alle toetscombinaties:
hotkey's

Overige render programma's

Naast het standaard render programma van Blender zijn er meer render programma's die (na conversie) bestanden van blender kunnen renderen. Deze lijst zal waarschijnlijk nooit compleet zijn, maar zal waarschijnlijk in de loop van tijd completer worden.

indigo
Indigo is een open-source render programma die te gebruiken is voor een groot aantal 3d pakketten, waaronder Blender. Indigo is een zwaar render programma, dat alles heel correct natuurkunde uitrekent. Voor meer info over Indigo, het downloaden van Indigo, een export script voor Blender en een tutorial/tutorials over Indigo verwijs ik je door naar de website van Indigo.

yafray
Yafray is één van de meest gebruike extrene render pakketen, en is verkrijgbaar onder de LGPL licentie. Omdat dit render programma in C++ is geschreven, is het te gebruiken onder vele OS.

Mini FAQ
3d modeling, wat is dat?

Het maken van een 3d object door allerlei punten zo te verplaatsen dat je een vorm/model krijgt.

Renderen?

In een 3d object zitten ook lampen/lichtbronnen om de boel van licht te voorzien. Om hier een mooi hoog kwaliteit plaatje van te moet je elke lichtstraal doorrekenen, en kijken hoe hij gaat, refelcteert e.d. Dit doe je door een object te renderen. Uit het renderen komt een 2d afbeelding van je 3d object. Het renderen van groot/zware 3d objecten kan zeker enige tijd duren.

Waar kan ik Blender downloaden?

Op de website van blender, hier -> http://www.blender.org/download/get-blender/

Is blender nou echt gratis?

Ja, het kost geen cent!

Bijna alle toetscombinaties doen het niet, wat moet ik doen?

Blender 2.42a heeft 6 modes, en Blender 2.43 7. Hiervan zijn de meest gebruikte modes editing mode en object mode. Waarschijnlijk zit je in de verkeerde mode. Je kan tussen editing mode en object mode wisselen door op TAB te drukken. Als je niet in editing of object mode zit zoek dan dit menu:
http://pic15.picturetrail.com/VOL582/3242779/8994413/232833592.jpg
(afbeelding is van versie 2.42a)
In dit menu kan je de mode instellen, en dus editing, object of een andere mode instellen
Handige links/tutorials
links
www.blender3d.org
Het forum voor Blender-users

tutorials
www.blendercourse.com -> zeer uitgebreide tutorials, in het Nederlands
http://www.blender3d.org/cms/Tutorials.243.0.html -> tutorials op de blender website
http://mediawiki.blender.org/index.php/Main_Page -> de blender wiki, staat vol met tutorials
Nawoord
Nou, dat was het tot nu toe.
Heb je aan of opmerkingen of zitten er fouten in, meld het even.
Zie je dat ik iets van jou site heb “gejat”, en je wil het niet. Zeg/pm me even, dan zal ik het eraf halen en iets vervangends plaatsen.
Het kan zijn dat er veel spelling/vertaal fouten in staan. Ik ben niet zo'n talenwonder, dus dat is de oorzaak, maar meld ze gerust.

achtbaanfreak wijzigde dit bericht 11-01-2008 20:36 (20%)

(half) dyslectisch + semi-n00b

Reg. datum: 23 september 2005

Jeuj, ik mag de eerste bericht hier plaatsen.

Mooie startpost, er zit één foutje in. Bij schalen heb je r + as, dat moet lijkt mij s + as zijn :)

Macbook Pro 15.4 || 24" Samsung Syncmaster || Creative 3300 2.1 icm Airtunes || Apple Wireless Keyboard || Logitech V470 Bleutooth Mouse || Apple Remote || Samsung ML-2010R Laser Printer icm Airport

Leuk initatief!

ik heb nog wel een aantal opmerkingen:
quote:
..je schijnt er ook games mee te kunnen maken, maar vaag me niet hoe..
..vraag..
En hoe? zo:
Introductie Blender game engine.
quote:
NaN in 2002 failliet ging wou NaN Blender als een
wilde..

Zowieso is de geschiedenis iets te beknopt waardoor er een kleine onwaarheden ingeslopen zijn.

Van Elephants Dream zijn ook alle animatie bestanden beschikbaar gesteld, dat is wat het een open source film maakt. (exclusief geluid, daar is niet veel open source aan.) Zie wiki elephants dream

Voor hotkeys vind ik de hotkey map die te vinden is bij hotkey support wel handig.

Voor de rest ben ik hardstikke blij met dit topic.

Happy Blending

Reg. datum: 21 februari 2004

Er is één toetscombo die ik mis: de make awesome art-toets. Waar zit die nou verstopt?

En om wat zinnig toe te voegen: Het forum voor blender-users: http://blenderartists.org/forum/

Loy wijzigde dit bericht 15-02-2007 00:44 (41%)

Chaos is more logic than you understand

I've got balls of steel..
Reg. datum: 04 maart 2006

quote:
Zie je dat ik iets van jou site heb “gejat”, en je wil het niet. Zeg/pm me even, dan zal ik het eraf halen en iets vervangends plaatsen.
Meestal is het andersom, jij vraagt of je auteursrechtelijk beschermd materiaal mag gebruiken ;)

Maar verder een goed initiatief :)

I'm here to kick ass and chew bubblegum, and I'm all outta gum..

cheese man
Reg. datum: 30 oktober 2002

Ik krijg wel een beetje een kerstboom-gevoel door al dat gecentreer.

I wear the cheese, it does not wear me.

Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!

code == kunst

quote:
ferdius schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 00:45:
[...]

Meestal is het andersom, jij vraagt of je auteursrechtelijk beschermd materiaal mag gebruiken ;)

Maar verder een goed initiatief :)
Ik weet het, aan die gast van blendercourse.com heb ik het ook gevraagt. Wikipedia is denk ik geen probleem, daarvoor is het. Maar ik dach: misschien had ik wat gebruikt, en vergeten het te vragen. Ik heb geen zin in problemen enzo.
En bedankt he.
quote:
DOT schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 01:07:
Ik krijg wel een beetje een kerstboom-gevoel door al dat gecentreer.
Ik hou van centreren :P

@ Jogai:
Die geschiedenis, ik kan er nog wel even een keer naar kijken. Nog even googlen enzo. Maar het kan zeker zo zijn dat het niet helemaal klopt.
Ja, dat die bestanden van Elephants dream vrijgegeven zijn, dat is helemaal waar. Helemaal vergeten. En dat geluid, is dat misschien niet vrijgegeven omdat de muziek opgenomen is met niet open source software?

@ iedereen:
Ik ga die fouten er meteen uithalen, bedankt voor het melden. En ook bedankt voor die complimenten he!

Reg. datum: 16 augustus 2006

Ok. Hier ff een -hopelijk makkelijke- vraag: hoe vul ik een ingewikkeld figuur, zoals bijvoorbeeld het C&C logo, zonder dat het figuur zijn vorm verliest?

A closed mind is like a closed book; just a block of wood

Shift-F

Maar echt mooi gaat dat soms niet, dus moet je soms vlak voor vlak maken...

Hier is de uitgebreidere uitleg: Blenderwiki Tutorial "Fill Faces"

code == kunst

quote:
link0007 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:18:
Ok. Hier ff een -hopelijk makkelijke- vraag: hoe vul ik een ingewikkeld figuur, zoals bijvoorbeeld het C&C logo, zonder dat het figuur zijn vorm verliest?
Ik snap niet wat je bedoeld. Wil je het een face geven ofzo?

edit: te laat

Reg. datum: 16 augustus 2006

Ja.
Sorry, maar ik heb hier geen blender, en heb ook al een maand ofzo geen blender aangeraakt, dus de begrippen waren een beetje weggezakt.
En dingen als fill en beautifully-fill. Voor makkelijke vormen selecteer ik altijd gewoon alle vertices, dan extrude ik ze, en dan merge ik ze.. Werkt voor de meeste vormen prima, maar voor -bijvoorbeeld- een (2D) ring (dus 2 rondjes met verschillende straal), kom je dan verkeerd uit.

A closed mind is like a closed book; just a block of wood

Reg. datum: 29 april 2006

ik heb een vraag over de smooth-functie:

Ik wil graag een smooth object een scerp randje laten hebben. Zoals dit:
http://xs412.xs.to/xs412/07076/blender_smooth1.png
Dit heb ik bereikt door subsurf te gebruiken en een crease te maken. Maar dit vind ik nogal overdone, aangezien ik helemaal geen subsurf nodig heb voor dit object.
Maar zonder subsurf smootht blender gewoon alle faces, en komt er dit uit:
http://xs412.xs.to/xs412/07076/blender_smooth2.png

Nu dus mijn vraag: is het mogelijk hetzelfde te bereiken zonder subsurf? Ik heb op internet nog wel een methode gevonden waarbij je gewoon de faces dupliceert en op dezelfde plek laat, maar dit lijkt me geen elegante oplossing, aangezien je dan misschien renderfouten krijgt.

Gekke ZBrush-verslaafde

@Duesenberg J:

Met Blender 2.43 kan je daar de edge split modifier voor gebruiken (het kan zijn dat het een andere naam heeft gekregen, ik meen me zoiets te herinneren).

"The probability of life originating on earth is no greater than the chance that a hurricane sweeping through a scrap-yard would have the luck to assemble a Boeing 747"

Reg. datum: 29 april 2006

hmm...
Ik gebruik 2.42a. Ik ben wel ontzettend benieuwd naar die sculpt mode in 2.43, maar ik denk dat ik nog even wacht op de stabiele release van 2.43 waarin bijna alle bugfixes zijn doorgevoerd.

Ik meen me trouwens te herinneren dat je in een oudere blender (weet niet welke) dit effect gewoon kon bereiken door eerst het ene deel op smooth te zetten en daarna het andere. Vond het raar dat dat nu niet meer mogelijk was en daarom zocht ik naar een tooltje.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel te begrijpen, aangezien je misschien niet alle faces die smooth moeten in 1 keer kan selecteren, maar toch.

In ieder geval bedankt!

Gekke ZBrush-verslaafde

In oudere versies (en in 2.43 natuurlijk ook) kan je inderdaad aangeven dat polygonen onder een bepaalde hoek 'smooth' moeten zijn, maar dat gaat voor jouw model niet op.

Voor bugs in 2.43 hoef je niet bang te zijn, die zitten in 2.42a ook.

Aardbei. wijzigde dit bericht 18-02-2007 14:42 (6%)

"The probability of life originating on earth is no greater than the chance that a hurricane sweeping through a scrap-yard would have the luck to assemble a Boeing 747"

Reg. datum: 23 september 2005

Ik ben nog niet zo lang aan het blenderen, heb eigenlijk nog nooit met textures gewerkt, nu heb ik een texture aan mijn 'muur' toegevoegd, maar nu stretcht hij erg verticaal uit?

Hier mijn texture:
http://zpaz.strictstudio.nl/blender/tweak/brick.jpg

Hier mijn render:
http://zpaz.strictstudio.nl/blender/tweak/render.jpg

Hoe krijg ik nu de texture wel correct als muurtexture ?

Macbook Pro 15.4 || 24" Samsung Syncmaster || Creative 3300 2.1 icm Airtunes || Apple Wireless Keyboard || Logitech V470 Bleutooth Mouse || Apple Remote || Samsung ML-2010R Laser Printer icm Airport

Gekke ZBrush-verslaafde

@ZpAz:

Wat voor map input gebruik je? Heb je je model al geunwrapped als je uv-coordinaten wil gebruiken?

Ter informatie:

Wanneer je een texture hebt toegevoegd kan je onder het "Material Buttons" tabje in de "Shading" tab (F5) twee extra panelen vinden waarmee je kan regelen hoe textures op je model geplakt moeten worden. Het ene paneel heet "Map Input" en het andere "Map To".

Met de eerste kan je bv. aangeven dat de "UV"-coordinaten gebruikt moeten worden voor modellen die het betreffende materiaal gebruiken. Dit betekent wel dat je eerst je model moet unwrappen, wat via de image/uv-editor en de opties in het knoppenpaneel kan (ik gebruik zelf altijd de image editor omdat het handiger is en je meteen ziet hoe je UV-layout in elkaar zit).

Als je de standaard "Orco"-instelling gebruikt, dan worden de coordinaten voor je berekend door Blender, middels de optie die je daaronder hebt aangegeven: Flat, Cube, Tube of Sphere. Voor "Flat" worden de coordinaten van een kant geprojecteerd, met "Cube" van 6 kanten (de zijden van een kubus), enz, enz.

De "Stick"-instelling geeft je de mogelijkheid om de sticky coordinaten te gebruiken, welke je in een ander deel van de knoppenbalk kan instellen.

De "Win"-instelling berekent de coordinaten zoals ze op je scherm zijn. De U-as gaat van X naar rechts en de V-as gaat van Y naar boven. Het zorgt er zeg maar voor dat een afbeelding die je op je scherm (of eigenlijk het modelleervenster) zou plakken, rechtstreeks op je model wordt geprojecteerd.

De rest van de opties zijn nog even niet zo belangrijk wanneer je net begint met texturen, die leer je vanzelf wel een keer door ze uit te proberen en logisch na te denken over wat de namen betekenen :)

Het "Map To" paneel, waarover ik hierboven sprak, is een paneel met instellingen waarmee je oa. van een texture een colormap kan maken, of een specularmap, diffusemap, bumpmap, enz, enz. Of zelfs een paar tegelijk! (dat kan in programma's als 3ds Max niet zo simpel en snel ;))

Aardbei. wijzigde dit bericht 18-02-2007 15:22 (4%)

Gekke ZBrush-verslaafde

quote:
Duesenberg J schreef op zondag 18 februari 2007 @ 10:49:
hmm...
Ik gebruik 2.42a. Ik ben wel ontzettend benieuwd naar die sculpt mode in 2.43, maar ik denk dat ik nog even wacht op de stabiele release van 2.43 waarin bijna alle bugfixes zijn doorgevoerd.
Nou, geen reden meer om te wachten, want Blender 2.43 wordt vandaag gereleased, samen met de nieuwe website (waar 2.43 al te downloaden is):

http://geheim.blender.org

Aardbei. wijzigde dit bericht 18-02-2007 16:55 (3%)

code == kunst

quote:
Aardbei. schreef op zondag 18 februari 2007 @ 16:54:
[...]

Nou, geen reden meer om te wachten, want Blender 2.43 wordt vandaag gereleased, samen met de nieuwe website (waar 2.43 al te downloaden is):

http://geheim.blender.org
heb je connecties? :P

ik neem aan dat ik eerst 2.42a moet verwijderen voor ik 2.43 kan installeren?

Gekke ZBrush-verslaafde

@achtbaanfreak:

<--- ik heb een alziend oog en ben helderziend :+
Of ik houd het nieuws goed in de gaten op een luie zondagmiddag... ;)
(wat best opvallend is dat dat lukt, gezien de wilde avonturen van afgelopen nacht :+)

Ik weet het niet zeker omdat ik alleen cvs gebruik (zonder installatieprogramma dus), maar ik geloof dat het in aparte mappen geinstalleerd wordt wanneer je het installatieprogramma gebruikt. Blender 2.42a zal waarschijnlijk in "C:/Program Files/Blender Foundation/Blender 2.42a" te vinden zijn en Blender 2.43 in de gelijknamige map.

Doe een gok en voel je gelukkig, zou ik zeggen :P ;)

Aardbei. wijzigde dit bericht 18-02-2007 17:38 (6%)

code == kunst

quote:
Aardbei. schreef op zondag 18 februari 2007 @ 17:33:
@achtbaanfreak:

<--- ik heb een alziend oog en ben helderziend :+
Of ik houd het nieuws goed in de gaten op een luie zondagmiddag... ;)
(wat best opvallend is dat dat lukt, gezien de wilde avonturen van afgelopen nacht :+)

Ik weet het niet zeker omdat ik alleen cvs gebruik (zonder installatieprogramma dus), maar ik geloof dat het in aparte mappen geinstalleerd wordt wanneer je het installatieprogramma gebruikt. Blender 2.42a zal waarschijnlijk in "C:/Program Files/Blender Foundation/Blender 2.42a" te vinden zijn en Blender 2.43 in de gelijknamige map.

Doe een gok en voel je gelukkig, zou ik zeggen :P ;)
bij mij staat hij onder C:/Program Files/Blender Foundation/blender maar ik verwijder hem eerst wel ff voor ik de nieuwe installeer, maar bedankt

aka Osiris

Ik krijg een PM niet voor elkaar dus dan maar zo:

Je linkt naar blendercourse.nl maar het is blendercourse.com ;)

Mijn CSS, HTML, JavaScript blog: http://web404.blogspot.com/

Acties: [view][quote]

Door: BtM909
Moderator WEB/GFX/DTE
( o Y o )
Reg. datum: 08 juni 2000

quote:
Pas het wel even aan, aangezien het niet de leesbaarheid ten goede komt ;)

Girls with an ass like this, don't talk to guys with a face like yours
You've moved up on my notch-list. You now have 1 notch...
Hell Yeah, ik heb FoOL z'n ondertitel weer gestolen (maar dan mooier :D)

code == kunst

quote:
basvdijk1647 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 12:05:
Ik krijg een PM niet voor elkaar dus dan maar zo:

Je linkt naar blendercourse.nl maar het is blendercourse.com ;)
oke, sorry foutje :$ :P

edit: aangepast
quote:
BtM909 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 12:20:
[...]

Pas het wel even aan, aangezien het niet de leesbaarheid ten goede komt ;)
ik zelf vind het gecentreerd leesbaarder dan niet gecentreed, maar ik het het toch even aangepast, dan zal het ongeveer zoiets worden, zoals het nu is.

achtbaanfreak wijzigde dit bericht 19-02-2007 17:20 (41%)

Reg. datum: 21 oktober 2006

Ik wil ook weer gaan beginnen met blenderen, lukt al goed met de tutorials van www.blendercourse.com.
nu wil ik graag plaatjes toevoegen van onderwerpen die niet lukken via welke site kan dat goed alvast bedankt :D

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 19 20 21 22 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: