Hoofdcategorieën
Vrije Jongen

Als ik de flits compensatie op -2 zet blijft TTL dan nog gewoon actief of "overrule" je dan de automatische meting doordat je handmatig een aanpassing doet? Ik vraag dit omdat ik weinig verschil merk nadien ik de belichtingscompensatie omlaag schroef. Ik heb het idee dat mijn 430 gewoon in iedere situatie dezelfde flits afgeeft.

Tevens als ik de compensatie in de min zet worden het aantal meters op het lcd schermpje groter en als ik hem in de plus zet worden het aantal meters kleiner. Ik dacht dat dit andersom zou zijn aangezien ik meer bereik zou halen als ik de compensatie in de plus gooi.

En als laatste vraag ik me af wanneer men voor evaluatief of gemiddeld kiest. Ook hier zie ik geen verschil in resultaat.

Canon 40D»BG-E2N»Sigma 50 2.8»Canon 17-55 2.8 IS»Canon 17-40 4.0 L»Canon 70-200 4.0 L IS»Canon 430 EX II»Nikon SB-24+25»Manfrotto 055XPROB+804RC2»Domke F-802

Loves Blue-eyess 4 ever
Reg. datum: 07 januari 2001

quote:
F. Jacobse schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 18:25:
Als ik de flits compensatie op -2 zet blijft TTL dan nog gewoon actief of "overrule" je dan de automatische meting doordat je handmatig een aanpassing doet? Ik vraag dit omdat ik weinig verschil merk nadien ik de belichtingscompensatie omlaag schroef. Ik heb het idee dat mijn 430 gewoon in iedere situatie dezelfde flits afgeeft.

Tevens als ik de compensatie in de min zet worden het aantal meters op het lcd schermpje groter en als ik hem in de plus zet worden het aantal meters kleiner. Ik dacht dat dit andersom zou zijn aangezien ik meer bereik zou halen als ik de compensatie in de plus gooi.

En als laatste vraag ik me af wanneer men voor evaluatief of gemiddeld kiest. Ook hier zie ik geen verschil in resultaat.
ETTL blijft actief maar je voert een 'correctie' uit op de gemeten waarde.

EOS5DII|17-40L4|24-70L2.8|70-200L2.8IS|300L4IS|50mm1.4|85mm1.8|430EXII|580EX|

Reg. datum: 02 april 2004

quote:
F. Jacobse schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 18:25:
Even in Jip en Janneketaal (voor mijn gemak): Als je kiest voor onderbelichten met de flitser, heb je minder licht nodig om je apparatuur te laten "denken" dat het genoeg is. Omgekeerd kan je dus met dezelfde hoeveelheid licht verder "correct" belichten. Als je wilt overbelichten, moet je meer licht produceren om "juist" te kunnen belichten. Je komt dan minder ver met de beschikbare hoeveelheid. Lijkt me volstrekt logisch.

Overigens is de door de 430 geproduceerde "hoeveelheid" licht teleurstellend. Het richtgetal wordt alleen bereikt door in te zoomen, waardoor je bij gebruik van diffusors, reflectieschermen of indirecte belichting in het algemeen al snel te weinig licht hebt. Beter dan niets of een inbouwknippertje, maar verre van ideaal.

Reg. datum: 05 maart 2007

Ik heb een 420EZ en een 450D en die gaan niet samen (krijg wel preflash en near infrared flash maar op het moment supreme gebeurt er niks), kan kloppen las ik al want niet compatible. Verkopen heeft ook weinig zin zag ik al op MP. Ook had ik gelezen dat je hem remote aan kan sturen, maar hoe werkt dat, kan dat via de camera of stuur je dan remote de camera en de flitser apart aan?

Vraag twee: de diffusor, past deze op een 420EX of een ander wellicht nieuwer model?

Edit: Een vervanger is wel een optie maar eis is dan wel dat hij kan draaien en kantelen en er dus een diffusor op past -> ik ben het werken met de 420EZ nog wel gewend van vroegah en vooral indirect flitsen kan ik echt niet missen :+ Oh en de EF 430 Super van Sigma was niet compatible (overbelichting) las ik in deze topic..?

Wilf wijzigde dit bericht 19-06-2009 23:27 (26%)

Reg. datum: 27 oktober 2004

Ik was op zoek naar een voordelige flitser voor mijn Canon 10D:

Cullmann 34 AFa Can AF for Canon EOS E-TTL II SLR Cameras voor 52 euro, goedkoper kon ik 'm niet vinden.

http://www.fotovideoimpor...-EOS-E-TTL-II-SLR-Cameras

Voor zover mijn ervaringen:

Er zit een handmatige zoomkop op voor 28, 25, 50 en 85 mm kunt zetten. Bij 35mm is het richtgetal 30 en 34 bij 85mm
Op de flitser aan de achterkant zit alleen de aan/uitknop en een testknop.
De E-TTL functie werkt goed met de Eos 10D, de flitsintensiteit is via de camera regelbaar.
De batterijklep gaat stroef en is van matige kwaliteit, ik vind dit een minpunt van de flitser.
Als invulflits zijn 3 reeksopnames in een seconde goed te doen. De flitser laadt zich snel op.

Hail the scriptsausage!

Ik zat daar ook al naar te kijken als goedkoop beginflitsertje/repoflitser. Wat voor bezwaren zijn er eigenlijk tegen afgezien van dat de 430EX e.d. automatisch zoomen en wat krachtiger [en beter gebouwd] zijn?

Body - lens - lens - lens - lens - lens - lens - lens - voorzetlens - filter - tas - behoorlijk duur kaartje.

a.k.a. Martijn

quote:
Toff schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:19:
[...]

Overigens is de door de 430 geproduceerde "hoeveelheid" licht teleurstellend. Het richtgetal wordt alleen bereikt door in te zoomen, waardoor je bij gebruik van diffusors, reflectieschermen of indirecte belichting in het algemeen al snel te weinig licht hebt. Beter dan niets of een inbouwknippertje, maar verre van ideaal.
ik mis het sarcasme denk ik, want kan me echt niet vinden in wat je zegt. Ik heb een 580 en 430 naast elkaar gehad maar de 580 is de deur weer uit. Hij is zwaarder en zie geen voordelen van de 580. De 430 is makkelijk sterk genoeg. Heb dat ding nog nooit vol power zien doen.

tum tum

Reg. datum: 25 februari 2007

Goede avond,

Ik ben nu een paar maanden in het bezit van een Canon EOS 1000d. Ik maak vaak foto's van dansavonden, meestal losse koppels, maar ook vaak overzichtsfoto's. Danszalen zijn natuurlijk niet zo goed belicht. Nu hoef ik geen professionele foto's te maken, maar met de ingebouwde flitser krijg ik te korrelige en donkere foto's. Voorbeeld:
http://www.flickr.com/pho...4/sizes/l/in/photostream/
(zal ook deels aan mijn instellingen liggen, ik schiet nog op automatisch, maar een kennis gaf ook aan dat een flitser noodzakelijk is voor dit soort foto's).

Nu ben ik al de halve middag en avond aan het Googlen. Ben uiteindelijk hier uitgekomen. Ik heb de eerste pagina's van dit topic bekeken en ben bij de laatste teruggegaan tot en met begin 2008. Daarvoor zal toch wel verouderd zijn (nu nieuwere en betere flitsers op de markt).

De officiële Speedlites zijn erg duur, dus ging ik op zoek naar een goedkopere Metz of Sigma flitser. Dit is waar ik uiteindelijk op ben uitgekomen: SIGMA EF-530 DG ST .
Deze zou een waarde hebben van 53 meter voor € 145,-. Zal deze uitkomst bieden in deze situaties of is de power nog te laag? Bijna iedereen zweert bij de Speedlites, maar de flitspower van 53 bij de Sigma is meer t.o.v. de duurdere Speedlite 430 EX II met 43 en prijs € 209,-. De Speedlite 580 EX II heeft 58 en kost € 358,- en is daarom ook VEEL te duur en levert maar een klein beetje meer power.
Nu zal de Speedlite vast meer instelmogelijkheden hebben, maar ik ben geen professional en zoek vooral een goede gebruikersgemaks-prijs-kwaliteitsverhouding in een flitser.

Alvast bedankt.

quote:
Nomad schreef op zondag 21 juni 2009 @ 11:42:
ik mis het sarcasme denk ik, want kan me echt niet vinden in wat je zegt. Ik heb een 580 en 430 naast elkaar gehad maar de 580 is de deur weer uit. Hij is zwaarder en zie geen voordelen van de 580. De 430 is makkelijk sterk genoeg. Heb dat ding nog nooit vol power zien doen.
Helaas geen sarcasme bedoeld in m'n post... Het "richtgetal" van de 430 - en de 580 waarschijnlijk - wordt slechts bereikt door het meezoomen van de flitser met je objectief, mits je rechtvooruit flitst. Zodra je gaat bouncen en/of een diffusor gaat gebruiken, blijft er van de hoe"veel"heid licht bar weinig over. M'n 30 jaar oude Metz 45CT1 heeft ongeveer hetzelfde richtgetal, maar doet de speedlite verbleken tot een vuurvliegje, op vol vermogen.

a.k.a. Martijn

ik heb van die nikon sb-24 en sb-28 dingen. Ook nog van de goede oude tijd dat ze stevig konden flitsen. Sterke jongens die flitsers, bijna net zo sterk als een 580ex.
Ervaring is persoonlijk, maar ik werk vrij veel met flitsers (99% van de foto's flits ik, zo niet alles eigenlijk) en ik ben gewoon nog nooit tegen de limitaties van de 430ex qua power gelopen, daarom is mijn 580 weer weg gegaan.
Ik geloof meteen dat er sterkere flitsers zijn, maar ik ben het niet eens met de stelling dat een 430ex kracht te kort zou komen.

tum tum

quote:
Paul1982 schreef op zondag 21 juni 2009 @ 21:05:
Goede avond,

Ik ben nu een paar maanden in het bezit van een Canon EOS 1000d. Ik maak vaak foto's van dansavonden, meestal losse koppels, maar ook vaak overzichtsfoto's. Danszalen zijn natuurlijk niet zo goed belicht. Nu hoef ik geen professionele foto's te maken, maar met de ingebouwde flitser krijg ik te korrelige en donkere foto's. Voorbeeld:
http://www.flickr.com/pho...4/sizes/l/in/photostream/
(zal ook deels aan mijn instellingen liggen, ik schiet nog op automatisch, maar een kennis gaf ook aan dat een flitser noodzakelijk is voor dit soort foto's).

Nu ben ik al de halve middag en avond aan het Googlen. Ben uiteindelijk hier uitgekomen. Ik heb de eerste pagina's van dit topic bekeken en ben bij de laatste teruggegaan tot en met begin 2008. Daarvoor zal toch wel verouderd zijn (nu nieuwere en betere flitsers op de markt).

De officiële Speedlites zijn erg duur, dus ging ik op zoek naar een goedkopere Metz of Sigma flitser. Dit is waar ik uiteindelijk op ben uitgekomen: SIGMA EF-530 DG ST .
Deze zou een waarde hebben van 53 meter voor € 145,-. Zal deze uitkomst bieden in deze situaties of is de power nog te laag? Bijna iedereen zweert bij de Speedlites, maar de flitspower van 53 bij de Sigma is meer t.o.v. de duurdere Speedlite 430 EX II met 43 en prijs € 209,-. De Speedlite 580 EX II heeft 58 en kost € 358,- en is daarom ook VEEL te duur en levert maar een klein beetje meer power.
Nu zal de Speedlite vast meer instelmogelijkheden hebben, maar ik ben geen professional en zoek vooral een goede gebruikersgemaks-prijs-kwaliteitsverhouding in een flitser.

Alvast bedankt.
Ik heb op Nikon goede ervaringen met de metz 48. Al denk ik niet dat je op zo'n avond op vol vermogen wil gaan flitsen als je niet iedereen die aan het dansen is stevig wil desoriënteren. Als lauter meer flitskracht je doel is, vraag ik me af of je neit beter wat dichterbij de koppels kan komen. De foto doe je post is eigenlijk niet zoveel onderbelicht. Jer onderwerp is relatief goed belicht, maar je achtergrond is donker. Als je hier harder had geflitst zou het witte kleed een witte vlek geworden zijn. Het oplichten van de achtergrond ga je met een externe flits niet oplossen.

Edit: ik zie dat de blafond redelijk wit is en niet al te hoog. Dan zou je met wat bouncen en basis flitstechnieken inderdaad wel betere belichtingen kunnen krijgen.

Zoutvat wijzigde dit bericht 22-06-2009 09:40 (3%)

Sowieso schrijf je zo!
Reg. datum: 19 februari 2001

Ik vraag me wel af hoe je dergelijke shots nog een beetje spannend kunt maken. Indirect flitsen geeft denk ik een beetje huiskamer idee. Dat zal een mooier shot opleveren, maar wordt ook erg kil denk ik. Wellicht een idee om direct te gaan nadenken (let op: ik zeg niet dat ie dat gelijk moet kopen) over strobisten? Als dat interessant klinkt kan het verstandig zijn om hier direct rekening mee te houden bij aanschaf van de eerste flitser (of het kan zelfs de flitser bepalen!).

Great Minds think alike!
You act like you never had love, And you want me to go without!

Ooh ja joh!!
Reg. datum: 06 maart 2009

En dan zit je dus aan een 580 EX (II) vast mig29 (correct me if i`m wrong)...

50D plus enkele lensjes.

Sowieso schrijf je zo!

Of je kunt nu een flitser kopen die later kan samenwerken met de 580 ;)

Great Minds think alike!

Ooh ja joh!!
Reg. datum: 06 maart 2009

Hehe, point taken ;)

50D plus enkele lensjes.

quote:
Zoutvat schreef op maandag 22 juni 2009 @ 09:39:
[...]

De foto doe je post is eigenlijk niet zoveel onderbelicht. Jer onderwerp is relatief goed belicht, maar je achtergrond is donker. Als je hier harder had geflitst zou het witte kleed een witte vlek geworden zijn. Het oplichten van de achtergrond ga je met een externe flits niet oplossen.

Edit: ik zie dat de blafond redelijk wit is en niet al te hoog. Dan zou je met wat bouncen en basis flitstechnieken inderdaad wel betere belichtingen kunnen krijgen.
Bedankt voor de reacties.

Dat bouncen heb ik inderdaad ook over gelezen. Daar wil ik ook mee experimenteren.

De voorgrond is inderdaad goed belicht op het voorbeeld. Alleen heb ik dan wel een hoge ISO waarde en wat ik vaak heb op de foto's is dat de huid erg rood wordt, zeker als ik met photoshop de foto lichter probeer te maken.

Met een externe flitser zou ik dergelijke shots toch op ISO100/200 moeten kunnen doen en nog een goede sluitertijd hebben (dansers zijn altijd in beweging) neem ik aan. En inderdaad, op de voorbeeldfoto sta ik dichtbij, maar ik sta ook vaker verder af.

Dat strobisten wordt teveel gesleep en lijkt me een stuk moeilijker. Gewoon een flitser erop klikken die zich voor de meeste situaties zelf al goed instelt had ik in gedachten.

Zou voor mij een Speedlite veel voordelen bieden dan een goedkopere met meer power, als ik niet zo professioneel ben om zelf veel met handmatige instellingen te doen? Voor af en toe hobby foto's dus.
Zouden jullie in mijn geval de Speedlite 430 EX II nemen of de SIGMA EF-530 DG ST (of een andere).

Sowieso schrijf je zo!

Ik zou de ISO waarde juist lekker hoog laten staan, zodat je meer doortekening hebt in de donkere partijen. Ik zou blind voor de Canon gaan.

Great Minds think alike!

quote:
Geert Glas schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:58:
En dan zit je dus aan een 580 EX (II) vast mig29 (correct me if i`m wrong)...
Een metz 58 kan ook canonflitsers aansturen zoals een 580 ex (II) dat doet, de bediening is wel niet alles.

quote:
Nomad schreef op maandag 22 juni 2009 @ 00:53:
ik heb van die nikon sb-24 en sb-28 dingen. Ook nog van de goede oude tijd dat ze stevig konden flitsen. Sterke jongens die flitsers, bijna net zo sterk als een 580ex.
Ervaring is persoonlijk, maar ik werk vrij veel met flitsers (99% van de foto's flits ik, zo niet alles eigenlijk) en ik ben gewoon nog nooit tegen de limitaties van de 430ex qua power gelopen, daarom is mijn 580 weer weg gegaan.
Ik geloof meteen dat er sterkere flitsers zijn, maar ik ben het niet eens met de stelling dat een 430ex kracht te kort zou komen.
Ja, wat is "te kort"? Toen ik mijn 430EX bestelde, ging ik uit van de kracht van mijn 45CT1 en ik verwachte ongeveer dezelfde kracht. Daar komt ie dus absoluut niet aan. Ik was gewend - analoog - te schieten met een grotendeels afgeplakt miniflitsertje op de camera (richtgetal 15), met daarnaast - optisch gekoppeld - de 45CT1 staafflitser, indirect meestal via het plafond. Daar kon ik een behoorlijk klaslokaal ofzo goed mee uitlichten. No-way dat zoiets lukt met een 430EX. Let wel, de "oude" film ging tot 400 ASA. Tuurlijk zijn dingen oplosbaar - tot 5 flitsers in jouw geval ;) - of door het opschroeven van de gevoeligheid, maar in mijn optiek berust het hoge richtgetal van de 430EX uitsluitend op z'n zoomvermogen, wat volledig verlorengaat wanneer je schiet op 17mm of wanneer je indirect wilt belichten. Hij maakt z'n richtgetal niet waar, IMHO.

Sowieso is de balans van de camera volledig naar "hogere macht" wanneer je een 430EX monteert op de shoe, dus ik kan me voorstellen dat een 580EX helemaal onwerkbaar is. Voor mij, als zelden-flitser, reden om er geen 580EX bij te kopen iig, al schijn je die officieel wel nodig te hebben om een 430EX als slave te kunnen gebruiken.

Tot slot: Ik ben blij dat jij niet tegen de beperkingen van de 430EX aanloopt, maar realiseer je wel dat dit sterk afhangt van jouw manier van fotograferen. Absoluut gezien, dus zonder de "zoom" levert de 430EX veel minder licht dan niet-zoomende flitsers met vergelijkbare richtgetallen. Altijd beter dan de inbouwknippertjes, al was het alleen maar voor het scherpstellen op het rode raster ipv de stroboscoop, dat wel.

Ik heb de Speedlite 430 Ex II zojuist gekocht. Volgende week de vuurdoop, dan mag ik foto's maken bij een bruiloft.

Ambtenaar!

Nou ook wat, net een Canon 580EX II een aantal maanden in bezit, valt hij net van het bureau met de 5dmII er nog aan, dus hij valt vol op de flitser op de grond...

Ik was foto's aan het maken voor mijn werk en zou net de foto's laten zien, toen de riem van de 5dm2 bleef hangen achter mijn stoelleuning..

Hij is wel verzekerd, gaat nu via mijn werkgever, maar dat zal nog wel even duren.

http://www.binne.nl/wp-content/uploads/2009/06/flits1.jpg

http://www.binne.nl/wp-content/uploads/2009/06/flits2.jpg

Valt dit nog te repareren? Het schoentje is eraf gebroken en ook de kabeltjes zitten los :(

Heb het weekend nog een fotoshoot dus dat ga ik vast niet redden met repareren. Iemand een idee?

Binne wijzigde dit bericht 25-06-2009 12:39 (6%)

Acties: [view][quote]

Door: Orion84
Frontpage Admin/Mod SF
Fotogenie(k)?

Die is wel tamelijk ver stuk geloof ik he? Flitsvoetje Canon 580EX vervangen bevat misschien nog wel nuttige info voor je :)

The problem with common sense is that it is not all that common. | Nikon D40 Powered

Ambtenaar!

Ja draadjes zijn ook los en is echt een stuk afgeknapt. Heb al wat gevonden van Canon: http://www.canon.nl/Support/support_etb.asp

Thnx :)

@ Binne: Als de rest van je gear onbeschadigd is, dan mag je niet eens klagen. Flitser lijkt wel redelijk defect inderdaad.

Ambtenaar!

Nee de rest mankeert niks gelukkig :) Ga hem vandaag opsturen dus ben benieuwd!

Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: