Hoofdcategorieën
20D powered
Reg. datum: 01 oktober 2006

Welkom in het Centraal Canon-dedicated Flits-topic

1. Index

1. Index
2. Welkom
3. Terminologie
4. Ik heb een interne flitser op m'n camera. Heb ik nou echt zo'n ding nodig?
5. Bouncen, wat is dat nou precies
6. Compatible flitsers
7. Basic flitsers
...........7.1 Niet digitaal compatible
...........7.2 Wel digitaal compatible
8. Mid-range flitsers
...........8.1 Niet digitaal compatible
...........8.2 Wel digitaal compatible
9. High-end flitsers
...........9.1 Niet digitaal compatible
...........9.2 Wel digitaal compatible
10. Flits technieken
11. Links
12. Nog te doen
13. Gemaakt door
14. Changelog

2. Welkom

Dit hier gaat mijn eerste topicstart worden maar ik dacht dat er wel behoefte zou zijn aan een centraal Canon flits topic.
Ik heb laatst een flitser gekocht voor mijn Canon eos 20D en ik vond dat er weinig informatie te vinden was over EOS flitsers op GoT en de informatie die er stond was erg verspreid.

Flitsen is een tak van fotografie apart die lang duurt voordat je hem helemaal onder de knie hebt. Maar als dit eenmaal het geval is heb je er erg veel plezier van.

Ik ga beginnen met een klein beetje terminologie en aanverwante zaken

3. Terminologie

Richtgetal
Het richtgetal is een getal dat de lichtopbrengst van je flitser weergeeft.
Het richtgetal is gelijk aan het product van de afstand (flitser tot object) en het benodigde diafragma
Het diafragma, de afstand en het richtgetal verhouden zich tot elkaar volgens de volgende formule:
richtgetal = afstand x diafragma
Richtgetallen aangegeven op flitsers zijn bij ISO 100. Bij hogere ISO waarden horen hogere richtgetallen.

Flitsdekking
Flitsdekking is eigenlijk hoever je flitser mee "zoomt" met je lens. Als je verder inzoomt dan gaat je flitser in een kleinere hoek flitsen waardoor je effectiever van je licht gebruikt maakt.

E TTL
E-TTL is een methode van Canon om ook bij digitale fotografie een goede belichting te verkrijgen met behulp van een flitser. Bij E-TTL wordt er een korte flits gegeven vlak voor de werkelijke foto wordt genomen. Deze voorflits, die praktisch niet te zien is, wordt gebruikt om de belichting van de flitser af te stemmen met het diafragma en de sluitertijd. E-TTL(II) is een verbetering van de techniek om de belichting te berekenen waarbij ook rekening gehouden kan worden met de afstanden waarop is scherp gesteld, de aanwezigheid van meer en mindere reflectieve voorwerpen in een beeld etc.

D-TTL en I-TTL van Nikon is een vergelijkbare techniek, en andere fabrikanten hebben soortgelijke systemen ontwikkeld.

4. Ik heb een interne flitser op m'n camera. Heb ik nou echt zo'n ding nodig?

Dit is een vraag die vrij vaak gesteld wordt en die ik mezelf ook een aantal malen heb gesteld. Op deze vraag is geen éénduidig antwoord te geven. Het ligt er compleet aan hoe je je camera gebruikt. Als je alleen maar foto's van je vrienden aan tafel maakt dan zal een interne flitser voldoende zijn.

Echter, als je wat serieuzer foto's maakt en dit vaak gebeurt in omstandigheden met weinig omgevingslicht is een externe flitser een geweldig iets. De interne flitser geeft vaak een erg hard en lelijk effect omdat deze direct op je onderwerp staat, terwijl je een externe flitser kan bouncen op de muren en het plafond (hier kom ik later op terug)

5. Bouncen, wat is dat nu precies?

Bouncen is een techniek die gebruikt wordt om ervoor te zorgen dat het licht minder hard op je voorwerp inkomt als je flitst.
Je kan de kop bijvoorbeeld naar het plafond richten om zo via het plafond licht op je onderwerp te krijgen. Je zal wel aanpassingen aan je sluitertijd / diafragma / ISO waarden moeten doen aangezien er minder flitslicht naar je onderwerp gaat. Je kan het beste een wit plafond gebruiken omdat de kleur van het plafond de kleur die de gebouncede flash krijgt beïnvloedt.

6. Compatible flitsers

Er zijn 3 verschillende ranges Canon flitsers.

Een belangrijk feit om rekening mee te houden is dat niet alle flitsers compatible zijn met de generatie digitale EOS camera's van Canon.

De Canon 200E zal bijvoorbeeld niet werken (zelfs niet handmatig) op digitale EOS camera's en de EZ flitsers zullen volledig manueel ingesteld moeten worden. Ook zal de AF-assist van EZ flitsers niet werken op digitale EOS camera's
Alleen de EX flitsers zijn compleet compatible met digitale Canon EOS camera's.
De Af-assist zal alleen werken op EOS camera's. Niet op de andere Canon compactcamera's die overigens wel een hotshoe kunnen hebben (zoals de Pro1 of de G serie).

Basic flitsers

Hieronder vallen de Canon 200E en de 220EX.
Deze flitsers zijn vooral voor camera's zonder interne flitser bedoeld. Deze flitsers kunnen niet swivelen of tilten waardoor je niet kan bouncen en het dus heel lastig wordt om mooie flitsfoto's te maken. Ze zijn echter wel erg compact en licht waardoor ze makkelijk mee te nemen zijn.

Midrange flitsers
Hieronder vallen de Canon 300EZ, 380EX, 420EZ, 430EZ, 420EX en de 430EX.
De 300EZ, 380EX en de 420EX worden niet meer geproduceerd.
Deze flitseenheden hebben meer kracht dan de basic flitsers en kunnen ook "zoomen". De 430EX
is de enige uit deze serie die handmatige controle biedt. De 420EX en de 430 EX zijn de enige uit
deze serie die kunnen tilten en swivelen. de 380EX kan alleen tilten en de 300EZ doet geen van beide

de 420EX en de 430EX kunnen ook als wireless slaves dienen.

High-end flitsers
Onder de High-end flitsers vallen de 540EZ, 550EX en de 580EX.
De 580EX is de enige die nog in productie is van deze serie.

Ook neem ik voor de volledigheid de ST-E2 Remote Speed Light Transmitter op in deze categorie.
Deze flitsers zijn uiteraard de krachtigste en grootste van het standaardtype. Ze ondersteunen de meest geavanceerde technologie die op het moment van introduceren beschikbaar was
TTL en A-TTL bij de EZ eenheden. en TTL en E-TTL bij de 550EX en de 580EX
De 540EZ is de meest gelimiteerde van deze serie

7. Basic flitsers

7.1 Niet digitaal compatible

Canon 200E

http://img250.imageshack.us/img250/5258/canon200espeedlitend2.jpg

De Canon 200E is een standaard hostshoe flash unit. De 200E is een simpele TTL flash. Geen lastige functies maar gewoon een recht toe recht aan flitser. Deze flitser is vooral bedoeld voor camera's zonder ingebouwde flitser.

Richtgetal: 20 m
Flitsdekking: 35 mm
Af-assist: Ja

7.2 Wel digitaal compatible

Canon 220EX

http://img241.imageshack.us/img241/9338/canonspeedlite220exlichlr3.jpg

Een flitser die erg lijkt op de 200E maar net iets krachtiger en beter is. Net als de 200E is deze eigenlijk alleen interessant als je camera geen ingebouwde flitser-unit heeft

Pricewatch:
pricewatch: Canon Speedlite 220EX (22m @ ISO100, 28mm, E-TTL, 4xAA)

Richtgetal: 22 m
Flitsdekking: 28 mm

8. Mid-range flitsers

8.1 Niet digitaal compatible

Canon 300EZ
http://img148.imageshack.us/img148/5641/imgsmcof39329004206ot4.jpg
De Canon 300EZ is de minst krachtige flitser uit het mid-range bereik. Ook kan deze flitser niet tilten of swivelen en daarom eigenlijk ook alleen maar interessant als je camera geen interne flitser heeft.

Richtgetal:
28mm : 22 m
35mm : 25 m
50mm : 28 m
70mm : 30 m

Flitsdekking: 28 - 70 mm

Canon 420EZ
http://img242.imageshack.us/img242/3894/430ezry5.jpg
De 420EZ is de simpelste in de High-end range met een flitsdekking van 24-80mm en een richtgetal van 35 m bij 50 mm. Deze heeft geen flash exposure compensation.

Richtgetal: 35 m bij 50 mm

Flitsdekking: 24 - 80 mm

Canon 430EZ
http://img166.imageshack.us/img166/177/430ezif9.jpg
De Canon 430EZ is de opvolger van de 420EZ en is dus iets krachtiger. Het richtgetal bij 50 mm is 36 m itt 35 M van de 420EZ. Ook heeft deze flash exposure compensation gekregen van Canon.

Richtgetal: 36 m bij 50 mm

Flitsdekking: 24 - 80 mm

8.2 Wel digitaal compatible

Canon 380EX
http://img175.imageshack.us/img175/4883/b00005k47l02mzzzzzzzlk6.jpg
De Canon 380EX is een mooie flitser met een aantal handige functies. Hij heeft een zoomrange van 24-105mm.

Richtgetal:
50mm : 32 m

Flitsdekking: 24 - 105 mm

Canon 420EX
http://img245.imageshack.us/img245/963/420exhq0.jpg

De Canon 420EX is een kleine maar doch krachtige E-TTL flitser met een maximaal richtgetal van 34 m bij 50mm. Het is een erg prettige flitser die kan tilten en swivelen. Ook kan deze flitser gebruikt worden als wireless slave bij bijvoorbeeld een 550EX waarbij meerdere 420EX of 430EX-flitsers gebruikt kunnen worden in één slave opstelling.

Richtgetal:
50mm : 34 m

Flitsdekking: 24 - 105 mm
Pricewatch:
pricewatch: Canon Speedlite 420 EX Flitser (42m @ ISO100, 28-105mm, E-TTL, 4xAA

Canon 430EX
http://img144.imageshack.us/img144/1255/canonspeedlite430extmru5.jpg
De Canon 430EX is de meest professionele van de mid-range serie. Hij heeft een zoombereik van 24-105 dat uit te breiden is met een uitklapbare diffusor. Hij heeft een richtingsgetal van 43m bij 105mm zoom wat hem ideaal maakt voor tele opnamen. De zoomregeling is automatisch en afgestemd op de sensorafmeting van je EOS body. De flitser gebruikt E-TTL II. Hij kan 270 graden swivellen en 90 graden tilten. Ook heeft de 430EX een LCD scherm met alle instellingen en kan hij net als de 420EX gebruikt worden in een slave-opstelling bij bijvoorbeeld een 550EX

Richtgetal:
105mm : 43 m

Flitsdekking: 14 - 105 mm
Pricewatch:
pricewatch: Canon Speedlite 430EX Flitser (42m @ ISO100, 24-105mm, E-TTL II, 4xAA)

9. High-end flitsers

9.1 Niet digitaal compatible

Canon 540EZ
http://img112.imageshack.us/img112/6233/540ezql1.jpg
De Canon 540EZ is een erg mooie professionele flitser met erg veel handmatige functies. Hij is krachtig en heeft een groot bereik.

Richtgetal: 40 m bij 50 mm

Flitsdekking: 18 - 105 mm

9.2 Wel digitaal compatible

Canon 550EX
http://img294.imageshack.us/img294/74/550exhx0.jpg
De Canon 550EX is met een richtgetal 42 m bij 50mm de op een na krachtigste flitser uit de Canon Speedlite serie. De 550EX heeft een ingebouwde diffusor waarmee het vlitsbereik kan worden uitgebreid tot een bereik van 17mm.
Bij handbediening van de flitser kan de flitsintensiteit worden ingesteld van 1/1 tot 1/128 en stroboscopisch flitsen is mogelijk met een flitsfrequentie van maximaal 199 flitsen per seconde en instelling vooraf van het aantal flitsen. Een andere functie van deze Speedlite is Infrarode E-TTL Multiflitsopnamen. Hiervoor zijn twee of meer Speedlite 550EX flitsers nodig. Een van de Speedlite flitsers wordt op de camera gemonteerd en functioneert als Master Unit.

Richtgetal: 42 m bij 50 mm

Flitsdekking: 17 - 105 mm

Canon 580EX
http://img295.imageshack.us/img295/8924/16239647ca0.jpg
De Canon 580EX is de meest professionele en krachtige flitser die op het moment verkrijgbaar is uit de speedlite serie. Hij heeft een richtgetal van 58 m bij 105mm. Ook de 580EX heeft een ingebouwde diffusor waarmee een zoombereik van 14mm wordt bereikt.
Deze flitser kan ook als master gebruikt worden icm met een andere 580EX, een 550EX, een 430EX of een 420EX.

Richtgetal: 44 m bij 50 mm

Flitsdekking: 14 - 105 mm

ST-E2 Remote Speed Light Transmitter
http://img177.imageshack.us/img177/9629/ste21wv6.jpg
Iets dat ook nog erg handig aan flitsers is is de Af-assist. Dit maakt het mogelijk om zelfs in low-light omstandigheden nog goed te kunnen autofocussen. Maar om nou hiervoor alleen continue een grote externe flitser op je camera te hebben is misschien een beetje overdreven.
Een erg goede, maar helaas dure, oplossing hiervoor is de ST-E2 Remote Speed Light Transmitter. Het is een klein paketje dat ongeveer net zo groot is als een pakje sigaretten. Met de ST-E2 Remote Speed Light Transmitter kan je zelfs in de complete duisternis autofocussen.
Uiteraard is de ST-E2 meer dan alleen een autofocus assist. Zijn eerste functie is een draadloze slave trigger. Dit betekent dat je hiermee een canon 550EX, 580EX, 420EX of 430EX binnen 10 meter kan aansturen.
Volledige E-TTL blijft gehandhaafd. Oftewel erg handig voor z'n AF-assist en ook nog een goede flits master.

Actieradius: 10 meter

10.Flitstechnieken

Alleen een goede flitser garandeert natuurlijk nog niet dat je ook gelijk mooie foto's maakt met je flitser. Daarom zal ik hier een stukje ingaan op flitstechnieken.

Ik ga beginnen met vertellen hoe je flitser omgaat met verschillende "creatieve" standen als Av, Tv en M.
Hiervoor ga ik eerst wat andere dingetjes uitleggen met betrekking tot je onderwerp en je achtergrond.

Je kan je flitser op 2 manieren gebruiken. Je kan hem als primaire lichtbron gebruiken. Dit doe je als het te donker is om uit de hand nog foto's te maken.

Je kan ook flitsen als er wel genoeg licht is maar om je foto minder vlak en saai te maken. Dit wordt fill-in flitsen genoemd. Als je gaat fill-in flitsen zet je over het algemeen je flash exposure compensation omlaag. Hierdoor haal je net wat schaduwen uit het onderwerp maar heb je geen harde flits op het onderwerp.

Av
In Av stel je zelf het diafragma in en je camera zoekt hier een geschikte sluitertijd bij. Echter als je deze stand met je flitser gebruikt, zal je dezelfde sluitertijd gaan krijgen als zonder flits. De flitser wordt in deze mode namelijk alleen gebruikt als fill-in flits. Dit wordt ook wel Dragging the shutter genoemd. Hierdoor krijg je nog wel een mooie belichte achtergrond, maar heb je net wel wat meer licht op je onderwerp

Tv
In de Tv stand stel je zelf de sluitertijd in. De camera zal hierbij een geschikte diafragmawaarde kiezen voor een juiste belichting van het onderwerp. Als het diafragmalampje knippert, dan betekent het dat de achtergrond over of onderbelicht zal zijn. Dit betekent echter niet dat het onderwerp dat ook is. Stel, indien gewenst, de sluitertijd opnieuw in aan de hand van het wel of niet knipperen van het diafragmalampje.

M
Deze methode kunt u gebruiken wanneer u en de sluitertijd en het diafragma zelf wilt installen. Een juiste belichting wordt verkregen met de flitser, de ingestelde sluitertijd en het ingestelde diafragma.

Rode ogen
Rode ogen, ze kunnen elk portret verpesten. Niks is lelijker dan vampierogen op een persoon. Dit komt doordat het licht van de flitser weerkaatst op de bloedvaten in de ogen en terugkaatst naar de sensor van de camera. Dit gebeurt vooral in omstandigheden met weinig licht omdat de pupillen van de meeste mensen dan ver open staan.

Er zijn verschillende manieren om rode ogen tegen te gaan. Eentje daarvan is de flitser zover mogelijk weg hebben van de camera of de flitser niet direct in het gezicht van de persoon te richten, maar hem te bouncen via een plafond of muur.

Je kan ook vragen of het persoon even tijdelijk in een felle lichtbron wil kijken. Hierdoor worden de pupillen van de persoon kleiner en kan er minder rood weerkaatst worden.

Als dit niet werkt of niet mogelijk is kan het ook nog later met photoshop of een ander fotobewerkingsprogramma aangepast worden.

11. Links

Links waar ook nog veel informatie in staat

Erg veel informatie over flitsen in het algemeen, flitsers, flitstechnieken:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Mooie site over de flitstechniek "Dragging the Shutter":
http://www.planetneil.com/faq/dragging-the-shutter.html

12. Nog te doen

3rd party flitsers erin zetten.
Alle flitsers in een vergelijkingstabel
Pricewatch e.d. erin zetten
Meer flitstechnieken
Dragging the shutter kopje bij flitstechnieken

13. Gemaakt door

Ik vond het leuk om deze TS te maken. Het was mijn eerste en ik heb geen idee hoe compleet hij is en of jullie er nog iets bij willen. Maar fouten e.d. graag melden. Ik ben ook absoluut geen flitser-goere (verre van) maar het leek mij handig om een canon flitser topic te hebben.

Matthijs B

Met dank aan:
  • Guillaumemay

14. Changelog

1. Bij het richtgetal M in m veranderd
2. ST-E2 toegevoegd onder high-end flitsers
3. Kleur van de kopjes veranderd.
4. Informatie over compabiliteit toegevoegd

Matthijs B wijzigde dit bericht 29-05-2007 13:11 (216%)
Reden: zie changelog

Canon EOS 20D | 70-200 F/4L USM | 24-105 F/4L IS USM | Canon Speedlite 430 EX

20D powered

Gereserveerd

Matthijs B wijzigde dit bericht 11-02-2007 13:10 (22%)

Supercalifragilistic

Nette startpost! Ik heb inmiddels aardig wat ervaring met Canon flits-spul, dus sta hier graag met raad en daad paraat (dat rolt lekker ;)). Misschien voor het complete ook de ST-E2 erin opnemen? Ook het hele master-/slave-verhaal van Canon past hier wel goed bij.

5D | 20-35 | 35/2 | 85/1.8 | 580EX | SB24's | PW's .:. martijnfoto.nl & Flickr

20D powered

bedankt zal ik doen.

a.k.a. Martijn

dragging the shutter, het lijkt me niet dat dat specifiek bij Av moet staan. Ikzelf flits vaak (bij party's zeg maar) door mijn camera op Tv te zetten en iets van 1/5 sec met bounce flits. Dat noemde ik ook altijd dragging the shutter, doordat je lange sluitertijd hebt met een bevroren onderwerp door je flits. Uit je TS haal ik nu dat dat geen dragging the shutter is.....klopt dat wel? (ik weet zelf helemaal niet zoveel van flitsen hoor, dus kan best fout hebben)

"A perfection of means, and confusion of aims, seem to be our main problem." (Albert Einstein, 1938)

20D powered

klopt. dragging the shutter hoort een eigen kopje te krijgen. Dit zal ik binnenkort doen.
Maar als je op Av zet zorgt je camera automatisch voor dragging the shutter door de flitser slechts als invuling te zien.

Dragging the shutter houdt volgens mij eigenlijk in dat je nog genoeg omgevingslicht binnenkrijgt voor een belichte achtergrond. Je mag zelf oordelen of hier sprake van is bij jouw foto's. Iedereen kan dit op zijn eigen manier doen.

a.k.a. Martijn

ja, ik zei het wat te voorzichtig, maar wou vooral niet aanvallend overkomen omdat ik het niet helemáál zeker wist. Apart kopje is wel slim idd.

"A perfection of means, and confusion of aims, seem to be our main problem." (Albert Einstein, 1938)

Reg. datum: 29 mei 2002

Mooi initiatief. _/-\o_

Een paar aantekeningen:
In deze wereld waar de digitale camera's populairder zijn dan hun analoge broertjes, is het beter om te vermelden welke flitsers het wel en niet doen op Canon's EOS digitale camera's.

Zo doet een Canon 200E het dus gewoon niet op een Canon EOS digitale SLR. (waarschijnlijk zelfs geen manual) en moeten de EZ flitsers volledig manueel ingesteld worden, omdat TTL of A-TTL van die oude EZ flitsers niet werkt op de Canon DSLRs . De AF Assist werkt trouwens ook niet bij EZ flitsers op een DSLR.

Het zijn prima flitsers voor als je een analoge EOS camera hebt, maar als je een koopje denkt op te pikken door een goedkope oude 380EZ te kopen, en er dan achter komt dat de flitser helemaal niet wordt ondersteund door je digitale EOS SLR, dan is dat natuurlijk teleurstellend. En ik zou me vrij misleid voelen door dit topic.

Ik vind de indeling ook niet echt meer passen. De 550EZ was vroeger High end, maar bij het gebruik op een moderne DLSR vervalt hij terug naar een flitser met veel minder functionaliteiten (geen TTL bijv). Dat geldt eigenlijk voor alle EZ flitsers, die naar mijn mening door hun geringe functionaliteiten op een DSLR, allemaal terugvallen naar het low-end segment. Een ander persoonlijk voorbeeld is mijn krachtige Canon 199A speedlite uit 1987, die was vroeger high-end, maar nu dus niet meer. ik ben het met je eens, analoog high end blijft natuurlijk high end.
Ik vind het ook heel vreemd dat een 420EZ en een 430EZ dan bij de high-end flitsers worden ingedeeld, maar de nieuwere EX versies zet je bij de mid-range flitsers? :9

Alleen de EX flitsers zijn 100% compatibel met Canon's EOS DSLRs. Handig dus om dat te weten.

Ook is het handig om te vermelden dat de AF Assist van een EX flitser alleen werkt op EOS camera's, en dus niet op Canon's compactcamera's die wel een hotshoe voor een flitser hebben (zoals de Pro1 of de G serie). E-TTL met een EX flitser en een digitale compactcamera werkt wel.

guillaumemay wijzigde dit bericht 11-02-2007 20:00 (27%)

5D | 20D | lenzen en objectieven | flitsers | laptop | computer | tv | mobieltje.. blabla

20D powered

Geweldig.. Bedankt voor de aanvulling.

Hier staat veel in dat ik ook niet wist.

Ik zal het ZSM aanvullen

EDIT:

Aangevuld. Ik heb de 540EZ toch in het high-end gedeelte laten staan wegens het wel high-end zijn voor analoge EOS camera's

420EZ en 430EZ waren hele stomme fouten :$

Matthijs B wijzigde dit bericht 11-02-2007 19:51 (45%)

Reg. datum: 29 mei 2002

Thanks ziet er zeer netjes uit. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik hoop dat mensen hier ook hun bevindingen over de diverse diffusers, zoals een omnibounce, een lightsphere enzo. Met de nodige voorbeeldplaatjes. Daar ben ik wel benieuwd naar. Ook weet ik weinig over gelfilters; wanneer, in welke situatie ik zulke dingen nou zou kunnen gebruiken. Een studiegenoot van me had me aangeraden om te mailen naar lee-filters.com, zodat ze me gratis gel 'samples' zouden sturen, maar die heb ik nooit gekregen (ongeveer een maand geleden gemailed).

Heb twee weken geleden trouwens nog een 420EX gekocht ter aanvulling van m'n 580EX. Ben er nog mee aan het spelen, om de diverse effecten te bekijken. Maar als iemand iets te zeggen heeft over het gebruik van 2 flitsers, dan is dat natuurlijk ook informatief.

guillaumemay wijzigde dit bericht 11-02-2007 20:07 (15%)

5D | 20D | lenzen en objectieven | flitsers | laptop | computer | tv | mobieltje.. blabla

20D powered

quote:
guillaumemay schreef op zondag 11 februari 2007 @ 20:06:

Ik hoop dat mensen hier ook hun bevindingen over de diverse diffusers, zoals een omnibounce, een lightsphere enzo. Met de nodige voorbeeldplaatjes. Daar ben ik wel benieuwd naar. Ook weet ik weinig over gelfilters; wanneer, in welke situatie ik zulke dingen nou zou kunnen gebruiken.
Daar hoopte ik eigenlijk ook op toen ik dit topic maakte.. Dat zijn dingen die lastig op te zoeken zijn en veel prettiger te horen zijn van mensen die ze vaak gebruiken.

oftewel: Kom maar op met die ervaringen

Canona
Reg. datum: 20 oktober 2005

Ik ben vooral geïnteresseerd in het off-camera gebruik van flitsers, zoals met het gebruik van off-shoe kabels of IR/Radiowave zenders/ontvangers. Iemand hier die daar ervaring mee heeft? Eventueel ook een leuk alternatief voor studioflitsers.

30D | 350D | 18-50 | 50 | 85 | 70-200

Supercalifragilistic

quote:
guillaumemay schreef op zondag 11 februari 2007 @ 20:06:
Een studiegenoot van me had me aangeraden om te mailen naar lee-filters.com, zodat ze me gratis gel 'samples' zouden sturen, maar die heb ik nooit gekregen (ongeveer een maand geleden gemailed).
Die boekjes kun je vaak ook bij licht-toko's krijgen (van het soort dat concerten verlicht). Ik heb hier ook een paar van die boekjes, al zijn die samples net te klein voor een Speedlite. Verlengen met tape is een optie, maar ik heb voor een paar euro gewoon een hele rol gekocht. Ik gebruik onder andere Lee204 om de flitser qua kleurtemperatuur te balanceren met gloeilamp-licht. :)

Edit:
quote:
Cyclonist schreef op zondag 11 februari 2007 @ 21:59:
Ik ben vooral geïnteresseerd in het off-camera gebruik van flitsers, zoals met het gebruik van off-shoe kabels of IR/Radiowave zenders/ontvangers. Iemand hier die daar ervaring mee heeft? Eventueel ook een leuk alternatief voor studioflitsers.
Daar heb ik ruime ervaring mee, ik gebruik zowel 2 Nikon flitsers met radiotriggers, als een ST-E2 met losse flitser(s). Ik ben die ST-E2 de laatste tijd weer wat meer gaan gebruiken, en dat werkt toch eigenlijk vrij goed als je de beperkingen kent:

http://www.martijnfoto.nl/assets/galleries/61/img_3361cp.jpg

http://www.martijnfoto.nl/assets/galleries/58/img_3096.jpg

http://www.martijnfoto.nl/assets/galleries/58/img_3044.jpg

http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/Gala/IMG_3633.jpg

MartijnGizmo wijzigde dit bericht 11-02-2007 23:14 (40%)

.nl

ik heb al een tijd lang de 580EX, prima flitser! alleen zit ik nog steeds met het volgende probleem:

de batterijduur.

Op het begin schoot ik altijd met Duracell AA batterije, dit werd een dure hobby dus ben ik opzoek gegaan naar goeie oplaadbare batterijen, ik ben gestrand bij de VARTA pro 2700serie. De oplaadtijd is maar 2 uur wat een groot voordeel is, alleen na 10 keer opladen merk je al dat het leven uit de batterijen vloeit.

Het belangrijkste probleem is de flits cyclus die telkens langer word, de eerste 50/75 flitst ie vrijwel achterelkaar wanneer nodig, daarna zit er zeker een seconde tussen voordat hij weer klaar is voor een flits, hierdoor heb ik al een stuk of 20 keer een moment gemist.

ik ben het beu >:)

Welke batterijen gebruiken jullie?

portfolio -- daily-blog -- 1d3 met pLimes -- Elinchrom BX-Ri 500/500 & FX400

a.k.a. Martijn

je flitser is gewoon een enorme stroomvreter. Na 75 filtsen op volle kracht zijn je batterijen gewoon wat leger en duurt het wat langer. Daar ontkom je niet echt aan, een hele goede batterij begint het misschien pas te vertonen bij 100 flitsen, maar je blijft het houden. Uiteraard is 100 al weer wat meer en dus wel gewenst. We hebben een batterij topic, daar kun je het beste even kijken.

Raptor formicarum
Reg. datum: 21 maart 2002

1 optie is een extern battary pack. Ik ken een fotograaf die er daar twee van heeft, hij schroeft er een onder zijn camera (in het statief-gat) en dan loopt er een kabeltje naar zijn filtser. Ziet er niet uit, maar hij flitst zo snel als zijn camera schiet (een 1D).
Geen idee waar je zoiets kunet krijgen, wat ik wel weet: het is geen Canon spul, het is vrij prijzig, en het vereist wat tweaking (een gat in het battery compartment van je flitser).
peace man.

De 550EX/580EX kunnen gewoon aangesloten worden op externe packs zonder een gat in je batterijcompartiment te maken, hebben ze gewoon aansluiting voor, weet niet precies hoe 't zit.
Reg. datum: 18 maart 2005

Gewoon een CP-E3 kopen, dan doet de 580 ook 8 fps al is het niet heel lang maar voor zeer intensief gebruik is het een prima oplossing.
Voordeel is dat het betaalbaar is en het gewoon op penlites werkt, en je hoeft niets te slopen aan de flitser en je kan hem onder de body schroeven.
Oh ja en het gewicht valt ook nog eens reuze mee! :)

Triplefox wijzigde dit bericht 13-02-2007 10:53 (7%)

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

.nl

130 euro voor een batterypack is vrij duur, betaalbaar... hmm als het echt beter werkt is het een goede oplossing, alleen krijg je dan je cam+grip+batpack, word een flinke!!

er zijn dus geen batterijen op de markt die dusdanig goed presteren in een set van 4 om een soortgelijk resultaat te krijgen?

Reg. datum: 18 maart 2005

Dan krijg je idd zoiets...

http://www.xs4all.nl/~vonschev/GOT/cpe3/cpe3fr.jpg

http://www.xs4all.nl/~vonschev/GOT/cpe3/cpe3si.jpg

http://www.xs4all.nl/~vonschev/GOT/cpe3/cpe3con.jpg

Het is nog goed te doen hoor, de meeste andere externe packs zijn nog wat lomper en vaak ook nog wel iets duurder

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

.nl

wow super! thnx voor de voorbeeld pics! :*)

het valt inderdaad wat mee als hij eronder zit. ga er toch is goed over na denken.

welk merk batterijen gebruik je zelf?

Intentionally left blank
Reg. datum: 17 januari 2000

Leuk topic! Erg handig. Een opmerking, "Dragging the Shutter" is voor zover ik weet niet een "officiele" fotografie term. Volgens mij is de correcte term "Slow Sync".

Vroegâh, vroegâh, toen was ik hip. Nu ben ik gewoon VET!

Skam Dippy!
Reg. datum: 06 september 1999

dit topic zat ik al een beetje op te wachten eigenlijk. Ik begin het flitsen nu aardig door te krijgen (heb m'n flitser nu een maandje of twee ofzo) maar sommige trucjes moet je gewoon van anderen horen.

Photoblog :: Portfolio
EOS 30D met grip & strap, EOS 1D Mark II, kitlens, EF 17-40 f4 L, EF 70-200 f2.8 L, EF 85mm f1.8, Canon 580ex Speedlite, Fujica Compact deluxe meetzoeker.

Supercalifragilistic

quote:
Triplefox schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 10:52:
Gewoon een CP-E3 kopen, dan doet de 580 ook 8 fps al is het niet heel lang maar voor zeer intensief gebruik is het een prima oplossing.
Voordeel is dat het betaalbaar is en het gewoon op penlites werkt, en je hoeft niets te slopen aan de flitser en je kan hem onder de body schroeven.
Oh ja en het gewicht valt ook nog eens reuze mee! :)
Die heb ik dus ook sinds, kort, werkt prima. Ook als de flitser op een lichtstatief staat issie op Manual 1/1 prima te gebruiken (bijv. bij daglicht in een softbox) met een recycle-tijd van 1,5s ofzow. Ik heb hem alleen niet onder mijn camera hangen, maar gewoon aan de strap van mijn 70-200-tasje of aan m'n Lowepro-heupriem. :)

Nerdy, maar reuze handig:
http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/CPE3-actie.jpg

Burst is ook dan trouwens nog beperkt tot zo'n 20 frames, omdat je anders het risico loopt de flitser te beschadigen

De andere optie is bijv. een Quantum Turbo, maar die zijn nog weer stukken duurder:

http://www.rpphoto.com/images/howto/Anna%20and%20Turbo.jpg

http://www.thecameratrader.com/_turbo.jpg

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 25 26 27 28 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: