Hoofdcategorieën
Topicacties

[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 13

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Reageer Nieuw Topic
You got n00bsticked.
Reg. datum: 12 februari 2005

quote:
leonpwner1 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:28:
[...]

TOV de Intel quadcore die momenteel op de markt is, de QX6700 oid.
Kan je ook zeggen waar je dat nu uithaalt? Waar wordt dat aangegeven?

Ben ook benieuwd wat ze bedoelen met ''more scalable than the competition'' (dus C2D), in welke opzichten ga je dat merken? In (nextgen) applicaties en games? Zoals AMD64 > Intel P4?

Rosetta@Home, 'cause we are worth it!

I'm British you muppet.
Reg. datum: 28 juni 2006

quote:
Jejking schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:38:
[...]

Kan je ook zeggen waar je dat nu uithaalt? Waar wordt dat aangegeven?

Ben ook benieuwd wat ze bedoelen met ''more scalable than the competition'' (dus C2D), in welke opzichten ga je dat merken? In (nextgen) applicaties en games? Zoals AMD64 > Intel P4?
Onder andere in deze link op de frontpage van vandaag:
nieuws: Intel belooft 3,0GHz quadcore en 1600MHz bus

Ook hier zegt men dit:
http://discussions.hardwa...d.php?t=174979&page=3
http://sharikou.blogspot....intels-clovertown-by.html
http://www.techzonept.com/showthread.php?t=130890
http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=236

Het gaat dus om K8L > Clovertown. Als ik me niet vergis is de Clovertown de huidige Intel quadcore toch?

Inderdaad, ik zat fout, de Clovertown is dus de Xeon 5300.

Avalaxy wijzigde dit bericht 22-02-2007 12:18 (3%)

๏̯͡๏) Specs ๏̯͡๏) Longcat is loooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooong

Reg. datum: 02 januari 2001

Weer wat nieuws uit de geruchtenmolen van HKEPC:

http://i17.tinypic.com/30lm555.jpg

Samenvatting:
  • 2,3 GHz QuadCore in Q2 (TDP = 95W)
  • 2,5 GHz QuadCore in Q3 (TDP = 120W)
  • 2,6 GHz QuadCore in Q2-2008 (TDP = 120W)
Allemaal Socket F, en bij lancering direct in 2 en 8 way versies beschikbaar.

-= HD4870 X2 =-

quote:
EaS schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:47:
Weer wat nieuws uit de geruchtenmolen van HKEPC:

[afbeelding]

Samenvatting:
  • 2,3 GHz QuadCore in Q2 (TDP = 95W)
  • 2,5 GHz QuadCore in Q3 (TDP = 120W)
  • 2,6 GHz QuadCore in Q2-2008 (TDP = 120W)
Allemaal Socket F, en bij lancering direct in 2 en 8 way versies beschikbaar.
120 is toch wat anders dan die 95 die er stond. Maar nog steeds netjes voor een Quad core. Een QX6700 gebruik 130 als ik me niet vergis. Anyway wat bedoelen ze met Scalebility ? Dat de K10 makkelijk opgeclockt kan worden ? net als de Intel chips ? OF hoe moet ik dit zien ? 40% beter op dezelfde clock is super. Dat is ook een beetje wat het verschil is tussen de K9 Dual core en de C2D's nu. Echter komt intel met een 3000 MHz Quad core en 1600 MHz bus. Wat de performance ook weer 15-20% verbetert. Nu is dus de vraag hoeveel MHz kan de K10 halen. Als hij niet verder komt dan 3000 Net als de K9 kan het nog fout gaan. Aangezien die intel dingen met lucht al 3600 kunnen halen ( Mits je een goede core te pakken hebt maar toch ).

Maar ik hoop echt dat de K10 kont schopt. Hoe dan ook ik wil er een mot geen intel troep in me huis hebben :)

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

I'm British you muppet.

Voor iedereen die wilde weten wat 'schaalbaarheid' of 'scalability' inhoudt, hier het volgende:
quote:
What is CPU scalability?

CPU scalability refers to the process of adding additional CPUs to a server machine without causing excessive increases in complexity or loss of performance. Ideally, response time should improve with additional CPUs.
Bron: http://www-128.ibm.com/de...brary/ls-CPU_scalability/

Maar sinds wanneer is de K8L officieel veranderd naar de K10? Is dat nou slechts een gerucht of is dat een feit? Kan iemand een bron geven?

Zo ver ik weet is hetgeen ze aan het ontwikkelen zijn (of al klaar mee zijn) een verbeterde versie van de K8 core, genoemd de K8L. K10 zou volgens mij compleet nieuw worden, maar ik kan mis zitten.

Persoonlijk denk ik dat de K8L/K10 geen geweldige overclocker zal worden aangezien AMD zelf een tijdje geleden de uiteindelijke clocksnelheid omlaag heeft aangepast (stabiliteitsredenen?), ook gezien de relatief slechte resultaten van de Quad Father (al had die geen upgrades aan boord en was nog op 90nm gebakken), maar zoiets valt totaal niet te voorspellen met een 'nieuwe' core waar nog niet eens benchmarks voor zijn. Wat inmiddels wel bijna duidelijk is, is dat het een redelijk zuinige cpu wordt (en dus niet warm wordt?).

Op naar 45nm en hopen dat het wat wordt met de K8L/K10 :Y)

๏̯͡๏) Specs ๏̯͡๏) Longcat is loooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooong

-= HD4870 X2 =-

quote:
leonpwner1 schreef op zondag 25 februari 2007 @ 21:11:
Voor iedereen die wilde weten wat 'schaalbaarheid' of 'scalability' inhoudt, hier het volgende:

[...]

Bron: http://www-128.ibm.com/de...brary/ls-CPU_scalability/

Maar sinds wanneer is de K8L officieel veranderd naar de K10? Is dat nou slechts een gerucht of is dat een feit? Kan iemand een bron geven?

Zo ver ik weet is hetgeen ze aan het ontwikkelen zijn (of al klaar mee zijn) een verbeterde versie van de K8 core, genoemd de K8L. K10 zou volgens mij compleet nieuw worden, maar ik kan mis zitten.

Persoonlijk denk ik dat de K8L/K10 geen geweldige overclocker zal worden aangezien AMD zelf een tijdje geleden de uiteindelijke clocksnelheid omlaag heeft aangepast (stabiliteitsredenen?), ook gezien de relatief slechte resultaten van de Quad Father (al had die geen upgrades aan boord en was nog op 90nm gebakken), maar zoiets valt totaal niet te voorspellen met een 'nieuwe' core waar nog niet eens benchmarks voor zijn. Wat inmiddels wel bijna duidelijk is, is dat het een redelijk zuinige cpu wordt (en dus niet warm wordt?).

Op naar 45nm en hopen dat het wat wordt met de K8L/K10 :Y)
Tja De K8 was de Singel core Athlon 64 de Dual core hete ook al K9. Dus dan zou je bij K10 uitkomen. Sommige zeggen dat de K8L de Turion was.

Ik denk ook dat de nieuwe Barcelona core niet giganties ver zal clocken. Dus ongeveer 3000-3200 max. En dat is misschien al veel.

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

Reg. datum: 24 juli 2000

Ik dacht toch dat ze vanaf Barcelona een nieuwe HT revisie zouden gebruiken? Als ze dit niet in Q2/Q3 gaan doen, wanneer dan wel?

-= HD4870 X2 =-

quote:
grizzlybeer schreef op maandag 26 februari 2007 @ 11:05:
Ik dacht toch dat ze vanaf Barcelona een nieuwe HT revisie zouden gebruiken? Als ze dit niet in Q2/Q3 gaan doen, wanneer dan wel?
Doet hij ook. HT3 maar die is backwardcompatible met HT2.0 en daardoor kunnen die cpu's gewoon op een AM2 moederbord. Maar op een AM2+ moederbord is hij gewoon wat sneller omdat hij dan HT3.0 kan gebruiken. Op een AM2 bord gaat hij 1000 MHz HTT draaien. En misschien kan hij op een AM2 mobo niet alle nieuwe powersaving features gebruiken. Dus moeten wel alle cores gelijk geclockt worden.

Reg. datum: 24 juli 2000

quote:
Astennu schreef op maandag 26 februari 2007 @ 11:41:
Doet hij ook. HT3 maar die is backwardcompatible met HT2.0 en daardoor kunnen die cpu's gewoon op een AM2 moederbord. Maar op een AM2+ moederbord is hij gewoon wat sneller omdat hij dan HT3.0 kan gebruiken. Op een AM2 bord gaat hij 1000 MHz HTT draaien. En misschien kan hij op een AM2 mobo niet alle nieuwe powersaving features gebruiken. Dus moeten wel alle cores gelijk geclockt worden.
In het bovenstaande plaatje van Eas (en op de FP) staat dat de Barcelona HT 1.0 gebruikt. Vandaar mijn vraag.

En ik wist ook niet dan AM2+ al HT 3.0 heeft. Ik dacht dat dit HT 2.0 was.

Edit: hier wordt al over gediscussieerd op de FP:

HT3 wordt in eerste instantie alleen voor Socket AM2+ gebruikt, de Socket F+ multiprocessor Opterons (2xxx en 8xxx) krijgen het pas in 2008.

grizzlybeer wijzigde dit bericht 26-02-2007 12:49 (12%)

Mr Majestic
Reg. datum: 09 juli 1999

Op de FP lees ik dat de Opteron pas per 5 juni gelanceerd wordt. Ik dacht dat dat toch wat eerder zou zijn. De desktop barcelona zal dan helemaal wel pas ergens in september / oktober komen en voordat je een beetje keuze in mobo's hebt....... :'(
Reg. datum: 15 februari 2005

Als ik de pricewatch zo zie maak ik me eerder zorgen om de prijs van die Socket F bordjes...

De topicgenerator is kapot. Doneer nu 5 euro per maand en geef de HK een kans op overleven!

-= HD4870 X2 =-

quote:
grizzlybeer schreef op maandag 26 februari 2007 @ 12:34:
[...]

In het bovenstaande plaatje van Eas (en op de FP) staat dat de Barcelona HT 1.0 gebruikt. Vandaar mijn vraag.

En ik wist ook niet dan AM2+ al HT 3.0 heeft. Ik dacht dat dit HT 2.0 was.

Edit: hier wordt al over gediscussieerd op de FP:

HT3 wordt in eerste instantie alleen voor Socket AM2+ gebruikt, de Socket F+ multiprocessor Opterons (2xxx en 8xxx) krijgen het pas in 2008.
Ik dacht dat S754 HT1.0 had. De S939 hadden de 1000 MHz HT2.0 en de nieuwe AM2+ en hoger krijgen de HT3.0. Die nieuwste Ht2.0 boren kunnen ook veel meer dan 1000. Volgens mij was de max 1400-1500 volgens de standaard. Maar dat weet ik niet zeker.

De socket F borden zullen wel een nieuwe chipset moeten hebben die Ht3.0 ondersteunt.

Reg. datum: 04 april 2000

754, 939, AM2 = HT 1.0 800 / 1000Mhz
AM2+ = HT 3.0 variabele snelheid

-= HD4870 X2 =-

quote:
The Source schreef op maandag 26 februari 2007 @ 21:01:
754, 939, AM2 = HT 1.0 800 / 1000Mhz
AM2+ = HT 3.0 variabele snelheid
Uhmm waar is die Ht2.0 dan gebleven. Blijkbaar hebben ze die gewoon overgeslagen. Owh well. Ik ben benieuwd wanneer we de nieuwe core in actie kunnen zien. Consumenten chips zullen dan wel in het einde van Q3 dit jaar komen. Wel jammer wil er liever nu een hebben :P

Reg. datum: 04 april 2000

http://www.hypertransport.org/tech/index.cfm

http://www.hexus.tv/show.php?show=45
blah blah blah

The Source wijzigde dit bericht 26-02-2007 22:27 (38%)

-= HD4870 X2 =-

quote:
Uhmm heel duidelijk dat HT3.0 veel sneller is en ook nog flexibeler. Een heel groot voordeel dus. Ben benieuw hoeveel stroom je kunt besparen op deze manier. En hot plug is heel interessant voor servers.

I'm British you muppet.

quote:
:') Een filmpje over de nieuwste techniek van AMD met een Core 2 Extreme propaganda filmpje er voor :').

-= HD4870 X2 =-

quote:
leonpwner1 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 22:30:
[...]

:') Een filmpje over de nieuwste techniek van AMD met een Core 2 Extreme propaganda filmpje er voor :').
Tja standaard hexus reclame :) Mja niet veel nieuws. In ieder geval geen DDR3 voor de huidige core. Het zelfde als met DDR1 > DDR2. Dus 2008. Verder mochten ze natuurlijk niets vertellen alleen dat het stroomverbruik dus niet meer zal zijn als een Athlon FX of Opteron SE ( 120 ) watt max.

Ik kan niet wachten om echte performance benshmarks te zien. Maar daar moeten we denk ik nog even op wachten. :'(

Reg. datum: 02 januari 2001

Struikelde net over een interessante post weer op Ace's:

Barcelona duikt op in BOINCstats?

When looking at the stats you'll find an interesting match at the first 2 places:

1      AMD Athlon(tm)/Opteron(tm) CPU-model unknown     2       1,428.95
2      Intel(R) Xeon(R) CPU X5350 @ 2.66GHz                  2       1,128.46

(place, name, # of CPUs, avrg. credit per CPU)

EaS wijzigde dit bericht 28-02-2007 09:59 (3%)

-= HD4870 X2 =-

Wow dat zijn hoge gemiddelden. Een stuk hoger dan die 5300. Ik vraag me af op welke clockspeeds die Barcelona loopt. Als het de 2300 is ipv de 2600 kun je denk ik aardig blij gaan worden :P Ik wordt nu al happy als ik dit zie alleen al omdat de Barcelona nu dichterbij komt. Kan niet wachten op me upgrade :D En mensen laten zien dat die C2D echt niet zo goed en perfect is als vele nu denken doordat intel eindelijk na 3 jaar weer eens een overwinning heeft behaald.

Waar heb jij die info vandaan ? Al gevonden

Als ik bij de Top bij rozetta kijk zie ik dit:

1: 3,170.99 GenuineIntel Genuine Intel(R) CPU @ 3.00GHz [x86 Family 6 Model 15 Stepping 7] [fpu tsc pae nx sse sse2 sse3 mmx]

2: 2,552.68 GenuineIntel Intel(R) Xeon(R) CPU X5355 @ 2.66GHz [x86 Family 6 Model 15 Stepping 7] [fpu tsc pae nx sse sse2 sse3 mmx]

13: 1,537.40 AuthenticAMDAMD Engineering Sample

18: 1,419.91 AuthenticAMD Dual-Core AMD Opteron(tm) Processor 2216 HE

En BTW cpu oc kun je niet terug zien in die stats. Mijn cpu loopt 2800 maar hij zegt nog steeds 2000 :) En je weet natuurlijk ook niet of zo'n machine 24/7 loopt je kunt wel zien hoeveel tijd de boinc client krijgt als de pc aan staat.

Astennu wijzigde dit bericht 28-02-2007 13:45 (46%)

-= HD4870 X2 =-

Dit gaat niet helemaal over de AMD cpu's maar voor de setup werd wel een Barcelona based Opteron gebruikt. En die setup haalde meer dan 1 terraflop:
quote:
SAN FRANCISCO--(BUSINESS WIRE)--AMD (NYSE: AMD - News) today showcased a single-system, Accelerated Computing platform that breaks the teraflop computing barrier. Organizations are ultimately expected to be able to apply this technology to a wide range of scientific, medical, business and consumer computing applications. At a press event in San Francisco, AMD demonstrated a "Teraflop in a Box" system running a standard version of Microsoft® Windows® XP Professional that harnessed the power of AMD Opteron(TM) dual-core processor technology and two next-generation AMD R600 Stream Processors capable of performing more than 1 trillion floating-point calculations per second using a general "multiply-add" (MADD) calculation. This achievement represents a ten-fold performance increase over today's high-performance server platforms, which deliver approximately 100 billion calculations per second.

"The technology AMD demonstrated today is just one example of how the 'New' AMD is changing the game for our industry," said Dave Orton, executive vice president of visual media business at AMD. "Today, teraflop computing capability is largely reserved for the supercomputing space. But now that 'Teraflop-in-a-Box' is a reality, AMD can deliver an order of magnitude increase in performance."

Today also marks an important milestone on the road to Accelerated Computing, AMD's vision for specialized "co-processors" interoperating with x86 microprocessors to provide efficient and flexible acceleration for specific applications. Platforms based on the same technology found in the "Teraflop-in-a-Box" demonstration should benefit a wide range of scientific and commercial applications, including energy, financial, environmental, medical, scientific, defense and security organizations around the world by equipping them with the intensive computing power they require to conduct research and deliver solutions significantly faster than previously possible.

What is a Teraflop?

In the supercomputing field, "flops" is an acronym meaning FLoating point Operations Per Second, a measure of a computer's ability to perform floating point calculations. A teraflop is one trillion floating point operations per second. Stream processing technology helps raise the bar in this regard by leveraging sophisticated, massively parallel processors, generally used for 3D graphics applications, to solve real-world problems.

-= HD4870 X2 =-

quote:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik wist een deel van deze dingen al maar hij is nog beter dan ik dacht. Deze gaat de huidige C2D makkelijk killen. Die 40% waar AMD het over had lijkt mij echt wel haalbaar. Nu maar hopen dat ze het een beetje bij blijven houden. Anandtech zegt dat ook al. Intel doet dat al een tijdje elk jaar een nieuwe ref van de Pentium M. En daar uit werd ook de C2D geboren. AMD moet ook elk jaar een revisie doen alla Venice. Want intel heeft ook wel leuke dingen geplanned staan voor volgend jaar denkend aan CSI en the return of Hyper Threading.

Jammer dat de voltages voor alle cores het zelfde moeten zijn. Mja dat was ook misschien iets te veel om in een keer te regelen. Ik heb in ieder geval veel vertrouwen in deze cpu. En kan niet wachten op de benchmarks en natuurlijk om er zelf een te hebben. Dit is gewoon een Supreme versie van de K8. Alle zwakheden zijn aangepast en verbeterd dit gaat echt een knaller worden.

Nu alleen afwachten of de clockspeed ook hoger wil. Maar volgens mij hebben ze lengte van de pipelines niet echt aangepast dus de max zal dan wel bij 3200-3400 MHz liggen als we kijken naar de huidige K8 op 0.09u. En dan ga ik er van uit dat ze door 65 nm er toch nog 200-400 MHz extra uit kunnen halen.

Astennu wijzigde dit bericht 01-03-2007 16:17 (11%)

I'm British you muppet.

quote:
Astennu schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 16:16:
[...]
Deze gaat de huidige C2D makkelijk killen. Die 40% waar AMD het over had lijkt mij echt wel haalbaar. Nu maar hopen dat ze het een beetje bij blijven houden.
Er werd bedoeld 40% sneller dan een Xeon 5300, niet dan de Core 2 ;). Bovendien is het een verhaaltje over appels en peren, want je kunt eigenlijk geen quadcore vergelijken met een dual-core.
quote:
dit gaat echt een knaller worden.
Heb je al benchmarks van een betrouwbare bron dan ;). Ik zou maar niet te vroeg juigen :)

Reg. datum: 15 februari 2005

Als je die 40% qua theorie gaat toepassen wordt SuperPI 1M pas echt leuk. :P

De topicgenerator is kapot. Doneer nu 5 euro per maand en geef de HK een kans op overleven!

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: