Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Help!!!! schreef op zondag 11 februari 2007 @ 12:34:
[...]

Ergens gedurende de afgelopen weken nog meldde TI dat 45nm uitgesteld was van 2007Q4 naar 2008Q1 :? En nu ineens een half jaar eerder ? we zullen zien. :)
Geen half jaar eerder, min 3 maanden eerder. Q4 start en H1 einde liggen maar 3 maanden uit elkaar. En Einde Q4 en begin Q1 2008 ligt maar een dat uit elkaar... dus mogelijk. Lijkt welk of Intel bang is van AMD Quadcore, want ik hoorde ook al de de FSB ineens ongeplanned omhoog gegooid gaat worden.

Afternaft

quote:
The Source schreef op zondag 11 februari 2007 @ 13:34:
[...]

Geen half jaar eerder, min 3 maanden eerder. Q4 start en H1 einde liggen maar 3 maanden uit elkaar. En Einde Q4 en begin Q1 2008 ligt maar een dat uit elkaar... dus mogelijk. Lijkt welk of Intel bang is van AMD Quadcore, want ik hoorde ook al de de FSB ineens ongeplanned omhoog gegooid gaat worden.
Heet dat niet gewoon ''het zekere voor het onzekere nemen''?

Ik denk dat Intel best onder de indruk is van de Quadcore van AMD, maar er zit nog wel het een en ander aan rek in de Core2Duo. Ik ben echter vooral benieuwd naar hoe het gaat zitten met het stroomverbruik, en zoals hierboven gezegd: ''het uitschakelen van onnodige cores'' :)

Strijd tegen ziektes, sluit je nu aan bij Team MAD!

code == kunst

Ik geloof er niets van, weet je. De 65nm processoren zijn nog maar "net" uit. Ik denk dat ze eerst de snelheid van de core 2 duo gaan verhogen, en daarna pas na 45nm, ook als ze het nu al kunnen. Dat heet slim verkopen. Eerst het langzame verkopen, ook als het sneller kan, daarna sneller en daarna verder gaan op het volgende productiemethode. Hiermee valt volgens mij veel meer winst te behalen dan heel snel overgaan op een andere productiemethode.

(half) dyslectisch + semi-n00b

Wij kunnen enkel gokken naar de performance.
Maar bij Intel zijn er zeker engineeers die aan de hand van de verbeteringen die openbaar zijn en de die foto's een erg goede inschatting kunnen maken van de IPC van de Quad core AMD.

quote:
achtbaanfreak schreef op zondag 11 februari 2007 @ 15:35:
Ik geloof er niets van, weet je. De 65nm processoren zijn nog maar "net" uit. Ik denk dat ze eerst de snelheid van de core 2 duo gaan verhogen, en daarna pas na 45nm, ook als ze het nu al kunnen. Dat heet slim verkopen. Eerst het langzame verkopen, ook als het sneller kan, daarna sneller en daarna verder gaan op het volgende productiemethode. Hiermee valt volgens mij veel meer winst te behalen dan heel snel overgaan op een andere productiemethode.
Of je moet zo snel doorschakelen naar 45nm en dan 32nm (toch?) dat je de concurrentie uitschakelt en dan monopoly hebt. Maar dat lukt ze toch niet.

De topicgenerator is kapot. Doneer nu 5 euro per maand en geef de HK een kans op overleven!

code == kunst

quote:
Saturnus schreef op zondag 11 februari 2007 @ 16:03:
[...]

Of je moet zo snel doorschakelen naar 45nm en dan 32nm (toch?) dat je de concurrentie uitschakelt en dan monopoly hebt. Maar dat lukt ze toch niet.
Ja, en het kost enorm veel om al je fabs 2x in 2-3 jaar om te bouwen. En het ontwikkelen van nieuwe core's gaat ook niet zo snel + kost ook veel. Dus dat is niet haalbaar nee.

quote:
achtbaanfreak schreef op zondag 11 februari 2007 @ 16:18:
[...]

Ja, en het kost enorm veel om al je fabs 2x in 2-3 jaar om te bouwen. En het ontwikkelen van nieuwe core's gaat ook niet zo snel + kost ook veel. Dus dat is niet haalbaar nee.
Het is toch niet goedkoper om het later te doen als het nu al kan?

quote:
The Source schreef op zondag 11 februari 2007 @ 15:36:
Wij kunnen enkel gokken naar de performance.
Maar bij Intel zijn er zeker engineeers die aan de hand van de verbeteringen die openbaar zijn en de die foto's een erg goede inschatting kunnen maken van de IPC van de Quad core AMD.
Dat denk ik ook. Maar als intel zo snel hun huidige cpu's gaat opwaarderen krijgt AMD het nog steeds erg lastig. Hopelijk is de K8L super sterk. Ik weet ook niet hoe lang het duurt voordat er een upgrade van de K8L ( K10 ) gaat komen. Ik neem aan dat die het ook weer een jaartje of 3 moet volhouden ?

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

code == kunst

quote:
Olaf van der Spek schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:02:
[...]

Het is toch niet goedkoper om het later te doen als het nu al kan?
Opzich wel, maar het kost miljarden, dus daar hebben ze denk ik het geldniet voor. En ik denk dat, omdat er steeds meer producten met microchips komen, de prijzen van die apperatuur die chips kunnen maken alleen maar zullen dalen.

quote:
achtbaanfreak schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:29:
Opzich wel, maar het kost miljarden, dus daar hebben ze denk ik het geldniet voor.
Ik dacht dat Intel geld genoeg had om flink te investeren.
quote:
En ik denk dat, omdat er steeds meer producten met microchips komen, de prijzen van die apperatuur die chips kunnen maken alleen maar zullen dalen.
Meer vraag -> hogere prijzen. Chipproductie is allang een massamarkt dus om die reden zal het niet echt goedkoper worden.

Olaf van der Spek wijzigde dit bericht 11-02-2007 17:56 (9%)

net omdat het een massamarkt is en het om volume gaat scheelt elke paar cent die ze kunnen besparen in het productieproces per stuk ze miljoenen zo niet meer. Intel heeft genoeg geld om te investeren, dat is het probleem niet, of de aandeelhouders er blij mee zijn... enkel als het onder de streep iets oplevert.

code == kunst

quote:
Olaf van der Spek schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:56:
[...]

Meer vraag -> hogere prijzen. Chipproductie is allang een massamarkt dus om die reden zal het niet echt goedkoper worden.
meer vraag = hogere prijzen, maar ik bedoelde dat de technieken steeds verder ontwikkelen, dus dat het steeds goedkoper zal worden om dat soort machines te bouwen.
quote:
The Source schreef op zondag 11 februari 2007 @ 18:25:
net omdat het een massamarkt is en het om volume gaat scheelt elke paar cent die ze kunnen besparen in het productieproces per stuk ze miljoenen zo niet meer. Intel heeft genoeg geld om te investeren, dat is het probleem niet, of de aandeelhouders er blij mee zijn... enkel als het onder de streep iets oplevert.
deze reactie had ik ook al verwacht. Elke chip die ze per wafer meer kunnen produceren levert ze veel op. Ben ik het mee eens. Maar als ze in 2 jaar 2x van productie proces wisselen, kost dat toch erg veel per keer wisselen. Dus als ik intel was, en weet dat AMD pas half 2008 met 45nm kom, zal ik gewoon op 65nm doorgaan, daar veel winst op maken, en dan zorgen dat je in Q4 2007 naar volle productie van 45nm kan gaan. Die fabriek die al op 45nm draait kunnen ze gewoon gebruiken om vooraden op te bouwen ofzo, weet ik veel :P

-=5600+ X2 / HD4870 =-

Nou als ik nu kijk hou agresief Intel op verschillende fronten ( GPU/45 Nm cpu's) maximaal de aanval in zet op AMD. krijg ik het idee dat ze AMD weer uit de markt willen drukken. Daarnaast vrees ik ook voor de toekomst van Nvidia nu ook Intel met zoveel zwaar geschut op de gpu markt in zet. Als Nvidia niet ook met een CPU komt of zich op een andere markt gaat richten kon het wel eens snel gebeurt zijn met onze groene vrienden. :X
quote:
achtbaanfreak schreef op zondag 11 februari 2007 @ 20:28:
meer vraag = hogere prijzen, maar ik bedoelde dat de technieken steeds verder ontwikkelen, dus dat het steeds goedkoper zal worden om dat soort machines te bouwen.
Volgens mij wordt chipproductie door de steeds verdere miniaturisatie alleen maar complexer en dus duurder.
quote:
deze reactie had ik ook al verwacht. Elke chip die ze per wafer meer kunnen produceren levert ze veel op. Ben ik het mee eens. Maar als ze in 2 jaar 2x van productie proces wisselen, kost dat toch erg veel per keer wisselen. Dus als ik intel was, en weet dat AMD pas half 2008 met 45nm kom, zal ik gewoon op 65nm doorgaan, daar veel winst op maken, en dan zorgen dat je in Q4 2007 naar volle productie van 45nm kan gaan. Die fabriek die al op 45nm draait kunnen ze gewoon gebruiken om vooraden op te bouwen ofzo, weet ik veel :P
Er is geen reden dan om die 45 nm chips ook niet gewoon te verkopen.

code == kunst

quote:
Hekking schreef op zondag 11 februari 2007 @ 20:59:
Nou als ik nu kijk hou agresief Intel op verschillende fronten ( GPU/45 Nm cpu's) maximaal de aanval in zet op AMD. krijg ik het idee dat ze AMD weer uit de markt willen drukken. Daarnaast vrees ik ook voor de toekomst van Nvidia nu ook Intel met zoveel zwaar geschut op de gpu markt in zet. Als Nvidia niet ook met een CPU komt of zich op een andere markt gaat richten kon het wel eens snel gebeurt zijn met onze groene vrienden. :X
Ik denk dat dat wel mee valt, je kan wel leuk een GPU gaan bouwen, maar zolang je nog weinig evaring hebt, kom je waarschijnlijk de eerste keer nog niet zo ver.

Verder heeft AMD nu ook GPU's en komt Nvidia waarschijnlijk met een CPU, deze komt ongeveer op het moment dat intel met zijn GPU komt, als intel met een GPU komt, en Nvidia met een CPU.

Ik zie het niet zo somber in, ik denk eerder dat er 3 grote spelern op de CPU en GPU markt komen, dan dat alleen intel een monopoly in de gpu en cpu markt krijgt.

quote:
achtbaanfreak schreef op zondag 11 februari 2007 @ 21:11:
[...]

Ik denk dat dat wel mee valt, je kan wel leuk een GPU gaan bouwen, maar zolang je nog weinig evaring hebt, kom je waarschijnlijk de eerste keer nog niet zo ver.

Verder heeft AMD nu ook GPU's en komt Nvidia waarschijnlijk met een CPU, deze komt ongeveer op het moment dat intel met zijn GPU komt, als intel met een GPU komt, en Nvidia met een CPU.

Ik zie het niet zo somber in, ik denk eerder dat er 3 grote spelern op de CPU en GPU markt komen, dan dat alleen intel een monopoly in de gpu en cpu markt krijgt.
Nou intel zal er vast wel wat Ontwerpers van nVidia en ATi tussen hebben zitten. Maar zo'n GPU bouw je niet zo maar. Daar doe je jaren over. En drivers zijn heel erg belangrijk. Intel moet voor zowel XP als Vista nog drivers maken.

Ik denk ook dat nVidia wel met een CPU zou kunnen komen. Misschien moeten ze daar voor wel Via overnemen. Maar ze maken denk ik een redelijke kans. Ik denk wel dat het moeilijker is een CPU te maken dan een GPU. Vooral een die mee kan doen in de High end. Maar als nVidia bv een hele goedkope zuinige cpu kan maken die hetzelfde presteert als een Low end AMD / Intel cpu maken ze toch een kans om markt aandeel te winnen. Veel mensen hebben geen hele snelle pc nodig. Als ze maar kunnen internetten en office kunnen gebruiken.

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

quote:
Nou intel zal er vast wel wat Ontwerpers van nVidia en ATi tussen hebben zitten.
Dat weet ik nog niet zo zeker, als het waar is dat Intel een x86 architectuur wil gaan gebruiken heb je een compleet ander product.

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

quote:
Hacku schreef op maandag 12 februari 2007 @ 09:10:
[...]

Dat weet ik nog niet zo zeker, als het waar is dat Intel een x86 architectuur wil gaan gebruiken heb je een compleet ander product.
Dat is waar. Maar je hoort in ieder geval wel vaker dat er mensen van ATi naar nVidia gaan en andersom. Evenals van Intel naar AMD of van IBM / Sun.

AMD heeft weer prijsdalingen doorgevoerd.

Hacku wijzigde dit bericht 12-02-2007 11:56 (4%)

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Een leuk stukje over de powermanagement van de nieuwe K10 core. Het meeste wisten we eigenlijk al. Maar het schijnt dat de memory controller dus ook op full speed kan blijven draaien terwijl de core langzamer loopt. Dus dat zou betekenen dat het niet meet uit maakt op welke speed je cpu loopt omdat je memory dan nog steeds max snelheid loopt. Dit probleem was er nu wel bij de 5000+ cpu's daar liep het geheugen 776 mhz ipv 800. Verder kunnen er ook delen van de core uitgeschakeld worden als ze niet nodig zijn. Dus het idle verbruik van deze cpu's zal wel heel laag zijn.
quote:
AMD's elaborate and lengthy four-core processor striptease continues this week with some geeky revelations around power saving technology. At the ISSCC (International Solid State Circuits Conference) in San Francisco, AMD will talk up "Enhanced PowerNow!" – the latest iteration of its power tweaking technology due to appear in the four-core "Barcelona" version of the Opteron chip.

While the PowerNow! tools in today's Opteron still warrant an !, according to AMD, the Enhanced tools are altogether more fantastic. Most notably, the technology makes it possible to control the frequency and power of each core individually.

"What we have today with the dual-core Opteron and PowerNow! is nice," Brent Kerby, AMD's Opteron product manager told us. "We show up to a 75 per cent power savings at idle.

"The limitation is we can only lower the performance state to the highest utilized core setting no matter what's happening with the other one. With the Enhanced PowerNow!, you can tweak each core to deal with the demands of a software workload."

In addition, AMD has made it possible to run the memory controller at full speed while powering down the CPU cores. This lets the overall chip keep memory performance high while lowering the energy consumption of the cores. AMD claims that Intel will struggle to match such technology due to its multi-chip-module packaging used to produce four-core Xeons.

Customers in the high performance computing market who run their systems all out, all the time will only be mildly impressed by the Enhanced PowerNow! technology. But business customers running their server at well below 60 per cent utilization should see some dramatic reductions in energy costs.

AMD has proved reluctant to provide exact savings figures around the new technology, leaving us with little more than a promise that it trumps what Xeon has to offer. The chipmaker, however, has been more upfront around Barcelona's overall projected performance, claiming the chip will beat comparable Xeon's by 40 per cent on a wide set of benchmarks when it ships later this year.

Back to the power management, AMD will also use ISSCC to discuss a revamped memory controller that can turn off Read or Write logic when it's not needed. "If you're doing a lot of Writing, then the chip can shutdown the Read logic and vice versa," Kerby said.

AMD has also embraced fine and course clock gating with Barcelona. With the coarse gating, AMD can shut down larger chunks of transistors, while the fine grained gating shuts down a smaller number of transistors. Both techniques provide significant power savings, according to AMD.

We can't wait to see how many more Barcelona details AMD can squeeze out in the coming months. With overall performance, socket-compatibility, packaging and power savings behind it, AMD will likely turn next to cheering Opteron's role in powering Second Life sex shops. ®

quote:
Mooi lijstje. Dit is wel heel interessant voor mensen die een goedkope pc willen die toch snel is.

Mr Majestic

quote:
Astennu schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:03:
Een leuk stukje over de powermanagement van de nieuwe K10 core. Het meeste wisten we eigenlijk al. Maar het schijnt dat de memory controller dus ook op full speed kan blijven draaien terwijl de core langzamer loopt. Dus dat zou betekenen dat het niet meet uit maakt op welke speed je cpu loopt omdat je memory dan nog steeds max snelheid loopt. Dit probleem was er nu wel bij de 5000+ cpu's daar liep het geheugen 776 mhz ipv 800. Verder kunnen er ook delen van de core uitgeschakeld worden als ze niet nodig zijn. Dus het idle verbruik van deze cpu's zal wel heel laag zijn.

[...]
Idd leuk stukje :9

Volgensmij wordt de Barcelona echt een topper qua innovaties. Die energysaving vind ik erg belangrijk.
Intel zal naar verwachting pas met dergelijke innovaties kunnen komen met hun Nehalem core ergens eind 2008/2009 ??
Wel heeft Intel momenteel cores die zeer hoog kunnen klokken en binnenkort hebben ze het 45nm proces dus het zal spannend zijn wie de beste raw performance kan leveren.

Voor mijn nieuwe PC is Barcelona echter voorlopig de no1 kandidaat.
quote:
Help!!!! schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:19:
[...]

Idd leuk stukje :9

Volgensmij wordt de Barcelona echt een topper qua innovaties. Die energysaving vind ik erg belangrijk.
Intel zal naar verwachting pas met dergelijke innovaties kunnen komen met hun Nehalem core ergens eind 2008/2009 ??
Wel heeft Intel momenteel cores die zeer hoog kunnen klokken en binnenkort hebben ze het 45nm proces dus het zal spannend zijn wie de beste raw performance kan leveren.

Voor mijn nieuwe PC is Barcelona echter voorlopig de no1 kandidaat.
Nja in dit artikel werd dus gezegt dat intel zijn Core technologie niet modulair genoeg is om dit soort powermanagement features te ondersteunen. AMD heeft letterlijk alles los gekoppeld en los aanstuur baar gemaakt zodat je je powermanagement optimaal kan instellen. Voorheen ging je memory controller ook langzamer lopen als de cores langzamer gingen en beide cores gingen dan traag niet een. Nu kan je bij singel core applicaties dus een core op full speed hebben en de overige op de laagste stand voor het OS. Dit lijkt me ook ideaal voor notebooks. Dus ik ga meteen een laptopje met zo'n cpu halen als die uitkomen. Echter denk ik dat dit lang gaat duren. Bij AMD komen de notebook cpu's heel vaak later uit. Bij Intel zijn ze daar veel sneller mee. Maar ik denk dat de K10 een knaller gaat worden in performance per watt. En intel kan denk ik volgend jaar een goede concurrent neerzetten. Echter zal AMD dan ook wel aan een revisie van de K10 werken denkend aan Winchester > Venice ?

Mr Majestic

quote:
Astennu schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:28:
[...]

Bij AMD komen de notebook cpu's heel vaak later uit. Bij Intel zijn ze daar veel sneller mee.
Intel heeft dacht ik nog geen (dualcore) notebook cpu's met 64bits in het assortiment dus zo snel zijn ze nou ook weer niet altijd..
quote:
Maar ik denk dat de K10 een knaller gaat worden in performance per watt. En intel kan denk ik volgend jaar een goede concurrent neerzetten.
Vanuit technisch oogpunt (native quadcore / powersaving) zal de K10 tot 2009 het meest geavanceerd zijn imo.
Intel zal best een goede concurrent neer kunnen zetten maar hun ontwerp zal niet meer dan een doorontwikkeling van de huidige dual/quadcore ontwerpen zijn gecombineerd met het voordeel van 45nm. . Hun "K10" zou als het goed is Nehalem moeten zijn en dat duurt nog wel even. Denk niet dat je die voor 2009 op de markt ziet. Wel schat ik, gezien de geruchten over alle veranderingen die Nehalem met zich meebrengt, dat dat een echte klapper gaat worden. Hoop dat AMD kan counteren tzt.
Voor AMD is het topprioriteit om hun achterstand qua procestechnologie in te lopen en hun produktiecapaciteit uit te breiden.
quote:
Echter zal AMD dan ook wel aan een revisie van de K10 werken denkend aan Winchester > Venice ?
Vast wel.

In dit artikel beweert Theinq overingens dat de voltages per core niet apart geregeld kunnen worden..... :?
http://uk.theinquirer.net/?article=37574
quote:
AMD talks up Barcelona power

More advanced than a speeding K8

By Charlie Demerjian: zondag 11 februari 2007, 20:25

AMD IS OPENING its kimono on a few more of Barcelona's features, and at the ISSCC chip confab it is talking power savings.
Barcelona has a lot new to offer on this front.

The first thing that Barcelona adds is a very much more flexible clocking scheme for the cores. There are PLLs for each core now, so they can be clocked independently. With the older K8 chips, all cores had to go up or down together regardless of load.

With Barcelona/K10, each core can change speed as needed potentially saving a lot of power. The only problem is that they can not vary voltage independently on each core so more power is consumed than necessary. Put this down for a future to do list. The voltage is set by the most loaded core, so it can ramp down quite a bit on really light loads.

More interesting is the memory controller power savings. New to K10 is the ability to manage DDR channel power. If K10 sees that memory is using only writes, it can shut down read channels. If it is only reading, it can shut down write channels. This again saves a chunk of wattage.

On a more micro scale, AMD has stepped aboard the fine clock gating train. Coarse grained gating is shutting down large blocks of transistors to save power, and fine grained is shutting down much smaller numbers of transistors. K10 gets, according to AMD, 'really aggressive' on the fine grained clock gating, and improves coarse grained a bit too. It all adds up to more saved watts.

The last part is new Powernow modes - most importantly the ability to not use drivers. Current K8 chips all need a driver to use anything but the bare minimum of Powernow modes. K10 catches them up to the Intel cores in being able to operate independently of the OS, it just works.

The three things that AMD is doing to save power are all additive, so the net power gains should be fairly large. If you look at the projected power numbers for the chip, it looks like it hit the mark. µ

Help!!!! wijzigde dit bericht 12-02-2007 14:12 (49%)

code == kunst

quote:
Help!!!! schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:46:
[...]
Intel heeft dacht ik nog geen (dualcore) notebook cpu's met 64bits in het assortiment dus zo snel zijn ze nou ook weer niet altijd..
merom? -> laptop varian van de core 2 duo. Volgens mij kan die best 64bit aan, mss ook 128?

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws