quote:
Ik haalde de Auzen X-Plosion 7.1 DTS Connect en de Auzen X-Meridian 7.1 door elkaar heen bij mijn zoektocht naar de prijzen. Het goedkoopste waar ik de X-Meridian in het buitenland kan vinden is iets van € 180,- . Excuses voor de valse hoop.

quote:
Verder tevreden over de kaart? Kwaliteit? Mogelijkheden? Gebruik je optisch en DTS encoding naar een AV-Receiver?
Ik ben een PC aan het bouwen en heb nog niet alles binnen. Eigenlijk was die geluidskaart het eerste wat binnenkwam en mijn vingers begonnen al te jeuken dankzij mijn vorige ervaringen met de nForce2 chipset en Dolby Digital Live. Hierom heb ik hem eigenlijk maar een halfuurtje getest.
Voor de test had ik hem aangesloten op een
Creative DDTS-100. Daaraan is weer een
Logitech X-530 5.1 set mee verbonden. Deze set ga ik eerdaags terugsturen naar Logitech voor een refund, omdat ik last heb van de beruchte 'ploppen' wanneer het licht in mijn kamer aan/uit gaat. Het is eigenlijk maar heel zacht, maar mijn plan is om met de refund de
Logitech X-540 aan te schaffen.
Voor mijn gevoel (ik ben geen extreme audiofiel, maar kan vertellen hoe het voor mij klonk) klonk het geluid met Dolby Digital Live hetzelfde als met de geluidskaart van een nForce2 met Soundstorm (wat best wel goed klinkt). Met DTS Interactive klonk het geluid wat 'zuiverder'. Ik heb hem alleen met wat muziek getest, niet met spellen. Wat opvalt is dat zodra je geen geluidsstream aan hebt staan, er geen encodering plaatsvind (je versterker zal 'PCM' aangeven). Pas al start je iets op op je computer dat geluid produceert (spel, film, muziek, etc.) begint hij meteen te encoderen. Als je een film of muziek op pauze zet, blijft hij gewoon door encoderen. Pas al sluit je de media afspeler af, stopt hij met encoderen (als er geen andere geluidsstream bezig is). Je hebt dus geen last van oudere decoders/versterkers, welke soms een halve seconde nodig hebben om over te schakelen van PCM naar Dolby Digital of DTS.
Al wil jij alleen maar een geluidskaart om digitaal 5.1 uit te spugen naar je versterker, dan kan je gerust de X-Meridian links laten liggen en voor de goedkopere Club3D/Bluegears variant gaan, als je interesse hebt in DTS encodering. Al boeit dat jou niet, of je decoder/versterker ondersteund alleen Dolby Digital, dan kan je ook gaan voor een iets goedkopere kaart gaan. De
Club 3D Theatron DD ondersteund, zoals je uit de naam kan afleiden, alleen Dolby Digital Live (omdat hij op de oudere CMI8768+ is gebaseerd) en kost iets meer dan 40 euro (20 euro minder dan de Theatron DTS). Op dit moment zijn de andere kaarten (Auzentech en Bluegears) slecht/niet te verkrijgen in Nederland zonder te importeren.
Het grootste gemis bij de Club 3D Theatron DTS en de Bluegears b-Enspirer is dat er geen ondersteuning is voor extra in- en uitgangen. Er is zelfs geen mogelijkheid voor een joystick/MIDI-poort, terwijl de CMI8788 MPU-401 ondersteund. Al bouw je een computer met deze geluidskaart in het ontwerp en je hebt behoefte aan het gebruik van de extra koptelefoonuitgang en microfoon-ingang op je kast, moet je er rekening meehouden dat dit via het moederbord zal moeten gebeuren (of via een andere geluidskaart...). Controleer of het moederbord ook daadwerkelijk de interne geluidskaart tegelijk kan gebruiken met een PCI geluidskaart. Een aantal kunnen dit namelijk niet. Meestal kan je het zien doordat je in de BIOS bij de geluidskaart de opties 'Disable', 'Auto' en 'Enable' hebt.
Ik heb alleen geen ervaring met de DAC's of de ADC's. Ik heb wel een
review gelezen welke claimt (bij de Bluegears kaart, de Club3D kaart bevat dezelfde DAC's en ADC's) dat deze van goede kwaliteit zijn.
quote:
Verder zeer nuttige post! Bedankt

Graag gedaan.
[edit]
Voor de ware tweakers,
hier kan je de datasheets vinden van de chips van C-Media.
The Zep Man wijzigde dit bericht 28-01-2007 19:23 (11%)