Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame energie

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Nieuw Topic
domestic archelogist
Reg. datum: 17 november 2001

quote:
TD-er schreef op zondag 04 februari 2007 @ 22:46:
[...]

Let er wel op dat die adapters vaak ook zorgen voor een galvanische scheiding met het net. Kortom kijk uit met voeden vanuit de PC als je die apparaten ook op de PC aan moet sluiten.
Een galvanische scheiding had ik nog niet ingepland. Wel wat extra aandacht voor de onderlinge polariteiten. Zodra je apparaten apart galvanisch moet scheiden zal er waarschijnlijk weinig winst zijn.
quote:
MisTraller schreef op zondag 04 februari 2007 @ 23:12:
[...]
@ TDer
Let je wel op dat je die 12 volt niet te zwaar gaat belasten...volgens mij is de voeding vooral toegespitst op het leveren van 5 volt. Daarnaast zou je eigenlijk moeten weten hoeveel verliezen er optreden om bv 0,5 ampere extra te leveren aan een ander apparaat, alvorens je kan zeggen of het gunstiger is tov het eigen voedingsblokje.
Alles begon met het idee dat één goede voeding wellicht zuiniger zou zijn dan een stapel OEM/made in Taiwan adapters. Het tweede idee was dat een computervoeding efficiënter wordt bij een hogere belasting. (En een oude PC met een 12V uitgang voor de boxen.) Aangezien mijn P3 met één HD de voeding minimaal belast zag ik een match.
Ik ga eerst eens wat experimenteren met losse voedingen en vooral de resultaten meten.
Mocht het niets worden dan weten we dat ook weer en ga ik op zoek naar andere bezuinigingen. Lukt het wel dan kan ik wellicht toch weer een paar tientjes per jaar besparen.

zonne-energie voor iedereen

quote:
mvdklip schreef op zondag 04 februari 2007 @ 22:42:
Maarehm, in die quote lees ik dat deze box enkel voor de natte ruimte gebruikt wordt. Bij ons werkt de mechanische ventilatie in keuken, badkamer en slaapkamer. Hoe vind je uit wat voor ventilatiebox je nodig hebt?

Ik vond hier bijvoorbeeld wel wat nuttige informatie:

http://www.verwarmingswinkel.nl/centrale%20afzuiging.htm

Maar hoe weet ik nu of zo'n box geschikt is voor vervanging van m'n huidige unit?
Als je mech. vent. hebt zoals wij, zul je het dak op moeten. Onze ventilator is nl. alleen daar te bereiken. Ik heb van onze EPA adviseur gehoord dat er in ieder geval gelijkstroom ventilatoren voor diverse types te krijgen zijn (die stuk minder elektra verbruiken), maar daarover moet ik nog een keer in de clinch met mijn - niet meer zo erg duurzaam denkende - verhuurder... Zit ook te denken aan warmteterugwinning, maar dat is in een open keuken op een ventilatieschacht niet zo makkelijk als ik dacht. Moet nog verder oriënteren op dat vlak. En ach, zoveel stoken we nou ook weer niet, en ventileren doen we alleen als het echt nodig is (het ding staat grootste deel van de tijd in de basisstand). Nooit problemen mee gehad, ook al omdat grootste deel van het jaar de tuindeur urenlang/dag openstaat.

Vergeet ook niet, dat de veelvuldig gesignaleerde problemen van vochtproblemen in moderne, goed geïsoleerde woningen, vaak aan de mensen zelf te wijten zijn. Je wilt niet weten hoe vaak en hoe lang er gedouched wordt door de "moderne" mens. Dat is vragen om problemen in een gebrekkig geventileerde kleine badruimte die dus regelmatig en frequent vol waterdamp komt te staan. Wij douchen max. 3x in de week, indien mogelijk, vlak na elkaar. Tijd genoeg voor de badkamer om echt goed droog te worden tussen de doucheperiodes.

:/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
mvdklip schreef op zondag 04 februari 2007 @ 21:00:

- We hebben hier spoelbakken met een stop-knop en die wordt dan ook actief gebruikt.
Nog een tip van een echte vrek:

Voor de "grote boodschap" een WC-velletje op de bodem leggen (als je tenminste geen plonspot hebt... :X ). Dan "glijdt" de zaak makkelijker weg... :w

Toen wij hier kwamen wonen bleek intern in de stortbak (goedkope rotzooi trouwens, maar OK) een schuif op 12 liter te staan. Direct op 3 liter gezet, het minimum. Nooit problemen mee gehad.

Nog vrekkiger is natuurlijk ook mogelijk. We spoelen laatste jaren gewoon met emmer uit de regenton. Scheelt honderden liters kostbaar drinkwater per jaar.

Impact op drinkwaterverbruik:

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_MWC.htm#MWC *O*

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
Aikon schreef op zondag 04 februari 2007 @ 20:04:
Misschien een iets afwijkende vraag, maar past hier toch wel denk ik.

Ik ben op zoek naar zonnepanelen voor mijn reis in Australie. Deze zullen dan onze (4 man in totaal) apparaten moeten opladen (gsm, laptop, ipod, camera, (zak)lampen, losse batterijen etc.). We gaan op de ligfiets en hebben wel wat oppervlakte beschikbaar, zal anders eens nakijken hoeveel precies binnenkort.
Weet iemand misschien waar ik moet zoeken hiervoor (webshops?), of dat zoiets er uberhaupt betaalbaar is? Heb er wel wat gezocht, maar meestal het bekende euvel, te duur, te weinig vermogen of niet praktisch genoeg.

Ook zitten we met verschillende voltages, meeste apparaten hebben 12volt nodig gok ik, maar krijgen dat via een 230volt adapter natuurlijk.
Misschien kunnen jullie je laten sponsoren door NUON.

Die heeft immers het Helianthos project van Akzo overgenomen... Dunne laag PV op rol. Misschien kunnen jullie een rolletje meekrijgen met een omvormer en stekker er aan...

Unisolar is inderdaad een goed alternatief, is al tijdje op de markt. Komt nog veel meer aan.

Fiets ze!

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
zonnigtype schreef op maandag 05 februari 2007 @ 02:09:
Je wilt niet weten hoe vaak en hoe lang er gedouched wordt door de "moderne" mens.

.....

Wij douchen max. 3x in de week, indien mogelijk
De "moderne" mens sport nogal eens (autoverbruik vervangen door fiets lijkt me prijzenswaardig, dacht ik zo) en daardoor douche ik vrij vaak. Dat kost gas en water etc. maar dat is dan jammer. Natuurlijk wil ik het zo efficiënt mogelijk doen met een waterbesparende douchekop, en je weet dat bij mij de wens bestaat voor een WTW-systeem en een zonneboiler. Maar ik ga toch echt niet met een vies gevoel en stinkend rondlopen, dat is het niet het soort besparing waar ik naar op zoek ben. Daarvoor ben ik misschien te veel "moderne" mens (wat dat ook moge betekenen).

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Oh Canada !!!!

quote:
mvdklip schreef op zondag 04 februari 2007 @ 22:42:
Maarehm, in die quote lees ik dat deze box enkel voor de natte ruimte gebruikt wordt. Bij ons werkt de mechanische ventilatie in keuken, badkamer en slaapkamer. Hoe vind je uit wat voor ventilatiebox je nodig hebt?

Ik vond hier bijvoorbeeld wel wat nuttige informatie:

http://www.verwarmingswinkel.nl/centrale%20afzuiging.htm

Maar hoe weet ik nu of zo'n box geschikt is voor vervanging van m'n huidige unit?
Even kijken wat de luchtverplaatsing is van de ventibox die er nu hangt, en dan kijken of een nieuw model ook in die richting zit. Is een nieuwe echt zuiniger? Vervangen die handel :) Als je het niet zeker weet dan gewoon even met een installateur of producent van de ventibox bellen. Zelf zou ik er niet zo lang over hoeven denken: de box die bij ons hangt wordt ook voor grotere ventilatie systemen gebruik (volledige woningen).
Het plaatsen is ook zo simpel als het maar kan, dat kost echt geen uur, of je moet van dat spijkerharde beton hebben dat ik dus tegen kwam :(

Kijk op de site van Itho voor de specs van de box die wij nu hebben hangen , de CVE ECO-FAN 2E.

milker wijzigde dit bericht 05-02-2007 09:43 (5%)

Er zijn maar weinig problemen in Nederland die door een stijgende zeespiegel níet opgelost worden! ;-)

Reg. datum: 01 maart 2001

Als ik het goed begrijp zit er een gelijkstroommotor in die zuinige ventilatieboxen. De transformator om de 230V wisselspanning in gelijkstroom om te zetten, zit gewoon geintegreerd in de box neem ik aan?

Het dak zal ik niet ophoeven volgens mij. Ik weet precies waar die box zit en ik heb hem al eens helemaal uit elkaar gehad. Het is er een van "Stork", maar kon er weinig over vinden destijds. Toen heb ik hem maar lekker weer in elkaar gezet en leef nu maar met het feit dat ie het alleen op de hoogste stand doet. :P

Ik zal binnenkort nog eens naar zolder gaan en kijken wat het verbruik van dat ding is. Bedankt voor de tips in ieder geval!

Ik werk bij Spil Games! Jij ook?

Oh Canada !!!!

quote:
mvdklip schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 22:21:
Als ik het goed begrijp zit er een gelijkstroommotor in die zuinige ventilatieboxen. De transformator om de 230V wisselspanning in gelijkstroom om te zetten, zit gewoon geintegreerd in de box neem ik aan?
Idd, een gelijkstroom motortje. Het enige wat je feitelijk hoeft te doen is de oude box van de muur halen, 4 gaten boren voor de nieuwe, boel vastschroeven, slang aansluiten en dan de stekker er in. Zelf hebben we voor de variant met de standaard geaarde stekker gekozen omdat we met de vage stekker die op de oude zat niets konden. Succes!

Er zijn maar weinig problemen in Nederland die door een stijgende zeespiegel níet opgelost worden! ;-)

Species 5618
Reg. datum: 13 mei 2003

Let op dat de stekker van die Stork box niet standaard is. Op een of andere manier zit daarin de stand verweven die je elders in het huis aangeeft. Op mijn stork box zit een soort van telefoon stekker met vier pinnen. Met drie mogelijke standen gok ik dat er eentje de afvoerdraad is (blauw) en de andere drie zich gedragen als een soort hotelschakeling. Daar waar de stroom over binnenkomt, dat is de snelheid waarop gedraaid wordt.Er zit helaas geen uitstand op dus dan moet deze uit de muur.

There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 887W, 87W sluipverbruik(+MV) en 800W halogeen vervangen voor LEDs.

Reg. datum: 24 januari 2000

Ik heb 1x eerder zo'n systeem gezien en ik had het idee dat de draden op die schakelaar gewoon diverse aftakkingen van een trafo waren. Er stonden in elk geval geen lage spanningen op.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Reg. datum: 07 juli 2000

quote:
hamsteg schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 11:00:
Let op dat de stekker van die Stork box niet standaard is. Op een of andere manier zit daarin de stand verweven die je elders in het huis aangeeft. Op mijn stork box zit een soort van telefoon stekker met vier pinnen.
Dat is een perilex-stekker. Op google genoeg info over te vinden

Reg. datum: 13 februari 2001

quote:
zonnigtype schreef op maandag 05 februari 2007 @ 02:20:
[...]

Misschien kunnen jullie je laten sponsoren door NUON.

Die heeft immers het Helianthos project van Akzo overgenomen... Dunne laag PV op rol. Misschien kunnen jullie een rolletje meekrijgen met een omvormer en stekker er aan...

Unisolar is inderdaad een goed alternatief, is al tijdje op de markt. Komt nog veel meer aan.

Fiets ze!
Misschien idd eens contact opnemen met NUON, want ik heb alles een beetje bekeken, en om nou 60watt voor een zuinige laptop te generen ben je sowieso wel 500euro kwijt aan panelen. Dat is toch een beetje veel.
Een paneeltje voor een gsm e.d. is iig geen probleem zie ik, dat is wel te betalen.

Reg. datum: 14 november 2003

In ander nieuws:
quote:
transatlantic21.org: Feb 02, 2007 - Solar Catamoran crossed the Atlantic!
Today 'sun21', the solar powered catamaran developed and sponsored by the Swiss Transatlantic21 Association, arrived in the harbour of Le Marin, Martinique.

The arrival at 3 pm local time is an historic feat and makes 'sun21' the first motorized vessel to cross the Atlantic without using a drop of fuel. The achievement serves as a powerful example of responsible energy use in practice. It also is impressive evidence of the suitability of solar technology for high-sea voyages. 'sun21' will travel on with its final destination being New York this May.
Link via sargasso.nl

quote:
Aikon schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 19:48:
60watt voor een zuinige laptop te generen ben je sowieso wel 500euro kwijt aan panelen.
Dat kun je zo niet zeggen, dat hangt er van af hoe vaak en hoe lang de laptop aan is. Als je gemiddeld 2 uur per dag computert dan verbruik je dus met een 60W laptop (ik vind 60W wat aan de hoge kant trouwens, maar goed): 2 * 365 * 0,06 = 43kWh per jaar. Daar een optimaal opgesteld PV-paneel in Nederland zo'n 0,8-0,9 kWh/ kWp produceert zou je dus 50Wp aan PV-panelen moeten hebben. Bij een anno 2007 reële prijs van 5,50 / Wp (kosten totale installatie) ben je dan dus zo'n ¤ 275 kwijt. Dus dat is niet zo duur als je denkt.

Het probleem is wel dat je een installatie van 50Wp niet voor ¤5,50 per Wp kunt krijgen, maar een grotere installatie wel.

Daarbij is het niet reëel de kosten te vergelijken met normale netstroom, die heeft namelijk allemaal externe kosten die je niet terugziet in de kWh-prijs. Vervuiling bij gas-, olie-, uranium en steenkoolwinning? Zit niet in de kWh-prijs, die betalen we als belastingbetaler. Vervuiling bij de productie van elektriciteit in gas-, olie, kern- en kolencentrales? Zit niet in de kWh-prijs, die betalen we als belastingbetaler. Eventuele gevolgen van het broeikaseffect, variërend van zeespiegelstijging tot sterk wisselvallig klimaat en weer? Zit niet in de kWh-prijs, die betalen we als belastingbetaler.

Het tegengaan van deze gevolgen zit wél in de prijs van PV-panelen, daarom lijken ze duurder. Maar probeer maar een alle kosten mee te rekenen, dan is PV helemaal zo gek nog niet.

Maar als je voor een klein bedrag toch echt duurzame elektriciteit wil gebruiken, overweeg dan eens lid te worden van een windturbine-vereniging of coöperatie. Daar zijn er een aantal van, ik ben zelf lid van de Windvogel (www.windvogel.nl).
quote:
Dat is toch een beetje veel.
Dat is maar hoe je het bekijkt. Je produceert je eigen duurzame elektriciteit, je weet voor de komende decennia precies hoeveel die elektriciteit kost, de prijs daarvan zal niet plotseling sterk stijgen als er weer eens ergens onrust is, je produceert geen vervuiling en geen broeikasgassen.
quote:
Een paneeltje voor een gsm e.d. is iig geen probleem zie ik, dat is wel te betalen.
Terwijl die juist energetisch gezien veel minder zinvol zijn. Meer speelgoed.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Reg. datum: 01 maart 2001

quote:
reclamedoos schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 11:31:
Dat is een perilex-stekker. Op google genoeg info over te vinden
Dat leek mij ook al. Al die boxen zijn in gewone of perilex stekker uitvoering te krijgen, dus het lijkt me dat ik gewoon de perilex versie moet hebben?

Ik werk bij Spil Games! Jij ook?

quote:
CanonG1 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 21:11:
[...] Als je gemiddeld 2 uur per dag computert dan verbruik je dus met een 60W laptop [...] 43kWh per jaar. Daar een optimaal opgesteld PV-paneel in Nederland zo'n 0,8-0,9 kWh/ kWp produceert zou je dus 50Wp aan PV-panelen moeten hebben. [...] Het probleem is wel dat je een installatie van 50Wp niet voor ¤5,50 per Wp kunt krijgen, maar een grotere installatie wel. [...]
Jij kunt het dak op, met je grotere installatie :) Letterlijk dan hè ;)

Die panelen waar Aikon aan denkt moeten bovenop de fietstassenset of BOB-aanhanger mee :P

Wat Aikon zou kunnen doen is de panelen na de vakantie een vast plekje geven op het dak...
...of voor een mooi prijsje aan de volgende ligfietser doorverkopen natuurlijk O-)

Parody to you all... ;)
Reg. datum: 06 december 2002

60 watt voor een laptop is trouwens wel behoorlijk veel! M'n werk-laptop heb ik aan de Gamma-meter gehangen (dank voor de tip :)), en die verstookt ergens tussen de 15 en de 25 watt met al opgeladen batterij. Die batterij heb je trouwens ook voordeel bij: als je het ding niet gebruikt hang je 'm ook aan het paneel, waardoor de batterij opgeladen is als je 'm wilt gebruiken. Het enige dat ik niet weet is wat er gebeurt als de voeding niet de volledige spanning het volledige vermogen kan leveren dat nodig is. Wordt dat ergens opgevangen door de batterij?

Parody wijzigde dit bericht 08-02-2007 07:57 (3%)

quote:
benoni schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 23:27:
Jij kunt het dak op, met je grotere installatie :) Letterlijk dan hè ;)

Die panelen waar Aikon aan denkt moeten bovenop de fietstassenset of BOB-aanhanger mee :P
Oeps, ik had niet gezien dat dat de bedoeling was :X . Excuus. Maar ook dan is de vrij hoge prijs van een PV-paneel te verdedigen: je kunt mobiel energie opwekken. Als je geen stopcontact in de buurt hebt is energie uit je PV-paneel 'priceless' als je een apparaat wil gebruiken of opladen.

Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken.

Mja, bedankt voor de uitleg, maar die gaat niet helemaal op nee ;)

Ik heb even snel rondgekeken, maar de adapter van Apple wil 24v 2,5A dus 60watt. Die laptop zal dat niet de hele dag trekken, maar die adapter wel tijdens het opladen.

Als ik die batterij met zeg 15watt kan opladen en het duurt 4x zo lang, oftewel een hele dag, dan hebben we elke avond dus een volle batterijlading, dat zou op zich ook een uitkomst zijn. Een 15watt paneel is wel te betalen nog denk ik? Maar werkt het wel zo?

Panelen ga ik niet verkopen trouwens, die gaan gewoon mee op de volgende vakantie natuurlijk. :)

quote:
Aikon schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 08:38:
de adapter van Apple wil 24v 2,5A dus 60watt.
In de DBCom koopjeshoek:
quote:
http://www.dbcom.nl/images/shingles.JPG
Solar shingles type Uni-Solar SHR-17. Unieke partij, ideaal voor vakantiehuizen. Per stuk 17 W, 6 V. Zie Uni-solar.com voor gegevens. In de USA kosten ze $139,00. Nu bij ons in de opruiming voor: ¤ 50,00
Ik zou denken: een semiflexibele bovenklep maken (bijvoorbeeld PP 1,8mm met Cordura 500 bekleding) en daarop vier van die shingles, in serie geschakeld zodat je 24V hebt... Zou je dat trouwens zonder voedingsadapter in je laptop kunnen prikken of is dat tricky i.v.m. eventuele spanningspieken? 17 watt max, en dan pieken over 70 watt, laat maar :$
Op tribes.tribe.net/altenergy wordt geadviseerd om te laden via een accu, maar dat betekent wel weer dat je extra gewicht moet meeslepen. En per slot van rekening zit er al een accu kant en klaar in de laptop. Er is ook een relevante discussie op Treehugger.

Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
benoni schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 10:02:
[...]

In de DBCom koopjeshoek:

[...]

Ik zou denken: een semiflexibele bovenklep maken (bijvoorbeeld PP 1,8mm met Cordura 500 bekleding) en daarop vier van die shingles, in serie geschakeld zodat je 24V hebt... Zou je dat trouwens zonder voedingsadapter in je laptop kunnen prikken of is dat tricky i.v.m. eventuele spanningspieken? 17 watt max, en dan pieken over 70 watt, laat maar :$
Op tribes.tribe.net/altenergy wordt geadviseerd om te laden via een accu, maar dat betekent wel weer dat je extra gewicht moet meeslepen. En per slot van rekening zit er al een accu kant en klaar in de laptop. Er is ook een relevante discussie op Treehugger.
Hmm die cellen zijn niet heel erg klein.
quote:
Specification and Performance
Rated Power: (W) 17
Voltage (Vmp): 9
Current (Imp): 1.9
Voltage (Voc) 1.3
Current (Isc): 2.35
Width (in.) 86.4 inch
Height (in.): 12 inch
Weight (lbs/sf): 1.4
Exposed Area (sf): 3
Energy Per Day (Wh/sf): 23-32
Bron:
Daarnaast wisselt de spanning nogal, dus heeft het ook niet heel veel zin om ze percee in serie of parallel te zetten. Je moet de spanning toch naderhand gaan aanpassen en dan is het het makkelijkste wanneer je of alleen de spanning omhoog hoeft te brengen, of alleen naar beneden. Aangezien de minimale spanning x4 lager is dan de laptop wil en 4x de max is hoger, zou ik ze zelf eerder parallel zetten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

quote:
TD-er schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 11:18:
Hmm die cellen zijn niet heel erg klein.
Nou je 't zegt! Ik was in de veronderstelling dat de foto 'shingles aan de rol' voorstelde maar het was dus een enkele opgerolde shingle, zo'n 2 meter breed...
-O-

Naast dat ze te groot zijn, ben je dan alsnog 200euro kwijt aan alleen de panelen zelf.

(houtgestookt)
Reg. datum: 08 oktober 2006

Het lijkt wel een stropdas.

Bart

Zojuist de maandafrekening van de Nuon bekeken: ons nieuwe maandbedrag bij de Nuon wordt ¤ 28

(en we krijgen ¤ 908 terug)

Dat zijn dan toch weer leuke dingen :)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: