Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame energie

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
CanonG1 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 13:43:
[...]
BTW, nog even over LEDs; check mijn post in dit topic van zondag 28 januari 2007 11:13. Daar meer over LEDs.
Even voor het gemak de post direct gelinked: CanonG1 in "Duurzame energie"

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
TD-er schreef op zondag 04 februari 2007 @ 13:51:
[...]

Even voor het gemak de post direct gelinked: CanonG1 in "Duurzame energie"
Hey dat is cool, ik wist niet dat dat kon... Bedankt!

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Reg. datum: 14 november 2003

quote:
CanonG1 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 13:43:
Dat soort stekkerdozen heb je ook zonder USB. Ik heb er één liggen met een masterstopcontact (daarop wordt dus de PC aangesloten) en een stuk of vijf slavestopcontacten (voor de randapparatuur). Zodra de PC uitschakelt haalt het stekkerblok de spanning van alle slavestopcontacten.
Tja, als je toch in de buurt moet zijn om de computer aan te zetten dan kun je ook zo'n simpele stekkerblok met schakelaar nemen (of als je contactdoos met snoeren achter het bureau weggestopt zit een stekkerschakelaar).

Ik zocht echter iets wat op afstand is aan- en uit te schakelen. We hebben op het werk bijvoorbeeld computers staan die beperkte taken hebben in het netwerk (backup maken, full colour prints RIPpen) en daarvoor toch 24/7 aanstaan (je zet ze niet makkelijk aan en uit omdat ze in een afgesloten kantoor of in een serverruimte staan). Eigenlijk zou ik daarvoor 3 switchable PDU's moeten kopen (3 verschillende lokaties), maar dan ben ik maar liefst zo'n 1800 euro kwijt...

Wake-on-LAN mischien een optie?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

quote:
TD-er schreef op zondag 04 februari 2007 @ 14:09:
Wake-on-LAN mischien een optie?
Mmm... het kan een aardige tussenoplossing zijn, al heeft 't niet alle voordelen van een switched power outlet. Onze backupserver heeft soms wel eens een freeze (door een crappy SATA-raid driver die geheugen lekt ofzoiets, tja...) en dan is een echte schakelaar-op-afstand wel makkelijker. Als je er meerdere computers en printers op aansluit is het ook energiezuiniger, slechts één apparaat heeft dan nog sluipverbruik.

De PC zul je toch op een andere manier uit moeten zetten dan via een netschakelaar, of verbind je die schakelaar met de power-button van de PC?

quote:
TD-er schreef op zondag 04 februari 2007 @ 14:23:
De PC zul je toch op een andere manier uit moeten zetten dan via een netschakelaar, of verbind je die schakelaar met de power-button van de PC?
De botte bijl, in ons geval. Het gebeurt ook niet zo vaak, in principe alleen als ik een steek laat vallen met systeembeheer of door een mankement wordt verrast :) Zolang ik kan SSH'en kan ik de computers op de nette manier uitzetten of herstarten. Ik zal even zoeken naar mogelijkheden om de powerswitch van het moederbord direct aan te sturen. Het gaat echter om een bonte verzameling van Apple G4's, iMacs (G5, Intel) en printers, dus ik weet niet of ik die allemaal moet gaan tweaken.

Addit: Apples schakelen bij uitschakeling de netwerkkaart ook helemaal uit. Dus werkt WoL alleen om een Mac uit de sluimerstand te halen. Dit kan nog wel in energieverbruik schelen, want we hebben nu bij de netwerkgedeelde MacOSX computers de sluimerstand alleen voor het beeldscherm en de harde schijf ingeschakeld, omdat ze anders bij volledig sluimeren niet bereikbaar zijn over het netwerk. Je kunt dus een Mac dieper laten sluimeren en met een WoL signaal wakker maken. Links: WoL wiki, Macosxhints 1, 2.

Bij het bovenstaande vraag ik me af waarom er wel Wake-on-Lan bestaat en geen Reboot-or-Shutdown-on-Lan voor 't geval dat je systeem hangt... bij veel moederborden gaan de ventilatoren ook nog eens op standje orkaan als er geen respons komt van de power management software...

Linkdump:

Goedkopere network controlled power switchesComputer controlled power switchesZelfbouw relais switch

benoni wijzigde dit bericht 04-02-2007 18:48 (63%)

tegenwoordig heb je ook warmwitte leds. Die heb ik gebruikt en het licht is niet zo koud als die oudere versies (wit of blauw vaak). Licht opbrengst is van ledspotjes nog iets wat veranderen moet. Ik heb gewoon wat meer spotjes opgehangen. Bijv de keuken heeft 20 spots en die worden gevoed door 1 linksys wrt54g net-adaptor. En meer licht is niet nodig.

zonne-energie voor iedereen

quote:
stefan001 schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 22:39:
[...]

Kijk trouwens ook eens naar dit topic, want voor het verwarmen van ons huis wordt evenveel energie gebruikt als persoonlijk vervoer...
Niet helemaal waar:

http://www.polderpv.nl/nieuws_DE1.htm#16feb2005huishouden

Bovendien: als je niet zo'n ding hebt omdat je het geval nooit nodig hebt gehad, komt dat "plaatje" er wel heel erg anders uit te zien....

Bewust autoloos, en plm. 5x zo weinig Gigajoule verbruikend voor warmte dan mijn mede-stadswarmteklanten...

:o

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Reg. datum: 13 februari 2001

Misschien een iets afwijkende vraag, maar past hier toch wel denk ik.

Ik ben op zoek naar zonnepanelen voor mijn reis in Australie. Deze zullen dan onze (4 man in totaal) apparaten moeten opladen (gsm, laptop, ipod, camera, (zak)lampen, losse batterijen etc.). We gaan op de ligfiets en hebben wel wat oppervlakte beschikbaar, zal anders eens nakijken hoeveel precies binnenkort.
Weet iemand misschien waar ik moet zoeken hiervoor (webshops?), of dat zoiets er uberhaupt betaalbaar is? Heb er wel wat gezocht, maar meestal het bekende euvel, te duur, te weinig vermogen of niet praktisch genoeg.

Ook zitten we met verschillende voltages, meeste apparaten hebben 12volt nodig gok ik, maar krijgen dat via een 230volt adapter natuurlijk.

Aikon wijzigde dit bericht 04-02-2007 20:05 (10%)

Als je een beetje handig bent met de soldeerbout kun je vrij eenvoudig een step-up converter gebruiken om de juiste spanning te krijgen.
Voordeel is dan ook dat je bij minder zonlicht (dus lagere spanning van de cellen) een constante spanning op de uitgang krijgt.
Dat aanpassen kan redelijk efficient. 85+% efficientie moet wel lukken.
Dan blijft over om uit te zoeken hoe groot en duur de cellen moeten zijn voor het gewenste vermogen.

Niet handig. ;)
Ben dan ook op zoek naar een redelijk kant-en-klare toepassing, mede door het feit dat ik/we het maanden zullen gebruiken en het dus robuust moet zijn.

Heb even snel gekeken, en een laptop adapter (die zal wel het meeste vergen van alle aparaten) wil zo'n 20volt met 5A hebben als ik het zo zie. Maar Apple heeft bijv. ook 24v 2,5A wat alweer een stuk minder is (60watt tegenover 100watt).

Reg. datum: 01 maart 2001

Zo! Veel reacties. Dat had ik niet verwacht en zeker niet op een zondag. Bedankt voor de tips alvast. Hier wat reacties van mijn kant:

- Wat betreft de P3: hij zou inderdaad niet 24 uur per dag hoeven aanstaan, maar dat maakt backups wel lastiger. Ik heb naar NAS-oplossingen gekeken, maar die voldoen helaas echt niet aan de vraag (streamen van DivX en DVD en branden van DVD's ;)). Er zitten twee IDE schijven in het systeem die op standby gaan na 30 minuten. Die tref ik dan ook vrijwel altijd daadwerkelijk in standby. De grootste schijf hangt echter in een extern kastje aan de USB poort. Die wil niet in standby. Ik denk dat ik maar eens ga meten en kijken wat ik er mee kan. Ik had zelf ook al bedacht dat die machine toch gauw meer dan 200,- euro per jaar trekt. Dat vind ik toch ook wel wat te gortig.

- Ik heb een HR-ketel van bijna 10 jaar oud. Bij het laatste onderhoud paar maanden geleden nog gevraagd of vervanging de moeite waard was met oog op besparing, maar het antwoord was negatief, en je zou toch denken dat die lui graag nieuwe ketels verkopen? Of verdienen ze meer op het onderhoud? ;)

- Ik heb gloeilampen van 25W vervangen door spaarlampen van 3W. Dat is dus een besparing van bijna 90%. De truc is dat de originele gloeilampen van het 'flame' type waren. Die zijn nog minder efficient door de oranje coating.

- We hebben hier spoelbakken met een stop-knop en die wordt dan ook actief gebruikt.

Vooral met die P3 kan ik nog wel wat, denk ik. Ik had me echt nog nooit bedacht dat het verbruik zo hoog was en eigenlijk dacht ik er ook niet echt bij na vanwege het gevoel dat we toch al 'groen' waren. :P

Ik laat wel weten wat m'n vorderingen zijn.

Wat ik me nog afvroeg: zijn al die AC/DC adapters aan apparaten ook niet enorm inefficient? Die dingen geven 24 uur per dag warmte af.

mvdklip wijzigde dit bericht 04-02-2007 21:03 (3%)

Ik werk bij Spil Games! Jij ook?

Over de adapters aan al die apparaten. Wanneer ze warmte geven is dat inderdaad een indicatie dat je daarin energie verliest.
Maar aangezien al die apparaten weer een ander voltage nodig hebben en het transporteren van laagspanning ook niet echt een goed idee is (grote stromen, dus veel meer verlies voor hetzelfde vermogen), zit je er toch aan vast.
Als je een watt-meter te pakken kunt krijgen kun je kijken wat ze verbruiken. Voor alle apparaten die 24/7 aan staan kun je dan ongeveer 1,80 euro per Watt per jaar rekenen (21 ct per kWh, 8760 uur per jaar).

Mijn ervaring is dat het met de meeste adapters wel meevalt. De GSM-laders hier in huis trekken bijvoorbeeld 0,1 Watt als er geen GSM aan hangt en de laptop adapters trekken ook erg weinig als de laptop er niet aan hangt.
(boor) acculaders en andere batterij laders trekken verrassend veel als ze niet laden.
Kortom meten is weten.

Goed, meten is weten, dus ik hou het nog maar even bij gloeilampen vervangen totdat ik een meter in huis heb. :P

Ik kan me inderdaad voorstellen dat het verlies bij die adapters op zich heel klein is, maar toch stoort het me dat steeds minder apparaten een echte aan/uit knop hebben. M'n TV bijvoorbeeld zet ik steevast met de knop uit (ook dan gebruikt de TV nog iets want anders zou ie z'n zenders vergeten), ook met het oog op brandgevaar. M'n receiver heeft gelukkig ook een echte aan/uit knop, maar ik stoor me aan de UPC HDD mediabox bijvoorbeeld. Daar ga ik maar eens een stekkerschakelaar tussen zetten.

Wat betreft die mechanische ventilatie: hij maakt best wel veel lawaai omdat ie op de hoogste stand staat. Ik heb 'm wel eens helemaal uit elkaar gehaald om schoon te maken, maar heb er verder weinig verstand van. Expert er bij halen? Of is dat niet nodig?

Lomax

Die mechanische ventilatie gewoon vervangen door zo'n kast die Milker nu heeft ;)
http://www.u-xperience.com/homepower/
quote:
rechts: de nieuwe ventilatiebox, met boven de draadloze afstandsbediening. Het vermogen van deze unit is te varieren tussen de 3,2Watt en 44 Watt. Voor een apparaat dat enkel de natte ruimte belucht en 24 uur per dag en 365 dagen per jaar draait, verwacht ik een leuke besparing op de stroomrekening

hjs wijzigde dit bericht 04-02-2007 22:27 (56%)

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
[b][message=27442458,noline] (ook dan gebruikt de TV nog iets want anders zou ie z'n zenders vergeten),
Volgens mij is geldt dit niet voor moderne (lees: van de afgelopen 10 jaar) TV's. Ik heb een vrij oude Sony TV en die gaat met een 'harde' schakelaar toch volledig van het net af, maar hij onthoudt zijn zenders prima.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:
Aikon schreef op zondag 04 februari 2007 @ 20:04:
Misschien een iets afwijkende vraag, maar past hier toch wel denk ik.

Ik ben op zoek naar zonnepanelen voor mijn reis in Australie. Deze zullen dan onze (4 man in totaal) apparaten moeten opladen (gsm, laptop, ipod, camera, (zak)lampen, losse batterijen etc.). We gaan op de ligfiets en hebben wel wat oppervlakte beschikbaar, zal anders eens nakijken hoeveel precies binnenkort.
Weet iemand misschien waar ik moet zoeken hiervoor (webshops?), of dat zoiets er uberhaupt betaalbaar is? Heb er wel wat gezocht, maar meestal het bekende euvel, te duur, te weinig vermogen of niet praktisch genoeg.

Ook zitten we met verschillende voltages, meeste apparaten hebben 12volt nodig gok ik, maar krijgen dat via een 230volt adapter natuurlijk.
Die laptop is misschien een beetje een probleem, maar de rest zal makkelijk gaan. Je kunt kiezen of je alles centraal op wil laden of juist niet. Zaklampen zijn te koop met ingebouwd zonnepaneel. Voor gsm is mijn ervaring dat een 2Watt paneel in volle zon al genoeg is om rechtstreeks te laden. Een tijdje geleden nog zoiets gezien bij de Halfords voor 20 euro, echt veel hoeft het dus niet te kosten. Als je de gsm vaak uit hebt staan kun je ook kiezen voor bufferladers zoals Solio en Scotty. Op ebay is trouwens ontzettend veel te vinden op dit gebied, zou ik zeker eens kijken.

With everyone unique, you can't be perfect because I already am.

domestic archelogist
Reg. datum: 17 november 2001

quote:
TD-er schreef op zondag 04 februari 2007 @ 21:19:
Over de adapters aan al die apparaten. Wanneer ze warmte geven is dat inderdaad een indicatie dat je daarin energie verliest.
Maar aangezien al die apparaten weer een ander voltage nodig hebben en het transporteren van laagspanning ook niet echt een goed idee is (grote stromen, dus veel meer verlies voor hetzelfde vermogen), zit je er toch aan vast.
Als je een watt-meter te pakken kunt krijgen kun je kijken wat ze verbruiken. Voor alle apparaten die 24/7 aan staan kun je dan ongeveer 1,80 euro per Watt per jaar rekenen (21 ct per kWh, 8760 uur per jaar).
Als ik de warmte voel van zo'n 7 adapters die bij mijn voeten liggen heb ik toch het idee dat er veel energie onnuttig wordt verstookt. De meeste zitten op 9 of 12 volt DC dus ik wil toch eens kijken of ik een deel kan voeden uit mijn PC.
Waarschijnlijk worden veel van die adapters niet geselecteerd op efficiëntie dus moet er wel wat te winnen zijn. Ik zal morgen eerst eens het totaal aan adapters gaan meten.

Maarehm, in die quote lees ik dat deze box enkel voor de natte ruimte gebruikt wordt. Bij ons werkt de mechanische ventilatie in keuken, badkamer en slaapkamer. Hoe vind je uit wat voor ventilatiebox je nodig hebt?

Ik vond hier bijvoorbeeld wel wat nuttige informatie:

http://www.verwarmingswinkel.nl/centrale%20afzuiging.htm

Maar hoe weet ik nu of zo'n box geschikt is voor vervanging van m'n huidige unit?

quote:
xtra schreef op zondag 04 februari 2007 @ 22:41:
[...]

Als ik de warmte voel van zo'n 7 adapters die bij mijn voeten liggen heb ik toch het idee dat er veel energie onnuttig wordt verstookt. De meeste zitten op 9 of 12 volt DC dus ik wil toch eens kijken of ik een deel kan voeden uit mijn PC.
Waarschijnlijk worden veel van die adapters niet geselecteerd op efficiëntie dus moet er wel wat te winnen zijn. Ik zal morgen eerst eens het totaal aan adapters gaan meten.
Let er wel op dat die adapters vaak ook zorgen voor een galvanische scheiding met het net. Kortom kijk uit met voeden vanuit de PC als je die apparaten ook op de PC aan moet sluiten.

Lomax

Je kan mijn buurman eens een mailtje sturen en vragen om wat info ;)
http://www.jawo.nl/

Hij heeft bij ons een paar jaar geleden ook een nieuwe kast geplaatst, geen idee wat dat ding verbruikt er zit een rare stekker op.

hjs wijzigde dit bericht 04-02-2007 22:51 (5%)

Reg. datum: 11 oktober 2002

quote:
mvdklip schreef op zondag 04 februari 2007 @ 08:01:
Verder heb ik een oud P3 systeempje 24/7 draaien op zolder voor centrale opslag en backups. Daar zitten nu drie harde schijven in. Ik kan me voorstellen dat vervangen door 1 grote harde schijf ook wat oplevert. Of kan ik dan beter het hele handeltje vervangen door een oude laptop met USB2 externe schijf?
Asus heeft van die Harddisk Enclosures met ethernet aansluiting. Met een beetje tweaken kan je daarmee zelfs de disk in slaapstand brengen als ie idle is. Erg mooie apparaatjes. Er draait linux op, dus je kunt echt alle kanten op.

Ik heb zelf een Wl500g, daar hangt een laptop harddiskje (usb powered) aan, maar die gaat dus inderdaad niet uit. Maar het is tegelijkertijd ook mijn webcamserver, printerserver, online storage, ftp server, webserver, draadloze router, netwerkswitch, dus het apparaat vervangt nogal wat apparatuur.
Je kan het echt zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Bittorrent bv.
Ik ben nu bezig om het ding automatisch statistieken van de opbrengst van mijn zonnepanelen te laten maken. Hardwarematig is het klaar, nu de linux commando's nog.
En... De router trekt max 10W.

De router kan uitgebreid worden met een seriele poort, of zo je wilt; een usb to serial adapter.
Zodoende kan je ook via serieel schakelen. Volgens mij heeft er zelfs op het forum al eens iemand zoiets gebouwd.
http://wl500g.info
Mijn router heb ik gekocht op MP voor 50 euro.

EDIT: Ik bedacht me ineens dit topic; Met zo'n klik-aan-klik-uit afstandsbediening en een pc kan je hardware schakelen, linux en windows.....
[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer

@ Aikon

Wellicht kan je met flexibele panelen uit de voeten? Mijn solar leverancier levert de volgende:
Deze Unisolar zonnepanelen zijn echt flexibel en uiterst licht in gewicht. Zij worden daardoor veel toegepast door mensen die te voet of per fiets trekken en kamperen. Zo heeft u onderweg een mogelijkheid om de GSM op te laden, en accu's en/of oplaadbare batterijen voor verlichting, scheerapparaat, Laptop enz.

De panelen zijn voorzien van een aansluitsnoer. Een diode is ingebouwd, zodat 's nachts geen stroom van de accu terug kan lopen. Voor een aantal toepassingen is dan ook geen regelaar nodig. Een bekende toepassing is het op peil houden van een accu gedurende de wintermaanden.

Kijk even op dbcom.nl

@ TDer
Let je wel op dat je die 12 volt niet te zwaar gaat belasten...volgens mij is de voeding vooral toegespitst op het leveren van 5 volt. Daarnaast zou je eigenlijk moeten weten hoeveel verliezen er optreden om bv 0,5 ampere extra te leveren aan een ander apparaat, alvorens je kan zeggen of het gunstiger is tov het eigen voedingsblokje.

Mistraller wijzigde dit bericht 04-02-2007 23:42 (3%)

Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net

quote:
Aikon schreef op zondag 04 februari 2007 @ 20:04:

Ik heb zelf geen ervaring met solar op (lig)fietsvakanties (ik houd het bij een smartphone die ik kan bijladen met mijn dynamokoplamp). Ik heb wel een paar linkjes, bij deze aangevuld met nieuwe:
offtopic:
Heb je Hans van Vugt van Elan ligfietsen al een keer gesproken over je plannen? Die heeft vast goede tips :)
Hij heeft heel Australië rondgefietst en organiseert ook groepsreizen down under.
... O wacht, je wist ook al iemand bij ligfietscentrum Brielle die zo'n reis had gemaakt ...

Bedankt voor alle informatie, dit ga ik zeker even uitzoeken morgen :)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: