Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
CanonG1 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 23:03:
Zojuist de maandafrekening van de Nuon bekeken: ons nieuwe maandbedrag bij de Nuon wordt ¤ 28

(en we krijgen ¤ 908 terug)

Dat zijn dan toch weer leuke dingen :)
Gefeliciteerd! Een mooi resultaat. Op naar de volgende set panelen?
Wij zijn nog niet zo ver, hoorde vandaag wel dat ik met een week of twee de omvormer wel in huis zal hebben, dan wordt ook de opbrengstmeter geplaatst in de zonneboiler. Ook wat offertes opgevraagd om enkel glas op de bovenverdiepingen te vangen door een laagje glas extra, ben benieuwd wat ze daar voor vragen. .. goed weekend en zuinig aan! :)

Er zijn maar weinig problemen in Nederland die door een stijgende zeespiegel níet opgelost worden! ;-)

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
milker schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 23:33:
Gefeliciteerd! Een mooi resultaat. Op naar de volgende set panelen?
Zeer zeker niet. Nu is onze nieuwe regering aan zet, als ze met een goede, voor langere tijd gegarandeerde, terugleververgoeding komen ga ik op korte termijn pas weer investeren.

Die ¤900 gaat de spaarrekening op en is gereserveerd voor de vakantie. Behalve "energiebespaarder" ben ik nl. ook nog "genieter".

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:
Zojuist de maandafrekening van de Nuon bekeken: ons nieuwe maandbedrag bij de Nuon wordt ¤ 28

Die ¤908, ik veronderstel dat dat op jaarbasis is?

Dat is eigenlijk best wel goed hé, dan heb je je investering er op minder dan 4 jaar uit? Of reken ik nu verkeerd? (3200/908)

Still dreaming of my quad-core, 8 GB, 1 TB HDD, dual SLI, ... system - Hey, that's just a Mac Pro :-D

quote:
deef_Vg schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 12:36:
[...]

Dat is eigenlijk best wel goed hé, dan heb je je investering er op minder dan 4 jaar uit? Of reken ik nu verkeerd? (3200/908)
Zegt niet zoveel, maar CanonG1 is uiteraard wel kampioen besparen. Als je om wat voor reden dan ook een hoog termijnbedrag had (bijv. op basis van onterechte schatting of whatever), dan krijg je natuurlijk ook veel terug. Met "terugverdientijd" en zo heeft dat niks te maken. Dan moet je naar de opbrengst aan kWh kijken en wat je daar exact voor krijgt (link hieronder).

Overigens, mijn nieuwe termijnbedrag voor elektra is door Echte Energie op 0,00 (NUL) euri gesteld, kookgas betalen we paar euri voor (we kregen 0,89 cent terug op die post levering bij een termijnbedrag van 4 euri/mnd). De grote slokop bij ons is de stadsverwarming en de netbeheerskosten (laatste: allemaal vastrecht, want variabel deel wordt gesaldeerd).

http://www.polderpv.nl/nieuws_PVactueel.htm#9feb2007_nota_EE

:+

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
deef_Vg schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 12:36:
Nee, het is eenmalig. Ik had er totaal niet bij stilgestaan dat we zo ook in geld zo weinig verbruikten, dus hebben we over 2006 veel te veel betaald. Daarom krijgen we dat enorme bedrag terug :)
quote:
Zoals Zonnigtype al zei werkt het dus niet zo. Onze zonnestroompanelen zullen zo rond de 500kWh per jaar opbrengen, en 500kWh heeft anno 2007 een waarde van zo'n ¤ 110. Op basis daarvan lijkt de terugverdientijd (in geld) vrij lang. Vergeet echter niet dat de energieprijzen de laatste paar jaar sterk gestegen zijn, en er zijn geen aanwijzingen dat die trend zal omkeren. Niemand kan voorspellen hoe het in de toekomst zal lopen met de energieprijzen, maar ik, en veel mensen met mij, denken dat de stijgingen voort zullen zetten, waarschijnlijk zelfs sterker zullen gaan stijgen. Daardoor denk ik dat ik de panelen in een tijdspanne terugverdiend zal hebben die goed te overzien is.

Het verhaal heeft ook nog een andere kant, het gaat me niet alleen om het geld. De manier waarop we nu onze energie opwekken (vooral het verbranden van fossiele brandstoffen) heeft een paar grote nadelen. Denk aan: de afhankelijkheid van instabiele en ons niet vriendelijk gezinde landen, het opraken van de voorraden makkelijk winbare brandstof, de directe milieuvervuiling en de waarschijnlijke invloed op het klimaat.

Het overschakelen op duurzame energie kan die effecten terugdringen. Hoe je dat onder 'terugverdienen' verstaat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Voor mij is het het geld waard.

En als laatste kan ik het niet laten om even te melden dat een televisie of een MP3-speler zich ook niet terugverdienen in de financiële zin. Ze geven je een bepaald genoegen maar geld verdien je er niet mee. Dat neemt niet weg dat veel mensen televisies en MP3-spelers kopen.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Voor de geïnteresseerden: ik heb de boekenpagina op mijn website bijgewerkt:

http://www.solarwebsite.nl (klik op de knop 'boeken')

Een overzicht van de boeken die ik heb en die ik nog wil hebben, met een korte beschrijving en wat andere informatie.

http://home.wanadoo.nl/geesloo/zonnepanelensmall.jpg

Hier de 2800 wattpiek installatie op de schuur hier achter het huis, gericht precies op het zuiden. De schuur is dusdanig gebouwd dat de dakhelling optimaal is voor deze plek. Destijds aangeschaft met subsidie.
Maximale vermogen van 2800 watt wordt vooral in de lente en herfst op zonnige dagen gehaald. In de zomer worden de panelen te warm waardoor het piekvermogen blijft steken bij zo'n 2200 watt. De meter hier zien terugdraaien is ook geen bijzonderheid meer :9.
Verder hebben we een stukje eigen bos waarin regelmatig hout geoogst wordt voor de hout industrie. Door regelmatig te oogsten maximaliseer je de aangroei van het hout, waardoor je de CO2 opname per hectare maximaliseert. Bij deze houtoogst blijven stukken hout liggen die voor de industrie niet interessant zijn om op te halen. Deze incourante stukken blijven normaal gesproken liggen en verrotten in het bos. Bij het verrottingsproces komt net zo veel CO2 vrij als dat bij het groeien is opgenomen.
Door dit hout op te halen en te gebruiken in de moderne houtkachel hier is er weer een extra stukje besparing (CO2, en geld) gerealiseerd, terwijl tegelijkertijd een houtkachel erg comfortabele warmte geeft.
Het huis waarvan je nog net een stukje op de foto ziet is een Zweeds huis, en ook dusdanig geïsoleerd dat met temperaturen buiten van -20 het binnen nog steeds comfortabel gehouden kan worden. Alle ramen (met uitzondering van de dakramen) zijn uitgevoerd met driedubbel glas (3 lagen glas, dus eigenlijk anderhalf dubbel) en de dakramen met dubbelglas. Op het dak ligt +/- 40 cm isolatiemateriaal. Al met al dusdanig goed geïsoleerd dat ik mijn slaapkamer in de winter warm kan houden met de warmte die van de computer komt.
Met zo'n geïsoleerd huis moet je goed ventileren om de boel droog en fris te houden, dit gebeurt met mechanische ventilatie met warmte terug winning, met een rendement van 95%.

Wat we hier verder nog doen aan besparing: kelder onder het huis waar de grote koelkast staat, kleine koelkast in de keuken, toiletten met dubbele doordruk knop, cv met rendement van 107%, besparende douchekop. Wel hebben we twee diepvriezers omdat we samen met vier andere gezinnen een koe laten slachten en zelf invriezen. De vriezers staan ook op -40 om het vlees lekker te houden.

Een besparingstip die ik hier nog niet gezien heb is om water koken met gas ipv in de waterkoker. Als je water kookt met een waterkoker is het rendement van de hele keten (gas gestookte elektriciteitscentrale -> transport -> warm water) ongeveer 30%, vanwege de verliezen bij transport etc. Als je je water verwarmd met gas heb je een rendement van 100% mits de warmte nuttig wordt gebruikt. De warme lucht gebruikt voor het verwarmen van het water helpt mede je huis op te warmen en dat hoeft je CV minder te stoken.
Owja, voor mensen die een laptop gebruiken vanwege de stroombesparing: haal je accu eruit als je altijd aan het stroomnet werkt, en gebruik de accu alleen maar af en toe. Zo gaat je accu minder snel stuk, maar het belangrijkste: als hij stuk is wordt hij continue opgeladen, maar de energie die er in gaat komt er nooit meer uit (ja, in de vorm van warmte natuurlijk), waardoor je alsnog met een redelijk verbruik zit (70~80 watt).

Waar we nog mee bezig willen zijn:
  • Zonneboiler voor warm tapwater en eventueel verwarming.
  • Katalysator in de afvoer van de houtkachel voor afvangen van toch altijd aanwezige schadelijke gassen
  • Warmte terugwinning uit afvalwater.
Heeft iemand een idee of warmte terugwinning uit afvalwater al technisch interessant is? Of staat deze techniek nog in de kinderschoenen? Iemand een linkje misschien?

bla bla-bla blaa

Intressant, je woont ook echt in Zweden neem ik aan?

Erg cool allemaal SpiceWorm, vooral dit:
quote:
SpiceWorm schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 12:07:
en ook dusdanig geïsoleerd dat met temperaturen buiten van -20 het binnen nog steeds comfortabel gehouden kan worden. Alle ramen (met uitzondering van de dakramen) zijn uitgevoerd met driedubbel glas (3 lagen glas, dus eigenlijk anderhalf dubbel) en de dakramen met dubbelglas. Op het dak ligt +/- 40 cm isolatiemateriaal. Al met al dusdanig goed geïsoleerd dat ik mijn slaapkamer in de winter warm kan houden met de warmte die van de computer komt.
Met zo'n geïsoleerd huis moet je goed ventileren om de boel droog en fris te houden, dit gebeurt met mechanische ventilatie met warmte terug winning, met een rendement van 95%.
Dat neigt al een beetje naar PassivHaus!

Vouwerpowert

quote:
Verder hebben we een stukje eigen bos waarin regelmatig hout geoogst wordt voor de hout industrie. Door regelmatig te oogsten maximaliseer je de aangroei van het hout, waardoor je de CO2 opname per hectare maximaliseert. Bij deze houtoogst blijven stukken hout liggen die voor de industrie niet interessant zijn om op te halen. Deze incourante stukken blijven normaal gesproken liggen en verrotten in het bos. Bij het verrottingsproces komt net zo veel CO2 vrij als dat bij het groeien is opgenomen.
Door dit hout op te halen en te gebruiken in de moderne houtkachel hier is er weer een extra stukje besparing (CO2, en geld) gerealiseerd, terwijl tegelijkertijd een houtkachel erg comfortabele warmte geeft.
Bij zowel het verrotten als het verbranden komt evenveel CO2 vrij. Het verschil is alleen dat verrotten geen warmte oplevert in huis en verbranden wel. Een besparing op de CO2 zal het dus niet opleveren.
Maar dat is hier ook niet relevant lijkt me. Tenslotte heb je een bos dat weer hetzelfde deel aan CO2 opneemt bij de groei en dus is het verbranden van jou hout in die kachel CO2-neutraal.

DPC PeaceNlove @ Thuisvouwen
Nu met een kwatkoor!

quote:
hjs schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 12:21:
Intressant, je woont ook echt in Zweden neem ik aan?
Nee, gewoon in Nederland. :D
quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 12:26:
Erg cool allemaal SpiceWorm, vooral dit:
[...]
Dat neigt al een beetje naar PassivHaus!
Een compleet zelfvoorziendend huis was wel het beoogde doel bij het bouwen van het huis, maar omdat de meeste technieken toen (1999) nog in de kinderschoenen stonden en/of nog ernstig duur waren is er een heleboel geschrapt; het was toen nog te vroeg.
quote:
mediabeast schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 12:40:
[...]
Bij zowel het verrotten als het verbranden komt evenveel CO2 vrij. Het verschil is alleen dat verrotten geen warmte oplevert in huis en verbranden wel. Een besparing op de CO2 zal het dus niet opleveren.
Maar dat is hier ook niet relevant lijkt me. Tenslotte heb je een bos dat weer hetzelfde deel aan CO2 opneemt bij de groei en dus is het verbranden van jou hout in die kachel CO2-neutraal.
Het klopt niet helemaal wat je zegt. Als je hout laat verrotten in het bos komt daarbij CO2 vrij, evenveel als dat je het zou verbranden in je kachel. Als je vervolgens verwarmd met gas komt daarbij ook eens extra CO2 vrij, dus je bespaard wel degelijk CO2 uitstoot. (Met besparen als in minder verbruiken).

Heb na de hele ochtend op internet lezen en kijken het lijstje met onze besparingmogelijkheden nog uitgebreid:
  • De koelkast die in de keuken is ingebouwd kan zijn warmte slecht of niet kwijt, wat extra energie kost
  • De pomp van de vloerverwarming kan 's nachts uit (of een duty cycle van 10% voor het behoud van de pomp)
  • Ingebouwde halogeenverlichting (360 watt in totaal 8)7)in de keuken vervangen door energiezuinige spotjes
En dan nog de wishlist:
Micro wkk (niet echt duurzaam, maar wel een flinke besparing)
Bodemwarmtepomp

bla bla-bla blaa

Echt, ziet er erg "Zweeds" uit zo met die bomen op de achtergrond, welke streek woon je dan?

grappig die 3 punten.
1. Ik heb net van het najaar boven inbouwkoelkast en vriezer roosters geplaatst.
2. De pomp van onze vloerverwarming zit achter een tijdschakel klok, kwartiertje aan kwartiertje uit en 's nachts helemaal uit. (maar dit is dus niet zo goed voor de pomp ofzo?)
3. Wel mee bezig geweest, maar de goede led lampen zijn nog erg duur :(

over Leds: [LED] Prijs/kwaliteit

hjs wijzigde dit bericht 13-02-2007 13:44 (7%)

quote:
hjs schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 13:39:
3. Wel mee bezig geweest, maar de goede led lampen zijn nog erg duur :(
Ga voor spaarlampen, die zijn efficiënter dan led, en nog goedkoper ook. Er zijn leuke spaarlamp-spotjes te koop (o.a. Ikea).

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 13:44:
[...]

Ga voor spaarlampen, die zijn efficiënter dan led, en nog goedkoper ook. Er zijn leuke spaarlamp-spotjes te koop (o.a. Ikea).
Als ik eens bij Ikea kom zal ik kijken, de spots hangen op 2 kinderkamers boven waar dat licht niet veel brand (iig niet in de keuken waar ze uren branden).
quote:

Mag ik vragen uit hoeveel mensen "jouw" huishouden bestaat? En wat jullie gas en elektriciteitsverbruik is? (voor/na besparen er misschien ook bij?)

En de eerste vier cijfers van je postcode? En wat voor auto rijd de buurman? Met hoeveel mensen zijn ze bij de buren? En wat voor opleiding heeft uw buurman genoten :+

SpiceWorm wijzigde dit bericht 13-02-2007 15:21 (3%)

bla bla-bla blaa

quote:
SpiceWorm schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 15:19:
Mag ik vragen uit hoeveel mensen "jouw" huishouden bestaat?
Twee.
quote:
En wat jullie gas en elektriciteitsverbruik is?
Over 2006:

Electriciteit: 628kWh (waarvan de PV-panelen 264kWh opgewekt hebben, netto dus 364kWh)
Gas: 374m2

Over 2007 verwacht:

Electriciteit: 800-900kWh (waarvan de PV-panelen zo'n 480-500kWh zullen opwekken, netto dus 300-400kWh)
Gas: 400-450m2
quote:
Met hoeveel mensen zijn ze bij de buren?
Nou, daar zeg je wat: we wonen in een apartement, we hebben rondom buren en dat zal zeker helpen. Zeker de mensen onder ons stoken enthousiast, als ik in het weekend beneden kom voordat wij onze verwarming aandoen is de vloer een beetje warm. Dus die mensen zullen onze gasrekening wel enigszins drukken vermoed ik.

Dit is overigens een stukje van onze jaarafrekening:

http://www.jharingman.demon.nl/nieuws/img/20070210jaarafrekeningnuon.png

Zoals ik ook op mijn website uitleg komt dat negatieve bedrag voor elektriciteit door een belastingteruggave van ¤20 per maand. Die zal er in 2008 niet zijn.

CanonG1 wijzigde dit bericht 13-02-2007 15:47 (17%)

Master of the Edit-button

lekkere lage bedragen... Ik zag zonet de elektriciteitrekening van m'n ouders... 15.000kWh :/
Ik ga maar niet vermelden wat dat kost :P

Mijn naam is Gasaansteker! De duistere heerser van de 21ste eeuw! Want ook Lucifer raakt verouderd....
[hr]McKaamos heeft nu ook een blogje

quote:
McKaamos schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 16:09:
lekkere lage bedragen... Ik zag zonet de elektriciteitrekening van m'n ouders... 15.000kWh :/
Vijftienduizend kWh?!?!? Hebben ze soms een wietkwekerij aluminiumsmelterij? Ik weet niet of je voor dat soort hoeveelheden het normale tarief betaalt, maar als dat zo is dan kost dat je ongeveer ¤ 3500.

Heftig. Ik ben toch wel benieuwd wat ze doen om een dergelijk verbruik te realiseren. Hebben ze een normaal woonhuis?
quote:
Als je dat met PV-panelen op wil wekken kost je dat ongeveer 15000/0,8*5,5= ¤ 100.000 (maar dat is dan wel eenmalig, en misschien krijg je iets korting ;))

CanonG1 wijzigde dit bericht 13-02-2007 16:17 (29%)

Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
Vast minder dan 3 huishoudens van elk 5000 kWh :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

quote:
wiet plantage weg doen ;)

Thalantis Shaman lvl 70 @ genjuros (guild Vae Victis) | systeempjes

Dat is vast zo'n mooi verlicht huis incl yakuzi enzo :P
Master of the Edit-button

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 16:12:
[...]

Vijftienduizend kWh?!?!? Hebben ze soms een wietkwekerij aluminiumsmelterij? Ik weet niet of je voor dat soort hoeveelheden het normale tarief betaalt, maar als dat zo is dan kost dat je ongeveer ¤ 3500.

Heftig. Ik ben toch wel benieuwd wat ze doen om een dergelijk verbruik te realiseren. Hebben ze een normaal woonhuis?
Heb geen flauw idee hoe jij aan dat bedrag komt, maar het is bij lange na niet zoveel... en ja er stond bijna 15000kWh op de jaarafrekening. (of ik lees verkeerd en er stond geen k bij, maar dat lijkt me eigenlijk sterk gezien er sowieso in kWh gemeten wordt.

Ik woon hier met mijn ouders en 2 zusjes in een rijtjeshuis.
Pa is IT-er, ik ben IT-er, zusje 1 leert voor Grafimedia iets, andere zusje is MSN/chatverslaafd en mams is dagelijks bezig aan haar website en prutst veel met email.
Dat levert dus op dat iedereen hier een PC of laptop heeft :P
Zelf een PC en een laptop, plus 2 servers. Pa en Ma een PC en een laptop (lappie van de baas), Grafimedia zusje een laptop en andere zusje een eigen PC.
Een aantal van die machines staan 24/7 aan, en dat vreet stroom, ofcourse...
Verder gewoon de huishoudelijke equipment zoals wasmachine, wasdroger, vaatwasser, etc etc.

Om heel eerlijk te zijn denk ik echt dat al die computers bij elkaar zoveel vermogen op slurpen...
Ach jah, nadeel van de nerdheid :+ ofzo...

edit: trouwens het gemiddelde verbruik van een nederlands huishouden is toch ongeveer 3000kWh?
15K is natuurlijk wel veel, maar niet zo extreem opvallend als je naar de hoeveelheid computerapparatuur hier kijkt :P

edit2: je kan trouwens niet zeggen dat ik slecht bezig ben... Heb eind vorig jaar een nieuwe PC aangeschaft die stukken zuiniger is als mijn oude :P
Ben toch een beetje milieubewuster geworden :P Maja paps sleept weer servers voor me mee terwijl hij wel tegen mij zegt dat de energierekening hoog is :P Wou zelf eigenlijk wat minder zuipends neerzetten als server, maargoed :P
quote:
was het maar zo, dan verdienden we er nog aan :+

McKaamos wijzigde dit bericht 13-02-2007 16:26 (20%)

Mijn naam is Gasaansteker! De duistere heerser van de 21ste eeuw! Want ook Lucifer raakt verouderd....
[hr]McKaamos heeft nu ook een blogje

Reg. datum: 24 januari 2000

om 15 kWh te halen moet je toch wel wat meer stroomvreters in huis hebben dan wat PC's.
15 MWh is namelijk zo'n 1700 Watt 24/7.
Een beetje PC met monitor trekt idle zo'n 200 Watt en als je TFT's hebt zelfs nog wat minder.
Kortom er moet haast nog wel wat extra in huis zijn, zoals waterbed, electrische verwarming, zonnehemel en dat soort dingen.

Toen je 15000 kWh noemde, dacht ik dat je ouders mischien een landbouw bedrijfje hadden ofzo, maar in een rijtjeshuis... Dat is echt veel.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

hier wordt 93% van de energie opgewekt door waterkracht, dus dat zit wel snor met duurzaamheid :)
Iedereen gebruikt hier zo'n 20.000kWh per jaar, voornamelijk omdat hier geen gas is. En met die goedkope kWh-prijs ( op sommige plaatsen in het land maar 0,04 euro, gemiddeld in de steden 0,075 euro loont het zich niet echt om een zonnepaneel te kopen :)

geniaal topic, dit ga ik even volgen, ik kan heir vast wel wat van opsteken!

maarud wijzigde dit bericht 13-02-2007 16:51 (10%)

AMD 3500+ / X1600XT / 4x512mb / A8N-E-FM / 2x 160GB WD

quote:
De momenten komen niet vaak voor, maar na het lezen van dit verhaal vroeg ik me dan toch even af waar ik het allemaal voor doe, met de zonnestroompanelen en zo. Jullie huishouden verbruikt 50x (!) zoveel elektriciteit als ons huishouden. Jullie zijn met zijn vieren? Dan is het per persoon nog steeds 25x zo veel....

:'(
quote:
Heb geen flauw idee hoe jij aan dat bedrag komt, maar het is bij lange na niet zoveel...
Een 'consumenten-kWh' (voor mensen met een normaal verbruik) kost op dit moment bij de Nuon ¤ 0,227

15000 * 0,227 = ¤ 3500 per jaar

CanonG1 wijzigde dit bericht 13-02-2007 17:03 (21%)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws