Gathering of Tweakers

Quicksearch
Species 5618

http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/DuurzameEnergie.png
Wat is dit voor een Topic

Dit topic is een voortzetting van Zonnepanelen geplaatst. Als initiatiefnemer en actief PV systeem eigenaar is Jeroen Haringman dat topic begonnen. Dit topic moet je "gewoon" zien als een voortzetting van het oorspronkelijke topic alleen de titel is iets breder getrokken omdat het de lading dekt van alle discussies die in het eerdere topic plaats vonden:
  • PV systemen, wat zijn het, wat kunnen ze,
  • PV systemen, techniek, inverters uitlezen of programmeren,
  • Teruglevering van PV systemen aan het net en alles wat daarbij komt kijken,
  • Zonneboilers,
  • Besparingstips, truuks,
  • Andere aspecten van duurzame energie interessant voor ons Tweakers.
Hoe het allemaal begon

We laten Jeroen maar eens even aan het woord:

"Laatste paar jaar ben ik energiebewuster geworden. Je kijkt toch wat verder vooruit als je wat ouder wordt. Olie raakt op, klimaatveranderingen, etc. Misschien eens aan kinderen denken, hoe zullen zij aan hun energie komen? Zullen ze het met een geweer in hun handen moeten gaan halen in het Midden-Oosten? Er om bedelen bij de Russen? Wie zal het zeggen...

Dus: energie besparen. Spaarlampen plaatsen, 10 jaar oude koelkast (1MWh/jaar!!) de deur uit, vervangen door AA+-klasse, PC's vervangen door laptops, al het sluipverbruik uitschakelen d.m.v. schakelaars etc. Resultaat: stroomverbuik omlaag met 50%. Zonder aan comfort in te leveren. OK, we moeten nu opstaan om de TV aan te zetten, dat is het enige. Hoehoe.

Maar ook na al deze acties bleef het knagen. De stroom die we verbruikten werd nog steeds opgewekt met gas, olie, kolen, kernenergie en weet ik niet wat voor naar spul. In ieder geval spul wat opraakt.

Dus de vraag rees: wat kun je doen om het zelf op een duurzame wijze op te wekken? Wind? Leuk, en werkt goed in Nederland, maar niet in een stedelijke omgeving. Mijn buren zien me aankomen met een 30+m hoge mast. Waterkracht? Geen river te zien in Hilversum. Zonne-energie? Hmmmm, dat zou wat kunnen zijn.

Offertes opgevraagd, dat spul is reteduur allemaal, en subsidies kun je vergeten onder de huidige regering. Lang nadenken, toch de knoop doorgehakt: 555Wp aan zonnepanelen het dak op.

Het spul staat er nu een week en ik heb er een eenvoudige website over gemaakt waar ik de vorderingen bijhoud:"

http://www.solarwebsite.nl

Om alvast de eerste vragen op te vangen

Wat kost dat nou?
De installatie zoals ik die geplaatst heb kost in totaal ¤ 3200, inclusief opbrengstmeter, datakabel, en ander extra klein spul, helemaal compleet dus.

Wat levert het nou op?
Dat is afhankelijk hoe je het bekijkt. De installatie levert ongeveer de helft van ons jaarlijks elektriciteitsverbruik. Zou je deze installatie bij een gemiddeld Nederlands huishouden op het dak zetten (à 3500kWh) dan levert het maar ongeveer 1/7 van het jaarverbruik. Zoals je ziet: besparen is belangrijk.

kWh's zijn leuk. Maar in geld?
Dat is niet makkelijk te voorspellen omdat de energieprijzen zo stijgen. Totale kWh-prijs anno 2006: ¤ 0,18. Verwachte jaaropbrengst ± 500kWh. Reken maar uit.

Zoooo.... dat duurt wel ff voordat je dat terugverdiend hebt...
Ja.... en nee. Vergeet niet dat de energieprijzen (sterk) gestegen zijn de afgelopen paar jaar en er zijn geen aanwijzingen dat die stijgingen zullen ophouden, integendeel. Als je de stijgingen van de afgelopen paar doortrekt kom je op een financiële terugverdientijd van zo'n 15 à 25 jaar.

En zelfs als ik het niet terug zou verdienen heb ik nog steeds een paar decennia lang schone duurzame energie gebruikt.

15/25 jaar? Je bent hartstikke gek! Zo lang gaat dat spul toch nooit mee?
Dat weet ik niet Zonnepanelen worden commercieel gemaakt sinds de jaren '70. De meeste panelen uit die tijd doen het nog gewoon, met enige vermogensmindering. Op mijn panelen zit een vermogenensgarantie van 20 jaar, de verwachting is dat de totale levensduur 30-40 jaar is.
Feit is wel dat de omvormer waarschijnlijk niet zo lang meegaat (±10 jaar is een reeële verwachting), maar daarna mag je aannemen dat er een efficiënter model op de markt is wat het dus ook waard maakt om te vervangen.

Zonnepanelen kosten meer energie om te maken dan wat ze opleveren
Niet waar. Ik heb hier een onderzoek van de Universiteit Utrecht waaruit blijkt dat onder Nederlandse omstandigheden de productie-energie in hooguit een jaar of drie terugverdiend is. Daarna produceert de installatie netto schone, duurzame energie.

Werkt dat nou met accu's?
Nee. De omvormer stuurt de stroom het elektriciteitsnet in als wij het niet direct opmaken. Dan gebruiken jullie het. 's Nachts, en als de panelen niet voldoende vermogen leveren, gebruiken wij stroom uit het net. Je zou kunnen zeggen dat het net onze accu is.

Interessante links

Zonnepanelen (PV systemen)
Onderzoek: Terugverdientijd productie-energie PV -systemen Universiteit Utrecht
Polder PV: Energetische terugverdientijd zon-PV
New Solar Cell Breaks the “40 Percent Efficient”
Heliostat Concentrator Photovoltaic (HCPV)
Windenergie
(factsheets) Nederlandse Wind Energie Assosiatie
Besparingen
Energiebedrijven vergelijken

hamsteg wijzigde dit bericht 28-01-2007 12:38 (6%)

There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 867W, 67W sluipverbruik en 800W halogeen vervangen voor LEDs.

_/-\o_

Mooie topicstart!

Ik dacht alleen vandaag...had ik maar een windmolen.... |:(

Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net

Vechte, valle en opstoan

quote:
MisTraller schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 23:05:
_/-\o_

Mooie topicstart!

Ik dacht alleen vandaag...had ik maar een windmolen.... |:(
Die had vandaag waarschijnlijk stil gestaan vanwege de te harde wind. ;)
quote:
De omvormer stuurt de stroom het elektriciteitsnet in als wij het niet direct opmaken
dit vond ik vrij verbasingwekkend :p Graag uitleg :)

Reg. datum: 21 december 2004

quote:
DrivinUCrazy schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 23:10:
[...]

Je kunt ook de bladhoek aanpassen, dan draait ie wat minder hard. Of een beetje remmen erbij.

Maar misschien ging het vandaag wel erg hard, hoewel de wind vrij constant was. Windstoten zijn erger voor een molen denk ik.
quote:
jens17 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 23:14:
[...]

dit vond ik vrij verbasingwekkend :p Graag uitleg :)
Dat heet "salderen". Als je stroom van zonnepanelen (of windturbien, microWKK, etc.) "over" hebt, dus niet direct verbruikt in je eigen huishouden, en de installatie voedt in op je net, gaat het overschot direct het lokale laagspannings-distributienet op en bijna direct weer volstrekt legaal en tegen betaling van alle kosten (door je buur) het huis van je buurman in. Als je zelf een terugdraaiende meter hebt, saldeert die vanzelf/automatisch; heb je echter een moderner type digitale meter (met separaat telwerk voor de teruglevering), moet je de (wettelijk verplichte) saldering "administratief" via netbeheerder en leverancier zien te regelen. Alleen heeft dat laatste nogal wat "voeten in de aarde".

Hot topic in Nederland "zonnestroomland". >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Leuk inkoppertje. Een "oude bekende" heeft zich weer laten zien. In een geheel nieuw jasje gestoken, maar nog niet zijn oude streken verloren.

Heeft iets met zonnepaneeltjes te maken, en een rel die tijdens de hittegolven uitbrak vorig jaar. Over al te "optimistische claims" en ronduit erg hoge prijzen die niet marktconform zijn. Don't forget the small print!!!!

http://www.polderpv.nl/ni...7_oude_vos_nieuwe_streken

;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
zonnigtype schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 01:01:
[...]

Dat heet "salderen". Als je stroom van zonnepanelen (of windturbien, microWKK, etc.) "over" hebt, dus niet direct verbruikt in je eigen huishouden, en de installatie voedt in op je net, gaat het overschot direct het lokale laagspannings-distributienet op en bijna direct weer volstrekt legaal en tegen betaling van alle kosten (door je buur) het huis van je buurman in. [...] Alleen heeft dat laatste nogal wat "voeten in de aarde".
Dat het nogal wat voeten in aarde had konden we afgelopen maandag wel zien op Tros Radar
In het kort:
Tot 3000 kWh "salderen" krijg je er 21 ct / kWh voor.
Op het moment dat je binnen het jaar boven de 3000 kWh komt krijg je ineens zo'n 4 ct/kWh, ook over de eerste 3000 kWh.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

quote:
DrivinUCrazy schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 23:10:
[...]

Ik heb vandaag veel kilometers gemaakt, en er stonden er heel wat te ronken anders! Wel van die joekels overigens, en die hadden voor zover ik kon zien idd wel verstelbare rotorbladen.

Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net

quote:
TD-er schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 01:21:
[...]

Dat het nogal wat voeten in aarde had konden we afgelopen maandag wel zien op Tros Radar
In het kort:
Tot 3000 kWh "salderen" krijg je er 21 ct / kWh voor.
Op het moment dat je binnen het jaar boven de 3000 kWh komt krijg je ineens zo'n 4 ct/kWh, ook over de eerste 3000 kWh.
Neen, nog erger: het miezerbeetje wat je van de leverancier "mag" krijgen van de NMa, mag je mogelijk "in excess" (hoger transporttarief) weer gaan afdragen aan de netbeheerder, zodat je in the end mogelijk zelfs geld KWIJT raakt i.p.v. 600 euri verdient (bij 3000/jaar invoeding).

Zie het forum wat ik daarvoor heb opgezet:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=46799

(en polderpv.nl, terugleveringpagina)

Ik ben wel geïnteresseerd in het zonnepaneel-onderzoek van de UU die in de topicstart genoemd wordt :)

GPG Public Key: Haal 'm nu binnen via wwwkeys.eu.pgp.net of van m'n eigen site.

Kennen jullie het merk Viessmann?
De Vitosol 200 of 300 lijkt me wel een aardig syteem voor een zonneboiler en dan icm de vitodens 200. De Belgische viessmann site is trouwens beter dan de nl site.
1365Watt-piek op ons dak!

quote:
Osiris schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 01:28:
Ik ben wel geïnteresseerd in het zonnepaneel-onderzoek van de UU die in de topicstart genoemd wordt :)
Ik zal het je vanavond mailen op het adres wat in je profiel staat.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Hamsteg, zou jij mij ff willen mailen? Ik zie je mail-adres nergens in je profiel staan...

Mail maar naar jeroen@solarwebsite.nl

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:
Osiris schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 01:28:
Bespreking ervan en link:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PV13.htm#10mei2006_LCActd

Meer "PV en milieu" links:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PV7.htm#27okt2005crystalclear

At your solar service

code == kunst

quote:
MisTraller schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 01:26:
[...]

Ik heb vandaag veel kilometers gemaakt, en er stonden er heel wat te ronken anders! Wel van die joekels overigens, en die hadden voor zover ik kon zien idd wel verstelbare rotorbladen.
volgens mij hebben de molens van vestas verstelbare bladen, de rest niet. Ik weet het niet zeker, maar ik woon hier wel in zeewolde, de plaats met de meeste windmolens in Nederland, en heb heel wat molens gezien die opgebouwt worden/in gebruik zijn, dus ik weet het wel vrij zeker, maar niet 100%.

edit:
Er is ook een merk dat de uiteinden van de wieken kan draaien, maar dat is volgens mij om te remmen.

achtbaanfreak wijzigde dit bericht 12-01-2007 22:24 (8%)

(half) dyslectisch + semi-n00b

(houtgestookt)

Hopelijk komt er met Diderik Samson als milieuminister ook weer subsidie op zonnepanelen en zonneboiler.
Ik wwon hier vlak bij de grens met Duitsland maar als ik daar kijk kleuren de daken al mooi blauw van de zonnepanelen.
Vooral bij boerderijen staan tientallen panelen op de stallen. :)

Bart

quote:
Speksteenkachel schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 23:21:
Hopelijk komt er met Diderik Samson als milieuminister ook weer subsidie op zonnepanelen en zonneboiler.
Hopelijk komt er voor de zonnestroompanelen dan wel een verstandige manier: een terugleververgoeding ipv aanschafsubsidie.

(houtgestookt)

Ik vind aanschafsubsidie belangrijker.
Voordat ik meer asl 3500 kw/h heb opgewekt. :$

Bart

Wat is dat in zijn avatar?

quote:
Speksteenkachel schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 17:38:
Dan zou je toch wel een aardig setje panelen op je dag moeten hebben liggen ;)

Wij helpen ook weer wat mee, twee spaarlampen erin gedraaid vandaag ;) Vreemde dingen waren dat trouwens, het voelde alsof het bolletje van rubber of ander kunststof was gemaakt.

Het wordt tijd dat ik een eigen huisje heb, kunnen er panelen op :)

Volg onze unieke modding contest, de BeP Modding Trophy!

veerboot met underscores

Zodra je een 'grote leverancier' bent ga je toch ook niet gewoon salderen? Tuinders pakken dat ook anders aan, en hebben hun handen vol aan het kopen en verkopen van energie. Wanneer de vraag en de prijs dus hoog is WKK aan, en anders uit etc. Nu heb je dat bij een zonnepaneel niet echt voor het kiezen, want er is we of geen zon. Ik weet niet of er grote installaties zijn, en of die hun stroom ook zo verhandelen? IIG erg vaag geregeld (of gewoon niet geregeld :P ) als ik het zo lees.

Lijkt mij later wel leuk zo'n paneeltje op mijn huis, dan veel led verlichting en kijken wat er te besparen is :)

BTW, thuis stoken we op hout, en verwarmen daar ook het boilerwater mee voor. Ook een vorm van besparing :)

_ferry_ wijzigde dit bericht 13-01-2007 23:42 (14%)

pc specs: groter, beter, mooier en sneller dan de jouwe :+

quote:
Speksteenkachel schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 17:38:
Om zonnestroom écht te stimuleren is dat naar mijn mening niet de juiste manier. Een terugleververgoeding is veel meer gericht op de lange termijn, en zorgt ervoor dat mensen de opbrengsten van hun zonnestroominstallatie maximaliseren.
quote:
????

Reg. datum: 30 december 2005

Hoi

Ik volg dit draadje al vanaf het begin. Ik raakte geïntereseerd in zonnepanelen (geloof het of niet) door de advertentie in de karwei krant. Ik vord ze daar erg duur en ben wat verder gaan zoeken op het net. Tegelijkertijd viel mijn oog op dit draadje bij tweakers waar ik al jaren rondneus.
Ben nu op het punt gekomen dat ik vanmiddag het dak op ga om wat maten op te nemen en in de loop van de week of begin volgende week een systeem ga bestellen.
Duur? ja. Ga ik het ooit terug verdienen? geen idee. maar dat boeit niet zo heel veel.
Het is leuk, goed voor de kinderen later endie plasma tv met dolby surround set verdienen zich toch ook nooit terug.

Ik ben ook voor de teruglever vergoeding zoals in Duitsland, alleen zal ik als ik CanonG1 was dan toch mijn meter laten vervangen voor een digitale. Anders heb je niets aan de teruglever vergoeding.

De dagen zijn geteld

Zijn er buiten de pv teruglever systemen ook andere betaalbare mogelijkheden om energie op een veilige manier terug te leveren op het net? In combinatie met een generator op plantaardige olie zou je op een makkelijke manier energie op kunnen wekken en die terugleveren. Of bijvoorbeeld met een kleine windmolen. Wij wonen toch in de polder dus buren die last van ons hebben zijn hier niet :P

GoT Motorrijders Actie Groep

Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
JopieE schreef op zondag 14 januari 2007 @ 10:55:
[...]

Ik ben ook voor de teruglever vergoeding zoals in Duitsland, alleen zal ik als ik CanonG1 was dan toch mijn meter laten vervangen voor een digitale. Anders heb je niets aan de teruglever vergoeding.
Die analoge meters konden toch juist gewoon terugdraaien, waardoor je min of meer op die manier een vergoeding krijgt. (lagere tellerstand).
Ik had begrepen dat de energiebedrijven heel snel mensen een digitale meter wilden aansmeren zodra ze doorhadden dat je een zonnepaneel op je dak had staan om deze reden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws