Reg. datum: 30 januari 2007
Nee, je hoeft geen bonnetjes te laten zien. Zelfs als je geen enkel pilletje of zalfje gebruikt kun je toch die 23 euro pp als aftrek nemen.quote:Rintse schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:26:
die huisapotheek aftrek van 23 euro per persoon, verwachten ze heir ook daadwerkelijk bonnetjes van tijdens een controle of is dit een standaard bedrag wat je in mag vullen net als bijvoorbeeld arbeidskorting?
Macbook 2,4ghz, Acer Aspire 1694v1 en Athlon Thunderbird 1,2ghz
ik kan hier op de belasting site niets over vinden helaas.
het gaat niet om een groot bedrag maar door tips hier op de site (en andere sites) kom ik toch al 200 euro rijker uit de aangifte:-)
ik wil dat laatste 10tje dus ook nog hahahahaha
Rukapul wijzigde dit bericht 31-01-2007 20:25 (94%)
Reg. datum: 20 mei 2004
Ook ik heb een vraagje wat betreft de aftrekpost scholingkosten...
Mijn situatie:
Heb van januari 2006 t/m augustus 2006 uitwonende studiefinancering gehad, vanaf september 2006 geen recht meer op stufi..
Heb van januari 2006 t/m december 2006 geleend bij IBG en OV jaarkaart gehad..
Heb een computer aangeschaft in september 2006 van 1000euro..
Heb studieboeken aangeschaft in het nieuwe collegejaar september 2006 - december 2006
Heb collegegeld betaald van jan 2006 t/m juni 2006 en vanaf september 2006 t/m december 2006 (maanden zonder stufi)..
Hoe moet ik het formulier precies invullen?
Gewoon de studiemaanden januari 2006 t/m augustus 2006 toen ik stufi kreeg buiten beschouwing laten?
Alvast bedankt!
Reg. datum: 19 januari 2007
Ik zelf heb veel gehad aan de site van de Universiteit Utrecht. Ook de info hierover van de belastingdienst helpt een klein beetje. Daarbij net nog een half uur aan de telefoon gehangen met de belastingtelefoon.quote:Qarinx schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 12:53:
Hoi allemaal,
Heb van januari 2006 t/m augustus 2006 uitwonende studiefinancering gehad, vanaf september 2006 geen recht meer op stufi..
Heb van januari 2006 t/m december 2006 geleend bij IBG en OV jaarkaart gehad..
Heb een computer aangeschaft in september 2006 van 1000euro..
Heb studieboeken aangeschaft in het nieuwe collegejaar september 2006 - december 2006
Heb collegegeld betaald van jan 2006 t/m juni 2006 en vanaf september 2006 t/m december 2006 (maanden zonder stufi)..
Hoe moet ik het formulier precies invullen?
Gewoon de studiemaanden januari 2006 t/m augustus 2006 toen ik stufi kreeg buiten beschouwing laten?
normbedragen:
1 januari tot en met 31 augustus 2006 E 177,09
1 september tot en met 31 december 2006 E 179,00
Ervan uitgaande dat je uitwonend bent en dito beurs ontvangen hebt in de periode jan. t/m aug. 2006 moet je inderdaad die periode buiten beschouwing laten. Je beurs is in dat geval hoger dan het normbedrag en er is dus niets aftrekbaar. N.B. Afwijken van de normbedragen is enkel toegestaan indien de werkelijke kosten hoger zijn dan 2xhet normbedrag.
In geval van thuiswonende beurs kan je normbedrag -/- prestatiebeurs -/- drempel (¤500) aftrekken.
In de periode sept. t/m dec. 2006 heb je al je studiekosten zelf betaald en zijn deze aftrekbaar. Hierbij moet je uitgaan van de normbedragen. Je hoeft geen rekening te houden met het deel van 2006 waarin je beurs ontvangen hebt. (In geval van uitwonende beurs die hoger is dan het normbedrag zou er anders dus een negatief bedrag overblijven).
Verder nog iets wat wellicht goed is om te weten:
Indien je ouders een duit in het zakje hebben gedaan is dat voor hen aftrekbaar. Je ouders kunnen bij de persoonsgebonden aftrekposten het volgende aanvinken Aftrek kosten levensonderhoud voor kinderen jonger dan 30 jaar die geen recht hebben op studiefinanciering. Dit loopt per kwartaal, dus in jouw geval voor het 4e kwartaal van 2006. De belastingdienst zei mij wel dat het dan goed is als ze dit bedrag ovemaken als levensonderhoud en dus niet als 'voor je studie' of ' van papa en mama'
Hopelijk is het zo duidelijk. Zo niet, misschien weet ik het antwoord op de evt. vraag dan nog wel omdat het nu redelijk goed in mijn hoofd zit.
Succes ermee
Veratje wijzigde dit bericht 31-01-2007 18:56 (17%)
Situatie: Ik heb in 2006 2 werkgevers gehad waarvan 1 tijdelijk (stage). Van mijn vaste werkgever heb ik een loonstrookje gehad, maar van mijn stage niet. Bij mijn stage werkgever heb ik destijds op het loonbelastingformulier aangegeven dat de werkgever de loonheffingskorting niet toe moet passen (want dat moest volgens het diagram).
Problemen: Het eerste probleem is dat ik 'Loon' en 'Loon Zorgverzekeringswet' op mijn loonstrook zie staan, en ik dus niet weet welke ik in mijn belastingprogramma in moet voeren. Als ik het goed heb begrepen betaalt mijn werkgever 6,5% over mijn salaris om de 6,5% die ik moet afdragen te compenseren (het verschil is ook 6,5%)
Het tweede probleem is 'arbeidskorting'. Omdat ik na 1949 ben geboren en niet meer dan ¤8.132 heb verdiend, moet ik mijn inkomen x 1,795% doen om aan de arbeidskorting te komen aldus de helpfile van het belastingprogramma. Op mijn loonstrook staat echter een ander bedrag onder het kopje 'Arbeidskorting', namelijk meer dan ¤200 euro, en ook al ga je van het maximum bedrag (8132) uit, 1,795% daarvan is 146 euro, en dus niet, meer dan 200. Wat is hier aan de hand?
Het derde, en tweede probleem met de arbeidskorting is dat ik voor mijn 2e werkgever (stage) ook 3 zaken moet invullen in het belastingprogramma: 'Loon' (met of zonder ZVW?), 'Loonheffing' en 'Arbeidskorting'. De eerste 2 staan op mijn laatste loonstrookje gewoon opgeteld en lijken me geen probleem, maar heb ik hier ook met arbeidskorting te maken? Zo ja, is dat gewoon 1,795% over het bedrag? Ik twijfel hierover vanwege mijn probleem hierboven met mijn andere werkgever waar dat rekensommetje niet opgaat.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is of zie ik gewoon iets over het hoofd?
Xboxic - Playstatic - Nintendic || Xbox 360 Gamertag || PSN: Rivalz0r
Ik studeer en heb 2 bijbaantjes. Op een heb ik mn korting toegepast en dus vrijwel geen belasting betaald, bij de ander wel, en zal (denk ik) dus ook wat centjes terug krijgen. Mijn totaal verdiende geld van beide baantjes bij elkaar is niet zo hoog (werk niet zo veel): zeg iets van 2100 euro. Dat betekent volgens mij dat ik vrijwel alle betaalde belasting terug zal krijgen. Klopt het, dat het dan voor mij eigenlijk geen nut heeft om aftrekposten op te voeren, aangezien ik toch waarschijnlijk niks hoef te betalen? (mogelijke kosten die ik zou kunnen opvoeren zijn pc en andere studiekosten (o.a. een vliegticket))
marteltor wijzigde dit bericht 31-01-2007 21:57 (5%)
Hey Veratje,quote:Veratje schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:47:
nuttige reactie
Ik heb de boeken in september gekocht en m'n computer in oktober, dus het is voor mij voordeliger om al die bedragen bijelkaar op te tellen.. (160 boeken + 300 afschrijving computer + 650 collegegeld september t/m december) dan het normbedrag te gebruiken.
En moet ik dan neerzetten collegegeld sept t/m dec 2006 geen stufi meer ofzo in het invulvakje, of geloven ze dat wel?
Bedankt voor de reactie
Je zal inderdaad alles terug krijgen. Ziektekosten e.d. kunnen volgend jaar eventueel wel leiden tot aftrek als je ze dit jaar niet kunt gebruiken. Dus vul alles gewoon in, als je aftrekposten hebt, maar die kun je dit jaar niet gebruiken, kun je ze volgend jaar wellicht wel gebruiken.quote:marteltor schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 21:53:
Ik heb maar erg weinig ervaring met belastingaangifte (zo ongeveer: 0), vandaar deze vraag...
Ik studeer en heb 2 bijbaantjes. Op een heb ik mn korting toegepast en dus vrijwel geen belasting betaald, bij de ander wel, en zal (denk ik) dus ook wat centjes terug krijgen. Mijn totaal verdiende geld van beide baantjes bij elkaar is niet zo hoog (werk niet zo veel): zeg iets van 2100 euro. Dat betekent volgens mij dat ik vrijwel alle betaalde belasting terug zal krijgen. Klopt het, dat het dan voor mij eigenlijk geen nut heeft om aftrekposten op te voeren, aangezien ik toch waarschijnlijk niks hoef te betalen? (mogelijke kosten die ik zou kunnen opvoeren zijn pc en andere studiekosten (o.a. een vliegticket))
Een vliegticket is trouwens geen studiekosten, o.a. reis en verblijfkosten ivm studie zijn niet aftrekbaar.
Hallo allemaal
Ok! Bedankt voor de tips!quote:Matt schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 22:40:
[...]
Je zal inderdaad alles terug krijgen. Ziektekosten e.d. kunnen volgend jaar eventueel wel leiden tot aftrek als je ze dit jaar niet kunt gebruiken. Dus vul alles gewoon in, als je aftrekposten hebt, maar die kun je dit jaar niet gebruiken, kun je ze volgend jaar wellicht wel gebruiken.
Een vliegticket is trouwens geen studiekosten, o.a. reis en verblijfkosten ivm studie zijn niet aftrekbaar.
Maar, mag je die aftrekposten dan zomaar doorschuiven naar volgend jaar? (ik zal d'r zelf ook eens wat over gaan lezen
Reg. datum: 19 januari 2007
quote:Qarinx schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 21:57:
[...]
dus het is voor mij voordeliger om al die bedragen bijelkaar op te tellen.. (160 boeken + 300 afschrijving computer + 650 collegegeld september t/m december) dan het normbedrag te gebruiken.
Dat staat in het pdf'je van de belastingdienst hierover, dus ik vrees dat dat niet kan/mag..quote:Veratje schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:47:
[...]
N.B. Afwijken van de normbedragen is enkel toegestaan indien de werkelijke kosten hoger zijn dan 2xhet normbedrag.
CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e
Volgens mij rekent de belastingdienst zelf de arbeidskorting uit aan het einde van de rit, die kan je ook gewoon leeg laten (Dat zie je bij de heffingskortingen op je laatste of eennaar laatste pagina) Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken Over die andere dingen ga ik niets roepenquote:Rival24 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 20:09:
Het tweede probleem is 'arbeidskorting'. Omdat ik na 1949 ben geboren en niet meer dan ¤8.132 heb verdiend, moet ik mijn inkomen x 1,795% doen om aan de arbeidskorting te komen aldus de helpfile van het belastingprogramma. Op mijn loonstrook staat echter een ander bedrag onder het kopje 'Arbeidskorting', namelijk meer dan ¤200 euro, en ook al ga je van het maximum bedrag (8132) uit, 1,795% daarvan is 146 euro, en dus niet, meer dan 200. Wat is hier aan de hand?
Het derde, en tweede probleem met de arbeidskorting is dat ik voor mijn 2e werkgever (stage) ook 3 zaken moet invullen in het belastingprogramma: 'Loon' (met of zonder ZVW?), 'Loonheffing' en 'Arbeidskorting'. De eerste 2 staan op mijn laatste loonstrookje gewoon opgeteld en lijken me geen probleem, maar heb ik hier ook met arbeidskorting te maken? Zo ja, is dat gewoon 1,795% over het bedrag? Ik twijfel hierover vanwege mijn probleem hierboven met mijn andere werkgever waar dat rekensommetje niet opgaat.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is of zie ik gewoon iets over het hoofd?
Ik denk ook dat het helaas niet kan...quote:Veratje schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 08:44:
Dat staat in het pdf'je van de belastingdienst hierover, dus ik vrees dat dat niet kan/mag..
Als je de normbedragen hanteert, moet je dan bij ontvangen stufi de thuiswonende beurs opschrijven? Ik vind het namelijk raar als je de uitwonende beurs moet opschrijven...
Daar zijn ook weer bedragen voor geloof ik... het deel voor huisvesting en levensonderhoud hoef je bijvoorbeeld niet op te geven meen ik, welke bedragen dat precies zijn weet ik niet. Dat zou dus beurs - huiskosten - levensonderhoud zijnquote:Qarinx schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 11:02:
[...]
Ik denk ook dat het helaas niet kan...
Als je de normbedragen hanteert, moet je dan bij ontvangen stufi de thuiswonende beurs opschrijven? Ik vind het namelijk raar als je de uitwonende beurs moet opschrijven...
---- Ik zou niet raar staan te kijken als je dan de thuiswonende beurs overhoudt...
Jaspertje wijzigde dit bericht 01-02-2007 11:03 (12%)
Gewoon de uitwonende beurs. Belastingvoordeel is er dus alleen voor thuiswonende studenten en niet voor uitwonende studenten. Het normbedrag is lager dan de uitwonende beurs dus je houdt een negatieve aftrekpost over. Vind het ook vreemd maar dat is wel hoe het werkt.quote:Qarinx schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 11:02:
[...]
Ik denk ook dat het helaas niet kan...
Aftrekpost studiekosten is dus alleen interessant voor mensen die geen uitwonende beurs ontvangen, dus mensen met een thuiswonende beurs of mensen zonder stufi.
argro wijzigde dit bericht 01-02-2007 11:50 (11%)
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Dit is wat lastiger, premies ter aanvulling van het pensioentekort mogen in aftrek worden gebracht als je jaarruimte hoog genoeg is.quote:TrailBlazer schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 09:01:
ik stort per maand iedere keer 100 euro voor mijn aanvullend pensioen volgens mij kan ik hiervan een deel aftrekken van de belastingdienst. Ik kan echter nergens vinden hoeveel en op welke post dit zou moeten iemand enig idee
Jij zou in potentie 1200 af kunnen trekken.
Heb je misschien van je werkgever een overzicht van je pensioenaangroei over 2005 gekregen.?
Het gaat namelijk om het bedrag wat vermeldt staat bij 'Factor-A'.
Dit is nodig om te berekenen of je iets in aftrek mag brengen.
Hallo allemaal
ik neem aan dat het gaat over de pensioenaangroei in 2006quote:Matt schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:36:
[...]
Dit is wat lastiger, premies ter aanvulling van het pensioentekort mogen in aftrek worden gebracht als je jaarruimte hoog genoeg is.
Jij zou in potentie 1200 af kunnen trekken.
Heb je misschien van je werkgever een overzicht van je pensioenaangroei over 2005 gekregen.?
Het gaat namelijk om het bedrag wat vermeldt staat bij 'Factor-A'.
Dit is nodig om te berekenen of je iets in aftrek mag brengen.
CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e
Nee, voor je aangifte over 2006 moet je kijken naar je inkomen en pensioenaangroei in 2005 (hoe krom het ook is en klinkt).quote:TrailBlazer schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:46:
[...]
ik neem aan dat het gaat over de pensioenaangroei in 2006
God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......
Reg. datum: 19 december 2006
Je moet bij beide werkgevers om een Jaaropgave vragen! Ik ben een keer zo dom geweest om van mijn laatste loonstrookje aangifte te doen, en dat geintje koste me 500 euro een paar maanden laterquote:Rival24 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 20:09:
Ik heb vandaag ook een poging gewaagd om mijn belastingaangifte te doen, maar ik ben tegen een paar problemen aangelopen.
Van mijn vaste werkgever heb ik een loonstrookje gehad, maar van mijn stage niet.
Voor alle drie de problemen geldt dat deze op je jaaropgave netjes voor het hele jaar bij elkaar opteld terug moet kunnen vinden. Dus Loon - Arbeidskorting en Loonheffing, sinds 2006 is er een kopje voor de Ziekenfonds premie bijgekomen. Deze kun je dan 1-1 invullen, en klaar is klaraquote:Problemen: Het eerste probleem is dat ik 'Loon' en 'Loon Zorgverzekeringswet' op mijn loonstrook zie staan, en ik dus niet weet welke ik in mijn belastingprogramma in moet voeren. Als ik het goed heb begrepen betaalt mijn werkgever 6,5% over mijn salaris om de 6,5% die ik moet afdragen te compenseren (het verschil is ook 6,5%)
Succes
Doe maar gek! Anderen doen al gewoon genoeg :P
Okay, maar ik heb dus 4 maanden helemaal geen beurs gehad..quote:argro schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 11:44:
[...]
Gewoon de uitwonende beurs. Belastingvoordeel is er dus alleen voor thuiswonende studenten en niet voor uitwonende studenten. Het normbedrag is lager dan de uitwonende beurs dus je houdt een negatieve aftrekpost over. Vind het ook vreemd maar dat is wel hoe het werkt.
Aftrekpost studiekosten is dus alleen interessant voor mensen die geen uitwonende beurs ontvangen, dus mensen met een thuiswonende beurs of mensen zonder stufi.
Hoe moet ik dat dan invullen?
De 8 maanden die ik wel beurs heb gehad buiten beschouwing laten en dan dus de 4 * het normbedrag als aftrekpost en dan 0 ontvangen toeslagen?
Reg. datum: 05 oktober 2004
Ik zit met een vraag:
Ik heb in 2005 een laptop gekocht met een waarde van 2200 euro
Deze gebruikte ik voor school.
Inmiddels heb ik sinds een half jaar een vaste baan. Ik heb dus afgelopen jaar nog een half jaar gestudeerd.
Nou heb ik voor 2005 dit niet opgegeven omdat ik toch alles terugkreeg.
Is het nu zo dat ik dit jaar wel 2200-10%/3= 660 euro mag opgeven?
12*normbedrag -/- 8*beurs -/- drempel. Zal dus nog steeds op nul uitkomen als die beurs een uitwonende beurs was.quote:Qarinx schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 14:08:
[...]
Okay, maar ik heb dus 4 maanden helemaal geen beurs gehad..
Hoe moet ik dat dan invullen?
De 8 maanden die ik wel beurs heb gehad buiten beschouwing laten en dan dus de 4 * het normbedrag als aftrekpost en dan 0 ontvangen toeslagen?
Je had verder geen beurs of andere kosten? Hou ook rekening met de drempel voor studiekosten.quote:Timeless schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 15:06:
Beste medetweakers,
Ik zit met een vraag:
Ik heb in 2005 een laptop gekocht met een waarde van 2200 euro
Deze gebruikte ik voor school.
Inmiddels heb ik sinds een half jaar een vaste baan. Ik heb dus afgelopen jaar nog een half jaar gestudeerd.
Nou heb ik voor 2005 dit niet opgegeven omdat ik toch alles terugkreeg.
Is het nu zo dat ik dit jaar wel 2200-10%/3= 660 euro mag opgeven?
argro wijzigde dit bericht 01-02-2007 15:22 (38%)
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last
Dit topic is gesloten.