Gathering of Tweakers

Quicksearch
Aanraakbatterij

quote:
RoBBS schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 10:09:
Zo, tis vrijdag dus maar even een drankje, hebben jullie trouwens ook GNU/Beer?

nog even ontopic: gisteren eindelijk de juiste driver aan de praat gekregen voor de Unichrome Pro IGP chip (Via epia EN15000 mobo) maar nu is OpenGL traag, erg traag,. ideeen?
Misschien is die chip van de grafische kaart gewoon echt zo langzaam. Ik denk zelf dat hij gewoon niet genoeg power heeft om openGL goed aan te sturen

ALL GLORY TO THE HYPNO TOAD

quote:
Touchdomex schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 10:12:
[...]

Misschien is die chip van de grafische kaart gewoon echt zo langzaam. Ik denk zelf dat hij gewoon niet genoeg power heeft om openGL goed aan te sturen
Dat lijkt mij niet, zijn voorloper ( de CLE266 sjip met Unichrome 1 ) draait OpenGL zonder moeite.

je hebt zelf gezegt dat je nieuwe dingen wil doen, ga dan ook op zoek naar iets nieuws!....

ik heb vorig weekend mn slack systeem geupgrade van 10.1 naar 10.2 en t viel niet tegen. t ging zelfs allemaal in 1 keer goed. en natuurlijk het ultieme: ik hoefde niet eens te rebooten :P

alleen firefox crashed wel zo god's gruwelijk vaak he, de versie maakt niet uit, 1.5 of 2.0 t crashed om de haverklap :(

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Hertog Jan schopt kont

quote:
Super_ik schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:52:
ik heb vorig weekend mn slack systeem geupgrade van 10.1 naar 10.2 en t viel niet tegen. t ging zelfs allemaal in 1 keer goed. en natuurlijk het ultieme: ik hoefde niet eens te rebooten :P

alleen firefox crashed wel zo god's gruwelijk vaak he, de versie maakt niet uit, 1.5 of 2.0 t crashed om de haverklap :(
strace doen?

Met Series III Land Rover -> De Generaal!

quote:
Super_ik schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:52:

idd strace doen en ff kijken welke extensies je hebt. Vaak is het gewoon een rotte extensie.

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Leuk idee, zolang het niet uit de hand loopt :) Dat is mijn mening op dit moment. Zoals het nu gaat vind ik het een leuk luchtig topic waarin mensen hun mening over programma's/tools/enz/enz kunnen uitwisselen. Ga vooral zo door.

het ultieme jaargetijde..... | #!/usr/bin/girl
Kunstnieuws dekleinekunstenaar.nl | Eigen werk: zomertje.nl | Vrolijke beestjes: gaasje.nl

* installeert voor het eerst Gentoo *kuchvmwarekuch*
Hiervoor heb ik alleen Ubuntu en Windows gebruikt dus eens zien hoe dat gaat.

Edit: OMFG wat een werk allemaal en ik ben nog niet eens begonnen met compileren 8)7 8)7
Ik blijf wel bij Ubuntu denk ik.. Veel eenvoudiger en doet hetzelfde :X

Dutchmega wijzigde dit bericht 05-01-2007 13:07 (43%)

Aanraakbatterij

quote:
RoBBS schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:41:
[...]

Dat lijkt mij niet, zijn voorloper ( de CLE266 sjip met Unichrome 1 ) draait OpenGL zonder moeite.
Heb je dan misschien uberhaupt wel OpenGL aangezet in X. Ik heb het zelf eens gehad met een oude PC. Had openGL niet aangezet( kon wel) Ik wou toen 3d tetris spelen en mijn hele systeem sloeg dicht :P

ALL GLORY TO THE HYPNO TOAD

Mirror, Mirror

quote:
Dutchmega schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 12:44:
* installeert voor het eerst Gentoo *kuchvmwarekuch*
Hiervoor heb ik alleen Ubuntu en Windows gebruikt dus eens zien hoe dat gaat.

Edit: OMFG wat een werk allemaal en ik ben nog niet eens begonnen met compileren 8)7 8)7
Ik blijf wel bij Ubuntu denk ik.. Veel eenvoudiger en doet hetzelfde :X
Even door blijven lezen, geef het een kans en je wilt nooit meer naar een click-next distro :)
quote:
William schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:20:
[...]

Even door blijven lezen, geef het een kans en je wilt nooit meer naar een click-next distro :)
Dat is misschien een reden om door te gaan, maar het is ook gewoon een vergroting van je kennis. Wanneer je eens (voor de lol) op je gemakje Gentoo installeerd en aan de gang krijgt, maar later toch terug gaat naar Ubuntu, zul je probleempjes die je daarna met Ubuntu tegen gaat komen makkelijker of iig gerichter op kunnen lossen.

Voordelen heeft het dus iig :)
Installeer dan meteen LFS op zo'n manier dat je op een gegeven moment de laatste KDE hebt draaien via een Xorg server die op AIGLX draait ;)

DeMoN wijzigde dit bericht 05-01-2007 13:32 (18%)

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

quote:
Jk_W schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:24:
[...]

Dat is misschien een reden om door te gaan, maar het is ook gewoon een vergroting van je kennis. Wanneer je eens (voor de lol) op je gemakje Gentoo installeerd en aan de gang krijgt, maar later toch terug gaat naar Ubuntu, zul je probleempjes die je daarna met Ubuntu tegen gaat komen makkelijker of iig gerichter op kunnen lossen.

Voordelen heeft het dus iig :)
Ik heb het nooit gebruikt, dus ik weet niet of deze dingen samenhangen:
Het compileren van alles binnen Gentoo staat mij gewoon tegen. Je kan het bloated noemen, maar 'apt-get install [software]' vind ik gewoon makkelijk. Vooral wanneer [software] een dummy pakketje is dat lekker een volledig pakket binnenhaalt. Portage ken ik niet, maar hoe is het daarmee gesteld?
Ik wil best wat meer leren over de stuctuur van (GNU/)Linux, maar dat compileren elke keer :|
* mithras heeft wel een AMD 3200+ (w.b. snelheid), maar ziet het toch niet zitten

offtopic:
En die topic warning :P 8)7

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

Biker Mice from Mars \o/

Beetje vreemd om tegen het been van Gentoo te schoppen zonder er kennis van te hebben. Compileren ansich heeft vrij weinig tot niets te maken met de package-managment.
Portage van Gentoo is helemaal niks anders/ingewikkelder dan apt-get van b.v. Debian/Ubuntu of Port van BSD.

Je krijgt alleen in plaats van een paar regeltjes dat een pakketje wordt geinstalleerd een paar honderd, maar qua userinput verschilt het geen millimeter.

'apt-get install [software]' of 'emerge [software]' lijkt me nou niet een wereldschokkend verschil, of wel?

En jah, Port(age) kent ook gewoon de voordelen/opties die apt-get ken :) Ik vindt het allebei gewoon evengoed in grote lijnen.
quote:
Vinnie schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:43:
Beetje vreemd om tegen het been van Gentoo te schoppen zonder er kennis van te hebben. Compileren ansich heeft vrij weinig tot niets te maken met de package-managment.
Portage van Gentoo is helemaal niks anders/ingewikkelder dan apt-get van b.v. Debian/Ubuntu of Port van BSD.

Je krijgt alleen in plaats van een paar regeltjes dat een pakketje wordt geinstalleerd een paar honderd, maar qua userinput verschilt het geen millimeter.

'apt-get install [software]' of 'emerge [software]' lijkt me nou niet een wereldschokkend verschil, of wel?

En jah, Port(age) kent ook gewoon de voordelen/opties die apt-get ken :) Ik vindt het allebei gewoon evengoed in grote lijnen.
Maar in Gentoo (geen ervaring met Gentoo verder :&#039;) ) kan je toch beter wat extra parameters enzeau meegeven bij het installen van een pakketje? :)

Ik gebruik zelf thuis bij mijn ouders (ben uitwonend student) Debian 4.0 en in Utrecht op mijn studentenkamer Ubuntu 6.10. Iedere keer als ik bij mijn ouders weer lekker aan mijn Debian PC-tje heb gezeten denk ik "Zo gauw ik in Utrecht ben vervang ik mijn Ubuntu voor Debian", maar iedere keer als ik dan in Utrecht lekker heb zitten knutselen met mijn Ubuntu denk ik "Ik zet thuis ook Ubuntu erop".

Ik ben al vaak bij mezelf ten rade gegaan wat nou echt de feitelijke verschillen zijn tussen Debian en Ubuntu en wat de voor of nadelen, maar geen van beide is echt de winnaar. Met beide systemen kan ik lekker werken. Wat is jullie voorkeur?

Kom niet met argumenten als "Debian, want Ubuntu is meer voor beginners" of "Ubuntu, want dat is ee gebruiksvriendelijke fork van Debian". Inhoudelijke redenen zouden fijn zijn :)
Biker Mice from Mars \o/

quote:
DeMoN schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:45:
Maar in Gentoo (geen ervaring met Gentoo verder :&#039;) ) kan je toch beter wat extra parameters enzeau meegeven bij het installen van een pakketje? :)
Nee, hoezo? Sommige gebruiken eerst even emerge -pv om te kijken wat er allemaal (re-)installed wordt en met welke useflags, maar verder hoef je echt geen rare fratsen in te tikken hoor, echt niet.

Als je bepaalde useflags uit de make.conf wil overrulen tik je van te voren 'USE="-X" emerge [software]'* bij het installeren. Maar dat hoeft niet (dat is je eigen keuze).

Alleen bij het verwijderen van een pakketje of updaten of wat dan ook zit je idd aan een parameter, al heb je tegewoordig met 2006.1 al wel GUI oplossingen daarvoor afaik. :)

*=of een andere flag :+
quote:
RoBBS schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 10:09:
Zo, tis vrijdag dus maar even een drankje, hebben jullie trouwens ook GNU/Beer?

nog even ontopic: gisteren eindelijk de juiste driver aan de praat gekregen voor de Unichrome Pro IGP chip (Via epia EN15000 mobo) maar nu is OpenGL traag, erg traag,. ideeen?
Is GNU/cola ook goed: klik!

@Jk_W: Ik gebruik ook de 4.0 repo's, maar nog geen IceWeazel gezien :?
quote:
Lupare schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:52:
[...]

Is GNU/cola ook goed: klik!

@Jk_W: Ik gebruik ook de 4.0 repo's, maar nog geen IceWeazel gezien :?
apt-get dist-upgrade doen ipv upgrade?
Gebruik je de etch of sid repo's? In etch komen ze pas als de stable van 4.0 uit komt. Als je sid gebruik heb je het nu al. :)

Jk_W wijzigde dit bericht 05-01-2007 13:55 (17%)

quote:
Jk_W schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:49:
Ik gebruik zelf thuis bij mijn ouders (ben uitwonend student) Debian 4.0 en in Utrecht op mijn studentenkamer Ubuntu 6.10. Iedere keer als ik bij mijn ouders weer lekker aan mijn Debian PC-tje heb gezeten denk ik "Zo gauw ik in Utrecht ben vervang ik mijn Ubuntu voor Debian", maar iedere keer als ik dan in Utrecht lekker heb zitten knutselen met mijn Ubuntu denk ik "Ik zet thuis ook Ubuntu erop".

Ik ben al vaak bij mezelf ten rade gegaan wat nou echt de feitelijke verschillen zijn tussen Debian en Ubuntu en wat de voor of nadelen, maar geen van beide is echt de winnaar. Met beide systemen kan ik lekker werken. Wat is jullie voorkeur?

Kom niet met argumenten als "Debian, want Ubuntu is meer voor beginners" of "Ubuntu, want dat is ee gebruiksvriendelijke fork van Debian". Inhoudelijke redenen zouden fijn zijn :)
Ligt er ook een beetje aan waar je voorkeur ligt.
Voor Ubuntu komen vaak de nieuwste desktop appjes iets eerder uit dan voor Debian, als zijn de pakketen soms wel uitwisselbaar, toch heb ik er geen goed gevoel bij als ik af en toe een ubuntu .deb pakket naarbinnen toe dpkg -i zeg maar ;)

Wat voor mij al een goede reden is dat Ubuntu helemaal vol zit met zijn eigen logo's in verschillende configapps en veel van Gnome of KDE op hun eige manier laten lopen.
Ik ben dan meer iemand die gewoon de totale controle wil hebben en alles sowieso zelf wil installeren en zoals het moet zijn. Dus KDE zoals KDE het uitbrengt en Gnome zoals Gnome het wil.

Verder zie ik niet erg boeiende verschillen. Bij een Debian installatie doe ik _altijd_ alleen base network installatie, meer niet. En in de base-config geef ik ook aan er helemaal niks op te hebben. Gewoon heerlijk het systeem samenstellen, helemaal via apt, mooier kan het imho nog niet echt worden :P
quote:
Vinnie schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:52:
[...]

Nee, hoezo? Sommige gebruiken eerst even emerge -pv om te kijken wat er allemaal (re-)installed wordt en met welke useflags, maar verder hoef je echt geen rare fratsen in te tikken hoor, echt niet.

Als je bepaalde useflags uit de make.conf wil overrulen tik je van te voren 'USE="-X" emerge [software]'* bij het installeren. Maar dat hoeft niet (dat is je eigen keuze).

Alleen bij het verwijderen van een pakketje of updaten of wat dan ook zit je idd aan een parameter, al heb je tegewoordig met 2006.1 al wel GUI oplossingen daarvoor afaik. :)

*=of een andere flag :+
Die use flags ja, daar doel ik dan ook op.
Nooit zoiets nog kunnen (en willen) ontdekken in Debian en weet zelfs dus niet of het ook via apt kan en dan ook zo uitgebreid als met Gentoo. Lijkt me gewoon dat Gentoo omdat het allemaal code is die useflags weer doorspeelt aan de uiteindelijke 'configure'-actie, waarna hij het op die manier compiled. En dat heb je dus sowieso niet snel met Debian omdat het standaard allemaal binaries zijn :)

DeMoN wijzigde dit bericht 05-01-2007 13:56 (23%)

quote:
Jk_W schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:53:
[...]

apt-get dist-upgrade doen ipv upgrade?
Gebruik je de etch of sid repo's? In etch komen ze pas als de stable van 4.0 uit komt. Als je sid gebruik heb je het nu al. :)
Ah ok, ik heb etch ;)

edit: en ja ik draai ook gentoo :P

edit2: voor de liefhebbers: Open source Bier!!

mserver wijzigde dit bericht 05-01-2007 13:57 (17%)

quote:
Vinnie schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:43:
Beetje vreemd om tegen het been van Gentoo te schoppen zonder er kennis van te hebben.
Dat doe ik ook niet. Ik ben alleen blij met Ubuntu, vooral om de gebruiksvriendelijkheid. Gentoo staat bekend om de stijlere leercurve. Vandaar dat ik me een aantal dingen gewoon afvraag. Maar ik sta er wel open voor, en heb geen commentaar (omdat ik er geen weet van heb) :)
quote:
Compileren ansich heeft vrij weinig tot niets te maken met de package-managment.
Natuurlijk heeft portage niets te maken met het compileren. Dat staat ook los van elkaar. Het enige is dat wanneer ik iets moet compileren, dat "lastiger" gaat dan een regeltje apt-get.
Wat er bij mij altijd gebeurt is vaak het volgende: eerst kijken of alle benodigde er zijn voor het compileren, vervolgens die pakketjes opzoeken, installeren, en dan echt compileren.
quote:
Ik vraag me dus oprecht af of dat met emerge ook zo werkte, of dat je nog handmatig alles daarna moet compileren (datgene wat me dus tegenstaat).
Doe je zoiets in een batch, alles via emerge in een keer, alles apart?

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

quote:
etch = testing
sid = unstable

Het heeft beide voor- en nadelen, maar ik wilde gisteren wel eens zien hoe onstabiel unstable was het werkt verbazingwekkend goed! Nu alleen hopen dat het zo blijft als er over een maand een aantal pakketen verwisseld, verwijderd en toegevoegd zijn. :s

Jk_W wijzigde dit bericht 05-01-2007 13:58 (19%)

Biker Mice from Mars \o/

quote:
mithras schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:57:
Dat doe ik ook niet. Ik ben alleen blij met Ubuntu, vooral om de gebruiksvriendelijkheid. Gentoo staat bekend om de stijlere leercurve. Vandaar dat ik me een aantal dingen gewoon afvraag. Maar ik sta er wel open voor, en heb geen commentaar (omdat ik er geen weet van heb) :)
Mwoah, stijlere. Je moet er wat meer moeite voor doen als je het via de leuke CLI installatie-methode wil doen. Maar nu kun je ook gewoon via de LiveCD een GUI install doen. En dus ook na de install verder installeren in GUI, sinds 2006.1.
quote:
]
Natuurlijk heeft portage niets te maken met het compileren. Dat staat ook los van elkaar. Het enige is dat wanneer ik iets moet compileren, dat "lastiger" gaat dan een regeltje apt-get.
Wat er bij mij altijd gebeurt is vaak het volgende: eerst kijken of alle benodigde er zijn voor het compileren, vervolgens die pakketjes opzoeken, installeren, en dan echt compileren.

Ik vraag me dus oprecht af of dat met emerge ook zo werkte, of dat je nog handmatig alles daarna moet compileren (datgene wat me dus tegenstaat).
Zoals ik zei, het gewoon net als apt-get. Je tikt een regeltje in, portage gaat kijken welke dependencies er aan het pakketje zitten, download deze van de (mirror) server af, gaat alles gecontroleerd compileren en schopt ze naar de goeie directories op het eind. Geheel automagisch :)

Alles wordt dus idd in een batch geinstalled. Handmatig ben ik ook idioot slecht in spul compileren, maar met Gentoo is het voor de pakketjes in Portage een makkie.
quote:
Vinnie schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:52:
[...]
:X Ga eens gauw /etc/portage/package.use gebruiken ;)

quote:
mithras schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:57:
Yep het emerge commando doet precies hetzelfde als apt-get, alleen emerge compileert het voor je. Ook worden natuurlijk dependecies afgehandeld voor je. Het enigste verschil tussen apt-get en emerge is dat emerge aanmerkelijk langer duurt.

Verder is gentoo met dependecies iets flexibeler omdat je die enigzins zelf kan bepalen. Zo had debian vroeger xmms als dependecie van mplayer. Mplayer gebruikte xmms voor een bepaalde functie, de functie gebruik ik zelf niet en xmms ook niet. Dan kan je bij gentoo door de USE flag -xmms de xmms dependecie uitschakelen.

Alle sletjes aan de jabber :P

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws