Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 06 juni 2001

Dat is met laden en ontladen van 1A.

De standaard is laden met 0,1C en ontladen met 0,1C, dan krijg je betere resultaten (maar heb ik nog niet gedaan)

Powerex Inkoopactie: http://samenkopen.net/action_products/708841

quote:
A_K schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 22:25:
Die vapex batterijen kunnen ook niet waar zijn. Volgens de vapox site hebben ze na 2 jaar nog 80% van hun lading. Kunnen dus geen normale Ni-Mh zijn. Maar low self discharge batterijen hebben bij lange na geen 2900 mah......
Nee dat is gewoon nonsensikale reclamepraat. Men gaat er waarschijnlijk gewoon van uit dat niemand dit soort dingen test. Wie gaat er nu accu's 2 jaar op de plank leggen bij wijze van test?

* joopv heeft ook een MH-C9000

Site is sowieso beetje triest als ik zo wat dingen lees. Ze kunnen batterijen amper spellen, snelladers die er 6 uur over doen, compleet onleesbaar, achterhaald en incorrect "alles over batterijen"...

aka Doc Gonzo aka Belgje

Vandaag 2* IPC-1L binnengekregen, besteld via Conrad.
Hebben andere IPC-1L eigenaars ook diezelfde fout in de manual bij de testfunctie?
Ben momenteel al mijn AA's er even door aan het jassen, (en dan zijn er nogal wat en ik merk dat sommige batterijen in slechte staat verkeren, met gescheurde omhulsels, een enkele mist het plaatje rondom de pluspool enz...

DocGonzo photography | [12:14:30] (GerardHenninger): maar jij bent ook een lieve belg (L)(K)

BF2 @ www.ndaclan.nl

Geen idee, ik heb de manual niet gelezen :P

quote:
A_K schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 00:41:
Site is sowieso beetje triest als ik zo wat dingen lees. Ze kunnen batterijen amper spellen, snelladers die er 6 uur over doen, compleet onleesbaar, achterhaald en incorrect "alles over batterijen"...
Dat kan wel zijn maar de bestelling ging goed en de batterijen zijn, tot nu toe, prima in orde en dat voor een nette prijs. M'n sb-600 is echt veel sneller weer schietklaar
Voor dergelijke prijzen bij een goed produkt zie ik wel wat spelvauden over het hoofd.

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600 ||24-85 AF-S (te koop)

quote:
Wijnands schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 07:33:
[...]

Dat kan wel zijn maar de bestelling ging goed en de batterijen zijn, tot nu toe, prima in orde en dat voor een nette prijs. M'n sb-600 is echt veel sneller weer schietklaar
Voor dergelijke prijzen bij een goed produkt zie ik wel wat spelvauden over het hoofd.
bij mij ging het dus niet héél vlotjes, maar het ding zelf is echt super!

Ik ben geen techneut (vrouw hé ;) ) maar ik vind het een superding. Ik moet er alleen wel op letten de mode toets meteen binnen 8 seconden in te drukken. Anders moet je ze er allemaal weer uithalen. De eerste keer wilde ik alles laden op 100 mah, maar dat duurde veel te lang. Daarna heb ik refresh charge gekozen (500 mah), en nu zijn de bijgeleverde conrad 2500 mah accu's klaar, op één na. Dat heeft ongeveer een kleine 24 uur geduurd. Ik vraag me trouwens af of de stand refresh charge niet schadelijk is. De accu's worden steeds geladen en ontladen tot er niks meer bij kan, is dat niet schadelijk? Verder vind ik het tot nu toe top, alleen heb ik dus pas één setje getest, door mijn eigen instellingsfout. :9

@ dodge, _911, welke fout bedoel je?

40D / grip / 50 mm 1.8 / 17-50 2.8 / 70-200 f4 L / 580EX II

Als ik het goed begrijp heb je een IPC-1L en vapex en/of conrad batterijen? Misschien leuk om te te testen en te posten hoeveel mah ze doen?

Herhaald opladen en ontladen kan weinig kwaad, meer dan 0,2% van hun capaciteit raken ze niet kwijt per cycle.

Voor verse batterijen is het een goed idee om ze inderdaad een paar rondjes in de refresh molen te laten draaien, omdat ze dan pas hun maximale capaciteit halen.
Daarna is het verstandiger om ze elke keer gewoon op te laden. Hooguit eens in de paar maanden een discharge/charge cyclus.
NiMH hoeven niet elke keer helemaal ontladen te worden.

Heb zelf 8 soorten nieuwe batterijen rondjes laten draaien, maar er waren maar paar merken die een toename hadden, en deze was maar aantal procent. Niet echt de moeite waard.

Ik zag deze week pas dat GP een lader heeft om 4 batterijen in 15minuut vol te laden...dat gaat best hard moet ik zeggen :)
Reg. datum: 06 augustus 2002

Pas geleden een GP powerbank S350 inclusief 4x2500 mAh voor m'n neefje z'n draadloze ps2 controller gekocht. Simpel ding en daarom ideaal voor kinderen, de 2500 mAh batterijen laden daarin op in 18,5 uur wat snel genoeg is. Het voordeel is dat de lader de batterijen vol "druppelt" met 160 mA en je de batterijen op die manier nooit kunt overladen of anderszins overbelasten en daardoor lang meegaan. :)

I'm a one-man jostiband.

@Devian
7A doet dat ding... Ongezond veel lijkt mij.

Overigens doet ie dat alleen bij 2 batterijen, bij 4 AA's gaat het met 4A en duurt het dus langer

A_K wijzigde dit bericht 30-08-2008 21:45 (3%)

Reg. datum: 02 april 2004

quote:
dodge_911 schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 23:37:
Vandaag 2* IPC-1L binnengekregen, besteld via Conrad.
Hebben andere IPC-1L eigenaars ook diezelfde fout in de manual bij de testfunctie?
Waarschijnlijk dezelfde fout als bij de IPC-1 (non-L), namelijk dat je volgens de NL handleiding de batterijen eerst geheel zou moeten ontladen en vervolgens opladen, om de capaciteit te bepalen 8)7
Gelukkig staat het in het GB deel bijvoorbeeld wel goed (andersom). Knullig foutje, dat wel.

quote:
Devian schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 21:06:
Ik zag deze week pas dat GP een lader heeft om 4 batterijen in 15minuut vol te laden...dat gaat best hard moet ik zeggen :)
Ja, gaat ook hard met het aantal te verwachten lifecycles (en niet in positieve zin) van betreffende batterijen dan. :+

Overigens kan elke hier in dit topic genoemde lader (zoals de Maha of Voltcraft) dat ook, gewoon een laadspanning van 2000mAh instellen. Dan gaat het wel snel ja. 8)7

Y'know those idiot teenagers who show up late on Halloween with no costume demanding free candy?
Yeah. That's pretty much the internet now. (Marlin Mann)

quote:
Roelant schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 12:20:
[...]
Overigens kan elke hier in dit topic genoemde lader (zoals de Maha of Voltcraft) dat ook, gewoon een laadspanning van 2000mAh instellen. Dan gaat het wel snel ja. 8)7
vroeg op de zondagochtend ;)

De IPC-1 ondersteunt een laadstroom van maximaal 1800 mA (maximaal 2 batterijen)
Die gebruik ik overigens nooit.

aka Doc Gonzo aka Belgje

Hoe lang zou een refresh moeten duren met de IPC1-L?
Ik heb nu een setje Sanyo's inzitten, en dat pruttelt ondertussen al een uur of 40 d'rin.
Wat ik wel moet zeggen is dat ik van het hitteprobleem van de IPC niets merk.
En de fout in de paper manual : bij de testfunctie wordt de uitleg van de refreshfunctie herhaald ;)

DocGonzo photography | [12:14:30] (GerardHenninger): maar jij bent ook een lieve belg (L)(K)

quote:
dodge_911 schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 14:39:
Dat hangt er helemaal vanaf. (Laadstroom, ontlaadstroom, batteriijcapaciteit, batterijconditie)
Hij stopt als de laatste cyclus geen hogere capaciteit tijdens het ontladen heeft opgeleverd vergeleken met de vorige.

quote:
dodge_911 schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 14:39:
Ik heb nu een setje Sanyo's inzitten, en dat pruttelt ondertussen al een uur of 40 d'rin.
Wat ik wel moet zeggen is dat ik van het hitteprobleem van de IPC niets merk.
En de fout in de paper manual : bij de testfunctie wordt de uitleg van de refreshfunctie herhaald ;)
welke sterkte heb je ingesteld? Ook 100 mah zoals ik eerst? Dan kan het idd behoorlijk lang duren. Als je geen sterkte instelt bij current kiest ie volgens mij automatisch 100 mah.

Inderdaad A_K, goed idee van dat testen, maar ik ben nog aan het oefenen. Het duurde echt even voordat ik doorhad hoe het ding werkt. Maar nu werkt het ook gewoon prima!

aka Doc Gonzo aka Belgje

We zijn ondertussen een aantal dagen verder. Met de Sanyo's is alles terug goedgekomen, rated @ 2100 mAh en effectief ook een lading omtrent deze capaciteit.. Het lange laden hing dus af van mijn instelling van 'n laadstroom van 0.1A.
Intussen heb ik ook nog een Maha Powerex MH-C9000 bijgekocht, en 16 2700 mah's van Powerex ge-eBayed.

Ondertussen opnieuw 3 setjes AA's aan het laden gezet, Memorex 2500 mAh, GP 2500 mAh en Memorex 2700 mAh, en wat me hier erg aan opvalt (ze staan alledrie nu een 24-tal uur te laden) is dat de maximale capaciteit gemeten via de IPC1-L of de MH-C9000 een heel stuk lager ligt dan de opgegeven capaciteit.
Rond de 1900 mAh voor de 2500 mAh exemplaren, en voor de 2700 mAh exemplaren kom ik niet veel verder, op een enkeling na die 2350 mAh haalt, maar dus ook weer niet de beloofde 2700 mAh. Dat het een +/- 100 mAh zou afwijken van de opgegeven capaciteit kan ik nog begrijpen, maar zo 'n groot verschil?
Ik hoop dat m'n nieuwe Powerex AA's hun capaciteit wel kunnen waarmaken.

Ook heb ik een hele hoop info gelezen op CPF, en daar stel ik vast dat het laden met 0.1A niet echt veel nut heeft, buiten het erg lang te laten duren.
Men raadt er een laadstroom 0.3C of 0.5C aan waarbij C dan voor de capaciteit staat.
Wat zijn de meningen hieromtrent bij mijn mede-batterij-gekken?

quote:
dodge_911 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 13:34:
We zijn ondertussen een aantal dagen verder. Met de Sanyo's is alles terug goedgekomen, rated @ 2100 mAh en effectief ook een lading omtrent deze capaciteit.. Het lange laden hing dus af van mijn instelling van 'n laadstroom van 0.1A.
Intussen heb ik ook nog een Maha Powerex MH-C9000 bijgekocht, en 16 2700 mah's van Powerex ge-eBayed.

Ondertussen opnieuw 3 setjes AA's aan het laden gezet, Memorex 2500 mAh, GP 2500 mAh en Memorex 2700 mAh, en wat me hier erg aan opvalt (ze staan alledrie nu een 24-tal uur te laden) is dat de maximale capaciteit gemeten via de IPC1-L of de MH-C9000 een heel stuk lager ligt dan de opgegeven capaciteit.
Rond de 1900 mAh voor de 2500 mAh exemplaren, en voor de 2700 mAh exemplaren kom ik niet veel verder, op een enkeling na die 2350 mAh haalt, maar dus ook weer niet de beloofde 2700 mAh. Dat het een +/- 100 mAh zou afwijken van de opgegeven capaciteit kan ik nog begrijpen, maar zo 'n groot verschil?
Ik hoop dat m'n nieuwe Powerex AA's hun capaciteit wel kunnen waarmaken.

Ook heb ik een hele hoop info gelezen op CPF, en daar stel ik vast dat het laden met 0.1A niet echt veel nut heeft, buiten het erg lang te laten duren.
Men raadt er een laadstroom 0.3C of 0.5C aan waarbij C dan voor de capaciteit staat.
Wat zijn de meningen hieromtrent bij mijn mede-batterij-gekken?
Hehe, ik dacht al dat ik echt blond was, toen het 4 dagen duurde ("Is 'ie nou NOG niet klaar?"). Dus nu heb ik de andere 2 setjes op de refresh mode gedaan, 500 mah, dan laadt 'ie ze 1000 mah. Dat ging wel een stuk sneller moet ik zeggen. Om normaal te laden zou ik denk ik zo rond de 500 mah gaan zitten, omdat ik ze bij 1000 mah wel heet vind worden. En dat vind ik toch altijd een beetje eng. Dat de capiciteit veel lager ligt dan de opgegeven waarde, daar sta ik niet heel erg van te kijken. Maar slecht is het wel. We hebben hier duidelijk te maken met een reclametruc.. Dat heb ik ook een beetje met die 2700 mah accu's van GP. Het is dat ik ze niet heb, maar ik geloof er niks van dat ze de 2700 mah ook echt halen!

(Pentax SLR sinds 1988)

Tja...
Eneloop's (2100mAh) zijn gegarandeerd 1900mAh.

Mijn ervaring is dat alle hoog capaciteit NiMH's niet veel beter presteren dan lage capaciteit NiMH's...
Ik heb 1300, 1700, 2300, en 2500mAh NiMH's gehad van verschillende merken, maar de 1700's waren de beste.
Bovendien moet je ze direct na het laden gebruiken om zo veel mogelijk van de capaciteit te gebruiken: hoe hoger de capaciteit, hoe hoger de zelf ontlading en spanningsval.
Voor huis-tuin-keuken gebruik is dit niet te doen - je weet vantevoren nooit wanneer je een foto wilt maken: altijd lege batterijen...
Voor een geplande fotoshoot zijn ze wel aardig bruikbaar.
Al mijn oude gewone NiMH's zijn naar de recycling gegaan, en ben volledig over op Eneloop's.

PvH18 wijzigde dit bericht 03-09-2008 16:32 (15%)

istDL (+ Split Focus Screen), Eneloop's + glas: van 18 tot 300mm... tot 1200mm als ik de TC's meereken...

aka Doc Gonzo aka Belgje

quote:
PvH18 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 16:21:
Bovendien moet je ze direct na het laden gebruiken om zo veel mogelijk van de capaciteit te gebruiken: hoe hoger de capaciteit, hoe hoger de zelf ontlading en spanningsval.
Daar bedacht ik me net nog wat over...
Ik ben nogal hobby'end in de fotografie, en mijn flitsers lusten wel een hoop powah.
3 setjes AA minimaal (vandaar dus ook mijn 3 laders).
Stel nu, ik heb vandaag mijn 3 setjes helemaal versch geladen en heb pas op zaterdag een opdracht. Stop ik ze dan vrijdagavond nog even in de lader om tegen een laag ampérage te laden, om ze 'off te toppen'?

Over Eneloops en dergelijke, die wil ik binnenkort ook nog bij aanschaffen, het gaat me tussen Eneloops of Imedions, die ik dan puur als backupsetjes zou willen gaan gebruiken en om de 4 maanden ofzo eens een refresh & charge.
Ergens in een vak van m'n fototas duwen en hoppa... Ik heb altijd (min of meer) volle reservebatterijen. (als ik eraan denk natuurlijk :9)

En om toch nog wat echt informatiefs aan deze post toe te voegen, heb net mijn oude GP 1800's getest in 'n IPC1-L en deze zijn ook daadwerkelijk 1800 mAh.
Terwijl dat nou net m'n oudste en meest misbruikte cellen zijn 8)7

dodge_911 wijzigde dit bericht 03-09-2008 16:43 (9%)

(Pentax SLR sinds 1988)

...Stel nu, ik heb vandaag mijn 3 setjes helemaal versch geladen en heb pas op zaterdag een opdracht. Stop ik ze dan vrijdagavond nog even in de lader om tegen een laag ampérage te laden, om ze 'off te toppen'?...

Ja, dan zijn ze 'vol'.
Gewone NiMH's verliezen na laden de 1e dag 10%, en daarna tot 3% per dag.

...Over Eneloops en dergelijke, die wil ik binnenkort ook nog bij aanschaffen, het gaat me tussen Eneloops of Imedions, die ik dan puur als backupsetjes zou willen gaan gebruiken en om de 4 maanden ofzo eens een refresh & charge...

Dat is niet nodig. Eneloop's en Co zijn na 1 jaar nog 85% 'vol'...

...Ergens in een vak van m'n fototas duwen en hoppa... Ik heb altijd (min of meer) volle reservebatterijen...

Ja, met de nieuwe Hibryde NiMH's hoef je je daarover geen zorgen meer te maken.

istDL (+ Split Focus Screen), Eneloop's + glas: van 18 tot 300mm... tot 1200mm als ik de TC's meereken...

Mensen staar je niet blind op de door de fabrikant opgegeven capaciteit en ook niet op de gemeten capaciteit in een intelligente lader.
Het is namelijk ook een definitiekwestie, omdat het sterk afhankelijk is van de minimale spanning waarbij je apparatuur zichzelf uitschakelt. Zo heb ik een mp3 speler op AA, die zich al bij 1.12V uitschakelt, terwijl dezelfde batterij in mijn IPC-1 vrolijk verder wordt ontladen tot 1.00 V
Mijn ervaring is dat low-self discharge cellen (Eneloop & co) een hogere spanning behouden tot ver in de ontlaadcurve. Dit in vergelijking met normale NiMH's

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws