Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 02 april 2004

@Speedsmile: Het punt waarop de spanning niet meer toeneemt is het punt waarop de spanning begint te dalen :). Die charger lijkt hem idd te zijn. Niet verwonderlijk, want "Voltcraft" is meer handelsnaam dan producent. Specs zijn wel prima, zo te zien.
Tot eind v/d maand 5% extra korting bij C. dus ik ga de gok maar wagen.

Wat speedsmile zegt klopt inderdaad.
Een betere manier voor NiMh is trouwens d/T terminatie ipv d/-V of een combinatie van de twee.
Als de cell vol is, en de spanning inderdaad gaat dalen, dan neemt de temperatuur van de batterij sterk toe.
De meeste slimme laders hebben trouwens ook een fail safe timer ingebouwd, zodat een batterij nooit te zwaar overladen wordt.

Ik heb toevallig net zelf een intelligent laad circuit ontwikkeld voor een meetapparaat. :P

www.VanderKelen.nl --> Camera: EOS 400D | grip BG-E3 | 430EX flitser | tamron 17-50 f/2.8 | Canon 70-200 L f/4 | canon 50mm f/1.8 | canon 18-55 f/3.5-5.6 | canon 55-200 f/4.5 - 5.6 USM II | Velbon Sherpa 600R

Delta-T(ijd) is niet beter, het is de noodrem, aka "# Uitschakeling door veiligheidstimer", zoals in de omschrijving... Eigenbouw is wel leuk, maar tegenwoordig zelden of nooit lonend.

quote:
Toff schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 01:35:
Delta-T(ijd) is niet beter, het is de noodrem, aka "# Uitschakeling door veiligheidstimer", zoals in de omschrijving... Eigenbouw is wel leuk, maar tegenwoordig zelden of nooit lonend.
met dT bedoel ik ook niet tijd, dat is een kleine t dacht ik. Ik bedoel delta T als in temperatuur.
Temperatuur is soms een beter criterium dan spanning.
Dit is een plaatje van het laad controller ic dat ik gebruikt heb.

http://www.vanderkelen.nl/images/laadcyclus.jpg

Eigenbouw heeft meestal inderdaad weinig nut, maar dit was voor een draagbaar meetapparaat met ingebouwd accupack en laadcontroller dat ik moest ontwerpen op mijn werk.

M a r c o wijzigde dit bericht 22-02-2007 09:44 (39%)

www.VanderKelen.nl --> Camera: EOS 400D | grip BG-E3 | 430EX flitser | tamron 17-50 f/2.8 | Canon 70-200 L f/4 | canon 50mm f/1.8 | canon 18-55 f/3.5-5.6 | canon 55-200 f/4.5 - 5.6 USM II | Velbon Sherpa 600R

quote:
ijske schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:51:
mijn flitser (speedlite 550ex + CP-E3) is een echte batterijenvreter dus ik heb er nogal een bergje

8x sony 2500mah
8x energizer 2500mah
4x varta 2300mah
4x memorex 2300mah
4x duracell 2300mah (slingeren hier wel ergens :9 )
4x gp 2300mah
klinkt alsof je perfect bent om wat zinnigs te zeggen over de batterijen die je hebt, je hebt iig genoeg vergelijksmateriaal.
Welke batterijen gebruik je het meest, houden het het best vol en kunnen het snelst je flitser weer laden :)
Confesions of a serial killer.

quote:
Toff schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 21:43:
@Speedsmile: Het punt waarop de spanning niet meer toeneemt is het punt waarop de spanning begint te dalen :). Die charger lijkt hem idd te zijn. Niet verwonderlijk, want "Voltcraft" is meer handelsnaam dan producent. Specs zijn wel prima, zo te zien.
Tot eind v/d maand 5% extra korting bij C. dus ik ga de gok maar wagen.
Ik heb hem nu een dikke week in huis en bevalt echt heel goed!
Je kunt echt per accu alles instellen als je wilt, dus 2 accu's ontladen en 2 opladen of refreshen echt perfect.

Ook kun je mooi zien wat de daadwerkelijke capaciteit van de batterijen is.

Gorefest is back!!! --> http://www.gorefest.nl

tip : je kunt je ook inschrijven voor de conrad nieuwsbrief, dan krijg je een waardebon van 5 euro, dus dan is de lader nog wat goedkoper (die 5% krijg je dan helaas niet meer)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

quote:
ijske schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:51:
mijn flitser (speedlite 550ex + CP-E3) is een echte batterijenvreter dus ik heb er nogal een bergje

8x sony 2500mah
8x energizer 2500mah
4x varta 2300mah
4x memorex 2300mah
4x duracell 2300mah (slingeren hier wel ergens :9 )
4x gp 2300mah
Ik kan me herinneren dat je veel foto's maakte op 1 dag, ook dat je je camera's er snel doorheen jaste. maar serieus, zoveel accu packs voor 1 flitser lijken me wel heel eg overdreven. Ik gebruik zelf een 4-5 setjes voor 2 flitsers én af en toe een imagetank. En dat werkt prima! Door niet al te veel batterijen in gebruik te hebben zorg je er ook voor dat ze regelmatig gebruikt worden en ze niet al ontladen zijn door zichzelf als je ze wilt gaan gebruiken... Vaak werkt het ook goed als je meerdere setjes hebt om ze vlak voor een opdracht pas op te laden. Dan ben je verzekerd van batterijen die vol zijn.

[::Vernieuwd! Nu regelmatig nieuwe foto's online!::]

[:: Fotograaf nodig? Mail/bel me gerust! ::]

@MvdKelen: Je hebt gelijk, was laat en al niet helemaal zeker, vandaar (ijd) erbij. Mooie grafiek.
Overigens is het meten van de temperatuur bij een ingebouwd accupack simpeler dan bij wisselende formaten (AA, AAA) losse cellen, zeker als je er 4 zo dicht op elkaar hebt zitten.
Is die ~40 graden al kritisch, voor NiMH? In mijn Hema-laders worden ze flink warmer iig.

Ik had een setje nieuwe/ongebruikte NiMH als reserve liggen. Toen ik ze wilde gaan gebruiken, bleken ze dood, terwijl degene die ik meteen in gebruik genomen had het nog steeds doen. Niet meer kopen dan je nodig hebt dus, maar als je kinderen hebt met elektrische autootjes is 32 stuks niet echt overdreven, als je er zelf ook wel eens een paar wilt gebruiken ;).

quote:
Toff schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 18:00:
Is die ~40 graden al kritisch, voor NiMH? In mijn Hema-laders worden ze flink warmer iig.
Niet kritisch, De grafiek is een voorbeeld van een praktische laad cyclus. De lader kijkt ook niet naar absolute waarde, maar naar hoe sterk de temperatuur stijgt. De lader uit mijn voorbeeld neemt bijv om de 30 seconden een sample. Als hij 4 samples achter elkaar heeft, waarbij de spanning over de cell 25 mV gedaald is, of de temp een bepaalde waarde gestegen (weet waarde niet uit mn hoofd) dan ziet hij de cell als vol.

Er is wel een maximum temperatuur waarde waarbij de lader in een pauze stand gaat staan, tot de accu wat afgekoeld is, daarna gaat hij weer verder. Deze weet ik nu ook even niet uit mn hoofd.

ff ontopic weer.

Zelf heb ik pas via een leverancier op mn werk voor weinig een TC-4 Travel Kit van Compit gekocht. Deze worden niet meer gemaakt, en de leverancier had nog een restpartij. Dit is ook een intelligente snellader met 4 apart geregelde laad gedeelten. Ik heb hem ook eens opgengeschroefd. Er zat meer electronica in nog dan ik dacht.

M a r c o wijzigde dit bericht 22-02-2007 23:16 (17%)

Wat ik me eigenlijk afvraag bij het zien van die grafiek met temperatuur, is dit niet afhankelijk van de netstroom? Om je een voorbeeld te geven, mijn telefoon werd bij het opladen op een oud adres en op het adres bij een vriendinnetje behoorlijk warm. Op een nieuw adres bleef hij bij het opladen een stuk koeler. Ook met haar telefoon gebeurde precies hetzelfde. Het betrof hier een Li-ion accu, maar vraag me af of zoiets ook kan gebeuren bij een Ni-MH accu.

quote:
Toff schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 18:00:
Als je onder de douche staat en je doucht lekker heet, dan zit het water ongeveer op 41-43 graden, normaal douchen is 39 a 40 graden ongeveer. Als jij zegt dat je batterijen flink warmer worden dan 40 graden, dan kan je ze dus ook echt niet meer vastpakken.
Wat ik wil zeggen is, weet je zeker dat je batterijen veel warmer dan 40 graden worden?

2000e post *O* ...(twijfelachtige eer :P)

Nomad wijzigde dit bericht 23-02-2007 11:52 (5%)

quote:
nomad85 schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 10:01:
[...]

Als je onder de douche staat en je doucht lekker heet, dan zit het water ongeveer op 41-43 graden, normaal douchen is 39 a 40 graden ongeveer. Als jij zegt dat je batterijen flink warmer worden dan 40 graden, dan kan je ze dus ook echt niet meer vastpakken.
Wat ik wil zeggen is, weet je zeker dat je batterijen veel warmer dan 40 graden worden?
Hier een plaatje uit de datasheet van mijn charge controller. Dan heb je een idee van de normale temperaturen. Laden stopt als de temperatuur meer dan 1 graad per minuut stijgt. Temperatuur beveiliging staat op 60 graden.
Dit zijn de temperaturen die de controller meet via de sensor die op de accupack zit geplakt.

http://www.vanderkelen.nl/images/datasheet.jpg

M a r c o wijzigde dit bericht 23-02-2007 11:33 (6%)

MvdKelen, 60 graden zeg,..pff...das echt wel lekker heet zeg. Kan je iig goed je handen aan verbraden volgens mij....maar goed dat je het post, wist niet dat ze zo warm werden.

quote:
jules schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 03:38:
Wat ik me eigenlijk afvraag bij het zien van die grafiek met temperatuur, is dit niet afhankelijk van de netstroom? Om je een voorbeeld te geven, mijn telefoon werd bij het opladen op een oud adres en op het adres bij een vriendinnetje behoorlijk warm. Op een nieuw adres bleef hij bij het opladen een stuk koeler. Ook met haar telefoon gebeurde precies hetzelfde. Het betrof hier een Li-ion accu, maar vraag me af of zoiets ook kan gebeuren bij een Ni-MH accu.
Dit kan ik niet plaatsen. Netspanning is in heel NL, meen zelfs heel EU, 230V. Je telefoonlader zal hier toch overal dezelfde laadspanning/stroom van maken?

@nomad85: Nee, die 60 graden komt heel realistisch over en daar krijg je volgens mij nog echt geen brandwonden van aan je handen. Het zit net tegen "auw" aan, maar dat is mede afhankelijk van het materiaal - blank staal zal je moeilijker vasthouden dan geplastificeerd.

@MvdKelen: Jij gebruikt, aan je grafiek te zien, een flinke laadstroom, waarschijnlijk om het apparaat tussentijds snel op te laden. Mijn toepassing is meestal minder dringend, maar 200mA lijkt me ook weer een beetje conservatief. Die Voltcraft (besteld) heeft een instelbare charge rate: 200, 500, 700 of 1000 mA. Default is 200 mA. Wat is in jouw ogen "veilig" bruikbaar, of hangt dit van de inwendige weerstand van de specifieke accu af?

quote:
Toff schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 21:45:
[...]
@MvdKelen: Jij gebruikt, aan je grafiek te zien, een flinke laadstroom, waarschijnlijk om het apparaat tussentijds snel op te laden. Mijn toepassing is meestal minder dringend, maar 200mA lijkt me ook weer een beetje conservatief. Die Voltcraft (besteld) heeft een instelbare charge rate: 200, 500, 700 of 1000 mA. Default is 200 mA. Wat is in jouw ogen "veilig" bruikbaar, of hangt dit van de inwendige weerstand van de specifieke accu af?
Ik moet eerlijk toegeven dat die grafiek een algemene voorstelling is van een laadcyclus.
Ik heb gekozen voor een laadstroom van 1,35 A.
De accupack is samengesteld uit 2700 mAh cellen van Sanyo. De laadstroom is dan dus 0.5C.
0.5C betekend dat de stroom de helft is van de accu capaciteit. Laden duurt dan dus 2 uur.

Wat "veilig" is voor een batterij hangt af van de batterij zelf. De Sayno's kunnen volgens de datasheet gerust met meer dan 1C geladen worden, Dat is dus bijna 3A!!!

Ik heb 0.5C gebruikt vanwege het ic. Een volle batterij detecteren aan de hand van -d/V of d/T gaat namelijk alleen "goed" als de laadstroom tussen 0.5C en 2C is. Bij een lagere laadstroom heb je namelijk die dalende spanningscurve niet.
De spanning wordt meer afgevlakt en blijft op een constante waarde.
Alle intelligente laders die zelf afschakelen zijn daarom ook meestal snel laders.

quote:
[...]
Dit kan ik niet plaatsen. Netspanning is in heel NL, meen zelfs heel EU, 230V. Je telefoonlader zal hier toch overal dezelfde laadspanning/stroom van maken?
Ik kon het ook niet plaatsen. Wellicht weten mensen hier er wat meer vanaf? Net wat verschil in Hz en of voltage?

quote:
[...] Mijn toepassing is meestal minder dringend, maar 200mA lijkt me ook weer een beetje conservatief. Die Voltcraft (besteld) heeft een instelbare charge rate: 200, 500, 700 of 1000 mA. Default is 200 mA. Wat is in jouw ogen "veilig" bruikbaar, of hangt dit van de inwendige weerstand van de specifieke accu af?
Ook ik heb die VoltCraft IPC-1 bij Conrad besteld
/spam :P

Dit is dus nu ongeveer mijn 8e batterijlader...
Na een tweetal prehistorische ultra-langzaamladers (80 mA, duh) en een tweetal Varta's (150mA ?) heb ik sinds een paar jaar een GP Smart, die volgens mij met ongeveer 1500mA laadt. Dat merk je dus ook aan de batterijen (erg heet!) vooral bij zomerse temperaturen.
De voornaamste reden dat ik die IPC-1 nu heb besteld, is dat ik nu eindelijk eens mijn hele batterijverzameling (GP (1300-2500), Varta, Uniross, Duracell, Conrad, Compit..) eens kan gaan testen. Ik heb het idee dat van bepaalde setjes-van-4 één batterij inmiddels lagere capaciteit heeft, waardoor de levensduur in het apparaat dus onevenredig korter is geworden. Ooit heb ik getwijfeld om zo'n semi-professionele wannabe Charge Manager te bestellen, maar eigenlijk vind ik ¤ 150 voor een batterijlader een beetje erg veel van het goede.
Tevens wil ik iets langzamer gaan laden, minder hete batterijen dus. Laatst had ik er één die zelfs een flauw, maar duidelijk hoorbaar gesis liet horen door de ontsnappende gassen (overdrukventiel) tijdens het laaadproces. Ik denk dat ik op 500 of 700 mA ga zitten, maar jullie horen het wel als ik hem binnen heb en wat testen heb uitgevoerd.

Overigens lijkt het plaatje erg veel op de LaCrosse BC-900 Battery Charger, die in de US wordt verkocht. Misschien voor mensen die reviews zoeken, of een geyl filmpje :P

Henk007 wijzigde dit bericht 13-03-2007 03:02 (13%)

quote:
nomad85 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 09:57:
[...]

klinkt alsof je perfect bent om wat zinnigs te zeggen over de batterijen die je hebt, je hebt iig genoeg vergelijksmateriaal.
Welke batterijen gebruik je het meest, houden het het best vol en kunnen het snelst je flitser weer laden :)
mn varta's zitten meestal in mn flits en die zijn vrijwel nooit leeg
ik gebruik het liefst mn Sony's..die lijken een oneindigheid mee te gaan
@Jules : dat was nog in mn tijd dat ik alles 3x nam , toen dacht ik nog van "ach kost toch niks.." nu denk ik meer na over het in 1x goed te doen

haha, toch geen zin meer om die 2000 foto's uit te zoeken? Kwam afgelopen zomer een andere fotograaf tegen die ook alles 2-3 keer nam en thuis kwam met een 2000-3000 foto's van een avond of van een gehele dag. Als ik dat moest uitzoeken zou ik een week bezig zijn zowat ;).

quote:
jules schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 22:41:
[...]

Ik kon het ook niet plaatsen. Wellicht weten mensen hier er wat meer vanaf? Net wat verschil in Hz en of voltage?
Nee, bij telefoonladers wordt de laadtijd bepaald door de telefoon, het zijn "domme laders"
Misschien dat de telefoon bij nog halfvolle batterij kiest voor de volle laadtijd en dus overlading met warmlopen.

quote:
nomad85 schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:53:
MvdKelen, 60 graden zeg,..pff...das echt wel lekker heet zeg. Kan je iig goed je handen aan verbraden volgens mij....maar goed dat je het post, wist niet dat ze zo warm werden.
Ervaring met wat serieuzere RC autotjes? Ontlaadstromen van gemiddeld rond de 20-25 Ampere en pieken die nog veel hoger zijn (40+ ampere). Op de een of andere manier gaan vergulde stekkers snel verrot, smelt het plastic krimpkous van de accu af maar de cellen zelf blijven heel.

Sanyo maakt voor die toepassing ook veel accu's, als ze die techniek mee nemen zit het er best in dat ze robuste penlites kunnen maken. Snelladen gebeurt dan vaak met ~3 A dus die 1,35 A laadstroom valt inderdaad binnen wat ik veilige grenzen zou noemen.

Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM

quote:
jules schreef op maandag 26 februari 2007 @ 01:50:
haha, toch geen zin meer om die 2000 foto's uit te zoeken? Kwam afgelopen zomer een andere fotograaf tegen die ook alles 2-3 keer nam en thuis kwam met een 2000-3000 foto's van een avond of van een gehele dag. Als ik dat moest uitzoeken zou ik een week bezig zijn zowat ;).
in jpg is dat goed te doen

pijltje rechts -> delete ->pijltje rechts ->

Ik wil misschien de GP U-Smart kopen.

ik heb nu een setje uniross maar die zijn verscrikkelijk slecht.
laad ik ze op. kan ik er niet eens 10 foto's mee maken Dimage Z10

is dit een goede keus als ik ze rond 1-2 uur goed kan opladen ben ik tevereden.

kan ik beter 2100 mah of 2500 mah van gp gebruiken.

controleert deze lader bij elke batterij of hij vol is want dat heb ik nog niet kunnen vinden.

/schop :)

@Davidshadow13
Als ik jou was zou ik gaan voor de 2500 mAh,.. alhoewel je in mijn ogen beter de 2700's kan nemen.. gewoon net iets meer power.. :)

Ik wil al een tijdje de GP-Lader v800c gaan aanschaffen, een kwartier lader die geschikt is voor héél europa.

Helaas zijn er wat leverings-problemen mee geweest; maar als alles goed is kan ik eind maart 'hallo' gaan zeggen tegen m'n nieuwe lader.

Specs
quote:
  • laadt 1 tot 4 AA en/of AAA-batterijen
  • kan verschillende capaciteiten door elkaar laden
  • meet per batterij wanneer de batterij is volgeladen en geeft dit aan d.m.v. batterij indicatoren
  • houdt iedere batterij apart volgeladen doordat hij per laadkanaal overschakelt op druppelstroom
  • wordt geleverd incl. 4 x GP 2700 Series AA-batterijen
  • detecteert defecte en niet-oplaadbare batterijen
  • uitgerust met een temperatuursensor
  • uitgerust met een veiligheidstimer
  • laadt de bijgeleverde batterijen in 15 tot 30 minuten
  • geschikt voor wereldwijd gebruik (100-240V)
  • digitale klok
http://www.greencell.nl/images/V800_blister.jpg

Tevens komen er binnenkort ook een nieuwe 'green' serie op de markt van GP die per jaar 'maar' een terugloop hebben van 15%.. alleen nog niet met 2700 mAh te verkrijgen zijn, die zijn redelijk use-less denk ik.

Mittnick wijzigde dit bericht 13-03-2007 10:52 (6%)

Mittnick.nl | Blog | FlickR

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws