Gathering of Tweakers

Quicksearch

Acties: [view][quote]

Door: Orion84 Frontpage Admin/Mod SF
Omdat het kan!

quote:
Roelant schreef op zondag 06 april 2008 @ 14:41:
Ok, erg interessant, bedankt voor die link, die had ik gemist.

Als ik zijn conclusie lees en interpreteer, is dat feitelijk een erg positief verhaal: zelfs de meest goedkope Hybrid-batterij scoort nog beter dan conventionele oplaadbare batterijen. Als ik jouw technische verhaal daarbij optel wordt het eigenlijk alleen nog maar beter, en zou je je bijna afvragen waarom mensen nog gewone oplaadbare batterijen kopen*. ;)

De GP's zijn in zijn test goeie middenklassers, de Eneloops van Sanyo (die in dit topic ook al eens aan bod kwamen) komen er als beste uit**, zowel voor AA als AAA. Denk dat ik daar eens een pakje van ga bestellen. ;)

* Vanzelfsprekend vanwege de hogere capaciteit als ze net uit de lader komen en je ze direct wil opgebruiken voor energieslurpers zoals flitsers, maar toch. :P

** Van de hier in Nederland fatsoenlijk beschikbare batterijen.

Maar als ik het goed begrijp bestaan die ReCyKo+ batterijen en vergelijkbare producten van andere merken dus uit een combinatie van een Alkaline cel en een NiMH cel. Waardoor ze dus direct bruikbaar zijn zoals Alkaline batterijen en daarna opgeladen kunnen worden zoals NiMH batterijen. Maar dat betekent dus wel dat die lage zelfontlading alleen geldt voor de eerste keer gebruik, voor de Alkaline cell dus. NiMH is en blijft NiMH, met bijbehorende relatief hoge zelfontlading.

Kortom alleen nuttig als je snel batterijen nodig hebt (geen mogelijkheid om normale NiMH's te kopen en te laden) en geen Alkaline wegwerp dingen wilt kopen, omdat dat prijstechnisch ongunstig is, of omdat je erg om het milieu geeft. Of mis ik iets :?

Na nog wat meer leeswerk blijkt dat die lage zelfontlading ook betrekking heeft op gebruik nadat je ze zelf opnieuw geladen hebt. Klinkt dus al met al toch wel erg interessant dan :)

Orion84 wijzigde dit bericht 12-04-2008 15:30 (4%)

What's that coming over the hill? Is it a monster? | Nikon D40 Powered

Ik ben zeer te spreken over de GP ReCyko+ 2100 mAh AA batterijen.

Een aantal weken geleden heb ik een ReCyko+ Economical lader plus 4x 2100 mAh batterijen gekocht, en heb met 1 paar batterijen ruim 800 foto's kunnen schieten met mijn Nikon COOLPIX L11 camera (meeste met flits aan, en op 2816x2112 (normale resolutie)).

Met de vorige batterijen die ik gebruikte (normale GP 2100 mAh AA) haalde ik gemiddeld 400 tot 500 foto's met die zelfde camera.

Ik heb bewust gekozen voor de GP ReCyko+ batterijen in plaats van de Sanyo Eneloops, omdat ik al jaren bekend ben met de batterijen van GP, en niet anders meer wil.

Overigens heb ik bij BCC de GP ReCyko+ Quick Charger (6 uur) inclusief 2 AA batterijen voor ¤14.95 gezien.

ASUS P5B-MX | Intel Core 2 Quad Q6600 | Corsair ValueSelect 4 GB | Samsung Spinpoint F1 750 GB | Sapphire HD3650

quote:
Elektronicanet schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 00:28:
Komt alleen wel een reisstekker bij :P
Voor de ¤ 26,50 (wat het totale prijsverschil inclusief verzendkosten is) denk ik dat ik mezelf op een bijzonder luxe exemplaar kan trakteren. ;)

edit
Om niet te suggereren: een complete universele adapter. ;)

Roelant wijzigde dit bericht 12-04-2008 18:26 (11%)

Reg. datum: 15 februari 2000

quote:
JeFFJuH schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 17:20:
Ik heb bewust gekozen voor de GP ReCyko+ batterijen in plaats van de Sanyo Eneloops, omdat ik al jaren bekend ben met de batterijen van GP, en niet anders meer wil.

Overigens heb ik bij BCC de GP ReCyko+ Quick Charger (6 uur) inclusief 2 AA batterijen voor ¤14.95 gezien.
Het maakt weinig uit welk merk je koopt van die batterijen met langzame zelf-ontlading. Deze komen namelijk vrijwel allemaal uit dezelfde fabriek.

“Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.”
PSN ID: Atomsk73

BF2 @ www.ndaclan.nl

Zou iemand die Recyko's willen opmeten met de schuifmaat?

Ik heb hier ook veel GP's maar elke capaciteitstoename gaat samen met een fysiek grotere batterij. De 1600 mAh AA's zijn groter dan de 1300, maar kleiner dan de 2100. De 2100's zijn weer klein in vergelijking met de 2300's om maar te zwijgen over de 2600's en de ubermonsters: de 2700's. Er zit gewoon meer dan een milimeter tussen qua lengte en ook qua dikte scheelt het veel te veel. In m'n zaklamp passen alleen de 1300's en 1600's (2300 krijg je er dus echt niet in). :|

jcvjcvjcvjcv wijzigde dit bericht 13-04-2008 01:14 (4%)

quote:
Atomsk schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 18:54:
[...]

Het maakt weinig uit welk merk je koopt van die batterijen met langzame zelf-ontlading. Deze komen namelijk vrijwel allemaal uit dezelfde fabriek.
afaik worden de GP ReCyko's gemaakt in China, en de Sanyo Eneloop's in Japan. Er is wat betreft zelfontladingssnelheid een verschil tussen GP en Sanyo, alhoewel het vrijwel te verwaarlozen is.

ASUS P5B-MX | Intel Core 2 Quad Q6600 | Corsair ValueSelect 4 GB | Samsung Spinpoint F1 750 GB | Sapphire HD3650

Door: Roelant Management Team
quote:
Atomsk schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 18:54:
Dan verschilt het productieproces blijkbaar? ;)

Ik weet (itt. tot JeFFJuH wellicht, wat is je bron?) niet waar de batterijen van de diverse merken gefabriceerd worden, maar ik heb wel de eerder genoemde duurtest op dpreview bekeken. En zelfs als je alléén even de moeite neemt om de grafiekjes te bekijken zie je twee belangrijke conclusie's:
  1. De hybride batterijen hebben inderdaad een significant lagere zelfontlading ('rententie'), dus het is veilig om te stellen dat claims van fabrikanten op dit gebied geen holle marketing zijn - de claims worden daadwerkelijk waargemaakt.
  2. Het verschil tussen de best- en slechtst-presterende hybride batterij is - in procenten ten opzichte van de originele capaciteit - bijna 10% (de beste is na 3 maanden net geen 90% meer, de slechtste zit net boven de 80%).
Op basis van dat laatste punt kan je weinig anders dan concluderen dat het dus wel zin heeft om de merken te vergelijken, want zelfs al zouden ze uit dezelfde fabriek komen, er is een meetbaar kwaliteitsverschil.

Het is ook niet onbelangrijk om te kijken waar je de batterijen voor wil gebruiken. Blijft hoog ampèrage (beschikbaar mAh) belangrijk of schaf je deze batterijen aan voor de stabiele ontlading - en dus bijv. een lange levensduur bij lage/geen belasting.

Overigens scoren de GP's op beide punten erg goed, in ieder geval t/m 4 weken (de resultaten over 3 maanden gemeten zijn voor de tweede testronde nog niet gepost). Voor de AA's hoeven ze alleen IMEDION voor zich te dulden (de reeks van Powerex, waar ook de moeder-aller-laders vandaan komt), wat AAA's betreft zijn ze de beste. Let wel, again, beide slechts tot 4 weken bekeken.

Qua ontlading zitten zowel de Eneloops als de Recyko's na 4 weken op 91% van hun beginwaarde (retentie na 1 uur) - alleen de Eneloops hebben van zichzelf een iets minder hoge begincapaciteit om mee te beginnen (worden ze ook mee geadverteerd, nl. 2000mAh). Daar staat tegenover dat de Eneloops in grote hoeveelheden (8-pack) iets goedkoper zijn.

Voor je fotoapparatuur wil je dus wellicht die paar euro extra uitgeven voor de GP Recyko's, voor de overige gadgets, draadloze toetsenborden en andere computer/huishoudelijke apparatuur die penlites tegenwoordig in grote hoeveelheden verslinden, bieden de Sanyo Eneloops een prima - en goedkoper - alternatief.

(Pentax SLR sinds 1988)

quote:
jcvjcvjcvjcv schreef:
Zou iemand die Recyko's willen opmeten met de schuifmaat?

Ik heb hier ook veel GP's maar elke capaciteitstoename gaat samen met een fysiek grotere batterij. De 1600 mAh AA's zijn groter dan de 1300, maar kleiner dan de 2100. De 2100's zijn weer klein in vergelijking met de 2300's om maar te zwijgen over de 2600's en de ubermonsters: de 2700's. Er zit gewoon meer dan een milimeter tussen qua lengte en ook qua dikte scheelt het veel te veel. In m'n zaklamp passen alleen de 1300's en 1600's (2300 krijg je er dus echt niet in). :|
?
De maat van AA cellen is gestandaardiseerd. Daarvan mag dus niet afgeweken worden.
Volgens de Wikipedia:
'An AA battery measures 51mm in length (50.1mm without the button terminal), 13.5–14.5mm in diameter,[1] (1.97×0.56 inches). Traditional alkaline AA batteries weigh roughly 23 g (0.81 ounces), Lithium AA batteries weigh around 15 g (0.5 oz), and rechargeable NiMH batteries weigh about 31 g (1.1 oz).'
Er zit een maattolerantie op, maar dat wordt opgevangen door een verend contact aan een zijde.

istDL (+ Split Focus Screen), Eneloop's + glas: van 18 tot 300mm... tot 1200mm als ik de TC's meereken...

quote:
Roelant schreef op zondag 13 april 2008 @ 13:00:
[...]

Ik weet (itt. tot JeFFJuH wellicht, wat is je bron?) niet waar de batterijen van de diverse merken gefabriceerd worden, maar ik heb wel de eerder genoemde duurtest op dpreview bekeken. En zelfs als je alléén even de moeite neemt om de grafiekjes te bekijken zie je twee belangrijke conclusie's:
Ik heb niet echt een officiele bron waar zwart op wit staat waar de cellen van de batterijen geproduceerd zijn, maar op de GP ReCyko batterijen staat "Made in China" en op de Sanyo Eneloop batterijen staat "Made in Japan".

Door: Roelant Management Team
quote:
JeFFJuH schreef op zondag 13 april 2008 @ 13:32:
Ik heb niet echt een officiele bron waar zwart op wit staat waar de cellen van de batterijen geproduceerd zijn, maar op de GP ReCyko batterijen staat "Made in China" en op de Sanyo Eneloop batterijen staat "Made in Japan".
Hmm, nu je het zegt, inderdaad. Stom dat ik daar niet aan gedacht heb. 8)7
Da's wat mij betreft bron genoeg - iig. voor de (verschillende) herkomst. ;)

BF2 @ www.ndaclan.nl

quote:
PvH18 schreef op zondag 13 april 2008 @ 13:22:
[...]

?
De maat van AA cellen is gestandaardiseerd. Daarvan mag dus niet afgeweken worden.
Volgens de Wikipedia:
'An AA battery measures 51mm in length (50.1mm without the button terminal), 13.5–14.5mm in diameter,[1] (1.97×0.56 inches). Traditional alkaline AA batteries weigh roughly 23 g (0.81 ounces), Lithium AA batteries weigh around 15 g (0.5 oz), and rechargeable NiMH batteries weigh about 31 g (1.1 oz).'
Er zit een maattolerantie op, maar dat wordt opgevangen door een verend contact aan een zijde.
Ja, erg fijn dat daar een standaard voor is, maar in de praktijk zijn ze toch echt niet allemaal even groot.

Dat stuk over het gewicht slaat al helemaal nergens op. Je kunt in je blote hand al voelen dat vier 2700's zwaarder zijn dan vier 1300's.

Foto'tje:

http://i188.photobucket.c...jcvjcvjcvjcv/DSC_2756.jpg

Het is gewoon duidelijk te zien dat de 1300 een heel stuk kleiner is dan de 2300. Ook de 600 mAh AAA is zichtbaar korter dan z'n 1000 mAh broertje.

De 1300's rammelen duidelijk in m'n Maglite 2AA LED. De 1600's iets minder, ook moet je dan harder meppen voor hij uitgaat (het veertje bij de minpool veert dan in zodat hij geen contact bij de pluspool heeft). De 2300's rammelen zo goed als niet, de 2600's krijg je er gewoon niet in zonder geweld.

En nog een plaatje:
http://i188.photobucket.c...jcvjcvjcvjcv/DSC_2757.jpg

jcvjcvjcvjcv wijzigde dit bericht 13-04-2008 16:07 (21%)

(Pentax SLR sinds 1988)

Ik heb net 6 setjes batterijen/accu's bekeken (NiMH's/NiCd/Alkaline), en alle setjes hebben een andere maat: echter niet meer dan 1mm verschil in lengte.
De dikte varieert ook: de dikste en langste (Eneloop's...) passen gewoon in m'n istDL.

BTW: oplaadbare batterijen in een zaklamp/klokje e.d. is niet zo'n goed idee: ze mogen niet beneden de 0,9V komen, anders verniel je de chemische prut. Camera's e.d. hebben een accu bewaking daarvoor, zaklampen e.d. niet.

PvH18 wijzigde dit bericht 14-04-2008 20:13 (31%)

istDL (+ Split Focus Screen), Eneloop's + glas: van 18 tot 300mm... tot 1200mm als ik de TC's meereken...

quote:
PvH18 schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:03:
BTW: oplaadbare batterijen in een zaklamp/klokje e.d. is niet zo'n goed idee: ze mogen niet beneden de 0,9V komen, anders verniel je de chemische prut. Camera's e.d. hebben een accu bewaking daarvoor, zaklampen e.d. niet.
Is dat ook bij Nimh en NiCd accu's het geval?
Ik weet dat LiPO's dat slecht trekken maar mijn Nimh's hebben diepontlading anders wel heel goed doorstaan (modelbouw gebruik, met diepontlading).
Wel kunnen goedkope laders slecht omgaan met diepontladen cellen, maar de betere proppen er keurig energie in terug.
Wellicht heb je een link die dit onderbouwd? Ben erg nieuwsgierig of ik mijn cellen nu al jaren misbuik of dat dit idd alleen voor lipo's geld.
(Pentax SLR sinds 1988)

Volgens mij is diepontladen al eens in dit topic voorbijgekomen...
FF weer het hele topic doorneuzen maar weer...

quote:
Roelant schreef op zondag 13 april 2008 @ 13:00:
[...]

Nou ja, dat beweerden ze in een test in de Duitse C't. Is al weer even geleden, dus of ze hadden het fout, of er zijn inmiddels meer fabrikanten.

Heb zelf 2 paar Varta Ready2Use en een paar Ansmann MAXe. Allebei made in China.
Geen idee welke er beter is. De Varta's lijken echter wel wat sneller capaciteit te verliezen tijdens flitsgebruik dan m'n 2700mA Ansmann digital batterijen. Batterijindicator staat dan vrij snel op "half vol".

“Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.”

nog even terugkerend op het diepontladen van cellen:

* 150 – 200 cycles with 100 percent depth of discharge (full discharge)
* 400 – 500 cycles with 50 percent depth of discharge (partial discharge)
* 1000 and more cycles with 30 percent depth of discharge (shallow discharge)

bron

Het is dus slecht om cellen diep te ontladen.
ok, ik ben dus een battery serial killer :X toch maar eens op letten...
BF2 @ www.ndaclan.nl

quote:
PvH18 schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:03:
Ik heb net 6 setjes batterijen/accu's bekeken (NiMH's/NiCd/Alkaline), en alle setjes hebben een andere maat: echter niet meer dan 1mm verschil in lengte.
De dikte varieert ook: de dikste en langste (Eneloop's...) passen gewoon in m'n istDL.

Hoe weet jij nou wat mijn zaklamp wel en niet heeft? Er zit gewoon een voltage regulatiecircuit in mijn zaklamp hoor. Komt de spanning te laag dan is 'ie in 1 keer uit. :)
quote:
Facemodder schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:35:
nog even terugkerend op het diepontladen van cellen:

* 150 – 200 cycles with 100 percent depth of discharge (full discharge)
* 400 – 500 cycles with 50 percent depth of discharge (partial discharge)
* 1000 and more cycles with 30 percent depth of discharge (shallow discharge)

bron

Het is dus slecht om cellen diep te ontladen.
ok, ik ben dus een battery serial killer :X toch maar eens op letten...
Hmm..

let's see:
200 cycles a 100% = 20000 %
500 cycles a 50% = 25000 %
1000 cycles a 30% = 30000 %

nah, zo heel veel scheel het dus ook weer niet

De evt diepontlaadfunctie van een lader moet je alleen gebruiken wanneer je (NiCad)batterij capaciteit begint te verliezen door het geheugeneffect. Dan krijgt de batterij even "een schop" en dan heb je weer de oude capaciteit beschikbaar. Doe je het echter bij ieder laadcyclus, dan verslijt de batterij veel harder. NiMh accu's hebben maar heel weinig last van geheugeneffect, dus daarbij moet je het al helemaal niet vaak doen. Beetje nutteloze functie dus, tenzij je nog NiCad batterijen gebruikt.

(Pentax SLR sinds 1988)

quote:
jcvjcvjcvjcv schreef:
Hoe weet jij nou wat mijn zaklamp wel en niet heeft? Er zit gewoon een voltage regulatiecircuit in mijn zaklamp hoor. Komt de spanning te laag dan is 'ie in 1 keer uit. :)
Nou zeg, niet boos worden...
Je hebt er niet bij vermeldt dat je een snuggere zaklamp hebt...
Ik wilde zeggen dat alleen apparatuur met diepontlaad-beveiliging veilig zijn om oplaadbare batterijen te gebruiken: klokjes, zaklampen, afstandsbedieningen over het algemeen niet.

BF2 @ www.ndaclan.nl

Er stond nog een smilie achter ;). Maarja, inderdaad wel lompe post. Mijn excuses!

Ik gebruik m'n zaklamp wel dusdanig veel dat ik het over het algemeen wel door heb wanneer ze leeg zijn. Hij hangt de hele dag in een holster aan m'n riem en thuis heb ik altijd wel setjes onder handbereik. :)

Nah, ik was te lui om te reageren :+ maar ik vind jcvjcvjcvjcv punt behoorlijk legitim, even los bezien van hoe tactisch hij dat wel of niet verwoordde, maar zelfs dat viel best mee volgens mij.

Er is in ieder geval een reden voor dat zaklampen zoals deze soms juist gebundeld met high-capacity oplaadbare batterijen worden aangeboden. Toen ik zelf zo'n ding kocht hadden ze 'm in de aanbieding in combinatie met een setje Energizers 2500mAh + lader - en dat bevalt voor zowel m'n camera als m'n zaklamp prima.

Alhoewel ik voor die zaklamp waarschijnlijk dus nu iets als die Recyko's of GP's ga gebruiken, want dit is - in tegenstelling tot bij jcvjcvjcvjcv dus - wel een aardig voorbeeld van een apparaat dat eerder leeg is door zelfontlading dan dat ik 'm zo veel gebruik. :P

Reg. datum: 30 december 2007

ik mis sony & varta in het lijstje?

http://sp.sony-europe.com/media/8/3899
deze heb ik nu al een hele tijd perfecte batts voor in de camera, worden niet warm naar veelvoudig gebruik.. en tot nu toe geen enkele klacht erover.

heb tijd trug ook 4x varta 2000mah + lader gekocht voor maar een tientje bij de blokker als ''extra'' en die werken ook prima.

Maihk wijzigde dit bericht 16-04-2008 09:34 (25%)

Ik heb vanmorgen de IPC-1L ook maar besteld.
Ik heb er veel over gelezen en hij schijnt wel goed te zijn.

Gelijk maar een setje van 4 eneloops erbij gedaan. Kijken of dat wat is voor mij digitale camera.
Vraag me wel af of je nou verschil merkt omdat ze "maar" 2000Mah zijn, en ik gebruik nu Varta 2500Mah.

quote:
Roelant schreef op woensdag 16 april 2008 @ 08:14:
Nah, ik was te lui om te reageren :+ maar ik vind jcvjcvjcvjcv punt behoorlijk legitim, even los bezien van hoe tactisch hij dat wel of niet verwoordde, maar zelfs dat viel best mee volgens mij.

Er is in ieder geval een reden voor dat zaklampen zoals deze soms juist gebundeld met high-capacity oplaadbare batterijen worden aangeboden. Toen ik zelf zo'n ding kocht hadden ze 'm in de aanbieding in combinatie met een setje Energizers 2500mAh + lader - en dat bevalt voor zowel m'n camera als m'n zaklamp prima.

Alhoewel ik voor die zaklamp waarschijnlijk dus nu iets als die Recyko's of GP's ga gebruiken, want dit is - in tegenstelling tot bij jcvjcvjcvjcv dus - wel een aardig voorbeeld van een apparaat dat eerder leeg is door zelfontlading dan dat ik 'm zo veel gebruik. :P
Heb gp's 2700mAh, maar die ontladen net zo hard als mijn andere batterijen. Powerfull in de 2 weken na het laden, daarna loopt het best hard achteruit, wat ik vooral merk in mijn flitser.

Ik zou eigenlijk in dit topic wel eens een test willen zien met een duidelijke winnaar met batterijen die ook super werken, die dan kopen en eens van het batterij geëikel af willen zijn :P.
Reg. datum: 06 december 2002

quote:
Nomad schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:53:
[...]
Ik zou eigenlijk in dit topic wel eens een test willen zien met een duidelijke winnaar met batterijen die ook super werken, die dan kopen en eens van het batterij geëikel af willen zijn :P.
Ik had hetzelfde gezeik en heb sinds een maandje of 2 8 stuks Eneloops, werkt helemaal perfect. M'n flitsertje kan ik met gemak 3 weken ongemoeid laten om 'em daarna weer even makkelijk te gebruiken.

Ik heb er onderhand spijt van dat ik die Sanyo's niet eerder heb genomen. :) Hoeveel shots ik ermee kan maken heb ik niet echt getest maar aan de 300-400 ben ik zeker wel gekomen.

Oh, ik had ze trouwens bij Conrad vandaan, 5,- korting en betalen met iDeal dus ik zat ietsjes boven de 20,-.

Sirius wijzigde dit bericht 16-04-2008 12:14 (7%)

Canon 30D | EF-S 10-22/3.5-4.5 | EF-S 17-55/2.8IS | EF 85/1.8 | EF 135/2.0L | 580EX II | BG-E2N

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws