Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
neographikal schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:25:
Jammer dat m'n geliefde Hapé's niet bij die test zijn meegenomen. Heb er vier sets van en doen het nog altijd prima. Tientje per vier voor 2600mah :Y)
Als we nu eens een leeftijd wisten van die dingen, dan konden we ze eens vergelijken met mijn Hähnel krachtpatsers. Daarnaast schijnt een Hema lader (domme lader met timer die langzaam laad) niet de beste behandelmethode te zijn voor je NiMH batterijen...

SE W800i powered

Reg. datum: 06 december 2002

Ik ga denk ik maar voor een IPC-1L en 2 setjes Eneloops voor m'n flitsertje, heb inderdaad een Hema snellader maar heb daar al genoeg slechte berichten over gelezen.

Zeker niemand met een vergelijking tussen de Ansmann maxe's en de Eneloops? Lijkt mij ook niet al teveel verschil in te zitten.

Canon 30D | EF-S 10-22/3.5-4.5 | EF-S 17-55/2.8IS | EF 85/1.8 | 580EX II | BG-E2N

ik ben willem, ben jij?

gebruik 2 setjes VARTA PRO's en koop elke 6 maanden een nieuwe erbij. werkt altijd prima! Gebruik een VARTA traveler lader. Nog nooit zonder power gezeten!

portfolio -- daily-blog -- 1d3 met pLimes --

Bij mij is het belangrijk dat de ontlading beperkt is, het komt vaak voor dat ik ze bijv. 3 weken niet gebruik :)

Canon 30D | EF-S 10-22/3.5-4.5 | EF-S 17-55/2.8IS | EF 85/1.8 | 580EX II | BG-E2N

Fire Walk With Me

quote:
solidous schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:06:
Linker folder laatste pagina
...
Best wel een slechte review. Geen voltage test bij energieslurpende digi foto cams.
De zelfontladings-resultaten van de Eneloop valt me tegen! Deze stond toch bekend als een accu die het zo lang vol zou houden op de plank.

Reg. datum: 16 januari 2008

quote:
gas0line schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 12:10:
... een IPC-1 met 4xAA (2500mAh) en 4xAAA (900 mAh) plus tas, 12V etc. Voor 55,= Euri inclusief gratis verzending (betaald met iDeal). DHL heeft ze net afgeleverd. Binnenkort de ervaringen....

EDIT:
Heb die CONRAD batterijen erin gedaan en op standaard laden (4 x 200Mah). Na een uurtje of 3 is schacht 3 gevuld. Nu alweer 3 uur later zijn die ander 3 nog steeds bezig. Hoe ken da?
gas0line,

Ik zie dat je bij Conrad een Voltcraft IPC-1 batterijlader hebt gekocht.

Mijn vraag is...welke versie is dit (hiermee bedoel ik niet het type nummer)?
Het schijnt zo te zijn dat wanneer je het apparaat aan doet je (onderandere) een nummer op het display te zien krijgt....bijv. 32 of 33.

Namelijke het volgende... er is bekend dat versie 32 problemen heeft warmte (zeg maar gerust oververhitting). Dit probleem hebben ze met versie 33 opgelost.

Ik probeer dus te achterhalen welke versie Conrad verkoopt....alvorens ikzelf er een bij hun besteld.

Alvast bedankt.

ps. Je kan op verschillende "snelheden" een batterij laden.....zie hieronder...standaard staat die op een "lage snelheid".

CHARGE
Choose the individual charging rate for each battery, (200/500/700/1000/1500*/1800*mA).

Why choose the charging rate?
If you're rushing, charge fast and hot. If you're charging overnight or over dinner, charge more slowly. Slow charging is almost always gentler on the batteries, giving you a longer useful life.

Why set the charging rate individually?
You want this ability in case you have batteries of different capacities, partially discharged batteries, mixed brand/quality or any number of other reasons.

* Note
1500/1800mAh only available in Charge mode and only when charging 1 or 2 batteries in terminals 1 and/or 4.

Samsung 193T powered

ik heb de IPC-1 al 3 maanden en mijne zegt 33 tijdens het starten..

eigenlijk [34] [niets] [33] [33] beetje raar maar ok.

de meegeleverde batterijen (conrad 2500) deden het de eerste keer erg lang in mn flitser!
op gevoel denk ik langer als mn 1 jaar oude GP2500 het opladen van de flitser ging ook lekker vlot.

Leuk detail, er zat een briefje bij waar op stond dat je met de auto lader niet meer als 250mah mag laden. anders trekt de autolader het niet denk ik.

B-lennium wijzigde dit bericht 16-01-2008 22:04 (19%)

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

quote:
Sirius schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:30:
Ik ga denk ik maar voor een IPC-1L en 2 setjes Eneloops voor m'n flitsertje, heb inderdaad een Hema snellader maar heb daar al genoeg slechte berichten over gelezen.

Zeker niemand met een vergelijking tussen de Ansmann maxe's en de Eneloops? Lijkt mij ook niet al teveel verschil in te zitten.
Het is handig om een domme lader naast een intelligente lader te hebben. Een intelligente lader laad alleen als ie nog wat spanning voelt. Ik heb meegemaakt met mijn 1 week oude Hahnels dat ik ze in m'n PD70X had laten zitten een nachtje, aangesloten via usb als externe schijf aan m'n laptop. Ze waren volledig leeg en zelfs deels net wat te ver ontladen waardoor 1-2 penlites het niet meer deden. Even een uurtje in een domme lader en daarna gewoon lekker in de intelligente lader, dan gaat het prima. Maar verder is iig mijn (oude) domme lader te traag voor m'n huidige generatie NiMH penlites...
quote:
wilmocs schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:42:
gebruik 2 setjes VARTA PRO's en koop elke 6 maanden een nieuwe erbij. werkt altijd prima! Gebruik een VARTA traveler lader. Nog nooit zonder power gezeten!
Uhmz, niet voor het één of het ander, maar hoeveel setjes heb je en hoeveel apparaten die penlites gebruiken? Ik heb 5 setjes en koop er 2 setjes per 1-2 jaar. Mijn eerste setje Hahnels is pas na 4-5 jaar overleden. Als ik een ander setje koop dan is het vaak (helaas) een miskoop. Snelle zelfontlading veelal, dan is het bij mij al heel snel exit :w

SE W800i powered

Marion Raven fan
Reg. datum: 06 november 2004

quote:
stefimke schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 17:06:
[...]

De zelfontladings-resultaten van de Eneloop valt me tegen! Deze stond toch bekend als een accu die het zo lang vol zou houden op de plank.
Welke zijn wel goed dan? Qua ontlading...

After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...

Reg. datum: 02 april 2004

quote:
B-lennium schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 22:02:
ik heb de IPC-1 al 3 maanden en mijne zegt 33 tijdens het starten..

eigenlijk [34] [niets] [33] [33] beetje raar maar ok.
De mijne verandert bij het opstarten steeds van mening (combinaties tussen 30 en 33). Ja, ik heb hem al iets langer, dus het zal wel dementie zijn? Zolang niemand serieus de betekenis van deze combinaties kent, lig ik er niet van wakker. Mijn accu's worden prima geladen en als ze het niet doen, zijn ze naar mijn ervaring sowieso zo goed als dood, al weten ze het nog niet. Ik heb ook wel eens wat weigerachtige accu's even in een domme lader gereanimeerd, maar nooit tot volle tevredenheid. (Te) diepontlading is nu eenmaal heel slecht voor NiMH-cellen.

quote:
bartgrefte schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 23:13:
[...]

Welke zijn wel goed dan? Qua ontlading...
De Eneloops + Ansmann maxe's zouden dat van nature moeten zijn maar volgens die test (ik had het eerder aangekaart) komen ze in de middenmoot uit, klopt volgens mij niet echt.

Anderzijdes heb je ook batterijenboeren die eigen spul verkopen die claimen dat de ontlading na 2(!) jaar een procent of 20 is. En dan praat ik over o.a. 2700 nimh's. Op internet kan ik daar echter erg weinig van vinden....

Marion Raven fan
Reg. datum: 06 november 2004

quote:
Sirius schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 23:55:
[...]

De Eneloops + Ansmann maxe's zouden dat van nature moeten zijn maar volgens die test (ik had het eerder aangekaart) komen ze in de middenmoot uit, klopt volgens mij niet echt.

Anderzijdes heb je ook batterijenboeren die eigen spul verkopen die claimen dat de ontlading na 2(!) jaar een procent of 20 is. En dan praat ik over o.a. 2700 nimh's. Op internet kan ik daar echter erg weinig van vinden....
Die test op de vorige pagina? Tsja, snap niet veel van Duits...

After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...

BF2 @ www.ndaclan.nl

quote:
jules schreef op zondag 30 december 2007 @ 12:27:
Ik zie liever concreet onderbouwde verhalen ipv alleen; "ze doen het perfect". Belangrijk; hoe laadt je ze op, hoe lang laat je ze liggen voordat je ze gebruikt, hoe lang en waarin gebruik je ze, hoeveel mAh zijn ze. etc etc. Daarnaast zijn NiMH batterijen/accu's niet bedoeld om in afstandsbedieningen/draadloze gamecontrollers/zaklampen/muizen etc te gebruiken omdat die relatief lang meegaan en weinig stroom gebruiken. NiMH batterijen worden het meest optimaal gebruikt in apparaten die relatief veel stroom verbruiken zoals digitale camera's, externe flitsers etc etc.
Mijn Maglite 2AA LED stookt toch echt een setje per avond hoor ;)

Heb zelf een leuke verzameling GP's

AA:
8x1300
8x1600
12x2100
8x2300
12x2600
4x2700

AAA:
4x600 ?
4x850 ?

Ik heb ook nog wel wat Hape's gehad (4x1300 AA, 2x 600 AAA), maar die waren vrij snel al weer dood, daar waar de GP's nu nog steeds doorgaan :)

Zelfontlading bij de 2300/2600 is inderdaad wel vrij hoog heb ik het idee. Van de 1300/1600 kan ik niet veel zeggen, want die stook ik binnen een week tijd allemaal weer leeg :+

Ik zal eens kijken hoe lang ik ze al heb, al gok ik toch op zo'n 5 jaar voor de 1300s
Van de 8 zijn er ondertussen 2 zo goed als dood. Zal ze maar weer eens in een domme lader stoppen.

Iemand toevallig GP Recyko's in gebruik?

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Zojuist mijn lader van Conrad ontvangen, die ik besteld had op 3 februari jl. Het was de lader + 4x 2500mAh AA + 4x 900mAh voor EUR 59,95

Voor degenen die dat versienummer willen weten van de firmware in mijn IPC-1: het is versie 33.

Nu kijken naar de resultaten... kan niet wachten maar heb wel de langzame refresh gekozen. :)
Reg. datum: 22 maart 2003

Even wat ervaringen met de eyepower 2950 accu's
Ik gebruik ze om zelfbouw fietsverlichting mee te voeden
Ik zet er 10 in serie in een houdertje zodat ik op 12 volt kom .
Die 2950 MAH ...... daar komen ze nog aardig bij in de buurt ook .
Mijn led verlichting is stroomgeregeld en staat op 1000milli amps en IDD ze houden het bijna 3 uur uit.
Niet slecht zou ik zeggen!

Pas geleden is er iets gebeurt waardoor ik nogal verrast was.
Ik heb helaas geen processor gestuurde lader , sterker nog , ik heb helemaal geen lader.
Ik heb een netvoeding die 12-15 volt geeft en die vroeger gebruikte om mijn FM zender mee te voeden, er zit een amperemeter op en die zet ik altijd op een halve ampere.
Dit kan je doen omdat de laadcurve van NIMH accus erg vlak is .
nadeel is dat je na 6 uur de zaak in de gaten moet gaan houden .
Zodra ze warm worden zijn ze vol.

laatst was ik dat laast dus vergeten .
jJe kon die dingen niet meer aanraken zo warm waren ze ik dacht al dat ik ze heel grondig verziekt had .
Nadat ik ze volledig had ontladen en weer had opgeladen gingen ze nog steeds 2,5 uur mee.

Ik heb er inmiddels zo'n 30 laadcycly op zitten en het gaat helemaal OK

Misschien nog een tip voor de mensen die veel batterijen gebruiken .
Koop net zo'n houdertje als ik gedaan heb.
Koop een intelligente stekkerlader met delta peak laadfunctie ofzo en zet hem op 12 volt , dan heb je wel in een klap 10 accu's vol
Wel ervoor zorgen dat ze ALLEMAAL echt leeg zijn als je ze gaat laden op deze wijze , anders gaat het fout
BF2 @ www.ndaclan.nl

Het beste blijft nog gewoon per cell opladen. Dus uit het houdertje en in de slimme lader. Dan gaan je batterijen ook een stuk langer mee!

@FX16:
Jouw zelfbouw LED fietsverlichting trekt 1 A op 12 V ??? Van mij mag het hoor (zij het dat fietsverlichting in NL iig van een keurmerk voorzien moet zijn), maar het lijkt me nogal veel?
Verder is het leuke van de IPC-1(L) nu juist, dat je per cel kan laden etc, waardoor mindere exemplaren eerder door de mand vallen. Als één van jouw 10 cellen kapot is, gooi je ze allemaal weg? Individuele meting verlengt waarschijnlijk ook de levensduur van de cellen.

De IPC-L is trouwens momenteel weer in de aanbieding bij Conrad, incl. 4x 2100 mAh "endurance" cellen voor ¤ 39,95 (kaal ¤ 34.95).

Reg. datum: 22 maart 2003

quote:
Toff schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 03:01:
@FX16:
Jouw zelfbouw LED fietsverlichting trekt 1 A op 12 V ??? Van mij mag het hoor (zij het dat fietsverlichting in NL iig van een keurmerk voorzien moet zijn), maar het lijkt me nogal veel?
Verder is het leuke van de IPC-1(L) nu juist, dat je per cel kan laden etc, waardoor mindere exemplaren eerder door de mand vallen. Als één van jouw 10 cellen kapot is, gooi je ze allemaal weg? Individuele meting verlengt waarschijnlijk ook de levensduur van de cellen.

De IPC-L is trouwens momenteel weer in de aanbieding bij Conrad, incl. 4x 2100 mAh "endurance" cellen voor ¤ 39,95 (kaal ¤ 34.95).
Kijk.....
Het probleem is dat ik 10 cellen tegelijk moet kunnen opladen .
De oplossingen die ik op de conrad site vind zijn niet toereikend.
Er staat een lader te koop die 8 cellen tegelijk kan laden maar dan mis ik nog steeds 2 laadschachten
het gaat om deze lader:

http://www.order.conrad.com/xl/5000_5999/5100/5120/5121/512146_LB_00_FB.EPS.jpg
LAADAPPARAAT UFC-8 INCL 12V-ADAPTER voor 49,95

En over mijn fietsverlichting.
Die gebruik ik als ik op de racefiets zit.
Als je zo hard rijd wil je graag zien wat er op je pad komt dus heb ik flink wat licht nodig.

Ik zie het probleem niet? Koop je toch 2 van die dingen, of 3 met 4 laadschachten.
Zolang je individuele schachtbewaking hebt kan je ieder willekeurig aantal tegelijk laden.

12 Watt lijkt me nog steeds rijkelijk veel als fietsverlichting, maar het kan blijkbaar nog veel gekker. Als je in het bos rijdt ofzo, zal het wel zin hebben. Wel uitkijken dat je geen verblinde konijntjes overrijdt, want dan ga je lelijk onderuit!

quote:
De Xenon lamp staat afgesteld zoals de foto waar de lamp op de grond is gericht omdat ik mijn tegenliggers niet wil verblinden. Zelf het ik meer dan voldoende licht en kan altijd de weg en de berm zien. Ik merk dat ik ook heel goed word gezien: auto wijken nu voldoende uit en minderen vaart op landweggetjes.
damn, omdat je ze verblind natuurlijk :+

Anyway, ik zie ook het nut er niet van in om zo'n hoeveelheid in 1x te laden. Volgens Voltcrafts marketingpraatje is het beter om de cellen per stuk te laden.

SE W800i powered

Was opzoek naar een test die de prestaties van die langzaam zelfontladende batterijen vergeleek, om te zien of het in de praktijk echt uitmaakt. Kwam daarbij de volgende test op het forum van dpreview tegen: AA and AAA NiMH low self-discharge tests--Round 2 (misschien iets voor in de startpost?).

Deze gozer heeft eerder al een aantal van dit soort batterijen getest (Eneloops 2000mAh en nog wat merken die me niet meteen bekend voorkwamen) over verschillende perioden en daar wat mooie grafiekjes van gemaakt. Daar kwam uit dat ze direct na het laden allemaal zo rond de 2000mAh zaten. Na een maand zaten de 'normale' echter al rond de 1200mAh en de langzame nog steeds rond de 1800mAh. Na drie maanden waren de 'normale' NiMH-batterijen ingekakt tot ruim 500mAh, terwijl de langzame zelfontladers op dat moment nog tussen de 1800 en 1550mAh zaten. Goed nieuws dus.

Nu is hij een tweede ronde begonnen met onder andere Ansmann Max-e 2100 mAh en GP Recyko 2100 mAh. Een uur na het laden zitten ze allemaal zo rond de 2100mAh en na een maand rond de 1950mAh. Met de drie maanden periode is hij nu nog bezig, maar die verwacht hij eind April af te hebben.

Het is allemaal niet superwetenschappelijk, maar het lijkt er wel op dat de langzame zelfontladers, vooral op de lange termijn, hun naam waarmaken.

"Ik denk dat God, toen hij de mens schiep, zijn bekwaamheid enigszins overschatte"

Somehow heb ik dat gevoel ook. Al is dat niet zo bij alle merken. In het begin, met name net nadat ze zijn opgeladen, presteren ze allemaal prima. Maar na een jaar begin je bij de goedkope troep wel het verschil te merken. Zeker bij de minder bekende/goedkope merken die met absurd of voor die tijd hogere/krachtigere accu's komen. Mijn ervaring is dat het heel rap al gebeurd is met die dingen.

SE W800i powered

BF2 @ www.ndaclan.nl

Dat is ook mijn ervaringen. Al die namaak accu's worden na een jaar ook slecht. En laat dan net de garantie voorbij zijn...

Vraagje tussendoor ,

Ik heb nu aardig wat gelezen, en die NiMh batterijen van 2700 zijn echt wel oke voor in je camera, maar hoe zit het met batterijen voor apparaten die weinig stroom afnemen voor een langere tijd ?
Ik denk met name aan een wandklok of rookmelder.. Volgens mij wil je hier geen Nimh batterijen in ivm met geheugenverlies ?
Of kan je dan beter nicads nemen ? Og helemaal gewone alkaline batterijen ?

AMDX24850e**Mobo:GA-MA78GM-S2H**HD:SpinPointF1.1TB**Ram:4gb 800mhz**Chieftec HT-01b**TerraTec Cinergy C PCI & CI**AlphaCrypt classic**XP86**Mediaportal**Samsung Series 6 LE32A656

quote:
carpetburn schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:32:
Vraagje tussendoor ,

Ik heb nu aardig wat gelezen, en die NiMh batterijen van 2700 zijn echt wel oke voor in je camera, maar hoe zit het met batterijen voor apparaten die weinig stroom afnemen voor een langere tijd ?
Ik denk met name aan een wandklok of rookmelder.. Volgens mij wil je hier geen Nimh batterijen in ivm met geheugenverlies ?
Of kan je dan beter nicads nemen ? Og helemaal gewone alkaline batterijen ?
Hangt er een beetje vanaf hoe lang een apparaat zo'n beetje doet met een batterij.. Ik gebruik voor mn draadloze muis gewoon een oplaadbare batterij (1x AA) en daar doe ik bijna 2 maanden mee. Voor een klok aan de muur (>1 jaar per batterij) zou ik nooit een oplaadbare gebruiken, maar gewoon een alkaline batterij van de IKEA (10x AA voor 1 euro).

Oplaadbare batterijen lopen gewoon sneller leeg dan alkaline (zelfs de nieuwe hybride), niks aan te doen. Het is dus gewoon een kwestie van :

- hoe vaak moet je de batterijen gaan verwisselen
- hoe makkelijk is dat

Ik heb voor mn muis altijd 1 alkaline bij de hand, zodat ik een batterij opnieuw kan opladen, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet wilt bij een klok..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws