quote:
Maasluip schreef:[/b]
Grrr. Van het weekend mijn setje van 4x 2500mAh GP batterijen teruggevonden. Ze zaten in een draadloos toetsenbord dat ergens stof lag te happen.
Uiteraard helemaal leeg, maar nog erger, twee geven nu NULL als ik ze in mijn IPC-1 lader stop.
Ze zijn te diep ontladen...
Doe ze een half uurtje in een domme lader (zo'n oude die direct begint te laden)...
Daarna zijn ze weer wakker (he, ik ben een batterij...) en kunnen ze weer opgeladen worden. Doe een Refresh (dit kan erg lang duren!) en maybe zijn ze nog niet echt overleden...
quote:
Is het soms zo dat NiMh batterijen niet tegen diep ontladen kunnen en dan de geest geven?
NiMh's kunnen niet tegen verder ontladen dan 0,9V. Doe je dat toch (in een zaklamp laten zitten bijv.) dan gaan ze stuk... Slimme apperatuur (zoals moderne camera's) hebben een accu bescherming ingebouwd: die kunnen accu's niet dood trekken.
Echter door de enorme zelfontlading gaan NiMH's vanzelf dood als je ze een hele tijd niet gebruikt. NiMH's moeten geregeld opgeladen worden, in ieder geval 1x per jaar (ooit ergens gelezen, weet niet meer waar).