Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik heb die batterijenboxen wel eens zien hangen bij de locale fotoboer. (combi) weet niet of dit standaard in het assortiment zit maar het is een telefoontje waard natuurlijk ;) (vond de boxen wel duur, ¤4,50 terwijl je voor ¤5,- meer er een setje Hape rechargebles samen met zo'n box kan kopen).
Reg. datum: 03 augustus 2002

Klopt, goedkoper in de winkel nog niet zien liggen.
heb ze wel gezien op Ebay, maar dan moeten ze uit Duitsland komen. Met natuurlijk weer flink verzendkosten.

Wel net die IPC-1 (Voltcraft) bij Conrad besteld. Let wel op dat die van 35 euro niet alleen zonder het setje batterijen is maar ook zonder 12V aansluiting!

Nog een opmerking over de IPC-1 lader. Op de produktpagina staat dat er 4x1800 mAh laadstroom gekozen kan worden. Dat is niet zo. (staat wel goed in de manual). 1800 mAh kan slechts bij 2 batterijen gekozen worden en die moeten dat ook nog in laadschacht 1 en 4. In alle andere situaties maximaal 1000 mAh.

tjong wijzigde dit bericht 21-08-2007 09:46 (65%)

Ik heb de IPC-1L gekocht.
Klopt het dat het enige verschil met de IPC-1 is, dat bij de laatste een tas, wat battery-omhulsels en een laadsnoer voor de auto wordt geleverd ?

Ik heb de gebruiksaanwijzing van de IPC-1 bestudeerd, en als ik die goed begrijp, dan ben ik toch hevig teleurgesteld in het apparaat:

Op de eerste plaats duurt het "refreshen" van batterijen een eeuwigheid. De stroom waarmee de batterij wordt ontladen is beperkt ( die kun je wel vergroten maar dan wordt de laadstroom weer te groot). Bij een 2500mah setje ben je al weer 12 uur kwijt, dan moet het laden nog beginnen, en dan heb je pas EEN cyclus gehad.

Maar op de tweede plaats: de aangegeven capaciteit van een batterij is slechts een rekenkundig aangegeven iets. De IPC vermenigvuldigt de laadstroom met de tijd, en geeft dat vrolijk aan als de capaciteit van de batterij ! Een batterij die defect is doordat hij wel veel stroom aanneemt maar nauwelijks stroom kan afnemen, die wordt dus niet als defect herkend.

Niet echt een intelligente lader dus.

laatste woord staat afnemen, bedoeld is afgeven

Acties: [view][quote]

Door: Orion84 Frontpage Admin/Mod SF
Omdat het kan!

quote:
jantje25 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 13:52:
laatste woord staat afnemen, bedoeld is afgeven
En daarvoor hebben we een pracht van een edit knopje: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif

;)

What's that coming over the hill? Is it a monster? | Nikon D40 Powered

Bij de refreshfunktie is de aangegeven capaciteit wel degelijk (ontlaadstroom*tijd). Hij geeft telkens aan wat de hoogste waarde hiervan tot dan toe is. Dat dat lang duurt is normaal en de keuze om de ontlaadstroom van 50% de laadstroom te kiezen vind ik geen verkeerde.
Bij normaal opladen is de aangegeven capaciteit inderdaad de bruto (laadstroom*tijd)

Henk007 wijzigde dit bericht 06-09-2007 15:28 (19%)

Reg. datum: 02 april 2004

Het refreshen kan inderdaad lang duren, omdat het een cyclus van ontladen/laden is, die afhankelijk van de staat van je accu's enige malen herhaald wordt, tot er geen verandering in de maximale laadcapaciteit wordt gemeten. Juist zeer intelligent, die functie!

(Pentax SLR sinds 1988)

Het refresh-en van oplaadbare batterijen hoeft niet zo vaak te gebeuren. Dus als je weet dat het 12-24 uur kan duren, kun je het plannen, als je (even) geen normale laad-cyclus hoeft te doen.
Is inderdaad een onmisbare functie: zo weet je wat de toestand van de batterij is / welke aan vervanging toe is. Een rotte batterij verpest het gebruik van de hele set...

PvH18 wijzigde dit bericht 06-09-2007 20:21 (31%)

istDL (+ Split Focus Screen), Eneloop's + glas: van 18 tot 300mm... tot 1200mm als ik de TC's meereken...

Misschien ben ik iets te vroeg met mijn oordeel geweest,
in ieder geval zijn de user-interface en de handleiding bar en bar slecht.

had een bakje met Nimh batterijen, en dacht die even snel te kunnen testen,
maar dat zal dus wel even tijd kosten
.

jantje25 wijzigde dit bericht 06-09-2007 22:26 (37%)

Het is inderdaad even wennen, maar als je er een beetje handigheid in hebt werkt het wel prettig. Het mooie is dat je echt per laadschacht kan bepalen wat je wilt. Je kan bijvoorbeeld 1 schacht gebruiken om accu's te refreshen, terwijl je de resterende 3 kan inzetten om bijvoorbeeld 1 AAA en 2 AA's normaal te laden. Je kan de display ook per schacht regelen, bijvoorbeeld laadstroom voor de ene en spanning voor een andere schacht. Maar het is inderdaad even puzzelen in het begin. Zo moet je de max laadstroom binnen een paar seconden na het inzetten van de accu instellen, als je een andere dan de standaard wilt gebruiken. Ik had de mijne al haast weggegooid, toen ik daar achter kwam :).

Mijn eerste setje Hahnels zijn inmiddels "op" na 4-5 jaar gebruik. Ze doen er langer dan 10 sec over om m'n SB800's te laden als die 1/1 zijn afgegaan. Vindt het persoonlijk een hele nette score. Baal er nu alleen van dat ze bij mijn leverancier net geen vervangende hadden... Heb ze van't weekend toch echt nodig. Voordeel van die nieuwere is dat je ze wel al opgeladen kan kopen. Ze gebruiken het als verkoop argument dat de batterijen niet snel leeglopen. Persoonlijk vind ik dat een behoorlijk voordeel. Hoef je vlak voor een opdracht je batterijen niet nog eens op te laden. Geen stress, je laat ze lekker in je tas zitten... Alleen als ze leeg zijn gooi je ze ff in de lader.

[::Vernieuwd! Nu regelmatig nieuwe foto's online!::]

[:: Fotograaf nodig? Mail/bel me gerust! ::]

Idd de nieuwere type batterijen ontladen veel minder snel. Wat zeker voor een backupsetje wel erg handig is natuurlijk.
Vraag me af wat de goedkopere type penlites doen. Of die nog steeds zo rap zelf ontladen.

Wat ik overigens apart vind, ik heb al mijn NiMH penlites altijd met mijn Olympus BU300 (origineel voor 1600/1700 mAh penlites) ladertje opgeladen. Met een laadstroom van 1.2 volt en 4x 240mA. Maar vond die 2350 en 2500 mAh Hahnels altijd prima presteren. Heb een Voltcraft IPC-1L besteld, ben enorm benieuwd naar het verschil in prestaties tussen beiden. In plaats van de standaard 8 uur van de BU300 zal de ik geloof 2,5 uur voor 2500 mAh al een stuk sneller zijn ;). Maar of dit ook ten goede komt voor de penlites???? Ik zorg vaak wel dat ik voldoende tijd heb om mijn penlites langzaam (in 8 uur tijd) op te laden.

De zelfontlading van NimH's is een heel stuk minder dan die van NiCad's. Ik herinner me dat een gemiddelde AA NiCad van zo'n 750 mAh na een maand liggen feitelijk leeg was. Bij NimH's duurt dat sowieso langer en bovendien kan je met een capaciteit van meer dan 3x zoveel wel iets missen, voor je er last van krijgt. Ben zelf redelijk tot zeer tevreden met bijvoorbeeld m'n GP 2300's. Ik koop nooit de max capaciteit omdat je voor een heel klein beetje meer capaciteit veel meer geld kwijt bent. De op die GP2300's aanbevolen laadmethode is overigens 16 uur @ 220 mA. Ik zit ruim genoeg in de accu's om niet sneller te hoeven laden. Voordeel van NimH's is bovendien dat ze geen geheugeneffect hebben. Zo nu en dan de voorraad even bijladen is geen enkel probleem.

edit: een "laadstroom van 1.2 volt" zal niet gaan AFAIK. Een "lege" cel is nog altijd minimaal 1,24 V, dus om er wat in te stoppen zal je hoger moeten gaan!

Toff wijzigde dit bericht 07-09-2007 17:14 (9%)

Ik heb nu alle setjes die ik had getest en/of gerefreshed met mijn nieuwe lader (IPC-1).
Zelfs de GP1800's die al voor Stibat klaar lagen nog maar even terug gepakt.
Wat ik (nog) had:
2 x 4 GP1800 (uit 2001?, heel intensief gebruikt)
4 x 4 Topcraft 1700 (2004?, weinig gebruikt)
1 x 4 Sanyo 1850 (2003?, veel gebruikt)
2 x 4 Maxcell 2450 (2004?, redelijk vaak gebruikt)
1 x 4 Digipro 2500 (uit 2005, nog niet gebruikt)
1 x 4 Conrad 2500 (2007, nog niet gebruikt en niet getest)
1 x 4 Topcraft 2100 (2007, nog niet gebruikt)

Allereerst de Topcraft 1700: Nooit echt veel gebruikt, mijn indruk was altijd dat ze erg snel uitgeput waren en vooral ook futloos als ze al een paar dagen eerder waren opgeladen. Bij het testen waren er direct 6 die als "null" gekenmerkt werden, stuk dus. Voor de andere allemaal een belabberde capaciteit (van 12 mAh tot 329). Na een refresh werd het iets beter, op een enkeling na toch weer tot ca 1000 mAh. Deze gaan dus naar stibat.
De Topcraft 2100. Volgens de testfunctie tussen 1704 en 2010 mAh.

De GP1800, die heel intensief en al heel wat jaren in gebruik waren. Die had ik al weggedaan omdat mijn indruk was dat ze op waren. Teruggehaald en getest. 1 batterij had roestplekken, die heb ik niet meer getest. Na de test was er maar 1 met een " voldoende" 1548 mAh (86% van de oorspronkelijk opgegeven waarde), de rest had een score onder de 100 mAh. Na een refresh was de minste toch nog goed voor 1393 mAh. Vind ik nog niet slecht na 6 jaar. Misschien verdienen ze nog een 2e kans.

Sanyo, ook helemaal top nog. Tussen 1497 en 1746 mAh. Nog steeds meer dan 80% van opgegeven waarde dus.

Maxcell. 1 "null". De rest heel dicht bij de 1600 mAh. ca 65% van opgegeven waarde dus. Maar niet beter dan de 1850 van Sanyo.

Digipro 2500. Dit waren mijn favorieten de laatste tijd. En terecht. 1990 tot 2320 mAh.

Als het er nog eens van komt doe ik ook nog een discharge test bv een week na het opladen.
Het refreshen is inderdaad een langdurig proces maar er zijn dus mooie resultaten te behalen (GP1800!).

Ik heb alles doorgelezen, maar ontbeer gewoon de basiskennis. Hoe zit het precies met die mAh's? Welke moet ik hebben voor mijn camera (Kodak Easyshare Z710)? En past alles in mijn lader? (Hama Delta Load)?

rcsmit wijzigde dit bericht 16-09-2007 13:58 (17%)

http://www.yeuxmarrons.com | Canon 400D met kitlens, 50mm/f1.8, 430EX + E-baytgriggers

Reg. datum: 15 februari 2000

quote:
rcsmit schreef op zondag 16 september 2007 @ 13:45:
Ik heb alles doorgelezen, maar ontbeer gewoon de basiskennis. Hoe zit het precies met die mAh's? Welke moet ik hebben voor mijn camera (Kodak Easyshare Z710)? En past alles in mijn lader? (Hama Delta Load)?
Wat er in je lader past kun je in de gebruiksaanwijzing lezen lijkt me. Over het algemeen kun je alles in je lader opladen wat er is aan oplaadbare batterijen, zolang het NiMH of NiCad is. mAh geeft een indicatie van de capaciteit: hoe meer mAh, hoe meer foto's je kunt maken. Dit betekend niet dat batterijen met hoge getallen op de verpakking dus automatisch beter zijn. Er zijn meer factoren, zoals zelfontlading e.d. Er staan voldoende suggesties voor merken batterijen in dit topic.. probeer er wat uit zou ik zeggen..

“Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.”
PSN ID: Atomsk73

Ah, nu snap ik het, merci. Ik dacht dat ik m'n apparatuur vernaggelde als ik 2700 mAh erin zou doen :)

http://www.yeuxmarrons.com | Canon 400D met kitlens, 50mm/f1.8, 430EX + E-baytgriggers

Uhmz, je hebt NiCAD en NiMH laders. Sommigen kun je met een knopje/schuifje laten wisselen tussen de twee verschillende modi. Het staat er ongetwijfeld op voor wat voor type batterijen hij geschikt is.

Voor een digitale camera zou ik eigenlijk altijd NiMH penlites pakken. De zelfontlading is een stuk minder zoals hierboven al gezegd werd, evenals het geheugen effect (schijnt volgens Jumpstart nog steeds (minimaal) aanwezig te zijn en heeft bovendien een stuk meer power.

De eerste ervaringen met de Voltcraf IPC-1L zijn inderdaad super! Het refreshen van m'n Hahnel 2350 mAh's koste echter alleen een dikke 40 uur op de middelste stand (250 mA ontlaadstroom en 500 mA laadstroom). Wel grappig om te zien dat de ene penlite zowat een cyclus voor kan lopen op een ander. Of het goed is is een tweede...
quote:
Toff schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 17:10:
De zelfontlading van NimH's is een heel stuk minder dan die van NiCad's. Ik herinner me dat een gemiddelde AA NiCad van zo'n 750 mAh na een maand liggen feitelijk leeg was. Bij NimH's duurt dat sowieso langer en bovendien kan je met een capaciteit van meer dan 3x zoveel wel iets missen, voor je er last van krijgt.
Uhmz, mijn beste jongens redden het om na een maand nog prima te presteren. Ik heb echter meegemaakt dat nieuwe NiMH penlites, vers uit de verpakking, binnen een week al leeg kunnen zijn door zelfontlading. Helaas weggegooid geld dus :(

Reg. datum: 15 februari 2000

quote:
jules schreef op maandag 17 september 2007 @ 02:06:
Uhmz, je hebt NiCAD en NiMH laders. Sommigen kun je met een knopje/schuifje laten wisselen tussen de twee verschillende modi. Het staat er ongetwijfeld op voor wat voor type batterijen hij geschikt is.
M'n Ansmann lader kan ze anders beide opladen. Schakelaar zit er niet op en ze worden ook iedere keer automatisch getest en gerefreshed. Dit duurt echter maar 15min ofzo, waarna het laden begint. Hoe dan ook, tegenwoordig zul je nauwelijks nog NiCad batterijen vinden in de winkels, omdat NiMH voor de meeste toepassingen beter is.

Atomsk wijzigde dit bericht 17-09-2007 09:50 (12%)

“Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.”
PSN ID: Atomsk73

Nadat ik hier zoveel lovende woorden heb gelezen over de Volftcraft-laders, ben ik ook eens even gaan zoeken naar de verkrijgbaarheid ervan. Blijkt dat alleen Conrad 'm heeft voor België, maar ik kom 2 varianten tegen, nl de IPC-1 en de IPC-1L.
Specwise kan ik enkel verschillen vinden bij :
  • laadstroom voor penlites : 700 mA (IPC-1L) vs 1800mA (IPC-1)
  • ontlaadstroom : 350 mA (IPC-1L) vs 500 mA (IPC-1)
  • detectie volle batterijen : minus-delta-U-uitschakeling (IPC-1L) vs Peak Voltage Detection (IPC-1)
Houden deze verschillen, buiten 'n verschil in (ont)laadtijd nog iets in?

De IPC-1 komt mij over als een snelle, professionele lader, en de IPC-1L lijkt me meer het voor consumenten afgeleide broertje ervan, of ben ik dat nu alleen?

dodge_911 wijzigde dit bericht 17-09-2007 09:55 (11%)

Doc Gonzo partyphotography | [12:14:30] (GerardHenninger): maar jij bent ook een lieve belg (L)(K)

Volgens mij krijg je bij de " L" geen 12V auto-adapter er bij en ook geen setje batterijen.
Maar of dat betekent dat deze dan ook niet geschikt is voor zo'n adapter weet ik niet.
Zie verder ook nog mijn berichtje van 16 augustus.

Tuurlijk is die wel geschikt voor een auto-adapter (hij hangt nml zelf aan een 230V~ -> 3V= adapter en waar de 3V vandaan komt zal de lader worst wezen), je hebt hem alleen niet..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Mijn eerdere negatieve reactie op de Voltcraft ipc-1l moet ik enigzins herzien.
Het is toch wel een leuk apparaat, met goede diagnostiek. Alleen het refreshen duurt een eeuwigheid, twee of drie dagen in geen uitzondering !

Ik had nogal veel Nimh batterijen in voorraad, en ik heb ze nu goed kunnen doormeten.
Resultaten: Sony, Sanyo Eneloop, Varta en GP zijn prima, komen alle zeer dicht bij de opgegeven waarden qua capaciteit.
Topcraft van de Aldi, zelfs nieuw uit het pakje, had enkele refreshes nodig maar kwam dan ook tot redelijke prestaties, zo rond de 1800 mAh ipv de geclaimde 2100. Wel redelijk veel spreiding.
De Tronics van de Lidl waren absoluut slecht. Vele refreshes nodig, en dan varieerden de capaciteiten bij nieuwe accus, zo uit de verpakking, van 1000 tot, voor een enkeling, 2000 mAh terwijl de opgegeven capaciteit 2500 was. Een aantal, half jaar oud, uit ongeopende verpakking, kon zo naar het chemisch afval: ze waren met geen mogelijkheid boven de 1100 te krijgen. Afijn, ze kosten ook maar 2 euro 49 of zoiets, dus je mag niet klagen. Uit twee nieuwe setjes is met moeite een redelijk setje te halen.

Ik werk hier met een setje Lenmar's van 2700mAh en een setje uit de Aldi (Top Craft 2300mAh)
tot nu toe altijd al opgeladen met de Topcraft lader die bij het laatste setje zat en van beide geen klagen

heb vandaag bij conrad een Voltcraft IPC-1L besteld :)

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws