Over MySQL:
NMe: Als je weet waar de gaatjes zitten, dan kun je er prima mee werken.
.oisyn: Tja, dat geldt ook voor vrouwen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet af en toe het bloed onder je nagels vandaan halen.
Feedback op moderatie binnen de Devschuur
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 15 16 17 18 last
Reageer Nieuw TopicReg. datum: 07 november 2001
en hij stuude dit terugquote:in het topic Programming FAQ - SQL staat volgens mij een klein schoonheids foutje.
Bij "Hoeveel kolommen kan ik aggregeren en groeperen?" staat in de table B "max(B)" als title maar moet dit niet gewoon "B" zijn aangezien je niets met max te maken heb omdat je op 2 kolomen heb gegroepeerd. Dit kan misschien verwarrend zijn voor beginnende programeurs.
maar voor de rest mooie faq. keep up the good work
gr infotracer
vandaar dat ik ook ff een berichtje plaats in dit topic want ik denk dat het nog niet echt duidelijk is wat ik bedoelquote:Volgens mij klopt die header gewoon hoor?
Je selecteert immers niet B, maar expliciet de maximumwaarde die in B opgeslagen staat. Uiteraard is het wel een waarde die in de kolom B staat, maar ik denk dat jouw gesuggereerde verandering het juist onduidelijker maakt.
Overigens is dat mijn persoonlijke mening; je kan één en ander natuurlijk altijd aankaarten in Feedback op moderatie binnen de Devschuur om zo reacties van de andere moderators en eventueel van andere users uit te lokken.
Sowieso bedankt voor het meedenken overigens, dat wordt altijd wel gewaardeerd.
ik heb het hier over de volgende sql querie:
sql:
1 | SELECT a, b, count(c) FROM Table GROUP BY a, b |
deze staat helemaal onderin het topic
ik heb nog steeds het id dat de kolom b niets met max heeft te maken maar wat wel in het topic staat
code:
1
2
3
4
| A max(B) count(C) 1 1 2 1 2 2 2 3 2 2 4 2 |
misschien dat iemand anders nog verduideling kan brengen naar -mne- of naar mij
Maar dat je -NMe- verbastert tot -mne- is wel weer komisch.
Lustucru wijzigde dit bericht 17-12-2006 00:54 (28%)
veni, vidi, pimmi
Over MySQL:
.oisyn: Tja, dat geldt ook voor vrouwen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet af en toe het bloed onder je nagels vandaan halen.
Reg. datum: 22 augustus 2002
Deze ene keer zie ik bijvoorbeeld dat een mod een actie heeft uitgevoerd naar aanleiding van 'mijn' report (er kunnen immers ook anderen al op hetzelfde gewezen hebben); maar een andere keer ook niet, terwijl ik mijn report (vanuit mijn oogpunt natuurlijk) niet voor niets indien.
Wellicht vinden de mods mij een enorme zeikerd (groot gelijk
Dus: wat vinden de mods van de feedback verkregen middels de topic-report?
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not 'Eureka!' but 'That's funny...'
Slechte topics of zaken worden vaak al snel opgemerkt dus voor WEB is het prima in orde.
Mocht je nou een TR ingediend hebben die niet wordt uitgevoerd is het dus zo dat een mod er anders over denkt. Mocht je uitleg willen kan je altijd even dm'men
andrescholten.nl, SEO en Web Analytics blog
Reg. datum: 26 december 2000
Ik heb me wel eens aan TR's geërgerd, maar ik kan niet zeggen dat dat recentelijk nog is voorgekomen. Het kwam in dat geval dan ook door een user die vrij arrogant deed en allerlei onterechte reports deed, terwijl zijn eigen topics ook niet geweldig waren.quote:whoami schreef op woensdag 20 december 2006 @ 13:37:
Ik heb me nog nooit aan een TR ge-ergerd ofzo, of iemand als een zeikerd aanschouwd omdat hij veel TR's doet. Liever teveel dan te weinig eik.
Hoe dan ook, er wordt prima gereport in de Devschuur voor zover ik kan zien. Af en toe besluiten we inderdaad niet direct te modereren op basis van een TR, maar we lezen hem zeker en gebruiken die TR sowieso als herinnering om het topic wat beter in de gaten te houden.
Ga er overigens sowieso maar vanuit dat je TR's gewaardeerd worden wanneer je geen PM krijgt die het tegendeel beweert. We krijgen teveel TR's om ze allemaal te beantwoorden (zie ook de talloze discussies die daarover gevoerd zijn in LA), maar als uit een TR een foute opvatting van de policy naar voren komt, dan sturen we op basis daarvan altijd wel even een PM om de zaak een beetje uit te leggen.
Over MySQL:
Dus als je denkt een TR te moeten maken: vooral doen!
Some people, when confronted with a problem, think "I know, I'll use regular expressions." Now they have two problems. — Jamie Zawinski
als volgt..
1. Welk goed boek? zijn genoeg boeken maar welke zijn goed.quote:Inderdaad, lees een goed boek of een tutorial door en ga er niet vanuit dat wij je aan het handje blijven houden, want dat is hier dus niet de bedoeling.Het is niet erg als je een keer een vraag stelt die een beetje basaal is als je daarbij wel de indruk wekt gezocht te hebben, maar je lijkt gewoon de absolute basis nog niet te kennen/beheersen. Ik denk dat het zaak is dat je die eerst onder de knie krijgt, en hoewel veel mensen dat met trial and error doen is dat niet de meest handige manier.
Samengevat: lees een goed boek over datgeen waar je mee wil werken, en lees in de online manual dingen na over de functies die je gebruikt, dan kom je er wel uit.
2. Welk tutorial? idem als het boek..
3. heb degelijk wel gezocht, anders had ik deze hele code nooit in elkaar gekregen..
4. absolute kennis? omdat ik boelaan niet ken, ken ik de hele basis niet?
Beetje kort door de bocht...
It's just a game...
1. Als je echt helemaal begint, dan zijn de meeste dikke PHP boeken goed voor jou. Welke het meest voor je geschikt is: loop eens een boekhandel binnen ga eens bladeren. Je komt er vanzelf wel achter welke je het meeste ligt.quote:Mexxwelll schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 12:32:
hehehe...
Boolean? moet ik dat zien als een variable ergens, of een logfile ??
mijn kennis is zeer beperkt zoals je merkt, graag wat specifieker..
//edit. na gegoogled te hebben krijg ik de indruk dat het met and / or / not werkt.. geen true false etc
2. Als je kijkt naar tutorials, dan zijn in principe alle tutorials wel goed om te beginnen. Op het moment dat je die basis onder de knie hebt, dan kan je altijd naar de geavanceerdere dingen kijken (incl. security voor je scripts)
3. Wij vinden het niet erg als je iets niet weet, maar je volledig bij het handje nemen is ook niet de bedoeling van dit forum
4. boolean (let op hoe ik het schrijf
Al met al wellicht kort door de bocht, maar als jij, ipv direct dit soort dingen probeert te proggen, eens wat tijd neemt om wat tutorials door te lezen, gaat er volgens mij een hele wereld voor je open, waarbij wij jou makkelijker kunnen helpen (pfoe, lange zin
Girls with an ass like this, don't talk to guys with a face like that.
You've moved up on my notch-list. You now have 1 notch...
I have a black belt in Kung Flu!
Kijk bijvoorbeeld eens in [Alg] Centraal boekentopic - part II. Daarnaast zijn de boeken van O'Reilly ook erg goed, maar meestal beter geschikt als naslagwerk dan leerboek.quote:Mexxwelll schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 13:09:
Mijn topic word gesloten omdat ik geen basis kennis heb, wat ik degelijk wel heb.. maar goed zal het met meer geklooi ook wel redden, toch wil ik het even melden..
als volgt..
[...]
1. Welk goed boek? zijn genoeg boeken maar welke zijn goed.
Nou, de meest logische tutorial om mee te beginnen is uiteraard deze en eventueel zou je nog kunnen kijken naar deze, en samen zijn dat de eerste hits als je gaat zoeken bij google naar 'php tutorial'.quote:2. Welk tutorial? idem als het boek..
Ik probeerde ook niet te zeggen dat je totaal niet gezocht hebt, al begrijp ik wel dat dat zo overkwam. Ik probeerde wel aan te geven dat het feit dat je de basis niet geheel onder de knie hebt betekent dat je iets meer tijd zal moeten steken in het doorlezen van informatieve bronnen voordat je hier om hulp kan komen vragen, domweg omdat we hier op GoT een bepaalde basiskennis als bekend achten.quote:3. heb degelijk wel gezocht, anders had ik deze hele code nooit in elkaar gekregen..
Ik zeg niet dat je de basis absoluut niet kent, ik zeg dat je de absolute basis niet kent, en dat zijn twee verschillende dingen.quote:4. absolute kennis? omdat ik boelaan niet ken, ken ik de hele basis niet?
Over MySQL:
je kunt een aantal beschrijvingen en desnoods recentie's van boeken lezen ...quote:Mexxwelll schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 13:09:
1. Welk goed boek? zijn genoeg boeken maar welke zijn goed.
zeker waar het gaat om een 'beginnerscursus' is het niet noodzajkelijk het ene 'perfecte' boek te kiezen, maar eerder om een 'algemene basis' die in veel verschillende boeken beschreven wordt te krijgen.
Soms kan het zin hebben gewoon een boek te kiezen uit een serie die je misschien al vaker gelezen hebt (bv '..for dummys' of van specifieke uitgeverijen), aangezien je dan mogelijk al een voordeel hebt doordat je de 'structuur' van de uitleg al wat beter kent
ook hier, er is geen één 'perfecte' tutorial... het belangrijkste is gewoon in het begin eerst op jezelf wat ervaring en kennis op te doen, en daarna hulp te gaan vragen op het forum, domweg omdat je dan al sneller begrijpt wat men met de 'termen' in de antwoorden bedoelt ...quote:2. Welk tutorial? idem als het boek..
het is voor degenen die je vraag wel willen beantwoorden, erg lastig als ze al de 'basis-woorden' ook moeten gaan uitleggen...
Juist die mensen die hun antwoorden geven, verwachten van jouw dat je net eventjes die basis hebt zodat je ook hun antwoorden begrijpt.
er is een verschil tussen het 'zoeken naar een standaard-scriptje' om te copy-pasten en 'zoeken naar de kennis om iets toe te passen'quote:3. heb degelijk wel gezocht, anders had ik deze hele code nooit in elkaar gekregen..
er stond niet 'kennis' maar basis... tussen die woorden bestaat een belangrijk verschil...quote:4. absolute kennis? omdat ik boelaan niet ken, ken ik de hele basis niet?
het gaat niet om 'ultieme kennis' maar om een vorm van 'basiskennis' die nodig is ook om te begrijpen waar eventuele fouten kunnen zitten ...
[small]overigens, over je vraag[/quote] I
k hoop dat NMe niet boos op me wordt als ik je toch ook in het feedback-topic eventjes behulpzaam probeer te zijn mbt tot je gesloten topic ;):
volgens mij ligt de fout dowmeg aan een verkeerd stukje HTML die je PHP uitspuugde:
code:
1
| <form action="" method="post"> |
zorgt ervoor dat je FORM submit naar de root van je website, veelal de 'index.html' pagina ...
ik neem echter aan dat je je formulier wil submitten naar een PHP-pagina, maar daar dus:
code:
1
| <form action="index.php" method="post"> |
van, tenminste, als de pagina waarnaa je wilt submitten ook 'index.php heet
daarnaast stond er echter nog meer 'slorige copy-paste' foutjes in je script, die de indruk wekte dat je eerst zelf wat meer moeite moet doen dingen 'correct' te kopieren, iets wat iemand anders voor jou niet kan doen, die moet je toch echt zelf leren (of je moet heel het schrijven van dat script uit handen willen geven, wat nu net niet de bedoeling lijkt
1 2 3 4 5 7 6 8 9 | To tame the savageness of man and make gentle the life of this world | Hattrick: FC Keldertrapje (997939)
Zolang er geen inhoudelijke discussie uit voort komt waarin in feite het topic gewoon hier voortgezet wordt vind ik het best. Het is in elk geval niet de bedoeling om hier een complete inhoudelijke discussie te gaan voeren, want daar is dit topic gewoon niet voor bedoeld en dan had ik het topic ook net zo goed niet kunnen sluiten.quote:RM-rf schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 13:40:
k hoop dat NMe niet boos op me wordt als ik je toch ook in het feedback-topic eventjes behulpzaam probeer te zijn mbt tot je gesloten topic ;):
index.php staat meestal als indexpagina opgegeven in de webserverconfig en zou dus net als index.html aangeroepen moeten worden. Hoewel het altijd netter is om gewoon een doel op te geven zal het hier waarschijnlijk niet veel uitmaken.quote:volgens mij ligt de fout dowmeg aan een verkeerd stukje HTML die je PHP uitspuugde:
code:
1 <form action="" method="post">
zorgt ervoor dat je FORM submit naar de root van je website, veelal de 'index.html' pagina ...
ik neem echter aan dat je je formulier wil submitten naar een PHP-pagina, maar daar dus:
code:
1 <form action="index.php" method="post">
van, tenminste, als de pagina waarnaa je wilt submitten ook 'index.php heet
Over MySQL:
dat deed me eventjes bedenken dat daar de fout mogelijk wel lag (eigenlijk toen ik keek naar dat topic om de reden van sluiten ook zelf te kunnen beoordelen
verder, ik begrijp natuurlijk dat het niet de bedoeling is om het feedback topic te gebruiken om een gesloten topic door te zetten...
ik hoop wel dat er in posts over de reden van het sluiten ook eventueel 'bij-opmerkingen' gemaakt kunnen worden waar de vraagsteller wel iets aan heeft: Althans, mn antwoord op zijn probleem was ook bedoeld juist om aan te geven dat de reden van sluiten ook lag erin dat zn probleem eenvoudig was op te lossen door bv eens goed de foutmelding te lezen
RM-rf wijzigde dit bericht 12-01-2007 13:59 (5%)
1 2 3 4 5 7 6 8 9 | To tame the savageness of man and make gentle the life of this world | Hattrick: FC Keldertrapje (997939)
Reg. datum: 26 januari 2007
zo snel gesloten werd.
Ik heb de quickstart gelezen, ik heb gezocht op dit forum, ik heb gezocht op google, ik heb het al gevraagd aan andere IT-ers, maar ik vind het probleem niet. Waarom mag ik de vraag dan niet posten?
Over MySQL:
Over MySQL:
Reg. datum: 26 december 2000
Het is niet dat we (of ik) je je topic niet gun(nen) ofzo, maar we verwachten wél dat je laat zien wat je al gedaan hebt om tot een oplossing te komen om zo "helpdesk-topics" te voorkomen.
Lead me not into temptation, I can find it myself.
Trotse papa van Luca en Danu! | Pick My Icon!
Misschien kan het zelfs geen kwaad om bij de tag ook het versienummer op te nemen.
Talkin.nl daily photoblog
Day 1376: Chalet
Foto specs: Canon 50D, Tamron 17-50 f/2.8, 1/80s, f/4.5, ISO 100
Het probleem daarbij is dat de meeste PHP/MySQL scriptkiddies (generalisatie!) geen idee hebben dat er überhaupt verschillende versies zijn, laat staan dat er grote verschillen tussen de versies zitten.quote:Voutloos schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 09:45:
Kan er niet wat strenger gemodereerd worden op mysql topics? Geen versienummer in topicstart: hop zo snel mogelijk dicht/PM met verzoek versienummer te vermelden. Bij mysql zijn versienummers gewoon extra belangrijk omdat er tussen de momenteel in omloop zijnde versies (4.0, 4.1, 5.0, 5.1) gewoon té grote verschillen zitten.
Misschien kan het zelfs geen kwaad om bij de tag ook het versienummer op te nemen.
Ik denk dat dit een punt blijft wat wij altijd zullen moeten vragen aan de TS (voor zover niet vermeld).
.
..:
Een van de problemen die ik heb gezien in de devschuur is dat de moderators zelf ook verstand hebben van zaken (of althans lijken te hebben). Echter weet iedereen dat wanneer het op programmeren aankomt er vaak feiten zijn, maar ook enorm veel meningen. Er zijn zoveel verschillende situaties dat het van persoon tot persoon verschil zit in wat de beste manier zou zijn om het probleem aan te passen.
Hoe een probleem wordt opgelost hangt af van persoonlijke ervaringen in bepaalde gebieden, kennis van zaken en helaas voor een deel ook wat andere mensen zeggen. Hier is helemaal niets mis mee, dit is juist de basis voor discussies en daar is een forum juist voor bedoelt (of niet dan?).
Het probleem wat ik echter zie is dat de mods zelf ook mee discussieren omdat ze zelf ook verstand ervan hebben (dat is geen probleem), maar daarbij vergeten ze vaak dat hun naam groot en rood is en ze een dikke vette ondertitel hebben. Hierdoor krijgt voor een gebruiker automatisch de post gemaakt door de mod een extra lading mee en dat heeft soms een negatief effect.
Voorbeeldje:
Een gebruiker vraagt: "Kan ik in deze situatie het beste aanpak A, B of C gebruiken?"
Gebruiker2 zegt: "Je kan het beste B pakken, of C als dit of dit het geval is"
Gebruiker3 zegt: "Nee, ik denk dat je beter A kunt pakken"
Gebruiker4 zegt: "Maar is optie D geen idee?"
MODERATOR zegt: "Optie A is het beste, pak die maar"
Vanaf dat moment maakt het niet zoveel meer uit wat de overige gebruikers zeggen, degene die de vraag stelde gaat aannemen dat optie A inderdaad het beste is en dat gebruiken. Dat terwijl dat misschien helemaal niet zo hoeft te zijn, het veld programmeren is zo groot dat je onmogelijk overal het beste antwoord op weet. Het is ook niet helemaal eerlijk voor de overige gebruikers omdat ze niet op kunnen tegen het grote rode monster.
In de werkelijkheid komt dit niet zo vaak voor en is het allemaal iets genuanceerder als in dit voorbeeldje, maar daar is het een voorbeeld voor.
Om dit 'probleem' aan te pakken zou ik voorstellen dat de modjes extra goed opletten dat ze zaken als "Ik vind" of "Ik denk" of zelfs "IMHO" gebruiken in hun posts. En daarbij ook aangeven waarom ze denken wat ze denken, wat de voordelen en nadelen zijn zodat het voor de gebruiker duidelijk is dat je ook maar een eigen visie toevoegt aan de discussie en niet hem het definitieve antwoord wil geven.
Dit was eigenlijk het enige kritiekpuntje wat ik kon verzinnen, ga vooral zo door!
Prof. Dr. Brian Cox is mijn held!
Boeiend dat ik een loser ben
Ik zie niet in waarom het dicht zou moeten om zoiets; als het topic verder in orde is kun je prima om een versienummer vragen en dat laten aanvullen in de TS.quote:Voutloos schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 09:45:
Kan er niet wat strenger gemodereerd worden op mysql topics? Geen versienummer in topicstart: hop zo snel mogelijk dicht/PM met verzoek versienummer te vermelden.
IMHO (quote:TRRoads schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 10:01:
Om dit 'probleem' aan te pakken zou ik voorstellen dat de modjes extra goed opletten dat ze zaken als "Ik vind" of "Ik denk" of zelfs "IMHO" gebruiken in hun posts. En daarbij ook aangeven waarom ze denken wat ze denken, wat de voordelen en nadelen zijn zodat het voor de gebruiker duidelijk is dat je ook maar een eigen visie toevoegt aan de discussie en niet hem het definitieve antwoord wil geven.
Dit was eigenlijk het enige kritiekpuntje wat ik kon verzinnen, ga vooral zo door!
Ik vind het zowieso nogal meevallen, ik denk zelfs dat (als er al users anders reageren, dat is nog maar de vraag wat mij betreft) onze replies misschien wel beter onder de loep worden genomen dan andermans posts en mensen misschien wel hun best doen om het beter te weten dan ons. Zowieso vind ik hier geen sprake van "eerlijk" ofzo. Ik persoonlijk ben bijvoorbeeld iemand die best gauw in een bepaalde situatie zich klem geluld voelt; ik ben niet zo iemand die (IRL) altijd een slim antwoord heeft of een snerende opmerking om me ergens uit te redden. Ik ben zo iemand die (IRL) nogal eens met z'n bek vol tanden staat of die je met gemak onder de tafel lult (hoewel ik dan vaak wéét dat ik het bij het rechte eind heb). Toch kan ik hier prima modden zolang er maar wederzijds respect bestaat en er niemand uit de hoogte gaat doen of zich minder gaat voelen. Als een rode nick je minder doet voelen dan moet je eens op een P&W meet komen ofzo, dan zul je zien dat wij ook allemaal maar "sukkeltjes" zijnquote:TRRoads schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 10:01:
Vanaf dat moment maakt het niet zoveel meer uit wat de overige gebruikers zeggen, degene die de vraag stelde gaat aannemen dat optie A inderdaad het beste is en dat gebruiken. Dat terwijl dat misschien helemaal niet zo hoeft te zijn, het veld programmeren is zo groot dat je onmogelijk overal het beste antwoord op weet. Het is ook niet helemaal eerlijk voor de overige gebruikers omdat ze niet op kunnen tegen het grote rode monster.
Ik zal eerlijk met je zijn; ik heb weinig zin om op mijn tenen te gaan lopen bij iedere post omdat ik dan heel mischien, possibly, maybe wel eens iemand op z'n tenen zou kunnen trappen of iemands mening zou kunnen doen "verbleken" naast de mijne (om het zo maar even te zeggen). Ik ben, sinds ik mod ben, hetzelfde blijven posten en wil dat ook zo blijven doen.
Oh, ik krijg zojuist op m'n dak van andere mods. Het correcte antwoord had natuurlijk moeten zijn: Wij hebben altijd gelijk, wij weten het altijd beter en als je daar niet mee kunt leven, tough
RobIII wijzigde dit bericht 13-02-2007 10:39 (95%)
Lead me not into temptation, I can find it myself.
Trotse papa van Luca en Danu! | Pick My Icon!
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 15 16 17 18 last