Hoofdcategorieën
Topicacties

[Ervaringen] partyfotografie deel 5

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
[Ervaringen] Hoe en wat over partyfotografie deel 4

In deze startpost worden veelgestelde vragen beantwoorden over het hoe en wat van partyfotografie, en worden er tips gegeven :) Met dank aan Jumpstart voor de recente uitbreidingen aan de huidige tekst.

De vorige delen:Lees voordat je post eerst deze TS door en dan met name de volgende drie onderdelen!

Als eerste en meteen belangrijkste:

Partyfotografie, fotografie van uitgaansleven (en ook het broertje concertfotografie) is een tak van sport fotografie voor gevorderden. Je komt als fotograaf in situaties waarbij er maar weinig licht beschikbaar is en je geregeld tegen de limiet van je apparatuur aanloopt. Dit vereist kennis van de basisprincipes van fotografie. Als je die niet bezit, dan heeft vragen stellen hier géén zin.

Heel kort door de bocht is Partyfotografie als volgt samen te vatten:

Vaak werk je met weinig licht, dus neig je al snel naar hoge ISO settings.
Vaak werk je met weinig licht, dus neig je al snel naar diafragma ver open.
Vaak werk je met weinig licht... Goh, wat zou je nou toch moeten doen met je sluitertijd?

En natuurlijk de no-brainer: Weinig licht betekent (mogelijk) flitsen. Flitsen op de Autostand is niet moeilijk, maar goed flitsen is een kunst. De engelse term voor de veel gebruikte techniek is "Dragging the shutter". Google is je vriend om uit te vinden hoe dit werkt.

De principes voor fotograferen in weinig licht zijn simpel. Met wat hierboven staat heb je, op wat exotischer truukjes na, in grote lijnen de informatie die je nodig hebt. De uitvoering is een kwestie van uitproberen. De juiste balans vinden voor sfeervolle platen die toch nog scherp genoeg zijn (hier kan een flitser zeer nuttig zijn) lukt je beter naarmate je meer ervaring hebt.

Oefen, experimenteer en probeer!

Stel hier géén beginnersvragen

Een simpel antwoord als "Schiet op ISO zoveel, f/zoveel, sluitertijd zoveel" BESTAAT NIET!

Iedere situatie is toch weer even anders, niet iedereen heeft exact dezelfde apparatuur, en nog belangrijker: iedere fotograaf houdt er weer een andere invulling op na. Vraag hier dus niet "Welke instellingen moet ik gebruiken?" Geef op z'n minst aan welke instellingen je zelf gebruikt, welke je geprobeerd hebt en tegen welke problemen je aanloopt. Laat dus zien dat je er zelf al mee geworsteld hebt, geef blijk van je eigen inzet.

Hetzelfde geldt voor de vraag "Wat kan ik het beste kopen?" Zonder extra informatie zal deze vraag worden afgeschoten. Geef dus zoveel mogelijk informatie, niet alleen maar wat je op het oog hebt, denk ook aan bijvoorbeeld dingen als hieronder::
  • Hoeveel wil je eraan uitgeven, zowel nu direct als latere bijkomende investeringen?
  • Doe je aan andere takken van sport fotografie waarbij nut van glas of body ook meespeelt?
  • Wil op korte afstand kunnen werken of juist ook van veraf?
  • Hoeveel waarde hecht je aan soliditeit/bouwkwaliteit?
  • Mag '3rd party' glaswerk of moet het eigen camera merk zijn?
  • enz. enz.
Verdere Policy

Voor dit topic geldt dezelfde policy als die van de gehele FG, dus geen thumbnails breder dan 600 pixels en al helemaal geen fullsize platen. De bedoeling is dat hier alleen partyfotografie-platen verschijnen, voor concerten en festivals kan je dus bij de buren terecht. Doe ook iedereen een plezier, en gebruik de check images knop wanneer je foto's post. Dit scheelt een hoop scrollwerk.

Ah cool, ik koop een vette camera en ik ga ook eens even...

Helaas, zo werkt het niet. Hoewel je bij de kleinere clubs wel binnen komt met de camera, en ze er daar vaak ook nog blij mee zijn vanwege de extra exposure, gaat je dit niet lukken bij de grotere partyorganisaties. De controles aan de deur zijn erg streng, zelfs met een Ixus wordt je tegengehouden, laat staan met het materiaal waarmee de gemiddelde serieuze partyfotograaf aan komt zetten.

Hoe kom je dan binnen? Netwerken, leer veel mensen kennen en onderhoudt véél contacten. Wees punctueel, laat wat van je horen als je dat hebt afgesproken en stuur je resultaten zo snel mogelijk naar je opdrachtgever.

Er zijn veel handige mensen met een fotocamera, dus je zult er op wat voor gebied dan ook met je hoofd boven het maaiveld uit moeten komen. Persaccredities worden niet zomaar weggegeven, je moet jezelf kunnen verkopen.

Welke camera moet ik kopen?

Hoewel je soms fotografen tegenkomt met prosumercamera's is het bijna standaard dat er DSLR's worden gebruikt. De reden hiervoor is de flexibiliteit van de DSLR qua lenzen en accessoires én de ruisvrijheid van de gemiddelde DSLR. Daarbij zijn de flitsers die voor de DSLR's verkrijgbaar zijn over het algemeen geavanceerder en degelijker.

Welke flitser moet ik kopen?

Dit is uiteraard afhankelijk van het merk, maar zorg dat je een flitser koopt die van het TTL-systeem van je camera gebruik maakt. Voor Canon (E-TTL) zijn dit bijvoorbeeld de 420EX, 430EX, 550EX en de 580EX. Voor Nikon (I-TTL) zijn dit onder andere de SB-600 en de SB-800. Het is erg prettig om over Flash Exposure Compensation te beschikken, en het liefste op de flitser vanwege de bereikbaarheid van de functie. Ook kan het handig zijn om manueel je instellingen op de flitser in te kunnen stellen.

Welke lenzen moet ik kopen?

Dat ligt heel sterk aan je budget en wat je precies wil doen. Lichtsterk glas is natuurlijk prachtig, maar het kost een vermogen om het allemaal op te bouwen. Wat ook erg prettig kan zijn in dit soort omstandigheden zijn lenzen met beeldstabilisatie dat ervoor zorgen dat je met langere sluitertijden kunt werken zonder dat je bewegingsonscherpte krijgt.

Alles wat je moet weten om tot een keuze te komen staat bovenaan: Je werkt vaak met weinig licht. De rest volgt hier op logische wijze uit: Lichtsterk glas niét essentieel, maar zorgt vaak wel voor prettiger werken. Koppel dit aan Goedkoop is Duurkoop, en je eigen te besteden budget, en dan zit je een heel eind in de goede richting van wat voor jou de betere keuze is.

Do's en dont's

Natuurlijk heeft ieder wereldje z'n eigen regels. Partyfotografie is geen uitzondering. Denk hierbij aan dingen als: Niet met je tengels op de DJ tafel leunen. Of: Niet blijven hangen op het podium na het maken van je foto's. Het meeste is gezond verstand, als je niet als kneus/prutser wil overkomen.

Eén regel is er puur voor jezelf: Draag gehoorbescherming!

Doe het voor je eigen bestwil. Gehoorbeschadiging, als je het eenmaal oploopt, heb je voor de rest van je leven. De bekende gele schuimdoppen kosten je bij de drogist ongeveer ¤2,50 en nog veel minder in de grootverpakkingen. De wat betere herbruikbare doppen, die een fijner draagcomfort hebben, kosten wat meer, en voor op-maat-gemaakte doppen ben je al snel richting ¤150-170 kwijt, afhankelijk van het soort en de gebruikte filters.

Voor een uitgebreide uitleg over de verschillende soorten doppen die verkrijgbaar zijn kun je terecht in een post uit deel 2 waarin de werking en de kosten van een aantal verschillende soorten doppen worden beschreven.

Hieronder een lijst met aanbieders van zogenaamde "otoplasten", de doppen op maat.
Gallery's van partyfotografen hier op GoT en anderen

Mocht je een toevoeging hebben voor deze lijst, post die er dan bij als je toch al ging posten. Ga er niet speciaal een post voor neerzetten aub :)

Nauwelijks gebruikte Canon 85/1.8 te koop incl Hoya SHMC filter. DM voor meer info.

Fotograaf nodig?

Kiss the Moonlight

Ook leuk... Min of meer geplanned om lekker te relaxen met Oud & Nieuw, gewoon met vriendin chillen bij m'n ouders in Turnhout. Daar champagne drinken en vuurwerk kijken vanaf het dakterras enzovoorts.

En dan krijg je via via van een oude bekende het aanbod om op een besloten feest te komen fotograferen waar hij zelf electro gaat draaien. Invite only, gratis drank, gave (geheime) locatie, vette aankleding.

Op... jawel, u raadt het al ... oudejaarsavond. -O- Damn damn damn. Liever dat ik dat niet wist zeg.

K.I.S.S. - Beter een béétje te bot dan veel te onzeker! - Photo Portfolio

Mja, ik sta al op de lijst voor oudejaar. Eerst lekker thuis zijn en daarna doorkachelen richting feest :)

Nauwelijks gebruikte Canon 85/1.8 te koop incl Hoya SHMC filter. DM voor meer info.

Fotograaf nodig?

leend3rs.nl
Reg. datum: 18 oktober 2002

ah, weer een nieuw deeltje, het gaat hard tegenwoordig. Neo al weer de nieuwe startpost gemaakt? Word es tijd dat dat veranderd word ;)

Eerste aanvragen ook al binnen voor NYE, maar wie bied meer? ;)

Anyway, goed om te zien dat er steeds meer gepost word in deze delen. Weer een lading nieuwkomers, mooi mooi! Wellicht leuk om je even hier > [algemeen] Nieuw in FG? Stel jezelf hier voor! < voor te stellen ;)

quote:
mangahuisman schreef op zondag 03 december 2006 @ 19:11:
[...]

Hmmmm, dat resizen kan ik me nog inleven... maar je kritiek op onder/over belichting niet.

Een foto is niet een standaar registratie van een beeld, dan moet je foto's gaan maken voor het politiebureau... maar op events/party's etc. Vind ik het juist belangrijk dat er gespeeld word met over/onderbelichting beweging in beelden. Je moet wel weten wat je doet, maar daar komen vaak hele mooie beelden uit die leven/spreken of een sfeer weergeven... als jij op een feest bent worden je eigen ogen ook vaak overbelicht of is het ineens heel donker. Ik zou dus zegen wees creatief en zoek juist de grensen op. En wat jij mooi vind kan een ander niks vinden maar laat je daardoor niet meteen van je eigenbeeld afwijken. Het is een vorm van kunst als je er je eigen gevoel in gebruikt.
De een houd van rembrand en de ander van picasso...
De overzichtsfoto's vind ik deels onderbelicht, die mogen wel wat lichter. Die blauwe foto is dusdanig licht dat ik hem zelf direct in de trashcan zou gooien. Of mijn geheugenkaart nog geeneens zou bereiken. Tuurlijk is het een omgeving die artistiekelingen flink los kan laten. En je kan die heftig bewegende lichten en het effect van een pilletje op natuurlijk mooi terugzien in een foto, maar ergens vind ik het bij deze foto z'n doel wel voorbij gaan. Wat vage schimmen doen mij niet veel. En mij kan je niet wijsmaken dat een opdrachtgever daar wél om staat te springen. Partyfotografie is niet een plekje waar je (naar mijn idee) dit soort 'kunst' hoeft te verwachten. In de omgeving waar Hos vaker komt kan ik het me nog wel voorstellen, maar een normale club avond waar dit alle schijn van heeft niet. Daar laat je alle pracht en praal zien, iets waar Gerard bijvoorbeeld vaak keer op keer heel goed in slaagt naar mijn idee. Op de grote feesten zie je dit ook terugkomen, maar daar draait het ook veel meer om DJ's en aankleding. Floris is daar ook een toppertje in. Die heeft daar ook al een paar jaar z'n strepen goed verdiend.
Natuurlijk zijn er nog veel meer die ik nu ongetwijfeld over sla, dit was alleen maar bedoeld om even een paar mensen als voorbeeld te geven.

Nu lijkt het alsof ik nooit experimenteer, maar bij fotografie ben je dat eigenlijk continu aan het doen. Je moet je continu verbeteren. Stilstand is achteruitgang. Ook ik gooi er regelmatig wat meer arty foto's doorheen, maar naar mijn idee met wel wat meer binding met de normale wereld ;)

SE W800i powered

Jules, met alle respect, je kunt blijven mekkeren over die startpost: wat ik gezien heb vindt het meerendeel hier het een goede start, dus ik laat hem lekker zoals hij is. :)

Over dat kunstzinnig vs technisch perfecte platen schieten: je kunt het ook een beetje mengen, ik speel soms wat en dan komen er leuke resultaten uit en soms komt er complete bagger uit. Is het leuk, dan plaats ik het, zo niet: jammer dan, genoeg andere foto's :P

Fotograaf nodig?

Reg. datum: 29 januari 2006

en jules niet iedereen die partyfotos maakt werkt voor opdrachtgevers of hoeft iemand te plezieren ;)

maar ook al gebruik je het als kunstvorm dan nog zijn herkenbare elementen toch wel fijn voor zowel degene die er later naar kijkt als degene die het maakt. deels zie je al dat bij grote feesten heel duidelijk aanwezig dat het bijna niet te missen is, en bij de kleinere moet je zelf op zoek gaan soms naar aanwijzingen :p

en ik zal nu maar niet nog een keer aangeven dat ik niet bij de partyfotografensites sta , is kennelijk een reden voor die ik nog niet heb vernomen 8)7

Fuji S5 pro , 17-55 2.8 30mm 1.4 en 10-17mm fish SB800 en SB900 SC29 enhanced

Nieuw in fotografie, maar toch eens hier reageren :)

Ik maak al vijf jaar elke week foto's in een vaste discotheek (vroeger twee discotheken). Jezelf verbeteren is zeker nodig, maar sommige mensen slaan wat tever door vind ik. Ik probeer de avond op een leuke en goede manier in beeld te brengen. Niets meer, niets minder. Als ik foto's hier laat zien zal 3/4e afgekraakt worden. Ik zou zelf ook prima kunnen aangeven wat er 'mis' mee is. Toch hoor ik nooit klachten. De doelgroep wil gewoon met plezier foto's kunnen terugzien van die avond. Dat is voor hun een afwisseling van sfeerfoto's, partypeople en foto's van een optreden/DJ.

Voor mijn baas zijn twee dingen belangrijk: dat de bezoeker tevreden is (zie hierboven) en dat het er druk uitziet. Grote lege plekken zijn slechte reclame dus daar houd ik altijd rekening mee.

Geneuzel rondom scherpte, onder-/overbelicht interesseren hem en de bezoeker weinig tot niet. Op een paar zaken die echt not-done zijn na (rook op de foto's oid). Ik loop er al vijf jaar rond en ja, kom ook tevaak meisjes tegen die altijd maar weer vinden dat ze er niet mooi opstaan zodat foto's vijf keer opnieuw gemaakt moeten worden. Lekker irritant maar het belangrijkste vind ik dat je dan wegloopt terwijl ze tevreden zijn en het leuk vonden. Vaak is het gewoon aanstellerij natuurlijk, maar dat maakt niet uit, gewoon op een leuke manier mee omgaan en zorgen dat ze uiteindelijk wel tevreden zijn. Hetzelfde voor die aandachtsgeile wijven die van mening zijn dat ze maar niet vaak genoeg erop kunnen staan. Je kunt jezelf er druk over maken, maar het is makkelijker om ze hun zin te geven en die foto te maken.

Anders is het als je voor grote partyorganisaties werkt en op de echte grote feesten rondloopt met een perskaart oid. Daarbij betalen ze je wel iets meer en dan mag men natuurlijik wel echt knappe platen voor verwachten, maar gaat mij erom wat de doelgroep en mijn baas verwacht.
Ik vind het leuk om hier (nuttige) dingen te lezen, zeker zo doorgaan want leerzaam is het zeker, maar tever doorschieten erin is niet nodig. Partyfotografie is voor mij wel even iets meer dan puur het technische :)

Ik ben mijn gymspullen vergeten. Hoezo je gymspullen vergeten? Wat heb je aan dan.

aka Doc Gonzo aka Belgje

Onder het motto meer plaatjes, ook maar 's 'n bijdrage leveren...
Uit de vuurdoop van m'n nieuwe Canon 17-55 F/2.8 &gt;:)
http://www.docgonzo.com/albums/upload/2006-12-02-Slices/normal_2006-12-03_01h13_Slices-060.jpg
http://www.docgonzo.com/albums/upload/2006-12-02-Slices/normal_2006-12-03_02h55_Slices-143.jpg
http://www.docgonzo.com/albums/upload/2006-12-01-Slices/normal_2006-12-02_02h23_Slices-097.jpg
http://www.docgonzo.com/albums/upload/2006-12-01-Slices/normal_2006-12-02_03h03_Slices-132.jpg

DocGonzo photography | [12:14:30] (GerardHenninger): maar jij bent ook een lieve belg (L)(K)

Acties: [view]

Door: Blerf
Accountmanager Pricewatch
Onsmakelijke MoaM Prut(ser)!
Reg. datum: 13 september 2004

quote:
Tom schreef op maandag 04 december 2006 @ 19:49:
Nieuw in fotografie, maar toch eens hier reageren :)

Ik maak al vijf jaar elke week foto's in een vaste discotheek (vroeger twee discotheken). Jezelf verbeteren is zeker nodig, maar sommige mensen slaan wat tever door vind ik. Ik probeer de avond op een leuke en goede manier in beeld te brengen. Niets meer, niets minder. Als ik foto's hier laat zien zal 3/4e afgekraakt worden. Ik zou zelf ook prima kunnen aangeven wat er 'mis' mee is. Toch hoor ik nooit klachten. De doelgroep wil gewoon met plezier foto's kunnen terugzien van die avond. Dat is voor hun een afwisseling van sfeerfoto's, partypeople en foto's van een optreden/DJ.

Voor mijn baas zijn twee dingen belangrijk: dat de bezoeker tevreden is (zie hierboven) en dat het er druk uitziet. Grote lege plekken zijn slechte reclame dus daar houd ik altijd rekening mee.

Geneuzel rondom scherpte, onder-/overbelicht interesseren hem en de bezoeker weinig tot niet. Op een paar zaken die echt not-done zijn na (rook op de foto's oid). Ik loop er al vijf jaar rond en ja, kom ook tevaak meisjes tegen die altijd maar weer vinden dat ze er niet mooi opstaan zodat foto's vijf keer opnieuw gemaakt moeten worden. Lekker irritant maar het belangrijkste vind ik dat je dan wegloopt terwijl ze tevreden zijn en het leuk vonden. Vaak is het gewoon aanstellerij natuurlijk, maar dat maakt niet uit, gewoon op een leuke manier mee omgaan en zorgen dat ze uiteindelijk wel tevreden zijn. Hetzelfde voor die aandachtsgeile wijven die van mening zijn dat ze maar niet vaak genoeg erop kunnen staan. Je kunt jezelf er druk over maken, maar het is makkelijker om ze hun zin te geven en die foto te maken.

Anders is het als je voor grote partyorganisaties werkt en op de echte grote feesten rondloopt met een perskaart oid. Daarbij betalen ze je wel iets meer en dan mag men natuurlijik wel echt knappe platen voor verwachten, maar gaat mij erom wat de doelgroep en mijn baas verwacht.
Ik vind het leuk om hier (nuttige) dingen te lezen, zeker zo doorgaan want leerzaam is het zeker, maar tever doorschieten erin is niet nodig. Partyfotografie is voor mij wel even iets meer dan puur het technische :)
Bij mij gaat het ook zeker over wat de opdracht gever wil. Maar goed er is natuurlijk ook altijd nog een deel in me dat Perfectionist heet. Ik wil steeds me eigen grensen verleggen. En dat mij opdracht gever dat niet ziet... Tja dat is dan jammer maar ik wil elke keer het uiterste er uithalen.
Maar denk als ik jou verhaal lees dat je gewoon echt super veel plezier hebt en het mischien wel op een iets andere manier bekijkt als sommige hier. De meeste proberen er hier toch wel meer hun beroep van te maken en een enkeling doet dat al :)

Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Klopt, daar is ook niets op tegen. Anders had dit forum ook geen bestaansrecht, helpt elkaar ook verbeteren op die manier. Ik zie in mezelf ook vooruitgang als ik terugkijk (gelukkig maar, anders was het niet goed :)). Punt wat ik wil maken is dat je de doelgroep niet uit ogen moet verliezen. Dat een stel nerds lopen te fappen op je scherpe foto's met een lage ISO waarde is leuk, maar je moet de bezoeker van de site waar ze opkomen een fraai overzicht en een goede impressie van de avond geven (even afhankelijk van het niveau waarop je bezig bent, zijn hier zeker een aantal mensen die bijzonder professioneel ermee bezig zijn, da's andere koek als ze je foto ook in glossy magazines gaan gebruiken :)).

Tom wijzigde dit bericht 04-12-2006 21:40 (3%)

Ik ben mijn gymspullen vergeten. Hoezo je gymspullen vergeten? Wat heb je aan dan.

Zelfs daar netwerken?
Reg. datum: 17 februari 2004

530 foto's verwerkt en nog 126 te gaan.
rapture in "[Ervaringen] partyfotografie deel 4"

Is er een handiger manier om raw's te verwerken dan met photoshop? Ik stel de belichting manueel bij en het moet gesaved worden als een verkleinde jpeg.

rapture wijzigde dit bericht 04-12-2006 21:52 (128%)

EOS 30D, kitlens, EF 50mm/1.8, EF 85mm/1.8 | EOS D60 & Sigma 70-210mm/2.8 APO | Minolta X-700, MD 28mm/2.8, MD 50mm/1.7

Kiss the Moonlight

quote:
rapture schreef op maandag 04 december 2006 @ 21:42:
530 foto's verwerkt en nog 126 te gaan.
rapture in "[Ervaringen] partyfotografie deel 4"

Is er een handiger manier om raw's te verwerken dan met photoshop? Ik stel de belichting manueel bij en het moet gesaved worden als een verkleinde jpeg.
Schiet je RAW? JPG? Canon of Nikon? Bij RAW of JPG/Canon kent DPP een beetje verborgen workflow. DPP kan alleen niet watermerken/logo'en.

JumpStart wijzigde dit bericht 04-12-2006 21:47 (4%)

Capture One, heerlijk progsel voor dit werk met snelle aanpassingen :)

Fotograaf nodig?

Zelfs daar netwerken?

Ik zit te zoeken achter de juiste verhouding tussen available light en flitsen. Bij dragging the shutter zorg je met lange sluitertijd voor voldoende available light om de achtergrond erop te zetten en de flitser belicht het onderwerp/persoon dat je aan het fotograferen bent. Op mijn flitser zet ik FEC op -2/3 om het onderwerp minder zwaar te overbelichten. Dan verander ik de sluitertijd naarmate er meer of minder available light is. Als je te weinig available light krijgt, dan krijg je donkere achtergronden en het onderwerp staat scherp geflitst. Als je teveel available light krijgt (bv door een spot die ff voorbij komt), dan wordt het onderwerp zodanig belicht dat het strepen trekt wegens beweging.
quote:
JumpStart schreef op maandag 04 december 2006 @ 21:45:
Schiet je RAW? JPG? Canon of Nikon? Bij RAW of JPG/Canon kent DPP een beetje verborgen workflow. DPP kan alleen niet watermerken/logo'en.
RAW met Canon. Bij mijn tweedehandse EOS 20D zaten er geen CD-rom's bij met de nodige software.

rapture wijzigde dit bericht 04-12-2006 21:55 (3%)

EOS 30D, kitlens, EF 50mm/1.8, EF 85mm/1.8 | EOS D60 & Sigma 70-210mm/2.8 APO | Minolta X-700, MD 28mm/2.8, MD 50mm/1.7

Reg. datum: 29 januari 2006

quote:
dodge_911 schreef op maandag 04 december 2006 @ 20:52:
Onder het motto meer plaatjes, ook maar 's 'n bijdrage leveren...
Uit de vuurdoop van m'n nieuwe Canon 17-55 F/2.8 &gt;:)
hela heb je hier soms geen flits gebruikt, ze hebben een nogal hoog hos gehalte, vooral de onderste :)

gingen ze bij jou ook spontaan aanstekers pakken of had je dat idee al in je hoofd ?

Fuji S5 pro , 17-55 2.8 30mm 1.4 en 10-17mm fish SB800 en SB900 SC29 enhanced

Kiss the Moonlight

quote:
rapture schreef op maandag 04 december 2006 @ 21:51:

[...]
RAW met Canon. Bij mijn tweedehandse EOS 20D zaten er geen CD-rom's bij met de nodige software.
Kwestie van DPP downloaden van de Canon website en in plaats van de exe te starten open en extract je deze met Winzip. Dan naar de juiste installer navigeren zodat je, zonder check op een eerdere DPP of Canon file viewer Utility, DPP kan installeren.

Binnen DPP maak je dan een selectie van RAW files, of gewoon crtl-a binnen een folder en Edit Image Window (knop linksboven). Dan is het bijstellen, Next image, bijstellen, Next image, bijstellen, enz. Daarna batch convert waarbij je compressie kan instellen en kan laten resizen. Ook noise reduction zit erbij in DPP. Erg praktisch dus.

Instellingen kan je als recept ook kopieren en plakken naar meerdere foto's te gelijk, wat ook erg makkelijk is.

aka Doc Gonzo aka Belgje

quote:
hos2 schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:03:
hela heb je hier soms geen flits gebruikt, ze hebben een nogal hoog hos gehalte, vooral de onderste :)
gingen ze bij jou ook spontaan aanstekers pakken of had je dat idee al in je hoofd ?
Over die flits : #1 wel, #2 niet, #3 wel, #4 niet.
Heb qua flash wel 'n rare setup, maar hij werkt...
ST-E2 op de cam, en 430EX links naast de cam op 'n beugel (dit werkt vooral prettig bij portraitshotjes die ik heel veel (moet) doe(n). En dat hos-gehalte klopt ergens wel :) Heb die ST-E2 gekocht nadat ik shots van je had gezien.
Die aanstekers, was toeval, ze stonden net alledrie met zo 'n aansteker in de handen, en ik riep "ey, doe's ff iets met die dinge!"...

DocGonzo photography | [12:14:30] (GerardHenninger): maar jij bent ook een lieve belg (L)(K)

Een body om in te bijten.
Reg. datum: 03 april 2004

Ik heb een probleem waar ik even zo snel niet uit kom. Ik probeer door middel van dragging the shutter leukere foto's te krijgen, maar mijn EOS 350D en 430EX doen aan "pre flash". Geen idee waar dat nuttig voor is (of misschien wel, aangezien de camera moet meten hoelang de sluiter open moet blijven staan voor een correct belichte foto). Dit komt door de 2nd curtain flash. De reden dat ik die wil gebruiken is omdat het onderwerp net zo lang stil blijft staan, totdat de foto gemaakt is (lees: de flits is geweest). Zo blijven de foto's redelijk scherp en krijg je toch het gewenste effect. Enkel het probleem, 90% van die partygangers willen de foto bekijken na de flits, en ik heb dus altijd bewogen platen... Niet heel tof dus. Hoe pakken jullie dat aan? Tegen iedereen zeggen dat ze even moeten blijven staan werkt gewoon niet (ten eerste moet ik gillen, ten tweede, bijna niemand snapt het, ten derde, om het nou 200 keer op een avond te zeggen...

Hoe gaan jullie hier mee om? Is er een andere manier? Doe ik iets verkeerd?

EOS 30D | EOS 350D | BG-E2 | BG-E3 | E1 | 430EX | 17-55 /2.8 IS USM | 70-200 /2.8 IS USM | 10-22 USM | 50 /1.8 II | 18-55 II | Fancier 6307 | 2x 2GB CF | MiniTrekker | Spider 3

Kiss the Moonlight

Beter trouwens dat je die logo's wat hebt teruggeschroefd Doc. Ze waren wel erg prominent aanwezig.

Canona
Reg. datum: 20 oktober 2005

't Is wel jammer dat je het er niet aan ziet dat je toch vrij dure apparatuur hebt gebruikt hiervoor.. :$

30D | 350D | 18-50 | 50 | 85 | 70-200

quote:
proller schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:30:
Ik heb een probleem waar ik even zo snel niet uit kom. Ik probeer door middel van dragging the shutter leukere foto's te krijgen, maar mijn EOS 350D en 430EX doen aan "pre flash". Geen idee waar dat nuttig voor is (of misschien wel, aangezien de camera moet meten hoelang de sluiter open moet blijven staan voor een correct belichte foto). Dit komt door de 2nd curtain flash. De reden dat ik die wil gebruiken is omdat het onderwerp net zo lang stil blijft staan, totdat de foto gemaakt is (lees: de flits is geweest). Zo blijven de foto's redelijk scherp en krijg je toch het gewenste effect. Enkel het probleem, 90% van die partygangers willen de foto bekijken na de flits, en ik heb dus altijd bewogen platen... Niet heel tof dus. Hoe pakken jullie dat aan? Tegen iedereen zeggen dat ze even moeten blijven staan werkt gewoon niet (ten eerste moet ik gillen, ten tweede, bijna niemand snapt het, ten derde, om het nou 200 keer op een avond te zeggen...

Druk op 'Mode' zodat er een M op je beeldscherm (van de flitser) komt te staan. Dan is er geen preflash...

www.ThomasvanderWillik.com Canon Eos 40D, EF 17-40mm f/4L USM, EF 35mm f/2, EF 50mm f/1.8 II, EF 70-200mm f/4L USM, EF 85mm f/1.8 USM, Speedlite 430EX

Kiss the Moonlight

quote:
Ik heb een probleem waar ik even zo snel niet uit kom. Ik probeer door middel van dragging the shutter leukere foto's te krijgen, maar mijn EOS 350D en 430EX doen aan "pre flash". Geen idee waar dat nuttig voor is (of misschien wel, aangezien de camera moet meten hoelang de sluiter open moet blijven staan voor een correct belichte foto).

[...]

Blijkbaar duurt het te lang voordat er voldoende omgevingslicht is en bewegen je onderwerpen zich al. Dus zorg dat je cam meer licht vangt èn er minder van nodig heeft: ISO omhoog, diafragma verder open. Dan kan de sluitertijd vanzelf korter. Laat die flitser maar bijspringen.

aka Doc Gonzo aka Belgje

quote:
JumpStart schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:31:
Beter trouwens dat je die logo's wat hebt teruggeschroefd Doc. Ze waren wel erg prominent aanwezig.
Ben ff nieuwe resize aan het draaien, met een aangepast watermerk.
Dit is een resize van de fullsize pics dmv van Coppermine (die ik normalerwijze later vervang door zelf-geresizede versies) die gasten op m'n site voor ogen krijgen, dus de grootte van de logo's zijn ergens wel belangrijk (vw. het aantrekkelijker maken van registratie), en om nu nog 's apart voor GoT m'n pics ook nog es gaan te hosten, gaat me wat ver.

Zelfs daar netwerken?

quote:
JumpStart schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:16:
Kwestie van DPP downloaden van de Canon website en in plaats van de exe te starten open en extract je deze met Winzip. Dan naar de juiste installer navigeren zodat je, zonder check op een eerdere DPP of Canon file viewer Utility, DPP kan installeren.

Binnen DPP maak je dan een selectie van RAW files, of gewoon crtl-a binnen een folder en Edit Image Window (knop linksboven). Dan is het bijstellen, Next image, bijstellen, Next image, bijstellen, enz. Daarna batch convert waarbij je compressie kan instellen en kan laten resizen. Ook noise reduction zit erbij in DPP. Erg praktisch dus.

Instellingen kan je als recept ook kopieren en plakken naar meerdere foto's te gelijk, wat ook erg makkelijk is.
Nice, na wat tweaken worden er 97 foto's snel doorgepompt.

Dé Kiekenfuif (studentenfuif)

http://users.skynet.be/rapture/stockage/foto/kiekenfuif053.jpg
1. Lichteffecten

http://users.skynet.be/rapture/stockage/foto/kiekenfuif074.jpg
2. In het begin, dragging the shutter uitproberen.

http://users.skynet.be/rapture/stockage/foto/kiekenfuif100.jpg
3.

http://users.skynet.be/rapture/stockage/foto/kiekenfuif120.jpg
4. Drankstandje

http://users.skynet.be/rapture/stockage/foto/kiekenfuif241.jpg
5. De zaal.

http://users.skynet.be/rapture/stockage/foto/kiekenfuif261.jpg
6.

http://users.skynet.be/rapture/stockage/foto/kiekenfuif334.jpg
7. De enige laser in de zaal.

http://users.skynet.be/rapture/stockage/foto/kiekenfuif396.jpg
8. Dans bevriezen is niet gemakkelijk.

http://users.skynet.be/rapture/stockage/foto/kiekenfuif406.jpg
9.

http://users.skynet.be/rapture/stockage/foto/kiekenfuif432.jpg
10. Toiletten geraken overbelast.

http://users.skynet.be/rapture/stockage/foto/kiekenfuif439.jpg
11. Met minder available light lukt het bevriezen wel.

Commentaar op mijn eerste partyfoto's is welkom.

Canon EOS 20D met 18-55 kitlens. De 50mm/1.8 was volgens mij teveel tele en ik ga eens naar een 28mm/1.8 moeten kijken, cropfactor 1,6x erbij en je hebt 45mm (in kleinbeeldtermen).

rapture wijzigde dit bericht 05-12-2006 00:33 (46%)

leend3rs.nl
Reg. datum: 18 oktober 2002

Had van't weekend trouwens weer eens veel zoenende dames voor m'n camera. Als er iets gebeurd, dan komt het ook weer meteen bij bosjes 8)7. Niks aangemoedigd, gewoon spontane dames...
quote:

eigenlijk doe je iets verkeerd als jij vind dat het resultaat niet goed genoeg is ;).

Tsja, dat bezoekers niet lekker omgaan met de preflash is me ook bekend. Probeer eens te kijken naar hoe mensen op de foto gaan bij een compact camera waar de rode ogen reductie aan staat. Flits flits flits flits FLASH, de meesten blijven daar wél bij stil staan, ze brengen vaak alleen niet het geduld op bij een spiegelreflex. 8)7. Anyway, ondertussen heb ik er zelf weinig problemen meer mee. Kwestie van houding naar je onderwerp toe/of dat bezoekers het inmiddels gewend van me zijn.

SE W800i powered

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: