Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Matje2000 schreef op maandag 11 december 2006 @ 20:21:
Ik dacht slim te zijn en in men xorg.conf de driver nv te vervangen met nvidia. Nu moet je dan natuurlijk wel eerst nvidia installeren. Nu wil hij niet meer grafisch opstarten.

Kun je niet mbv een of andere plugin je linux-schijven vanuit windows benaderen, dan zet ik het gewoon terug in de xorg.conf
Je kunt een ext2 (ext3 zonder journaling) driver installeren onder windows zodat je je xorg.conf vanuit windows kunt aanpassen. Maar het is makkelijker om in de recovery mode op te starten.

Surkow wijzigde dit bericht 11-12-2006 20:26 (5%)

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Ik heb de recovery doorlopen, maar het is niet gelukt. Mja, was toch net 5 min geleden geinstalleerd, dus ff fresh install dan maar

quote:
Matje2000 schreef op maandag 11 december 2006 @ 20:48:
Ik heb de recovery doorlopen, maar het is niet gelukt. Mja, was toch net 5 min geleden geinstalleerd, dus ff fresh install dan maar
Het is niet zo dat je systeem niet meer werkend is als je GUI niet aan gaat. Elke keer wanneer ik m'n Nvidia drivers nuke door bijvoorbeeld een kernel update (of iets in die trant) installeer ik de drivers gewoon weer met de command line en werkt het hele systeem weer. Je kunt zelfs door middel van nano je xorg.conf nog aanpassen en zo weer de nv drivers gebruiken.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

quote:
Surkow schreef op maandag 11 december 2006 @ 20:59:
[...]

Het is niet zo dat je systeem niet meer werkend is als je GUI niet aan gaat. Elke keer wanneer ik m'n Nvidia drivers nuke door bijvoorbeeld een kernel update (of iets in die trant) installeer ik de drivers gewoon weer met de command line en werkt het hele systeem weer. Je kunt zelfs door middel van nano je xorg.conf nog aanpassen en zo weer de nv drivers gebruiken.
Voor mij werkt een systeem niet meer zonder GUI, ben pas net begonnen met linux :p

Btw ff die Ext2 drivers geprobeerd, maar hij mount ze niet omdat er nog een taak in de journalism zit.

Er staat een fout linkje in de starttopic.

de link naar de PC(intel)Dapper server voor x86 is dood. Misschien ff aanpassen met deze :D

Verder zou deze versie kunnen draaien op een p3 700mh/z ??? of is dit te zwaar.
(zal wel niet maar toch :9 )

Toppunt van ironie:
"Eén van de doelstellingen van de nieuwe layout is om informatie overzichtelijker te presenteren." - Femme

getfirefox.com

quote:
mithras86 schreef op maandag 11 december 2006 @ 18:47:
[...]
Aardig goed toch ;) Die o en O wist ik niet, maar heb ik ook niet echt nodig. Die shift+iets kende ik niet, maar dat visual gebeuren is wel erg handig. Ik deed voor 4 lijnen kopiëren altijd yy4, maar met shift kan je ze selecteren :o Waar quiz'en al niet goed voor kunnen zijn :p
O is heel handig met coden, even een regel erboven zetten doe ik erg vaak. I is begin van de regel inserten, ook erg makkelijk. En als je Shift+V leuk vindt, moet je eens kijken wat crtl+v doet, en gewoon v :)
quote:
Choxo schreef op maandag 11 december 2006 @ 18:05:
Ik ben eigenlijk volledig buiten raad, ik heb reeds 3/4 fresh install gedaan om te kijken of het dan wel zou werken, maar helaas...

Wie o wie heeft enig idee waar dit aan kan schelen?
Mijn kaart is een Radeon X1300 (256MB ATI Radeon X1300 Pro PCI)

dank bij voorbaat!
Stomme vraag misschien, maar heb je de open-source driver al geprobeerd? Dus radeon ipv fglrx als driver gebruiken :). Met de closed-source heb ik als enige ervaring dat mijn standby niet meer werkte, ook al gebruikte ik hem niet :( (de module blokkeerde mijn standby gek genoeg).
Ik mis trouwens nog de meest cruciale info: geeft /var/log/Xorg.0.log nog problemen weer? Iets met (WW) of (EE) vooraan de regel, en anders iets wat er 'raar' uitziet :).

Is 40 dagen offline: zie homepage

getfirefox.com

quote:
Matje2000 schreef op maandag 11 december 2006 @ 21:08:
[...]

Voor mij werkt een systeem niet meer zonder GUI, ben pas net begonnen met linux :p

Btw ff die Ext2 drivers geprobeerd, maar hij mount ze niet omdat er nog een taak in de journalism zit.
Voordat je je hele systeem weer overhoop gooit: gebruik je installatiecd als recovery cd, en doe daarmee de aanpassing. Daar zitten alle drivers enzo in, anders had je niet kunnen installeren, en het is een live-cd dus je hebt een GUI :)

quote:
Matje2000 schreef op maandag 11 december 2006 @ 21:08:
[...]

Ik raad je sterk aan een kleine cursus te nemen. In de startpost staat nog een link naar een Nederlandse uitleg van de terminal en een aantal commando's. Je hoeft ze niet te weten maar het is zeer handig, vooral in zulke gevallen.
quote:
Matje2000 schreef op maandag 11 december 2006 @ 20:21:
Ik dacht slim te zijn en in men xorg.conf de driver nv te vervangen met nvidia. Nu moet je dan natuurlijk wel eerst nvidia installeren. Nu wil hij niet meer grafisch opstarten.

Kun je niet mbv een of andere plugin je linux-schijven vanuit windows benaderen, dan zet ik het gewoon terug in de xorg.conf
Ja, dat kan. Zie het onderste gedeelte van mijn post.
quote:
Choxo schreef op maandag 11 december 2006 @ 20:24:
je kan in recovery mmode opstarten & dpkg-reconfigure xserver-xorg doen?
Nee!
quote:
Surkow schreef op maandag 11 december 2006 @ 20:25:
[...]

Maar het is makkelijker om in de recovery mode op te starten.
Nee!
quote:
Matje2000 schreef op maandag 11 december 2006 @ 20:48:
Nee!
Het is heel leuk dat je een probleempje oplost door een reinstall. Ik zie dat je pas begonnen bent met Linux, maar door "in het probleem" te duiken ga je heel snel ineens heel veel snappen. Zo is het grafische geweld gescheiden van de console (CLI), al die stukken tekst. Onder Ubuntu zitten de CLI's onder Ctrl+Alt+F1 t/m Ctrl+Alt+F6. Ctrl+Alt+F7 is je grafische weergave.
X is een server die alle grafische dingen regelt. De xorg.conf is daarvan de configuratiefile. Dus je kan natuurlijk via de console xorg.conf aanpassen. Hiervoor moet je eerst naar de goede map gaan:
cd /etc/X11
en vervolgens het bestand aanpassen:
sudo vim xorg.conf
Je moet je eigen wachtwoord invullen, en je gaat met de pijltjes naar de juiste regel toe. Vervolgens druk je op [i] en je kan tekst schrijven. Verander nvidia dan in nv terug. Om uit de "insert mode" te gaan druk je op Esc.
Vervolgens save je het bestand en sluit je vim af met
:wq
En klaar ben je.

Ik weet dat je een reinstall hebt gedaan, dit is veel makkelijk. En zo leer je de problemen tenminste goed kennen :) Dus volgende keer wel zo doen he ;)

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

quote:
Freaky_Revolt schreef op maandag 11 december 2006 @ 21:09:

de link naar de PC(intel)Dapper server voor x86 is dood. Misschien ff aanpassen met deze :D

Ubuntu heeft helemaal niet zulke erge systeem eisen. Het enige wat je nodig hebt is minimaal 192MB RAM.
quote:
mithras86 schreef op maandag 11 december 2006 @ 21:22:
[...]
Ja, dat kan. Zie het onderste gedeelte van mijn post.

[...]
Nee!

[...]
Nee!

[...]
Nee!
Het is heel leuk dat je een probleempje oplost door een reinstall. Ik zie dat je pas begonnen bent met Linux, maar door "in het probleem" te duiken ga je heel snel ineens heel veel snappen. Zo is het grafische geweld gescheiden van de console (CLI), al die stukken tekst. Onder Ubuntu zitten de CLI's onder Ctrl+Alt+F1 t/m Ctrl+Alt+F6. Ctrl+Alt+F7 is je grafische weergave.
X is een server die alle grafische dingen regelt. De xorg.conf is daarvan de configuratiefile. Dus je kan natuurlijk via de console xorg.conf aanpassen. Hiervoor moet je eerst naar de goede map gaan:
cd /etc/X11
en vervolgens het bestand aanpassen:
sudo vim xorg.conf
Je moet je eigen wachtwoord invullen, en je gaat met de pijltjes naar de juiste regel toe. Vervolgens druk je op [i] en je kan tekst schrijven. Verander nvidia dan in nv terug. Om uit de "insert mode" te gaan druk je op Esc.
Vervolgens save je het bestand en sluit je vim af met
:wq
En klaar ben je.

Ik weet dat je een reinstall hebt gedaan, dit is veel makkelijk. En zo leer je de problemen tenminste goed kennen :) Dus volgende keer wel zo doen he ;)
Ik geef toe...het kan inderdaad zo (nano is denk ik iets makkelijker te gebruiken). Echter willen de meeste mensen in een vertrouwde omgeving werken.

Surkow wijzigde dit bericht 11-12-2006 21:29 (57%)

Albert Einstein

Aanraakbatterij

quote:

fixed ;) bedankt

ALL GLORY TO THE HYPNO TOAD

Bakkes!

quote:
Dutchmega schreef op maandag 11 december 2006 @ 19:55:
[...]

Ja, er zijn veel problemen met het upgraden van Dapper naar Edgy. Ze gaan het wel fixen in Feisty. Een schone installatie van Edgy werkt wel probleemloos.

http://www.debianadmin.co...blems-with-solutions.html
Nouw........ik had eerst een upgrade gedaan (tegen beter weten in, maar het systeem was al groggy dus waarom niet ;) Werd dus bagger, dus toen heb ik een verse iso opgepikt en een clean install gedaan......dat werkte dus ook niet. Maar zoals gezegd, echt een oorzaak pinpointen kan ik niet, dus nu gewoon weer terug op 6.06.... wel lopen foeteren op de nvidia driver die het niet wilde doen, maar de aanhouder wint!!

He would insult the universe.

quote:

Hoezo denk je dat dit te zwaar is ? Het is een GUI-loos geheel hoor.

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Nou ik heb deze oude doos over en wil hem gebruiken als webserver(lekker energie zuinig). Maar ik weet nog niet precies welke OS ik erop ga zetten.

Freaky_Revolt wijzigde dit bericht 12-12-2006 08:31 (8%)

Toppunt van ironie:
"Eén van de doelstellingen van de nieuwe layout is om informatie overzichtelijker te presenteren." - Femme

quote:
Freaky_Revolt schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 08:30:
Nou ik heb deze oude doos over en wil hem gebruiken als webserver(lekker energie zuinig). Maar ik weet nog niet precies welke OS ik erop ga zetten.
Dat is meer geschikt voor Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7
Lees de TS van dat topic en de laatste posts door, en je hebt een beter beeld van wat je nodig hebt. Waarschijnlijk Debian ;)

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

getfirefox.com

quote:
mithras86 schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 08:44:
[...]

Dat is meer geschikt voor Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7
Lees de TS van dat topic en de laatste posts door, en je hebt een beter beeld van wat je nodig hebt. Waarschijnlijk Debian ;)
Waarom niet ubuntu server?
* MBV heeft nog een sarge-bak als fileserver/webserver/mysql server/tomcat server/mldonkey server draaien ;)

quote:
MBV schreef op maandag 11 december 2006 @ 21:14:
[...]

O is heel handig met coden, even een regel erboven zetten doe ik erg vaak. I is begin van de regel inserten, ook erg makkelijk. En als je Shift+V leuk vindt, moet je eens kijken wat crtl+v doet, en gewoon v :)

[...]

Stomme vraag misschien, maar heb je de open-source driver al geprobeerd? Dus radeon ipv fglrx als driver gebruiken :). Met de closed-source heb ik als enige ervaring dat mijn standby niet meer werkte, ook al gebruikte ik hem niet :( (de module blokkeerde mijn standby gek genoeg).
Ik mis trouwens nog de meest cruciale info: geeft /var/log/Xorg.0.log nog problemen weer? Iets met (WW) of (EE) vooraan de regel, en anders iets wat er 'raar' uitziet :).
Neen, ik denk niet dat er veel grote fouten instaan, alleen dit, wat (héél?) misschien er iets te maken mee heeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Module Loader present
Markers: (--) probed, (**) from config file, (==) default setting,
    (++) from command line, (!!) notice, (II) informational,
    (WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown.
(==) Log file: "/var/log/Xorg.0.log", Time: Wed Dec 13 16:49:59 2006
(==) Using config file: "/etc/X11/xorg.conf"
(==) ServerLayout "Default Layout"
(**) |-->Screen "aticonfig-Screen[0]" (0)
(**) |   |-->Monitor "aticonfig-Monitor[0]"
(**) |   |-->Device "aticonfig-Device[0]"
(**) |-->Input Device "Generic Keyboard"
(**) |-->Input Device "Configured Mouse"
(**) |-->Input Device "stylus"
(**) |-->Input Device "cursor"

Ik heb net in mijn xorg "fglrx" vervangen door radeon, en nagekeken of de radeon driver geinstalleerd was.
xorg-driver-xserver-radeon ( of iets in die aard "was already installed").
Na mijn xorg.conf veranderd te hebben, ge reboot, maar toen kwam hij niet tot aan 't login scherm, Net voor het einde van de balk komt er een groene lijn door 't scherm en loopt alles vast ( CTRL ALT F1 werkt ook niet, CTRL ALT BACKSPACE ook niet. Harde reset dan maar, en terug fglx in de plaats gezet met nano...

Vreemde boel :(

Dank voor je antwoord!

Choxo wijzigde dit bericht 13-12-2006 20:31 (13%)

×-This is none-×

Ik heb hier een heel vreemd probleem. Ik heb voorheen verschillende ubuntu versies draaiende gehad zonder problemen.
Nu heb ik 6.10 naar een cdtje gebrand en wilde ik een fresh install doen, had ook al een upgrade geprobeerd en dat was niet fijn...

Ik kom netjes in het keuze menutje van de live-cd, daar kies ik voor start (zowel normaal, als safe graphics). De boel begint te laden, maar zodra het balkje vol is gebeurd er niets meer.
Echt helemaal niets, geen beeld, geen geratel niets.

Ik heb de cd al gecheckt op defects, maar hij vond er 0. Ook al op een nieuwe cd gebrand, geen verschil.
Ik heb mijn 6.06 nog niet geprobeerd, die ben ik een beetje kwijt... :X

Icec_Old wijzigde dit bericht 13-12-2006 20:32 (1%)
Reden: verduidelijking

Significant lekkerder!What comes out off this mouth ain't called boastin', it's thruthin'!Pas op voor... Spul!!!

Is dit tijdens het laden van de life cd,
of gebeurt het wanneer je voor de eerste keer Ubuntu van je harde schijf laadt?

×-This is none-×

Live-cd

Significant lekkerder!What comes out off this mouth ain't called boastin', it's thruthin'!Pas op voor... Spul!!!

Er is nu eindelijk ook een tegenhanger van Ubuntu Christian Edition:
Evil Edgy - Ubuntu Satanic Edition: The Distro of the Beast :+

Aanraakbatterij

quote:
Dr_Hell schreef op woensdag 13 december 2006 @ 22:02:
Er is nu eindelijk ook een tegenhanger van Ubuntu Christian Edition:
Evil Edgy - Ubuntu Satanic Edition: The Distro of the Beast :+
Die zat eraan te komen :D, binnenkort eens kijken of ik hem kan installeren op mijn KDE systeem. Wil wel sommige thema's en splashscreens hebben :*)

ALL GLORY TO THE HYPNO TOAD

LET OP!!

Als je de 9631 versie van de nvidia drivers gebruikt, kan je systeem niet meer Xorg opstarten na de upgrades van vandaag :X

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=318206
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=318032

Het zal toch niet weer gebeuren dat een verkeerd geplande/uitgevoerde update allerlei installaties om zeep helpt? :/

quote:
Dr_Hell schreef op woensdag 13 december 2006 @ 23:10:
LET OP!!

Als je de 9631 versie van de nvidia drivers gebruikt, kan je systeem niet meer Xorg opstarten na de upgrades van vandaag :X

Het zal toch niet weer gebeuren dat een verkeerd geplande/uitgevoerde update allerlei installaties om zeep helpt? :/
Zolang je de drivers uit de repository gebruikt is er niets aan de hand. Als je experimenteel wilt zijn en andere drivers wilt gebruiken (al dan niet om een goede reden, zoals nu) kun je dit soort dingen vroeger of later verwachten.

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

quote:
Dr_Hell schreef op woensdag 13 december 2006 @ 23:10:
LET OP!!

Hmmm...je kunt nog wel zonder GUI opstarten toch? Ik heb al zo vaak m'n drivers genuked terwijl ik nooit een verse install heb hoeven overwegen. Ik heb standaard verschillende versies van de drivers op een vaste plaats staan zodat ik meteen een andere kan installeren. Je kunt ook gewoon de backup van xorg.conf terug zetten die de Nvidia drivers standaard maken.

Albert Einstein

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws