quote:
woekele schreef op woensdag 06 december 2006 @ 11:44:
[...]
Ik bedoel tegen de wensen van de gemiddelde gebruiker. Een CLI is niet efficient voor deze gebruikers. Ze zijn namelijk meer tijd kwijt met het opzoeken van de commando's wat erg veel ergernis veroorzaakt. De terminal mag ook best inblijven voor mensen die dat fijner vinden, maar dit moet niet betekenen dat daarom geen GUI wordt gemaakt voor bepaalde onderdelen.
Bovendien zei ik niet dat terminal-gebruik met arrogantie te maken had, maar het opdringen ervan wel. Het lijkt wel of linux de gebruiker op wil voeden. Dat is gewoon een fout uitgangspunt. Een gemiddelde gebruiker wil gebruikersgemak, of he nou efficient is of niet. De gevorderde gebruiker zal dan (als de wil daar is) de CLI kunnen gaan gebruiken, maar niet gedwongen. Als je een toegankelijk OS wilt, moet je hier rekening mee houden.
Dat was precies wat ik wilde zeggen. Ik ken iemand die een Mac laptop had, en hem gebruikte als BSD-shell. Is een wat extreem voorbeeld (prominent lid van Stack

) maar waarom staat een mooie GUI de CLI in de weg? Het is iets extra, toegevoegde waarde. Zeker in Linux wordt eerst een CLI-tool geschreven, die daarna (als het meezit voor de beginnende gebruiker) geport wordt naar een GUI-tool of GUI-wrapper voor de CLI. En als je graag alles via CLI doet zou ik je iets als slackware aanraden, of zelfs zonder distro gaan knutselen. De GUI-tools van distro's maken het gewoon makkelijker voor de beginnende gebruiker, de expert heeft ze niet nodig

quote:
RedHat schreef op woensdag 06 december 2006 @ 10:42:
Nu vroeg ik mij af of er in de 6.1 een "nieuwe" printermanager zit? Want mijn iP4200 van Canon werd niet ondersteund door CUPS

Ook niet via de vele howto's op internet (ja het werkte wel, maar ik wil wel de kwaliteit van de printer kunnen benutten. De foto's die er onder cups vandaan kwamen waren echt om van te huilen ) en m'n cam, canon powershot a530

Er is geen nieuwe printermanager nodig, er is medewerking van Canon nodig. Zolang Canon niet wil vertellen hoe zijn iP4200 werkt, kan niemand er een (goede) driver voor schrijven. Een van de redenen voor mij om geen Canon te kopen: ik heb alleen Epson en HP overwogen, die allebei heel mooie foto's kunnen printen én onder Linux werken. Zelfs de (voor HP nieuwe = max 3 maanden oud) HP-feature om CD's te printen werkt zonder problemen

Gewoon omdat de fabrikanten Cups ondersteunen.
En wat werkt er niet aan je a530? Ten eerste kost een top-kwaliteit card-reader ¤15, ten tweede werkt bijna elke camera toch als externe schijf

quote:
SKa_BoSS schreef op woensdag 06 december 2006 @ 11:58:
Stomme vraag misschien, maar hoe stel ik in dat mijn externe USB-schijf automatisch gemount wordt op /media/LaCie/, in plaats van op /media/usbdisk/ zoals nu het geval is?!
Ik heb /etc/fstab al aangepast, maar dat lijkt weinig nut te hebben...
Ik heb even voor je gegoogeld, en dit artikel kwam ik tegen:
http://ubuntu.wordpress.c...tion-labels-using-mtools/