Hoofdcategorieën
Topicacties

Het grote Ubuntu topic deel 4

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 17 augustus 2000

Ik heb een hele tijd 6.06 gedraait. Maar omdat ik redelijk vaak print, en m'n digicam gebruik, die beiden niet behoorlijk werkten onder ubuntu, heb er uiteindelijk voor gekozen om toch weer windows te bebruiken. Puur omdat het booten tussen beiden niet echt amusant is. (steeds rebooten).

Nu vroeg ik mij af of er in de 6.1 een "nieuwe" printermanager zit? Want mijn iP4200 van Canon werd niet ondersteund door CUPS :( Ook niet via de vele howto's op internet (ja het werkte wel, maar ik wil wel de kwaliteit van de printer kunnen benutten. De foto's die er onder cups vandaan kwamen waren echt om van te huilen ) en m'n cam, canon powershot a530 :)

Wii Friend Code: 1506-3419-8302-9120

Reg. datum: 27 februari 2001

quote:
woekele schreef op woensdag 06 december 2006 @ 10:18:
Ja, en moet je dan als OS zo arrogant zijn tegen de wensen van de gebruiker in te gaan? Nee.
Het is maar net de vraag op welke gebruikers je je richt he? ;) Bij veel (bv. door community ontwikkelde) linuxen is die vraag zelfs zowieso onzin, want de makers zijn zelf ook de belangrijkste gebruikers. Dat hun werk voor derden bruikbaar is is niet primair.

Overigens is in wezen de hele discussie onzin, Linux zit gewoon super in elkaar wat dit betreft. Alles is perfect te regelen vanaf de cli, en daarbovenop zijn er grafische front-ends voor mensen die het simpeler of gemakkelijker willen.
Ik geloof er btw niet in dat een cli per definitie efficienter is dan een gui.

Jesse wijzigde dit bericht 06-12-2006 11:50 (15%)

Urban Terror Dev Team

quote:
Jungian schreef op woensdag 06 december 2006 @ 10:33:
[...]

Je bedoelt tegen de wensen van de NIEUWE gebruikers. Van mij hoeft het helemaal niet gebruiksvriendelijker te worden allemaal, laat het maar zo blijven in plaats van een soort kopie van de Windows-GUI te worden. De terminal is juist één van de punten waarom ik linux gebruik.

Terminal-gebruik heeft niets met arrogantie te maken, maar met efficiency.
Ik bedoel tegen de wensen van de gemiddelde gebruiker. Een CLI is niet efficient voor deze gebruikers. Ze zijn namelijk meer tijd kwijt met het opzoeken van de commando's wat erg veel ergernis veroorzaakt. De terminal mag ook best inblijven voor mensen die dat fijner vinden, maar dit moet niet betekenen dat daarom geen GUI wordt gemaakt voor bepaalde onderdelen.

Bovendien zei ik niet dat terminal-gebruik met arrogantie te maken had, maar het opdringen ervan wel. Het lijkt wel of linux de gebruiker op wil voeden. Dat is gewoon een fout uitgangspunt. Een gemiddelde gebruiker wil gebruikersgemak, of he nou efficient is of niet. De gevorderde gebruiker zal dan (als de wil daar is) de CLI kunnen gaan gebruiken, maar niet gedwongen. Als je een toegankelijk OS wilt, moet je hier rekening mee houden.
Check je rollator!
Reg. datum: 01 mei 2002

Stomme vraag misschien, maar hoe stel ik in dat mijn externe USB-schijf automatisch gemount wordt op /media/LaCie/, in plaats van op /media/usbdisk/ zoals nu het geval is?!

Ik heb /etc/fstab al aangepast, maar dat lijkt weinig nut te hebben...
The anti-sheep

quote:
woekele schreef op woensdag 06 december 2006 @ 11:44:
[...]

Ik bedoel tegen de wensen van de gemiddelde gebruiker. Een CLI is niet efficient voor deze gebruikers. Ze zijn namelijk meer tijd kwijt met het opzoeken van de commando's wat erg veel ergernis veroorzaakt. De terminal mag ook best inblijven voor mensen die dat fijner vinden, maar dit moet niet betekenen dat daarom geen GUI wordt gemaakt voor bepaalde onderdelen.

Bovendien zei ik niet dat terminal-gebruik met arrogantie te maken had, maar het opdringen ervan wel. Het lijkt wel of linux de gebruiker op wil voeden. Dat is gewoon een fout uitgangspunt. Een gemiddelde gebruiker wil gebruikersgemak, of he nou efficient is of niet. De gevorderde gebruiker zal dan (als de wil daar is) de CLI kunnen gaan gebruiken, maar niet gedwongen. Als je een toegankelijk OS wilt, moet je hier rekening mee houden.
Linux is helemaal niet bedacht als gebruiksvriendelijk systeem. Dat Ubuntu hier iets aan probeert te doen aan is hartstikke mooi, maar GNU/Linux is bedacht door en voor de technisch wat meer begaafde mensen (lees ook http://en.wikipedia.org/wiki/Stallman ).

Verder heeft het geen zin deze discussie nog verder te voeren, aangezien hij al 5 miljoen keer eerder gehouden is en over het algemeen uitmond in een flamewar.

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

getfirefox.com
Reg. datum: 02 februari 2002

quote:
woekele schreef op woensdag 06 december 2006 @ 11:44:
[...]

Dat was precies wat ik wilde zeggen. Ik ken iemand die een Mac laptop had, en hem gebruikte als BSD-shell. Is een wat extreem voorbeeld (prominent lid van Stack ;)) maar waarom staat een mooie GUI de CLI in de weg? Het is iets extra, toegevoegde waarde. Zeker in Linux wordt eerst een CLI-tool geschreven, die daarna (als het meezit voor de beginnende gebruiker) geport wordt naar een GUI-tool of GUI-wrapper voor de CLI. En als je graag alles via CLI doet zou ik je iets als slackware aanraden, of zelfs zonder distro gaan knutselen. De GUI-tools van distro's maken het gewoon makkelijker voor de beginnende gebruiker, de expert heeft ze niet nodig :)
quote:
RedHat schreef op woensdag 06 december 2006 @ 10:42:
Nu vroeg ik mij af of er in de 6.1 een "nieuwe" printermanager zit? Want mijn iP4200 van Canon werd niet ondersteund door CUPS :( Ook niet via de vele howto's op internet (ja het werkte wel, maar ik wil wel de kwaliteit van de printer kunnen benutten. De foto's die er onder cups vandaan kwamen waren echt om van te huilen ) en m'n cam, canon powershot a530 :)
Er is geen nieuwe printermanager nodig, er is medewerking van Canon nodig. Zolang Canon niet wil vertellen hoe zijn iP4200 werkt, kan niemand er een (goede) driver voor schrijven. Een van de redenen voor mij om geen Canon te kopen: ik heb alleen Epson en HP overwogen, die allebei heel mooie foto's kunnen printen én onder Linux werken. Zelfs de (voor HP nieuwe = max 3 maanden oud) HP-feature om CD's te printen werkt zonder problemen d:)b Gewoon omdat de fabrikanten Cups ondersteunen.

En wat werkt er niet aan je a530? Ten eerste kost een top-kwaliteit card-reader ¤15, ten tweede werkt bijna elke camera toch als externe schijf :?
quote:
SKa_BoSS schreef op woensdag 06 december 2006 @ 11:58:
Stomme vraag misschien, maar hoe stel ik in dat mijn externe USB-schijf automatisch gemount wordt op /media/LaCie/, in plaats van op /media/usbdisk/ zoals nu het geval is?!

Ik heb /etc/fstab al aangepast, maar dat lijkt weinig nut te hebben...
Ik heb even voor je gegoogeld, en dit artikel kwam ik tegen:
http://ubuntu.wordpress.c...tion-labels-using-mtools/

1600kb of shit

CLI is heerlijk. Het is vaak efficienter dan GUI (bijv. het installeren van programma's via apt-get) en je kan niet zonder als je weer eens je X system verneukt. Het is natuurlijk wel zo dat de gebruiker met minder ervaring alles graag via de GUI wilt doen. Ik vind daarom eigenlijk dat zoveel mogelijk programma's eigenlijk een CLI en een GUI moeten hebben (behalve dan voor programma's zoals beryl. CLI is daar een beetje zinloos :P)
quote:
IorGie schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 22:47:
[...]

Ten eerste wat moet hij met ntfstools?
Ten tweede, gelijk heel gnome installeren alleen om een partitie te maken? 8)7

[...]
ntfstools typte ik automatisch erbij omdat het functionaliteit van gparted uitbreidt. Je mag het negeren . Daarnaast is Gnome geen vereiste voor gparted. Gparted heet "gnome partition editor". Maar aangezien hij alleen CLI heeft, is gparted lastig te gebruiken O-)
quote:
RedHat schreef op woensdag 06 december 2006 @ 10:42:
Canon heeft al drivers voor linux uitgegeven, gebruik je die? En het lijkt me dat de slechte kwaliteit wel te fixen is met goede instellingen.
Daarnaast raad ik je aan om te upgraden naar Edgy (6.1) want die ondersteunt wel de Powershot a530.

Dutchmega wijzigde dit bericht 06-12-2006 16:16 (20%)

Beginnend HiFi-freak
Reg. datum: 06 oktober 2005

Ik heb een hele mooie eenknopsmuis aan mijn x86 Ubuntu 6.10 hangen, maar mis de functionaliteit van de rechter en middelste muisknop wel. Is er een methode dat appeltje+klik als een rechter of linker klik gaat tellen?

Ik heb al wel wat gezocht, maar er waren bijna alleen maar posts over macbooks, en die lijken hier niet te werken.. :S

Marantz SR4300 | KiSS DP500 | Wharfedale Valdus 400 (x2)

Reg. datum: 08 juni 2002

quote:
MBV schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:20:
Oh ja, is er op debian-gebaseerde systemen een tool als 'service' op redhat-gebaseerde systemen? waarmee je makkelijk je /etc/init.d dingen kan aanroepen, en /etc/rc*.d links kan veranderen.
Je kan iets proberen met sysv-rc-conf (is ook een hele guide van op ubuntuforums om het opstarten te versnellen).

En er is BUM (boot-up manager).

Over CLI vs GUI: het heeft allebei zo z'n voordelen:
Via een GUI hoef je niet precies te weten of uit je hoofd te leren welke commando's je nodig hebt.
Ook is het wat minder ingewikkeld voor de beginnende gebruiker.

Via de CLI kan je in veel gevallen sneller en efficiënter werken.
Het is ook éénduidiger (geen verschillen tussen KDE,Gnome, etc.), en je kan iemand makkelijker uitleggen hoe hij/zij iets moet doen.

Of je de GUI of CLI gebruikt is je eigen voorkeur, ik ben er blij mee dat ze er beide zijn :)

YARR!
Reg. datum: 23 juni 2002

Herd1 van Feisty is te downloaden :)

Klik

Ben hem nu aan het downloaden. Straks VMWare maar eens aanslingeren. Ben benieuwd :)

EOS 450D - EF-S 18-55mm F3.5-5.6 iS - EF 50mm F1.8 - EF 70-200mm F4.0L iS USM

Reg. datum: 03 mei 2004

quote:
Kul schreef op woensdag 06 december 2006 @ 16:51:
Ik heb een hele mooie eenknopsmuis aan mijn x86 Ubuntu 6.10 hangen, maar mis de functionaliteit van de rechter en middelste muisknop wel. Is er een methode dat appeltje+klik als een rechter of linker klik gaat tellen?

Ik heb al wel wat gezocht, maar er waren bijna alleen maar posts over macbooks, en die lijken hier niet te werken.. :S
Probeer deze link eens:
http://www.linuxforums.or...ke-autoit-autohotkey.html

Wat jij wilt, lukt onder windows heel goed met AutoHotKey, en dat is niet beschikbaar onder Linux, maar die link wijst naar sites die misschien hetzelfde kunnen als autohotkey onder windows.
Succes!

Even wat anders: De nieuwe Nvidia drivers voor Linux zijn uit! meuktracker: nVidia Linux Display Driver 1.0-9631

Urban Terror Dev Team

quote:
Jungian schreef op woensdag 06 december 2006 @ 13:32:
[...]

Linux is helemaal niet bedacht als gebruiksvriendelijk systeem. Dat Ubuntu hier iets aan probeert te doen aan is hartstikke mooi, maar GNU/Linux is bedacht door en voor de technisch wat meer begaafde mensen (lees ook http://en.wikipedia.org/wiki/Stallman ).

Verder heeft het geen zin deze discussie nog verder te voeren, aangezien hij al 5 miljoen keer eerder gehouden is en over het algemeen uitmond in een flamewar.
Nou nou, flamewar moet wel meevallen toch, we zijn allemaal weldenkende mensen hier toch :*)

Maar dat linux niet bedacht is als gebruiksvriendelijk systeem (waar ik absoluut niks tegen in heb te en wil brengen) wil dus niet zeggen dat het daar ook niet geschikt voor is. En het is dus hartstikke mooi als het daar wel voor gebruikt wordt. Een free OS dat ook goed werkt en doet wat het moet doen voor noobs, dat is toch fantastisch.
1600kb of shit

quote:
weebl schreef op woensdag 06 december 2006 @ 17:47:
Herd1 van Feisty is te downloaden :)

Klik

Ben hem nu aan het downloaden. Straks VMWare maar eens aanslingeren. Ben benieuwd :)
Je kan ook gewoon je sources.list aanpassen om Feisty te krijgen :)

Nog een paar interessante links:
Veranderingen in Feisty herd1
Veranderingen in kernel 2.6.19
Ext4 benchmarks
Ubuntu Weekly Newsletter

Voor meer informatie zie mijn vorige posts :P

offtopic:
Hangt hier nog een goede programmeur rond? Ik zou graag een whatpulse-equilavent willen maken voor linux maar ik kan alleen goed webdevelopen...

Dutchmega wijzigde dit bericht 06-12-2006 20:59 (17%)

Het is tijd dat ubuntu reps eens PulseAudio aanbieden. Het gaat uiteindelijk in Gnome zelfs ESD vervangen.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

YARR!
Reg. datum: 23 juni 2002

quote:
Dutchmega schreef op woensdag 06 december 2006 @ 19:01:
[...]

Ext4 benchmarks
Ja weet ik :) Alleen is mijn hoofd-pc een windowsbak (* weebl rent weg), en houd ik m'n laptop met linux liever bruikbaar dan dat ik er een alpha versie van ubuntu op zet :)

EOS 450D - EF-S 18-55mm F3.5-5.6 iS - EF 50mm F1.8 - EF 70-200mm F4.0L iS USM

Beginnend HiFi-freak
Reg. datum: 06 oktober 2005

quote:
jmk schreef op woensdag 06 december 2006 @ 18:22:
Probeer deze link eens:
http://www.linuxforums.or...ke-autoit-autohotkey.html

Wat jij wilt, lukt onder windows heel goed met AutoHotKey, en dat is niet beschikbaar onder Linux, maar die link wijst naar sites die misschien hetzelfde kunnen als autohotkey onder windows.
Succes!
Bedankt voor de suggestie, maar geen van allen helpt echt, tenzij ik het verkeerd begrijp :P

Wat ik er van opmaak is dat je je muispointer naar een (x,y) coordinaat kan sturen, of programma´s openen, maar niet gebruiken od de functie van de muis te veranderen.

Marantz SR4300 | KiSS DP500 | Wharfedale Valdus 400 (x2)

quote:
Dutchmega schreef op woensdag 06 december 2006 @ 19:01:
[...]

Ext4 benchmarks
Ubuntu Weekly Newsletter

Voor meer informatie zie mijn vorige posts :P
Om nu al compleet de switch van Edgy naar Feisty te maken lijkt me wel vroeg. Echter staan er een aantal hele mooie dingen in:
plan for Feisty is to use the 2.6.20 kernel
Verder voor de mensen die niet weten wat PulseAudio bied:
* Software mixing of multiple audio streams, bypassing any restrictions the hardware has.
* Network transparency, allowing an application to play back or record audio on a different machine than the one it is running on.
* Sound API abstraction, alleviating the need for multiple backends in applications to handle the wide diversity of sound systems out there.
* Generic hardware abstraction, giving the possibility of doing things like individual volumes per application.
Ze willen er echt iets moois van maken, ook wordt het mogelijk om plugins te schrijven voor Pulse (nu zijn er al plugins voor xmms, libao en gstreamer).

* mithras86 wordt net als vorige releases een early tester (aan het einde van de alpha roadmap) én early adopter (meestel zo vanaf de 1e/2e beta voor de RC)

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

Reg. datum: 03 mei 2004

quote:
Kul schreef op woensdag 06 december 2006 @ 19:45:
[...]

Bedankt voor de suggestie, maar geen van allen helpt echt, tenzij ik het verkeerd begrijp :P

Wat ik er van opmaak is dat je je muispointer naar een (x,y) coordinaat kan sturen, of programma´s openen, maar niet gebruiken od de functie van de muis te veranderen.
Nou laat ik het zo zeggen: Als ik een muis aan mijn PC heb hangen, en alleen de linker knop doet het, dan kan ik mbv Autohotkey de volgende aanslag: "Alt + linker-muisknop" laten opvolgen door aanslag: "rechter-muis". Dit een een vervangings-functie. (substitute)
Autohotkey werk als een soort script dat draait op de achtergrond.

Met Onder Linux, icm met een mac-toetstenbord en en mac-muis moet zoiets ook te doen zijn.

Autohotkey werkt zelfs zo, dat als je niet weet hoe je je MAC-toets(appeltje) moet aan aanroepen, je een autosense functie kan gebruiken om er achter te komen welke HEX-waarde voor welke toets staat. Zodat je die HEX code kan gebruiken in je substitute-script.

Maargoed, nu leg ik je globaal uit wat je aan AutoHotKey hebt, terwijl je eigenlijk dus Linux-variant moet zoeken.

The anti-sheep

quote:
Zitten er geen USB-poorten op dat ding van jou ? Een-knops muizen zijn inmiddels al aardig retro en BIZAR ouderwets te noemen. In 1994 werkte ik al met een 2-knops Genius-muis dus lijkt het me dat jij ook wel in staat bent die switch te maken nu :P

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Reg. datum: 01 december 2004

Even hierop terugkomend:
quote:
Dubbeldrank schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 19:47:
De nieuwe schijf wordt een S-ATA schijf en zal dus /dev/sda worden. Kan ik na het gebruik van fdisk gewoon het commando 'mkfs.xfs /dev/sda' uitvoeren of wordt dat /dev/sda1 aangezien het 1 partitie van 250GB gaat worden? Hoe krijg ik zo'n UUID, ik zag al iets van xfs_admin wat deze truuk voor elkaar gaat krijgen met het commando 'xfs_admin -u /dev/sda(1)'. Is deze UUID noodzakelijk voor Edgy?
Kan ook via sudo vol_id /dev/sda1 (en er was geloof ik nog een mogelijkheid)
quote:
Dutchmega schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:52:Je kan ook gewoon /dev/sdax gebruiken in je fstab. Het gebruiken van UUID heeft verder geen voordelen.
UUID heeft zeker wel voordelen, vooral als je een keer je HD aan een andere poort/connector hangt.
Zie voor meer info: https://wiki.ubuntu.com/LibAtaForAtaDisks

leest meer dan hij typt
Reg. datum: 17 februari 2004

Uit de sp:
quote:
Dat neemt niet weg dat Edgy niet geschikt is als server.
Edgy niet geschikt als server? O-)
Ik neem aan dat dit een typfoutje is gezien de rest van het verhaal

Te lui om hier iets nuttigs neer te zetten

The anti-sheep

quote:
m277755 schreef op donderdag 07 december 2006 @ 01:27:
Uit de sp:

[...]

Edgy niet geschikt als server? O-)
Ik neem aan dat dit een typfoutje is gezien de rest van het verhaal
Want ? Edgy is misschien wel een leuk Desktop-OS en een leuk thuis-server-OS (alhoewel Debian Etch dan leuker is), maar je bent gek als je dit op een productieserver gaat draaien :+

Het sleutelwoord is dan ook "support"

Jungian wijzigde dit bericht 07-12-2006 01:55 (4%)

Reg. datum: 27 februari 2001

quote:
Jungian schreef op donderdag 07 december 2006 @ 01:54:
[...]

Want ? Edgy is misschien wel een leuk Desktop-OS en een leuk thuis-server-OS (alhoewel Debian Etch dan leuker is), maar je bent gek als je dit op een productieserver gaat draaien :+
Bedankt voor de smiley erbij. ;)
Uit de context te zien moet de tweede niet idd verwijderd worden.
quote:
Wat Canonical dan ook leverd op Edgy Eft.

In wezen is heel de opmerking zowieso zinloos, want een fatsoenlijke serveradmin zal zich niet door een on-onderbouwd populistisch verhaaltje op GoT laten beinvloeden, maar die zoekt gewoon zelf uit wat geschikt is voor zijn server(s).
getfirefox.com
Reg. datum: 02 februari 2002

quote:
woekele schreef op woensdag 06 december 2006 @ 18:28:
[...]

Nou nou, flamewar moet wel meevallen toch, we zijn allemaal weldenkende mensen hier toch :*)
Zoek eens op speakerkabels in het AV-forum :X In NOS heb ik ook wel eens een flamewar ontlokt, 'k weet zo gauw niet meer waar dat over ging ;)
quote:
weebl schreef op woensdag 06 december 2006 @ 19:10:
[...]

Ja weet ik :) Alleen is mijn hoofd-pc een windowsbak ...
Wat doe je hier dan nog?! Wegwezen }:|

;)

1600kb of shit

quote:
disturbedsaint schreef op donderdag 07 december 2006 @ 01:19:

[...]

UUID heeft zeker wel voordelen, vooral als je een keer je HD aan een andere poort/connector hangt.
Zie voor meer info: https://wiki.ubuntu.com/LibAtaForAtaDisks
Ah, oke. :)
quote:
Jungian schreef op donderdag 07 december 2006 @ 01:54:
[...]

Beter zou dan Debian stable zijn. Outdated maar vreselijk stabiel.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: