Gathering of Tweakers

Quicksearch
getfirefox.com

ik heb hier een Hauppauge USB1.1 prutding, en dat werkt voor geen meter. Beeldkwaliteit is net zo beroerd als in windows, maar hij doet het maar voor de helft van de keren. Als hij het doet, doet hij het in xawtv, maar dat is een magische combinatie van rmmod, modprobe, en usb-stekker wel of niet verbonden hebben. Nu nog die magische combinatie uitvinden...

Is 40 dagen offline: zie homepage

Fluxbuntu ... never heard off ...

en is er al niet een Got-wiki, maar wordt die door onbekendheid niet gebruikt?

Mijn website!
Desktop PIV @ 2,8ghz met 2,5gb ram | Laptop PIII/600 met 512mb ram | beide Win XP Pro en Xubuntu
Camera (oa) Canon Eos d60 | 28-105 USM | 17-40 L | Canon PwrPro1 | 8 gb aan CF

Reg. datum: 19 juni 2003

Ik heb weer een klein vraagje. Ik wil nu ook op mijn desktop Ubuntu gaan installeren (na al enkele maanden Ubuntu in gebruik te hebben op mijn laptop), alleen zou ik graag een dualboot instellen met software raid 0 onder linux. Ik vraag me alleen af of het dan nog mogelijk is om te dualbooten. Via search en google kom ik niet echt veel verder. :?

Is het dus mogelijk om op deze 80 gig schijven software raid 0 te gaan draaien en een klein stukje van deze 2 schijven te gebruiken om windows nog op te installeren. Ik zou 2x 15 gig afstaan voor windows en de rest behouden voor de raid 0 array.

Configuratie
Raid Controller: PDC20276
Harde schijven: 2x WD 80GB

edit:

HowTo gevonden waar mijn probleem in beschreven staat. >:) Straks of morgen eens proberen, maar eerst nog wat backup's maken :)
https://help.ubuntu.com/c...fed9e84cec7ddb3259e9b8cb4

Gino wijzigde dit bericht 05-12-2006 08:13 (15%)

getfirefox.com

offtopic:
met Raid 0 zou ik dat sowieso erg regelmatig doen :X

quote:
Lennart schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 00:21:
Fluxbuntu ... never heard off ...

en is er al niet een Got-wiki, maar wordt die door onbekendheid niet gebruikt?
Fluxbuntu is Ubuntu gebaseerd op Fluxbox ipv Gnome. Het is licht-gewicht, net zoals xfce.
Persoonlijk vind ik fluxbox nogal verwarrend. Ik zou eerder voor xfce kiezen. (maar aangezien ik wel een snelle computer heb, draai ik gewoon gnome)

Daarnaast, waarom zou je niet het NL gedeelte van de Ubuntu wiki uitbreiden en mensen daarnaar toe verwijzen?
getfirefox.com

Omdat mensen de startpost al bijna niet lezen, laat staan een link in de startpost?

Kijk maar in het vorige topic, even zoeken op ubuntuforums is voor velen al teveel moeite...

Reg. datum: 27 februari 2001

quote:
MBV schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 13:20:
Omdat mensen de startpost al bijna niet lezen, laat staan een link in de startpost?

Kijk maar in het vorige topic, even zoeken op ubuntuforums is voor velen al teveel moeite...
Dat is geen reden om dan maar bij te dragen op een verkeerde plek. Al die fragmentatie door al die mensen die eigen Ubuntu FAQ's en wiki's en forum's beginnen is echt heel slecht.

En die mensen die niet lezen hebben hier op GoT niets te zoeken. We moeten gewoon onze poot stijfhouden en de mensen met simpele vraagjes verwijzen naar de juiste documentatie, of als ze het te bont maken TR-en.
getfirefox.com

tja, daarmee jaag je wel die n00bs weg. "daar zeggen ze toch alleen maar RTFM, dus dan hoef ik mijn vraag ook niet te stellen". Tot op zekere hoogte is dat ook de bedoeling ;) maar soms mis je daardoor een interessante vraag.

Dat commentaar kreeg ik ook op mijn beryl-guide. Iedereen staat vrij om mijn guide te copy/pasten naar waar ze maar willen. Dus als je een betere plek weet, go ahead. :)
quote:
MBV schreef op maandag 04 december 2006 @ 23:47:
ik heb hier een Hauppauge USB1.1 prutding, en dat werkt voor geen meter. Beeldkwaliteit is net zo beroerd als in windows, maar hij doet het maar voor de helft van de keren. Als hij het doet, doet hij het in xawtv, maar dat is een magische combinatie van rmmod, modprobe, en usb-stekker wel of niet verbonden hebben. Nu nog die magische combinatie uitvinden...
Maar dat is geen MPEG2 encoder toch?
Waarschijnlijk gebruik jij de pvrusb driver? en kun je ook gewoon lTVtime gebruiken (wat ik ook graag zou willen, maar dus niet kan ivm MPEG2)

getfirefox.com

nee, een v4l driver.
Wat ook een goed alternatief is: VLC, daar kan je erg veel mee (o.a. streamen voor de rest van je netwerk :Y))

Yarrr!!!

Ik heb een Ubuntu 6.10 server draaien hier thuis, alles draait naar volle tevredenheid maar de opslag zit enigzins vol. Ik wil er dus een schijf bij plaatsen, deze wil ik bij voorkeur een XFS filesystem geven. Tot op dit punt zie ik nog geen enkel probleem. Wat ik me wel afvraag is hoe ik dit in /etc/fstab ga invoegen, die ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/hda2
UUID=5e6252cc-c592-451b-8a76-3a8d6e78bf13 /               xfs     defaults     0       1
# /dev/hda1
UUID=8d935198-db6d-4db1-8ece-4b2f4a9f47ab /boot           ext2    defaults     0       2
# /dev/hdb2
UUID=777b9829-657c-4e0d-ba41-c9da1dfdcf1c /home           xfs     defaults     0       2
# /dev/hda3
UUID=45b4fc52-c624-4ebc-aaa3-842fd66972d7 /var            xfs     defaults     0       2
# /dev/hdb1
UUID=dde72224-a019-47be-b72f-6de25a48d314 none            swap    sw           0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/           /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0

De nieuwe schijf wordt een S-ATA schijf en zal dus /dev/sda worden. Kan ik na het gebruik van fdisk gewoon het commando 'mkfs.xfs /dev/sda' uitvoeren of wordt dat /dev/sda1 aangezien het 1 partitie van 250GB gaat worden? Hoe krijg ik zo'n UUID, ik zag al iets van xfs_admin wat deze truuk voor elkaar gaat krijgen met het commando 'xfs_admin -u /dev/sda(1)'. Is deze UUID noodzakelijk voor Edgy?

Een andere vraag, aan het eind van de regels zie ik dump en pass getallen staan, wat gaan deze worden voor de nieuwe schijf? Moet die floppy op het eind trouwens niet /dev/fd0 worden?

It takes one to know one...

Check je rollator!

Iemand ervaring met het installeren van Qt-4.2.2? Ik snap het niet helemaal... Ik heb alles gedaan zoals in de Install file beschreven staat. Maar als ik "qmake -v" doe, krijg ik nog steeds:
code:
1
2
Qmake version: 1.07a (Qt 3.3.6)
Qmake is free software from Trolltech AS.
bart@Appelboom:~$

Daar zou dan nu toch echt Qt 4.4.2 moeten staan?! Waarom doet ie dat niet? Heb ik iets over hoofd gezien? En waar pas ik aan dat hij in plaats van 3.3.6, 4.4.2 zou moeten gebruiken?

- edit - Ik heb de oplossing al gevonden - / edit -

Ik moest /etc/profile nog aanpassen. Nu werkt het als een tierelier! :)

SKa_BoSS wijzigde dit bericht 05-12-2006 20:04 (11%)

getfirefox.com

quote:
Dubbeldrank schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 19:47:
Ik heb een Ubuntu 6.10 server draaien hier thuis, alles draait naar volle tevredenheid maar de opslag zit enigzins vol. Ik wil er dus een schijf bij plaatsen, deze wil ik bij voorkeur een XFS filesystem geven. Tot op dit punt zie ik nog geen enkel probleem. Wat ik me wel afvraag is hoe ik dit in /etc/fstab ga invoegen, die ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#
# /dev/hda2
UUID=5e6252cc-c592-451b-8a76-3a8d6e78bf13 /               xfs     defaults     0       1
# /dev/hda1
UUID=8d935198-db6d-4db1-8ece-4b2f4a9f47ab /boot           ext2    defaults     0       2
# /dev/hdb2
UUID=777b9829-657c-4e0d-ba41-c9da1dfdcf1c /home           xfs     defaults     0       2
# /dev/hda3
UUID=45b4fc52-c624-4ebc-aaa3-842fd66972d7 /var            xfs     defaults     0       2
# /dev/hdb1
UUID=dde72224-a019-47be-b72f-6de25a48d314 none            swap    sw           0       0

De nieuwe schijf wordt een S-ATA schijf en zal dus /dev/sda worden. Kan ik na het gebruik van fdisk gewoon het commando 'mkfs.xfs /dev/sda' uitvoeren of wordt dat /dev/sda1 aangezien het 1 partitie van 250GB gaat worden? Hoe krijg ik zo'n UUID, ik zag al iets van xfs_admin wat deze truuk voor elkaar gaat krijgen met het commando 'xfs_admin -u /dev/sda(1)'. Is deze UUID noodzakelijk voor Edgy?

Een andere vraag, aan het eind van de regels zie ik dump en pass getallen staan, wat gaan deze worden voor de nieuwe schijf? Moet die floppy op het eind trouwens niet /dev/fd0 worden?
Kijk eens in menu system->Administration->disks. Ziet eruit als een gebruiksvriendelijke tool vor formatteren enzo. Verder: waarom XFS? Er zijn redenen voor hoor, maar vziw is Ext3 op dit moment het snelste FS wat standaard in linux distro's zit :).

En iets waar ik me nog een beetje aan irriteer: het veldje 'changes' bij de updates blijft bij mij altijd leeg. Terwijl ik toch graag wil weten wat er mis was (of het misschien een probleem verhelpt waar ik last van had enzo). Iemand een idee hoe ik dat kan verhelpen? 'k ga nu op ubuntuforums zoeken O-)
edit:
known bug, en het ziet er niet naar uit dat ze het kunnen fixen ofzo :(

quote:
Dubbeldrank schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 19:47:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#
# /dev/hda2
# /dev/hda1
# /dev/hdb2
# /dev/hda3
# /dev/hdb1

Ten eerste: sudo apt-get install gparted ntfstools en dan System -> Administration -> Gnome partition editor
CLI is zoo ouderwets ;)

Maar waarom wil je XFS? Je kan de grootte XFS-partities niet veranderen, het is niet leesbaar onder Windows. Daarnaast schijnt de journaling van ext3 beter te zijn en het is niet veel slomer.

Je kan ook gewoon /dev/sdax gebruiken in je fstab. Het gebruiken van UUID heeft verder geen voordelen.
quote:
Jesse schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 14:46:
[...]

Dat is geen reden om dan maar bij te dragen op een verkeerde plek. Al die fragmentatie door al die mensen die eigen Ubuntu FAQ's en wiki's en forum's beginnen is echt heel slecht.

En die mensen die niet lezen hebben hier op GoT niets te zoeken. We moeten gewoon onze poot stijfhouden en de mensen met simpele vraagjes verwijzen naar de juiste documentatie, of als ze het te bont maken TR-en.
Ik ben hier mee eens. Als je niet eens kan zoeken op een aantal plekken die aangegeven worden, mag je snel wegrennen. De startpost zou alleen een inleiding + links moeten hebben. Al die tips & trucs horen daar niet echt, in mijn ogen dan.

Dutchmega wijzigde dit bericht 05-12-2006 21:58 (13%)

Yarrr!!!

Ik heb aardig wat zitten lezen over de verschillend files systems, xfs is vaak sneller dan andere files systems. Partities veranderen hoeft van mij niet aangezien het prima ingedeeld is, ik hang er eerder een schijf bij dan dat ik iets ga veranderen.

Ik zou niet weten wat ik met ntfstools zou moeten doen op een xfs partitie, gparted en jullie andere oplossingen zijn leuk maar ik heb nou eenmaal geen X server draaien en ook geen window manager whatsoever. Er hangt ook geen monitor aan die machine en putty volstaat prima. :)

Ik heb ook nog even zitten zoeken op, heb inderdaad gelezen dat die UUID niet van belang is. Thanks.

It takes one to know one...

quote:
First of all: * BWAHAHAHAAHAHAAAAAAHAHAHAHAHAHAAHAHAA _O- _O- _O- *

Ok, genoeg gelachen :&#039;)

Dubbeldrank: In 't stukkie 8.a. Filesystem Information van 't Gentoo Handbook (ja ook nuttig voor Ubuntu ja, aangezien Gentoo teh pwnage is) staat exact uitgelegd wat alles in die /etc/fstab is, inc die twee getalletjes.

Verder lijkt 't me wel handig om toch ff-tjes één primaire partitie te maken op je SATA-schijfje, ook al ga je hem in z'n geheel gebruiken. Gewoon ff `fdisk /dev/sda` doen, één primaire partitie maken met alle defaults et voila.
Vervolgens wél `mkfs.xfs /dev/sda1` doen uiteraard.
En dat met die UUID's had je al geloof ik ;)

GPG Public Key: Haal 'm nu binnen via wwwkeys.eu.pgp.net of van m'n eigen site.

quote:
Dutchmega schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:52:
Ten eerste: sudo apt-get install gparted ntfstools en dan System -> Administration -> Gnome partition editor
Ten eerste wat moet hij met ntfstools?
Ten tweede, gelijk heel gnome installeren alleen om een partitie te maken? 8)7
quote:

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

getfirefox.com

quote:
IorGie schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 22:47:
[...]

Ten eerste wat moet hij met ntfstools?
Ten tweede, gelijk heel gnome installeren alleen om een partitie te maken? 8)7

[...]
Misschien omdat wij een woordje over het hoofd hebben gezien... soms zie ik een makkelijke gui-tool over het hoofd voor mijn desktop-installatie, en worstel ik me onnodig door 5 howto's om een config-file te veranderen :)
En daarnaast zijn er ook command-line 'editors' voor je fstab, die het leven een stuk simpeler maken, toch?

Oh ja, is er op debian-gebaseerde systemen een tool als 'service' op redhat-gebaseerde systemen? waarmee je makkelijk je /etc/init.d dingen kan aanroepen, en /etc/rc*.d links kan veranderen.

@osiris: CLI is ouderwets. het was er eerder dan de moderne GUI tools. In veel gevallen werkt het beter/sneller dan via een GUI, maar daarmee is het niet modern. De CLI-interface werkt prima, het zijn juist de moderne GUI-tools die verbeterd moeten worden in linux. Dus waarom jij zo hard moet lachen snap ik niet precies O-)

MBV wijzigde dit bericht 05-12-2006 23:23 (17%)

quote:
MBV schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:20:
[...]

@osiris: CLI is ouderwets. het was er eerder dan de moderne GUI tools. In veel gevallen werkt het beter/sneller dan via een GUI, maar daarmee is het niet modern. De CLI-interface werkt prima, het zijn juist de moderne GUI-tools die verbeterd moeten worden in linux. Dus waarom jij zo hard moet lachen snap ik niet precies O-)
offtopic:
Ouderwets is niet zozeer het tegenovergestelde van modern in de zin van dat 't prima naast elkaar gebruikt kan worden. Je kunt 't beter over 'nieuw' en 'oud' hebben dan:

ou·der·wets (bn.)
    1 niet meer in gebruik of in de mode => antiek, middeleeuws, niet meer van deze tijd, oudbakken, oudmodisch, prehistorisch, uit de oude doos, uit de tijd, /van/uit/ het jaar nul, voorhistorisch, voorwereldlijk; <=> modern
    2 flink, duchtig

offtopic:
Dat impliceert toch wel een negatieve klank jegens CLI IMO ;)

GPG Public Key: Haal 'm nu binnen via wwwkeys.eu.pgp.net of van m'n eigen site.

offtopic:
MBV schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:20:
CLI is ouderwets. het was er eerder dan de moderne GUI tools. In veel gevallen werkt het beter/sneller dan via een GUI, maar daarmee is het niet modern. De CLI-interface werkt prima, het zijn juist de moderne GUI-tools die verbeterd moeten worden in linux. Dus waarom jij zo hard moet lachen snap ik niet precies

Nou ik lach even mee met Osiris,
Het feit dat zelfs Microsoft alweer serieus werkt aan een degelijke CLI geeft al aan dat de CLI nog lang niet is vervangen door een GUI en dat dat ook niet snel zal gaan gebeuren.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

getfirefox.com

offtopic:
dan blaat ik nog even offtopic verder: dat een goede CLI nodig is voor systeembeheerders is wel duidelijk, denk aan SSH e.d. Maar dat er zaken zijn die via een CLI móeten vind ik een slechte zaak, en daar komt langzamerhand wel verbetering in. En "niet meer in de mode" is zeker waar voor CLI :P

quote:
MBV schreef op woensdag 06 december 2006 @ 00:14:
offtopic:
En "niet meer in de mode" is zeker waar voor CLI :P
offtopic:
Dat is meer omdat de mensen steeds luier er achterlijker worden. Vroeger zeikte er niemand als ze weer eens uren naar een mooie command-line hadden gekeken, maar tegenwoordig begint de overgrote meerderheid al te blaten als ze 1 zinnetje moeten intypen in de cli.

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Ja, en moet je dan als OS zo arrogant zijn tegen de wensen van de gebruiker in te gaan? Nee.
quote:
woekele schreef op woensdag 06 december 2006 @ 10:18:
Ja, en moet je dan als OS zo arrogant zijn tegen de wensen van de gebruiker in te gaan? Nee.
Je bedoelt tegen de wensen van de NIEUWE gebruikers. Van mij hoeft het helemaal niet gebruiksvriendelijker te worden allemaal, laat het maar zo blijven in plaats van een soort kopie van de Windows-GUI te worden. De terminal is juist één van de punten waarom ik linux gebruik.

Terminal-gebruik heeft niets met arrogantie te maken, maar met efficiency.

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws