Gathering of Tweakers

Quicksearch
Aanraakbatterij

http://www.fayerwayer.com/archivo/ubuntu.jpg

Het Grote Ubuntu Topic Deel 4

Inhoud
Wat is Ubuntu

Ubuntu is een Linux distributie die op het moment zeer populair is. Deze populariteit is grotendeels te danken aan het feit dat dit besturingssysteem gratis te downloaden is, makkelijk te installeren en grotendeels te configureren is door vrijwel iedereen en het vele talen ondersteunt.

Ubuntu is beschikbaar voor vrijwel elke gangbare processor architectuur en draait op veel systemen. Dit topic is bedoeld als informatiebron voor iedereen die wilt beginnen met Ubuntu of Linux in het algemeen, maar ook voor mensen die het al langer gebruiken en op zoek zijn naar tips, tweaks en dergelijke.
Ubuntu releases

Het plan van Ubuntu is om elke 6 maanden een nieuwe release uit te brengen. In oktober 2004 is de eerste release uitgekomen, Warty Warthog, en had versienummer 4.10. Het versienummer is gebaseers op jaartal van uitgave - 2000.maand. In juni 2006 heeft Ubuntu een LTS release uitgebracht, Dapper Drake 6.06. Deze release zal langer dan 18 maanden supported worden (namelijk tot 2009, en de server versie zelfs tot 2011).

De versie na 6.06, Edgy Eft 6.10 is geen LTS versie. Deze versie bevat veel nieuwe features die misschien nog beta zijn, maar waar door iedereen hard aan gewerkt wordt.

Voor een overzicht van de verschillende versies (ook Edgy+1 en Edgy+2) met bijbehorende naamgeving kan je op de Ubuntu wiki kijken.
Download Ubuntu

Ubuntu gebruikt standaard Gnome als Desktop Environment. Omdat andere Windowmanagers ook erg geliefd zijn, is door Ubuntu ook een versie met KDE (Kubuntu) en een met Xfce (Xubuntu) uitgebracht.Buiten de standaard x86, AMD64 en PPC releases zijn er ook releases van Ubuntu 6.06 voor niet standaard situaties. Je moet hierbij denken aan het installeren op systemen met minder dan 192 MB geheugen of bijvoorbeeld wanneer je een oudere versie wilt upgraden op een systeem zonder netwerktoegang. Wanneer je een dergelijke "alternate" versie wilt downloaden verwijs ik je door naar de specifieke versie voor jou van toepassing.
Ubuntu op de desktop

Ubuntu biedt een volledig besturingssysteem om te werken, spelen of gewoon vrije tijd door te brengen. Het komt standaard met een grote hoeveelheid standaard software die het leven een stuk makkelijker maakt.
  • OpenOffice.Org --- Compleet office pakket

http://www.ubuntu.com/desktop?action=AttachFile&do=get&target=OpenOffice.orgWriterSmall.png

• Firefox --- Bekende webbrowser

http://www.ubuntu.com/include/img/firefox-tn.png

• Evolution --- Email programma met geintegreerde kalender

http://www.ubuntu.com/include/img/evolution-tn.png

• Totem --- Multimedia programma.

http://www.ubuntu.com/include/img/totem-tn.png

• Vele software meer
Verder biedt Ubuntu zeer veel extra programma's die door servers van Ubuntu vrij beschikbaar zijn gesteld. Met een meegeleverd programma (Synaptic) kan je door de pakketten zoeken, downloaden en installeren.
Dapper vs. Edgy

Omdat de vorige editie, Dapper Drake, een LTS (Long Term Support) uitgave was, waren vele nieuwe features die voor 6.06 gepland waren uiteindelijk niet in de release terecht gekomen. Nu Edgy uit is, zijn een aantal dingen veranderd tov Dapper. Wil je graag gebruik maken van nieuwere software, dan is Edgy een aanrader. Kies je voor veiligheid, dan is Dapper de juiste keuze.

Nieuwe software in Edgy:
  • Upstart (vervanger voor sysvinit, compleet opnieuw opgezet. Het is een systeem dat je besturingssysteem laadt, bedacht en ontworpen vanuit Ubuntu)
  • X.org 7.1(nu met GLX_EXT_texture_from_pixmap extension)
  • Gnome 2.16 (meer eye-candy, meer features, hogere usability tov 2.14t)
  • Gaim 2 (nu nog beta)
  • Firefox 2 ("bon echo", nu nog beta)
  • Totem 2.16.2 (verbeterde support, firefox plugin zou meer formaten moeten kunnen afspelen)
  • Evolution 2.71 (nu met cairo support in de calender)
  • NetworkManager 0.6.3 (nu betere ondersteuning)
  • En heel veel meer. Er is niet voor niets 6 4 maanden gesleuteld aan deze nieuwe release ;)
Ubuntu als server-OS

Linux systemen staan algemeen bekend als stabiel in de server wereld. Ubuntu is hier geen uitzondering op. Het bied een veilig stabiel besturingssysteem met standaard geen open poorten en slechts een minimum aan software.

Een zeer fijne feature is LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP), waarmee je met 1 klik een webserver met PHP en MySQL kan installeren en runnen. Omdat Dapper een LTS uitgave is, is het voor een server handig om deze versie van Ubuntu te gebruiken. Voor een zeer lange tijd zullen er bugfixes gedaan worden.
Dat neemt niet weg dat Edgy niet geschikt is als server. Door de vernieuwde software is misschien juist de laatste uitgave van Ubuntu nodig om bepaalde softwareversies te kunnen gebruiken. Maar die keuze moet je zelf maken.
Handige links

Eerder delen van Ubuntu topics op GoT:Officiële links van Ubuntu:Handige (Nederlandse) Ubuntu Wiki artikelen:Overige links:
Disclaimer

De TS en tips&tricks zullen constant onderhevig zijn aan verandering en er zullen ook ongetwijfeld een paar foutjes in zitten. Wanneer je iets aan te vullen hebt of het ergens niet mee eens bent, kan je me altijd DM-en!
Naar de TS van Ubuntu 6.06 LTS - Deel 2 van Jk_W

ALL GLORY TO THE HYPNO TOAD

Aanraakbatterij

http://www.fayerwayer.com/archivo/ubuntu.jpg

Tips & Tricks

Inhoud
Upgraden

Een upgrade vanaf Dapper kan je uitvoeren door een regel in de terminal te typen, te weten:
sudo update-manager -c -d
Dit kan je uitvoeren vanuit tty1 (daar kom je met Ctrl+Alt+F1), gewoon in een terminal vanuit je desktop of als je Alt+F2 doet. Als je daarna alle updates binnenhaalt zou je Edgy moeten hebben.
Let op! Je gaat van besturingssysteem wisselen. Het is dus niet uitgesloten dat er toch een fout optreedt. Zorg dan ook dat je van al je belangrijke data backups maakt!!!
Multimedia

Omdat aan bepaalde formaten en coderingen licenties verbonden zitten, kan Ubuntu deze software niet zomaar voorgeïnstalleerd meeleveren. Hiervoor moet je de multiverse en universe pakketbronnen aanzetten. Dit kan je doen via het programma 'Softwarebronnen' of binnen Synaptic bij Instellingen->Pakketbronnen. Vink hierin dan beide bronnen aan.

Nu kan je handmatig de verschillende pakketjes downloaden. Welke dat precies zijn en hoe je dat moet doen kan je vinden op de Ubuntu wiki. Hierna kan je mp3's, wmv's en streams bekijken en beluisteren.

Wil je dat alles automatisch voor je wordt gedaan, kan je kijken naar EasyUbuntu en Automatix. Beide zijn scripts die dit soort zaken en meer met een paar muisklikken voor je regelen. EasyUbuntu heeft een zeer gemakkelijke interface die aan te raden is voor de beginnende gebruiker. In Automatix kan je meer dingen instellen en extra software installeren zoals VMWare Player.
Let op! EasyUbuntu, maar vooral Automatix, kan je systeem aardig om zeep helpen, omdat het een aantal dingen uitvoert waarvan je niet weet dát ze uitgevoerd worden. Het kan zijn dat na een paar maanden van gebruik er fouten optreden door gebruik van dit soort scripts. Als echte tweaker is het dan ook aan te raden om gewoon de zeer duidelijke wiki te volgen!
Muis

Binnen Ubuntu is er support voor muizen met scrollwheels. Als je echter ook cruise buttons hebt, en forward/next buttons, werken deze mogelijk niet (goed).
Om deze buttons in te stellen kan je op de Ubuntu wiki kijken.
Flash 9

Macromedia heeft voor Linux de beta versie van de flash plugin vrijgegeven. Je kan de plugin installeren met dit pakketje en de player kan je hiervandaan installeren. Kijk voor meer informatie hier hoe je de plugin en (gtk)player kunt installeren.
Beryl

Beryl is een Window Manager: een stukje software wat bepaalt waar je vensters staan en hoe deze zich gedragen. Standaard wordt met Gnome de WM Metacity meegeleverd, maar je kan ook Beryl installeren. Beryl heeft veel leuke features en animaties die naast de verhoogde eye-candy de usability ook vergroot.
http://s41.photobucket.com/albums/e267/ShakaGoldSaint/th_Pantallazo4.png

Wil je meer weten? Kijk dan op het forum voor meer informatie. Over de installatie van Beryl onder Ubuntu kan je kijken naar de wiki van Beryl. Op GoT loopt hier een apart topic voor, dus als je problemen ondervindt met Beryl, kijk dan in XGL (en compiz).
Voor Edgy Eft
code:
1
    deb http://ubuntu.beryl-project.org/ edgy main

aan je /etc/apt/sources.list en
code:
1
apt-get update && apt-get install beryl emerald-themes

genoeg.Met XGL erbij (voor de non-beta Nvidia-driver en de Ati fglrx-driver) voeg je
code:
1
    deb http://ubuntu.beryl-project.org/ edgy main

toen aan je /etc/apt/sources.list en
code:
1
apt-get update && apt-get install xgl-server beryl emerald-themes

# Slab kun je (iig in Edgy) installeren met
code:
1
apt-get install gnome-main-menu

zonder die repository toe te voegen.

Verder zijn Compiz en Beryl composite WM, en kunnen niet zomaar zonder extra software draaien. Als je een nVidia kaart hebt, kan je de nieuwste beta driver gebruiken. Anders heb je Aiglx of Xgl nodig. Zie voor meer info hierover het topic op GoT.
Gaim 2.0

http://endymion.ugent.be/~peddecke/images/gaim.png

Dit is Gaim 2.0 Deze client bedoeld voor niet alleen MSN maar ook IRC, jabber, ICQ en Yahoo messenger. Deze client integreerd perfect in je standaard Gnome uiterlijk. Je hoeft dus niet te gaan klooien met skin. Hij valt perfect weg met de rest van je OS.
Je kan zowel de beta als de oude versie( 1.5) downloaden van de servers van Gaim. Je kan hier ook de update's van de beta opzoeken. Zodat je altijd up to date bent ;)

Slab

http://img77.imageshack.us/img77/4144/mainmenuzk5.png

Novell heeft zijn nieuwe versie van Suse bekend gemaakt met een zeer fijn menu genaamd Slab. Officieel is dit menu nog niet te krijgen voor Ubuntu, maar via de "beerorkid" repositorie is hij toch te verkrijgen. Om Slab te installeren moet je eerst een extra repository toevoegen:
deb http://www.beerorkid.com/compiz dapper main
Dit kan je doen door /etc/apt/sources.list te editten, of in Synaptic bij Instellingen->Pakketbronnen deze 3rd party bron toe te voegen.

Om zeker te zijn dat je van een bekende bron je software binnenhaalt, moet je de key van beerokid ook toevoegen:
wget http://www.beerorkid.com/compiz/quinn.key.asc -O - | sudo apt-key add -
Hierna kan je het pakket gnome-main-menu installeren (via Synaptic, apt-get of wat je zelf liever wil).

Om het menu te gebruiken moet je het applet toevoegen aan je gnome-panel (rechtermuis -> toevoegen) en kies hoofdmenu.
Naar: viper550 @ ubuntuforums.org
Losse Tweaks

Howto's & Tweaks van GoT users
  • Hier heeft meneer r verteld hoe je veel handige dingen kan instellen
  • Hier heeft meneer r toegelicht hoe je gemakkelijk een groot aantal spellen kan installeren
  • Hier kan je een eenvoudige howto vinden als je Beryl wil draaien op een Nvidia kaart
Tweaks & Tutorials op officiële ubuntuforum & wiki
  • Prelink, laadt gedeelde libraries sneller door ze van te voren in het geheugen te laden
  • DMA, laat optische drives je geheugen direct aanspreken
  • Swiftfox, een geoptimaliseerde versie van Firefox tbv grote snelheidsverbeteringen
  • Samba is een pakket om te tussen verschillende Linux en Windows computers
  • Hier vind je Linux equilevanten van een hele hoop Windows software
  • NetworkManger is een hele handige tool om je wifi en WPA(2) aan de praat te krijgen. Dit pakketje staat zelfs op de Ubuntu cd, dus als je het internet niet op kan, hoef je alleen dit pakketje van de cd te halen en hem te installeren. Om door de cd te kunnen zoeken binnen Synaptic moet je wel de cd als pakketbron aangeven. WPA blijkt toch soms nog lastig te zijn in te stellen. Dit topic geeft meer informatie over hoe je het wel voor elkaar krijgt, zonder de NetworkManager
Disclaimer

Deze lijst zal constant aangevuld worden met tips en How-To's van mij en andere users.

Dit hoort niet bij de TS. Maar is iets vanuit touchdomex zelf ;)

Nou begint de TS direct met een vraag. Ik wil graag weten of het ook mogelijk is om ZONDER reinstall van 64bits over te stappen op 32 bits kernel. Dit omdat de 64 bits kernel mij absoluut niet bevalt en in mijn ogen zeer slecht ondersteund word( flash vooral :() Als dit niet lukt word het tijd voor een totale backup en zie ik een ruimte verschijnen voor Edgy Eft.

Ik heb nu: Ubuntu Dapper Drake 6.06 LTS 64 bits dus ;)

Touchdomex wijzigde dit bericht 03-12-2006 00:11 (107%)

quote:
Touchdomex schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 22:49:
Nou begint de TS direct met een vraag. Ik wil graag weten of het ook mogelijk is om ZONDER reinstall van 64bits over te stappen op 32 bits kernel. Dit omdat de 64 bits kernel mij absoluut niet bevalt en in mijn ogen zeer slecht ondersteund word( flash vooral :() Als dit niet lukt word het tijd voor een totale backup en zie ik een ruimte verschijnen voor Edgy Eft.

Ik heb nu: Ubuntu Dapper Drake 6.06 LTS 64 bits dus ;)
Je maakt gebruik van 32 bits programma's? Als je 64 bits programma's hebt geïnstalleerd zal dat wel niet kunnen.

Misschien is het interessant om wat info in the start post te zetten over de features van de toekomstige release Feisty Fawn.

Surkow wijzigde dit bericht 02-12-2006 22:53 (13%)

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Aanraakbatterij

quote:
Surkow schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 22:50:
[...]

Je maakt gebruik van 32 bits programma's? Als je 64 bits programma's hebt geïnstalleerd zal dat wel niet kunnen.
Ik gebruik alles doorelkaar. Ik weet niet welke wel en welke niet 64 bits is.
Zoals ik het nu lees is het denk ik handiger om voor een edgy install te gaan dan voor dapper te houden. Of is er een makkelijke manier om alles te regelen

Touchdomex wijzigde dit bericht 02-12-2006 22:55 (20%)

Je hebt t ook wel érg letterlijk gekopieerd van deeltje 3 he ;) Verder stonden er veel handige tips 'n tricks in de tweede post, wellicht dat het handig is om díe ook over te nemen (bijv in je huidige 2e post) :)

Verder hoop ik dat je wel wat meer tijd hebt om de TS bij te houden. Na de 500e post heb ik het topic met weinig belangstelling meer gevolgd, dus ontwikkelingen aan tips en scripts staan er niet allemaal in. Wellicht dat het handig is om die sectie weer eens goed te doorlopen.
Ook een opmerking aangaande KDE. Ik weet dat KDE suckt, lelijk is en totaal ongebruiksvriendelijk (:+) maar ik ben het er wel mee eens dat Kubuntu in de TS een evengroot aandeel moet krijgen als Ubuntu. Wellicht dat er delen van de TS kunnen worden ingekort om vervolgens een KDE sectie tussen te plakken?
quote:
Touchdomex schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 22:53:
[...]

Ik gebruik alles doorelkaar. Ik weet niet welke wel en welke niet 64 bits is.
Zoals ik het nu lees is het denk ik handiger om voor een edgy install te gaan dan voor dapper te houden. Of is er een makkelijke manier om alles te regelen
Als je een aparte /home partitie hebt, moet een reinstall geen probleem zijn: cd'tje erin, klik install, aantal keer next. Vervolgens achter elkaar een rits apt-get'jes en je hebt binnen no-time een schoon en nieuw systeem.
Het probleem is begonnen door 32- en 64-bit applicaties te gebruiken én niet bij te houden welke in een 32-bit chroot draaien (want dat is volgens mij het geval bij een 32-bit app in 64-bit omgeving).
Al je config files blijven natuurlijk wel ok, alleen zijn al je binaries 64-bit, wat niet zal werken onder 32-bit. Een reinstall lijkt me dan wel het handigst.

offtopic:
Raar eigenlijk, dat bij Linux in principe je geen reinstall nodig hebt, itt een ander welbekend OS, wat soms maandelijks een reinstall nodig heeft. Echter is het uitvoeren van die reinstall nog eens 10x makkelijker en sneller onder Linux dan dat andere welbekende OS :P
quote:
Touchdomex schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 23:01:
[...]

[slijmmodus]Die TS was ook perfect en overzichtelijk inmekaar gezet [/slijmmodus]
Mind also the
quote:
Naar de TS van Ubuntu 6.06 LTS - Deel 2 van Jk_W
Ik heb het ook niet zomaar verzonnen ;)

mithras wijzigde dit bericht 02-12-2006 23:31 (52%)

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

Aanraakbatterij

quote:
mithras86 schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 22:56:
Je hebt t ook wel érg letterlijk gekopieerd van deeltje 3 he ;) Verder stonden er veel handige tips 'n tricks in de tweede post, wellicht dat het handig is om díe ook over te nemen (bijv in je huidige 2e post) :)

Verder hoop ik dat je wel wat meer tijd hebt om de TS bij te houden. Na de 500e post heb ik het topic met weinig belangstelling meer gevolgd, dus ontwikkelingen aan tips en scripts staan er niet allemaal in. Wellicht dat het handig is om die sectie weer eens goed te doorlopen.
Ook een opmerking aangaande KDE. Ik weet dat KDE suckt, lelijk is en totaal ongebruiksvriendelijk (:+) maar ik ben het er wel mee eens dat Kubuntu in de TS een evengroot aandeel moet krijgen als Ubuntu. Wellicht dat er delen van de TS kunnen worden ingekort om vervolgens een KDE sectie tussen te plakken?
[slijmmodus]Die TS was ook perfect en overzichtelijk inmekaar gezet [/slijmmodus]

Maar dat van KDE is misschien niet een goed idee. Dit omdat wat ik zelf heb gemerkt dat Gnome zeer n00bie veel heeft. Wat voor beginners gewoon makkelijk is, daarintegen voor mensen die al wat verder zijn zou ik zeggen maak het zelf uit. Ik zal kijken wat ik kan doen voor KDE, ik zal denk ik dus het tips en tricks aanvullen met wat info uit de startpost.
quote:

Als je een aparte /home partitie hebt, moet een reinstall geen probleem zijn: cd'tje erin, klik install, aantal keer next. Vervolgens achter elkaar een rits apt-get'jes en je hebt binnen no-time een schoon en nieuw systeem.
Het probleem is begonnen door 32- en 64-bit applicaties te gebruiken én niet bij te houden welke in een 32-bit chroot draaien (want dat is volgens mij het geval bij een 32-bit app in 64-bit omgeving).
Al je config files blijven natuurlijk wel ok, alleen zijn al je binaries 64-bit, wat niet zal werken onder 32-bit. Een reinstall lijkt me dan wel het handigst.

offtopic:
Raar eigenlijk, dat bij Linux in principe je geen reinstall nodig hebt, itt een ander welbekend OS, wat soms maandelijks een reinstall nodig heeft. Echter is het uitvoeren van die reinstall nog eens 10x makkelijker en sneller onder Linux dan dat andere welbekende OS :P
Ik heb gewoon 1HD met 3 partities(1 windows, 1 linux en 1 linux swap) Ik heb gewoon /home tussen de rest van de mappen staan. Bedoel je dit met een gescheiden /home of niet :? ik volg alleen dat stukje niet

Touchdomex wijzigde dit bericht 02-12-2006 23:07 (30%)

quote:
offtopic:
offtopic:
20 minuten om te installeren en nog eens 10 minuten om alles te customizen (xgl,beryl,codecs etc.).
Als je toch bezig bent, haal dan meteen het verhaal + screenshot van aMSN maar weg (de meest afzichtelijke msn-client ooit gecreëerd imo) ;) Zet daarvoor in de plaats maar een mooi stukje Gaim-propaganda :)
quote:
Ik heb gewoon 1HD met 3 partities(1 windows, 1 linux en 1 linux swap) Ik heb gewoon /home tussen de rest van de mappen staan. Bedoel je dit met een gescheiden /home of niet :? ik volg alleen dat stukje niet
Je hebt dus geen aparte /home-partitie.
Dan had het er bijvoorbeeld zo uitgezien:
1 Windows-partitie (NTFS)
1 Linux-partitie (ext3) : /
1 Linux-partitie (ext3) : /home
1 Linux-partitie (swap)

Jungian wijzigde dit bericht 02-12-2006 23:12 (22%)

Last.fm | "I don't care who uses what, so long as they're not coming to me for tech support"

Aanraakbatterij

quote:
Jungian schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 23:09:
[...]

[...]
1 Linux-partitie (swap)
Zou ik die gemakkelijk nu nog kunnen aanmaken, daarop al mijn data zetten en dan achteraf alsnog alles opnieuw kunnen installen

Touchdomex wijzigde dit bericht 02-12-2006 23:21 (25%)

quote:
Touchdomex schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 23:21:
[...]

Zou ik die gemakkelijk nu nog kunnen aanmaken, daarop al mijn data zetten en dan achteraf alsnog alles opnieuw kunnen installen
Dit kun je doen met gparted. Het beste kun je dan even je systeem opnieuw opstarten met een Ubuntu-CD (of welke andere linux live-cd dan ook) en het dan opstarten (System -> Administration -> GNOME Partition Editor). Niet vergeten daarna nog een regel aan te maken in je fstab ;)

Last.fm | "I don't care who uses what, so long as they're not coming to me for tech support"

quote:
[...]

offtopic:
20 minuten om te installeren en nog eens 10 minuten om alles te customizen (xgl,beryl,codecs etc.).
Als je toch bezig bent, haal dan meteen het verhaal + screenshot van aMSN maar weg (de meest afzichtelijke msn-client ooit gecreëerd imo) ;) Zet daarvoor in de plaats maar een mooi stukje Gaim-propaganda :)

[...]
1 Linux-partitie (swap)
Aan dat laaste zat ik ook te denken. Ik gebruik echter geen swap (niet nodig op mijn machine(s)). Is het eenvoudig om een backup te mounten als /home ipv de standaard /home in de root?

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

quote:
Surkow schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 23:30:
[...]
Aan dat laaste zat ik ook te denken. Ik gebruik echter geen swap (niet nodig op mijn machine(s)). Is het eenvoudig om een backup te mounten als /home ipv de standaard /home in de root?
offtopic:
Ik gebruik mijn swap ook nooit, maar hij is daar voor de echt extreme noodgevallen

/home is standaard maar een map op de root
Je kunt hem hernoemen bijvoorbeeld en dan met mkdir even nieuwe (lege) home-map aanmaken (
mkdir /blaat
cp /home /blaat
mkdir /home

Dan afhankelijk waar je backup staat kun je gaan met die banaan.
mount /dev/hda999 /home
bijvoorbeeld.

Als je voor altijd en eeuwig je /home van dezelfde plek wilt mounten is het handig om even een lijntje aan te maken in je fstab.

In het algemeen kan je deze stappen volgen om /home op een andere partitie te zetten:
  1. Maak ruimte vrij en creeer een nieuwe partitie (bijv. via gparted) (onthoud je filesystem, waarschijnlijk ext3, en je partition number, zoals hda1 of hdb3)
  2. Kopieer alle data van /home naar deze folder en hernoem je /home naar iets anders
  3. Voer het volgende uit (vervang hda1 naar het juiste):
    sudo vol_id /dev/hda1
    en schrijf wat er staat bij ID_FS_UUID op
  4. Voeg in fstab deze regel toe:
    UUID=[insert_uuid_here]  /home  [insert_filesystem_here]  defaults  0  2
edit:
Disclaimer: ik sta niet in voor de gevolgen. Het kan natuurlijk altijd misgaan met partitioneren of dat de gekopieerde data corrupt raakt. Je moet zelf weten hoe je dit kan herstellen. Maar dus ook _altijd_ een backup wanneer je zulke geinjes uitvoert!
quote:
[...]
[...]
Ik gebruik ook Gaim. Vooral beta2 (nu 4e release) is echt een mooi stukje software. Echter hebben kennelijk veel users liever aMSN. Het stond er gewoon nog in. Maar de default client al promoten door alleen aMSN weg te halen is al voldoende denk ik.

mithras wijzigde dit bericht 02-12-2006 23:44 (11%)

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

quote:
Jungian schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 23:37:
[...]

offtopic:
Ik gebruik mijn swap ook nooit, maar hij is daar voor de echt extreme noodgevallen

/home is standaard maar een map op de root
Je kunt hem hernoemen bijvoorbeeld en dan met mkdir even nieuwe (lege) home-map aanmaken (
mkdir /blaat
cp /home /blaat
mkdir /home

Dan afhankelijk waar je backup staat kun je gaan met die banaan.
mount /dev/hda999 /home
bijvoorbeeld.

Als je voor altijd en eeuwig je /home van dezelfde plek wilt mounten is het handig om even een lijntje aan te maken in je fstab.
Grappig...zeer eenvoudiger dan ik dacht dat het was. Ik ga er dan wel vanuit dat programma's die ik erna installeer automatisch de gegevens uit /home gebruiken (bv als ik gaim installeer dat ik dan nog al me accounts heb van m'n oude install).

@mithras86 - Ik backup m'n home dir meestal op een DVD-RW of iets dergelijks. Het enige waar ik rekening mee moet houden bij partitioneren is Windows. :|

Surkow wijzigde dit bericht 03-12-2006 01:22 (8%)

Albert Einstein

Nog wat tips voor de ts :
  • Bij de Ubuntu Releases links neerzetten naar Edgy.
  • Totem zuigt keihard, misschien wat info over VLC en MPlayer ?
  • Crap over compiz wegslopen uit het Beryl-stukje en de installatie-procedure toevoegen. In het simpelste geval (met AIGLX) is het toevoegen van
    quote:
    aan je /etc/apt/sources.list en
    apt-get update && apt-get install beryl emerald-themes
    genoeg. Met XGL erbij (voor de non-beta Nvidia-driver en de Ati fglrx-driver) voeg je
    quote:
    toen aan je /etc/apt/sources.list en
    apt-get update && apt-get install xserver-xgl beryl emerald-themes
  • Slab kun je (iig in Edgy) installeren met
    apt-get install gnome-main-menu
    zonder die repository toe te voegen (kan ook komen door de eerdergenoemde repository, nu ik er even over nadenk).
  • De case-stickers worden ook vanuit Nederland en België verzonden.

Jungian wijzigde dit bericht 03-12-2006 00:11 (6%)

Aanraakbatterij

Ik ben eruit *O*

Ik installeer 32bits Kubuntu edgy op nog een partitie ( gewoon nieuw aanmaken. Heb alle ruimte nog. Windows kan best wat missen. 100GB minder is niet erg :P) Dan hoop ik dat alle partitie's vrij beschikbaar zijn( behalve windows, maar toch voor het idee). Schop ik alle data van de ene partitie naar de juiste. Daarna kan ik hopenlijk de partitie die ik nu heb en gebruik gaan omvormen tot een /home partitie( densnoods met format)

Daarna hoop ik te kunnen beginnen met mijn Kubuntu op te knappen( ook vooral belangrijk is internet. Krijg ik dat niet aan de praat dan strand ik weer ergens in tussen 2 wallen in :/ )

quote:
Touchdomex schreef op zondag 03 december 2006 @ 00:28:
Ik ben eruit *O*

Ik installeer 32bits Kubuntu edgy op nog een partitie ( gewoon nieuw aanmaken. Heb alle ruimte nog. Windows kan best wat missen. 100GB minder is niet erg :P) Dan hoop ik dat alle partitie's vrij beschikbaar zijn( behalve windows, maar toch voor het idee). Schop ik alle data van de ene partitie naar de juiste. Daarna kan ik hopenlijk de partitie die ik nu heb en gebruik gaan omvormen tot een /home partitie( densnoods met format)

Daarna hoop ik te kunnen beginnen met mijn Kubuntu op te knappen( ook vooral belangrijk is internet. Krijg ik dat niet aan de praat dan strand ik weer ergens in tussen 2 wallen in :/ )
Beetje redundant, als je ook gewoon een extra partitie kunt aanmaken (en die indien gewenst later weer weg kunt gooien).

Dus :
home-map -> partitie
alle andere (linux-)partities weggooien
Ubuntu installeren
spul van partitie af kopiëren of partitie mounten

Jungian wijzigde dit bericht 03-12-2006 00:40 (7%)

Aanraakbatterij

quote:
Jungian schreef op zondag 03 december 2006 @ 00:37:
[...]

Beetje redundant, als je ook gewoon een extra partitie kunt aanmaken (en die indien gewenst later weer weg kunt gooien).

Dus :
home-map -> partitie
alle andere (linux-)partities weggooien
Ubuntu installeren
spul van partitie af kopiëren of partitie mounten
Het grootste probleem is dat ik niet direct weet of ik Kubuntu de lucht in krijg met mijn wireless kaartje. Dit MOET goedgaan omdat ik anders geen internet heb. In 64 bits Dapper deed hij het gewoon standaard, daarintegen 32 bits dapper deed hij het niet standaard. Wat dus betekent als hij het NIET standaard doet moet ik altijd nog internet behouden om drivers en dergelijk toch binnen te halen ;)

quote:
Touchdomex schreef op zondag 03 december 2006 @ 00:44:
[...]

Het grootste probleem is dat ik niet direct weet of ik Kubuntu de lucht in krijg met mijn wireless kaartje. Dit MOET goedgaan omdat ik anders geen internet heb. In 64 bits Dapper deed hij het gewoon standaard, daarintegen 32 bits dapper deed hij het niet standaard. Wat dus betekent als hij het NIET standaard doet moet ik altijd nog internet behouden om drivers en dergelijk toch binnen te halen ;)
Als ie het niet goed doet (wat ik betwijfel) installeer je toch weer de 64-bits variant ?
Kost je hooguit een kwartiertje meer en blijft je machine een stuk schoner :)

Aanraakbatterij

quote:
Jungian schreef op zondag 03 december 2006 @ 01:24:
[...]

Als ie het niet goed doet (wat ik betwijfel) installeer je toch weer de 64-bits variant ?
Kost je hooguit een kwartiertje meer en blijft je machine een stuk schoner :)
Nou ja ik heb het dus gedaan. Mijn windows is nu voorgoed weg. Mijn kaart word dus standaard ondersteund in Kubuntu Edgy 32 bits, wat goed nieuws is. Het enige wat ik nog moet doen is internet instellen, daarna alle drivers installeren als laatste alle codecs voor muziek en dergelijke installeren en dan kan ik weer opnieuw beginnen. Halverwege moet ik dan maar zien wat ik met mijn 64 bits install ga doen

Rozijntjes

Ik wil een computer met Ubuntu Server (6.10) via WiFi met mijn netwerk verbinden, maar het lijkt erop dat de drivers voor de kaart alleen bij de generic kernel (package linux-restricted-modules-2.6.17-10-generic) zitten en niet bij de server kernel.

Hoe krijg ik nou WiFi aan de praat. Door de generic kernel te installeren, of op een andere manier? Het is maar een P3 733MHz, dus echt voordeel van de server kernel heeft hij denk ik niet.

Kruisboogvereniging De Knipe
----> Jouw tekst hier? <----

quote:
Jeldert schreef op zondag 03 december 2006 @ 12:06:
Ik wil een computer met Ubuntu Server (6.10) via WiFi met mijn netwerk verbinden, maar het lijkt erop dat de drivers voor de kaart alleen bij de generic kernel (package linux-restricted-modules-2.6.17-10-generic) zitten en niet bij de server kernel.

Hoe krijg ik nou WiFi aan de praat. Door de generic kernel te installeren, of op een andere manier? Het is maar een P3 733MHz, dus echt voordeel van de server kernel heeft hij denk ik niet.
Heb jij ook al zo'n Bananenboot XSL2 Ethernetkaart ?

Rozijntjes

Nee, een D-Link DWL-G520+ (met een ACX 111 chip). De driver zit dus in de package linux-restricted-modules-2.6.17-10-generic.

Als ik de generic kernel installeer is het denk ik opgelost, want dan download hij de driver dus ook. Het enige wat ik niet snap is dat ik niks kan vinden over Ubuntu server met WiFi drivers.

Kruisboogvereniging De Knipe
----> Jouw tekst hier? <----

quote:
Jeldert schreef op zondag 03 december 2006 @ 13:50:
Als ik de generic kernel installeer is het denk ik opgelost, want dan download hij de driver dus ook. Het enige wat ik niet snap is dat ik niks kan vinden over Ubuntu server met WiFi drivers.
Servers gebruiken nooit wireless, ethernet is veel sneller en betrouwbaarder, alhoewel het voor een thuisserver wel interessant is natuurlijk (maar daar is geen enkel server-OS voor gebouwd :) ).

Mijn kleine guide om Beryl werkend te krijgen in een schone Ubuntu Edgy (desktop) installatie als je een nvidia-vidcard hebt staat hieronder. Ik gebruik niet de officiële repository, maar eentje die onofficiële packages maakt van svn (ontwikkelings) versies, een soort van alpha versies dus. Je hebt dan bijna de nieuwste dingen, maar ook de meeste bugs natuurlijk.

-Zorg dat je na het installeren met de update-manager eerst Edgy volledig up-to-date maakt. Sources toevoegen is (nog) niet nodig.
-backup je xorg.conf, zodat je deze kan terugzetten als het mis gaat (backuppen: sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup , om terug te zetten de volgende commando's 1 voor 1: sudo rm /etc/X11/xorg.conf , sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf , sudo rm /etc/X11/xorg.conf.backup )
-Open synaptic en installeer xorg-dev (is nodig voor de nvidia installer).
-Download de juiste .run installer van http://www.nvidia.com/object/unix.html
-chmod + x deze .run, zodat hij uitvoerbaar wordt. (chmod +x naamvaninstaller.run)
-open als root het bestand 'linux-restricted-modules-common' in /etc/default/ (sudo nano /etc/default/linux-restricted-modules-common) en voeg 'nv' toe in het stukje met dingen die die niet moet laden.
-Druk op ctrl + alt + f1, om in de console te komen en doe sudo /etc/init.d/gdm stop om X en gnome af te sluiten
-dan met sudo de .run installer uitvoeren (sudo ./naamvaninstaller.run en laat hem je xorg.conf aanpassen als hij dat vraagt).
-Zorg dat de volgende 2 opties ook in je xorg.conf komen (sudo nano /etc/X11/xorg.conf):

#Enable the composite extension
Section "Extensions"
Option "Composite" "Enable"
EndSection

Section "Screen"
...
# Enable 32-bit ARGB GLX Visuals
Option "AddARGBGLXVisuals" "True"

-sudo reboot now om opnieuw op te starten
-adden aan je sources.list om beryl-packages the kunnen vinden (sudo nano /etc/apt/sourcles.list):
deb http://download.tuxfamily.org/3v1deb edgy beryl-svn
deb-src